۷:۴۱
۱۲:۰۰
۶:۰۷
۲۰:۳۶
-1919082749_1334064004.pdf
۸۵۷.۵۷ کیلوبایت
به مناسبت هفدهم ربیعالاول رهبر معظم انقلاب، در راستای اجرای بند یازدهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی مجازات قریب به ۳۰۰۰ نفر از محکومین را مورد عفو و یا تخفیف قرار دادند. به این مناسبت مصاحبهای با یکی از اساتید متخصص در این حوزه ترتیب داده شده است.
#مصاحبه چالش های عفو مجرمین توسط رهبری از منظر قانون اساسی دکتر مصطفی مسعودیان عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد آنچه در این مصاحبه پاسخ داده شده است:
عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری در بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اختیاری قائم به شخص است یا با استفاده از ذیل این اصل رهبری میتواند آن را تفویض کند؟ در صورت عدم امکان تفویض آیا رهبری میتواند به بررسی موردی عفو مجرمین بپردازد و ورود ماهوی کند و یا اینکه تأیید پیشنهاد رئیس قوه قضائیه تشریفاتی و شکلی است؟ آیا محدوده مجازاتهای مشمول عفو و تخفیف و تبدیل در آییننامه کمیسیون عفو و تخفیف و تبدیل مجازات، مطابق اصل ۱۱۰ بر اساس موازین اسلامی تعریف شده است؟ آیا تبدیل مجازات در آییننامه مربوطه، مازاد بر عفو و تخفیف در اصل ۱۱۰ و مغایر آن نیست؟با توجه به روایت «العفو يفسد من اللئيم بقدر إصلاحه من الكريم» از امیرالمومنین علیه السلام، در اجرای این بند از اصل ۱۱۰ آیا رویکرد اصلاح مجرمین در نظر گرفته میشود و مثلا شرطی مانند توبه در نظر گرفته شده یا ممکن است شامل مجرمانی با احتمال تکرار جرم نیز بشود؟آیا رهبری میتواند مواردی فراتر از پیشنهادهای رئیس قوه قضائیه را مشمول عفو و تخفیف کند یا محدود به پیشنهادهای اوست؟آیا محدود کردن عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری به ایام خاصی، مغایر قانون اساسی نیست؟ آیا استمرار داشتن این فرآیند در طول ایام سال نمیتواند باعث بهتر اجرا شدن سیاستهایی نظیر حبسزدایی و تحمل کمتر مجازات برای مجرمان شایسته عفو شود؟ آیا معنای مجازات در بند 11 اصل 110 شامل مجازاتهای اداری هم میشود؟ در این صورت سازکار پیشنهاد عفو محکومین مراجع شبه قضایی نظیر هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری از طریق رئیس قوه قضاییه است؟ آیا معنای مجازات شامل برخی موارد خاص سیاسی نظیر حصر خانگی هم میشود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید @nshrehghagh
#مصاحبه چالش های عفو مجرمین توسط رهبری از منظر قانون اساسی دکتر مصطفی مسعودیان عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد آنچه در این مصاحبه پاسخ داده شده است:
عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری در بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اختیاری قائم به شخص است یا با استفاده از ذیل این اصل رهبری میتواند آن را تفویض کند؟ در صورت عدم امکان تفویض آیا رهبری میتواند به بررسی موردی عفو مجرمین بپردازد و ورود ماهوی کند و یا اینکه تأیید پیشنهاد رئیس قوه قضائیه تشریفاتی و شکلی است؟ آیا محدوده مجازاتهای مشمول عفو و تخفیف و تبدیل در آییننامه کمیسیون عفو و تخفیف و تبدیل مجازات، مطابق اصل ۱۱۰ بر اساس موازین اسلامی تعریف شده است؟ آیا تبدیل مجازات در آییننامه مربوطه، مازاد بر عفو و تخفیف در اصل ۱۱۰ و مغایر آن نیست؟با توجه به روایت «العفو يفسد من اللئيم بقدر إصلاحه من الكريم» از امیرالمومنین علیه السلام، در اجرای این بند از اصل ۱۱۰ آیا رویکرد اصلاح مجرمین در نظر گرفته میشود و مثلا شرطی مانند توبه در نظر گرفته شده یا ممکن است شامل مجرمانی با احتمال تکرار جرم نیز بشود؟آیا رهبری میتواند مواردی فراتر از پیشنهادهای رئیس قوه قضائیه را مشمول عفو و تخفیف کند یا محدود به پیشنهادهای اوست؟آیا محدود کردن عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری به ایام خاصی، مغایر قانون اساسی نیست؟ آیا استمرار داشتن این فرآیند در طول ایام سال نمیتواند باعث بهتر اجرا شدن سیاستهایی نظیر حبسزدایی و تحمل کمتر مجازات برای مجرمان شایسته عفو شود؟ آیا معنای مجازات در بند 11 اصل 110 شامل مجازاتهای اداری هم میشود؟ در این صورت سازکار پیشنهاد عفو محکومین مراجع شبه قضایی نظیر هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری از طریق رئیس قوه قضاییه است؟ آیا معنای مجازات شامل برخی موارد خاص سیاسی نظیر حصر خانگی هم میشود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید @nshrehghagh
۸:۲۹
۱۶:۲۰
۲۰:۳۷
۱۴:۱۰
۵:۴۳
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
۲۳:۴۸
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
page ehghagh 3 site.pdf
۷.۸ مگابایت
#احقاق منتشر شد... #ویژهنامه از کربلا تا قدس
دومین ویژهنامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
دومین ویژهنامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
۲۳:۴۸
۴:۴۹
علامه طباطبایی (ره).pdf
۴۱۸.۹ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره). دلالتهای انسانشناختی فلسفی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در دانش حقوق
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی انسانشناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، چه نتایج و آثار کلانی ناظر به دانش حقوق خواهد داشت؟ کنشگرایی یا رفتارگرایی؟ کدام یک باید مبنای انسانشناختی در علم حقوق باشد؟ آیا با در نظر گرفتن انسان کنشگرا به عنوان موضوع علم حقوق، نظم اجتماعی به خطر نخواهد افتاد؟
. علی جلیلزاده
دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره). دلالتهای انسانشناختی فلسفی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در دانش حقوق
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی انسانشناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، چه نتایج و آثار کلانی ناظر به دانش حقوق خواهد داشت؟ کنشگرایی یا رفتارگرایی؟ کدام یک باید مبنای انسانشناختی در علم حقوق باشد؟ آیا با در نظر گرفتن انسان کنشگرا به عنوان موضوع علم حقوق، نظم اجتماعی به خطر نخواهد افتاد؟
. علی جلیلزاده
دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
۱۵:۱۶
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
کاپیتولاسیون.pdf
۵۲۰.۹۹ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی. تحلیل حقوقی تاریخی اعتراض امام خمینی (ره) به لایحه کاپیتولاسیون
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی مواجهه امام خمینی (ره) با لایحه کاپیتولاسیون چه بود؟ نسبت کاپیتولاسیون با انواع مصونیت چیست؟ آیا امروز نیز رگههایی از مصونیت و کاپیتولاسیون در نظامحقوقی ایران دیده میشود؟
. حسامالدین دارابی
دانشجوی معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی مواجهه امام خمینی (ره) با لایحه کاپیتولاسیون چه بود؟ نسبت کاپیتولاسیون با انواع مصونیت چیست؟ آیا امروز نیز رگههایی از مصونیت و کاپیتولاسیون در نظامحقوقی ایران دیده میشود؟
. حسامالدین دارابی
دانشجوی معارف اسلامی و حقوق دانشگاه امام صادق علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
۱۳:۳۳
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
بسیج ایستاده بر قله مشارکت مردمی.docx.pdf
۴۰۵.۶ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلیبه مناسبت 5 آذرماه روز بسیج مستضعفین
بسیج مستضعفین؛ ایستاده بر قله مشارکت مردمی
آنچه در این یادداشت میخوانید: رمز ایستادگی بسیج بر قله مشارکت مردمی در چیست؟ چگونه بسیج الگوی جبهه مقاومت شده است؟ راه پیروزی در مبارزه بسیجیان جهان با سلطهگران در قانون اساسی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی چیست؟
. حمید فعلی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و مدیر مسئول نشریه احقاق
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
بسیج مستضعفین؛ ایستاده بر قله مشارکت مردمی
آنچه در این یادداشت میخوانید: رمز ایستادگی بسیج بر قله مشارکت مردمی در چیست؟ چگونه بسیج الگوی جبهه مقاومت شده است؟ راه پیروزی در مبارزه بسیجیان جهان با سلطهگران در قانون اساسی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی چیست؟
. حمید فعلی
دانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق علیه السلام، عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و مدیر مسئول نشریه احقاق
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
۵:۰۲
۵:۵۶
۱۶:۲۷
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
#یادداشت_تحلیلی
مروری کوتاه بر امکانسنجی تقنین شریعت و راهکارهای اجراییشدن آن
قسمت اول: قانون عفاف و حجاب؛ منطقهالفراغ یا جامعیت شریعت؟
به قلم:آقای محمدحسین نادریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع) سردبیر نشریه احقاق و عضو انجمن
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکلگیری جمهوری اسلامی طبعاً نخستین کار، پیریزی نظامی حقوقی مبتنی بر شرع اسلام و تدوین قانون اساسی است. در این میان مسئله مهم، چگونگی ابتنای قوای حاکم بر احکام اسلامی در این نظام تازهتأسیس است؛ نظامی که هدف اصلی خود را تحقق حاکمیت الله قرار داده و به دنبال طراحی الگوی حکمرانی اسلامی در عصر غیبت است. از دیگر سو ضرورت حل این چالش بنیادین امروز با بروز معضلاتی چون پدیده کشف حجاب، محسوستر شده است و در پی تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بحث از مبنا و راهکار اجرایی شدن بند (1) سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مبنی بر «توجه به موازين شرع بهعنوان اصلیترين منشأ قانونگذاری در تنظيم و تصويب طرحها و لوايح قانونی» جدیتر مطرح شده است. اما قبل از آنکه به سراغ قانونگذاری در حوزه حجاب و عفاف برویم لازم است تا وضیعت خود را در قبال اصل مسئله نسبت شریعت با قانونگذاری آنهم به شکل مرسوم امروزی آن پیدا کنیم.شکی نیست که از میان قوای سهگانه، دو قوه مقننه و قضائیه مهمترین جلوه و بروز را در ارتباط با دین مبین اسلام دارند؛ چرا که قانونگذاری اسلامی و قضای اسلامی از مهمترین نمودهای یک نظام حقوقی اسلامی است. بنابراین از همان ابتدا و در جلسات تدوین و تصویب قانون اساسی، در خصوص پارلمان و فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی بحث و فحص فراوانی صورت گرفت؛ موضوعی که امروزه و بعد از چهار دهه از تصویب قانون اساسی و فعالیت قوای حاکم در جمهوری اسلامی، همچنان میتواند مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. اینکه آیا اساساً با وجود جامعیت دین اسلام در نظام سیاسی مبتنی بر شریعت، جایی برای قانونگذاری باقی میماند و آیا وجود نهادی به عنوان «قوه مقننه» قابل پذیرش است یا خیر؟پاسخ سنتی به این پرسش، منفی است و به همین جهت از «مجلس» به عنوان نهاد برنامهریز یاد شده است و نه نهاد قانونگذار. در نقطه مقابل، گروهی با گرایش به نظریههایی مانند «منطقه الفراغ»، برای حکومت و حاکم اسلامی قدرت و اختیار تقنین قائل شدهاند، اما طرفداران «جامعیت شریعت»، چنین نظری را مغایر با کمال دین و مستلزم نقص شریعت دانسته و مردود تلقی کردهاند. موضوع مهمی که برخی از صاحبنظران در مقاله «امکانسنجی تقنین در نظام مبتنی بر شریعت جامع» ضمن بازخوانی مبانی و آثار اعتقاد به «جامعیت شریعت»، اثبات میکنند، این است که اولاً نظریه «منطقه الفراغ» به معنای از دست دادن اعتقاد به جامعیت شریعت نیست و این نظریه قصد ندارد تا نقص در نظام حقوقی اسلام را به رسمیت بشناسد، بلکه مقصود صاحبان این نظریه از «ما لانص فیه»، فقدان حکم خاص و ابدی برای همه موضوعات ریز و درشتی است که جامعه بشری با آن مواجه بوده یا مواجه خواهد شد. آنان، در عین حال، وجود نصوص عامی را قبول دارند که هیچ بنبستی را برای یافتن حکم شرعی در خصوص موضوعات نوپیدای زندگی نمیپذیرند. ایشان بر اساس همین قواعد عام، حکومت و حاکم شرعی را مجاز به وضع و اجرای قانون در حوزههای مختلف میدانند. ثانیاٌ و مهمتر از این، بهرغم برخی قرائتها از نظریه جامعیت شریعت، نباید آن را به معنای تعیین تکلیف قطعی و قبلی برای همه موضوعاتی دانست که اجتماع انسانی با آن روبرو خواهد شد. طبق قرائت صحیح از «جامعیت شریعت» که اتفاقاً در ادله مربوط نیز مورد تصریح قرار گرفته است، این نظریه به معنای بینیازی از تقنین نیست. نتیجه آنکه در نظام اسلامی و یا مطابق نظریه «جامعیت شریعت» نیز، میتوان و باید به «قانونگذاری» پرداخت و دارای «قوه مقننه» بود. سؤالات اساسی دیگری نیز در این زمینه قابل بحث و بررسی است؛ اینکه آیا احکام شرعی برای لازمالاجرا شدن در نظام اسلامی باید فرآیند قانونگذاری را طی کنند یا بدون گذر از این فرآیند هم لازمالاتباع هستند؟ و دیگر آنکه اساساً چطور میتوان احکام شرعی را به تقنین درآورد؟ آیا نیازمند فرآوری حقوقی هستند یا بدون ویرایش و تغییر باید به متن قانون تبدیل شوند؟ با توجه به اینکه پرداختن به تمام این سؤالات مجالی مجزا میطلبد، ما در قسمت بعدی این مرقومه، راهکارهای تقنین شریعت را تبیینی اجمالی خواهیم کرد.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
مروری کوتاه بر امکانسنجی تقنین شریعت و راهکارهای اجراییشدن آن
قسمت اول: قانون عفاف و حجاب؛ منطقهالفراغ یا جامعیت شریعت؟
به قلم:آقای محمدحسین نادریدانشجوی دکتری حقوق عمومی دانشگاه امام صادق (ع) سردبیر نشریه احقاق و عضو انجمن
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به دنبال آن شکلگیری جمهوری اسلامی طبعاً نخستین کار، پیریزی نظامی حقوقی مبتنی بر شرع اسلام و تدوین قانون اساسی است. در این میان مسئله مهم، چگونگی ابتنای قوای حاکم بر احکام اسلامی در این نظام تازهتأسیس است؛ نظامی که هدف اصلی خود را تحقق حاکمیت الله قرار داده و به دنبال طراحی الگوی حکمرانی اسلامی در عصر غیبت است. از دیگر سو ضرورت حل این چالش بنیادین امروز با بروز معضلاتی چون پدیده کشف حجاب، محسوستر شده است و در پی تصویب «قانون حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» بحث از مبنا و راهکار اجرایی شدن بند (1) سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مبنی بر «توجه به موازين شرع بهعنوان اصلیترين منشأ قانونگذاری در تنظيم و تصويب طرحها و لوايح قانونی» جدیتر مطرح شده است. اما قبل از آنکه به سراغ قانونگذاری در حوزه حجاب و عفاف برویم لازم است تا وضیعت خود را در قبال اصل مسئله نسبت شریعت با قانونگذاری آنهم به شکل مرسوم امروزی آن پیدا کنیم.شکی نیست که از میان قوای سهگانه، دو قوه مقننه و قضائیه مهمترین جلوه و بروز را در ارتباط با دین مبین اسلام دارند؛ چرا که قانونگذاری اسلامی و قضای اسلامی از مهمترین نمودهای یک نظام حقوقی اسلامی است. بنابراین از همان ابتدا و در جلسات تدوین و تصویب قانون اساسی، در خصوص پارلمان و فرآیند قانونگذاری در جمهوری اسلامی بحث و فحص فراوانی صورت گرفت؛ موضوعی که امروزه و بعد از چهار دهه از تصویب قانون اساسی و فعالیت قوای حاکم در جمهوری اسلامی، همچنان میتواند مورد مطالعه و پژوهش جدی قرار گیرد. اینکه آیا اساساً با وجود جامعیت دین اسلام در نظام سیاسی مبتنی بر شریعت، جایی برای قانونگذاری باقی میماند و آیا وجود نهادی به عنوان «قوه مقننه» قابل پذیرش است یا خیر؟پاسخ سنتی به این پرسش، منفی است و به همین جهت از «مجلس» به عنوان نهاد برنامهریز یاد شده است و نه نهاد قانونگذار. در نقطه مقابل، گروهی با گرایش به نظریههایی مانند «منطقه الفراغ»، برای حکومت و حاکم اسلامی قدرت و اختیار تقنین قائل شدهاند، اما طرفداران «جامعیت شریعت»، چنین نظری را مغایر با کمال دین و مستلزم نقص شریعت دانسته و مردود تلقی کردهاند. موضوع مهمی که برخی از صاحبنظران در مقاله «امکانسنجی تقنین در نظام مبتنی بر شریعت جامع» ضمن بازخوانی مبانی و آثار اعتقاد به «جامعیت شریعت»، اثبات میکنند، این است که اولاً نظریه «منطقه الفراغ» به معنای از دست دادن اعتقاد به جامعیت شریعت نیست و این نظریه قصد ندارد تا نقص در نظام حقوقی اسلام را به رسمیت بشناسد، بلکه مقصود صاحبان این نظریه از «ما لانص فیه»، فقدان حکم خاص و ابدی برای همه موضوعات ریز و درشتی است که جامعه بشری با آن مواجه بوده یا مواجه خواهد شد. آنان، در عین حال، وجود نصوص عامی را قبول دارند که هیچ بنبستی را برای یافتن حکم شرعی در خصوص موضوعات نوپیدای زندگی نمیپذیرند. ایشان بر اساس همین قواعد عام، حکومت و حاکم شرعی را مجاز به وضع و اجرای قانون در حوزههای مختلف میدانند. ثانیاٌ و مهمتر از این، بهرغم برخی قرائتها از نظریه جامعیت شریعت، نباید آن را به معنای تعیین تکلیف قطعی و قبلی برای همه موضوعاتی دانست که اجتماع انسانی با آن روبرو خواهد شد. طبق قرائت صحیح از «جامعیت شریعت» که اتفاقاً در ادله مربوط نیز مورد تصریح قرار گرفته است، این نظریه به معنای بینیازی از تقنین نیست. نتیجه آنکه در نظام اسلامی و یا مطابق نظریه «جامعیت شریعت» نیز، میتوان و باید به «قانونگذاری» پرداخت و دارای «قوه مقننه» بود. سؤالات اساسی دیگری نیز در این زمینه قابل بحث و بررسی است؛ اینکه آیا احکام شرعی برای لازمالاجرا شدن در نظام اسلامی باید فرآیند قانونگذاری را طی کنند یا بدون گذر از این فرآیند هم لازمالاتباع هستند؟ و دیگر آنکه اساساً چطور میتوان احکام شرعی را به تقنین درآورد؟ آیا نیازمند فرآوری حقوقی هستند یا بدون ویرایش و تغییر باید به متن قانون تبدیل شوند؟ با توجه به اینکه پرداختن به تمام این سؤالات مجالی مجزا میطلبد، ما در قسمت بعدی این مرقومه، راهکارهای تقنین شریعت را تبیینی اجمالی خواهیم کرد.
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
۸:۲۴