بازارسال شده از انس با قرآن پیش از دبستان، نفس زکیه
#ماجرا یادگیری در دوره اول رشدمجموعه پادکستهای انس دادن کودکان با قرآن
استاد احمدرضا اخوت
۴ دقیقه@koodakeroshdmadar
۷:۰۵
بازارسال شده از Z jannati(Hoseini Manesh)
بازی درباره تسبیحاتآیه ها روهم میشه جایگزین کرد
۱۴:۳۴
بازارسال شده از زهرا کشوری
تسبیحات مادر.pdf
۳.۰۲ مگابایت
۱۴:۳۴
بازارسال شده از Z jannati(Hoseini Manesh)
بازی حرکتی اول تسبیحات حضرت زهرا(س) (س)
برای هر ذکر تسبیح یه رنگ توپ انتخاب کنینمثلا
توپ قرمز __ الله اکبر
توپ زرد_____ الحمدالله
توپ آبی_____سبحان اللهو رنگ هر ذکر رو خوب به خاطر بسپارینحالا به یه میز یا یا مقوا و یا ... هر چیزی که بشه باهاش یه سرسره برای قرار دادن توپها درست کرد، نیاز داریم مامان جون شروع میکنن به قِل دادن توپها با رنگ های مختلف و ذکر هر توپ رو هم مطابق با رنگش میگن مثلا الحمدالله
سبحان الله
الله اکبر
قبل از شروع بازی مثلا با هم قرار میذاریم، هر وقت توپ
اومد یعنی ذکر الحمدلله رو که شنیدیم باید توپ رو بندازیم داخل دروازه
(ساده ترش اینه که میتونین هربار یه رنگ از توپ هارو بندازین هوا و بچه ها ذکرش رو بگن،یا توپ هارو پخش کنید بین بچه ها و ذکر ها رو بگین و بچه ها توپ هر ذکر رو بندازن بالا )
بازی حرکتی دوم تسبیحات حضرت زهرا (س)
برای هر ذکر یک دستور رو تعیین میکنینمثلا
با شنیدن الله اکبر بپرین
با شنیدن الحمدلله دستتونو مثل حالت الهی شکر کنین
با شنیدن سبحان الله برین رکوع
یه بار مامان و یه بار هم کودک این دستورا رو اجرا میکنن میتونین سرعتی این کار رو انجام بدین تا دقت تقویت بشه #فاطمیه#تسبیحات_حضرت_زهرا(س)
@nslno
برای هر ذکر تسبیح یه رنگ توپ انتخاب کنینمثلا
قبل از شروع بازی مثلا با هم قرار میذاریم، هر وقت توپ
(ساده ترش اینه که میتونین هربار یه رنگ از توپ هارو بندازین هوا و بچه ها ذکرش رو بگن،یا توپ هارو پخش کنید بین بچه ها و ذکر ها رو بگین و بچه ها توپ هر ذکر رو بندازن بالا )
بازی حرکتی دوم تسبیحات حضرت زهرا (س)
برای هر ذکر یک دستور رو تعیین میکنینمثلا
یه بار مامان و یه بار هم کودک این دستورا رو اجرا میکنن میتونین سرعتی این کار رو انجام بدین تا دقت تقویت بشه #فاطمیه#تسبیحات_حضرت_زهرا(س)
@nslno
۱۴:۳۴
بازارسال شده از وقتی خانه ما بهشت می شود
از کجا باید شروع کنیم.pdf
۱.۶۷ مگابایت
فایل ارائه شده در نشست اسفندماه ۱۴۰۳#وقتی_خانه_ما_بهشت_میشود
۲:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
۱۵:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
۱۵:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
۱۵:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
۱۵:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
۱۵:۲۴
بازارسال شده از 🕊فاطمه صادقی قهرودی
کاربرگ شب قدر-نذر فرهنگی2.pdf
۲.۵۴ مگابایت
کاری از کانال اسلام برای کودکان
۱۵:۲۴
بازارسال شده از محسنین[مدرسه دانشجویی کودک طیبگزین] مجمع مدارس قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
نذر فرهنگی
کاربرگ های شب قدر دخترانه و پسرانهویژه کودکان ۷ سال اول #قرآن_دوست_داشتنی#شبی_به_قدر_هزار_ماه
۱۵:۲۴
بازارسال شده از محسنین[مدرسه دانشجویی کودک طیبگزین] مجمع مدارس قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
چگونه در شرایط بحرانی از روان کودکانمان مراقبت کنیم؟
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
اگر فرزندمان در جریان قرار گرفت، با طمأنینه و لحنی شجاعانه به او اطمینان خاطر دهید و القا کنید که همه چیز تحت کنترل است
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
اینکه کودک نسبت به چه کسانی [علاقه و] ارادت بیشتری دارد؟ اینکه کدام رفتارها را میپسندد و انتخاب میکند؟ درمورد اینکه چرا ما افرادی را بیشتر دوست داریم می توان سخن گفت و تفکر را فعال کرد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
هر قدر گفتگو شود و سوالات نوجوان در این دوره در حد خودش جواب داده شود بهتر است.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
یک نکته در این جا اهمیت دارد که در مورد کودکانی که در ۷ سال دوم دچار ترسهای خاصی مثل از دست دادن والدین هستند و از نظر شاکلهای دچار حساسیتهایی هستند در این زمینه باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد.
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
نگران جواب نباشید گاهی یک آغوش گرفتن و گفتن اینکه همه چیز تحت کنترل است مؤثرتر از جوابهای منطقی است
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
برای بچه ها می تونه آرامش بخش باشه
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱۰:۲۰
بازارسال شده از محسنین[مدرسه دانشجویی کودک طیبگزین] مجمع مدارس قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
چگونه در شرایط بحرانی از روان کودکانمان مراقبت کنیم؟
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
اگر فرزندمان در جریان قرار گرفت، با طمأنینه و لحنی شجاعانه به او اطمینان خاطر دهید و القا کنید که همه چیز تحت کنترل است
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
اینکه کودک نسبت به چه کسانی [علاقه و] ارادت بیشتری دارد؟ اینکه کدام رفتارها را میپسندد و انتخاب میکند؟ درمورد اینکه چرا ما افرادی را بیشتر دوست داریم می توان سخن گفت و تفکر را فعال کرد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
هر قدر گفتگو شود و سوالات نوجوان در این دوره در حد خودش جواب داده شود بهتر است.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
یک نکته در این جا اهمیت دارد که در مورد کودکانی که در ۷ سال دوم دچار ترسهای خاصی مثل از دست دادن والدین هستند و از نظر شاکلهای دچار حساسیتهایی هستند در این زمینه باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد.
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
نگران جواب نباشید گاهی یک آغوش گرفتن و گفتن اینکه همه چیز تحت کنترل است مؤثرتر از جوابهای منطقی است
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
برای بچه ها می تونه آرامش بخش باشه
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱۰:۲۱
بازارسال شده از محسنین[مدرسه دانشجویی کودک طیبگزین] مجمع مدارس قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
چگونه در شرایط بحرانی از روان کودکانمان مراقبت کنیم؟
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
اگر فرزندمان در جریان قرار گرفت، با طمأنینه و لحنی شجاعانه به او اطمینان خاطر دهید و القا کنید که همه چیز تحت کنترل است
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
اینکه کودک نسبت به چه کسانی [علاقه و] ارادت بیشتری دارد؟ اینکه کدام رفتارها را میپسندد و انتخاب میکند؟ درمورد اینکه چرا ما افرادی را بیشتر دوست داریم می توان سخن گفت و تفکر را فعال کرد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
هر قدر گفتگو شود و سوالات نوجوان در این دوره در حد خودش جواب داده شود بهتر است.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
یک نکته در این جا اهمیت دارد که در مورد کودکانی که در ۷ سال دوم دچار ترسهای خاصی مثل از دست دادن والدین هستند و از نظر شاکلهای دچار حساسیتهایی هستند در این زمینه باید با احتیاط بیشتری برخورد کرد.
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
نگران جواب نباشید گاهی یک آغوش گرفتن و گفتن اینکه همه چیز تحت کنترل است مؤثرتر از جوابهای منطقی است
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
برای بچه ها می تونه آرامش بخش باشه
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱. لطفا آرامش خودتان را حفظ کنید و زبان بدن و حالت چهره خودتان را در مقابل فرزندانتان تنظیم کنید.
۲. سعی کنید اوضاع خانه و خانواده رو به حالت قبل و آرام و عادی برگردانید و به کارهای روزمره خود بپردازید.
۳. اخبار و گفتگو درباره این مسائل را تا آن جا که میشود جلوی فرزندان انجام ندهید. و خودتان نیز به جای پیگیری دائم اخبار و یا تماسهای تلفنی مکرر در منزل، با نماز و دعا و ارتباط با خدا خودتان را حفظ و آرام نمایید.
۴. یادمان باشد بچه ها اضطراب ما را همچون اسفنج کاملا جذب میکنند، پس خیلی مهم است که جلوی فرزندان خودمان را کنترل کنیم، به ویژه حالت چهره ما عادی و آرامش داشته باشد و حتی القائات پریشان و نگران نداشته باشید.
۵. اصلا نیازی به شرح همه رخدادها برای کودک نیست و این اشتباه است که ما میخواهیم تا انتهای موضوع را برای کودکان این سنین تعریف کنیم.
۶. درباره مفاهیم انتزاعی مثل شهادت برای بچه های کوچک تا آنجا که می شود صحبت نکنیم.
۷. در نیمه اول ۷ سال دوم که کودکان هنوز به بلوغ عقلی نرسیدهاند، صحبت در مورد شهادت بزرگان مشکلی ندارد. ولی همچنان نباید اخبار و شرح حادثه به تفصیل باز شود. بلکه تاکید باید بر جریان خوب و بد و بر انتخابهای درست و بهتر [توسط خود ما] متمرکز باشد.
۸. در سنین نزدیک به بلوغ می توان در مورد دلیل ناراحتی و دلیل اظهار ارادت با فرزندان گفتگو کرد، ویژگیهای مطلوب را بیان کرد در عین حال در مورد شهادت توضیح داد که به چه معناست. اینکه فردی که شهید است در واقع زنده است و ما را می بیند و همه وقتی میمیرند، روحشان آزاد میشود و افراد مؤمن خوشحال ترند... و مانند این حقایق.
۹. خوب است کودکان ببینند که والدین و اطرافیان صرفا منفعل نیستند، و مثلا نذری پخش میکنند سر سجاده دعا میکنند، از خدا میخواهند صفات خوب مردمان خوب را داشته باشند، یا قرآن میخوانند یا اقدام و فعالیتی در آن رابطه انجام می دهند. [این شیوه، راهکارهای مقابلهای سازگارانه و فعال را به کودک میآموزاند.]
۱۰. انتقال ترس از آینده یا مقایسه با بچه های غزه ترس و اضطرب بچه ها را بیشتر می کند و قابل فهم و مطابق ساختار فکری کودکان بجهت آمادگی لازم در آینده نخواهد بود و مخرب است
۱۱. سعی کنید بازی های جنبشی و غیر مجازی با بچه ها را بیشتر کنید تا کمتر سراغ گوشی بروند و دسترسی به فضای مجازی را کنترل و کم و تا جای ممکن قطع کنید تا اخبار را از آنجا رصد نکنند.
۱۲. اگر فرزندمان ترسیده و در این باره صحبت می کند، سریع گذر نکنید،اجازه دهید درباره احساساتش و ترس هایش با شما گفتگو کند و شما بیشتر شنونده باشید و اما لحن و حالات بدن و القا شما مطمئن و آرام باشد.
عباراتی مثل ما خیلی شجاع و قوی هستیم
شادی روح همه شهدا خصوصا شهدای اخیر فاتحه ای نثار بفرمایید@quranandetrat_tayyebchildschool
۱۰:۲۳
بازارسال شده از محسنین[مدرسه دانشجویی کودک طیبگزین] مجمع مدارس قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران
بسم الله الرحمن الرحیم
مدرسه کودک طیبگزین(محسنین) برگزار میکند؛
سلسله جلسات پناهگاه امن
ختم ماهانه اول: تجدید قوای مادری در عصر ظهور
توجه به ثواب قرائت سوره ها و وعدههای الهی در ثواب قرائت
توجه سیردار فاتحه و خاتمه سُوَر مبارکه
توجه به وعده های الهی جبهه حق و باطل در سُوَر
ویژه مادران*
همراه با برنامه فردی و گروهی
*روزهای زوج ۷ الی ۸ صبح
خانم زهرا کشوری
جهت اطلاع از برنامهها وارد گروه زیر شوید:ble.ir/join/3VyqhP3aYEکانال مدرسه کودک طیبگزین[محسنین]:@quranandetrat_tayyebchildschool
مدرسه کودک طیبگزین(محسنین) برگزار میکند؛
*روزهای زوج ۷ الی ۸ صبح
جهت اطلاع از برنامهها وارد گروه زیر شوید:ble.ir/join/3VyqhP3aYEکانال مدرسه کودک طیبگزین[محسنین]:@quranandetrat_tayyebchildschool
۱۴:۴۲