۷ تیر
مردی چنین میانه میدانم آرزوست...
من گمان میکنم برای انتخاب رییس جمهور، جدا از توجه به کارآمدی، توجه به ایران امروز هم اهمیت دارد. ایران امروز پیش از همیشه به همدلی نیاز دارد. جامعه ایرانی از پس تنشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دچار رخوت و دلزدگی شدهاست. مردم؛ دیگر حوصله دعوا و تنش ندارند. دوست ندارند یک نفر پشت بلندگو به نمایندگی از یک جریان، جریان دیگر را اینطور توصیف کند « اینها اقلیت هستند»، آن نفر دیگر هم از جریان دیگر جواب بدهد « اینها عددی نیستند»
ما دیگر گوشمان از این حرفهای متوهمانه پر است که یک نفر با حواله به دوران قبل بگوید ببنید کارنامه ما سفید سفید است و یک نفر دیگر هم با حواله به جامعه آرمانی همه چیز را ساده انگاری کند. حتی گوشمان از حرفهای سیاه پوپولیستی هم پر است اینکه یک طرف با نادیده انگاشتن سالهای مسئولیت خود بگوید اینها نمیگذارند، اینها مسئول بدبختی شمایند و طرف دیگر هم با مسئولیت گریزی به شکل دیگر،مدام در حال مچگیری و حواله دادن وضع ناخوشایند به گروه دیگر باشد.
ما یک ملتیم. یک ملت با آرا و عقاید و نظرات متفاوت. همه مان باید دیدهشویم، همهمان باید مورد توجه قرار گیریم، نه اینکه با حذف و نادیده انگاشتن یک گروه، به دنبال رسیدن به اهداف خود و هم گروهیان خود شویم.
امیرالمومنین در نامه خود به مالک اشتر می نویسد:بايد محبوبترين امور نزد تو ميانه ترينش در حق، و همگانى ترينش در عدالت، و جامعترينش در خشنودى رعيت باشد، چرا كه خشم عموم خشنودى خواص را بى نتيجه مى كند، و خشم خواص در برابر خشنودى عموم بى اثر است
به نظر میرسد قالیباف تنها فردی است که با نگاه موسع خود و توجه به نظرات مختلف مردم، میتواند این همگرایی را ایجاد کند.
هانیه معینیان@jahaneyekzan
من گمان میکنم برای انتخاب رییس جمهور، جدا از توجه به کارآمدی، توجه به ایران امروز هم اهمیت دارد. ایران امروز پیش از همیشه به همدلی نیاز دارد. جامعه ایرانی از پس تنشهای مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی دچار رخوت و دلزدگی شدهاست. مردم؛ دیگر حوصله دعوا و تنش ندارند. دوست ندارند یک نفر پشت بلندگو به نمایندگی از یک جریان، جریان دیگر را اینطور توصیف کند « اینها اقلیت هستند»، آن نفر دیگر هم از جریان دیگر جواب بدهد « اینها عددی نیستند»
ما دیگر گوشمان از این حرفهای متوهمانه پر است که یک نفر با حواله به دوران قبل بگوید ببنید کارنامه ما سفید سفید است و یک نفر دیگر هم با حواله به جامعه آرمانی همه چیز را ساده انگاری کند. حتی گوشمان از حرفهای سیاه پوپولیستی هم پر است اینکه یک طرف با نادیده انگاشتن سالهای مسئولیت خود بگوید اینها نمیگذارند، اینها مسئول بدبختی شمایند و طرف دیگر هم با مسئولیت گریزی به شکل دیگر،مدام در حال مچگیری و حواله دادن وضع ناخوشایند به گروه دیگر باشد.
ما یک ملتیم. یک ملت با آرا و عقاید و نظرات متفاوت. همه مان باید دیدهشویم، همهمان باید مورد توجه قرار گیریم، نه اینکه با حذف و نادیده انگاشتن یک گروه، به دنبال رسیدن به اهداف خود و هم گروهیان خود شویم.
امیرالمومنین در نامه خود به مالک اشتر می نویسد:بايد محبوبترين امور نزد تو ميانه ترينش در حق، و همگانى ترينش در عدالت، و جامعترينش در خشنودى رعيت باشد، چرا كه خشم عموم خشنودى خواص را بى نتيجه مى كند، و خشم خواص در برابر خشنودى عموم بى اثر است
به نظر میرسد قالیباف تنها فردی است که با نگاه موسع خود و توجه به نظرات مختلف مردم، میتواند این همگرایی را ایجاد کند.
هانیه معینیان@jahaneyekzan
۱۶:۳۳
۸ تیر
۱۵:۰۴
۱۵:۰۴
۱۵:۰۴
۱۵:۰۴
۱۷ تیر
سال ۸۸ که دومین بار بود طعم کنش گری فعال سیاسی را میچشیدم یکی از دوستان بسیار مذهبی ام حرفی زد که هنوز در گوشم مانده.چرا رفسنجانی که آنقدر فاسد و اشرافی است را حاکمیت خودش حذف نمیکند؟! یادم نیست در آن عالم بچگی، چه جوابی به او دادم، اهمیتی هم ندارد مهم این است از پس تخریب رفسنجانی توسط احمدینژاد، دوست مذهبی من به حاکمیت بدبین شد و این بدبینی با تخریبهای بیشتر، بیشتر شد تا این حد که دوست من امروز اصلا رای نمیدهد!
اینکه رهبری اینهمه اصرار داشتند «رقیبهراسی» نکنید نتیجهاش میشود این! تکثیر آدمهایی که به حاکمیت بدبین میشوند و کمکم از آن رو برمیگردانند. رقیب هراسی شاید در کوتاهمدت نفعی برساند ولی در بلند مدت به ضرر ایران و جمهوری اسلامی است. گرچه به بعضیها نفعی هم نرساند!
@jahaneyekzan
اینکه رهبری اینهمه اصرار داشتند «رقیبهراسی» نکنید نتیجهاش میشود این! تکثیر آدمهایی که به حاکمیت بدبین میشوند و کمکم از آن رو برمیگردانند. رقیب هراسی شاید در کوتاهمدت نفعی برساند ولی در بلند مدت به ضرر ایران و جمهوری اسلامی است. گرچه به بعضیها نفعی هم نرساند!
@jahaneyekzan
۱۰:۲۲
ما پیروزیم اگر...( صفحه اول)
امام علی علیه السلام:فازَ مَنْ أَصْلَحَ عَمَلَ یَوْمِهِ وَاسْتَدْرَکَ فَوارِطَ أَمْسِهِ؛پیروزی و موفقیت یافت کسی که عمل امروزش را درست کرد و کوتاهی های دیروزش را جبران نمود.
دنبال مقصر گشتن بعد از شکست، احتمالا کار درستی نباشد ولی دنبال تقصیر گشتن حتما کار درستی است. اینکه عدم پیروزی جبهه انقلاب را منحصر در جبر زمانه بدانیم و با جبرگرایی معتقد باشیم، قطعا ما هرکاری میکردیم شکست میخوردیم، نتیجهاش شکستهای بعدی است. امام معصوم میگوید تقصیرهای دیروز اگر جبران نشود به پیروزی نخواهیم رسید.
وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلواو خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع نکنید، تا سست نشوید
اولین گام اشتباه، نزاع درونی جبهه انقلاب بود. درحالی که عدهای بر ائتلاف تاکید داشتند عدهای دیگر سخت مخالف ائتلاف بودند. برای مثال محسن منصوری در زمانی که بیشتر بزرگان سیاست و چهرههای انقلابی برای اجماع تلاش میکردند گفت: «برای آمدن به عرصه انتخابات حجت بر ما کامل شد، اما برای کنار رفتن هیچ حجتی وجود ندارد!». درحالی که علی نیکزاد حرف دیگری زد: «اگر بزرگان برای ائتلاف به جمعبندی برسند، همه نامزدهای خط انقلاب به دنبال این هستند که نتیجه انتخابات به اینجا ختم شود»
این نزاع در بالا درحالی در حال رخ دادن بود که در پایین و در فضای مجازی نزاع بالا به یک جنگ تبدیل شده بود. طبق آمار یکی از نهادها، حجم تولید محتوای فضای مجازی درباره کاندیداها از شروع ثبتنام کاندیداها تا ۳ تیر به این شکل بوده:جلیلی ۸۲ درصد مثبت و ۱۶ درصد منفی و قالیباف ۲۴ درصد مثبت و ۷۲ درصد منفی. درحالی که ۸۶ درصد حجم محتوای تخریبی علیه قالیباف توسط جریان انقلابی (هواداران جلیلی) صورت گرفته شده بود.
بایستهها و نبایستههای نظرسنجیهادر این انتخابات استفاده نادرست و بیش از حد از نظرسنجیهای غیرعلمی هم گاهی آنها را به نظرسازی تقلیل داد و هم با ضریب دادن بیش از حد به آنها مردم را در تردید نگه داشت و حتی گاهی نظر آنها را عوض کرد. درحالی که نظرسنجیهای اینترنتی غیرعلمی از نوع ایتایی، تلگرامی، توییتری، اینستاگرامی به دلایل مختلف از جمله عدم دقت در نمونهگیری هیچوقت در سطح ملی قابل اعتنا نیستند ولی مقایسه نظرسنجیهای مراکز معتبر افکارسنجی دور اول با نتیجه انتخابات نشان میدهد که با اینکه میزان مشارکت مردم در نظرسنجیها با آنچه اتفاقافتاد فاصله داشت ولی دو پیشبینی در همه نظرسنجیها درست بود؛ یکی دو دورهای شدن این انتخابات و دیگری در صدر بودن پزشکیان. پس این کاملا مشخص بود که پزشکیان به دور بعد میرود به همین خاطر بعضی مراکز افکارسنجی یک موضوع دیگری را هم مطرح کردند و آن اینکه در دوگانههای موجود کدام فرد توانایی پیروزی در مقابل پزشکیان را دارد؟
نظرسنجی مجلس: از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیشرو شرکت خواهند کرد، اگر «سعید جلیلی» انصراف دهد، ۵۱ درصد از آراء ایشان به سبد رأی «محمدباقر قالیباف»، ۱۳ درصد به سبد رأی «علیرضا زاکانی»، ۱۲ درصد به سبد رأی «سیدامیرحسین قاصیزاده هاشمی» و ۸ درصد به «مسعود پزشکیان» منتقل خواهد شد.از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیشرو شرکت خواهند کرد، درصورت انصراف «محمدباقر قالیباف»، ۲۷/۱ درصد از آرای ایشان به سبد رأی «سعید جلیلی»، ۲۱/۵ درصد به سبد رأی «مسعود پزشکیان»، ۱۲/۱ درصد «سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی»، ۸/۴ درصد «علیرضا زاکانی» و ۳/۷ درصد به «مصطفی پورمحمدی» منتقل خواهد شد.
ایسپا: با انصراف سعید جلیلی ۴۸ درصد طرفداران وی به محمدباقر قالیباف، ۱۵.۱ درصدشان به علیرضا زاکانی و ۷.۹ درصد به مسعود پزشکیان رأی خواهند داد. در حالی که با انصراف قالیباف ۳۳.۳ درصد آراء وی، به سبد رای سعید جلیلی افزوده می،شود و ۱۹.۴ درصد به پزشکیان رأی خواهند داد. ۱۸.۵ درصد نیز گفتهاند برای جایگزینی تصمیمی نگرفته و باید برنامه نامزدهای دیگر را ببینند.
متا: در دوگانه آقایان پزشکیان و قالیباف، ۵۰.۳٪ از مشارکت کنندگان قطعی و احتمالی در انتخابات، گفتهاند به آقای قالیباف رأی خواهند داد. در دوگانه آقایان پزشکیان و جلیلی، ۴۶٪ به آقای جلیلی رأی خواهند داد.
(ادامه در صفحه بعد)
@jahaneyekzan
امام علی علیه السلام:فازَ مَنْ أَصْلَحَ عَمَلَ یَوْمِهِ وَاسْتَدْرَکَ فَوارِطَ أَمْسِهِ؛پیروزی و موفقیت یافت کسی که عمل امروزش را درست کرد و کوتاهی های دیروزش را جبران نمود.
دنبال مقصر گشتن بعد از شکست، احتمالا کار درستی نباشد ولی دنبال تقصیر گشتن حتما کار درستی است. اینکه عدم پیروزی جبهه انقلاب را منحصر در جبر زمانه بدانیم و با جبرگرایی معتقد باشیم، قطعا ما هرکاری میکردیم شکست میخوردیم، نتیجهاش شکستهای بعدی است. امام معصوم میگوید تقصیرهای دیروز اگر جبران نشود به پیروزی نخواهیم رسید.
وَأَطيعُوا اللَّهَ وَرَسولَهُ وَلا تَنازَعوا فَتَفشَلواو خدا و پیامبرش را اطاعت نمایید! و نزاع نکنید، تا سست نشوید
اولین گام اشتباه، نزاع درونی جبهه انقلاب بود. درحالی که عدهای بر ائتلاف تاکید داشتند عدهای دیگر سخت مخالف ائتلاف بودند. برای مثال محسن منصوری در زمانی که بیشتر بزرگان سیاست و چهرههای انقلابی برای اجماع تلاش میکردند گفت: «برای آمدن به عرصه انتخابات حجت بر ما کامل شد، اما برای کنار رفتن هیچ حجتی وجود ندارد!». درحالی که علی نیکزاد حرف دیگری زد: «اگر بزرگان برای ائتلاف به جمعبندی برسند، همه نامزدهای خط انقلاب به دنبال این هستند که نتیجه انتخابات به اینجا ختم شود»
این نزاع در بالا درحالی در حال رخ دادن بود که در پایین و در فضای مجازی نزاع بالا به یک جنگ تبدیل شده بود. طبق آمار یکی از نهادها، حجم تولید محتوای فضای مجازی درباره کاندیداها از شروع ثبتنام کاندیداها تا ۳ تیر به این شکل بوده:جلیلی ۸۲ درصد مثبت و ۱۶ درصد منفی و قالیباف ۲۴ درصد مثبت و ۷۲ درصد منفی. درحالی که ۸۶ درصد حجم محتوای تخریبی علیه قالیباف توسط جریان انقلابی (هواداران جلیلی) صورت گرفته شده بود.
بایستهها و نبایستههای نظرسنجیهادر این انتخابات استفاده نادرست و بیش از حد از نظرسنجیهای غیرعلمی هم گاهی آنها را به نظرسازی تقلیل داد و هم با ضریب دادن بیش از حد به آنها مردم را در تردید نگه داشت و حتی گاهی نظر آنها را عوض کرد. درحالی که نظرسنجیهای اینترنتی غیرعلمی از نوع ایتایی، تلگرامی، توییتری، اینستاگرامی به دلایل مختلف از جمله عدم دقت در نمونهگیری هیچوقت در سطح ملی قابل اعتنا نیستند ولی مقایسه نظرسنجیهای مراکز معتبر افکارسنجی دور اول با نتیجه انتخابات نشان میدهد که با اینکه میزان مشارکت مردم در نظرسنجیها با آنچه اتفاقافتاد فاصله داشت ولی دو پیشبینی در همه نظرسنجیها درست بود؛ یکی دو دورهای شدن این انتخابات و دیگری در صدر بودن پزشکیان. پس این کاملا مشخص بود که پزشکیان به دور بعد میرود به همین خاطر بعضی مراکز افکارسنجی یک موضوع دیگری را هم مطرح کردند و آن اینکه در دوگانههای موجود کدام فرد توانایی پیروزی در مقابل پزشکیان را دارد؟
نظرسنجی مجلس: از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیشرو شرکت خواهند کرد، اگر «سعید جلیلی» انصراف دهد، ۵۱ درصد از آراء ایشان به سبد رأی «محمدباقر قالیباف»، ۱۳ درصد به سبد رأی «علیرضا زاکانی»، ۱۲ درصد به سبد رأی «سیدامیرحسین قاصیزاده هاشمی» و ۸ درصد به «مسعود پزشکیان» منتقل خواهد شد.از میان پاسخگویانی که قطعاً یا احتمالاً در انتخابات پیشرو شرکت خواهند کرد، درصورت انصراف «محمدباقر قالیباف»، ۲۷/۱ درصد از آرای ایشان به سبد رأی «سعید جلیلی»، ۲۱/۵ درصد به سبد رأی «مسعود پزشکیان»، ۱۲/۱ درصد «سیدامیرحسین قاضیزاده هاشمی»، ۸/۴ درصد «علیرضا زاکانی» و ۳/۷ درصد به «مصطفی پورمحمدی» منتقل خواهد شد.
ایسپا: با انصراف سعید جلیلی ۴۸ درصد طرفداران وی به محمدباقر قالیباف، ۱۵.۱ درصدشان به علیرضا زاکانی و ۷.۹ درصد به مسعود پزشکیان رأی خواهند داد. در حالی که با انصراف قالیباف ۳۳.۳ درصد آراء وی، به سبد رای سعید جلیلی افزوده می،شود و ۱۹.۴ درصد به پزشکیان رأی خواهند داد. ۱۸.۵ درصد نیز گفتهاند برای جایگزینی تصمیمی نگرفته و باید برنامه نامزدهای دیگر را ببینند.
متا: در دوگانه آقایان پزشکیان و قالیباف، ۵۰.۳٪ از مشارکت کنندگان قطعی و احتمالی در انتخابات، گفتهاند به آقای قالیباف رأی خواهند داد. در دوگانه آقایان پزشکیان و جلیلی، ۴۶٪ به آقای جلیلی رأی خواهند داد.
(ادامه در صفحه بعد)
@jahaneyekzan
۱۷:۴۵
ما پیروزیم اگر... (صفحه دوم)
رایهای منفیکسی که در دور دوم مقابل پزشکیان قرار میگرفت بیشتر از آنکه رایهای مثبتش اهمیت داشتهباشد رایهای منفیاش مهم بود. چون بدنه انقلابی که خیلیهایشان تا صبح رایگیری مردد بین قالیباف-جلیلی بودند و تعداد مرددین در نظرسنجیها هم موید این حرف است به هرحال به کاندیدای جبهه انقلاب رای میدادند، نکته مهم جذب رایهای عموم مردم و خاکستریها بود. برعکس تصور رایج، جامعه چند فرهنگی ایرانی نشان دادهاست «مسائل فرهنگی» بیشترازهرچیزی برایش اهمیت دارد حتی بیشتر از مسائل اقتصادی! در همین انتخابات با اینکه سعید جلیلی بر شعارهای اقتصادی، قشر محروم و روستایی تاکید داشت مسعود پزشکیان دست روی مسائل فرهنگی گذاشت و حتی حرف پیشین او در مورد بنزین ۲۵هزارتومانی مورد توجه قرار نگرفت! این اهمیت را حتی در مقایسه مسئله بنزین سال ۹۸ و درگذشت مهسا امینی سال ۱۴۰۱ هم میتوان دید. ناآرامیهای بعد فوت مهسا امینی به عنوان یک موضوع فرهنگی در مقایسه با ناآرامیهای بنزین به عنوان امری اقتصادی، طولانیتر، رادیکالتر و گستردهتر بود. رای منفی جلیلی با توجه به سخنان و عملکرد خودش و اطرافیانش در مقایسه با رای منفی قالیباف در بدنه غیر مذهبی و انقلابی ایران خیلی بیشتر بود. مردم از رویکرد فرهنگی جلیلی در اینترنت و حجاب و ... میترسیدند. نظرسنجیها هم موید این حرف بودند.
پینوشت: ما یک دفعه در این انتخابات در این موقعیت ژئوپلیتیک پیاده نشدهایم! ایران تا بوده همین بوده؛ معجونی از قومیتهای مختلف. این جملهٔ تکرار شونده که رایهای انتخاباتی امسال قومیتی بود بیش از اینکه قابل اعتنا باشد بیشتر فرافکنی و جبرگرایی است. باید پرسید چرا سه سال پیش که رییسی رئیسجمهور شد رایهای ایران قومیتی نشد؟ مگر همتی رقیب او از یکی از مناطق ترکنشین نبود؟ مگر همتی و مهرعلیزاده در مناظرات برای بیدار کردن رایهای قومیتی به زبان آذری صحبت نکردند؟حتی اگر این موضوع را بپذیریم که پیروز این انتخابات با رای قومیتی بالا آمد، بی خیال خراسان جنوبی و رضوی و شمالی هم شویم که رای قومیتی جلیلی بالاتر بود، همینطور بیخیال رایهای گفتمانی قم و کرمان شویم، اگر رای پزشکیان را در سیستانوبلوچستان و آذربایجانها و اردبیل و کردستان نصف کنیم و به رای جلیلی اضافه کنیم باز هم رای پزشکیان بالاتر است. ضمن اینکه این شد دلیل؟ در انتخابات بعدی اگر کاندیدای اصلاحطلبان کرد و ترک و بلوچ و عرب بود و روی این مسائل تکیه کرد چه کنیم؟ آن وقت هم با گفتن اینکه رایها قومیتی بوده باید شکست را بپذیریم و تلاشی برای رسیدن به اتحاد و یک پیروزی عاقلانه نکنیم؟!
@jahaneyekzan
رایهای منفیکسی که در دور دوم مقابل پزشکیان قرار میگرفت بیشتر از آنکه رایهای مثبتش اهمیت داشتهباشد رایهای منفیاش مهم بود. چون بدنه انقلابی که خیلیهایشان تا صبح رایگیری مردد بین قالیباف-جلیلی بودند و تعداد مرددین در نظرسنجیها هم موید این حرف است به هرحال به کاندیدای جبهه انقلاب رای میدادند، نکته مهم جذب رایهای عموم مردم و خاکستریها بود. برعکس تصور رایج، جامعه چند فرهنگی ایرانی نشان دادهاست «مسائل فرهنگی» بیشترازهرچیزی برایش اهمیت دارد حتی بیشتر از مسائل اقتصادی! در همین انتخابات با اینکه سعید جلیلی بر شعارهای اقتصادی، قشر محروم و روستایی تاکید داشت مسعود پزشکیان دست روی مسائل فرهنگی گذاشت و حتی حرف پیشین او در مورد بنزین ۲۵هزارتومانی مورد توجه قرار نگرفت! این اهمیت را حتی در مقایسه مسئله بنزین سال ۹۸ و درگذشت مهسا امینی سال ۱۴۰۱ هم میتوان دید. ناآرامیهای بعد فوت مهسا امینی به عنوان یک موضوع فرهنگی در مقایسه با ناآرامیهای بنزین به عنوان امری اقتصادی، طولانیتر، رادیکالتر و گستردهتر بود. رای منفی جلیلی با توجه به سخنان و عملکرد خودش و اطرافیانش در مقایسه با رای منفی قالیباف در بدنه غیر مذهبی و انقلابی ایران خیلی بیشتر بود. مردم از رویکرد فرهنگی جلیلی در اینترنت و حجاب و ... میترسیدند. نظرسنجیها هم موید این حرف بودند.
پینوشت: ما یک دفعه در این انتخابات در این موقعیت ژئوپلیتیک پیاده نشدهایم! ایران تا بوده همین بوده؛ معجونی از قومیتهای مختلف. این جملهٔ تکرار شونده که رایهای انتخاباتی امسال قومیتی بود بیش از اینکه قابل اعتنا باشد بیشتر فرافکنی و جبرگرایی است. باید پرسید چرا سه سال پیش که رییسی رئیسجمهور شد رایهای ایران قومیتی نشد؟ مگر همتی رقیب او از یکی از مناطق ترکنشین نبود؟ مگر همتی و مهرعلیزاده در مناظرات برای بیدار کردن رایهای قومیتی به زبان آذری صحبت نکردند؟حتی اگر این موضوع را بپذیریم که پیروز این انتخابات با رای قومیتی بالا آمد، بی خیال خراسان جنوبی و رضوی و شمالی هم شویم که رای قومیتی جلیلی بالاتر بود، همینطور بیخیال رایهای گفتمانی قم و کرمان شویم، اگر رای پزشکیان را در سیستانوبلوچستان و آذربایجانها و اردبیل و کردستان نصف کنیم و به رای جلیلی اضافه کنیم باز هم رای پزشکیان بالاتر است. ضمن اینکه این شد دلیل؟ در انتخابات بعدی اگر کاندیدای اصلاحطلبان کرد و ترک و بلوچ و عرب بود و روی این مسائل تکیه کرد چه کنیم؟ آن وقت هم با گفتن اینکه رایها قومیتی بوده باید شکست را بپذیریم و تلاشی برای رسیدن به اتحاد و یک پیروزی عاقلانه نکنیم؟!
@jahaneyekzan
۱۷:۴۵
۲۰ تیر
۲۲:۱۹
۲۲ تیر
۲۰:۵۶
۲۰:۵۶
۲۶ تیر
عمه فرق میکند...
"یا لیتنا کنا معکم" را چقدر زمزمه کردهایم در سینهزدنها و روضههایمان و چقدر برایش اشک ریختهایم؛ ولی چقدر فرق است بین زمزمه یک مرد با من؛ تفاوتی به اندازه همه شهادتهای تاریخ و اشک ریختن و صبر کردنهای زنانه تاریخ. همراهی چون منی با امامم، آن هم حسین (ع) را نمیدانم هیچوقت اتفاق میافتاد یا نه، ولی این را خوب میدانم که اگر من میشدم یکی شبیه همسر زهیر یا مادر وهب چه میشد؛ که اگر این یکی یکیها شبیه آن "یکی" میشدند حسین تنها نمی ماند... البته این را خوب میدانم که زهیر خودش آنقدر آماده بوده که با تلنگر همسرش فقط به هوش آمده. در شام نه حتی در مدینه و مکه هم نه، آیا حتی در آن دویست هزار فرستنده نامه از کوفه هم، کسی با یک تلنگر همسرش همراه حسین(ع) نمیشد؟!
من اگر همراه میشدم با امامم یعنی با زینب همراه شده بودم. نه! مسلم قدر زینب درد نمیکشیدم؛ زینب است و داغ برادر و پسر و برادرزاده، زینب است و پرستار سجاد(ع) و تسلیبخش دل مادران داغدیده، زینب است و بچه های کوچک و خیمه های آتش گرفته و تازیانه و تاختن ها روی بدن های مبارک و زخم زبان ها. و آیا من میتوانستم کمی از این دردها را بکشم و هنوز نفس بکشم؟! مگر نه اینکه دردها به اندازه بزرگی خود آدمها هستند؛ خداوند خودش میفرماید "لا یکلف الله الا وسعها". زینب فرق میکند؛ پدرش اورا عقیله لقب داده یعنی همیشه عاقل بسیار عاقل. زینب که زینت پدر است و وقتی خطبه میخواند همه میگویند گویی علی خطبه میخواند...
اینبار آرام میگویم یا لیتنا کنا معکم؛ شاید تلنگری باشد برای "نا" و همه دشواری" معکم" را از خاطر بگذرانم...
@jahaneyekzan
"یا لیتنا کنا معکم" را چقدر زمزمه کردهایم در سینهزدنها و روضههایمان و چقدر برایش اشک ریختهایم؛ ولی چقدر فرق است بین زمزمه یک مرد با من؛ تفاوتی به اندازه همه شهادتهای تاریخ و اشک ریختن و صبر کردنهای زنانه تاریخ. همراهی چون منی با امامم، آن هم حسین (ع) را نمیدانم هیچوقت اتفاق میافتاد یا نه، ولی این را خوب میدانم که اگر من میشدم یکی شبیه همسر زهیر یا مادر وهب چه میشد؛ که اگر این یکی یکیها شبیه آن "یکی" میشدند حسین تنها نمی ماند... البته این را خوب میدانم که زهیر خودش آنقدر آماده بوده که با تلنگر همسرش فقط به هوش آمده. در شام نه حتی در مدینه و مکه هم نه، آیا حتی در آن دویست هزار فرستنده نامه از کوفه هم، کسی با یک تلنگر همسرش همراه حسین(ع) نمیشد؟!
من اگر همراه میشدم با امامم یعنی با زینب همراه شده بودم. نه! مسلم قدر زینب درد نمیکشیدم؛ زینب است و داغ برادر و پسر و برادرزاده، زینب است و پرستار سجاد(ع) و تسلیبخش دل مادران داغدیده، زینب است و بچه های کوچک و خیمه های آتش گرفته و تازیانه و تاختن ها روی بدن های مبارک و زخم زبان ها. و آیا من میتوانستم کمی از این دردها را بکشم و هنوز نفس بکشم؟! مگر نه اینکه دردها به اندازه بزرگی خود آدمها هستند؛ خداوند خودش میفرماید "لا یکلف الله الا وسعها". زینب فرق میکند؛ پدرش اورا عقیله لقب داده یعنی همیشه عاقل بسیار عاقل. زینب که زینت پدر است و وقتی خطبه میخواند همه میگویند گویی علی خطبه میخواند...
اینبار آرام میگویم یا لیتنا کنا معکم؛ شاید تلنگری باشد برای "نا" و همه دشواری" معکم" را از خاطر بگذرانم...
@jahaneyekzan
۱۶:۴۹
۲۸ تیر
آن هیئت کرجی که سازمانیافته بودهولی اگر کاری برای شور حسینی عزاداری زنانه نکنیم از این دست اتفاقات دور از انتظار نیست کمااینکه سالهای پیش تکوتوک و اینور و آنور دیده میشد.
دخترانی که وقتی کودک هستند، در عزاداری زنانه گوشی به دست یک گوشه نشستهاند، وقتی بزرگتر شوند یا دلزده میشوند یا به روش های مردانه عزاداری روی میآورند.
@jahaneyekzan
دخترانی که وقتی کودک هستند، در عزاداری زنانه گوشی به دست یک گوشه نشستهاند، وقتی بزرگتر شوند یا دلزده میشوند یا به روش های مردانه عزاداری روی میآورند.
@jahaneyekzan
۹:۲۳
۱۸ مرداد
۱۲:۰۳
۲۱ مرداد
۱۳:۲۲
۳۱ مرداد
بازارسال شده از مجله میدان آزادی
۲۰:۵۲
۷ مهر
۱۳:۱۵
۹ مهر
۲۰:۳۵
۲۷ مهر
۲۰:۰۴
۸ آبان
۱۶:۰۱