بسم الله الرحمن الرحیم
مسیحیت صهیونیسم - قسمت دوم: نقشه نجات!
️در قسمت پیش، با نقش پولس در تغییر مسیر «نقشه نجات الهی» آشنا شدیم. این یادداشت، تلاشی است برای بررسی دقیقتر مفهوم «نجات» پیش از ورود به دوره تاریخی بعد.
سکانس1: نقشه نجاتِ تورات!
️در تورات، «نجات» مفهومی گستردهتر از رستگاری اخروی دارد و زندگی همراه با حضور خدا، برکت، عدالت و رحمت را نیز دربرمیگیرد. این نجات در قالب پیمانی دوطرفه میان خدا و قوم او معنا مییابد: خدا قوم خود را برمیگزیند، شریعت را به آنها میسپارد و در برابر ایمان، توبه و عدالت، رحمت و برکت را عطا میکند.
«خداوند تو را در هر کاری که دستت را به آن بزنی، برکت خواهد داد… اگر احکام یهوه، خدای خود را نگاه داری و در راههای او سلوک نمایی.» (تثنیه ۲۸:۸-۹)
این پیمان، برکت و نجات را در برابر وفاداری به شریعت قرار میدهد و هشدار به نافرمانی نیز دارد:
«اگر از خداوند، خدای خود، نافرمانی کنی و فرمانهای او را نگاه نداری… نفرین بر تو باد!» (تثنیه ۲۸:۱۵)
خداوند در قرآن کریم نیز دو سویه بودن این عهد را تصریح میکند:
«به عهد من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم، و تنها از من بر حذر باشید.» (بقره: 40)
بر این اساس، نجات فقط رستگاری فردی یا ایمان صرف نیست، بلکه پیمانی عملی و اجتماعی بر پایه وفاداری به عهد الهی و تحقق عدالت و تقواست.
سکانس2: تغییر ریل*!
️پس از موسی(ع)، قرائت رهبران دینی بنیاسرائیل از نجات دگرگون شد. آموزههای عدالت و اخلاص جای خود را به مناسکگرایی، قومگرایی و توهم نجات خودکار داد.
قرآن کریم این تحریفات را در سه سطح مطرح میکند:
1 *. تحریف عملی*:
«یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند.» (توبه: ۳۴)
2 *. تحریف نظری*:
«و یهود گفتند: آتش [دوزخ] جز چند روزی به ما نمی رسد. بگو: آیا [بر این عقیده خود] از نزد خدا پیمانی گرفته اید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّف نخواهد کرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبت می دهید؟» (بقره: ۸۰)
3 *. فساد ساختاری*:
«گروهى از یهودیان سخنان خدا را مىشنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مىكردند و خودشان هم مىدانستند.» (بقره: ۷۵)
در اسفار یهود نیز آمده است: «من از قربانیهای شما خشنود نیستم... بلکه عدالت را مانند آب جاری سازید و انصاف را چون نهر روان!» (عاموس ۵:۲۲–۲۴
نتیجه این تحریفات، فروکاستن دینِ زنده به تشریفات بیروح، شریعت به ابزاری برای کنترل اجتماعی و نقشه نجات به امتیازی قومی بود.
*سکانس3: بازگشت عیسوی!
️با ظهور عیسی(ع)، نقشه نجات الهی دچار تحولی بنیادین شد. پیام او بازگشت به نقشه نجات موسی(ع) با تمرکز بر بازسازی پیوند زنده و اخلاقی بندگان با خدا بود.
«وآنچه را از تورات پیش از من بوده، تصدیق میکنم و آمدهام] تا برخی چیزها که [به سزای ستم وگناهانتان] بر شما حرام شده [مانند گوشت بعضی چهارپایان و ماهیها را] حلال کنم و برای شما نشانه ای از سوی پروردگارتان آوردهام؛ پس از خدا پروا کنید و مرا فرمان برید. در حقيقت، خداوند پروردگار من و شماست؛ پس او را بپرستيد [كه] راه مستقیم اين است.» (آلعمران: 50 و 51)
عیسی (ع) پیامش را بر دو محور استوار ساخت:
۱. عدالت و رحمت حقیقی: او مناسکگرایی را نقد و اصل نجات را در عدالت اجتماعی، رحمت و پاکی دل جستجو کرد.
۲. نجات درونی و قلبی: «ملکوت خدا» را امری درونی و قلبی دانست، نه امتیازی قومی.
عیسی(ع) در حقیقت نقشه نجات الهی را به مسیر اصلیاش، یعنی وفاداری به عهد و عمل صالح، بازگرداند.
سکانس پایانی: نقشه پولسی!
️اکنون بهتر میتوان دید که پولس چگونه با تفسیری خوساخته، مسیر نجات را دگرگون ساخت؛ او نقشه نجات را بر محور «ایمان به مسیح بهعنوان پسر خدا» و «نجات فردی فراگیر» معرفی کرد اما همزمان به بنیاسرائیل، حتی بدون ایمان، امتیازی ویژه داد.
همچنین او با بیاهمیت دانستن شریعت، پیام مسیح درباره عدالت و مسئولیت اجتماعی را به نفع آموزهای فردگرایانه کنار گذاشت.
تحریفات پولسی اگرچه بذر «صهیونیسم مسیحی» را کاشت اما پایان راه نبود؛ در یادداشتهای بعد به تحولاتی خواهیم پرداخت که جهان مسیحیت را به سمت پذیرش باورهای صهیونیستی سوق داد.
[نسخه صوتی
[ قسمت قبل](https://ble.ir/jahaadetabin/-2956214636092741033/1751233643587)
قسمت بعد
همه قسمتها







پیوستن به کانال اندیشکده علوم و فناوریهای نرم انقلاب اسلامی
1 *. تحریف عملی*:
2 *. تحریف نظری*:
3 *. فساد ساختاری*:
۱. عدالت و رحمت حقیقی: او مناسکگرایی را نقد و اصل نجات را در عدالت اجتماعی، رحمت و پاکی دل جستجو کرد.
۲. نجات درونی و قلبی: «ملکوت خدا» را امری درونی و قلبی دانست، نه امتیازی قومی.
۱۰:۱۵