«ما هر روز فرصت انتخاب داریم و انتخابهایمان سرنوشت ما را شکل میدهند.»
فوقالعاده باش
۱۷:۵۱
انتشار ۲۶۰۷ عنوان کتاب در دستهبندی «ادبیات» برای کودکان و نوجوانان
https://www.ibna.ir/news/524432/انتشار-۲۶۰۷-عنوان-کتاب-در-دسته-بندی-ادبیات-برای-کودکان-و-نوجوانان
https://www.ibna.ir/news/524432/انتشار-۲۶۰۷-عنوان-کتاب-در-دسته-بندی-ادبیات-برای-کودکان-و-نوجوانان
۵:۱۵
مادرم از نوزادی برایم کتاب میخواند/ کتاب تسهیلگری است برای عمیقشدن در دریای معارف و حقایق عالم
https://www.ibna.ir/news/524228/مادرم-از-نوزادی-برایم-کتاب-می-خواند-کتاب-تسهیلگری-است-برای-عمیق-شدن
https://www.ibna.ir/news/524228/مادرم-از-نوزادی-برایم-کتاب-می-خواند-کتاب-تسهیلگری-است-برای-عمیق-شدن
۱۰:۲۳
پرچم خانمها، همیشه بالاست 

در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامیآزاده نظربلند دبیرکل هیئت امنای نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی آزاده نظربلند را بهعنوان دبیرکل هیئت امنای نهاد کتابخانههای عمومی کشور منصوب کرد.
باشد که در چند سال آینده، دختران بندرلنگه، در سِمَتهای بزرگِ علمی، ادبی، مدیریتی و سیاسی شهر و کشور، بدرخشند.
باشد که در چند سال آینده، دختران بندرلنگه، در سِمَتهای بزرگِ علمی، ادبی، مدیریتی و سیاسی شهر و کشور، بدرخشند.
۱۳:۲۳
یاد «مهرداد یگانه» داستاننویس نوجوان هرمزگانی گرامی داشته شد.
https://www.ibna.ir/news/527103/یاد-مهرداد-یگانه-داستان-نویس-نوجوان-هرمزگانی-گرامی-داشته-شد
https://www.ibna.ir/news/527103/یاد-مهرداد-یگانه-داستان-نویس-نوجوان-هرمزگانی-گرامی-داشته-شد
۴:۳۲
انتشار ۲۲۸ عنوان کتاب جدید در دستهبندی «ادبیات» برای کودکان و نوجوانان
https://www.ibna.ir/news/527624/انتشار-۲۲۸-عنوان-کتاب-در-دسته-بندی-ادبیات-برای-کودکان-و-نوجوانان
https://www.ibna.ir/news/527624/انتشار-۲۲۸-عنوان-کتاب-در-دسته-بندی-ادبیات-برای-کودکان-و-نوجوانان
۶:۳۷
مَتیو آرنولد، شاعر و منتقد شهیر انگلیسی زبان، زمانی که کتاب شاهنامه بدستش میرسد میگوید:
به تازگی من چیزی بهدست آوردهام که بیش از هر چیز دیگر مرا خشنود ساخته است. مطالبی کسب کردهام که یکی از بهترینهاست؛ چه چیز شگفتآوری! چگونه ممکن است؟ همه چیز در آن هست....
اگر ابوالقاسم فردوسی را از تاریخ ادبیات این مرز و بوم حذف کنیم، قطعا آنچه که بدنبال آن حذف خواهد شد، زبان فارسی ست! و فقط یک لحظه با خود فکر کنید: اگر امروز و این لحظه، زبان فارسی را نداشتیم، دیگر چه چیزی داشتیم؟؟؟؟امروز، هزار و دهمین سالروز تولد پاسبان زبان فارسی است؛ یکی از شگفتیهایی که زبانشناسان جهان برای زبان فارسی یاد میکنند، نزدیکی زبان امروز فارسی به زبان دیروز پارسیست؛ یعنی من و شما، از همان واژههایی استفاده میکنیم که هزار سال پیش فردوسی آنها را گِرد آورده.نکتهای که تقریبا به زعم محققان حوزه زبان در سراسر دنیا، در هیچ زبان دیگری اینگونه نیست!آنطور که خودش سرود:بیفکندم از نظم کاخی بلندکه از باد و باران، نیابد گَزَند !

به تازگی من چیزی بهدست آوردهام که بیش از هر چیز دیگر مرا خشنود ساخته است. مطالبی کسب کردهام که یکی از بهترینهاست؛ چه چیز شگفتآوری! چگونه ممکن است؟ همه چیز در آن هست....
۱۹:۴۰
خوشبخت کسی است که به یکی از این دو چیز دسترسی دارد:یا کتابهای خوب، یا دوستانی که اهل کتاب باشند.
↵ ویکتور هوگو
*#کتابخونه
🧸
↵ ویکتور هوگو
*#کتابخونه
۱۷:۳۲
از شنبه، در خدمت کلیه مدارس سطح شهر هستیم.
بعد از ظهرها هم در خانه فکری، از ساعت ۱۸ تا ۲۱:۳۰ غرفه کتاب فاطمی با مدیریت خود دانشآموزان اداره میشود.
۱۹:۳۱
نمایشگاه کتاب فاطمی
صبحها از ساعت: ۸تا ۱۳:۳۰ در مدرسه بعدازظهرها از ساعت: ۱۸ تا ۲۱:۳۰ در خانه فکری
با مدیریت دانشآموزان مدرسه فاطمی

صبحها از ساعت: ۸تا ۱۳:۳۰ در مدرسه بعدازظهرها از ساعت: ۱۸ تا ۲۱:۳۰ در خانه فکری
۱۰:۴۰
https://www.ibna.ir/news/530280/
زبانِ منحصر به فردِ فارسی از نگاه یک لهستانی
بانویی غیر ایرانی که جوانی خود را صرف یادگیری زبان فارسی کرده است...
زبانِ منحصر به فردِ فارسی از نگاه یک لهستانی
۱۰:۰۰
پویش جمعآوری زبالههای کاغذی

پاسداشت روز درختکاری در آستانه عید نوروز و خانهتکانی
🟢 ما برای خرید کتاب مورد نیازمان به پول نیاز داریم و
شما هم برای خانهتکانی، به کتابهای خوانده شده و دفترهای نوشته شده و کاغذهای باطله دیگر نیازی ندارید.بنابراین، با کمک هم، میتوانیم کاغذها را به چرخهی مطالعه بازگردانیم، چرا که هر کتاب و دفتر، درختی بوده است ...
قصد داریم با هزینه زبالههای جمعآوری شده ۱۰۰ جلد کتاب مناسب نوجوان از نویسندههای ایرانی خریداری کنیم تا از نویسندگان داخلی نیز حمایت کرده باشیم.
یک تیر و چند نشان

از هرکجای شهرستان بندر لنگه، به این پویش بپیوندید.
زمان تحویل: ۱۲ تا ۲۵ اسفندماه از ۷ صبح تا ۷شب
مکان تحویل: مدرسه فاطمی
️شرایط تحویل:۱. موقع بسته بندی به نامهای مبارک خداوند که در کتب مرقوم شده توجه بفرمایید. (از مچاله کردن، تا کردن، کثیف کردن، پرتاب کردن، نشستن روی کتابها و ... بپرهیزید.) ۲. لطفا طبقهبندی شده دستهبندی بفرمایید: کتابها، دفترها، کاغذهای باطله را جدا دسته بندی کرده و روی کارتن یا کیسه آن، نام دستهبندی را درج بفرمایید.۳. حتما روی بستهبندیها قید شود: پویش هر کتاب، درختی بوده است/ مدرسه فاطمی۴. هیچ وسیله و زباله دیگری غیر از زباله کاغذی در بستهها نباشد.(برای زبالههای غیرکاغذی پویش دیگری خواهیم داشت.)۵. در نشر و تبلیغ این کار خیر فرهنگی مشارکت نمایید. امیدواریم حجم زبالههای کاغذی دریافتی به اندازهای باشد که بتوانیم برای کتابخانههای روستایی شهر هم کتاب بخریم.

# مدرسه و کتابفروشی فاطمی
یک تیر و چند نشان
# مدرسه و کتابفروشی فاطمی
۸:۲۲
۴:۰۹
مصاحبه با دکتر رضا شعبانی
چهره ماندگار رشته تاریخ _ استاد دانشگاه تهران
هر روز شاهنامه، حافظ، سعدی و مثنوی میخوانم/
کتاب جزئی جدانشدنی از زندگی من است
https://search.app/?link=https://www.ibna.ir/news/531379/هر-روز-شاهنامه-حافظ-سعدی-و-مثنوی-می-خوانم-کتاب-جزئی-جدانشدنی&utm_source=dsdf,sh/x/discover/m1/4
چهره ماندگار رشته تاریخ _ استاد دانشگاه تهران
هر روز شاهنامه، حافظ، سعدی و مثنوی میخوانم/
https://search.app/?link=https://www.ibna.ir/news/531379/هر-روز-شاهنامه-حافظ-سعدی-و-مثنوی-می-خوانم-کتاب-جزئی-جدانشدنی&utm_source=dsdf,sh/x/discover/m1/4
۹:۵۹
با این وصف مطالعات مختلف رابطهٔ منفی را بین استفاده از صفحات دیجیتال (Screen use)و پیشرفت تحصیلی کودکان ونوجوانان نشان می دهند. از آن جمله نتایج مطالعه طولی ABCD که در مورد رشد مغزی و شناختی نوجوانان در ایالات متحده است. همینطور نتایج پیزای ۲۰۲۲ نیز نشان می دهد که دانش آموزانی که حتی در کلاس ریاضیات و به منظور آموزش ریاضیات از کامپیوتر و صفحات دیجیتال استفاده می کنند عملکرد تحصیلی ضعیفتری در ریاضی پیزا دارند. اما بد نیست با زیربنای علمی این موضوع نیز آشنا شویم. در امواج نگاری مغزی (EEG) نوعی امواج با فرکانس ۴۰۰ دیده شده اند که به N400 معروف هستند. مطالعات نشان می دهند که کلید درک مطلب، رمزگردانی معنایی عمیق است. مطالعات در عین حال نشان می دهند که پردازش و رمزگردانی معنایی و عمیق با امواج EEG N400 همراه هستند. یادگیری عمیق دانش آموزان با مطالعه امواج فرکانس N400 در شرایط مطالعه متون کاغذی و دیجیتال نشان داده است که در مطالعه متون کاغذی امواج N400 بسیار بیشتری دیده می شوند. به عبارتی مطالعه متون کاغذی موجب یادگیری عمیق می شود که در مطالعه متون دیجیتال مشاهده نمی شود.
#تکنولوژی #فناوری #سیاستگذاری_آموزشی #مدیریت_آموزشی #بین_الملل #سوئد #کتب_درسی منبع:ibna.ir/x6xtW@ibna_official
۱۳:۵۶
۲۵ فروردینماه، روز بزرگداشت عطار نیشابوری
عطار کیست؟فریدالدین ابوحامد محمد مشهور به شیخ عطّار نیشابوری، در قرن۶ بدنیا آمد و در ۷۸ سالگی در حملهی مغولها به قتل رسید.کودکی او با طغیان وحشتناک غزها همراه شد؛ زمانی که عطار ۶ و ۷ ساله بود، سلطان به دست غزها اسیر شد و شهر در معرض خرابی و ویرانی قرار گرفت. عطارِ خردسال شکنجهها، تجاوزها، خرابیها، مرگ و درد و وحشت را اطراف خود میدید و همین عامل بعدها موجب قلم عمیق و جانسوز او بویژه مرگاندیشی و درداندیشی بسیار او شد.《فنای جسم مادی و بقای روح معنوی و نیز دردمندی و مسئولیتپذیری انسان در طول حیات》دو درونمایه مهم شعر و نثر عطار است: 《 مرد را دردی اگر باشد خوش است
دردِ بیدردی علاجش آتش است 》چند سال پس از جنگ، عطار در مکتب مشغول آموختن شد. در مدرسه، حکایات بزرگان و اولیا و اهل بیت بسیار مورد توجهش قرار گرفت که در بزرگسالی، تبدیل به کتاب تذکرهالاولیا شد. پس از اتمام مدرسه و خواندن دروس ادبی، ریاضی، نجوم، فقه، عرفان و قرآن، داروسازی و داروشناسی را از پدرش آموخت و در دکان عطاری او مشغول به کار شد. کارش در داروسازی و داروشناسی و درمان بیماران نیز همانند تحصیل در مدرسه، بالا گرفت و داروخانه عطار محل رجوع همشهریان شد. در عین حال علاقه وافری به عرفان داشت. شغل عطاری او را از مدحگویی برای پادشاهان و صِله گرفتن از آنان بینیاز کرده بود به همین دلیل شاعر درباری نشد و توانست شعر را در خدمت عرفان به کار گیرد.کلاسهای درس عرفان عطار در نیشابور بسیار گرم و پرشور شد و بسیاری از بزرگان عصر در آن حاضر میشدهاند. عطارِ دوستدارِ اهل بیت توانست شیعه و سنی را در کلاسهای شیرین خود گرد هم آوَرَد.


کتابهای عطارالهینامه، اسرارنامه، مصیبتنامه، تذکرةالاولیا، منطقالطیر، جواهرنامه، خسرونامه، مختارنامه، پندنامه، اشترنامه، نزهةالحجاب، بیانالارشاد، سیفصل، هیلاجنامه، وصلتنامه.
بدون شک مهمترین کتاب عطار منطقالطیر است . منطقالطیر در عربی یعنی زبان مرغان یا زبان پرندگان که وام گرفته از قرآن (سورهٔ نمل، آیهٔ ۱۶) است. این کتاب، راه رسیدن آدمی به عالیترین مرتبه وجود خویش را در طی کردن ۷ وادی (هفت منزل یا هفت شهر عشق) نشان میدهد: ۱.«جستجو و طلب» ۲.«عشق. ۳.«معرفت» ۴.«استغنا» ۵.«توحید» ۶.«حیرت» ۷.«فنا» که تمام شهوات و خودپرستیهای آدمی از او زایل میشود و میرود تا به حق واصل شود و در واقع از این فنا به بقا میرسد.
این داستان تمثیلی یکی از تاثیرگذارترین و رمزآلودترین داستانهای تمثیلی در ادبیات کلاسیک جهان به شمار میآید. منطق الطیر در قالب مثنوی در بَحرِ عَروضیِ رَمَل شامل ۴٬۳۰۰ تا ۴٬۶۰۰ بیت است.
مقام عطارمولوی که خود بزرگترین شاعر عارف ایران و در واقع جهان است، تحت تاثیر مطالعه آثار عطار و نیز دیدار کوتاهی که در کودکی با او داشت در مورد عطار اینگونه میگوید:هفت شهر عشق را عطّار گشت
ما هنوز اَندَر خَمِ یک کوچهایم !
و شیخ محمود شبستری در گلشن راز :مرا از عاشقی خود عار ناید که در صد قرن چون عطّار ناید!
عطار در جهان آثار مهم عطار به زبانهای فرانسوی، آلمانی، کردی، ازبکی، هندی و ترکی استامبولی ترجمه شده است.
۱. هلموت ریتر، خاورشناس آلمانی و از شیفتگان عطار در شناساندن او به جهان سهم فراوانی دارد. وی حاصل پژوهشهای عمیق خود را درباره وجوه مختلف فکری و اعتقادی عطار در کتاب ارزنده «دریای جان» منتشر کرد.۲. آیانو ساساکی، ایران شناس و رئیس بخش فارسی دانشگاه مطالعات خارجی، «الهی نامه» عطار را به زبان ژاپنی ترجمه کرد. ۳. پانصد رباعی از او توسط منال الیمنی عبدالعزیز استاد دانشگاههای مصر، از دیوان «مختارنامه» را به زبان عربی ترجمه کرد و با عنوان «گزیده رباعیات در قاهره به چاپ رساند.۴. پیتر بروک از نامدارترین کارگردانان تئاتر جهان، نمایشی بر اساس منطقالطیر عطار اجرا کرده است.
و جهان همچنان به عطار ما اقبال دارد....
کودکان و نوجوانانمان را با بزرگان این سرزمین آشنا کنیم که حفظ زبان فارسی مهمترین رکن حفظ جانِ ایران و ایرانِ جان است.
دردِ بیدردی علاجش آتش است 》چند سال پس از جنگ، عطار در مکتب مشغول آموختن شد. در مدرسه، حکایات بزرگان و اولیا و اهل بیت بسیار مورد توجهش قرار گرفت که در بزرگسالی، تبدیل به کتاب تذکرهالاولیا شد. پس از اتمام مدرسه و خواندن دروس ادبی، ریاضی، نجوم، فقه، عرفان و قرآن، داروسازی و داروشناسی را از پدرش آموخت و در دکان عطاری او مشغول به کار شد. کارش در داروسازی و داروشناسی و درمان بیماران نیز همانند تحصیل در مدرسه، بالا گرفت و داروخانه عطار محل رجوع همشهریان شد. در عین حال علاقه وافری به عرفان داشت. شغل عطاری او را از مدحگویی برای پادشاهان و صِله گرفتن از آنان بینیاز کرده بود به همین دلیل شاعر درباری نشد و توانست شعر را در خدمت عرفان به کار گیرد.کلاسهای درس عرفان عطار در نیشابور بسیار گرم و پرشور شد و بسیاری از بزرگان عصر در آن حاضر میشدهاند. عطارِ دوستدارِ اهل بیت توانست شیعه و سنی را در کلاسهای شیرین خود گرد هم آوَرَد.
ما هنوز اَندَر خَمِ یک کوچهایم !
و شیخ محمود شبستری در گلشن راز :مرا از عاشقی خود عار ناید که در صد قرن چون عطّار ناید!
و جهان همچنان به عطار ما اقبال دارد....
۱۵:۴۰
شهرهای دوستدار کتاب معرفی شدند.



منبع: Khabaronline https://search.app/?link=https://www.khabaronline.ir/news/2050027/شهرهای-دوستدار-کتاب-معرف�%
منبع: Khabaronline https://search.app/?link=https://www.khabaronline.ir/news/2050027/شهرهای-دوستدار-کتاب-معرف�%
۱۲:۴۹
۹:۳۷
یکم اردیبهشتماه، روز بزرگداشت استاد سخن پارسی، گرامی.
مدرسه فاطمی برگزار میکند:نشست بررسی اهمیت سعدی، چرایی و چگونگی سعدیخوانی برای دانشآموزان
حضور برای معلمان مقطع دبستان و معلمان فارسی متوسطه اول و دوم به منزله ۲۰ ساعت گواهی ضمن خدمت خواهد بود.
همچنین ورود برای کلیه معلمان کلیه دروس، دانشآموزان تمامی مقاطع بویژه پایه نهمیهای علاقمند به رشته انسانی و همه سعدیدوستان و اهالی کتاب و مطالعه آزاد است.
به چه کار آیَدَت زِ گُل، طَبَقی
از گلستان من، بِبَر وَرَقی ...

مدرسه فاطمی برگزار میکند:نشست بررسی اهمیت سعدی، چرایی و چگونگی سعدیخوانی برای دانشآموزان
حضور برای معلمان مقطع دبستان و معلمان فارسی متوسطه اول و دوم به منزله ۲۰ ساعت گواهی ضمن خدمت خواهد بود.
همچنین ورود برای کلیه معلمان کلیه دروس، دانشآموزان تمامی مقاطع بویژه پایه نهمیهای علاقمند به رشته انسانی و همه سعدیدوستان و اهالی کتاب و مطالعه آزاد است.
از گلستان من، بِبَر وَرَقی ...
۵:۱۹
روز بزرگداشت سعدی به میزبانی کتابخانه عمومی شهید مینکی با همکاری آموزش و پرورش با استقبال خوب معلمان فارسی شهر برگزار شد.

۵:۱۰