🔬کانون ادبیات عرب صدر🔬

۷۶عضو
undefinedبحمد الله امتحانات نیز تمام شدundefined
undefinedو ان شاء الله در همین ایام، مجددا کانال، فعالیت خود را از سر خواهد گرفتundefined
undefinedبا ما همراه undefinedundefined باشیدundefined
مدیر کانال: اقل الطلبه میرزا جواد جامی «بالوئی»

۴:۱۴

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedمستغیث،مستعین،مستجیر،مستنصر
undefined مستغیث: کسی که قدرت ندارد و طلب فریاد رسی میکند.
undefined مستعین: کسی که قدرتش ضیق است و طلب کمک میکند.
undefined مستجیر: کسی که طالب خلاصی است‌.
undefined مستنصر: کسی که طالب ظفر و پیروزی است.
undefinedمنبع: تدریج الادانی ص ۱۲۴
#آموزش #نکات_علمیه #نکات_ادبیه #نکات #لغت #فقه_اللغه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۷:۱۲

undefinedundefinedفرق مقام ثبوت و اثباتundefinedundefined

undefined۱. اثبات مصدر ثلاثی مزید باب افعال و ثبوت مصدر ثلاثی مجرد است .
undefined۲. اثبات متعدی و ثبوت لازم است .
undefined۳. معنای اثبات، ثابت و استوار ساختن و معنای ثبوت، ثابت و استوار بودن است .
undefined۴. چیزی که درعالم واقع ثابت است ثبوت نامیده می شود وشما درمقام اثبات آنرا تبیین می کنید.
undefined و شاید بتوان اینطور گفت که:
undefinedما درباره آنچه در فرضیه میگذرد و امکان عقلی دارد، میگوییم که به عالم ثبوت رسیده و در واقع همان امکان ذاتی آن شیء مد نظرمان می‌آید.undefinedو درباره آنچه که از این مرحله تجاوز کند و آن را در اندیشه دیگران ثابت و استوار کرده باشیم ، میگوییم که به اثبات رسیده. و در واقع امکان وقوعی آن مد نظر ماست.
#آموزش #نکات_علمیه #نکات_ادبیه #نکات #لغت #فقه_اللغه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۷:۴۲

undefinedچرا علوم ادبی را علوم ادبی نامیدند؟undefined
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined undefinedundefined در كتاب ارزشمند undefinedundefined undefined"منتهى الأرب في لغة العرب"undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedآمده:undefinedundefinedundefinedundefined
undefined «ادب يعنى نگاهداشت حدّ هر چيز».
undefined به همين لحاظ علوم ادبى را علوم ادبى ناميده ‏اند، چون حافظ و نگهدار حدود معارف مربوط به خودند، و هر رشته‏ اى از علوم ادبى ميزانى براى نگاهداشت حدّ معارف خود است.
undefined مثلا علم «عروض» يكى از رشته ‏هاى علوم ادبى است كه ميزان شعر، و نظم سنج است. اين ميزان، حدّ شعر را نگاه مى ‏دارد، كه دو مصراع يك بيت را با يكديگر مى ‏سنجد، و دو بيت يك غزل يا يك قصيده را توزين {سنجیدن} مى ‏كند، سپس حكم مى ‏كند كه اين شعر زِحاف { ر.شود.پی.نوشت } دارد و موزون نيست، پس علم عروض، علم ادب است كه حدّ شعر را نگاه مى‏ دارد و نمى‏ گذارد كه از قالب خود خارج شود.
undefined علم نحو و صرف از علوم ادبی اند. چرا؟
زيرا كه هر زبان در تأديه {رساندن} معنى براى خود حدّى دارد، جمله‏ بنديها و تركيب عبارات آن حدّى دارد، خواندن او حدّى دارد، اعراب او حدّى دارد، علم‏ صرف‏ و نحو، دستور مى‏ دهند كه اين كلمه و اين جمله را بايد اينطور اداء كنيد، و بايد بدين وجه پياده نمائيد و بدين صورت بخوانيد، خلاصه، زبان را در قالب خودش نگاه مى‏ دارند، و نمى ‏گذارند از خود بدر برود {خارج شود}
چه همينكه از حدّ خود خارج شد، كج و مَعوَج مى ‏شود و به غلط ، معنى مى‏ دهد، هرچيز كه در حدّ خود باشد، موزون {سنجیده شده} و مطبوع {خوشایند} است.
undefined مجموعه مقالات علامه حسن زاده، ص128 «با کمی دخل و تصرف»
undefinedundefined پی.نوشت: زِحاف اسم مصدر است و در علم عروض هر تغییری در اصولِ افاعیلِ عروضی با کم کردن یا اضافه کردن یک یا چند حرف را زحاف گویند.
#نکات #نکات_صرفیه #نکات_علمیه #آموزش #لغت #فقه_اللغه #نحو #صرف #عروض
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱:۰۸

undefined رئوس ثمانیه (مطالب اساسی هشتگانه) undefined
undefined قدماء از علماء، هرگاه می خواستند علمی را تعلیم دهند، هشت مطلب را درباره آن علم به عنوان مقدمه بیان می کردند.
undefined این بزرگان معتقد بودند دانستن این هشت مطلب باعث می شود دانشجو و طالب علم، بهتر و با دید صحیح تری آن علم را بیاموزد.
undefined به این هشت مطلب "رئوس ثمانیه" یا "مطالب اساسی هشتگانه" می گفتند که عبارتند از:
۱. تعریف علم۲. موضوع علم۳. فایده علم۴. مؤلف علم۵. ابواب و مباحث علم۶. جایگاه علم در میان دیگر علوم۷. غرض و مقصود علم۸. روش های تعلیم علم
undefined اما علمای متاخر در کتب خود فقط به سه مورد اول (یعنی تعریف، موضوع و فائده علم) اکتفاء کردند.
undefined بِعَون الله در آینده رئوس ثمانیهٔ علوم ادبیات عرب را بررسی خواهیم کرد.
undefinedundefined شکیبا باشید undefinedundefined
#آموزش #نکات #نکات_علمیه #نکات_ادبیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۲۳:۱۲

undefined اشهر ، مشهور ، اقوی ، قوی undefined
undefined فرق بین اشهر با مشهور آن است که، قول اشهر در مقابل مشهور می باشد undefined اما قول مشهور مقابل قول شاذ و نادر.
undefined مثلا اگر ۶۰٪ از علماء یک قول را اختیار کنند، این قول اشهر است و قول مقابل (بالنسبه الی الاشهر) که ۴۰٪ است مشهور.
undefined اما اگر ۹۰٪ از علماء یک قول را اختیار کنند،این قول مشهور و قول مقابل (بالنسبه الی هذا القول) قول شاذ یا نادر می باشد.
undefined در نتیجه قول مشهور (بالنسبه الی الاشهر) از قول اشهر قوی تر است undefined
undefined و هکذا یقاس فی الاَقویٰ و القَویّیعنی اقوی مقابل قوی استو قوی مقابل ضعیف ،در نتیجه قول قوی (بالنسبه الی الاقوی) قوی تر از قول اقوی می باشد.
#أشهر_مشهور #أقوی_قوی #نکات #نکات_علمیه #نکات_کاربردی #آموزش#فقه_اللغه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۲۳:۲۳

undefined رئوس ثمانیة «امور هشتگانه» undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس صرف ونحو
undefined مقدمه اول undefined
undefined قدماء «۱» ، هشت مطلب را درباره کلیه علوم به عنوان مقدمات و مبادی بیان می کردند وآن امور را رئوس ثمانیه می نامیدند.
undefinedو امّا علت این نام گذاری:
undefined ثمانیه : این مطلب واضح است زیرا این امور هشت قسم می باشند.
undefined رئوس : زیرا این امور اجمالا به مقاصد موجود در آن علم اِشعار دارند ، لذا به سر و اصل آن علم میمانند{حاشیه ملا عبد الله یزدی ره ص ۱۱۹ انتشارات جامعه مدرسین.}
undefined بزرگان معتقدند دانستن این هشت مطلب باعث می شود دانشجو و طالب علم ، بهتر و با دید صحیح تری آن علم را بیاموزد{....لِیکُون علی بصیرةٍ في طلبه..«تدريج الأداني،ص١٥»}

undefinedآن هشت امر بنا بر نقل كتاب شريفِ «الحاشية علي تهذيب المنطق» بدين قرارند:
undefined غرض: بطور معمول غرض به نتيجه ترجمه ميشود.
undefined به بيان ايشان اثری كه بر فعل مترتب ميشود اگر بر انگیزاننده باشد غرض نامیده میشود و الّا به آن منفعت و فایده گویند.
undefined فایده دانستن غرض علم: تا بواسطه جهل به غرض ، اشتباها آن علم در نظر شخص طالب ، بیهوده وعبث جلوه نکند.

ادامه دارد.....
پی نویس:
۱/ مراد از قدماء در فنون مختلفه، پیشینیان و سابقین از ارباب آن علم را گویند.

#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱:۵۰

undefined رئوس ثمانية «امور هشتگانه» undefined
undefinedبخشِ مقدمات دروس ادبیه
undefined مقدمه دوم undefined
undefined منفعت: در توضیح قسم قبل بیان گشت که منفعت باعثه را غرض می نامند ولی مطلق منفعت را فایده گویند.
undefined فایده ی دانستن منفعت علم: این است که تا با دانستن آن، لحظه ای در طلب علم که ظاهرا رافع نیازی از او نیز می باشد تعلل نکرده و آن به آن «آناً فآناً» تشویق شود.
undefined سِمَت علم: سِمَت در لغت بمعنای علامت است ومراد از آن در اينجا وجه تسميه هر علم می باشد.
undefined مثلا: منطق را منطق ناميدند زيرا بسته به نطق ظاهری بوده و مصحح افكاری است كه با بيان، صحت و سقم آنها معلوم می گردد.
undefined فایده دانستن وجه نام گذاری علم: این است که در آن اشاره‌ای اجمالی به فلسفهٔ آن علم بوده و مباحث آن تا حدودی واضح میشود.

undefined مؤلِّف و مدوِّن: یعنی اینکه مؤسس این علم که بوده است و احوال آن تا حدودی مورد بررسی قرار گیرد؛ و در خصوص کتب آن علم که ، مصنف و مولف آن ها که بوده اند بحث میشود.
undefined فایدهٔ دانستن مولف یک علم: در آن است که قلب متعلم از شک ها و ابهامات سُکون وآرامش یابد و در طلب آن علم مجِدّانه عمل نماید.

undefinedحکایت همچنان باقی است..........

#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۷:۲۲

undefined رئوس ثمانية «امور هشتگانه» undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس ادبیه
undefined مقدمه سوم undefined
undefined جنس علم: یعنی آنکه این علم در دسته بندی های صورت گرفته برای علوم درکدام قسم قرار گرفته است.
undefined مثلا: عقلی است یا نقلی، فرعی است یا اصلی ، آلی است یا اصالی.
undefinedundefined و یا مثلا: آنکه منطق حکمت دانسته می شود یا خیر «حاشیه ملاعبدالله ص۱۱۸»

undefined فایده ی دانستن جنس علم :آن است که، محصِّل آنچه مرتبط به آن علم است و بنوعی دخیل در فهمش می باشد بیاموزد.
undefined جایگاه ومرتبه ی علم: یعنی اینکه این علمِ مورد نظر در چه رتبه ای از آموزش و اهمیت از علوم قرار گرفته است.
undefined فایده ی دانستن جایگاه علم: آن است که بداند چه علمی را قبل از آن باید فرا بگیرد واینکه این علم در مراحل تعلُّم برچه علومی مقدم است.
undefined مثلا: علم نحو در تعلیم مؤخَّر از علم صرف است ویا آنکه تعلّم اصول مقدم بر تعلم فقه می باشد.

undefined این نیز ادامه دارد...........

#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۵:۱۱

undefined رئوس ثمانية «امور هشتگانه» undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس ادبیه
undefined مقدمه چهارم undefined
undefined ابواب و فصول علم: منظور از این عنوان این است که، اولا این علم دارای چه ابواب و فصل هایی است وثانیا کتاب یا کتبی که طالب آنها را درباره ی این علم مطالعه می‌کند دارای چه نوع تنظیم وترتیبی است.
undefined مثلا: در باب فصول كتاب در ابتدای کتاب الهدایة في النحو نوشته است:
..... و رتَّبتُه علی تمهیدٍ وثلاثةِ ابوابٍ و خاتمةٍ.
undefined ترجمه: این کتاب «الهدایة فی النحو» را در سه قالبِ مقدمه و سه باب و یک خاتمه تقسیم بندی و منظم کردم.
undefined فایده ی دانستن ابواب علم: این است که در نهایت محصل در هر باب و متناسب با آن تحقیق و مطالعه نماید.

undefined روش های تعليم: که به بیان حاشیه چهار قسم اند و در واقع در تمامی علوم کاربرد داشته وعمومی اند لذا هر علمی روش تعلیم خاصی ندارد بلکه روش آن همین چهار قسم ذیل می باشد.
undefinedتقسیم.undefinedتحلیل.undefinedتحدید.undefinedبرهان.
undefinedاین قسمت از مقدمات درس های آتی که مربوط به رئوس ثمانیه مطلق علوم بود به پایان رسید.
undefined ضمناً، از بین علوم ادبیه، ان شاء الله رئوس ثمانية علم صرف را مقدمةً بررسی خواهیم کرد.
undefinedundefined و من الله التوفیق undefinedundefined
#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۴:۴۷

undefined رئوس ثمانية علم صرف undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس ادبیه
undefined مقدمه پنجم undefined
undefined مطابق وعده ، در خصوص بررسی رئوس ثمانية علم صرف، ابتداءً مقدمه ای را بعرض می رسانیم.
undefined با بررسی بسیاری از کتب به این نکته دست خواهید یافت که مصنِّفین آنها توجه ویژه‌ای به این امور هشتگانه نداشته وصرفا به بیان سه مطلب مقدماتی تحت عناوین ذِیل پرداخته اند؛
undefined تعریف علم undefined موضوع علم undefined غرض از تعلم
undefined حال ممکن است سوالی در ذهن شریف شما به وجود آید، که چگونه است این دسته از علماء تعریف وموضوع یک علم را «با عنایت به اهمیت آن دو » از رئوس آن نداسته اندundefined
undefined در پاسخ به این پرسش باید عرض شود که:
undefined اولا: undefinedدر خصوص موضوع:undefined برخی موضوع را از اقسام رئوس ثمانية می شمارند، بی آنکه آن را نُه قسم نمایند ، زیرا منفعت وغرض را واحد تلقّی میکنند.
undefined می‌گویند: غرض در واقع نوعی از منفعت است لذا دلیلی بر جدایی آن دو نیست.undefined مضاف برآنکه این امور محصور بحصر عقلی نیستند تا نتوان قسمی را کم یا زیاد کرد.
undefined ثانیا: undefinedدرخصوص غرض:undefined غرض را همانگونه که ما جزء رئوس ثمانية شمارش نمودیم، آنان نیز به حساب می آورند.undefined زیرا آن را از میان دیگر رئوس اهمّ دانسته و قائل به اینند که احتیاج طالب آن علم به آن بیشتر است.
undefined ثالثا: undefined در خصوص تعریف:آنکه تعریف مانند یک جزیی، موجود در سه کلی: ۱:غرض, ۲:ابواب علم (مراد مسائل است، کما تقدم شرحه), ۳:موضوع (بنابر قائل شدن به آن) می باشد.
undefined به این معنا که تعاریفِ علوم به سه گونه ایراد می‌شود:
undefined تعریف به موضوع است.undefined یا تعریف به غرض است.undefined ویا تعریف به مسایل.
undefined که با تبیین آنها، نیازی نخواهد بود تا از تعریف بعنوان امری مستقل و جدا بحث شود.
undefined ان شاء الله تعالی، مباحث آتیه را پیرامون رئوس ثمانیه علم صرف بررسی خواهیم کرد.
undefinedundefined و من الله التوفیق undefinedundefined
#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۹:۱۹

undefinedundefinedundefined توجه توجه توجه undefinedundefinedundefined
undefined از عزیزان ، اساتید معظم و معزز و دوستان و طلاب گران‌قدر تقاضا میشود که مارا از انتقادات و پیشنهادات و توصیه های خود در راه خدمت گذاری به خودتان محروم نفرمایند.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedتمام این عناوین را با جان و دل پذیراییمundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefinedادمین⁦undefined⁩: اقل الطلبه،⁦⁦undefinedمیرزا جواد جامی ⁦undefined⁩«بالوئی⁦«⁦undefined
آی دی حقیر جهت ارتباط:undefinedundefinedundefined @mirzajavadejami

۱۹:۳۰

thumbnail
undefined مژده مژده مژده undefined undefined گم کرده پژوهشگران پیدا شد undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۳:۵۵

🔬کانون ادبیات عرب صدر🔬
پیام
undefined قابل توجه جامعه نخبگانی سراسر کشور
undefined راه اندازی سرویس قاصدک نور در سامانه سخا undefined
undefinedاداره کل فناوری و مدیریت اطلاعات مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، در راستای گسترش خدمات فناوری به طلاب و روحانیون معزز، طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت نور رایانه سپهر(وابسته به مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی)، به ارائه نرم‌افزارهای علوم اسلامی و حوزوی در بستر وب (بر روی سامانه سخا) با شرایط ویژه و رایگان اقدام نموده است.
سرویس «قاصدک نور» چیست؟میز کار مجازی قاصدک نور این امکان را می‌دهد که در مصرف فضای ذخیره‌سازی سخت‌افزار و نرم‌افزار صرفه‌جویی کنید. با استفاده از این قابلیت در سامانه سخا، طلاب معزز در نسخه‌ای یکپارچه، از نرم‌افزارهای مختلف استفاده می‌کنند و نیاز به خرید و نصب نرم‌افزار بر روی سیستم‌های کامپیوتری نیست. از ملزومات این سرویس اتصال به اینترنت است.
ویژگی‌های برتر «قاصدک نور»• دیگر مجبور نیستید هزینه هر نرم‌افزار را به‌صورت جداگانه پرداخت کنید، بلکه به‌صورت رایگان می‌توانید از تمام نرم‌افزارهای نور استفاده نمایید.• برای استفاده از این قابلیت می‌توانید در بستر وب و از تمامی دستگاه‌های خود استفاده کنید؛ تلفن همراه، لب تاپ، تبلت یا هر دستگاه دیگر می‌تواند ارائه‌دهنده این سرویس به شما باشد.• در این سرویس می‌توانید چند نرم‌افزار به‌صورت هم‌زمان استفاده نمایید.• از نصب نرم‌افزارها بی‌نیاز می‌شوید.• فضای دستگاه شما اشغال نمی‌شود.• محدودیت کاربر، زمان و مکان برای شما از بین رود.
undefined جهت مشاهده خبر در سایت: yon.ir/nwgAv
#⃣ #جامعه_نخبگانی I #نور I #نرم_افزار I #رایگان I #مرکز_خدمات. I

۱۳:۵۵

undefined رئوس ثمانية علم صرف undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس ادبيه
undefined مقدمه ششم undefined
undefined بررسی امور هشتگانه علم صرف
undefined اگرچه تعریف {همانگونه که گذشت} جزء رئوس ثمانية نیست[۱] لکن ما به شیوه متعارف اهل فن ، پیگیر این مباحث هستیم، فلذا ابتدا «تعریف» و سپس «موضوع» را ذکر خواهیم کرد.
undefinedundefined 1. تعریف علم صرف undefinedundefined
undefined️ ایضاح: از آن جهت که تعریف معمولا به حد تام است پس جنس و فصل خواهد داشت.undefined واز طرفی علوم ، از امور اعتباریو وضعی اند ، لذا تعریف حقیقی نخواهند داشت وجنس و فصل اعتباری دارند.
undefined صرف~تصریف undefinedundefinedundefined
undefined لغةً: به تغییر و دگرگون کردن چیزی، از جایی به جایی و از حالی به حالی اطلاق می‌شود.
undefined اصطلاحاً: عبارت است از گردانیدن یک لفظ به سوی صیغه های مختلفه تا از آن معانی متفاوته حاصل شود.[۲]
undefined تعریف فوق در واقع ترجمه تعریف کتاب تصریف است.
undefined اِعلَمْ اَنَّ التَصریفَ فی اللُغَةِ، التَغییرُ ، و فی الصَّناعَةِ، تَحویُل الاَصلِ الواحِدِ اِلی اَمثِلَةٍ مُختَلِفَةٍ {اَیْ:بِاختِلافِ الهَیئَةِ} لِمَعانٍ مَقصُودَةٍ لا تُحَصَّلُ اِلّا بِها {اَی: بِهذِهِ الاَمثِلَةِ} [۳]
undefined تفسیر کلمات تعریف که در {} موجود هستند از اصل متن کتاب نیستند فَتَأَمَّلُوا جَیِّداً
undefined تعريف فوق از دو كتاب صرف مير و تصريف در واقع تعريف علم تصریف نیستند بلکه تعریف چگونگی فعالیت در علم تصریف اند.
undefined فلذا تعریف علم تصریف با توجه به نکات بالا {که باید دارای جنس و فصل باشد} تعریفی است که در کتاب شافیة ابن حاجب آمده استundefined «هو علمٌ بِقَواعِدَ تُعْرَفُ بِها اَحوالُ اَبْنِیَةِ الکَلِمِ الّتی لَیْسَتْ بِإعرابٍ»undefined[۴]
undefined در تعریف فوق undefined کلمهٔ «علم» به منزلهٔ جنس است و «التی لیست باعراب» فصل و جدا کننده از علم نحو می باشد. {همانطور که شأن فصل این چنین است}
undefined نكتهٔ قابل توجه آن است كه جميع علوم ادبيات عربية بعضاً دارای مشتركاتی هستند كه فصل هریک از آن ها، تعيين كننده و فارق آن علم است.
undefinedundefinedبه بیان ذیل توجه فرماییدundefinedundefined
undefined وَ قَد صَرَّحَ الزَمَخْشَريُّ وَ غَيرُهُ بِانقِسامِهِ «ای: العلمِ الادبيِّ» إلى اِثنَي عَشَرَ قِسمَاً، فَمِنها أُصولٌ، و البَحثُ فيها أَمّا عَنِ المُفرَداتِ، فإن كانَ مِن حيثِ جَواهرِها و مَوادِّها فَهُوَ عِلمُ اللُغةِ، وَ إن كانَ مِن‏ حَيث‏ِ صُوَرِها و هَيأتِها فَهُوَ عِلمُ التَّصريفِ، وَ إن كانَ مِن حَيثِ انتِسابِ بَعضِها إلى بَعضِها بِبَعضٍ بالأصالةِ و الفرعيّةِ فَهُوَ عِلمُ الاِشتِقاقِ.[۵]
undefined برای وضوح بیشتر مطلب فوق به متن undefinedفايلی از «كتاب شرح النظام ص٤، انتشارات دار الحجة» كه در ذيل همین مطلب ارائه میشود عنایت فرمایید.
undefinedو کماکان این نهضت ادامه دارد........undefined
undefined پ.ن: [۱] برای تحقیق این امر به ص ۵۹ کتاب رهبر خرد اثر میرزا محمود مجتهد خراسانی مراجعه فرمایید، زیرا مطابق بیان ایشان تعریف نیز از رئوس ثمانية علم است. undefined پ.ن: [۲] جامع المقدمات، ج۱، صرف میر، ص۶۱-۶۲ انتشارات هجرت «با اندکی دخل و تصرف»undefined پ.ن: [۳] جامع المقدمات، ج۱، کتاب التصریف، ص۱۳۱undefined پ.ن: [۴] جامع المقدمات، ج۱، شرح التصریف، بهامِشِه بِقَلَم العلّامه المدرس الافغانی «قده»، ص١٧٤undefined پ.ن: [۵] به قلم سید علی خان کبیر، الحدائق الندية في شرح الفوائد الصمدية، تک جلد، ص۴۴، منشورات ذوي القربى
#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۱:۵۱

مراجعه شرح نظام. اصول و فروع علوم ادبیه. ر.ث.pdf

۶۶.۶ کیلوبایت

undefined این هم از قسمت تفکیک شده از شرح نظام برای تسهیل در مراجعهٔ شما محققین ارجمندو گرامی.
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedازدعای خیرتون محروممون نکنیدundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۱۲:۰۱

undefined با عرض سلام و پوزش خدمت تمامی اعزّه گرام به خاطر تأخیر جدی در ارسال مطالب، ان شاء الله به زودی ارسال مطالب را از سر میگیریم و ادامه می‌دهیم.
undefinedundefinedباشد که توفیق یار باشدundefinedundefined
undefined وفّقنا الله تعالی undefined
undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۲۰:۳۰

undefined رئوس ثمانية علم صرف undefined
undefined بخشِ مقدمات دروس ادبيه
undefined مقدمه هفتم undefined
undefinedundefined 2: موضوع علم صرف undefinedundefined
undefined برای آن که اصل مسأله واضح شود ابتدا تعریف موضوع را بیان میکنیم.
undefined موضوع:
undefined مَوضوعُ کُلِ علمٍ هو ما یُبحَثُ فیه عَن عَوارضِهِ الذاتیةِ.
undefined ترجمه: موضوع هر علم ، آن چیزی است که در آن علم از عوارض ذاتی آن چیز بحث میشود.

undefined مراد از عوارض ذاتیه:غیر ذاتیات هر چیز، عوارض آن چیز {عارض و بار شده} نامیده میشوند.undefined مثل: «ضحک» که جزو ذاتیات انسان نیست و وقتی به انسان می‌گوییم: «ضاحک» اورا به عرضی خودش خطاب کردیم.
undefined عوارض هر چیز به دو دسته اند:
undefined عواض ذاتیه.undefined عوارض غریبه.
undefinedعوارض ذاتیه: منظور از آن ،آن دسته از عوارضی است که بر شیء عارض میشود از آن حیث که آن، شیء استundefined مانند: عُروض تعجب بر انسان مِن حیث انَّه انسانٌ.
undefined موضوع علم صرف: کلمة قبل از ترکیب است.

undefined همچنان ادامه دارد......

#آموزش #نکات #نکات_ادبیه #نکات_علمیه #رئوس_ثمانیه
undefinedundefined همراهundefined ، معرِّفundefined و چراغundefined راه ما باشید undefinedundefinedundefinedundefinedundefined

undefined https://ble.im/kanoon_adabiat_arab_sadr

۳:۱۲

حتما کلیک و مطالعه بفرماییدundefinedundefinedundefined

۱۵:۵۱