۸ اسفند ۱۴۰۲
۴:۲۷
۴:۲۹
۴:۳۱
۴:۳۲
#مرور_سریع | فهرست مجموعه انتخابات ، سخنرانی های علامه مصباح یزدی (قدس سره) پیرامون انتخابات و ابعاد آن:
| انتخابات ۱ | اسلام و مسئولیت های اجتماعی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8416/اسلام-و-مسئولیتهای-اجتماعی)
| انتخابات 2 | ضرورت توجه به وظایف اجتماعی اسلام (https://www.mesbahyazdi.ir/node/7508/ضرورت-توجه-وظایف-اجتماعی-اسلام)
| انتخابات 3 | معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/6343/معیارهای-گزینش-دولتمردان-اسلامی)
| انتخابات 4 | اصلح در نظام اسلامی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8071/اصلح-نظام-اسلامی)
| انتخابات 5 | سختی تشخیص تکلیف در امتحان های پیش رو (https://www.mesbahyazdi.ir/node/5012/سختی-تشخیص-تكلیف-امتحانهای-پیش-رو)
| انتخابات 6 | وظایف اجتماعی؛ لوازم و آسیب ها (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4853/وظایف-اجتماعی؛-لوازم-و-آسیبها)
| انتخابات 7 | تعاون و همکاری ضرورت فعالیت های اجتماعی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4850/تعاون-و-همکاری؛-ضرورت-فعالیتهای-اجتماعی)
| انتخابات 8 | ما مرد تکلیفیم؛ نه مسئول نتیجه (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4746/ما-مرد-تکلیفیم؛-نه-مسئول-نتیجه)
| انتخابات 9 | شعارهای انتخاباتی و گفتمان امام و انقلاب (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4712/شعارهای-انتخاباتی-و-گفتمان-امام-و-انقلاب)
| انتخابات 10 | ضرورت و چگونگی شناخت اصلح (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8084/ضرورت-و-چگونگی-شناخت-اصلح)
| انتخابات 11 | نقش روحانیت در حماسه ی سیاسی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/7555/نقش-روحانيت-حماسه-سياسی)
| انتخابات 12 | پایداری، حماسه ی سیاسی، معیارهای اصلح (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4528/پایداری،-حماسه-سیاسی،-معیارهای-اصلح)
| انتخابات 13 | ...و خداوند نتیجه را رقم می زند (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4459/و-خداوند-نتیجه-را-رقم-میزند)
| انتخابات ۱ | اسلام و مسئولیت های اجتماعی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8416/اسلام-و-مسئولیتهای-اجتماعی)
| انتخابات 2 | ضرورت توجه به وظایف اجتماعی اسلام (https://www.mesbahyazdi.ir/node/7508/ضرورت-توجه-وظایف-اجتماعی-اسلام)
| انتخابات 3 | معیارهای گزینش دولتمردان اسلامی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/6343/معیارهای-گزینش-دولتمردان-اسلامی)
| انتخابات 4 | اصلح در نظام اسلامی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8071/اصلح-نظام-اسلامی)
| انتخابات 5 | سختی تشخیص تکلیف در امتحان های پیش رو (https://www.mesbahyazdi.ir/node/5012/سختی-تشخیص-تكلیف-امتحانهای-پیش-رو)
| انتخابات 6 | وظایف اجتماعی؛ لوازم و آسیب ها (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4853/وظایف-اجتماعی؛-لوازم-و-آسیبها)
| انتخابات 7 | تعاون و همکاری ضرورت فعالیت های اجتماعی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4850/تعاون-و-همکاری؛-ضرورت-فعالیتهای-اجتماعی)
| انتخابات 8 | ما مرد تکلیفیم؛ نه مسئول نتیجه (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4746/ما-مرد-تکلیفیم؛-نه-مسئول-نتیجه)
| انتخابات 9 | شعارهای انتخاباتی و گفتمان امام و انقلاب (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4712/شعارهای-انتخاباتی-و-گفتمان-امام-و-انقلاب)
| انتخابات 10 | ضرورت و چگونگی شناخت اصلح (https://www.mesbahyazdi.ir/node/8084/ضرورت-و-چگونگی-شناخت-اصلح)
| انتخابات 11 | نقش روحانیت در حماسه ی سیاسی (https://www.mesbahyazdi.ir/node/7555/نقش-روحانيت-حماسه-سياسی)
| انتخابات 12 | پایداری، حماسه ی سیاسی، معیارهای اصلح (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4528/پایداری،-حماسه-سیاسی،-معیارهای-اصلح)
| انتخابات 13 | ...و خداوند نتیجه را رقم می زند (https://www.mesbahyazdi.ir/node/4459/و-خداوند-نتیجه-را-رقم-میزند)
۴:۳۶
۴:۳۷
آیت الله رجبی: با تقویت نظام اسلامی زمینه ظهور حضرت امام عصر(عج) را فراهم کنیم
یکی از چیزهایی که نشان دهنده نزدیک بودن ظهور است پیدایش همین انقلاب اسلامی است، امام راحل ره معتقد بودند که این انقلاب یک مرحله و مقدمه ای برای نهضت جهانی امام عصر عج است.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، آیت الله رجبی در سخنرانی خود در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در سخنانی گفت: حضرت بقیه الله الاعظم همواره به یاد ما می باشند لذا ما نیز باید با توسل به آن حضرت و مدد از ایشان مسائل و مشکلات این نظام اسلامی را که زمینه ساز ظهور آن حضرت می باشد را برطرف کنیم.
وی با اشاره به آیه شریفه"إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً" گفت: دشمنان و مخالفین، ظهور را دور می بینند اما دوستان و محبین آن حضرت ظهور را نزدیک می بینند، نهضت جهانی حضرت بقیه الله عج شکل خواهد گرفت پس باید خود را آماده کنیم و زمینه آمدنشان را فراهم کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از چیزهایی که نشان دهنده نزدیک بودن ظهور است پیدایش همین انقلاب اسلامی است، امام راحل ره معتقد بودند که این انقلاب یک مرحله و مقدمه ای برای نهضت جهانی امام عصر عج است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هر قدر این نظام مقتدرتر باشد زمینه ظهور حضرت بقیه الله عج بیشتر فراهم می شود.
رییس موسسه آموزشی و پروهشی امام خمینی ره گفت: امروزه جهان تشنه حضور حضرت بقیه الله عج است؛ سابقا رژیم صهیونیستی یک رژیم مظلوم نشان داده می شد اما امروزه به برکت جبهه مقاومت مردم دنیا آگاه شده اند و علیه آنان تظاهرات می کنند.
آیت الله رجبی ابراز داشت: ما هم در ایران وظیفه داریم که برای ظهور آن حضرت زمینه سازی کنیم؛ خدای متعال در کنار نصرت خودش به نصرت مومنین نیز اشاره کرده است؛ باید نیروی وفادار به مکتب اهل بیت علیهم السلام تربیت کنیم.
وی با اشاره به توطئه های مختلف دشمنان علیه جبهه حق گفت: باید جلوی توطئه های دشمنان که ایجاد تردید و شبهه هست را بگیریم؛ متاسفانه سابقا در برخی دولت ها تلاش می شد آموزه های دینی زیر سوال برود لذا هرچقدر نیروهای مخلص و وفادار به انقلاب تربیت شود جبهه انقلاب اسلامی قوی تر می شود.
آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: تشدید تحریم ها علیه ملت ایران برای این است که نیروهای انقلاب ریزش داشته باشند و مردم از حاکمیت جدا شوند.
وی افزود: خط ایجاد شک و تردید در جبهه مقاومت از سوی دشمن با جدیت پیگیری می شود؛ آنها تلاش می کنند نشان دهند که مردم پشتیبان انقلاب نیستند اما به گفته علامه مصباح ره دلها در اختیار خداست و دیدیم که در ۲۲ بهمن امسال علی رغم همه مشکلات مردم به صحنه آمدند.آیت الله رجبی گفت: نسبت به حضور حداکثری مردم در انتخابات جدی باشیم و از همه ظرفیت هایی که داریم استفاده کرده و آن را پای کار بیاوریم.
کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @iki_ac_ir
یکی از چیزهایی که نشان دهنده نزدیک بودن ظهور است پیدایش همین انقلاب اسلامی است، امام راحل ره معتقد بودند که این انقلاب یک مرحله و مقدمه ای برای نهضت جهانی امام عصر عج است.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، آیت الله رجبی در سخنرانی خود در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در سخنانی گفت: حضرت بقیه الله الاعظم همواره به یاد ما می باشند لذا ما نیز باید با توسل به آن حضرت و مدد از ایشان مسائل و مشکلات این نظام اسلامی را که زمینه ساز ظهور آن حضرت می باشد را برطرف کنیم.
وی با اشاره به آیه شریفه"إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيداً وَ نَراهُ قَرِيباً" گفت: دشمنان و مخالفین، ظهور را دور می بینند اما دوستان و محبین آن حضرت ظهور را نزدیک می بینند، نهضت جهانی حضرت بقیه الله عج شکل خواهد گرفت پس باید خود را آماده کنیم و زمینه آمدنشان را فراهم کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: یکی از چیزهایی که نشان دهنده نزدیک بودن ظهور است پیدایش همین انقلاب اسلامی است، امام راحل ره معتقد بودند که این انقلاب یک مرحله و مقدمه ای برای نهضت جهانی امام عصر عج است.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: هر قدر این نظام مقتدرتر باشد زمینه ظهور حضرت بقیه الله عج بیشتر فراهم می شود.
رییس موسسه آموزشی و پروهشی امام خمینی ره گفت: امروزه جهان تشنه حضور حضرت بقیه الله عج است؛ سابقا رژیم صهیونیستی یک رژیم مظلوم نشان داده می شد اما امروزه به برکت جبهه مقاومت مردم دنیا آگاه شده اند و علیه آنان تظاهرات می کنند.
آیت الله رجبی ابراز داشت: ما هم در ایران وظیفه داریم که برای ظهور آن حضرت زمینه سازی کنیم؛ خدای متعال در کنار نصرت خودش به نصرت مومنین نیز اشاره کرده است؛ باید نیروی وفادار به مکتب اهل بیت علیهم السلام تربیت کنیم.
وی با اشاره به توطئه های مختلف دشمنان علیه جبهه حق گفت: باید جلوی توطئه های دشمنان که ایجاد تردید و شبهه هست را بگیریم؛ متاسفانه سابقا در برخی دولت ها تلاش می شد آموزه های دینی زیر سوال برود لذا هرچقدر نیروهای مخلص و وفادار به انقلاب تربیت شود جبهه انقلاب اسلامی قوی تر می شود.
آیت الله رجبی خاطرنشان کرد: تشدید تحریم ها علیه ملت ایران برای این است که نیروهای انقلاب ریزش داشته باشند و مردم از حاکمیت جدا شوند.
وی افزود: خط ایجاد شک و تردید در جبهه مقاومت از سوی دشمن با جدیت پیگیری می شود؛ آنها تلاش می کنند نشان دهند که مردم پشتیبان انقلاب نیستند اما به گفته علامه مصباح ره دلها در اختیار خداست و دیدیم که در ۲۲ بهمن امسال علی رغم همه مشکلات مردم به صحنه آمدند.آیت الله رجبی گفت: نسبت به حضور حداکثری مردم در انتخابات جدی باشیم و از همه ظرفیت هایی که داریم استفاده کرده و آن را پای کار بیاوریم.
کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @iki_ac_ir
۴:۳۸
۴:۳۹
۴:۴۰
۴:۴۳
۴:۴۵
۴:۵۳
۷:۲۷
۱۶ اسفند ۱۴۰۲
در یک کرسی ترویجی؛ادله حكم ناپذيري ذات الهي بررسی شد
در عرفان و شریعت، توصیفهای زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکمناپذیری ذات، باید همه آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیفهای عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، كرسي ترويجی" بررسي ادله حكم ناپذيري ذات الهي" به همت گروه عرفان موسسه و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سعیدی و نقد حجت الاسلام دکتر داوود حسن زاده در سالن اندیشه این موسسه دینی در قم برگزار شد.
حجت الاسلام دکتر سعیدی در ارائه خود گفت: قطعا خداوند را میتوان شناخت و میتوان توصیف کرد، اما در اینکه خداوند را به چه اندازه میتوان شناخت و توصیف کرد، اختلافات زیادی وجود دارد، برخی معتقدند که خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی میتوان شناخت ولی اجمالا، برخی دیگر معتقدند که خداوند را فقط به صورت حصولی و از راه افعال و آثارش میتوان شناخت.
وی افزود: عرفا معتقدند که ذات خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی میتوان شناخت ولی به اندازهای که ظهور کرده است نه به صورتی که فینفسه هست به عبارت دیگر، عرفا معتقدند که اولا شناخت حضوری و حصولی افعال خداوند شناخت حصولی و حضوری خداوند به صورت محدود و از ورای حجاب و از دریچه تجلیات است، ثانیا هیچ مخلوقی نمیتواند مستقیما و بدون حجاب تجلی و تعین، خداوند را با علوم حضوری و حصولی بیابد و توصیف کند.
حجت الاسلام دکتر سعیدی ابراز داشت: سخن عارفان در نگاه اول اشکالات روشنی دارد ازاینرو، برخی منتقدان عرفان، اندیشة عارفان در زمینة «حکمناپذیری ذات» را، به معنایی که ذکر شد، برخلاف عقل و شرع شمردهاند و برخی طرفداران عرفان، نسبت دادن آن را به عارفان انکار کردهاند. ما در این مقاله، اولا با ارائة شواهدی از متون عرفانی نشان دادهایم که عرفا به آموزة «حکمناپذیری ذات بدون حجاب تعینات»، باور دارند و ثانیا با روش تحلیلی و توصیفی، برخی از شواهد نقلی و ادلة عقلی این اندیشه را بررسی کرده و نشان دادهایم که برخلاف عقل و شرع نیست.
وی گفت: عرفا مانند همه اندیشمندان برجسته عالم اسلام، قبول دارند که خداوند را میتوان شناخت و میتوان توصیف کرد. اما ایشان معتقدند که شناخت ما از ذات خداوند، شناخت به حسب تعینات ذات است نه شناخت به حسب ذات. ذات آنچنانکه هست، بدون در نظر گرفتن ظهوراتش، مشهود هیچ عارف و معلوم هیچ فیلسوفی نمیشود. به اعتقاد ایشان، ذهن انسان قادر نیست ذات الهی را بدون تعین، تصور و توصیف کند هر آنچه از ذات میدانیم و هر چیزی دربارة ذات میگوییم، یک شناخت محدود و متعین از ذات است نه اینکه شناخت ذات مطلق به صورت اجمالی است.
ارائه دهنده این بحث افزود: منظور از حکم ناپذیری ذات الهی دقیقا همین معناست که ذات الهی صرفنظر از ظهورات و تعیناتش، برتر از آن است که در اندیشة مخلوق بیاید و توصیف شود به عبارت دیگر، ذات الهی صرف نظر از تعیناتش، هیچ حکم ایجابی یا سلبی ندارد البته از نظر عارفان، شناخت تعینات، مستلزم شناخت ذات نیست بلکه خود شناخت ذات است ولی از یک دریچه تنگ و محدود درست مثل اینکه ما خود آسمان را مشاهده میکنیم ولی به صورت محدود ما خود خورشید را مشاهده میکنیم ولی در آب یا آینه.
وی گفت: عرفا مدعی هستند که «ذات الهی» را بیتعین نمیتوان شناخت و نه به صورت ایجابی و نه به صورت سلبی نمیتوان بدون حجاب تعین در مورد ذات سخنی گفت؛ ادعای عرفا شواهدی در آیات و روایات دارد که البته ظهور آنها در حکمناپذیری ذات، یکسان نیست.
حجت الاسلام دکتر سعیدی خاطرنشان کرد: در عرفان و شریعت، توصیفهای زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکمناپذیری ذات، باید همة آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیفهای عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است و با مبانی عقلی و فلسفی نیز میتوان حکمناپذیری ذات را ثابت کرد، یعنی میتوان اثبات کرد که ذات الهی صرف نظر از ظهورات خود، برای مخلوق ناشناختنی و توصیفناپذیر است.
کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @iki_ac_ir
در عرفان و شریعت، توصیفهای زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکمناپذیری ذات، باید همه آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیفهای عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است.
به گزارش روابط عمومی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره، كرسي ترويجی" بررسي ادله حكم ناپذيري ذات الهي" به همت گروه عرفان موسسه و با سخنرانی حجت الاسلام دکتر سعیدی و نقد حجت الاسلام دکتر داوود حسن زاده در سالن اندیشه این موسسه دینی در قم برگزار شد.
حجت الاسلام دکتر سعیدی در ارائه خود گفت: قطعا خداوند را میتوان شناخت و میتوان توصیف کرد، اما در اینکه خداوند را به چه اندازه میتوان شناخت و توصیف کرد، اختلافات زیادی وجود دارد، برخی معتقدند که خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی میتوان شناخت ولی اجمالا، برخی دیگر معتقدند که خداوند را فقط به صورت حصولی و از راه افعال و آثارش میتوان شناخت.
وی افزود: عرفا معتقدند که ذات خداوند را هم با علم حضوری و هم با علم حصولی میتوان شناخت ولی به اندازهای که ظهور کرده است نه به صورتی که فینفسه هست به عبارت دیگر، عرفا معتقدند که اولا شناخت حضوری و حصولی افعال خداوند شناخت حصولی و حضوری خداوند به صورت محدود و از ورای حجاب و از دریچه تجلیات است، ثانیا هیچ مخلوقی نمیتواند مستقیما و بدون حجاب تجلی و تعین، خداوند را با علوم حضوری و حصولی بیابد و توصیف کند.
حجت الاسلام دکتر سعیدی ابراز داشت: سخن عارفان در نگاه اول اشکالات روشنی دارد ازاینرو، برخی منتقدان عرفان، اندیشة عارفان در زمینة «حکمناپذیری ذات» را، به معنایی که ذکر شد، برخلاف عقل و شرع شمردهاند و برخی طرفداران عرفان، نسبت دادن آن را به عارفان انکار کردهاند. ما در این مقاله، اولا با ارائة شواهدی از متون عرفانی نشان دادهایم که عرفا به آموزة «حکمناپذیری ذات بدون حجاب تعینات»، باور دارند و ثانیا با روش تحلیلی و توصیفی، برخی از شواهد نقلی و ادلة عقلی این اندیشه را بررسی کرده و نشان دادهایم که برخلاف عقل و شرع نیست.
وی گفت: عرفا مانند همه اندیشمندان برجسته عالم اسلام، قبول دارند که خداوند را میتوان شناخت و میتوان توصیف کرد. اما ایشان معتقدند که شناخت ما از ذات خداوند، شناخت به حسب تعینات ذات است نه شناخت به حسب ذات. ذات آنچنانکه هست، بدون در نظر گرفتن ظهوراتش، مشهود هیچ عارف و معلوم هیچ فیلسوفی نمیشود. به اعتقاد ایشان، ذهن انسان قادر نیست ذات الهی را بدون تعین، تصور و توصیف کند هر آنچه از ذات میدانیم و هر چیزی دربارة ذات میگوییم، یک شناخت محدود و متعین از ذات است نه اینکه شناخت ذات مطلق به صورت اجمالی است.
ارائه دهنده این بحث افزود: منظور از حکم ناپذیری ذات الهی دقیقا همین معناست که ذات الهی صرفنظر از ظهورات و تعیناتش، برتر از آن است که در اندیشة مخلوق بیاید و توصیف شود به عبارت دیگر، ذات الهی صرف نظر از تعیناتش، هیچ حکم ایجابی یا سلبی ندارد البته از نظر عارفان، شناخت تعینات، مستلزم شناخت ذات نیست بلکه خود شناخت ذات است ولی از یک دریچه تنگ و محدود درست مثل اینکه ما خود آسمان را مشاهده میکنیم ولی به صورت محدود ما خود خورشید را مشاهده میکنیم ولی در آب یا آینه.
وی گفت: عرفا مدعی هستند که «ذات الهی» را بیتعین نمیتوان شناخت و نه به صورت ایجابی و نه به صورت سلبی نمیتوان بدون حجاب تعین در مورد ذات سخنی گفت؛ ادعای عرفا شواهدی در آیات و روایات دارد که البته ظهور آنها در حکمناپذیری ذات، یکسان نیست.
حجت الاسلام دکتر سعیدی خاطرنشان کرد: در عرفان و شریعت، توصیفهای زیادی برای ذات خداوند وارد شده است که با توجه به شواهد عرفانی و شرعی حکمناپذیری ذات، باید همة آنها توجیه شوند، مثلا به این صورت که گفته شود، توصیفهای عرفانی و شرعی، همگی ناظر به توصیف ذات اقدس الهی از جهت حضور و ظهور و بروز در تعینات هستند نه توصیف ذات از آن جهت که ذات است و با مبانی عقلی و فلسفی نیز میتوان حکمناپذیری ذات را ثابت کرد، یعنی میتوان اثبات کرد که ذات الهی صرف نظر از ظهورات خود، برای مخلوق ناشناختنی و توصیفناپذیر است.
کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) @iki_ac_ir
۹:۴۵
۹:۴۶
۹:۴۷
۹:۴۸
۹:۵۰
۹:۵۱
۹:۵۲