انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت #روز_دانشجو و هفته #حقوق_بشر برگزار میکند:
نشست علمی: آزادی بیان در دانشگاه
اساتید ارائهدهنده:
خانم دکتر سیده فاطمه فقیهی عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و دبیر شعبه استان قم انجمن
حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رحمت الله علیه، دبیر هسته حقوق بشر انجمن
دبیر جلسه: آقای محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
همراه با پخش و نقد گزیدههای مستند آمریکایی اخراجشده
صدور گواهی شرکت در نشست علمی
شیوه برگزاری: مجازی
لینک ورود به جلسه
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
#یادآوریدر حال برگزاری ...
۱۱:۳۵
۱۲:۱۵
۹:۳۶
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#بخوانید
#بیانیه .
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
بخش نخست
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران بهعنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزههای اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاههای خود را در خصوص مهمترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان میکند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید:
با عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانوادهدوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایشهای اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی
با عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامتمدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربهمعروف و نهیازمنکر
با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده بهعنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سستکننده یا آسیبرسان به این کانون بنیادی
با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی (منکرات)
باتوجهبه حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعهسازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوههای غیرانسانی
با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزههای اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی
با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156)
با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامتمدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همهجانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندیهای آحاد جامعه
با عنایت به تأثیرات بهشدت نامطلوب و قطعی پوششهای پرخطر و آسیبرسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینههای گزاف مترتب بر ولنگاری و بیبندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال
با بذلتوجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمانیافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (بهویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) بهمنظور عقب نگهداشتن ملت ایران از پیشرفت همهجانبه
با تأکید بر لزوم پایبندی همگان بهویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سهگانه و دیگر دستگاههای حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه
️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۹:۴۲
#اصلاحیه
#شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
#گفتوگوی_علمینقش حوزه و دانشگاه در بومیسازی حقوق عمومی
با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:
حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراستهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دکتر سید ناصر سلطانیعضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
دبیر نشست:
حجتالاسلام محمدمهدی سمیعیفرددانشپژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم)موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
زمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
همراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
امتیاز ویژه:عضویت رایگان در انجمن برای شرکتکنندگان حضوری در نشست
#لینک_اصلاحشده
شرکت به صورت مجازی
با همکاری:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
کانون علمی فقه و حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۴:۴۶
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#بخوانید
#بیانیه .
بسم الله الرحمن الرحیم
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
بخش نخست
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران بهعنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزههای اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاههای خود را در خصوص مهمترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان میکند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید:
با عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانوادهدوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایشهای اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی
با عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامتمدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربهمعروف و نهیازمنکر
با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده بهعنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سستکننده یا آسیبرسان به این کانون بنیادی
با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاریهای اجتماعی (منکرات)
باتوجهبه حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعهسازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوههای غیرانسانی
با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزههای اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی
با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156)
با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامتمدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همهجانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندیهای آحاد جامعه
با عنایت به تأثیرات بهشدت نامطلوب و قطعی پوششهای پرخطر و آسیبرسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینههای گزاف مترتب بر ولنگاری و بیبندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال
با بذلتوجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمانیافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (بهویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) بهمنظور عقب نگهداشتن ملت ایران از پیشرفت همهجانبه
با تأکید بر لزوم پایبندی همگان بهویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سهگانه و دیگر دستگاههای حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه
️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
بیانیه عفاف و حجاب انجمن حقوق عمومی اسلامی.pdf
۳.۰۶ مگابایت
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
۱۵:۳۵
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت #روز_دانشجو و هفته #حقوق_بشر برگزار میکند:
نشست علمی: آزادی بیان در دانشگاه
اساتید ارائهدهنده:
خانم دکتر سیده فاطمه فقیهی عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و دبیر شعبه استان قم انجمن
حجتالاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رحمت الله علیه، دبیر هسته حقوق بشر انجمن
دبیر جلسه: آقای محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
همراه با پخش و نقد گزیدههای مستند آمریکایی اخراجشده
صدور گواهی شرکت در نشست علمی
شیوه برگزاری: مجازی
لینک ورود به جلسه
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
گزارش نشست علمی.pdf
۴۱۳.۸۲ کیلوبایت
#گزارش_تفصیلی
نشست علمی:آزادی بیان در دانشگاه
گزیدهای از نکات اساتید:
خانم دکتر فقیهی:«مقوله آزادی علمی هم برای اساتید و هم برای دانشجویان مطرح است. در خصوص اساتید میتوان به آزادی اساتید در انتخاب روش تدریس، محتوای تدریس و آموزش، طرح مسائل خارج از موضوع درسی که گفتگو درباره آن را ضروری میدانند و پرداختن به مسائل سیاسی روز اشاره کرد که در برخی از کشورها برای این موارد، محدودیتهایی پیش بینی شده است؛ مثلاً در خصوص طرح مباحث خارج از موضوع درسی، در کشور آمریکا محدودیتهایی وجود دارد که البته این محدودیتها، عمدتاً در خصوص مباحث مذهبی و عقیدتی است. همانطور که در مستند دیدیم، عمدتاً مقابله با اندیشههایی است که به نوعی «آفرینشگرایی» را در مسائل علمی مورد توجه قرار میدهند. در این زمینه، پروندهای در دانشگاه آلابامای آمریکا مطرح شده بود که شخصی به دلیل طرح مباحث مبتنی بر مذهب و عقیده که عمدتاً عقاید مسیحیت بوده است، مورد توبیخ قرار میگیرد.»
آقای دکتر قائمی خرق:«آیا اساساً حوزه علم با همه گسترهای که خصوصا در ایران دارد، آیا حوزهای «دولتگریز» است؟ به عبارت دیگر، آیا تخصصاً از حوزه دخالت دولت خارج بوده که بخواهیم برای دخالت دولت به دنبال دلیل باشیم؟ و یا اینکه اساساً حوزه علم در حوزه عمومی قرار دارد و از حوزه دخالت دولت خارج نیست بلکه در بعضی ساحتها بنا به دلایلی از حوزه دخالت دولت استثنا میشود؟ اصل بر دخالت دولت است یا بر عدم دخالت دولت؟ به نظر من این دوگانه وجود دارد و اصل و اساس بحث آزادی بیان در دانشگاه هم به همین سؤال بر میگردد که سنخ دخالت دولت در دانشگاهها از نوع استثنا و ضرورت بوده یا یک اصل است؟»
تهیه و تدوین: مجتبی علیزادهطلبه درس خارج حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن
پیوند مشاهده مستند آمریکایی اخراجشده: فهمیدن مجاز نیست (پخششده در نشست)
Expelled: No Intelligence Allowed
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
خانم دکتر فقیهی:«مقوله آزادی علمی هم برای اساتید و هم برای دانشجویان مطرح است. در خصوص اساتید میتوان به آزادی اساتید در انتخاب روش تدریس، محتوای تدریس و آموزش، طرح مسائل خارج از موضوع درسی که گفتگو درباره آن را ضروری میدانند و پرداختن به مسائل سیاسی روز اشاره کرد که در برخی از کشورها برای این موارد، محدودیتهایی پیش بینی شده است؛ مثلاً در خصوص طرح مباحث خارج از موضوع درسی، در کشور آمریکا محدودیتهایی وجود دارد که البته این محدودیتها، عمدتاً در خصوص مباحث مذهبی و عقیدتی است. همانطور که در مستند دیدیم، عمدتاً مقابله با اندیشههایی است که به نوعی «آفرینشگرایی» را در مسائل علمی مورد توجه قرار میدهند. در این زمینه، پروندهای در دانشگاه آلابامای آمریکا مطرح شده بود که شخصی به دلیل طرح مباحث مبتنی بر مذهب و عقیده که عمدتاً عقاید مسیحیت بوده است، مورد توبیخ قرار میگیرد.»
آقای دکتر قائمی خرق:«آیا اساساً حوزه علم با همه گسترهای که خصوصا در ایران دارد، آیا حوزهای «دولتگریز» است؟ به عبارت دیگر، آیا تخصصاً از حوزه دخالت دولت خارج بوده که بخواهیم برای دخالت دولت به دنبال دلیل باشیم؟ و یا اینکه اساساً حوزه علم در حوزه عمومی قرار دارد و از حوزه دخالت دولت خارج نیست بلکه در بعضی ساحتها بنا به دلایلی از حوزه دخالت دولت استثنا میشود؟ اصل بر دخالت دولت است یا بر عدم دخالت دولت؟ به نظر من این دوگانه وجود دارد و اصل و اساس بحث آزادی بیان در دانشگاه هم به همین سؤال بر میگردد که سنخ دخالت دولت در دانشگاهها از نوع استثنا و ضرورت بوده یا یک اصل است؟»
۱۲:۲۰
Azadibayan.mp3
۰۱:۰۲:۱۶-۲۸.۵۱ مگابایت
۱۹:۴۲
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
#گفتوگوی_علمی نقش حوزه و دانشگاه در بومیسازی حقوق عمومی
با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:
حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
دبیر نشست:
حجتالاسلام محمدمهدی سمیعیفرد دانشپژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم) موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
زمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
همراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
امتیاز ویژه: عضویت رایگان در انجمن برای شرکتکنندگان حضوری در نشست
لینک شرکت به صورت مجازی
با همکاری:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
کانون علمی فقه و حقوق
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
گزارش_تصویرینقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی
زمان: دوشنبه 3 دی ماه سال ۱۴۰۳
محل برگزاری:شهر قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۶:۱۰
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار میکند:
#گفتوگوی_علمی نقش حوزه و دانشگاه در بومیسازی حقوق عمومی
با ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:
حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
دبیر نشست:
حجتالاسلام محمدمهدی سمیعیفرد دانشپژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
مکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم) موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
زمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
همراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
امتیاز ویژه: عضویت رایگان در انجمن برای شرکتکنندگان حضوری در نشست
لینک شرکت به صورت مجازی
با همکاری:
پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
کانون علمی فقه و حقوق
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
Naghsh hoze va daneshgah.mp3
۰۲:۰۲:۵۴-۲۸.۱۳ مگابایت
#صوت
گفت و گوی علمینقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی
حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراستهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
دکتر سید ناصر سلطانیعضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۶:۲۰
مکتب سلیمانی در فقه اسلامی.pdf
۳۶۸.۵۲ کیلوبایت
#یادداشت
به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:
مکتب سلیمانی در فقه اسلامی
کدام قاعده فقهی مبنای مبارزه شهید سلیمانی بود؟
چه ادله فقهی برای اثبات این قاعده قابل استحصال است؟
حرکت شهید سلیمانی از کدام بستر شرعی به تعظیم شعائر دینی میانجامد؟
محمد حسن فتاحیطلبه سطوح عالی حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران و عضو انجمن
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۷:۴۱
بازارسال شده از نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
#معرفی_کتاب
جامعه و حکومت اسلامی (راهنمای حقایق)
به قلم: شهید سید مجتبی نواب صفوی
27 دیماه سالگرد شهادت روحانی مبارزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرمود: «جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.»
از زمان اشغال ایران در شهریور 1320 توسط متفقین و سقوط استبداد رضاخانی، جامعه ایران اسلامی با وقایعی مواجه شد که انگیزههای انقلابی روحانیت مبارز را برای مبارزه با استعمار خارجی و انحرافات داخلی نیز برانگیخت. در کنار مبارزه با استعمار انگلیس، فعالیت گسترده و سازمانیافته کسروی در مخالفت با مبانی مذهبی، تلاشهای پردامنه حزب توده وابسته به شوروی و فعالیتهای بهائیان برای نشر عقاید گمراهانه خود، مهمترین دغدغههای نیروهای مذهبی در این سالها بود. بنابراین ضرورت پاسخگویی به این دغدغهها، علما و اندیشمندان شیعی را به تکاپو واداشت. جمعیت فدائیان اسلام هم در این بستر به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی (1334-1303) شکل گرفت که با رویکرد فرهنگی برای پاسخگویی به شبهات کسروی به صحنه آمدند، ولی دغدغههای دینی و مذهبی، ایشان را به مسائل سیاسی کشور سوق داد، تا بلکه در پرتوی ایفای نقشهای مهم و حساس موفق به اجرای احکام اسلامی در جامعه گردند. در این راستا، شهید نواب صفوی کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» (راهنمای حقایق) را به عنوان برنامه حکومتی فدائیان اسلام نوشت و سعی کرد در آن تحول اندیشه خود را در اسلام سیاسی نشان دهد. نوشتن این کتاب حرکت جدیدی بود که در بین مسلمانان و فعالان مذهبی دهه 20 و 30 به ندرت مشابه دارد.
شهید نواب صفوی با تألیف کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» و انتشار آن در آبان سال 1329 روش صحیح حاکمیت را بیان میدارد. او معتقد است جز با حرکت ریشهای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمیتوان مقابله کرد. ایشان که به تعبیر مقام معظم رهبری «پیشاهنگ جهاد و شهادت» بود، در این کتاب به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را برای مردم بیان میکند و به شاه و غاصبان حکومت هشدار میدهد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت.
رهبر فدائیان اسلام در جهت نیل به حکومت اسلامی و استقرار مدینه قرآنی غدیر گام بر میداشت و خود را به قالبهای نظام مشروطه محدود نمیساخت. در این مسیر وی علاوه بر استادش علامه امینی (ره) در نجف اشرف، از حضرت امام خمینی (ره) در حوزه عملیه قم، منشور حکومت اسلامی را فرا میگیرد و بیمحابا به برپایی آن نظام مقدس اقدام مینمود. علامه امینی (ره) درباره ایشان فرموده بود: «نواب ذخیره خدا برای جهان تشیع است».
این روحانی مجاهد کتاب خود را در دو بخش نگاشته است. بخش اول این کتاب به بیان ریشههای مفاسد میپردازد و مسائلی نظیر گسستن ریشههای نورانی ایمان، اجرا نشدن احکام اسلام و قانون مجازات، مفاسد فرهنگی و شهوتآموزی به نام علم، ترویج مشروبات الکلی و مواد مخدر و قمار، نغمهها و موسیقی نامشروع، دروغ و چاپلوسی در رادیو و جرائد، بیکاری و فقر عمومی، رشوهخواری ادارات و وزارتخانهها و رباخواری بانکها و دست آخر بیاعتمادی متقابل ملت و دولت به عنوان ریشههای مفاسد زمانه خود معرفی میکند. بخش دوم کتاب نیز به راهکار اصلاح این مفاسد میپردازد و خطاب به اقشاری چون روحانیت و دستگاههایی از قبیل وزارتخانههای فرهنگ، دادگستری، کشور، دارایی، بهداری، پیشه و هنر، کشاورزی، خارجه، جنگ، پست و تلگراف و تلفن، راه و وزرات دربار سخن میگوید. همچنین انتقادات و راهکارهایی نسبت به عملکرد مجلس شورای ملی و برگزاری انتخابات در این بخش ارائه شده است.
مطالعه آثاری از این قبیل برای شناخت ریشههای مبارزات در طول انقلاب اسلامی و در نهایت طرحریزی چارچوب نظام انقلابی جمهوری اسلامی ضروری به نظر میرسد. چه آنکه مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزات مکتبی روحانیت بیان داشته است: «ملت مسلمان ايران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت به اين تجربه گرانبار دست يافت كه علت اساسی و مشخص عدم موفقيت اين نهضتها مكتبی نبودن مبارزات بوده است. گرچه در نهضتهای اخير خط فكری اسلامی و رهبری روحانيت مبارز سهم اصلی و اساسی را بر عهده داشت، ولی به دليل دور شدن اين مبارزات از مواضع اصيل اسلامی، جنبشها به سرعت به ركورد كشانده شد.» بنابراین مطالعه کتاب شهید نواب صفوی علاوه بر عموم علاقمندان، به پژوهشگران #تاریخ_حقوق_اساسی نیز توصیه میشود.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۸:۵۹
فقه حکمرانی؛ قسمت اول.m4a
۱۸:۱۶-۱۶.۵۹ مگابایت
❁﷽❁#پادکست#صوت
سلسله جلسات #فقه_حکمرانی
ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطاعضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
فصل اول: موضوعشناسی در فقه حکمرانی
قسمت اول: اهمیت و جایگاه فقه حکمرانی
جایگاه فقه حکمرانی در نسبت با فقه سیاسی چیست؟
اختلاف فقهای عصر مشروطه در فقه حکمرانی نسبت به چه مسائلی و تا چه میزان بوده است؟
ارتباط حکمرانی با مفاهیم شناخته شده نظام حقوقی و فقهی ما چیست؟
کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۴:۲۳
حقوق انقلابی.pdf
۳۶۶.۶ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
حقوق انقلابی
محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
آنچه در این یادداشت میخوانید:
مبانی و اصول عمده گفتمان انقلاب اسلامی در کدام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تجلی یافتهاند؟
حقوق انقلابی چه معنا و ماهیتی در بطن خود دارد؟
مقنن اساسی با کدامین هدف، حقوق انقلابی را تدوین نموده است؟
یک نظام انقلابی جهت نیل به اهداف و آرمانهای انقلاب ناگزیر است که نظام حقوقی اجتماع را بر پایه مبانی انقلاب و در راستای اهداف آن ترسیم و تدوین نماید. مقولهای که به خوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تفقد گرفته است و همچون سدی در برابر استحاله، انحراف و ترمیدور انقلاب ایستاده است.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۶:۱۹
انقلاب اسلامی و تحولات نظام حقوقی ایران.pdf
۳۷۸.۲۸ کیلوبایت
#گزارش_تفصیلی
انقلاب اسلامی و تحولات نظام حقوقی ایران
ارائهدهنده: دکتر حامد نیکونهادعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ره) و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
میزبان: کانون اندیشه جوان
گزیدهای از نکات مطرحشده:
انقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود برای برچیدن طاغوت و مناسبات و قواعد طاغوتی و نه صرفاً تغییر هیأت حاکمه.
جامعهسازی مبتنی بر ارزشهای دینی یا ایجاد نظام اجتماعی اسلامی، فلسفه انقلاب اسلامی است.
انقلاب اسلامی، مدار حق و تکلیف را آموزههای اسلامی قرار داد؛ یعنی تنظیم زندگی اجتماعی مبتنی بر «ما أنزل اللّه».
انقلاب اسلامی بدون نظامسازی حقوقی متمایز و برخاسته از مکتب جامع و جاودانه اسلام در سطح شعار و آرزو میماند.
ارزشهای اسلامی و انقلابی اگر تبدیل به بایدها و نبایدهای حقوقی و ساختارهای متناسب با مبانی اسلامی نشود، اثر لازم و مورد انتظار را در جامعه نخواهد گذاشت.
اساساً قوام یک جامعه اسلامی و وجه تمایز آن از سایر جوامع، قوانین و مقررات آن است و مسلمانانی که زندگی اجتماعیشان بر پایه ضوابط اسلامی نباشد، مسلمانیشان ناقص است و از همین جهت است که تشکیل حکومت اسلامی با نظامات حقوقی متناسب اجتنابناپذیر است.
تدوین: مجتبی علیزاده
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۴:۵۳
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی
آیا باید/میتوان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟
خانم دکتر زهرا میرزایی دانشآموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران دبیر هسته مطالعات بنیادین انجمن
بخش اول: تحریر محل مناقشه
خبر تصویب قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، پرونده پرچالش «همزیستی دولت با اخلاق و شریعت» در جامعه معاصر ایران را دیگر بار ورق زد؛ مسئلهای که انسان مسلمان ایرانی در حیات سیاسی خود از چند دهه قبل در دو نظام سیاسی متفاوت به انحای مختلف با آن رو در رو بوده است.
اما مسئله چیست؟ در همین چند روز که این قانون هنوز مقدمات اجرایی خود را طی نکرده است، مخالفتهای بسیاری بر علیه آن برخاسته است؛ از دولت تا اهالی دانشگاه. اگر از «وضع طبیعی حاکم بر فضای مجازی» کمی فاصله بگیریم تا اندیشه مجال تنفس بیابد، باید گفت مسئله بیش از آنکه انتقاد به ماده یا موادی از یک متن مصوب باشد که وضع طبیعیِ قواعد حقوقی است، در حقیقت خدشه بر بنیادهاست.
در خلال نقدها، پرسشهای بنیادینی طرح شده است از جمله آنکه اعتبار قانون - این مصنوع بشری - در رهنِ چیست؟ به اوصافی ناظر بر کالبد قانون مثل تصویب در مرجع صلاحیتدار محدود است یا جانمایه قانون نیز شرط اعتبار آن است؟ آیا اساساً میتوان اخلاق و شرع را به بند قوانین کشید؟ آیا هر باید و نباید اخلاقی و شرعی یارای آن را دارد که به باید و نبایدی حقوقی بدل شود و در میانه مصاف انسان و دولت جای گیرد؟ چنین پرسشهایی پرسش از نظام معنایی حاکم بر نظام حقوقی یک کشور است؛ نظام معناییِ مأخوذ از نظریه سیاسی.
چالشهای سیاسی و اجتماعی که جمهوری اسلامی خاصه در دهه اخیر در این حوزه با آن پنجه در پنجه بوده است، به وقایعی در کف خیابان خلاصه نمیشود؛ آنچه در واقع نشانه میرود مبادی معرفتی و نظری است که نظام سیاسی و حقوقی بدان مستظهر است. طراحی نظریهای دقیق و تفریع فروع از نخستین گامهای حیات و تداوم نظام سیاسی است. وظیفه یک نظریه به دست دادن «تشخیص و درکی منظم» از پدیدههاست، خاصه در جایی که مسائل بیش از آنکه حل نشده باشند، هضم نشدهاند؛ از مفرد و مجرداندیشیها فراتر رفتن، نمایاندن اصول و فروع، بازگرداندن فروع و تفسیر آنها در سایه اصول و در نهایت به دست دادن «مجموعهای» متلائم و سازگار. این در حالی است که این مهم چه در مکتوبات توجیهی پیرامون نظام سیاسی و چه در رویکردهای انتقادی به آن غایب است.
باری، یک نظام سیاسی در آستانه بلوغ، باید از پاسخهای توأم با کلیگویی یا بدیهیانگاری فاصله گرفته و تلاش کند با «پرداخت» موجِهات خود و تراش دادن به زوایایی از منظومه فکری خویش که دچار اصطکاک و برخورد با پدیدههای حیات حقیقی اجتماعی میشود پاسخهایی درخور بلوغ خویش تدارک ببیند.
سؤالاتی که یک نظریه سیاسی در مسیر تکامل باید بدانها پاسخ بدهد، سؤالاتی اولیه نیست، پرسشهایی است که از همکنشی پدیدهها و وقایع مختلف سر بر میآورد و به مصاف بنیانهای فکری نظم سیاسی مستقر میآید. بنابراین اگر نظام سیاسی یک «تنِ بی سر» نیست، اگر در ورای کنشگریاش قوه اندیشهورزی برای سامان دادن خویش دارد و ریسمانی اجزای وجودیش را به هم پیوند میزند و از آن معنای حاکم بر نظم سیاسی پدید میآید، باید به مثابه یک موجود «هوشیار و حساس» با این سؤالات مواجه شود و پاسخ آنها را غنیمت شمرده و برای جلای مبادی خویش به کار بندد. این یعنی حداقلیترین احراز علائم حیاتی یک نظریه سیاسی. متکفل پاسخ این پرسشها، منطق درونی نظام سیاسی و نظام معنایی حاکم بر آن است. بر این باوریم که چنین امکانی در مبادی نظام سیاسی قویاً وجود دارد، اگرچه مغفول و مدفون مانده باشد.
با این مقدمات دستاندازهایی که قانونگذار و به تعبیری دولت به معنای مجموعه حاکمیت در حوزه اخلاق با آن مواجه است، قابل فهمتر میشود. مسیری که در آن تلاش میکند اخلاقیات یا شرعیات و قانون را به هم بیامیزد و ثمره آن را مرهمی کند بر تن اجتماع انسانی، از قضا در موارد متعددی وارونه عمل میکند.
هر آن کس که در فضای حقوق عمومی میاندیشد، برای آنکه بتواند به فهم بومی رسالت عظیم این شعبه از دانش دست یابد، باید نقطه مهم پیوند اخلاق و حکومت و تفریع فروع این پیوند پربسامد را به درستی فهم و هضم کند، خاصه آنجا که اخلاقیات و شرعیات بر هم منطبقاند و پیچیدگیهای تعامل شرع و قانون بر دشواریهای همزیستی اخلاق و قانون افزوده میشود. اکنون این راه پرنشیب و فراز فراروی ماست.
در یادداشتهای بعدی مبتنی بر بنیادهای نظری جمهوری اسلامی نشان خواهم داد دولت با ابزار قانون در اخلاقیات به دنبال چیست. سامان اخلاقی جامعه چه نسبتی با دولت و قانون دارد و النهایه اینکه «نبایدهای دولت» در الزام قانونی اخلاقیات کدامند؟
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
آیا باید- میتوان اخلاقیات را به بند قوانین کشید.pdf
۳۸۸.۳۹ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
آیا باید/ میتوان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟
بخش دوم: در جستجوی هدف (1)
خانم دکتر زهرا میرزاییدانشآموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانمدرس دانشگاه و دبیر هسته مطالعات بنیادین انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
آنچه در این یادداشت میخوانید:
آیا میتوان اخلاقیات و شرعیات را به رخت قانون آراست؟
دولت از قانونی کردن اخلاقیات به دنبال چیست؟
رویکرد بیطرفگرایان و مداخلهگرایان نسبت به مواجهه دو مفهوم «نیت اخلاقی» و «مداخله دولت» چیست؟
چگونه تعادل میان «حفظ انگیزه و نیات اخلاقی» و «درگیر نکردن جامعه و نسلهای دیگر در انتخابهای اخلاقی بخشی از شهروندان» برقرار میشود؟
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۱:۰۱
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
❁﷽❁ #پادکست #صوت
سلسله جلسات #فقه_حکمرانی
ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
فصل اول: موضوعشناسی در فقه حکمرانی
قسمت اول: اهمیت و جایگاه فقه حکمرانی
جایگاه فقه حکمرانی در نسبت با فقه سیاسی چیست؟
اختلاف فقهای عصر مشروطه در فقه حکمرانی نسبت به چه مسائلی و تا چه میزان بوده است؟
ارتباط حکمرانی با مفاهیم شناخته شده نظام حقوقی و فقهی ما چیست؟
کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
فقه حکمرانی قسمت دو.mp3
۲۱:۰۹-۲۹.۰۶ مگابایت
❁﷽❁#پادکست#صوت
سلسله جلسات #فقه_حکمرانی
ارائه دهنده: حجتالاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطاعضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
فصل اول: موضوعشناسی در فقه حکمرانی
قسمت دوم: تعریف فقه حکمرانی
تعریف حکمرانی چیست؟
علت و روش ورود دولتها به عرصههای جدید حکمرانی در قیاس با دولتهای بسیط گذشته چه بوده است؟
نسبت سیاستگذاری، تنظیم گری و تسهیلگری توسط دولت با مفهوم حکمرانی چیست؟
نقش مردم در حکمرانی چیست؟
کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۱۴:۴۲
#معرفی_کتاب_جدید
عنوان: حکومت اسلامی و پوشش شهروندان
به قلم: حجتالاسلام علیرضا جعفرزاده بهاءآبادی
دبیر #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و مدرس حوزه و دانشگاه
ناشر: پژواک عدالت
چاپ: زمستان ۱۴۰۳
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۵:۲۶
فهرست و مقدمه کتاب حکومت اسلامی و پوشش شهروندان.pdf
۳۷۳.۲۴ کیلوبایت
#معرفی_کتاب_جدید
فهرست و مقدمه کتاب حکومت اسلامی و پوشش شهروندان
چکیدهای از آنچه که در این کتاب میخوانید:
توجه به دستورات فقهی اسلام درباره موازین پوشش اجتماعی، پدیداری این پرسش بنیادین را بهدنبال دارد که: «وظیفه و مسئولیت حکومت اسلامی در قبال خداوند و شهروندان، پیرامون پوشش اجتماعی افراد جامعه چیست؟» آیا شریعت اسلام، شخصیت حقوقی حکومت مطلوب خود را، فاقد هرگونه تکلیف نسبت به پوشش شهروندان جامعه اسلامی میداند یا تکالیفی برای آن متصور است؟ عملکرد حکومت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چگونه ارزیابی میشود؟
بدینترتیب، ضرورت دارد تا اولاً، تبیینی دقیق از مفاهیم «حکومت اسلامی»، «پوشش» و «شهروند» ارائه شود. ثانیاً، نظام فقهی اسلام درباره پوشش به دقت و تفصیل استخراج و شناسایی گردد. ثالثاً، بهنحو مستدل، وظیفه حکومت اسلامی درخصوص مسئله الزام و نیز وظیفه شهروندان درخصوص مسئله التزام به پوشش اسلامی محل بحث قرار گیرد و در نهایت، با بررسی و تحلیل جامع نظام قانونی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پوشش اسلامی شهروندان، دورنمایی از نظام قانونی مطلوب پوشش اسلامی ترسیم گردد. البته تردیدی نیست که اولین و مهمترین گزینه پیش روی نظام اسلامی در برخورد با پدیده کمعفتی و پوشش غیراسلامی، گزینه اقدام فرهنگی و تبلیغی است که راهحلی اساسی و ریشهای بهشمار میرود؛ اما درعینحال، نباید از نظر انداخت که راهحل قضایی و حقوقی نیز میتواند همواره بهعنوان مکمل و در مواقعی بهعنوان گزینه آخر و استثنای بر قاعده مطرح باشد.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
۵:۲۷
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت
از سیده قریش تا ام المؤمنين
شناخت دقیق ابعاد یک انقلاب و علل و عوامل آن لاجرم نیازمند گذر زمان جهت تقویت نگرش فرآیندی و محققانه پیرامون مسایل مرتبط، به هنگام مواجهه تاريخی با دگرگونیهای عظیم بشری است.اینک پس از گذر ۱۴ صده از بزرگترین تحول تکاملی بشریت در قالب پیدایش دین نهایی توسط برترین خلایق پروردگار، حضرت ختمی مرتبت که بالاترین درودها بر او و آلش باد، نقش ملازمان و پروانگان شمع وجودی حضرتش، به نیکی قابل بررسی است.بیتردید نخستین امداد الهی جهت آغاز این تحول بشری از آستین یک زن، که صفت مردانگی وامدار خصایص اوست، بیرون آمد.همو که اثبات کرد که اگر دین خاتم برای تجلی، به صداقت، شرافت، شجاعت و کرامت نيازمند است، زنانی هستند که بهتر از مردان از عهده این مهم بر خواهند آمد.همو که سر سلسله زنانی است که دین خدا را در سختترین شرایط، مردانه حمایت کردند و تمام مال و جان خود را در طبق اخلاص تقدیم درگاه حق کردند.همو که چون همه از نبی رو برمىگردانیدند، او به وی رو مىکرد و چون همه از نبی مىگریختند، او به وی مهربانى مىکرد و چون همه دعوت نبی را تکذیب مىکردند، او وی را تصدیق میکرد.همو که تجارت با خدا را به تجارت با بندگان خدا و لقب «ام المؤمنین» را به لقب «سیده قریش» ترجیح داد.و همو که به تک خرمای افطاری شعب ابیطالب، در برابر طبقهای رنگین اطعمه و اشربه چند گاهه عرب، فضیلت داد و سرانجام در دهم رمضان دهم بعثت ضیافت الهی زمینیان را به مقصد ضیافت الهی آسمانیان با دستانی پر از تحفه بدرود گفت.سلام خدا بر زدودنده غم از چهره نبی، بزرگوار خاتون اسلام، جناب خدیجه
دکتر محمد برومند؛ عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
دکتر محمد برومند؛ عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
۲۰:۳۸