بله | کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۵۳۲عضو
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا
۵۳۲ عضو

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

مجموعه‌ای مردم‌پایه با هدف تولید و ترویج:اندیشه اسلامیعلوم اسلامیفناوری‌های نرم مبتنی بر آنها.تماس با ادمین ها:@rferdosi / @z_3_1_3m.ارتباط با مسئول اندیشکده:@SajadRostamali.آدرس اندیشکده در همه رسانه‌های اجتماعی :@jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیم
undefined مسیحیت صهیونیسم – قسمت پنجم: الگوی اشغالگری مقدس!
undefinedچگونه «پادشاهی لاتین اورشلیم» برای رژیم صهیونی به الگوی تاریخی اشغالگری مقدس بدل شد؟
undefined سکانس ۱: تولد استعمارگرِ شهرک‌نشین مقدس!undefined️در ژوئیه ۱۰۹۹، پس از سه سال جنگ و قتل‌عام، صلیبیون با فتح شهر قدس و بر اساس «حق الهی فاتحان» دولتی اشغالگر را بنا نهادند: پادشاهی لاتین اورشلیم!undefined دولتی ماهیتاً شهرک‌نشین که حاکمانش از اروپا آمده و زبان، فرهنگ و شریعتشان با جامعه محلی بیگانه بود و مشروعیت خود را نه از مردم، که از پاپ و الهیات جنگ مقدس می‌گرفت.undefined تاج‌گذاری «بالدوین اول» در ۱۱۰۰، نشانه‌ی گذار از اردوی جنگی به یک پادشاهی مهاجرنشین با ادعای حاکمیت دائمی بود. اورشلیم به‌عنوان «سرزمین مقدس»، نه زیستگاه مردمانش، بلکه مُلک وعده‌داده‌شده به جنگجویان صلیبی تلقی می‌شد.
undefined سکانس ۲: دولت بدون ملت!undefined️برای تثبیت اشغال، تبعیض باید به قانون بدل می‌شدکه «قوانین اورشلیم» و تصمیمات شورای نابلس در ۱۱۲۰ را می‌توان اوج آن دانست.undefined در این ساختار:undefined فرانک‌ها (صلیبیون ژرمن) شهروندان کامل بودند؛undefined مسیحیان بومی در مرتبه‌ای فروتر قرار داشتند؛undefined و مسلمانان و یهودیان به جمعیتی فاقد حقوق انسانی تقلیل یافتند.undefined حدود ۲۰۰ خانواده فرانک، بر جمعیتی حدود ۵۰۰ هزار نفر از بومیان حکومت می‌کردند و همه چیز از ازدواج تا مالکیت و حتی شهادت در دادگاه، بر اساس مذهب و تبار تعریف می‌شد.
undefined سکانس ۳: اقتصاد اشغال!undefined️اقتصاد پادشاهی لاتین، نه بر تولید بومی، بلکه بر مصادره، تبعیض و وابستگی خارجی استوار بود.undefined بخش عمده زمین‌های حاصلخیز، به‌عنوان غنیمت جنگی مصادره و میان اشراف فرانک و فرقه‌های نظامی توزیع شد. کشاورزان بومی به رعیت بدل گشتند و بخش بزرگی از محصول خود را به اربابان جدید می‌پرداختند. نظام مالیاتی دوگانه، شکاف را عمیق‌تر می‌کرد: مهاجران فرانک از معافیت برخوردار بودند و بومیان بار اصلی مالیات را به دوش می‌کشیدند.undefined در کنار این، حیات اقتصادی پادشاهی بدون کمک‌های مستمر اروپا، نیروهای تازه‌نفس و کنترل بنادر توسط قدرت‌های دریایی ایتالیا ممکن نبود.
undefined سکانس ۴: بازنویسی جغرافیا!undefined️اشغال، بدون تصرفِ روایت پایدار نمی‌ماند؛ از این‌رو، بازنویسی جغرافیا آغاز شد!undefined مساجد به کلیسا بدل شدند؛ نام‌ها تغییر کرد و اماکن مقدس، با روایت صلیبی بازتعریف شدند. مسجدالاقصی به مقر شوالیه‌ها تبدیل شد؛ نهث صرفاً به‌عنوان یک اقدام نمادین، بلکه برای پاکسازی حافظه تاریخی بومی.
undefined سکانس ۵: ایمانِ مسلح!undefined️برای بقای این دولت، نهادهایی پدید آمدند که دین و خشونت را در هم آمیختند.undefined تمپلارها و هوسپیتالرها، راهبانِ مسلحی بودند که هم عبادت می‌کردند و هم می‌جنگیدند. این فرقه‌ها به «دولتی در دل دولت» بدل شدند: شبکه‌ای فراملی از قلعه‌ها، زمین‌ها و منابع مالی، با وفاداری مستقیم به پاپ.undefined در این الگو، خشونت نه یک اضطرار موقت، بلکه وظیفه‌ای مقدس تلقی می‌شد.
undefined سکانس ۶: حکومت اقلیت!undefined️پادشاهی لاتین هرگز به یک «دولت - ملت» تبدیل نشد و میان حاکمان مهاجر و جامعه بومی، پیوندی ارگانیک شکل نگرفت.undefined نتیجه، حکومتی دائماً مضطرب بود: ترس از شورش، محاصره و نیاز همیشگی به زور. در چنین ساختاری، سیاست جای خود را به امنیت می‌دهد و دولت، به‌جای رضایت، بر سرکوب تکیه می‌کند. قدس صلیبی، شهری دائماً در وضعیت فوق‌العاده بود.undefined اما این بی‌ثباتی نه فقط نتیجه مقاومت بلکه محصول منطقی یک معادله فسادبار بود: حکومتی که بر فرمانبرداری اکثریت از اقلیت استوار است، و ناگزیر بخش عمده منابعش را صرف دو امر پرهزینه می‌کند:undefined امنیتی‌سازی داخل برای سرکوب مقاومت ناشی از تبعیض؛undefined دیپلماسی وابستگی برای خرید حمایت خارجی به جای مشروعیت داخلی.undefined این چرخه، در بلندمدت غیرقابل تحمل است؛ نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر معنوی: دولتی که به جای استقلال و آبادانی، دارایی خود را صرف سرکوب می‌کند، خود را به سقوط دعوت کرده است.
undefined سکانس ۷: الگوی فروپاشی الگو!undefined️در ۱۱۸۷، بازپس‌گیری اورشلیم به دست صلاح‌الدین ایوبی، پادشاهی لاتین را دچار اضمحلال کرد؛ اما علت سقوط، نه باختن یک نبرد بلکه ناتوانی در تبدیل اشغال به زیست پایدار بود.undefined دولتی که بر حذف بومیان، تبعیض حقوقی، خشونت مقدس و وابستگی خارجی بنا شود، دیر یا زود فرومی‌ریزد. اینچنین شد که نه به خاطر ضعف نظامی، بلکه به خاطر فساد در بنیان ساختاری، عمر این پروژه استعماری به سرعت پایان یافت.undefined اگرچه الگوی اشغالگر شهرک‌نشین مقدس‌نما در این عصر فرو ریخت اما قرن‌ها بعد و با حمایت بین‌المللی در قالب رژیم جعلی اسرائیل بازتولید شد.undefined در قسمت بعد، به بازتفسیر ایده‌های صهیونی در الهیات پروتستان می‌پردازیم.
undefined نسخه صوتیundefined قسمت قبلundefined قسمت بعدundefined همه قسمت‌ها
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined پیوستن به کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۱۹:۱۴