عکس پروفایل نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»ن

نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»

۲۰۸عضو
thumnail
undefined درباره معضل ویژه‌خواهی‌ نهادهای مالی
undefinedدکتر علی بهادری جهرمیundefinedعضو هیأت علمی گروه حقوق عمومی دانشگاه تربیت مدرس
undefinedاخیراً نامه‌ای از سوی سازمان بازرسی کل کشور نسبت به یکی از مصوبات شورای عالی بورس منتشر شد. شورای عالی بورس، یکی از شورا‌های فراقوه‌ای تشکیل شده مطابق قانون است. مطابق ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار، شورای عالی بورس، نهاد عالی ناظر سازمان بورس به عنوان نهاد تنظیم‌گر بازار سرمایه است. مشابه این ساختار در بانک مرکزی و نظام بانکی، بیمه و با شمایلی دیگر در تمامی شرکت‌های بزرگ مالی، نفتی و مانند آن متعلق به صندوق‌های بازنشستگی و نهاد‌های غیردولتی مشابه وجود دارد. در این باره گفتنی‌هایی است.
undefined۱- نهاد‌های دارای اموال گسترده اقتصادی یا مؤثر در استخراج نفت، تنظیم‌گر بازار‌های پولی و مالی به واسطه نزدیکی زیاد با دارایی یا درآمد‌های اقتصادی، تصور متفاوتی از حقوق و مزایای متناسب با عملکرد خود نسبت به سایر کارکنان دولت یا نهاد‌های عمومی غیردولتی دارند. پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان وام به کارمندان بانک‌ها هم از این قبیل است. این دیدگاه و این رویه، صرف‌نظر از استدلال‌های موافق یا مخالف آن، مورد پذیرش شهید رئیسی نبود و در جلسات متعدد و مختلف نسبت به وجود تعارض منافع، ناقص بودن استدلال‌ها و لزوم برخورد با این قبیل ویژه‌خواهی‌ها اعتراض جدی داشتند. در دولت سیزدهم نیز مبتنی بر همین خط‌مشی مصوبات و ابلاغیه‌های متعددی در خصوص لزوم رعایت سقف حقوق و ممنوعیت پرداخت‌های مبتنی بر تبعیض نسبت به تمامی دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید؛ موارد شناسایی شده از تخلف از این موارد هم با جدیت تصمیم‌گیری می‌شد. مصوبه ممنوعیت پرداخت حقوق و مزایای بالاتر از سقف قانونی حتی از سوی شرکت‌های شبه‌دولتی و مصوبه نظام‌مندسازی رفاهیات، از این جمله است.
undefined۲- شورا‌های عالی فراقوه‌ای، نهاد‌های متشکل در نتیجه مصوبات مجلس هستند که ترکیبی از قوای مختلف و بعضاً نهاد‌های خارج از قوا در آن حضور دارند. به همین دلیل ماهیت مصوبات، جایگاه حقوقی آن‌ها نسبت به سایر قوا و اعمال نظارت نسبت به آن‌ها با موانعی مواجه است. برخی تصمیمات شورای رقابت در خصوص افزایش قیمت خودروها، مصوبات شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی و تصمیمات مشابهی در بسیاری شورا‌های عالی فراقوه‌ای وضعیت مشابهی دارند. در غالب این موارد نمایندگانی نیز از سوی قوه قضائیه و همچنین مجلس شورای اسلامی معمولاً به منظور وجود نوعی نظارت پیشینی نسبت به مصوبات این شورا‌ها وجود دارد. در کنار مزایای متعدد این شوراها، همچون هر نهاد دیگری آسیب‌هایی نیز متوجه این شورا‌ها بوده که از جمله آن می‌توان به ایجاد امکان سوءاستفاده نهاد‌های تابع این شورا‌ها از مصوبات آنها، عدم امکان ایجاد وحدت رویه در عملکرد دولت یا دستگاه‌های اجرایی با مصوبات اختصاصی آن‌ها و مواردی از این دست اشاره کرد.
undefined۳- نمونه گزارش اخیر را می‌توان یکی از مصادیق این آسیب‌شناسی دانست. سازمان بورس با استدلالی مشابه آنچه غالب نهاد‌های مالی و دارای اموال و دارایی که مورد پذیرش دولت سیزدهم نیز نبوده است، با اخذ مصوبه از شورای عالی فراقوه‌ای بالادست خود اقدامی به ظاهر قانونی، اما خلاف سیاست‌های کلان کشور و دولت وقت رقم زده است. عضویت اعضای مختلف در شورای عالی بورس مطابق قانون، جایگاه حقوقی متمایزی از مصوبات دولت به این شورا (مشابه بسیاری شورا‌های مشابه دیگر) داده است. تجربیات موجود نشان می‌دهد آسیب‌های پیش‌گفته در عمل نیز در سازمان بورس، نظام بانکی کشور، مجموعه شرکت‌های وابسته به صندوق‌های مختلف بازنشستگی وجود داشته است. حتی همزمان با تصمیم‌گیری‌هایی در دولت‌ها، این نهاد‌ها رویه دیگری پیش گرفته‌اند. هر دوره‌ای که در دولت یا سایر قوا همسویی‌هایی با این نگرش وجود داشته باشد، این معضل مضاعف خواهد بود.
undefinedانتشار مصوبه اخیر را در کنار تلخی ناشی از اطلاع از چنین اخباری، به فال نیک گرفته و ان‌شاءالله مبنای برخورد جدی با همه انواع این قبیل پرداخت‌ها، ویژه‌خواهی‌ها و امتیاز‌ها در حوزه‌های مختلف و نهاد‌های مختلف شود تا ضمن بررسی تمامی مصادیق عملکردی نهاد‌های مالی و توانمند و همچنین مصوبات و ساختار شورا‌های فراقوه‌ای اولاً قوانینی که مبنای وجود چنین تمایزاتی است اصلاح شود و ثانیاً سرعت، جدیت و عدم تعارض منافع در برخورد نهاد‌های نظارتی و جدیت اعضای مختلف این شورا‌ها در برخورد با مصادیق مختلف امتیاز‌های نامتعارف تقویت شود.
https://www.javanonline.ir/005F1s
@Alibahadorijahromiــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined@nshrehghagh

۷:۴۱

thumnail
تسلیت ای حجّت ثانی عشر یابن الحسنزود بود از بهر تو داغ پدر یابن الحسن
undefined السلام علیک یا حسن ابن علی undefined
undefinedسالروز شهادت مظلومانه امام حسن عسکری(علیه‌السلام)، یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت را به امام زمان(عج الله تعالی فی فرجه)، همه شیعیان و مخاطبان نشریه احقاق تسلیت عرض مینماییم.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined@nshrehghagh

۱۲:۰۰

thumnail
undefined #یادداشت_تحلیلی
undefined الزامات تحقق حکمرانی قانونمند در فضای مجازی.undefined حمید فعلیundefined دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع)undefinedمدیر مسئول نشریه تخصصی حقوقی احقاق undefined عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران.undefined آنچه در این یادداشت می‌خوانید:undefined مهمترین اسناد و سیاست‌های حوزه فضای مجازی که اجرای آنها نیازمند قانونگذاری است، کدام است و چه حوزه‌هایی از آنها نیازمند قانونگذاری است؟undefined قوانین بودجه چگونه می‌توانند زمینه اجرای قانون برنامه هفتم پیشرفت را در حل مسائل فضای مجازی فراهم کنند؟ undefined چگونه تعیین نسبت نهادهای متعدد سیاست‌گذار و تنظیم‌گر در فضای مجازی بر حکمرانی قانونمند اثر می‌گذارد و چه باید کرد؟undefined برای بررسی سایر تجارب قانونگذاری جهت نیل به حکمرانی قانونمند در دنیا، کدام قوانین و بر چه اساسی باید ارزیابی شوند‌؟
undefined متن این یادداشت تحلیلی را در صفحات مجازی انجمن حقوق عمومی اسلامی ایران به نشانی @iplai_ir بخوانید...ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined@nshrehghagh

۶:۰۷

thumnail
undefined السلام علیک یا محمد ابن عبداللهundefined السلام علیک یا جعفر ابن محمد
undefined ولادت محمد صادق، نبی مکرم اسلام و صادق محمد، امام ششم شیعیان جهان، تبیین‌کننده مکتب شیعه و هفته وحدت را به تمامی مسلمانان و به ویژه به مخاطبان نشریه احقاق تبریک عرض مینماییم.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined@nshrehghagh

۲۰:۳۶

-1919082749_1334064004.pdf

۸۵۷.۵۷ کیلوبایت

undefined به مناسبت هفدهم ربیع‌الاول رهبر معظم انقلاب، در راستای اجرای بند یازدهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی مجازات قریب به ۳۰۰۰ نفر از محکومین را مورد عفو و یا تخفیف قرار دادند. به این مناسبت مصاحبه‌ای با یکی از اساتید متخصص در این حوزه ترتیب داده شده است.
undefined #‌مصاحبهundefined چالش های عفو مجرمین توسط رهبری از منظر قانون اساسیundefined دکتر مصطفی مسعودیانundefined عضو هیأت علمی دانشگاه شاهدundefined آنچه در این مصاحبه پاسخ داده شده است:
undefinedعفو و تخفیف مجازات توسط رهبری در بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اختیاری قائم به شخص است یا با استفاده از ذیل این اصل رهبری می‌تواند آن را تفویض کند؟ در صورت عدم امکان تفویض آیا رهبری می‌تواند به بررسی موردی عفو مجرمین بپردازد و ورود ماهوی کند و یا اینکه تأیید پیشنهاد رئیس قوه قضائیه تشریفاتی و شکلی است؟ undefinedآیا محدوده مجازات‌های مشمول عفو و تخفیف و تبدیل در آیین‌نامه کمیسیون عفو و تخفیف و تبدیل مجازات، مطابق اصل ۱۱۰ بر اساس موازین اسلامی تعریف شده است؟ undefinedآیا تبدیل مجازات در آیین‌نامه مربوطه، مازاد بر عفو و تخفیف در اصل ۱۱۰ و مغایر آن نیست؟undefinedبا توجه به روایت «العفو يفسد من اللئيم بقدر إصلاحه من الكريم» از امیرالمومنین علیه السلام، در اجرای این بند از اصل ۱۱۰ آیا رویکرد اصلاح مجرمین در نظر گرفته می‌شود و‌ مثلا شرطی مانند توبه در نظر گرفته شده یا ممکن است شامل مجرمانی با احتمال تکرار جرم نیز بشود؟undefinedآیا رهبری می‌تواند مواردی فراتر از پیشنهادهای رئیس قوه قضائیه را مشمول عفو و تخفیف کند یا محدود به پیشنهادهای اوست؟undefinedآیا محدود کردن عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری به ایام خاصی، مغایر قانون اساسی نیست؟ آیا استمرار داشتن این فرآیند در طول ایام سال نمی‌تواند باعث بهتر اجرا شدن سیاست‌هایی نظیر حبس‌زدایی و تحمل کمتر مجازات برای مجرمان شایسته عفو شود؟ undefinedآیا معنای مجازات در بند 11 اصل 110 شامل مجازاتهای اداری هم می‌شود؟ در این صورت سازکار پیشنهاد عفو محکومین مراجع شبه قضایی نظیر هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری از طریق رئیس قوه قضاییه است؟ آیا معنای مجازات شامل برخی موارد خاص سیاسی نظیر حصر خانگی هم می‌شود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۸:۲۹

thumnail
undefined مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِينَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَيۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن يَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِيلࣰا (احزاب ۲۳)
undefined️ شهادت سید شهدای مقاومت، سیدحسن نصرالله؛ دبیرکل حزب‌الله لبنان را خدمت مقام معظم رهبری، همه مسلمانان، آزادگان، مردم لبنان و به ویژه مخاطبان نشریه احقاق تسلیت عرض مینماییم.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۱۶:۲۰

thumnail
undefined السلام علیک یا حسن ابن علی الزکی العسکری undefinedundefined میلاد با سعادت یازدهمین اختر تابناک امامت و ولادت، حضرت امام حسن عسکری را خدمت همه شیعیان و محبان آل‌الله، به ویژه مخاطبان نشریه احقاق تبریک عرض مینماییم.undefinedــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۲۰:۳۷

thumnail
undefinedیا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
اگر چه فاطمه هستی، تو را معصومه می‌خوانندکه با نامت نلرزانند دل ساقی کوثر راتویی تسکین هر درد و یقین دارم اگر بودینمی‌کشت آن غل و زنجیرها موسی بن جعفر را
undefinedوفات حضرت فاطمه معصومه، کریمه اهلبیت و ستاره درخشان قم را خدمت همه شیعیان، به‌ویژه مخاطبان نشریه احقاق تسلیت عرض مینماییم.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۱۴:۱۰

thumnail
undefined دسترسی دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام به پایگاه تحقیقاتی حقوقی HeinOnline
undefined این پایگاه بیش از ۱۰۰ منبع داده‌ای و نزدیک به ۲۱۰ میلیون صحفه اتخاذشده از قریب به ۱۷۵ کشور را در رشته حقوق جمع‌آوری کرده است.
undefined HeinOnline بزرگترین مجموعه تحقیقات حقوقی مبتنی بر تصویر در جهان است و بیش از ۹ قرن تاریخ حقوقی را شامل می‌شود. این پایگاه شامل تصاویر دقیق صفحات اسناد حقوقی در فرمت PDF همانند نسخه قابل چاپ اصلی است.
undefined این منبع علمی معتبر به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه در سایت دانشگاه امام صادق(ع) و در مرکز کتابخانه و اطلاع رسانی معاونت پژوهشی قابل دسترسی است. اساتید و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به سامانه مقالات لاتین در صحفه اصلی دانشگاه و یا رجوع به سامانه مقالات لاتین (مگاپیپر) پورتال مرکز کتابخانه، به این پایگاه دسترسی داشته باشند.
undefined مشاهده پایگاه HeinOnline
به نقل از:#اداره‌همکاری‌های‌علمی‌بین‌المللی @isuinternationalـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۵:۴۳

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
thumnail
undefined شماره جدید دوماهنامه دانشجویی- تخصصی #احقاقundefined #بخوانیدundefined #ویژه‌نامه از کربلا تا قدس
undefined دومین ویژه‌نامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
undefined شماره سوم و چهارم (مرداد و شهریور- مهر و آبان ۱۴۰۳)
undefinedمصاحبه اختصاصی با آیت الله عباس کعبی:تحلیل فقهی تکرار کربلا
undefined سایر اساتید همکار:undefined دکتر عباسعلی کدخدایی (انگلیسی و فارسی)undefined دکتر سید احمد حبیب نژادundefined دکتر سید یاسر ضیاییundefined دکتر سید محمد مهدی غمامی (انگلیسی)undefined دکتر محمد جواهری طهرانی undefined دکتر امیر کشتگرundefined دکتر مرتضی حاجی علی خمسه
undefined دانشجویان همکار:undefined حمید فعلیundefined سجاد میرزاییundefined سیدعلی حسینیundefined علی تقی‌نژادundefined علی عزیزیundefined علی مسعودیانundefined علیرضا نصرالهیundefined مجتبی علیزادهundefined مجید محمدلوundefined محمدحسن ابوالحسنیundefined محمدحسن فتاحیundefined محمدحسین صادقیundefined محمد مولاهویزهundefined وحید حیدری
تهیه و تنظیم مصاحبه:undefined حسام‌الدین دارابیundefined مبین یحیی‌پورundefined حمیدرضا پورمرشدundefined محمدحسن فتاحی
undefined مدیر مسئول: حمید فعلی
undefined سردبیر: محمدحسین نادری

undefined نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined@nshrehghagh
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۲۳:۴۸

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران

page ehghagh 3 site.pdf

۷.۸ مگابایت

undefined #احقاق منتشر شد...undefined #ویژه‌نامه از کربلا تا قدس
undefined دومین ویژه‌نامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۲۳:۴۸

thumnail
undefined انعکاس خبری انتشار ویژه‌نامه «از کربلا تا قدس» در خبرگزاری میزان
undefined ویژه‌نامه «از کربلا تا قدس» نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» به همت جمعی از دانشجویان دانشگاه امام صادق علیه السلام و اعضای انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران منتشر شد؛ عنوان شماره‌های سوم و چهارم نشریه تخصصی دانشجویی احقاق از جمله تاریخی امام خمینی (ره) وام گرفته شده است...
undefined متن کامل این گزارش خبری را اینجا بخوانید...ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir

۴:۴۹

علامه طباطبایی (ره).pdf

۴۱۸.۹ کیلوبایت

undefined #یادداشت_تحلیلی
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره).undefined دلالت‌های انسان‌شناختی فلسفی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در دانش حقوق
آنچه در این یادداشت می‌خوانید:undefined مبانی انسان‌شناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، چه نتایج و آثار کلانی ناظر به دانش حقوق خواهد داشت؟undefined کنش‌گرایی یا رفتارگرایی؟ کدام یک باید مبنای انسان‌شناختی در علم حقوق باشد؟undefined آیا با در نظر گرفتن انسان کنش‌گرا به عنوان موضوع علم حقوق، نظم اجتماعی به خطر نخواهد افتاد؟
.undefined علی جلیل‌زاده
undefined دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۱۵:۱۶

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران

کاپیتولاسیون.pdf

۵۲۰.۹۹ کیلوبایت

undefined #یادداشت_تحلیلی.undefined تحلیل حقوقی تاریخی اعتراض امام خمینی (ره) به لایحه کاپیتولاسیون
آنچه در این یادداشت می‌خوانید:undefined مبانی مواجهه امام خمینی (ره) با لایحه کاپیتولاسیون چه بود؟undefined نسبت کاپیتولاسیون با انواع مصونیت چیست؟undefined آیا امروز نیز رگه‌هایی از مصونیت و کاپیتولاسیون در نظام‌حقوقی ایران دیده می‌‌شود؟
.undefined حسام‌الدین دارابی
undefined دانشجوی معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۱۳:۳۳

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران

بسیج ایستاده بر قله مشارکت مردمی.docx.pdf

۴۰۵.۶ کیلوبایت

undefined #یادداشت_تحلیلیبه مناسبت 5 آذرماه روز بسیج مستضعفین
undefined بسیج مستضعفین؛ ایستاده بر قله مشارکت مردمی
آنچه در این یادداشت می‌خوانید:undefined رمز ایستادگی بسیج بر قله مشارکت مردمی در چیست؟undefined چگونه بسیج الگوی جبهه مقاومت شده است؟undefined راه پیروزی در مبارزه بسیجیان جهان با سلطه‌گران در قانون اساسی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی چیست؟
.undefined حمید فعلی
undefined دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و مدیر مسئول نشریه احقاق
undefinedانجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۵:۰۲

thumnail
امام خمینی(ره): معیار اعمال نهادها، قانون اساسی است و تخلف از آن جایز نمی‌باشد.undefinedدوازدهم آذر ماه سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نماد وحدت مردمی و نظام مردم سالاری دینی گرامی باد.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۵:۵۶

thumnail
undefined️ رهبر معظم انقلاب اسلامی: هر یک از ائمه شط خروشانی هستند که فضای معرفت و استعدادهای بشری را سیراب و بارور کرده‌اند و همه این جویبارها از چشمه جوشان فاطمه‌ زهرا(س) سرازیر می‌شوند.
undefinedفرارسیدن شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)، ام‌الائمه، نماد ایستادگی و ولایت‌پذیری را محضر صاحب الزمان(عج)، مقام معظم رهبری، تمامی شیعیان و محبان آل الله و به ویژه مخاطبان نشریه احقاق تسلیت عرض مینماییم.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــundefinedنشریه تخصصی حقوقی احقاقundefinedنشریه ای برای احقاق حقوق عامهundefinedما‌ را در بله و اینستاگرام دنبال کنیدundefined @nshrehghagh

۱۶:۲۷

بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی
undefined مروری کوتاه بر امکان‌سنجی تقنین شریعت و راهکارهای اجرایی‌شدن آن
undefined قسمت اول: قانون عفاف و حجاب؛ منطقه‌الفراغ یا جامعیت شریعت؟
undefined به قلم:آقای محمدحسین نادریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع) سردبیر نشریه احقاق و عضو انجمن
undefined پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکل‌گیری جمهوری اسلامی طبعاً نخستین کار، پی‌ریزی نظامی حقوقی مبتنی بر شرع اسلام و تدوین قانون اساسی است. در این میان مسئله مهم، چگونگی ابتنای قوای حاکم بر احکام اسلامی در این نظام تازه‌تأسیس است؛ نظامی که هدف اصلی خود را تحقق حاکمیت الله قرار داده و به دنبال طراحی الگوی حکمرانی اسلامی در عصر غیبت است. از دیگر سو ضرورت حل این چالش بنیادین امروز با بروز معضلاتی چون پدیده کشف حجاب، محسوس‌تر شده است و در پی تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بحث از مبنا و راهکار اجرایی شدن بند (1) سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری مبنی بر «توجه به موازين شرع به‌عنوان اصلی‌ترين منشأ قانون‌گذاری در تنظيم و تصويب طرح‌ها و لوايح قانونی» جدی‌تر مطرح شده است. اما قبل از آنکه به سراغ قانون‌گذاری در حوزه حجاب و عفاف برویم لازم است تا وضیعت خود را در قبال اصل مسئله نسبت شریعت با قانون‌گذاری آن‌هم به شکل مرسوم امروزی آن پیدا کنیم.undefinedشکی نیست که از میان قوای سه‌گانه، دو قوه مقننه و قضائیه مهم‌ترین جلوه و بروز را در ارتباط با دین مبین اسلام دارند؛ چرا که قانون‌گذاری اسلامی و قضای اسلامی از مهم‌ترین نمودهای یک نظام حقوقی اسلامی است. بنابراین از همان ابتدا و در جلسات تدوین و تصویب قانون اساسی، در خصوص پارلمان و فرآیند قانون‌گذاری در جمهوری اسلامی بحث و فحص فراوانی صورت گرفت؛ موضوعی که امروزه و بعد از چهار دهه از تصویب قانون اساسی و فعالیت قوای حاکم در جمهوری اسلامی، همچنان می‌تواند مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. اینکه آیا اساساً با وجود جامعیت دین اسلام در نظام سیاسی مبتنی بر شریعت، جایی برای قانون‌گذاری باقی می‌ماند و آیا وجود نهادی به عنوان «قوه مقننه» قابل پذیرش است یا خیر؟undefinedپاسخ سنتی به این پرسش، منفی است و به همین جهت از «مجلس» به عنوان نهاد برنامه‌ریز یاد شده است و نه نهاد قانون‌گذار. در نقطه مقابل، گروهی با گرایش به نظریه‌هایی مانند «منطقه الفراغ»، برای حکومت و حاکم اسلامی قدرت و اختیار تقنین قائل شده‌اند، اما طرفداران «جامعیت شریعت»، چنین نظری را مغایر با کمال دین و مستلزم نقص شریعت دانسته و مردود تلقی کرده‌اند. موضوع مهمی که برخی از صاحب‌نظران در مقاله «امکان‌سنجی تقنین در نظام مبتنی بر شریعت جامع» ضمن بازخوانی مبانی و آثار اعتقاد به «جامعیت شریعت»، اثبات می‌کنند، این است که اولاً نظریه «منطقه الفراغ» به معنای از دست دادن اعتقاد به جامعیت شریعت نیست و این نظریه قصد ندارد تا نقص در نظام حقوقی اسلام را به رسمیت بشناسد، بلکه مقصود صاحبان این نظریه از «ما لانص فیه»، فقدان حکم خاص و ابدی برای همه موضوعات ریز و درشتی است که جامعه بشری با آن مواجه بوده یا مواجه خواهد شد. آنان، در عین حال، وجود نصوص عامی را قبول دارند که هیچ بن‌بستی را برای یافتن حکم شرعی در خصوص موضوعات نوپیدای زندگی نمی‌پذیرند. ایشان بر اساس همین قواعد عام، حکومت و حاکم شرعی را مجاز به وضع و اجرای قانون در حوزه‌های مختلف می‌دانند. ثانیاٌ و مهم‌تر از این، به‌رغم برخی قرائت‌ها از نظریه جامعیت شریعت، نباید آن را به معنای تعیین تکلیف قطعی و قبلی برای همه موضوعاتی دانست که اجتماع انسانی با آن روبرو خواهد شد. طبق قرائت صحیح از «جامعیت شریعت» که اتفاقاً در ادله مربوط نیز مورد تصریح قرار گرفته است، این نظریه به معنای بی‌نیازی از تقنین نیست. نتیجه آنکه در نظام اسلامی و یا مطابق نظریه «جامعیت شریعت» نیز، می‌توان و باید به «قانون‌گذاری» پرداخت و دارای «قوه مقننه» بود. undefined سؤالات اساسی دیگری نیز در این زمینه قابل بحث و بررسی است؛ اینکه آیا احکام شرعی برای لازم‌الاجرا شدن در نظام اسلامی باید فرآیند قانون‌گذاری را طی کنند یا بدون گذر از این فرآیند هم لازم‌الاتباع هستند؟ و دیگر آنکه اساساً چطور می‌توان احکام شرعی را به تقنین درآورد؟ آیا نیازمند فرآوری حقوقی هستند یا بدون ویرایش و تغییر باید به متن قانون تبدیل شوند؟ با توجه به اینکه پرداختن به تمام این سؤالات مجالی مجزا می‌طلبد، ما در قسمت بعدی این مرقومه، راهکارهای تقنین شریعت را تبیینی اجمالی خواهیم کرد.
undefined انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAIundefined @iplai_ir
undefined️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق»undefined @nshrehghagh

۸:۲۴