عکس پروفایل انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایرانا

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران

۷۰۰عضو
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت #روز_دانشجو و هفته #حقوق_بشر برگزار می‌کند: undefined نشست علمی: آزادی بیان در دانشگاه undefinedاساتید ارائه‌دهنده: undefined خانم دکتر سیده فاطمه فقیهی عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و دبیر شعبه استان قم انجمن undefined حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رحمت الله علیه، دبیر هسته حقوق بشر انجمن undefined دبیر جلسه: آقای محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن undefined همراه با پخش و نقد گزیده‌های مستند آمریکایی اخراج‌شده undefined صدور گواهی شرکت در نشست علمی undefined شیوه برگزاری: مجازی undefined لینک ورود به جلسه undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir
#یادآوریدر حال برگزاری ...

۱۱:۳۵

thumnail
undefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند:
undefined #گفت‌وگوی_علمینقش حوزه و دانشگاه در بومی‌سازی حقوق عمومی
undefinedبا ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:undefined حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراستهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefined دکتر سید ناصر سلطانیعضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
undefinedدبیر نشست:undefined حجت‌الاسلام محمدمهدی سمیعی‌فرددانش‌پژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
undefinedمکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم)موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefinedزمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
undefinedهمراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
undefinedامتیاز ویژه:عضویت رایگان در انجمن برای شرکت‌‌کنندگان حضوری در نشست
undefined لینک شرکت به صورت مجازی
undefined با همکاری:undefinedپژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedمجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامیundefinedکانون علمی فقه و حقوق
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۲:۱۵

thumnail
undefined #بخوانیدundefined #بیانیه.undefined بسم الله الرحمن الرحیمundefined بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
undefined بخش نخست
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به‌عنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزه‌های اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاه‌های خود را در خصوص مهم‌ترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان می‌کند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید:
undefinedبا عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانواده‌دوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایش‌های اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی
undefinedبا عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامت‌مدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر
undefined با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده به‌عنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سست‌کننده یا آسیب‌رسان به این کانون بنیادی
undefined با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی (منکرات)
undefined باتوجه‌به حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعه‌سازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوه‌های غیرانسانی
undefined با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزه‌های اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی
undefined با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156)
undefined با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامت‌مدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندی‌های آحاد جامعه
undefined با عنایت به تأثیرات به‌شدت نامطلوب و قطعی پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینه‌های گزاف مترتب بر ولنگاری و بی‌بندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال
undefined با بذل‌توجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمان‌یافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (به‌ویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) به‌منظور عقب نگه‌داشتن ملت ایران از پیشرفت همه‌جانبه
undefined با تأکید بر لزوم پایبندی همگان به‌ویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه
undefined️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
undefined @iplai_ir

۹:۳۶

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #بخوانید undefined #بیانیه . undefined بسم الله الرحمن الرحیم undefined بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب undefined بخش نخست undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به‌عنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزه‌های اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاه‌های خود را در خصوص مهم‌ترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان می‌کند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید: undefinedبا عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانواده‌دوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایش‌های اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی undefinedبا عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامت‌مدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر undefined با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده به‌عنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سست‌کننده یا آسیب‌رسان به این کانون بنیادی undefined با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی (منکرات) undefined باتوجه‌به حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعه‌سازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوه‌های غیرانسانی undefined با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزه‌های اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی undefined با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156) undefined با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامت‌مدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندی‌های آحاد جامعه undefined با عنایت به تأثیرات به‌شدت نامطلوب و قطعی پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینه‌های گزاف مترتب بر ولنگاری و بی‌بندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال undefined با بذل‌توجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمان‌یافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (به‌ویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) به‌منظور عقب نگه‌داشتن ملت ایران از پیشرفت همه‌جانبه undefined با تأکید بر لزوم پایبندی همگان به‌ویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه undefined️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir
undefined #بخوانیدundefined #بیانیه.undefined بسم الله الرحمن الرحیمundefined بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
undefined بخش دوم
undefined1. ازآنجاکه نوع پوشش افراد در ملأعام و محیط‌های عمومی و اجتماعی، حریم خصوصی محسوب نمی‌شود و نوع پوشش افراد در محیط‌های عمومی و اجتماعی بر کرامت انسانی، حقوق و آزادی‌ها و انتخاب‌های دیگران و همچنین استواری روابط خانوادگی به‌جد مؤثر است، لذا مواجهه مؤثر و قانونی با پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان(منکرات)، وظیفه قطعی دستگاه‌های حکومتی و نهادهای اجتماعی است. بدیهی است تنوع پوشش آحاد جامعه در چارچوب موازین اسلامی و مصالح عمومی امری پذیرفته‌شده و مسلّم است و جواز مداخله دولت در نوع پوشش افراد، مبتنی بر رعایت مصالح عمومی جامعه اسلامی و حمایت از نهاد بنیادین خانواده و نیز حق همگان در برخورداری از فضای سالم و امن اجتماعی برای رشد و شکوفایی استعدادهای خداداد در مسیر تقوا است.
undefined2. نقاط قوت قانون مصوب از جمله «توجه به برخورد رتبه‌ای با مقوله کشف حجاب»، «تفکیک احکام مترتب بر برهنگی و بدپوششی و کشف حجاب» و «حذف مواجهه مستقیم نیروی انتظامی با متخلفان»، «توجه همزمان به ضوابط پوشش مردان و زنان»، «عدم اکتفا به مواجهه سلبی و ارائه احکام ایجابی و ناظر به حل مسئله» و غیر اینها از محاسن این قانون و مورد تأکید است. از دیگر سو، «کم‌توجهی به مشارکت مردمی در فرایند تهیه و تصویب قانون»، «غفلت از تقویت نقش محوری مردم در مبارزه با منکرات اجتماعی»، «تکرار برخی مصوبات موجود»، «عدم اولویت‌بندی در اجرای احکام انتظامی و کیفری» و «پرحجم بودن متن قانون» و «تفسیرپذیری ناموجه برخی اصطلاحات»، در شمار ایرادات این قانون تلقی می‌شود. ضروری است ضمن کاربست ارزیابی تأثیرات فرهنگی و تربیتی قانون در حین اجرای قانون، ابعاد مثبت و منفی قانون در طول دوره اجرای آزمایشی آن توسط کارگروه‌های تخصصی و کارشناسی با مشارکت نهادهای مردمی استخراج و در زمان اصلاح قانون مدنظر قرار گیرد.
undefined3. اگرچه قوانین مصوب بشری (با وجود طی کردن مسیر کارشناسی و بهره‌گیری از دانش و تجربه متخصصان) مصون از کاستی و ایراد نیستند و معمولاً در طول زمان اجرای آنها، نواقص و کمبودهای آنها عیان می‌شود و لذا می‌بایست با تکیه بر راه‌های قانونی برای اصلاح و تکمیل آنها همت گماشت، اما اقدامات زورمدارانه برای توقف و جلوگیری از اجرای قانونی که همه مراحل خود را طبق قانون اساسی طی کرده و به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، مسیری ناصواب و بدعتی نامیمون و خطرناک است که دلخواه دیکتاتورمآبان در طول تاریخ بوده است و بنیاد نظام حقوقی و امنیت حقوقی شهروندان را نشانه گرفته است. تأخیر در ابلاغ قانون مصوب به استناد برخی توجیهات خودسرانه، خود تخلفی مستقل است. لذا ابلاغ قانون مصوب و اجرای آن به صورت حکیمانه و همراه با روشنگری مستمر و شفافیت معقول، مورد انتظار و تأکید است. اجرای گام به گام، اقناع افکار عمومی نسبت به پیشبرد متوازن احکام متنوع قانون و ارائه پیوست تبیینی و رسانه‌ای در اجرای قانون مورد تأکید است.
undefined4. این انجمن از همه دغدغه‌مندان زیست کرامت‌مدار انسانی، اندیشمندان و نخبگان حوزوی و دانشگاهی، دانشمندان علوم مختلف انسانی و اجتماعی به ویژه مراجع عظام تقلید، اساتید معزز دانشگاه و پژوهشگران و فضلای گرانقدر حوزوی و دانشگاهی دعوت می‌کند ضمن اعلام حمایت از اجرای صحیح قانون مصوب، به صورت روشن و صریح نقطه نظرات خود را در خصوص ابعاد گوناگون این قانون در فضایی عالمانه و به دور از هیجان و احساسات کاذب به اشتراک بگذارند. این انجمن آمادگی خود را برای میزبانی برگزاری گفتگوهای علمی آزاد، مؤدبانه، جدّی و مستمر در خصوص کلیه ابعاد و مواد این قانون و موضوعات محوری آن بدون هرگونه محدودیت از جهت مهمانان و موضوعات اعلام می‌نماید.
undefined️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
undefined @iplai_ir

۹:۴۲

thumnail
#اصلاحیهundefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند:
undefined #گفت‌وگوی_علمینقش حوزه و دانشگاه در بومی‌سازی حقوق عمومی
undefinedبا ارائه اساتید حوزه و دانشگاه:undefined حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراستهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefined دکتر سید ناصر سلطانیعضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
undefinedدبیر نشست:undefined حجت‌الاسلام محمدمهدی سمیعی‌فرددانش‌پژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی
undefinedمکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم)موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefinedزمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳
undefinedهمراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی
undefinedامتیاز ویژه:عضویت رایگان در انجمن برای شرکت‌‌کنندگان حضوری در نشست
undefined #لینک_اصلاح‌شدهundefined شرکت به صورت مجازی
undefined با همکاری:undefinedپژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedکانون علمی فقه و حقوق مجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۴:۴۶

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #بخوانید undefined #بیانیه . undefined بسم الله الرحمن الرحیم undefined بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب undefined بخش نخست undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به‌عنوان تشکلی دانشی، مستقل و پایبند به مبانی و آموزه‌های اصیل اسلامی در تعریف و ترسیم حقوق عمومی در جامعه ایرانی، نظرگاه‌های خود را در خصوص مهم‌ترین موضوعاتی که به بهانه تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب مجلس شورای اسلامی» در فضای علمی و عمومی جامعه ما مطرح شده بیان می‌کند تا زمینه برای تضارب آرا در فضایی علمی و متین فراهم آید: undefinedبا عنایت به زیست مؤمنانه و عفیفانه قاطبه مردم ایران با توجه به سبقه تاریخی پوشش اهالی ایران، و نیز مسلمان و متدیّن و خانواده‌دوست بودن عموم ایرانیان و پررنگ بودن گرایش‌های اصیل اسلامی در بدنه جامعه و مخالفت توده مردم با برهنگی و کشف حجاب و هرگونه پوشش خلاف کرامت انسانی undefinedبا عنایت به مبانی قرآنی در خصوص لزوم برقراری روابط انسانی کرامت‌مدار در عرصه اجتماع و عمومات مکرر و مؤکد قرآنی مبنی بر مسئولیت همگانی در دعوت به خیر، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر undefined با عنایت به ضرورت پاسداری و حمایت قاطع از حرمت و قداست خانواده به‌عنوان واحد بنیادی در جامعه اسلامی و مقابله هدفمند با همه عوامل سست‌کننده یا آسیب‌رسان به این کانون بنیادی undefined با عنایت به وظیفه حکومت اسلامی برای ایجاد محیط اجتماعی سالم برای تضمین انتخابگری آزادانه و آگاهانه افراد و لزوم مواجهه مؤثر و قانونی با انواع موانع آزادی و مفاسد و ناهنجاری‌های اجتماعی (منکرات) undefined باتوجه‌به حق همگان در برخورداری از محیط اجتماعی امن و سالم و عاری از فساد و ناامنی روحی و روانی (معروف) و حق و وظیفه عموم مردم برای مشارکت در جامعه‌سازی و ایجاد محیط اجتماعی سالم و آزاد و مصون از جلوه‌های غیرانسانی undefined با توجه به تأثیر شایان مترتب بر برخورد قانونی و مشارکتی (مبتنی بر آموزه‌های اسلامی) با مفاسد و جلوگیری از منکرات اجتماعی در ایجاد وفاق اجتماعی و همبستگی ملی undefined با توجه به تصریحات اصول متنوع قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به موارد فوق (از جمله مقدمه قانون اساسی و بندهای یکم و پنجم و هفتم و هشتم و نهم و پانزدهم اصل 3 و مفاد اصول 4، 8، 9، 10، 21، 156) undefined با بذل توجه ویژه به برکات عظیم و فواید پرشمار زیست عفیفانه و کرامت‌مدار در جامعه انسانی در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و حفظ هویت ملی و ارتقای توانمندی‌های آحاد جامعه undefined با عنایت به تأثیرات به‌شدت نامطلوب و قطعی پوشش‌های پرخطر و آسیب‌رسان (منکرات) بر هویت ملی و استواری کانون خانواده و هزینه‌های گزاف مترتب بر ولنگاری و بی‌بندوباری برای جامعه و نسل آینده و نیروی کار فعال undefined با بذل‌توجه ویژه به مسئله کلیدی توطئه بیگانگان و بدخواهان ملت ایران برای ترویج سازمان‌یافته فساد و فحشا در ایران اسلامی (به‌ویژه از دوره استبداد رضاخانی در عصر حاضر) به‌منظور عقب نگه‌داشتن ملت ایران از پیشرفت همه‌جانبه undefined با تأکید بر لزوم پایبندی همگان به‌ویژه مقامات عالی و رسمی در قوای سه‌گانه و دیگر دستگاه‌های حکومتی به موازین قانون اساسی در تمکین به قانون مصوب و ایفای وظایف مصرح در قانون اساسی و قوانین موضوعه undefined️ انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir

بیانیه عفاف و حجاب انجمن حقوق عمومی اسلامی.pdf

۳.۰۶ مگابایت

undefined فایل PDF بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
بیانیه انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران در مورد قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۵:۳۵

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها به مناسبت #روز_دانشجو و هفته #حقوق_بشر برگزار می‌کند: undefined نشست علمی: آزادی بیان در دانشگاه undefinedاساتید ارائه‌دهنده: undefined خانم دکتر سیده فاطمه فقیهی عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها و دبیر شعبه استان قم انجمن undefined حجت‌الاسلام دکتر سید محسن قائمی خرق عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی رحمت الله علیه، دبیر هسته حقوق بشر انجمن undefined دبیر جلسه: آقای محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن undefined همراه با پخش و نقد گزیده‌های مستند آمریکایی اخراج‌شده undefined صدور گواهی شرکت در نشست علمی undefined شیوه برگزاری: مجازی undefined لینک ورود به جلسه undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir

گزارش نشست علمی.pdf

۴۱۳.۸۲ کیلوبایت

#گزارش_تفصیلیundefined نشست علمی:آزادی بیان در دانشگاه
undefined گزیده‌ای از نکات اساتید:
خانم دکتر فقیهی:«مقوله آزادی علمی هم برای اساتید و هم برای دانشجویان مطرح است. در خصوص اساتید می‌توان به آزادی اساتید در انتخاب روش تدریس، محتوای تدریس و آموزش، طرح مسائل خارج از موضوع درسی که گفتگو درباره آن را ضروری می‌دانند و پرداختن به مسائل سیاسی روز اشاره کرد که در برخی از کشورها برای این موارد، محدودیت‌هایی پیش بینی شده است؛ مثلاً در خصوص طرح مباحث خارج از موضوع درسی، در کشور آمریکا محدودیت‌هایی وجود دارد که البته این محدودیت‌ها، عمدتاً در خصوص مباحث مذهبی و عقیدتی است. همانطور که در مستند دیدیم، عمدتاً مقابله با اندیشه‌هایی است که به نوعی «آفرینش‌گرایی» را در مسائل علمی مورد توجه قرار می‌دهند. در این زمینه، پرونده‌ای در دانشگاه آلابامای آمریکا مطرح شده بود که شخصی به دلیل طرح مباحث مبتنی بر مذهب و عقیده که عمدتاً عقاید مسیحیت بوده است، مورد توبیخ قرار می‌گیرد.»
آقای دکتر قائمی خرق:«آیا اساساً حوزه علم با همه گستره‌ای که خصوصا در ایران دارد، آیا حوزه‌ای «دولت‌گریز» است؟ به عبارت دیگر، آیا تخصصاً از حوزه دخالت دولت خارج بوده که بخواهیم برای دخالت دولت به دنبال دلیل باشیم؟ و یا اینکه اساساً حوزه علم در حوزه عمومی قرار دارد و از حوزه دخالت دولت خارج نیست بلکه در بعضی ساحت‌ها بنا به دلایلی از حوزه دخالت دولت استثنا می‌شود؟ اصل بر دخالت دولت است یا بر عدم دخالت دولت؟ به نظر من این دوگانه وجود دارد و اصل و اساس بحث آزادی بیان در دانشگاه هم به همین سؤال بر می‌گردد که سنخ دخالت دولت در دانشگاه‌ها از نوع استثنا و ضرورت بوده یا یک اصل است؟»
undefined تهیه و تدوین: مجتبی علیزادهطلبه درس خارج حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و عضو انجمن
undefined پیوند مشاهده مستند آمریکایی اخراج‌شده: فهمیدن مجاز نیست (پخش‌شده در نشست)undefined Expelled: No Intelligence Allowed
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۲:۲۰

Azadibayan.mp3

۰۱:۰۲:۱۶-۲۸.۵۱ مگابایت
#صوت undefinedنشست علمیآزادی بیان در دانشگاه
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۹:۴۲

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند: undefined #گفت‌وگوی_علمی نقش حوزه و دانشگاه در بومی‌سازی حقوق عمومی undefinedبا ارائه اساتید حوزه و دانشگاه: undefined حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefined دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران undefinedدبیر نشست: undefined حجت‌الاسلام محمدمهدی سمیعی‌فرد دانش‌پژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی undefinedمکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم) موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedزمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳ undefinedهمراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی undefinedامتیاز ویژه: عضویت رایگان در انجمن برای شرکت‌‌کنندگان حضوری در نشست undefined لینک شرکت به صورت مجازی undefined با همکاری: undefinedپژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedمجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی undefinedکانون علمی فقه و حقوق undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir
thumnail
گزارش_تصویرینقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی
undefined زمان: دوشنبه 3 دی ماه سال ۱۴۰۳
undefinedمحل برگزاری:شهر قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۶:۱۰

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined undefined #شعبه_استان_قم انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران به مناسبت #هفته_پژوهش و روز #وحدت_حوزه_و_دانشگاه برگزار می‌کند: undefined #گفت‌وگوی_علمی نقش حوزه و دانشگاه در بومی‌سازی حقوق عمومی undefinedبا ارائه اساتید حوزه و دانشگاه: undefined حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراسته عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefined دکتر سید ناصر سلطانی عضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران undefinedدبیر نشست: undefined حجت‌الاسلام محمدمهدی سمیعی‌فرد دانش‌پژوه سطح ۳ فقه و حقوق عمومی undefinedمکان: قم، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (پردیسان، نبش میدان علوم) موقعیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedزمان: دوشنبه، ۳ دی، ساعت ۱۳ undefinedهمراه با صدور گواهی شرکت در نشست علمی undefinedامتیاز ویژه: عضویت رایگان در انجمن برای شرکت‌‌کنندگان حضوری در نشست undefined لینک شرکت به صورت مجازی undefined با همکاری: undefinedپژوهشگاه حوزه و دانشگاه undefinedمجتمع فقه، حقوق و قضای اسلامی undefinedکانون علمی فقه و حقوق undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir

Naghsh hoze va daneshgah.mp3

۰۲:۰۲:۵۴-۲۸.۱۳ مگابایت
#صوت undefinedگفت و گوی علمینقش حوزه و دانشگاه در بومی سازی حقوق عمومی
undefined حجت الاسلام دکتر حسین جوان آراستهعضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
undefined دکتر سید ناصر سلطانیعضو هیئت علمی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۶:۲۰

مکتب سلیمانی در فقه اسلامی.pdf

۳۶۸.۵۲ کیلوبایت

#یادداشتundefined به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:
undefined مکتب سلیمانی در فقه اسلامی
undefinedکدام قاعده فقهی مبنای مبارزه شهید سلیمانی بود؟undefinedچه ادله‌ فقهی برای اثبات این قاعده قابل استحصال است؟undefinedحرکت شهید سلیمانی از کدام بستر شرعی به تعظیم شعائر دینی می‌انجامد؟
undefined محمد حسن فتاحیطلبه سطوح عالی حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران و عضو انجمن
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۷:۴۱

بازارسال شده از نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
thumnail
#معرفی_کتابundefined جامعه و حکومت اسلامی (راهنمای حقایق)undefined به قلم: شهید سید مجتبی نواب صفوی
undefined 27 دی‌ماه سالگرد شهادت روحانی مبارزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرمود: «جرقه‌های انگیزش انقلاب اسلامی ‌به وسیله‌ی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.» undefinedاز زمان اشغال ایران در شهریور 1320 توسط متفقین و سقوط استبداد رضاخانی، جامعه ایران اسلامی با وقایعی مواجه شد که انگیزه‌های انقلابی روحانیت مبارز را برای مبارزه با استعمار خارجی و انحرافات داخلی نیز برانگیخت. در کنار مبارزه با استعمار انگلیس، فعالیت گسترده و سازمان‌یافته کسروی در مخالفت با مبانی مذهبی، تلاش‌های پردامنه حزب توده وابسته به شوروی و فعالیت‌های بهائیان برای نشر عقاید گمراهانه خود، مهم‌ترین دغدغه‌های نیروهای مذهبی در این سال‌ها بود. بنابراین ضرورت پاسخگویی به این دغدغه‌ها، علما و اندیشمندان شیعی را به تکاپو واداشت. جمعیت فدائیان اسلام هم در این بستر به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی (1334-1303) شکل گرفت که با رویکرد فرهنگی برای پاسخ‌گویی به شبهات کسروی به صحنه آمدند، ولی دغدغه‌های دینی و مذهبی، ایشان را به مسائل سیاسی کشور سوق داد، تا بلکه در پرتوی ایفای نقش‌های مهم و حساس موفق به اجرای احکام اسلامی در جامعه گردند. در این راستا، شهید نواب صفوی کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» (راهنمای حقایق) را به عنوان برنامه حکومتی فدائیان اسلام نوشت و سعی کرد در آن تحول اندیشه خود را در اسلام سیاسی نشان دهد. نوشتن این کتاب حرکت جدیدی بود که در بین مسلمانان و فعالان مذهبی دهه 20 و 30 به ندرت مشابه دارد. undefinedشهید نواب صفوی با تألیف کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» و انتشار آن در آبان سال 1329 روش صحیح حاکمیت را بیان می‌دارد. او معتقد است جز با حرکت ریشه‌ای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمی‌توان مقابله کرد. ایشان که به تعبیر مقام معظم رهبری «پیشاهنگ جهاد و شهادت» بود، در این کتاب به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را برای مردم بیان می‌کند و به شاه و غاصبان حکومت هشدار می‌دهد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت.undefinedرهبر فدائیان اسلام در جهت نیل به حکومت اسلامی و استقرار مدینه قرآنی غدیر گام بر می‌داشت و خود را به قالب‌های نظام مشروطه محدود نمی‌ساخت. در این مسیر وی علاوه بر استادش علامه امینی (ره) در نجف اشرف، از حضرت امام خمینی (ره) در حوزه عملیه قم، منشور حکومت اسلامی را فرا می‌گیرد و بی‌محابا به برپایی آن نظام مقدس اقدام می‌نمود. علامه امینی (ره) درباره ایشان فرموده بود: «نواب ذخیره خدا برای جهان تشیع است». undefinedاین روحانی مجاهد کتاب خود را در دو بخش نگاشته است. بخش اول این کتاب به بیان ریشه‌های مفاسد می‌پردازد و مسائلی نظیر گسستن ریشه‌های نورانی ایمان، اجرا نشدن احکام اسلام و قانون مجازات، مفاسد فرهنگی و شهوت‌آموزی به نام علم، ترویج مشروبات الکلی و مواد مخدر و قمار، نغمه‌ها و موسیقی نامشروع، دروغ و چاپلوسی در رادیو و جرائد، بیکاری و فقر عمومی، رشوه‌خواری ادارات و وزارتخانه‌ها و رباخواری بانک‌ها و دست آخر بی‌اعتمادی متقابل ملت و دولت به عنوان ریشه‌های مفاسد زمانه خود معرفی می‌کند. بخش دوم کتاب نیز به راهکار اصلاح این مفاسد می‌پردازد و خطاب به اقشاری چون روحانیت و دستگاه‌هایی از قبیل وزارتخانه‌های فرهنگ، دادگستری، کشور، دارایی، بهداری، پیشه و هنر، کشاورزی، خارجه، جنگ، پست و تلگراف و تلفن، راه و وزرات دربار سخن می‌گوید. همچنین انتقادات و راهکارهایی نسبت به عملکرد مجلس شورای ملی و برگزاری انتخابات در این بخش ارائه شده است. undefinedمطالعه آثاری از این قبیل برای شناخت ریشه‌های مبارزات در طول انقلاب اسلامی و در نهایت طرح‌ریزی چارچوب نظام انقلابی جمهوری اسلامی ضروری به نظر می‌رسد. چه آنکه مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزات مکتبی روحانیت بیان داشته است: «ملت مسلمان ايران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت به اين تجربه گرانبار دست يافت كه علت اساسی و مشخص عدم موفقيت اين نهضت‌ها مكتبی نبودن مبارزات بوده است. گرچه در نهضت‌های اخير خط فكری اسلامی و رهبری روحانيت مبارز سهم اصلی و اساسی را بر عهده داشت، ولی به دليل دور شدن اين مبارزات از مواضع اصيل اسلامی، جنبش‌ها به سرعت به ركورد كشانده شد.» بنابراین مطالعه کتاب شهید نواب صفوی علاوه بر عموم علاقمندان، به پژوهشگران #تاریخ_حقوق_اساسی نیز توصیه می‌شود.
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_irundefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۸:۵۹

فقه حکمرانی؛ قسمت اول.m4a

۱۸:۱۶-۱۶.۵۹ مگابایت
❁﷽❁#پادکست#صوت
undefined سلسله جلسات #فقه_حکمرانی
undefined ارائه دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطاعضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
undefined فصل اول: موضوع‌شناسی در فقه حکمرانی undefined قسمت اول: اهمیت و جایگاه فقه حکمرانی
undefined جایگاه فقه حکمرانی در نسبت با فقه سیاسی چیست؟undefined اختلاف فقهای عصر مشروطه در فقه حکمرانی نسبت به چه مسائلی و تا چه میزان بوده است؟undefined ارتباط حکمرانی با مفاهیم شناخته شده نظام حقوقی و فقهی ما چیست؟
undefined کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۴:۲۳

حقوق انقلابی.pdf

۳۶۶.۶ کیلوبایت

#یادداشت_تحلیلی
undefined حقوق انقلابی
undefinedمحمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
undefined آنچه در این یادداشت می‌خوانید:
undefinedمبانی و اصول عمده گفتمان انقلاب اسلامی در کدام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تجلی یافته‌اند؟undefinedحقوق انقلابی چه معنا و ماهیتی در بطن خود دارد؟undefinedمقنن اساسی با کدامین هدف، حقوق انقلابی را تدوین نموده است؟
undefined یک نظام انقلابی جهت نیل به اهداف و آرمان‌های انقلاب ناگزیر است که نظام حقوقی اجتماع را بر پایه مبانی انقلاب و در راستای اهداف آن ترسیم و تدوین نماید. مقوله‌ای که به خوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تفقد گرفته است و همچون سدی در برابر استحاله، انحراف و ترمیدور انقلاب ایستاده است.
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۶:۱۹

انقلاب اسلامی و تحولات نظام حقوقی ایران.pdf

۳۷۸.۲۸ کیلوبایت

#گزارش_تفصیلی
undefined انقلاب اسلامی و تحولات نظام حقوقی ایران
undefined ارائه‌دهنده: دکتر حامد نیکونهادعضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی (ره) و عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefinedمیزبان: کانون اندیشه جوان
undefinedگزیده‌ای از نکات مطرح‌شده:undefinedانقلاب اسلامی یک انقلاب اجتماعی بود برای برچیدن طاغوت و مناسبات و قواعد طاغوتی و نه صرفاً تغییر هیأت حاکمه.undefinedجامعه‌سازی مبتنی بر ارزش‌های دینی یا ایجاد نظام اجتماعی اسلامی، فلسفه انقلاب اسلامی است.undefinedانقلاب اسلامی، مدار حق و تکلیف را آموزه‌های اسلامی قرار داد؛ یعنی تنظیم زندگی اجتماعی مبتنی بر «ما أنزل اللّه».undefinedانقلاب اسلامی بدون نظام‌سازی حقوقی متمایز و برخاسته از مکتب جامع و جاودانه اسلام در سطح شعار و آرزو می‌ماند.undefinedارزش‌های اسلامی و انقلابی اگر تبدیل به بایدها و نبایدهای حقوقی و ساختارهای متناسب با مبانی اسلامی نشود، اثر لازم و مورد انتظار را در جامعه نخواهد گذاشت.undefinedاساساً قوام یک جامعه اسلامی و وجه تمایز آن از سایر جوامع، قوانین و مقررات آن است و مسلمانانی که زندگی اجتماعی‌شان بر پایه ضوابط اسلامی نباشد، مسلمانی‌شان ناقص است و از همین جهت است که تشکیل حکومت اسلامی با نظامات حقوقی متناسب اجتناب‌ناپذیر است.
undefined تدوین: مجتبی علیزاده
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۴:۵۳

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی undefined آیا باید/می‌توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟ undefined خانم دکتر زهرا میرزایی دانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران دبیر هسته مطالعات بنیادین انجمن undefined بخش اول: تحریر محل مناقشه undefined خبر تصویب قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، پرونده پرچالش «همزیستی دولت با اخلاق و شریعت» در جامعه معاصر ایران را دیگر بار ورق زد؛ مسئله‌ای که انسان مسلمان ایرانی در حیات سیاسی خود از چند دهه قبل در دو نظام سیاسی متفاوت به انحای مختلف با آن رو در رو بوده است. undefined اما مسئله چیست؟ در همین چند روز که این قانون هنوز مقدمات اجرایی خود را طی نکرده است، مخالفت‌های بسیاری بر علیه آن برخاسته است؛ از دولت تا اهالی دانشگاه. اگر از «وضع طبیعی حاکم بر فضای مجازی» کمی فاصله بگیریم تا اندیشه مجال تنفس بیابد، باید گفت مسئله بیش از آنکه انتقاد به ماده یا موادی از یک متن مصوب باشد که وضع طبیعیِ قواعد حقوقی است، در حقیقت خدشه بر بنیادهاست. undefinedدر خلال نقدها، پرسش‌های بنیادینی طرح شده است از جمله آنکه اعتبار قانون - این مصنوع بشری - در رهنِ چیست؟ به اوصافی ناظر بر کالبد قانون مثل تصویب در مرجع صلاحیت‌دار محدود است یا جان‌مایه قانون نیز شرط اعتبار آن است؟ آیا اساساً می‌توان اخلاق و شرع را به بند قوانین کشید؟ آیا هر باید و نباید اخلاقی و شرعی یارای آن را دارد که به باید و نبایدی حقوقی بدل شود و در میانه مصاف انسان و دولت جای گیرد؟ چنین پرسش‌هایی پرسش از نظام معنایی حاکم بر نظام حقوقی یک کشور است؛ نظام معناییِ مأخوذ از نظریه سیاسی. undefined چالش‌های سیاسی و اجتماعی که جمهوری اسلامی خاصه در دهه اخیر در این حوزه با آن پنجه در پنجه بوده است، به وقایعی در کف خیابان خلاصه نمی‌شود؛ آنچه در واقع نشانه می‌رود مبادی معرفتی و نظری است که نظام سیاسی و حقوقی بدان مستظهر است. طراحی نظریه‌ای دقیق و تفریع فروع از نخستین گا‌م‌های حیات و تداوم نظام سیاسی است. وظیفه یک نظریه به دست دادن «تشخیص و درکی منظم» از پدیده‌هاست، خاصه در جایی که مسائل بیش از آنکه حل نشده باشند، هضم نشده‌اند؛ از مفرد و مجرداندیشی‌ها فراتر رفتن، نمایاندن اصول و فروع، بازگرداندن فروع و تفسیر آنها در سایه اصول و در نهایت به دست دادن «مجموعه‌ای» متلائم و سازگار. این در حالی است که این مهم چه در مکتوبات توجیهی پیرامون نظام سیاسی و چه در رویکردهای انتقادی به آن غایب است. undefinedباری، یک نظام سیاسی در آستانه بلوغ، باید از پاسخ‌های توأم با کلی‌گویی یا بدیهی‌انگاری فاصله گرفته و تلاش کند با «پرداخت» موجِهات خود و تراش دادن به زوایایی از منظومه فکری خویش که دچار اصطکاک و برخورد با پدیده‌های حیات حقیقی اجتماعی می‌شود پاسخ‌هایی درخور بلوغ خویش تدارک ببیند. undefined سؤالاتی که یک نظریه سیاسی در مسیر تکامل باید بدان‌ها پاسخ بدهد، سؤالاتی اولیه نیست، پرسش‌هایی است که از هم‌کنشی پدیده‌ها و وقایع مختلف سر بر می‌آورد و به مصاف بنیان‌های فکری نظم سیاسی مستقر می‌آید. بنابراین اگر نظام سیاسی یک «تنِ بی سر» نیست، اگر در ورای کنشگری‌اش قوه اندیشه‌ورزی برای سامان دادن خویش دارد و ریسمانی اجزای وجودیش را به هم پیوند می‌زند و از آن معنای حاکم بر نظم سیاسی پدید می‌آید، باید به مثابه یک موجود «هوشیار و حساس» با این سؤالات مواجه شود و پاسخ آنها را غنیمت شمرده و برای جلای مبادی خویش به کار بندد. این یعنی حداقلی‌ترین احراز علائم حیاتی یک نظریه سیاسی. متکفل پاسخ این پرسش‌ها، منطق درونی نظام سیاسی و نظام معنایی حاکم بر آن است. بر این باوریم که چنین امکانی در مبادی نظام سیاسی قویاً وجود دارد، اگرچه مغفول و مدفون مانده باشد. undefinedبا این مقدمات دست‌اندازهایی که قانون‌گذار و به تعبیری دولت به معنای مجموعه حاکمیت در حوزه اخلاق با آن مواجه است، قابل فهم‌تر می‌شود. مسیری که در آن تلاش می‌کند اخلاقیات یا شرعیات و قانون را به هم بیامیزد و ثمره آن را مرهمی کند بر تن اجتماع انسانی، از قضا در موارد متعددی وارونه عمل می‌کند. undefinedهر آن کس که در فضای حقوق عمومی می‌اندیشد، برای آنکه بتواند به فهم بومی رسالت عظیم این شعبه از دانش دست یابد، باید نقطه مهم پیوند اخلاق و حکومت و تفریع فروع این پیوند پربسامد را به درستی فهم و هضم کند، خاصه آنجا که اخلاقیات و شرعیات بر هم منطبق‌اند و پیچیدگی‌های تعامل شرع و قانون بر دشواری‌های همزیستی اخلاق و قانون افزوده می‌شود. اکنون این راه پرنشیب و فراز فراروی ماست. undefined در یادداشت‌های بعدی مبتنی بر بنیادهای نظری جمهوری اسلامی نشان خواهم داد دولت با ابزار قانون در اخلاقیات به دنبال چیست. سامان اخلاقی جامعه چه نسبتی با دولت و قانون دارد و النهایه اینکه «نبایدهای دولت» در الزام قانونی اخلاقیات کدامند؟ undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir

آیا باید- می‏توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید.pdf

۳۸۸.۳۹ کیلوبایت

#یادداشت_تحلیلی
undefined آیا باید/ می‏توان اخلاقیات را به بند قوانین کشید؟
undefined بخش دوم: در جستجوی هدف (1)
undefined خانم دکتر زهرا میرزاییدانش‌آموخته دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهرانمدرس دانشگاه و دبیر هسته مطالعات بنیادین انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined آنچه در این یادداشت می‌خوانید:undefinedآیا می‏توان اخلاقیات و شرعیات را به رخت قانون آراست؟undefinedدولت از قانونی کردن اخلاقیات به دنبال چیست؟undefinedرویکرد بی‌طرف‌گرایان و مداخله‌گرایان نسبت به مواجهه دو مفهوم «نیت اخلاقی» و «مداخله دولت» چیست؟undefinedچگونه تعادل میان «حفظ انگیزه و نیات اخلاقی» و «درگیر نکردن جامعه و نسل‌های دیگر در انتخاب‌های اخلاقی بخشی از شهروندان» برقرار می‌شود؟
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۱:۰۱

انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined ❁﷽❁ #پادکست #صوت undefined سلسله جلسات #فقه_حکمرانی undefined ارائه دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطا عضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران undefined فصل اول: موضوع‌شناسی در فقه حکمرانی undefined قسمت اول: اهمیت و جایگاه فقه حکمرانی undefined جایگاه فقه حکمرانی در نسبت با فقه سیاسی چیست؟ undefined اختلاف فقهای عصر مشروطه در فقه حکمرانی نسبت به چه مسائلی و تا چه میزان بوده است؟ undefined ارتباط حکمرانی با مفاهیم شناخته شده نظام حقوقی و فقهی ما چیست؟ undefined کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI undefined @iplai_ir

فقه حکمرانی قسمت دو.mp3

۲۱:۰۹-۲۹.۰۶ مگابایت
❁﷽❁#پادکست#صوت
undefined سلسله جلسات #فقه_حکمرانی
undefined ارائه دهنده: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر محمدجواد ارسطاعضو هیئت علمی گروه حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران
undefined فصل اول: موضوع‌شناسی در فقه حکمرانی undefined قسمت دوم: تعریف فقه حکمرانی
undefined تعریف حکمرانی چیست؟undefined علت و روش ورود دولت‌ها به عرصه‌های جدید حکمرانی در قیاس با دولت‌های بسیط گذشته چه بوده است؟undefined نسبت سیاست‌گذاری، تنظیم گری و تسهیل‌گری توسط دولت با مفهوم حکمرانی چیست؟undefined نقش مردم در حکمرانی چیست؟
undefined کاری از #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۱۴:۴۲

thumnail
#معرفی_کتاب_جدید
undefined عنوان: حکومت اسلامی و پوشش شهروندان
undefined به قلم: حجت‌الاسلام علیرضا جعفرزاده بهاءآبادیundefined دبیر #هسته_فقه_سیاسی انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران، دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و مدرس حوزه و دانشگاه
undefined ناشر: پژواک عدالتundefined چاپ: زمستان ۱۴۰۳
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۵:۲۶

فهرست و مقدمه کتاب حکومت اسلامی و پوشش شهروندان.pdf

۳۷۳.۲۴ کیلوبایت

#معرفی_کتاب_جدید
undefined فهرست و مقدمه کتاب حکومت اسلامی و پوشش شهروندان
undefinedچکیده‌ای از آنچه که در این کتاب می‌خوانید:undefined توجه به دستورات فقهی اسلام درباره موازین پوشش اجتماعی، پدیداری این پرسش بنیادین را به‌دنبال دارد که: «وظیفه و مسئولیت حکومت اسلامی در قبال خداوند و شهروندان، پیرامون پوشش اجتماعی افراد جامعه چیست؟» آیا شریعت اسلام، شخصیت حقوقی حکومت مطلوب خود را، فاقد هرگونه تکلیف نسبت به پوشش شهروندان جامعه اسلامی می‌داند یا تکالیفی برای آن متصور است؟ عملکرد حکومت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چگونه ارزیابی می‌شود؟undefined بدین‌ترتیب، ضرورت دارد تا اولاً، تبیینی دقیق از مفاهیم «حکومت اسلامی»، «پوشش» و «شهروند» ارائه شود. ثانیاً، نظام فقهی اسلام درباره پوشش به دقت و تفصیل استخراج و شناسایی گردد. ثالثاً، به‌نحو مستدل، وظیفه حکومت اسلامی درخصوص مسئله الزام و نیز وظیفه شهروندان درخصوص مسئله التزام به پوشش اسلامی محل بحث قرار گیرد و در نهایت، با بررسی و تحلیل جامع نظام قانونی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پوشش اسلامی شهروندان، دورنمایی از نظام قانونی مطلوب پوشش اسلامی ترسیم گردد. البته تردیدی نیست که اولین و مهم‌ترین گزینه پیش‌ روی نظام اسلامی در برخورد با پدیده کم‌عفتی و پوشش غیراسلامی، گزینه اقدام فرهنگی و تبلیغی است که راه‌حلی اساسی و ریشه‌ای به‌شمار می‌رود؛ اما درعین‌حال، نباید از نظر انداخت که راه‌حل قضایی و حقوقی نیز می‌تواند همواره به‌عنوان مکمل و در مواقعی به‌عنوان گزینه آخر و استثنای بر قاعده مطرح باشد.
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۵:۲۷

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت
undefined از سیده قریش تا ام المؤمنين
undefinedشناخت دقیق ابعاد یک انقلاب و علل و عوامل آن لاجرم نیازمند گذر زمان جهت تقویت نگرش فرآیندی و محققانه پیرامون مسایل مرتبط، به هنگام مواجهه تاريخی با دگرگونی‌های عظیم بشری است.اینک پس از گذر ۱۴ صده از بزرگترین تحول تکاملی بشریت در قالب پیدایش دین نهایی توسط برترین خلایق پروردگار، حضرت ختمی مرتبت که بالاترین درودها بر او و آلش باد، نقش ملازمان و پروانگان شمع وجودی حضرتش، به نیکی قابل بررسی است.بی‌تردید نخستین امداد الهی جهت آغاز این تحول بشری از آستین یک زن، که صفت مردانگی وام‌دار خصایص اوست، بیرون آمد.همو که اثبات کرد که اگر دین خاتم برای تجلی، به صداقت، شرافت، شجاعت و کرامت نيازمند است، زنانی هستند که بهتر از مردان از عهده این مهم بر خواهند آمد.همو که سر سلسله زنانی است که دین خدا را در سخت‌ترین شرایط، مردانه حمایت کردند و تمام مال و جان خود را در طبق اخلاص تقدیم درگاه حق کردند‌.همو که چون همه از نبی رو برمى‌گردانیدند، او به وی رو مى‌کرد و چون همه از نبی مى‌گریختند، او به وی مهربانى مى‌کرد و چون همه دعوت نبی را تکذیب مى‌کردند، او وی را تصدیق می‌کرد.همو که تجارت با خدا را به تجارت با بندگان خدا و لقب «ام المؤمنین» را به لقب «سیده قریش» ترجیح داد.و همو که به تک خرمای افطاری شعب ابیطالب، در برابر طبق‌های رنگین اطعمه و اشربه چند گاهه عرب، فضیلت داد و سرانجام در دهم رمضان دهم بعثت ضیافت الهی زمینیان را به مقصد ضیافت الهی آسمانیان با دستانی پر از تحفه بدرود گفت.سلام خدا بر زدودنده غم از چهره نبی، بزرگوار خاتون اسلام، جناب خدیجه
دکتر محمد برومند؛ عضو هیئت مدیره انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
undefined @iplai_ir

۲۰:۳۸