۱۳ شهریور
-1054990590_-1401093688.pdf
۴۱۹.۱۱ کیلوبایت
آنچه در این یادداشت میخوانیم:علت برتری کشورهای غربی در اکثر عرصههای حکمرانی نسبت به سایر کشورها چیست؟ ریشه تاریخی نهضت ملی شدن صنعت نفت چه بود؟ایرانیت و اسلامیت دوگانه هستند یا مغالطهای دوگانه؟جایگاه مبارزه با استعمار در انقلاب اسلامی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران کجاست؟برای مبارزه با استعمار نهادهای بینالمللی چه اقدامی داشتهاند؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید@nshrehghagh
۱۶:۵۰
۱۴ شهریور
۹:۵۳
۱۷ شهریور
۷:۲۷
۲۲:۰۰
-653189374_-1356341551.pdf
۶۷۰.۴۸ کیلوبایت
آنچه در این یادداشت میخوانیم:نقش دکتر سید حسین فاطمی در احیای جمهوری خواهی چه بود؟اندیشه های بنیادین اسلامی چگونه مسیر جمهوری خواهی را در تاریخ سیاسی ایران هموار ساخت؟جمهوریت در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از چه جایگاهی برخوردار است؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید@nshrehghagh
۲۲:۰۱
۱۹ شهریور
۷:۴۱
۲۲ شهریور
۱۲:۰۰
۲۵ شهریور
۶:۰۷
۳۰ شهریور
۲۰:۳۶
۳ مهر
-1919082749_1334064004.pdf
۸۵۷.۵۷ کیلوبایت
به مناسبت هفدهم ربیعالاول رهبر معظم انقلاب، در راستای اجرای بند یازدهم اصل یکصد و دهم قانون اساسی مجازات قریب به ۳۰۰۰ نفر از محکومین را مورد عفو و یا تخفیف قرار دادند. به این مناسبت مصاحبهای با یکی از اساتید متخصص در این حوزه ترتیب داده شده است.
#مصاحبه چالش های عفو مجرمین توسط رهبری از منظر قانون اساسی دکتر مصطفی مسعودیان عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد آنچه در این مصاحبه پاسخ داده شده است:
عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری در بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اختیاری قائم به شخص است یا با استفاده از ذیل این اصل رهبری میتواند آن را تفویض کند؟ در صورت عدم امکان تفویض آیا رهبری میتواند به بررسی موردی عفو مجرمین بپردازد و ورود ماهوی کند و یا اینکه تأیید پیشنهاد رئیس قوه قضائیه تشریفاتی و شکلی است؟ آیا محدوده مجازاتهای مشمول عفو و تخفیف و تبدیل در آییننامه کمیسیون عفو و تخفیف و تبدیل مجازات، مطابق اصل ۱۱۰ بر اساس موازین اسلامی تعریف شده است؟ آیا تبدیل مجازات در آییننامه مربوطه، مازاد بر عفو و تخفیف در اصل ۱۱۰ و مغایر آن نیست؟با توجه به روایت «العفو يفسد من اللئيم بقدر إصلاحه من الكريم» از امیرالمومنین علیه السلام، در اجرای این بند از اصل ۱۱۰ آیا رویکرد اصلاح مجرمین در نظر گرفته میشود و مثلا شرطی مانند توبه در نظر گرفته شده یا ممکن است شامل مجرمانی با احتمال تکرار جرم نیز بشود؟آیا رهبری میتواند مواردی فراتر از پیشنهادهای رئیس قوه قضائیه را مشمول عفو و تخفیف کند یا محدود به پیشنهادهای اوست؟آیا محدود کردن عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری به ایام خاصی، مغایر قانون اساسی نیست؟ آیا استمرار داشتن این فرآیند در طول ایام سال نمیتواند باعث بهتر اجرا شدن سیاستهایی نظیر حبسزدایی و تحمل کمتر مجازات برای مجرمان شایسته عفو شود؟ آیا معنای مجازات در بند 11 اصل 110 شامل مجازاتهای اداری هم میشود؟ در این صورت سازکار پیشنهاد عفو محکومین مراجع شبه قضایی نظیر هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری از طریق رئیس قوه قضاییه است؟ آیا معنای مجازات شامل برخی موارد خاص سیاسی نظیر حصر خانگی هم میشود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید @nshrehghagh
#مصاحبه چالش های عفو مجرمین توسط رهبری از منظر قانون اساسی دکتر مصطفی مسعودیان عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد آنچه در این مصاحبه پاسخ داده شده است:
عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری در بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی، اختیاری قائم به شخص است یا با استفاده از ذیل این اصل رهبری میتواند آن را تفویض کند؟ در صورت عدم امکان تفویض آیا رهبری میتواند به بررسی موردی عفو مجرمین بپردازد و ورود ماهوی کند و یا اینکه تأیید پیشنهاد رئیس قوه قضائیه تشریفاتی و شکلی است؟ آیا محدوده مجازاتهای مشمول عفو و تخفیف و تبدیل در آییننامه کمیسیون عفو و تخفیف و تبدیل مجازات، مطابق اصل ۱۱۰ بر اساس موازین اسلامی تعریف شده است؟ آیا تبدیل مجازات در آییننامه مربوطه، مازاد بر عفو و تخفیف در اصل ۱۱۰ و مغایر آن نیست؟با توجه به روایت «العفو يفسد من اللئيم بقدر إصلاحه من الكريم» از امیرالمومنین علیه السلام، در اجرای این بند از اصل ۱۱۰ آیا رویکرد اصلاح مجرمین در نظر گرفته میشود و مثلا شرطی مانند توبه در نظر گرفته شده یا ممکن است شامل مجرمانی با احتمال تکرار جرم نیز بشود؟آیا رهبری میتواند مواردی فراتر از پیشنهادهای رئیس قوه قضائیه را مشمول عفو و تخفیف کند یا محدود به پیشنهادهای اوست؟آیا محدود کردن عفو و تخفیف مجازات توسط رهبری به ایام خاصی، مغایر قانون اساسی نیست؟ آیا استمرار داشتن این فرآیند در طول ایام سال نمیتواند باعث بهتر اجرا شدن سیاستهایی نظیر حبسزدایی و تحمل کمتر مجازات برای مجرمان شایسته عفو شود؟ آیا معنای مجازات در بند 11 اصل 110 شامل مجازاتهای اداری هم میشود؟ در این صورت سازکار پیشنهاد عفو محکومین مراجع شبه قضایی نظیر هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری از طریق رئیس قوه قضاییه است؟ آیا معنای مجازات شامل برخی موارد خاص سیاسی نظیر حصر خانگی هم میشود؟ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــنشریه تخصصی حقوقی احقاقنشریه ای برای احقاق حقوق عامهما را در بله و اینستاگرام دنبال کنید @nshrehghagh
۸:۲۹
۷ مهر
۱۶:۲۰
۲۰ مهر
۲۰:۳۷
۲۲ مهر
۱۴:۱۰
۲۶ مهر
۵:۴۳
۵ آبان
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
۲۳:۴۸
بازارسال شده از انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
page ehghagh 3 site.pdf
۷.۸ مگابایت
#احقاق منتشر شد... #ویژهنامه از کربلا تا قدس
دومین ویژهنامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
دومین ویژهنامه مشترک انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران و دانشگاه امام صادق (ع) در موضوع #فلسطین و #مقاومت
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
۲۳:۴۸
۱۴ آبان
۴:۴۹
۲۷ آبان
علامه طباطبایی (ره).pdf
۴۱۸.۹ کیلوبایت
#یادداشت_تحلیلی
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره). دلالتهای انسانشناختی فلسفی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در دانش حقوق
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی انسانشناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، چه نتایج و آثار کلانی ناظر به دانش حقوق خواهد داشت؟ کنشگرایی یا رفتارگرایی؟ کدام یک باید مبنای انسانشناختی در علم حقوق باشد؟ آیا با در نظر گرفتن انسان کنشگرا به عنوان موضوع علم حقوق، نظم اجتماعی به خطر نخواهد افتاد؟
. علی جلیلزاده
دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
به مناسبت سالگرد بزرگداشت علامه طباطبایی (ره). دلالتهای انسانشناختی فلسفی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی(ره) در دانش حقوق
آنچه در این یادداشت میخوانید: مبانی انسانشناختی نظریه اعتباریات علامه طباطبایی (ره)، چه نتایج و آثار کلانی ناظر به دانش حقوق خواهد داشت؟ کنشگرایی یا رفتارگرایی؟ کدام یک باید مبنای انسانشناختی در علم حقوق باشد؟ آیا با در نظر گرفتن انسان کنشگرا به عنوان موضوع علم حقوق، نظم اجتماعی به خطر نخواهد افتاد؟
. علی جلیلزاده
دانشجوی دکتری فلسفه حقوق دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام و عضو انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران
انجمن علمی حقوق عمومی اسلامی ایران | IPLAI @iplai_ir
️ نشریه تخصصی حقوقی «احقاق» @nshrehghagh
۱۵:۱۶