۲۰:۳۷
اگر چه فاطمه هستی، تو را معصومه میخوانندکه با نامت نلرزانند دل ساقی کوثر راتویی تسکین هر درد و یقین دارم اگر بودینمیکشت آن غل و زنجیرها موسی بن جعفر را
۱۴:۱۰
به نقل از:#ادارههمکاریهایعلمیبینالمللی @isuinternationalـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۵:۴۳
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
تهیه و تنظیم مصاحبه:
۲۳:۴۸
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
page ehghagh 3 site.pdf
۷.۸ مگابایت
۲۳:۴۸
۴:۴۹
علامه طباطبایی (ره).pdf
۴۱۸.۹ کیلوبایت
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره).
آنچه در این یادداشت میخوانید:
.
۱۵:۱۶
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
کاپیتولاسیون.pdf
۵۲۰.۹۹ کیلوبایت
آنچه در این یادداشت میخوانید:
.
۱۳:۳۳
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
بسیج ایستاده بر قله مشارکت مردمی.docx.pdf
۴۰۵.۶ کیلوبایت
آنچه در این یادداشت میخوانید:
.
۵:۰۲
امام خمینی(ره): معیار اعمال نهادها، قانون اساسی است و تخلف از آن جایز نمیباشد.
دوازدهم آذر ماه سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نماد وحدت مردمی و نظام مردم سالاری دینی گرامی باد.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نشریه تخصصی حقوقی احقاق
نشریه ای برای احقاق حقوق عامه
ما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید
@nshrehghagh
۵:۵۶
۱۶:۲۷
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی
مروری کوتاه بر امکانسنجی تقنین شریعت و راهکارهای اجراییشدن آن
قسمت اول: قانون عفاف و حجاب؛ منطقهالفراغ یا جامعیت شریعت؟
به قلم:آقای محمدحسین نادریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع) سردبیر نشریه احقاق و عضو انجمن
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکلگیری جمهوری اسلامی طبعاً نخستین کار، پیریزی نظامی حقوقی مبتنی بر شرع اسلام و تدوین قانون اساسی است. در این میان مسئله مهم، چگونگی ابتنای قوای حاکم بر احکام اسلامی در این نظام تازهتأسیس است؛ نظامی که هدف اصلی خود را تحقق حاکمیت الله قرار داده و به دنبال طراحی الگوی حکمرانی اسلامی در عصر غیبت است. از دیگر سو ضرورت حل این چالش بنیادین امروز با بروز معضلاتی چون پدیده کشف حجاب، محسوستر شده است و در پی تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بحث از مبنا و راهکار اجرایی شدن بند (1) سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مبنی بر «توجه به موازين شرع بهعنوان اصلیترين منشأ قانونگذاری در تنظيم و تصويب طرحها و لوايح قانونی» جدیتر مطرح شده است. اما قبل از آنکه به سراغ قانونگذاری در حوزه حجاب و عفاف برویم لازم است تا وضیعت خود را در قبال اصل مسئله نسبت شریعت با قانونگذاری آنهم به شکل مرسوم امروزی آن پیدا کنیم.
شکی نیست که از میان قوای سهگانه، دو قوه مقننه و قضائیه مهمترین جلوه و بروز را در ارتباط با دین مبین اسلام دارند؛ چرا که قانونگذاری اسلامی و قضای اسلامی از مهمترین نمودهای یک نظام حقوقی اسلامی است. بنابراین از همان ابتدا و در جلسات تدوین و تصویب قانون اساسی، در خصوص پارلمان و فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی بحث و فحص فراوانی صورت گرفت؛ موضوعی که امروزه و بعد از چهار دهه از تصویب قانون اساسی و فعالیت قوای حاکم در جمهوری اسلامی، همچنان میتواند مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. اینکه آیا اساساً با وجود جامعیت دین اسلام در نظام سیاسی مبتنی بر شریعت، جایی برای قانونگذاری باقی میماند و آیا وجود نهادی به عنوان «قوه مقننه» قابل پذیرش است یا خیر؟
پاسخ سنتی به این پرسش، منفی است و به همین جهت از «مجلس» به عنوان نهاد برنامهریز یاد شده است و نه نهاد قانونگذار. در نقطه مقابل، گروهی با گرایش به نظریههایی مانند «منطقه الفراغ»، برای حکومت و حاکم اسلامی قدرت و اختیار تقنین قائل شدهاند، اما طرفداران «جامعیت شریعت»، چنین نظری را مغایر با کمال دین و مستلزم نقص شریعت دانسته و مردود تلقی کردهاند. موضوع مهمی که برخی از صاحبنظران در مقاله «امکانسنجی تقنین در نظام مبتنی بر شریعت جامع» ضمن بازخوانی مبانی و آثار اعتقاد به «جامعیت شریعت»، اثبات میکنند، این است که اولاً نظریه «منطقه الفراغ» به معنای از دست دادن اعتقاد به جامعیت شریعت نیست و این نظریه قصد ندارد تا نقص در نظام حقوقی اسلام را به رسمیت بشناسد، بلکه مقصود صاحبان این نظریه از «ما لانص فیه»، فقدان حکم خاص و ابدی برای همه موضوعات ریز و درشتی است که جامعه بشری با آن مواجه بوده یا مواجه خواهد شد. آنان، در عین حال، وجود نصوص عامی را قبول دارند که هیچ بنبستی را برای یافتن حکم شرعی در خصوص موضوعات نوپیدای زندگی نمیپذیرند. ایشان بر اساس همین قواعد عام، حکومت و حاکم شرعی را مجاز به وضع و اجرای قانون در حوزههای مختلف میدانند. ثانیاٌ و مهمتر از این، بهرغم برخی قرائتها از نظریه جامعیت شریعت، نباید آن را به معنای تعیین تکلیف قطعی و قبلی برای همه موضوعاتی دانست که اجتماع انسانی با آن روبرو خواهد شد. طبق قرائت صحیح از «جامعیت شریعت» که اتفاقاً در ادله مربوط نیز مورد تصریح قرار گرفته است، این نظریه به معنای بینیازی از تقنین نیست. نتیجه آنکه در نظام اسلامی و یا مطابق نظریه «جامعیت شریعت» نیز، میتوان و باید به «قانونگذاری» پرداخت و دارای «قوه مقننه» بود.
سؤالات اساسی دیگری نیز در این زمینه قابل بحث و بررسی است؛ اینکه آیا احکام شرعی برای لازمالاجرا شدن در نظام اسلامی باید فرآیند قانونگذاری را طی کنند یا بدون گذر از این فرآیند هم لازمالاتباع هستند؟ و دیگر آنکه اساساً چطور میتوان احکام شرعی را به تقنین درآورد؟ آیا نیازمند فرآوری حقوقی هستند یا بدون ویرایش و تغییر باید به متن قانون تبدیل شوند؟ با توجه به اینکه پرداختن به تمام این سؤالات مجالی مجزا میطلبد، ما در قسمت بعدی این مرقومه، راهکارهای تقنین شریعت را تبیینی اجمالی خواهیم کرد.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۸:۲۴
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
مکتب سلیمانی در فقه اسلامی.pdf
۳۶۸.۵۲ کیلوبایت
#یادداشت
به مناسبت سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی:
مکتب سلیمانی در فقه اسلامی
کدام قاعده فقهی مبنای مبارزه شهید سلیمانی بود؟
چه ادله فقهی برای اثبات این قاعده قابل استحصال است؟
حرکت شهید سلیمانی از کدام بستر شرعی به تعظیم شعائر دینی میانجامد؟
محمد حسن فتاحیطلبه سطوح عالی حوزه علمیه، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه تهران و عضو انجمن
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۷:۴۱
#معرفی_کتاب
جامعه و حکومت اسلامی (راهنمای حقایق)
به قلم: شهید سید مجتبی نواب صفوی
27 دیماه سالگرد شهادت روحانی مبارزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره او فرمود: «جرقههای انگیزش انقلاب اسلامی به وسیلهی نواب صفوی در من به وجود آمده و هیچ شکی ندارم که اولین آتش را مرحوم نواب در دل ما روشن کرد.»
از زمان اشغال ایران در شهریور 1320 توسط متفقین و سقوط استبداد رضاخانی، جامعه ایران اسلامی با وقایعی مواجه شد که انگیزههای انقلابی روحانیت مبارز را برای مبارزه با استعمار خارجی و انحرافات داخلی نیز برانگیخت. در کنار مبارزه با استعمار انگلیس، فعالیت گسترده و سازمانیافته کسروی در مخالفت با مبانی مذهبی، تلاشهای پردامنه حزب توده وابسته به شوروی و فعالیتهای بهائیان برای نشر عقاید گمراهانه خود، مهمترین دغدغههای نیروهای مذهبی در این سالها بود. بنابراین ضرورت پاسخگویی به این دغدغهها، علما و اندیشمندان شیعی را به تکاپو واداشت. جمعیت فدائیان اسلام هم در این بستر به رهبری شهید سید مجتبی نواب صفوی (1334-1303) شکل گرفت که با رویکرد فرهنگی برای پاسخگویی به شبهات کسروی به صحنه آمدند، ولی دغدغههای دینی و مذهبی، ایشان را به مسائل سیاسی کشور سوق داد، تا بلکه در پرتوی ایفای نقشهای مهم و حساس موفق به اجرای احکام اسلامی در جامعه گردند. در این راستا، شهید نواب صفوی کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» (راهنمای حقایق) را به عنوان برنامه حکومتی فدائیان اسلام نوشت و سعی کرد در آن تحول اندیشه خود را در اسلام سیاسی نشان دهد. نوشتن این کتاب حرکت جدیدی بود که در بین مسلمانان و فعالان مذهبی دهه 20 و 30 به ندرت مشابه دارد.
شهید نواب صفوی با تألیف کتاب «جامعه و حکومت اسلامی» و انتشار آن در آبان سال 1329 روش صحیح حاکمیت را بیان میدارد. او معتقد است جز با حرکت ریشهای و تقویت فرهنگ اصیل اسلامی در جامعه با استکبار جهانی نمیتوان مقابله کرد. ایشان که به تعبیر مقام معظم رهبری «پیشاهنگ جهاد و شهادت» بود، در این کتاب به پیروی از نامه حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام به مالک اشتر، اصول سیاسی اسلام را برای مردم بیان میکند و به شاه و غاصبان حکومت هشدار میدهد که در صورت اجرا نکردن دستورهای اسلامی به دست فرزندان مقتدر و فداکار اسلام از بین خواهند رفت.
رهبر فدائیان اسلام در جهت نیل به حکومت اسلامی و استقرار مدینه قرآنی غدیر گام بر میداشت و خود را به قالبهای نظام مشروطه محدود نمیساخت. در این مسیر وی علاوه بر استادش علامه امینی (ره) در نجف اشرف، از حضرت امام خمینی (ره) در حوزه عملیه قم، منشور حکومت اسلامی را فرا میگیرد و بیمحابا به برپایی آن نظام مقدس اقدام مینمود. علامه امینی (ره) درباره ایشان فرموده بود: «نواب ذخیره خدا برای جهان تشیع است».
این روحانی مجاهد کتاب خود را در دو بخش نگاشته است. بخش اول این کتاب به بیان ریشههای مفاسد میپردازد و مسائلی نظیر گسستن ریشههای نورانی ایمان، اجرا نشدن احکام اسلام و قانون مجازات، مفاسد فرهنگی و شهوتآموزی به نام علم، ترویج مشروبات الکلی و مواد مخدر و قمار، نغمهها و موسیقی نامشروع، دروغ و چاپلوسی در رادیو و جرائد، بیکاری و فقر عمومی، رشوهخواری ادارات و وزارتخانهها و رباخواری بانکها و دست آخر بیاعتمادی متقابل ملت و دولت به عنوان ریشههای مفاسد زمانه خود معرفی میکند. بخش دوم کتاب نیز به راهکار اصلاح این مفاسد میپردازد و خطاب به اقشاری چون روحانیت و دستگاههایی از قبیل وزارتخانههای فرهنگ، دادگستری، کشور، دارایی، بهداری، پیشه و هنر، کشاورزی، خارجه، جنگ، پست و تلگراف و تلفن، راه و وزرات دربار سخن میگوید. همچنین انتقادات و راهکارهایی نسبت به عملکرد مجلس شورای ملی و برگزاری انتخابات در این بخش ارائه شده است.
مطالعه آثاری از این قبیل برای شناخت ریشههای مبارزات در طول انقلاب اسلامی و در نهایت طرحریزی چارچوب نظام انقلابی جمهوری اسلامی ضروری به نظر میرسد. چه آنکه مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص مبارزات مکتبی روحانیت بیان داشته است: «ملت مسلمان ايران پس از گذر از نهضت ضد استبدادی مشروطه و نهضت ضد استعماری ملی شدن نفت به اين تجربه گرانبار دست يافت كه علت اساسی و مشخص عدم موفقيت اين نهضتها مكتبی نبودن مبارزات بوده است. گرچه در نهضتهای اخير خط فكری اسلامی و رهبری روحانيت مبارز سهم اصلی و اساسی را بر عهده داشت، ولی به دليل دور شدن اين مبارزات از مواضع اصيل اسلامی، جنبشها به سرعت به ركورد كشانده شد.» بنابراین مطالعه کتاب شهید نواب صفوی علاوه بر عموم علاقمندان، به پژوهشگران #تاریخ_حقوق_اساسی نیز توصیه میشود.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۸:۵۶
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
حقوق انقلابی.pdf
۳۶۶.۶ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
حقوق انقلابی
محمد مولاهویزه دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و عضو فعال انجمن
آنچه در این یادداشت میخوانید:
مبانی و اصول عمده گفتمان انقلاب اسلامی در کدام اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تجلی یافتهاند؟
حقوق انقلابی چه معنا و ماهیتی در بطن خود دارد؟
مقنن اساسی با کدامین هدف، حقوق انقلابی را تدوین نموده است؟
یک نظام انقلابی جهت نیل به اهداف و آرمانهای انقلاب ناگزیر است که نظام حقوقی اجتماع را بر پایه مبانی انقلاب و در راستای اهداف آن ترسیم و تدوین نماید. مقولهای که به خوبی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مورد توجه و تفقد گرفته است و همچون سدی در برابر استحاله، انحراف و ترمیدور انقلاب ایستاده است.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI
@iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»
@nshrehghagh
۶:۲۹
والسلام علیکم و رحمةالله
۷:۰۱
بازارسال شده از حامد نیکونهاد
۱. فرایند و روشهای تعامل فقه و حقوق در تقنین؛
۲. فرایند و روشهای شناخت موضوعات با رویکرد قابلیت تقنین؛
۳. روش شناسی تفسیر قانون؛
۴. بررسی ملاحظات اجرایی قوانین به مثابه روش تعییر قوانین مبتنی بر موازین اسلامی؛
۵. فرایند و روشهای ارزیابی تطابق قانون با احکام ثانویه؛
۶. جایگاه عرف و رضایت عمومی در فرآیند تقنین بر اساس فقه؛
۷. فرایند و روش های ارزیابی تطابق قانون با احکام اولیه؛
۸. فرایند و روشهای اصلاح قوانین حقوقی مبتنی بر موازین اسلامی؛
۹. فرآیند و روشهای اصلاح قوانین کیفری مبتنی بر موازین اسلامی؛
۱۰. سمپوزویم «روش شناسی تقنین اسلامی بر اساس دانش فقه»
۱۱. فرایند و روش احراز مصلحت ملزمه و نقش آن در اظهار نظر پیرامون مشروعیت مصوبات مجلس؛
۱۲. فرایند و روشهای ارزیابی تطابق قانون با ضروریات فقه و مذهب؛
۱۳. جایگاه عرف و رضایت عمومی در فرآیند تقنین بر اساس فقه؛
۱۴. نسبت سنجی فرایند قانون گذاری و الزام به پذیرش قانون؛
۱۵. روش و فرآیند حکمرانی فقه تقنین.
۷:۱۵
#مطالبه_اجرای_قانون_اساسی«عمل به #قانون_اساسی علاج اساسی دردهای این کشور است.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۳۷۹/۳/۲۹)
مطابق اصل نهم قانون اساسی: «در جمهوری اسلامی ایران، آزادی و استقلال و وحدت و تمامیت ارضی كشور از یكدیگر تفكیك ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است. ...» همچنین مطابق اصل 78 قانون اساسی «هرگونه تغییر در خطوط مرزی ممنوع است مگر اصلاحات جزئی با رعایت مصالح كشور، به شرط اینكه یكطرفه نباشد و به استقلال و تمامیت ارضی كشور لطمه نزند. ...» امروز یک مصداق عینی انجام #وظیفه_اساسی آحاد ملت، مبتنی بر اصل هشتم قانون اساسی، مطالبه از دولت جهت حفظ تمامیت ارضی کشور در خصوص دو جزیره ایرانی آریانا و زرکوه است. خروج دولت از موضع انفعالی نسبت به زیادهخواهیهای همسایه دشمنپرست ایران، یعنی دولت امارات متحده عربی، نسبت به جزایر سهگانه، اتخاذ راهبرد فعالانه دیپلماتیک در سطح مجامع رسمی بینالمللی را ایجاب میکند.
گفتنی است جزیره آریانا (صیر اَبونُعَیر) که محدوده نفتی آن تحت کنترل شرکت کرسنت پترولیوم است، در سال 2012 توسط یونسکو به نام کشور امارات در فهرست میراث جهانی جای گرفته است. همچنین جزیره زرکوه سرشار از منابع نفت و گاز بوده و شرکت نفتی زادکو وابسته به شرکت ملی نفت ابوظبی در آن تأسیسات نفتی ایجاد کرده است. در حالی که اسناد تاریخی اختصاص حاکمیت و مالکیت این دو جزیره به ایران را گواهی میدهد.
کوچکترین اقدام برای انجام وظیفه اساسی فوق امضای #کارزار مطالبه از دولت جمهوری اسلامی ایران برای صیانت از تمامیت ارضی کشور در مجامع بینالمللی است.
🫵 لطفا امضا کنید: درخواست آزادسازی جزایر ایرانی آریانا و زرکوه از مالکیت کشور امارات متحده عربی
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»، در پی احقاق حقوق عامه
@nshrehghagh
🫵 لطفا امضا کنید: درخواست آزادسازی جزایر ایرانی آریانا و زرکوه از مالکیت کشور امارات متحده عربی
۱۲:۳۴
#مطالبه_اجرای_قانون_اساسی«عمل به #قانون_اساسی علاج اساسی دردهای این کشور است.» (رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۱۳۷۹/۳/۲۹)
مطابق ماده ۱۶۶ آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور مصوب ۱۴۰۰ سامانه اقدامات حمایتی با هدف جلب #مشارکت_مردمی برای #زندانیان_نیازمند باید راهاندازی میشد، اما پس از ۴ سال هنوز چشم این نیازمندان و خانوادهشان مانده به درگاه این سامانه ...
مطابق بندهای ۸ و ۱۵ اصل ۳ قانون اساسی جلب مشارکت مردمی و توسعه و تحکیم تعاون عمومی بین مردم #تکلیف_اساسی دولت است و دولت در این اصل به معنای عام کلمه شامل قوه قضائیه نیز تلقی میشود. همچنین احیای حقوق عامه مطابق بند ۲ اصل ۱۵۶ قانون اساسی دیگر تکلیف اساسی قوه قضائیه است و بند (الف) ماده ۱ دستورالعمل حقوق عامه مصوب ۱۳۹۷ نیز حقوق ثابت در مقررات لازم الاجرا (از جمله آییننامه سازمان زندانها) را که عدم اجرا یا نقض آن، نوع افراد یک جامعه مفروض (از جمله جامعه زندانیان نیازمند و خانواده آنها) را در معرض آسیب یا خطر قرار میدهد یا موجب فوت منفعت یا تضرر یا سلب امتیاز آنان میشود، مصداق حقوق عامه میداند. پس راهاندازی چنین سامانهای برای جلب مشارکت مردمی برای آزادی زندانیان بدهکار و نیازمند نیز مصداقی از احیای حقوق عامه است و از جهتی دیگر تکلیف مضاعف قوه قضائیه.
حالا هنگامه #مطالبه از قوه قضائیه برای احیای حقوق عامه زندانیان نیازمند با اجرای این آییننامه است:
https://www.karzar.net/261423
#پیوست از آییننامه سازمان زندانهاماده 166- به منظور پیشگیری از انجام اقدامات حمایتی موازی، هدفمندتر نمودن حمایتها، ایجاد شفافیت و جلب مشارکت حداکثری مردمی، سازمان مکلف است نسبت به راه اندازی «سامانه اقدامات حمایتی» مبادرت نماید. در این سامانه پس از شناسایی زندانیان نیازمند از سوی مددکار اجتماعی موسسه، بدون ذکر نام و مشخصات هویتی و صرفاً با یک کد یکتا، بخشی از اطلاعات پرونده الکترونیکی آن ها نظیر خلاصه موضوع پرونده، مدت حبس، روند تغییر رفتار زندانی و حمایتهای مالی و معاضدتهای به عمل آمده، به همراه نوع و میزان حمایت هایی که زندانی و خانواده وی نیاز دارند، ثبت و بهروز رسانی میگردد.تبصره 1- پس از راه اندازی این سامانه، اقدامات حمایتی از زندانی و خانواده وی در آن ثبت میگردد و تنها مسیر حمایت مالی از محکومان نیازمند، از طریق این سامانه خواهد بود و ستاد دیه، انجمن و بنیاد، خدمات حمایتی خود در بستر این سامانه ارائه می نمایند. کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر نهادها و سازمان های حمایتی و خیریه که به صورت محلی یا کشوری اقدام به انجام امور فوق مینمایند، پس از تفاهم و هماهنگی با سازمان به شیوه فوق عمل می کنند.تبصره 2- در این سامانه باید اولویتهای حمایتی با ضوابط معین و شفاف مشخص و اعلام گردد و همچنین قابلیت جستجو و دسته بندی اطلاعات (بر اساس مواردی نظیر نوع و میزان محکومیت، موضوع پرونده، مدت زمان سپری شده و باقیمانده از حبس، میزان مبلغ مورد نیاز برای آزادی زندانی، سن، جنس، وضعیت تأهل، دارا بودن فرزند یا بارداری، سوءپیشینه فرد، محل تولد، مدرک تحصیلی، عنوان شغلی و...) وجود داشته باشد. و همچنین دارای درگاه پرداخت مشارکتهای مردمی به صورت مستقیم بوده و امکان پرداخت تمام یا قسمتی از مبلغ مورد نیاز مربوط به هر زندانی فراهم باشد. پس از پرداخت هر میزان مبلغ، نتایج حمایت های انجام شده باید در سامانه نمایش داده شود به گونه ای که از دوباره کاری و بی عدالتی در تخصیص کمک ها اجتناب شود.تبصره 3- بخش جداگانه ای در این سامانه را برای حمایت های مستقیم از خانواده زندانیان طراحی و بروز رسانی میگردد. حمایتهای مالی و پرداخت وجه جهت کمک به معیشت خانواده زندانیان در این سامانه ثبت و از طریق این سامانه انجام میشود. در این بخش نیز بدون نام و مشخصات هویتی، اطلاعات مورد نیاز توسط مددکاران اجتماعی موسسه و مرکز مراقبت ثبت میگردد.
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»، در پی احقاق حقوق عامه
@nshrehghagh
#پیوست از آییننامه سازمان زندانهاماده 166- به منظور پیشگیری از انجام اقدامات حمایتی موازی، هدفمندتر نمودن حمایتها، ایجاد شفافیت و جلب مشارکت حداکثری مردمی، سازمان مکلف است نسبت به راه اندازی «سامانه اقدامات حمایتی» مبادرت نماید. در این سامانه پس از شناسایی زندانیان نیازمند از سوی مددکار اجتماعی موسسه، بدون ذکر نام و مشخصات هویتی و صرفاً با یک کد یکتا، بخشی از اطلاعات پرونده الکترونیکی آن ها نظیر خلاصه موضوع پرونده، مدت حبس، روند تغییر رفتار زندانی و حمایتهای مالی و معاضدتهای به عمل آمده، به همراه نوع و میزان حمایت هایی که زندانی و خانواده وی نیاز دارند، ثبت و بهروز رسانی میگردد.تبصره 1- پس از راه اندازی این سامانه، اقدامات حمایتی از زندانی و خانواده وی در آن ثبت میگردد و تنها مسیر حمایت مالی از محکومان نیازمند، از طریق این سامانه خواهد بود و ستاد دیه، انجمن و بنیاد، خدمات حمایتی خود در بستر این سامانه ارائه می نمایند. کمیته امداد امام خمینی(ره) و دیگر نهادها و سازمان های حمایتی و خیریه که به صورت محلی یا کشوری اقدام به انجام امور فوق مینمایند، پس از تفاهم و هماهنگی با سازمان به شیوه فوق عمل می کنند.تبصره 2- در این سامانه باید اولویتهای حمایتی با ضوابط معین و شفاف مشخص و اعلام گردد و همچنین قابلیت جستجو و دسته بندی اطلاعات (بر اساس مواردی نظیر نوع و میزان محکومیت، موضوع پرونده، مدت زمان سپری شده و باقیمانده از حبس، میزان مبلغ مورد نیاز برای آزادی زندانی، سن، جنس، وضعیت تأهل، دارا بودن فرزند یا بارداری، سوءپیشینه فرد، محل تولد، مدرک تحصیلی، عنوان شغلی و...) وجود داشته باشد. و همچنین دارای درگاه پرداخت مشارکتهای مردمی به صورت مستقیم بوده و امکان پرداخت تمام یا قسمتی از مبلغ مورد نیاز مربوط به هر زندانی فراهم باشد. پس از پرداخت هر میزان مبلغ، نتایج حمایت های انجام شده باید در سامانه نمایش داده شود به گونه ای که از دوباره کاری و بی عدالتی در تخصیص کمک ها اجتناب شود.تبصره 3- بخش جداگانه ای در این سامانه را برای حمایت های مستقیم از خانواده زندانیان طراحی و بروز رسانی میگردد. حمایتهای مالی و پرداخت وجه جهت کمک به معیشت خانواده زندانیان در این سامانه ثبت و از طریق این سامانه انجام میشود. در این بخش نیز بدون نام و مشخصات هویتی، اطلاعات مورد نیاز توسط مددکاران اجتماعی موسسه و مرکز مراقبت ثبت میگردد.
۱۷:۳۶
معاهدات CFT و پالرمو.pdf
۵۳۴.۵۵ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
آزموده را آزمودن خطاست!تناقضات درونی قوانین الحاق به معاهدات CFT و پالرمو مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱- آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کارگروه FATF میتواند به اهداف این کارگروه پایبند باشد؟
۲- ریشه تناقضات قوانین الحاق به معاهدات CFT و پالرمو چگونه دوانده شده؟
3- بر اساس مصالح و منافع ملی واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام به عدم پذیرش این مصوبه توسط «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) چه باید باشد؟
محمد مولاهویزهدانشجوی کارشناسی ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
️ نشریه احقاق، در پی احقاق حقوق عامه
@nshrehghagh
۱- آیا مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص کارگروه FATF میتواند به اهداف این کارگروه پایبند باشد؟
۲- ریشه تناقضات قوانین الحاق به معاهدات CFT و پالرمو چگونه دوانده شده؟
3- بر اساس مصالح و منافع ملی واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام به عدم پذیرش این مصوبه توسط «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) چه باید باشد؟
۶:۵۸