بله | کانال خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)
عکس پروفایل خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)خ

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

۳,۵۹۴عضو
thumbnail
undefinedدبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با ایبنا؛التهاب مصنوعی بازار کاغذ/تحریر قربانی ناترازی انرژی و ارز است
undefinedدبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، درباره وضعیت بازار کاغذ می‌گوید: آنچه مشاهده می‌کنیم کمبود واقعی کالا نیست.
undefinedتولیدکنندگان داخلی با چالش‌های جدی در تأمین مواد اولیه روبه‌رو هستند؛ چه خمیر کاغذ و چوب و چه مواد و قطعات یدکی مصرفی مورد استفاده در صنایع کاغذسازی همچنین بحث ناترازی انرژی؛ در نتیجه، توان تولید انواع کاغذ چاپ و تحریر که به‌صورت گسترده مورد نیاز است و امکان تامین، به‌طور کامل در داخل وجود ندارد و واردات همچنان ضروری است.

ibna.ir/x6DGD
@ibna_official

۹:۴۲

thumbnail
undefinedبه مناسبت زادروز ژاله آموزگار، بانوی مطالعات ایران‌ باستان؛ایران را تنها نگذاریم
undefinedژاله آموزگار وطن را بیش از آنکه خاک بداند، فرهنگ می‌داند؛ نه مرز، بلکه حافظه. وطنی که بقای آن تنها با نگه‌داشتن زبان و روایت‌ها ممکن است؛ فرهنگی که اگر پاسداری شود، همچنان زنده خواهد ماند.
undefinedوطن در دیدگاه ژاله آموزگار جایگاه ویژه‌ای دارد. وطن در اندیشه این اسطوره‌شناس نه در مرزهای سیاسی، بلکه در گستره فرهنگ و حافظه جمعی ایرانیان بازگو می‌شود. آموزگار، ایران را بیش از هر چیز یک میراث تمدنی می‌داند؛ میراثی که در زبان، اسطوره‌ها و آیین‌های کهن ریشه دارد و هویت امروز ما را شکل می‌دهد. ژاله آموزگار وطن را بیش از آنکه خاک بداند، فرهنگ می‌داند؛ نه مرز، بلکه حافظه. وطنی که بقای آن تنها با نگه‌داشتن زبان و روایت‌ها ممکن است؛ فرهنگی که اگر پاسداری شود، همچنان زنده خواهد ماند.
undefinedدر نگاه او، زبان فارسی مهم‌ترین پیوند میان ایرانیان و گذشته آنان است. زبان، خانه‌ای است که تاریخ و احساس جمعی در آن رسوب کرده و پاسداری از آن، پاسداری از وطن به شمار می‌رود. از همین منظر است که آموزگار بر اهمیت حفظ واژگان، داستان‌ها و روایت‌های کهن تأکید می‌کند؛ زیرا هر واژه بخشی از حافظه یک ملت است.
undefinedایران‌پژوهان و پژوهشگران این حوزه، آموزگار را پیشاهنگ در مطالعات ایران‌باستان، به‌ویژه بازشناسایی متون پهلوی و اساتیر ایرانی و ادبیات زردشتی می‌دانند و بر این باورند که آثار تالیفی و تحقیقی او ابزار کاری برای تدریس و یادگیری هرچه بهتر متون باستانی است که مطالب آن با ساده‌ترین و رساترین زبان، بیان شده است.
ibna.ir/x6DGZ
@ibna_official

۱۰:۲۳

thumbnail
۱۲۵ سال پس از مرگ نویسنده؛مجسمه اسکار وایلد در پاریس رونمایی شد
undefined۱۲۵ سال پس از مرگ اسکار وایلد، نمایشنامه‌نویس ایرلندی در پاریس از مجسمه برنزی‌اش در پاریس رونمایی شد.
undefinedاسکار وایلد (Oscar Wilde) یکی از مشهورترین نویسندگان، نمایشنامه‌نویسان و متفکران ایرلندی قرن نوزدهم بود که به دلیل نبوغ ادبی، طنز ظریف و سبک زندگی غیرمتعارفش شهرت یافت. او در ۱۶ اکتبر ۱۸۵۴ در دوبلین، ایرلند به دنیا آمد و در ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰ در پاریس درگذشت.

ibna.ir/x6DGs
@ibna_official

۱۰:۵۱

thumbnail
undefinedداستان مصور «شکارچیان کی‌پاپ» از سوی نتفلیکس
undefinedپیش ‌خرید نسخه چاپی این کتاب از اول ژانویه ۲۰۲۶ آغاز می‌شود و تحویل آن از یک ماه بعد انجام خواهد گرفت .
undefinedاین کتاب ۱۴۲ صفحه‌ای مجموعه‌ای فشرده و چندرسانه‌ای است؛ ترکیبی از دانشنامه تصویری، راهنمای فرهنگ کره‌ای، یادداشت‌های تولید و روایت‌هایی از روند شکل‌گیری شخصیت‌ها و جهان فیلم. کتاب تصویری کامل‌تر و پیچیده‌تر از آن چیزی ارائه می‌دهد که در زمان ۹۵ دقیقه‌ای فیلم جا می‌شد، شامل پژوهش درباره دیوهای اسطوره‌ای، طراحی‌های اولیه شخصیت‌ها، روایت‌های کارگردانان و حتی تحلیل‌هایی از ترکیب‌بندی‌های رقص کی‌پاپ.
ibna.ir/x6DGk
@ibna_official

۱۱:۱۹

thumbnail
undefinedپیشنهادات کتابی گیتس؛5 کتاب پیشنهادی بیل گیتس برای تقویت تفکر و کنجکاوی
undefinedبیل گیتس، میلیاردر و علاقه‌مند به کتاب، فهرست پنج کتاب پیشنهادی خود را برای فصل تعطیلات ۲۰۲۵ منتشر کرد. این کتاب‌ها که از رمان‌های خیالی تا تحلیل‌های علمی و سیاسی را شامل می‌شود، به گفته گیتس «هر کدام کنجکاوی شما را برانگیخته و به شما نشان می‌دهند که چگونه چیزی مهم واقعاً کار می‌کند».

undefinedفهرست گیتس شامل کتاب‌هایی از نویسندگان مختلف و در ژانرهای متفاوت است؛ از کتابی که مفهوم «دانش عمومی» را از منظر یک روانشناس هاروارد بررسی می‌کند تا رمانی خیالی درباره یک کارگر شبانه در آکواریومی که با یک اختاپوس پیری دوست می‌شود. این فهرست همچنین شامل خاطرات یک میلیاردر رسانه‌ای، کتابی درباره بحران اقلیمی و یک کتاب سیاسی است که به تحلیل چالش‌های پیش‌روی نوآوری و مقررات دولتی در ایالات متحده می‌پردازد.


ibna.ir/x6DDN
@ibna_official

۱۱:۵۷

thumbnail
undefinedنگاهی به کتاب «فلسفه تحلیل منطقی» با ترجمه منوچهر بدیعی؛فلسفه‌ای که در فضای آنگلوساکسون پا گرفت
undefinedمی‌توان گفت فلسفه تحلیلی در فضای آنگلوساکسون پا گرفته و رشد پیدا کرد؛ انگلستان مهم‌ترین محل پرورش فلسفه تحلیلی بوده و دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج، فیلسوفانی همچون برتراند راسل، جی.ای مور، جان آستین، لودویگ ویتگنشتاین و … را در دامان خود پروراندند.
undefinedفیلسوفان قاره‌ای از ایدئالیسم و رمانتیسم آلمانی (و بخصوص هگل) تاثیر گسترده‌ای پذیرفته‌اند، و از دیالکتیک به عنوان یک روش استفاده می‌کنند، همچنین به منطق ریاضی، آنگونه که در فلسفه تحلیلی مطرح است، توجه چندانی نشان نمی‌دهند. ایشان معمولاً از زبانی ادبی بهره گرفته و به ادبیات به مثابه یکی از منابع فکری و فلسفی مهم نگاه می‌کنند. دو حوزه فلسفه تحلیلی و فلسفه قاره‌ای البته اشتراکاتی دارند و برخی فیلسوفان معاصر از هردو بهره گرفته‌اند. همینطور فیلسوفانی وجود دارند که خود را به وضوح به این حوزه‌ها ملحق نمی‌کنند.
ibna.ir/x6DHy
@ibna_official

۶:۰۱

thumbnail
undefined*مروری بر فیلم اقتباسی «جاده» ساخته «جان هیلکات»/ جاده‌ای به سوی جنوب*
undefinedمک‌کارتی را اغلب به دلیل تبحرش در نویسندگی و خلق فضاهای پیچیده و هولناک، به نام «ویلیام فاکنر» آمریکا می‌شناسند.
undefinedبرداشت‎های ادبی همیشه نتیجه موفقی به بار نمی‌آورند.گاهی ممکن کاست فیلمی بر اساس یک داستان، به خوبیِ نسخه مکتوب آن نباشد و برعکس، در مواردی، فیلم بهتر از کتاب یا دست‌کم هم‌سطح با ارزش‌های اثر ادبی به ثمر می‌رسد. فیلم «جاده» ساخته «جان هیلکات» از فیلم‌های اقتباسی دستۀ اول است؛ فیلمی جذاب و دیدنی که متاسفانه کارگردان، آن را به اثری ضعیف و پایین‌تر از اعتبار و اهمیت کتاب تبدیل کرد.گرچه تماشای تصاویر زنده از شخصیت‌ها و موقعیت‌های خلق‌شده در یک شاهکار ادبی جهان، شاید تجربه‌ای ناب و لذت‌بخشی برای علاقه‌مندان به سینما و ادبیات باشد اما «جاده» را با وجود ضعف‌های کوچکش، می‌توان از فیلم‌های خوب سینمای آمریکا و جهان برشمرد.
undefinedاو در رمان «جاده»، جهانی تیره و آکنده از ناامیدی و تباهی تصویر کرده که البته کارگردان فیلم،«جان هیلکات» (John Hillcoat) با وجود وفاداری به اصل رمان و تلاشی که در خلق فضاهای سرد و سیاه کرده، نتوانسته ترس و وحشت موجود در کتاب را به فیلم منتقل بکند.

ibna.ir/x6DHx
@ibna_official

۶:۲۹

thumbnail
undefinedدر گذر گلستان مشهد چه می‌گذرد؛«مد و لباس» جای «کتاب» را گرفت/ وعده مدیریت شهری مشهد در گذر گلستان محقق نشد
undefined هرچند مسئولان مدیریت شهری مشهد صراحتاً وعده داده بودند که گذر گلستان مشهد همچنان به حوزه کتاب تعلق داشته باشد، اما اکنون خبر راه‌اندازی رویداد تخصصی «مد و لباس ایرانی اسلامی» در این راسته بازار فرهنگی و نوستالژیک به گوش می‌رسد.
undefinedهرچند در گزارش‌های مختلف مسئولان شهری صراحتاً وعده داده بودند این گذر همچنان به حوزه کتاب تعلق داشته باشد اما مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری مشهد در گفت‌وگو با رسانه شهرداری بدون اشاره به اینکه این راسته بازار سال‌ها پاتوق اهالی فرهنگ، کتاب‌دوستان و کتابفروشان بوده است، خبر از راه‌اندازی رویداد تخصصی «مد و لباس ایرانی اسلامی» در این گذر داده است!

ibna.ir/x6DHn
@ibna_official

۷:۰۰

thumbnail
undefinedاحمد مسجدجامعی در رونمایی از کتاب «آستان شمس تبریزی» عنوان کرد:پروژه اسناد شمس تبریزی ارزشمندترین گام در تثبیت میراث شمس است
undefinedدر مراسم رونمایی از نخستین فاز اسناد بین‌المللی شمس تبریزی، احمد مسجدجامعی، قائم‌مقام دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، گفت: این کتاب و این پژوهش، میراث فرهنگی خوی و تبریز و البته میراث ملی ایران است. انتشار آن نه‌تنها تردیدها را رفع می‌کند، بلکه زمینه‌ساز همکاری‌های گسترده فرهنگی در سطح منطقه خواهد بود.
undefinedرئیس مرکز بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی مهم‌ترین دستاورد امروز را انتشار کتاب جدید مؤسسه فرهنگ زریاب دانست و گفت: «اگر روزی بسیاری با تردید می‌گفتند آیا اینجا آرامگاه شمس است یا نه، امروز با انتشار این کتاب دیگر ذره‌ای تردید باقی نخواهد ماند. نقشه‌ها، اسناد، سفرنامه‌ها و مدارک بین‌المللی در این کتاب چنان مستند گردآوری شده که حتی یک‌سوم آن هم برای اثبات موضوع کافی است.»

ibna.ir/x6DHW
@ibna_official

۷:۵۱

thumbnail
undefinedیادداشت رضا مختاری در مورد کتاب «حیات یحیی»؛سیاستمدار نوگرا
undefined«حیات یحیی» زندگینامه خودنوشتی است که با خاطرات، گزارش خاطرات و وقایع‎نگاری حوادث مهم ممزوج شده و روایتی دلنشین از اوضاع سیاسی و اجتماعی ایران از اواخر دوره ناصری تا سلطنت پهلوی اول است.
undefinedبخش مهمی از مطالب «حیات یحیی» درباره توسعه معارف عمومی و نوین در دوره مظفری است. دوره کوتاه صدراعظمی میرزا علی‌خان امین‌‎الدوله چنین فرصتی را برای منورالفکرانی مانند دولت‌‎آبادی فراهم آورد تا در انجمن معارف عضو و فعال شوند. ریاست میرزا محمود خان احتشام‌‎السلطنه بر انجمن معارف مهم‎ترین اتفاقی است که در این حوزه روی می‌‎دهد.
undefinedکتاب «حیات یحیی» اما بیشتر از جهت روایت تاریخ مشروطه مورد توجه است. نویسنده در این بخش از وساطت‎‌هایی که در میان دو سوی ماجرا کرده، سخن گفته است؛ ایفای چنین نقشی موجب شده که برخی نقش مثبت او را در حد واسطه و دلال سیاسی تنزّل دهند
ibna.ir/x6DyV
@ibna_official

۷:۵۹

thumbnail
undefinedدر گفت‌وگو یا ایبنا مطرح شد؛ژاله آموزگار: شمس تبریزی شخصیت تاریخی است، نه اسطوره‌ای
undefinedژاله آموزگار، اسطوره‌شناس ایرانی اهل خوی، در حاشیۀ مراسم رونمایی کتاب «آستان شمس تبریزی»، با تأکید بر ماهیت تاریخی شمس تبریزی اعلام کرد که نباید او را در شمار اسطوره‌های ایرانی قرار داد.
undefinedاو توضیح داد که شمس تبریزی شخصیتی واقعی و شناخته‌شده در تاریخ است و اطلاق عنوان «اسطوره» به او نباید موجب خلط میان چهره‌های تاریخی و شخصیت‌های اسطوره‌ای شود. به گفته آموزگار، آنچه امروز باعث می‌شود برخی شمس را در جایگاهی اسطوره‌وار ببینند، برداشت‌های فرهنگی و ذهنی معاصر است و نه ویژگی‌های مربوط به اسطوره‌های کهن ایران.

ibna.ir/x6DJ4
@ibna_official

۸:۲۶

thumbnail
undefinedاز مجموعه «مشاهیر نشر کتاب ایران» بازخوانی شد؛زندگی و زمانه مجید اروانی؛ مردی که زیر سایه «شمس» نامدار شد
undefinedمجید اروانی، جوان آرام تبریز، از همان ابتدا دانست کارش تنها فروش کتاب نیست؛ او می‌خواست کتاب را به بخشی از زیست روزمره مردم تبدیل کند، درست مثل نان همیشگی سفره‌ها.
undefinedمجید اروانی از نمونه‌های ناب کتابفروش متعهد در ایران بود. او هیچگاه از رابطه با مردم و آگاهی‌رسانی دست نکشید و به گفته غلامحسین فرنود، یک روشنفکر ارگانیک بود. مردی که به زبان مردم سخن می‌گفت و صمیمی بود. اروانی از سال‌های آغازین دهه نود به علل مختلف، منجمله بیماری‌های جسمانی کم کار شد و بالاخره زوال جسمانی او را خانه‌نشین کرد.

undefinedصمد به نسلی از مردم ایران آگاهی داد. اما به نظر من مهمترین کار او ترویج کتابخوانی در ایران بود. واژه کتابخوانی در کشور ما با نام صمد عجین است. متأسفانه پس از انقلاب تا یکی دو سال پیش، نشر آثار او ممنوع بود و از این رو نسل صمد را آنگونه که باید نشناخته است.

ibna.ir/x6DHG
@ibna_official

۸:۵۸

thumbnail
undefinedنگاهی به کتاب «پرواز در گذرگاه حوادث»؛از آسمان تا کاغذ: چرا قلم به‌دست گرفتم/خاطرات یک هوانیروزی از ظفار تا پایان جنگ
undefinedمحمود پورعالی در کتاب «پرواز در گذرگاه حوادث» به بیان بخشی از تاریخ نیروی هوایی از ده پنجاه تا پایان جنگ می‌پردازد.
undefinedپورعالی انگیزه‌اش برای نوشتن را چنین آغاز می‌کند: «وقتی با همه دلبستگی‌هایم به هوانیروز از ارتش بیرون آمدم، فکر نمی‌کردم روزی دست به قلم ببرم. اوایل سال ۱۳۵۴ در هفده‌سالگی، با دیدن تصاویر هلی‌کوپترها و جوانان شجاع ایرانی در عملیات ظفار، قدم به این واحد تازه‌تأسیس گذاشتم. نزدیک به پانزده سال در یگان‌های هوانیروز و در سمت تکنسین و عیب‌یاب کبرا خدمت کردم و اواخر سال ۱۳۶۷، پس از پایان دفاع مقدس، ناخواسته از ارتش جدا شدم. اکنون که بیش از سه دهه در تحریریه روزنامه اطلاعات و فضای مطبوعات کار کرده‌ام، ارزش ثبت رویدادها را بهتر می‌شناسم و خود را موظف دیدم بخشی از آنچه را در روزهای قبل و بعد از انقلاب تجربه کرده‌ام بنویسم.»
ibna.ir/x6DJ6
@ibna_official

۹:۲۵

thumbnail
undefinedگزارش ایبنا از بازار ملزومات تولید کتاب؛قیمت‌ کاغذ در اوج ماند؛ مرکب ۱۰ درصد گران شد
undefinedنگاهی به بازار مواد اولیه و ملزومات تولید کتاب نشان می‌دهد که قیمت کاغذ که از هفته گذشته سیر صعودی داشت، همچنان در اوج باقی مانده و سایر اقلام مثل مرکب ایرانی نیز رشد قیمت را تجربه کرده‌ است.
undefinedبسیاری از کارشناسان بازار بر این باورند که افزایش قیمت مواد اولیه به‌ویژه کاغذ، هزینه تمام‌شده کتاب را به شکل چشمگیری افزایش داده است. به گفته ناشران نیز همین موضوع موجب کاهش چشمگیر تقاضا و افت فروش در کتابفروشی‌ها شده است، این وضعیت، چاپخانه‌ها را نیز زیر فشار قرار داده است. کاهش سفارش‌ها، برخی واحدهای چاپ را به تعطیلی خطوط تولید یا کاهش نیروی کار واداشته است.
undefinedکوچک شدن بازار نشر و کاهش شمارگان کتاب را می‌توان یکی از پیامدهای این افزایش قیمت‌ها دانست، موضوعی که علاوه بر پیامدهای اقتصادی، تأثیرات فرهنگی گسترده‌ای به‌دنبال خواهد داشت. تثبیت قیمت‌ها، تسهیل واردات کاغذ و حمایت‌های دولتی می‌توانند از رکود عمیق‌تر جلوگیری کنند.

ibna.ir/x6DGG
@ibna_official

۵:۵۵

thumbnail
undefinedمروری بر رمان «عشق رهاننده» اثر کامیلو کاستلو برانکو؛تصویری پرشور، پیچیده و انسانی از عشق، در یک رمان کلاسیک پرتغالی
undefinedکامیلو کاستلو برانکو در رمان «عشق رهاننده» تصویری پرشور، پیچیده و انسانی از عشق ارائه می‌دهد؛ عشقی که در مسیر خود با رنج و چالش روبه‌روست، اما می‌تواند رستگاری به همراه داشته باشد. این اثر همچنان یکی از متون مهم ادبیات پرتغال است و برای کسانی که به رمانس‌های کلاسیک، تحلیل شخصیت و نقد اجتماعی علاقه دارند، تجربه‌ای ارزشمند و ماندگار به شمار می‌آید.

undefinedکامیلو یکی از شناخته‌شده‌ترین رمان‌نویسان رمانتیک در پرتغال است و در این رمان نیز، مانند بسیاری از آثارش، عشق در مقام نیرویی نیرومند و گاه ویرانگر قرار می‌گیرد. در «عشق رهاننده»، عشق حالتی تراژیک دارد: ترکیبی از شور، اضطراب، فداکاری و ترس از دست دادن. روابط عاطفی میان شخصیت‌های اصلی در بستر جامعه‌ای شکل می‌گیرد که قواعد سخت‌گیرانه خانوادگی، طبقه اجتماعی و حیثیت فردی بر رفتار انسان‌ها سایه می‌اندازند. کامیلو از این تقابل‌ها برای ساختن تنشی عاطفی بهره می‌برد؛ تنشی که به یکی از امضاهای شخصی او تبدیل شده است.

ibna.ir/x6DGP
@ibna_official

۶:۲۰

thumbnail
undefinedبا نگاهی به دو کتاب «غائله هایدگر» و «هایدگر و نازیسم»؛سایه‌های تاریک تفکر
undefinedهایدگر، نازیسم و مساله خیانت روشنفکران
undefinedآریامن احمدی نوشت: غائله هایدگر و میراث او، تلخ‌ترین شاهد بر این حقیقت است که خطر تبدیل ایدئولوژی‌هایِ به‌ظاهر متعالی به ابزاری برای سلبِ آزادی و توتالیتاریسم، همواره در کمینِ اندیشه‌ی بشری است. درسی که از هایدگر و نازیسم آموخته می‌شود، این است که اخلاق و مسئولیت اجتماعی روشنفکر، حتی برای بزرگ‌ترین متفکران، هرگز نباید در قربانگاه جاه‌طلبی‌های فکری و وسوسه‌های قدرت فاشیستی قربانی شود.
undefinedپیوند هایدگر با نازیسم، یک خطای شخصی زودگذر نبود، بلکه به‌منزله یک خیانت عمیق فکری و اخلاقی بود که میراث او را تا به امروز در هاله‌ای از تردید فرو برده است. آشنایی او با هانا آرنت، یکی از درخشان‌ترین شاگردانش که خود یهودی بود، درنهایت به جدایی انجامید، اما این جدایی مانع از وفادارماندن هایدگر به ایدئولوژی نازی‌ها تا پایان عمر نازیسم در آلمان (۱۹۴۵) نشد. پس از شکست آلمان، هایدگر سکوت اختیار کرد و هرگز برای جنایت‌های نازیسم عذرخواهی نکرد. او سال‌ها بعد، عضویتش در نازیسم را نه به‌دلیل جنایت‌ها، بلکه به این دلیل که لو رفته بود، «بزرگ‌ترین اشتباه» خود خواند.
undefinedوُلین استدلال می‌کند که تعهد ایدئولوژیک هایدگر به نازیسم عمیق‌تر از آن چیزی بوده که پیش‌تر تصور می‌شد. انتقاد هایدگر از ناسیونال‌سوسیالیسم، نه به‌دلیل مخالفت با اصول آن، بلکه به این دلیل بود که نازیسم به اندازه کافی رادیکال نبود. از نظر وُلین، ایدئولوژی انقلاب محافظه‌کارانه هایدگر، نه صرفاً جنبه‌ای فرعی، بلکه بخشی اساسی از فلسفه او بوده است؛ مسئله‌ای که میراث فکری او را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است.

ibna.ir/x6DJn
@ibna_official

۶:۵۷

thumbnail
undefined«تاریخ خنده»منتشر شد؛خنده فیلسوفان، دیکتاتورها، دیوانگان و ابلهان
undefinedکتاب «تاریخ خنده» با بهره‌گیری از متون مقدس، منابع تاریخی، آرای فیلسوفان، مشاهدات اجتماعی و تجربه‌های زیسته، در پی آن است تا چیستی و چرایی خندیدن، مرزها و جایگاه آن را در حیات فردی و جمعی بشر از منظری جامع و متأملانه روشن کند. او با نگاهی انتقادی به جهان ماشینی و مادی‌گرایمعاصر، خنده را همچون پلی میان جسم و روح، میان انسان و خدا، میان رنج و رهایی معرفی می‌کند.
undefinedکتاب «تاریخ خنده» کوششی تأمل‌برانگیز در واکاوی پدیده خنده، نه به‌عنوان واکنشی سطحی و موقتی، بلکه به‌عنوان رفتاری ریشه‌دار در تاریخ، فرهنگ، دین و روان انسان است. نویسنده با الهام از تجربه ترجمه کتاب تاریخ گریه، بر آن شد تا نیمه گمشده این دوگانه انسانی را کاوش کند و خنده را نه‌تنها در نسبت با طنز، هزل و فکاهه، بلکه به‌مثابه نیرویی سازنده، شفابخش و گاه اعتراضی بررسی کند.
undefinedدر بخشی از کتاب می‌خوانیم: «انسان موجودی است که سراپا نیاز و نیازمندی است. او همان‌گونه که به آب و هوا و غذا و پوشاک و سرپناه نیاز دارد، به غم و غصه و گریه و خنده و شوخی و شادی نیز نیاز دارد. بنابراین همچنان‌که لازم است در مواقعی رنج ببریم و گریه کنیم، در مواردی نیز لازم است که بر طبل شادمانی بکوبیم و با تمام وجود بخندیم. خنده در حقیقت هدیه‌ای گران‌بهاست که از سوی خداوند به انسان ارزانی شده است تا به وسیله آن بتواند اندکی از دردها و رنج‌های زندگی را بکاهد و بیش از پیش در برابر دشواری‌ها تاب بیاورد. این نظریه که تازه‌ترین نظریه درباره خنده است، نظریه الوهیت یا ربوبیت نامیده می‌شود. بر اساس این نظریه، شوخی نوعی توانایی است که باعث رهاشدن فرد از آشفتگی، افزایش وحدت و اتحاد فرد با دیگران از طریق باهم‌خندیدن، برملاکردن حقیقت بی‌شائبه یک موقعیت و تغییر روح و روان فرد می‌شود. بنابراین در این نظریه شوخی به عنوان هدیه یا موقعیتی از جانب خداوند برای انسان است.

ibna.ir/x6D9V
@ibna_official

۷:۲۶

thumbnail
undefinedروایت یک جشنواره متفاوت در کردستان؛دوستی آرام کتاب با کودکانی که جهان را جور دیگری می‌بینند
undefined آذر ماه برای کودکان با نیازهای ویژه در شهرستان‌های سنندج و سقز متفاوت بود، جشنواره‌ای با عنوان «دوستی با کتاب» و در قالب رویدادی که برای کودکان دارای نیازهای ویژه مناسب‌سازی شده بود و هدفش ایجاد فضایی شاد، امن و توانمندساز برای آنان بود.
undefinedقصه‌گویی تعاملی، نخستین بخش جشنواره بود؛ مربیان با استفاده از تصویرکارت‌ها، کتاب‌های برجسته، عروسک‌های انگشتی و اشیای ملموس، داستان‌ها را روایت کردند تا هر کودک با توانایی‌های خودش بتواند با قصه ارتباط برقرار کند. برای کودکان کم‌بینا، نسخه‌های لمسی و توضیحات شفاهی تصاویر در نظر گرفته شده بود، به گونه‌ای که تجربه‌ای ملموس و عمیق از قصه داشته باشند.

ibna.ir/x6DDM
@ibna_official

۷:۵۵

thumbnail
undefinedمعماری، هنر و روایت در سینمای علی حاتمی در گفت‌وگو با یک پژوهشگر؛حاتمی از دل نگارگری ایرانی به شخصیت‌هایش جان می‌داد
undefinedدر دوره قاجار، آینه‌های زیادی از فرنگ وارد ایران می‌شد که در مسیر جابه‌جایی غالباً می‌شکستند. در همان دوره، ایرانیان از همان آینه‌های شکسته معماری‌های نوینی خلق می‌کردند؛ علی حاتمی با ورود به این فیلم، فضاهای ایرانی را در فیلم بازآفرینی می‌کند.
undefinedبه نظر می‌رسد علی حاتمی حتی با نگاره‌ها و نگارگری ایرانی به‌شدت در ارتباط بوده و رنگ‌ها را به‌خوبی می‌شناخته است. او می‌دانست که هنگام حرکت به‌سوی فضای تلخ‌تر، چه تغییراتی باید در رنگ فیلم ایجاد شود تا بتواند آن احساسات را منتقل کند. سپس پلان‌به‌پلان عملکرد او و روندی که در فیلم دنبال می‌شود قابل بررسی است؛ روندی که دو طیف در آن دیده می‌شود: یکی منطق فرنگی و دیگری منطق ایرانی.
undefinedعلی حاتمی به‌صورت خودآگاه و ناخودآگاه از نگارگری ایرانی بهره برده و توانسته شخصیت‌ها را تک‌تک در فضاها قرار دهد و به تصویر بکشد. او مهم‌ترین عنصر سینما، یعنی همذات‌پنداری تماشاگر با شخصیت‌ها، را در فیلم نهادینه می‌کند. در آثار او، معماری، اسباب، لباس‌ها، نوع نشستن و برخاستن، و پوشش شخصیت‌ها همه اطلاعاتی هستند که به مخاطب ارائه می‌شوند و سپس، هنگامی که دیالوگ‌ها بیان می‌شوند، تماشاگر به‌طور طبیعی با داستان همراه می‌شود.

ibna.ir/x6DJv
@ibna_official

۸:۲۱

thumbnail
undefinedاحد رضایی:تمدن و تاریخ، معماران پنهان هویت ما هستند
undefinedاحد رضایی گفت: حال باید بر حسب اینکه این درون خالی است باید آن‌را با چه چیزی پر کنیم، دارای یک محتوا شویم و آن محتوای فرهنگی است. یقیناً محتوای فرهنگی محمد توسلی، آرمان او است که حاصل تاریخ، تمدن، فرهنگ و نیازهای زمانه خودشان بودند.
undefinedفائزه هاشمی درباره نهضت آزادی گفت: در طول سال‌ها فعالیت بارها گفته‌ام صادق‌ترین و اصولی‌ترین گروهی که در تمام فعالیت‌های سیاسی دیده‌ام که منفعت و مصالح شخصی خودشان را مدنظر قرار ندادند، گروه‌های ملی - مذهبی از جمله نهضت آزادی هستند.
undefinedحسین بنی‌اسدی : آزادی در کشور ما یک درخت بی‌ریشه بوده؛ یعنی فرصت‌هایی که جامعه ایران بتواند روی آزادی کار کند و این فرهنگ دموکراتیک و آزادمنشانه را بین آحاد جامعه مستقر کند. پس از انقلاب مشروطه که به خاطر مبارزه با استبداد و ایجاد حاکمیت قانون و آزادی بود، تنها پانزده سال فرصت بود و بعد از آن با کودتای ۲۸ مرداد و دیکتاتوری رضاشاه این دوره به پایان رسید و بیست سال مملکت ما شاهد استبداد بود.

ibna.ir/x6DJq
@ibna_official

۸:۴۹