بله | کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۵۳۲عضو
عکس پروفایل اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامیا
۵۳۲ عضو

اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

مجموعه‌ای مردم‌پایه با هدف تولید و ترویج:اندیشه اسلامیعلوم اسلامیفناوری‌های نرم مبتنی بر آنها.تماس با ادمین ها:@rferdosi / @z_3_1_3m.ارتباط با مسئول اندیشکده:@SajadRostamali.آدرس اندیشکده در همه رسانه‌های اجتماعی :@jahaadetabin
بسم الله الرحمن الرحیمundefined مسیحیت صهیونیسم - قسمت دوم: نقشه نجات!undefined️در قسمت پیش، با نقش پولس در تغییر مسیر «نقشه نجات الهی» آشنا شدیم. این یادداشت، تلاشی است برای بررسی دقیق‌تر مفهوم «نجات» پیش از ورود به دوره تاریخی بعد.undefined سکانس1: نقشه نجاتِ تورات!undefined️در تورات، «نجات» مفهومی گسترده‌تر از رستگاری اخروی دارد و زندگی همراه با حضور خدا، برکت، عدالت و رحمت را نیز دربرمی‌گیرد. این نجات در قالب پیمانی دوطرفه میان خدا و قوم او معنا می‌یابد: خدا قوم خود را برمی‌گزیند، شریعت را به آن‌ها می‌سپارد و در برابر ایمان، توبه و عدالت، رحمت و برکت را عطا می‌کند.undefined «خداوند تو را در هر کاری که دستت را به آن بزنی، برکت خواهد داد… اگر احکام یهوه، خدای خود را نگاه داری و در راه‌های او سلوک نمایی.» (تثنیه ۲۸:۸-۹)undefined این پیمان، برکت و نجات را در برابر وفاداری به شریعت قرار می‌دهد و هشدار به نافرمانی نیز دارد:undefined «اگر از خداوند، خدای خود، نافرمانی کنی و فرمان‌های او را نگاه نداری… نفرین بر تو باد!» (تثنیه ۲۸:۱۵)undefined خداوند در قرآن کریم نیز دو سویه بودن این عهد را تصریح می‌کند:undefined «به عهد من وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم، و تنها از من بر حذر باشید.» (بقره: 40)undefined بر این اساس، نجات فقط رستگاری فردی یا ایمان صرف نیست، بلکه پیمانی عملی و اجتماعی بر پایه وفاداری به عهد الهی و تحقق عدالت و تقواست.undefined سکانس2: تغییر ریل*!
undefined️پس از موسی(ع)، قرائت رهبران دینی بنی‌اسرائیل از نجات دگرگون شد. آموزه‌های عدالت و اخلاص جای خود را به مناسک‌گرایی، قوم‌گرایی و توهم نجات خودکار داد.
undefined قرآن کریم این تحریفات را در سه سطح مطرح می‌کند:
1 *. تحریف عملی*:
undefined «یقیناً بسیاری از عالمان یهود و راهبان، اموال مردم را به باطل [و به صورتی نامشروع] می خورند و همواره [مردم را] از راه خدا بازمی دارند.» (توبه: ۳۴)
2 *. تحریف نظری*:
undefined «و یهود گفتند: آتش [دوزخ] جز چند روزی به ما نمی رسد. بگو: آیا [بر این عقیده خود] از نزد خدا پیمانی گرفته اید؟ که هرگز خدا از آن پیمان تخلّف نخواهد کرد، یا جاهلانه چیزی را به خدا نسبت می دهید؟» (بقره: ۸۰)
3 *. فساد ساختاری*:
undefined «گروهى از یهودیان سخنان خدا را مى‌شنيدند، سپس آن را بعد از فهميدنش تحريف مى‌كردند و خودشان هم مى‌دانستند.» (بقره: ۷۵)
undefined در اسفار یهود نیز آمده است: «من از قربانی‌های شما خشنود نیستم... بلکه عدالت را مانند آب جاری سازید و انصاف را چون نهر روان!» (عاموس ۵:۲۲–۲۴
undefined نتیجه این تحریفات، فروکاستن دینِ زنده به تشریفات بی‌روح، شریعت به ابزاری برای کنترل اجتماعی و نقشه نجات به امتیازی قومی بود.
undefined *سکانس3: بازگشت عیسوی!
undefined️با ظهور عیسی(ع)، نقشه نجات الهی دچار تحولی بنیادین شد. پیام او بازگشت به نقشه نجات موسی(ع) با تمرکز بر بازسازی پیوند زنده و اخلاقی بندگان با خدا بود.undefined «وآنچه را از تورات پیش از من بوده، تصدیق می‌کنم و آمده‌ام] تا برخی چیزها که [به سزای ستم وگناهانتان] بر شما حرام شده [مانند گوشت بعضی چهارپایان و ماهی‌ها را] حلال کنم و برای شما نشانه ای از سوی پروردگارتان آورده‌ام؛ پس از خدا پروا کنید و مرا فرمان برید. در حقيقت، خداوند پروردگار من و شماست؛ پس او را بپرستيد [كه] راه مستقیم اين است.» (آل‌عمران: 50 و 51)
undefined عیسی (ع) پیامش را بر دو محور استوار ساخت:
۱. عدالت و رحمت حقیقی: او مناسک‌گرایی را نقد و اصل نجات را در عدالت اجتماعی، رحمت و پاکی دل جستجو کرد.
۲. نجات درونی و قلبی: «ملکوت خدا» را امری درونی و قلبی دانست، نه امتیازی قومی.
undefined عیسی(ع) در حقیقت نقشه نجات الهی را به مسیر اصلی‌اش، یعنی وفاداری به عهد و عمل صالح، بازگرداند.
undefined سکانس پایانی: نقشه پولسی!
undefined️اکنون بهتر می‌توان دید که پولس چگونه با تفسیری خوساخته، مسیر نجات را دگرگون ساخت؛ او نقشه نجات را بر محور «ایمان به مسیح به‌عنوان پسر خدا» و «نجات فردی فراگیر» معرفی کرد اما همزمان به بنی‌اسرائیل، حتی بدون ایمان، امتیازی ویژه داد.
undefined همچنین او با بی‌اهمیت دانستن شریعت، پیام مسیح درباره عدالت و مسئولیت اجتماعی را به نفع آموزه‌ای فردگرایانه کنار گذاشت.
undefined تحریفات پولسی اگرچه بذر «صهیونیسم مسیحی» را کاشت اما پایان راه نبود؛ در یادداشت‌های بعد به تحولاتی خواهیم پرداخت که جهان مسیحیت را به سمت پذیرش باورهای صهیونیستی سوق داد.

undefined [نسخه صوتی
undefined[ قسمت قبل](https://ble.ir/jahaadetabin/-2956214636092741033/1751233643587)undefined قسمت بعدundefined همه قسمت‌هاundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined پیوستن به کانال اندیشکده علوم و فناوری‌های نرم انقلاب اسلامی

۱۰:۱۵