۱۱ آبان
بازارسال شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
۵:۵۴
۲۲:۲۵
haftegi900729-emamreza03.mp3
۱۷:۰۱-۸.۳ مگابایت
۲۲:۵۲
۱۲ آبان
بازارسال شده از M.saqian
مسئول بهشتی
امـام جعفرصـادق علیهالسلام:مَنْ تَوَلّی أمْراً مِن اُمُورِ النّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ شَرَّهُ وَ َنَظَرَ فی اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقّاً عَلَی اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ أَن یُؤَمِّنَ رَوْعَتَهُ یَومَ القِیامَةِ وَ یُدْخِلَهُ الجَنَّةَ
هرکس زمام امری از امور مردم را به دست گیرد و عدالت پیشه کند و درِ خانه خود را به روی مردم بگشاید و شرّ نرساند و به امور مردم رسیدگی کند، بر خدای عزّوجل است که در روز قیامت او را از ترس و هراس ایمن گرداند و او را به بهشت ببَرَد.بحارالأنوار، ج ۷۵، ص۳۴۰
امـام جعفرصـادق علیهالسلام:مَنْ تَوَلّی أمْراً مِن اُمُورِ النّاسِ فَعَدَلَ وَ فَتَحَ بابَهُ وَ رَفَعَ شَرَّهُ وَ َنَظَرَ فی اُمُورِ النّاسِ کانَ حَقّاً عَلَی اللّه ِ عَزَّوَجَلَّ أَن یُؤَمِّنَ رَوْعَتَهُ یَومَ القِیامَةِ وَ یُدْخِلَهُ الجَنَّةَ
هرکس زمام امری از امور مردم را به دست گیرد و عدالت پیشه کند و درِ خانه خود را به روی مردم بگشاید و شرّ نرساند و به امور مردم رسیدگی کند، بر خدای عزّوجل است که در روز قیامت او را از ترس و هراس ایمن گرداند و او را به بهشت ببَرَد.بحارالأنوار، ج ۷۵، ص۳۴۰
۸:۳۴
۱۴ آبان
۸:۱۷
۱۶ آبان
بازارسال شده از 🔺 یاران صادق 🔻
۱۲:۴۹
۱۷ آبان
۲۰:۳۶
۱۹ آبان
تقریباً هیچ جایی ندیدم کسی به درستی فرمایشات مقام معظم رهبری را بعد از شرارت اسرائیل در ایران، به دقت و با جزئیات و با تطبیق بیانات گذشته و موارد مشابه تحلیل کند. خبر امروز در مورد شاهرود را باید در همین مختصات دید. برخلاف شرایط حمله اسرائیل به کنسول گری که ایشان به صورت قاطع و در تخاطب با دشمن وعده حمله و سیلی محکم به رژیم را دادند ، بعد از شرارت اخیر رژیم در ایران، ایشان در تخاطب با داخل صحبت از ظرفیت های داخلی و لزوم به هم زدن محاسبات دشمن کردند و به نظر می رسد سطح جدیدی از مدیریت تقابل های منطقه ای و جهانی در ایران ایجاد خواهد شد.
@leaflets
@leaflets
۸:۰۵
۲۰ آبان
بسم الله الرحمن الرحیم تذکر مهم رهبری به امکان و مانع ترمیدور انقلاب اسلامی
بخش ابتدایی سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان نگرانی هایی را برای دلدادگان این بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام ایجاد کرد و این نگرانی بجاست و ما همیشه از خداوند متعال مسئلت کرده ایم که از عمر ما بکاهد و به عمر ایشان که رکن جهان اسلام و عامل و مایه آبرو و عزت ایران اسلامی است بیافزاید.
لیکن نباید فراموش کرد که اصل سخن ایشان در چه «زمینه ای» مطرح شد. ایشان مجلس خبرگان را انقلابی ترین نهاد نامیدند زیرا وظیفه ای برعهده دارد که به نوعی حیات و ممات انقلاب در گرو آن وظیفه است. آن وظیفه هم تعیین رهبری است. نکته قابل تأمل این است که ایشان به اهمیت انتخاب رهبری نه صرفاً به عنوان انتخاب یک رئیس سازمان بلکه به مثابه مهمترین عاملی که می تواند از ترمیدور انقلاب جلوگیری کند نام بردند. خصوصاً اینکه اینجا به تصریح به انقلاب های فرانسه و شوروی اشاره کردند که بعد از ده و پانزده سال شکست خورد و با وجود هزینه های زیاد و کشته های فراوان و زحمات دلسوزانی که دغدغه رهایی از سلطه سلطنت را داشتند باز به همان وضعیت سابق بازگشت.
به عبارت دیگر در کنار بعد مردم سالاری دینی در نظریه سیاسی انقلاب، که عامل مهمی برای جاودانگی حاکمیت است، ایشان نسبت به جایگاه «رهبری» به عنوان رکن رکین نظام سیاسی، متذکر شدند که مهمترین عامل جلوگیری از انحراف و ترمیدور انقلاب، رهبری است و چون خبرگان وظیفه تعیین چنین عاملی را دارد، هم انقلابی ترین نهاد است و هم باید به وظیفه سنگین خود «با دقت» زیاد عمل کند و کسی که واقعاً به آرمان های انقلاب اعتقاد دارد را برای این جایگاه برگزیند.
نکته دیگر درمورد امکان و وقوع ترمیدور نسبت به انقلاب اسلامی ایران است. هرچند می توان تلویحاً «امکان» ترمیدور در انقلاب را در سخنان گذشته ایشان نیز فهم نمود. لیکن در این سخنرانی نیز با ذکر مثال از سقوط انقلاب شوروی و فرانسه و همچنین با استناد به آیات فراوان قرآن از این امکان سخن گفتند. هرچند ما استبعاد در «وقوع» چنین امری داریم و از خود ایشان آموخته ایم که در نهایت پیروزی برای جبهه حق است و انقلاب ایران یکی از وعده های الهی برای سرکوب استکبار و ظلم جهانی است.
به هرحال فرمایشات اخیر ایشان تذکر بسیار مهمی بود نسبت به اینکه «جایگاه رهبری» در نظریه سیاسی انقلاب از حساسیت و عاملیت فوق العاده مهمی در استمرار حیات نظام سیاسی و اجتماعی برخوردار است و اگرچه این جایگاه متأثر از مصادیق خود است لیکن به تصریح خود ایشان «وابسته به افراد» نیست و باید در نظریه پردازی های علمی به این موضوع دقت کرد.
باری امروز باید از جایگاه رهبری به عنوان حافظ «انقلاب اسلامی» و «ایران کهن و متمدن» به شدت و سخت گیرانه صیانت کرد و برای افزایش «سرمایه اجتماعی» حامی این جایگاه از تمام اقشار جامعه کوشید و با کج سلیقه گی های متنوع به اسم انقلابی گری و... که موجب بدبینی به این جایگاه می شود مبارزه کرد.
پ.ن1: تعمداً واژه لاتین «ترمیدور» را استخدام کردم زیرا هم معنای فارسیِ با تسامح آن رسا نبود و هم علاقه ای به استعمال معادل دقیقش نداشتم
پ.ن2: پیوند متن فرمایشات ایشان جهت مطالعه دقیق ترhttps://khl.ink/f/58264
@leaflets
بخش ابتدایی سخنان مقام معظم رهبری مدظله العالی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان نگرانی هایی را برای دلدادگان این بزرگ مرد تاریخ جهان اسلام ایجاد کرد و این نگرانی بجاست و ما همیشه از خداوند متعال مسئلت کرده ایم که از عمر ما بکاهد و به عمر ایشان که رکن جهان اسلام و عامل و مایه آبرو و عزت ایران اسلامی است بیافزاید.
لیکن نباید فراموش کرد که اصل سخن ایشان در چه «زمینه ای» مطرح شد. ایشان مجلس خبرگان را انقلابی ترین نهاد نامیدند زیرا وظیفه ای برعهده دارد که به نوعی حیات و ممات انقلاب در گرو آن وظیفه است. آن وظیفه هم تعیین رهبری است. نکته قابل تأمل این است که ایشان به اهمیت انتخاب رهبری نه صرفاً به عنوان انتخاب یک رئیس سازمان بلکه به مثابه مهمترین عاملی که می تواند از ترمیدور انقلاب جلوگیری کند نام بردند. خصوصاً اینکه اینجا به تصریح به انقلاب های فرانسه و شوروی اشاره کردند که بعد از ده و پانزده سال شکست خورد و با وجود هزینه های زیاد و کشته های فراوان و زحمات دلسوزانی که دغدغه رهایی از سلطه سلطنت را داشتند باز به همان وضعیت سابق بازگشت.
به عبارت دیگر در کنار بعد مردم سالاری دینی در نظریه سیاسی انقلاب، که عامل مهمی برای جاودانگی حاکمیت است، ایشان نسبت به جایگاه «رهبری» به عنوان رکن رکین نظام سیاسی، متذکر شدند که مهمترین عامل جلوگیری از انحراف و ترمیدور انقلاب، رهبری است و چون خبرگان وظیفه تعیین چنین عاملی را دارد، هم انقلابی ترین نهاد است و هم باید به وظیفه سنگین خود «با دقت» زیاد عمل کند و کسی که واقعاً به آرمان های انقلاب اعتقاد دارد را برای این جایگاه برگزیند.
نکته دیگر درمورد امکان و وقوع ترمیدور نسبت به انقلاب اسلامی ایران است. هرچند می توان تلویحاً «امکان» ترمیدور در انقلاب را در سخنان گذشته ایشان نیز فهم نمود. لیکن در این سخنرانی نیز با ذکر مثال از سقوط انقلاب شوروی و فرانسه و همچنین با استناد به آیات فراوان قرآن از این امکان سخن گفتند. هرچند ما استبعاد در «وقوع» چنین امری داریم و از خود ایشان آموخته ایم که در نهایت پیروزی برای جبهه حق است و انقلاب ایران یکی از وعده های الهی برای سرکوب استکبار و ظلم جهانی است.
به هرحال فرمایشات اخیر ایشان تذکر بسیار مهمی بود نسبت به اینکه «جایگاه رهبری» در نظریه سیاسی انقلاب از حساسیت و عاملیت فوق العاده مهمی در استمرار حیات نظام سیاسی و اجتماعی برخوردار است و اگرچه این جایگاه متأثر از مصادیق خود است لیکن به تصریح خود ایشان «وابسته به افراد» نیست و باید در نظریه پردازی های علمی به این موضوع دقت کرد.
باری امروز باید از جایگاه رهبری به عنوان حافظ «انقلاب اسلامی» و «ایران کهن و متمدن» به شدت و سخت گیرانه صیانت کرد و برای افزایش «سرمایه اجتماعی» حامی این جایگاه از تمام اقشار جامعه کوشید و با کج سلیقه گی های متنوع به اسم انقلابی گری و... که موجب بدبینی به این جایگاه می شود مبارزه کرد.
پ.ن1: تعمداً واژه لاتین «ترمیدور» را استخدام کردم زیرا هم معنای فارسیِ با تسامح آن رسا نبود و هم علاقه ای به استعمال معادل دقیقش نداشتم
پ.ن2: پیوند متن فرمایشات ایشان جهت مطالعه دقیق ترhttps://khl.ink/f/58264
@leaflets
۶:۱۱
۲۱ آبان
۱۴:۰۵
۲۲ آبان
بازارسال شده از مجله عصراندیشه
حوزویان آستانه تحمل خود را در مقابل مخالفان بالا ببرند / اینکه گفته میشود فقیه سیاسی نمیتوان در فقه قوی باشد حرف غلطی است
آیتالله نوری همدانی: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود متأسفانه گاهی انسان میبیند یا میشنود که افراد خیلی زود قضاوت میکنند و عدهای هم سریع تخریب میکنند و برچسب هایی هم میزنند و فرقی هم نمیکند اگر در موضوعات سیاسی اختلاف نظر داشته باشند میگویند ضد فلان شده و یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند میگویند سواد ندارد، توقع از حوزه این است که کار با ارزش را ارج بگذارند و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کنند.
بنده معتقدم بايد فقه سنتی ما، فقه جواهری ما و تراث گذشتگان حفظ شود و می توانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو میتوانیم اثرگذار باشیم اخیراً در بعضی از مقالات میخوانیم که دوران گذر است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست بنظرم این حرف نباید درست باشد. البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصاً در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوین مانند رمز ارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه بايد ورود پیدا کند و از مشاوران که در اين امر متخصص هستند استفاده کنند.
حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه انسان بايد آماده پاسخگویی باشد. مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد دیدم جناب آقای فاضل آقازاده محترم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همين مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسين است که حوزه چنین آمادگی داشته باشد، ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیتاللّه مصباح یزدی را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود اصلاً کار اهل بیت (علیهم السلام) هم یکی تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص میخواهد. فقیه مهم؛ درسش، تألیفاتش و تربيت شاگردانش معرِّف او هستند این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد میخواهد، پشتکار میخواهد، مطلب میخواهد نه اینکه جوری برنامه ریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتياز قائل شویم. بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر و یا در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم اینجور حوزه فقیه پرور نخواهد شد.
من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است، عدهای هم میخواهند اینگونه القاء کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و می خواهند از این طریق علماء را منزوی کنند این هم حرف غلطی است اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام) است، هر کدام به طریقی به مقتضی شرایطی که در آن واقع شدهاند با تدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند.#عصراندیشه@Asreandisheh
آیتالله نوری همدانی: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود متأسفانه گاهی انسان میبیند یا میشنود که افراد خیلی زود قضاوت میکنند و عدهای هم سریع تخریب میکنند و برچسب هایی هم میزنند و فرقی هم نمیکند اگر در موضوعات سیاسی اختلاف نظر داشته باشند میگویند ضد فلان شده و یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند میگویند سواد ندارد، توقع از حوزه این است که کار با ارزش را ارج بگذارند و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کنند.
بنده معتقدم بايد فقه سنتی ما، فقه جواهری ما و تراث گذشتگان حفظ شود و می توانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو میتوانیم اثرگذار باشیم اخیراً در بعضی از مقالات میخوانیم که دوران گذر است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست بنظرم این حرف نباید درست باشد. البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصاً در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوین مانند رمز ارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه بايد ورود پیدا کند و از مشاوران که در اين امر متخصص هستند استفاده کنند.
حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه انسان بايد آماده پاسخگویی باشد. مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد دیدم جناب آقای فاضل آقازاده محترم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همين مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسين است که حوزه چنین آمادگی داشته باشد، ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیتاللّه مصباح یزدی را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود اصلاً کار اهل بیت (علیهم السلام) هم یکی تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص میخواهد. فقیه مهم؛ درسش، تألیفاتش و تربيت شاگردانش معرِّف او هستند این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد میخواهد، پشتکار میخواهد، مطلب میخواهد نه اینکه جوری برنامه ریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتياز قائل شویم. بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر و یا در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم اینجور حوزه فقیه پرور نخواهد شد.
من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چند برابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است، عدهای هم میخواهند اینگونه القاء کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و می خواهند از این طریق علماء را منزوی کنند این هم حرف غلطی است اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهل بیت (علیهم السلام) است، هر کدام به طریقی به مقتضی شرایطی که در آن واقع شدهاند با تدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند.#عصراندیشه@Asreandisheh
۹:۲۵
بازارسال شده از مباحثه تغییر رفتار
۱۹:۵۳
۲۳ آبان
۱۰:۱۶
نگاشته ها|طالبی طادی
اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم(ع) با همکاری خانه سبک زندگی برگزار می کند: جمع خوانی کتب حوزه بینش های رفتاری با راهبری اساتید متخصص این حوزه کتاب اول: تلنگر برای ایران پنجشنبه ها: ساعت 7 صبح جلسات به صورت مجازی برگزار می شود. همراه با اعطای گواهی حضور پیوند ثبت نام: https://forms.formool.ir/oc3ck #حکمت_برای_زندگی —•—•—•—•—•—•—•—•—•— @BouNews http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
توضیحات در مورد دوره جمع خوانی کتب حوزه بینش های رفتاری
مقدمه
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چرا برخی سیاستها و قوانین با استقبال گسترده روبرو میشوند و برخی دیگر با مقاومت شدید مواجه میشوند؟ چرا گاهی اوقات، بهترین تصمیمها از سوی مردم پذیرفته نمیشوند؟ پاسخ این سوالات را میتوان در حوزه جذاب و رو به رشدی به نام بینشهای رفتاری جستجو کرد.
بینشهای رفتاری چیست؟
بینشهای رفتاری (Behavioral Insights) روشی نوین برای طراحی سیاستها و برنامههای دولتی است که با درک عمیق از رفتار انسانها، تصمیمگیریهای آنها را به سمت نتایج مطلوب هدایت میکند. این رویکرد با استفاده از دانش روانشناسی، اقتصاد رفتاری و علوم اجتماعی، به بررسی چگونگی تصمیمگیری و رفتار انسانها میپردازد. این حوزه به دنبال درک عمیق از عوامل موثر بر تصمیمگیریهای فردی و جمعی است تا بتوان با طراحی سیاستها و برنامههای موثرتر، رفتار افراد را در جهت مطلوب هدایت کرد.
بینشهای رفتاری و معماری انتخابهای شهروندی
با استفاده از بینشهای رفتاری میتوانیم انتخابهای شهروندی را به گونهای طراحی کنیم که مردم به طور داوطلبانه و آگاهانه، تصمیمات بهتری برای خود و جامعه بگیرند. به عنوان مثال، میتوان با طراحی هوشمندانه خدمات عمومی، مشارکت شهروندان را در تصمیمگیریهای شهری افزایش داد یا با ارائه اطلاعات شفاف و قابل فهم، آگاهی مردم را نسبت به مسائل اجتماعی بهبود بخشید و یا آنها را نسبت به هنجارهای مثبت مانند پوشش عفیفانه و حجاب اسلامی ترغیب نمود.
اهمیت بینشهای رفتاری در ایران
جامعه ایران با پیچیدگیهای خاص خود، نیازمند رویکردهای نوینی برای حل چالشهای اجتماعی و سیاسی است. بالاخص مسائل و چالش های رفتاری که دارای حساسیت های سیاسی است و به راحتی و به شکل گسترده نمی توان از ابزارهای قانونی و مجازات در کنترل آن استفاده کرد. بینشهای رفتاری میتواند به ما کمک کند تا درک بهتری از دلایل برخی از مشکلات اجتماعی پیدا کنیم و راهکارهای موثرتری برای حل آنها ارائه دهیم.
دانشجویان کدام رشته های تحصیلی می توانند در این دوره شرکت کنند؟دانشجویان رشتههای روان شناسی، جامعهشناسی، فلسفه، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مدیریت، رسانه و ارتباطات نزدیک ترین مخاطبان به حوزه بینش های رفتاری هستند که می توانند با استفاده از این قواعد، اندوخته های علمی خود را کاربردی و عملیاتی نمایند. با این حال تقریباً تمامی رشته های حوزه علوم انسانی و اسلامی قابلیت بهره برداری از حوزه بینش های رفتاری را دارند.
تجربیات سایر کشورهاامروزه بسیاری از کشورهای دنیا دارای واحدها و گروه های بینش های رفتاری در دولت(به صورت متمرکز) یا در وزارت خانه ها و سازمان های مربوطه(به صورت غیرمتمرکز) می باشند. برخی از دستاوردهای جهانی این واحد عبارتنداز:افزایش مشارکت شهروندان: استفاده از تکنیکهای سادهای مانند یادآوری یا ارائه گزینههای پیشفرض، باعث افزایش مشارکت در برنامههای دولتی مانند واکسیناسیون، پرداخت مالیات و ثبتنام در انتخابات شده است.کاهش هزینهها: با بهینه کردن رفتار افراد، دولتها توانستهاند هزینههای بسیاری را در حوزههای مختلف مانند مصرف انرژی، مدیریت پسماند و خدمات بهداشتی کاهش دهند.بهبود خدمات دولتی: طراحی خدمات دولتی بر اساس بینشهای رفتاری، منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت خدمات شده است.توسعه سیاستهای موثر: با درک بهتر دلایل رفتارهای افراد، دولتها قادر به طراحی سیاستهایی شدهاند که اثربخشی بیشتری دارند.
نتیجهگیریبینشهای رفتاری یک ابزار قدرتمند برای درک و تغییر رفتار انسانها است. با استفاده از این ابزار میتوانیم جامعهای بهتر و با رضایت بیشتر ایجاد کنیم. شرکت در این دوره، فرصتی است برای آشنایی با این حوزه جذاب و کاربردی و استفاده از آن برای حل چالشهای جامعه ایران با استفاده از ظرفیت رشته های مختلف علوم انسانی و اسلامی.
#حکمت_برای_زندگی—•—•—•—•—•—•—•—•—•— @BouNews http://www.bou.ac.ir—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
مقدمه
آیا تا به حال به این فکر کردهاید که چرا برخی سیاستها و قوانین با استقبال گسترده روبرو میشوند و برخی دیگر با مقاومت شدید مواجه میشوند؟ چرا گاهی اوقات، بهترین تصمیمها از سوی مردم پذیرفته نمیشوند؟ پاسخ این سوالات را میتوان در حوزه جذاب و رو به رشدی به نام بینشهای رفتاری جستجو کرد.
بینشهای رفتاری چیست؟
بینشهای رفتاری (Behavioral Insights) روشی نوین برای طراحی سیاستها و برنامههای دولتی است که با درک عمیق از رفتار انسانها، تصمیمگیریهای آنها را به سمت نتایج مطلوب هدایت میکند. این رویکرد با استفاده از دانش روانشناسی، اقتصاد رفتاری و علوم اجتماعی، به بررسی چگونگی تصمیمگیری و رفتار انسانها میپردازد. این حوزه به دنبال درک عمیق از عوامل موثر بر تصمیمگیریهای فردی و جمعی است تا بتوان با طراحی سیاستها و برنامههای موثرتر، رفتار افراد را در جهت مطلوب هدایت کرد.
بینشهای رفتاری و معماری انتخابهای شهروندی
با استفاده از بینشهای رفتاری میتوانیم انتخابهای شهروندی را به گونهای طراحی کنیم که مردم به طور داوطلبانه و آگاهانه، تصمیمات بهتری برای خود و جامعه بگیرند. به عنوان مثال، میتوان با طراحی هوشمندانه خدمات عمومی، مشارکت شهروندان را در تصمیمگیریهای شهری افزایش داد یا با ارائه اطلاعات شفاف و قابل فهم، آگاهی مردم را نسبت به مسائل اجتماعی بهبود بخشید و یا آنها را نسبت به هنجارهای مثبت مانند پوشش عفیفانه و حجاب اسلامی ترغیب نمود.
اهمیت بینشهای رفتاری در ایران
جامعه ایران با پیچیدگیهای خاص خود، نیازمند رویکردهای نوینی برای حل چالشهای اجتماعی و سیاسی است. بالاخص مسائل و چالش های رفتاری که دارای حساسیت های سیاسی است و به راحتی و به شکل گسترده نمی توان از ابزارهای قانونی و مجازات در کنترل آن استفاده کرد. بینشهای رفتاری میتواند به ما کمک کند تا درک بهتری از دلایل برخی از مشکلات اجتماعی پیدا کنیم و راهکارهای موثرتری برای حل آنها ارائه دهیم.
دانشجویان کدام رشته های تحصیلی می توانند در این دوره شرکت کنند؟دانشجویان رشتههای روان شناسی، جامعهشناسی، فلسفه، علوم سیاسی، علوم تربیتی، مدیریت، رسانه و ارتباطات نزدیک ترین مخاطبان به حوزه بینش های رفتاری هستند که می توانند با استفاده از این قواعد، اندوخته های علمی خود را کاربردی و عملیاتی نمایند. با این حال تقریباً تمامی رشته های حوزه علوم انسانی و اسلامی قابلیت بهره برداری از حوزه بینش های رفتاری را دارند.
تجربیات سایر کشورهاامروزه بسیاری از کشورهای دنیا دارای واحدها و گروه های بینش های رفتاری در دولت(به صورت متمرکز) یا در وزارت خانه ها و سازمان های مربوطه(به صورت غیرمتمرکز) می باشند. برخی از دستاوردهای جهانی این واحد عبارتنداز:افزایش مشارکت شهروندان: استفاده از تکنیکهای سادهای مانند یادآوری یا ارائه گزینههای پیشفرض، باعث افزایش مشارکت در برنامههای دولتی مانند واکسیناسیون، پرداخت مالیات و ثبتنام در انتخابات شده است.کاهش هزینهها: با بهینه کردن رفتار افراد، دولتها توانستهاند هزینههای بسیاری را در حوزههای مختلف مانند مصرف انرژی، مدیریت پسماند و خدمات بهداشتی کاهش دهند.بهبود خدمات دولتی: طراحی خدمات دولتی بر اساس بینشهای رفتاری، منجر به افزایش رضایتمندی شهروندان و بهبود کیفیت خدمات شده است.توسعه سیاستهای موثر: با درک بهتر دلایل رفتارهای افراد، دولتها قادر به طراحی سیاستهایی شدهاند که اثربخشی بیشتری دارند.
نتیجهگیریبینشهای رفتاری یک ابزار قدرتمند برای درک و تغییر رفتار انسانها است. با استفاده از این ابزار میتوانیم جامعهای بهتر و با رضایت بیشتر ایجاد کنیم. شرکت در این دوره، فرصتی است برای آشنایی با این حوزه جذاب و کاربردی و استفاده از آن برای حل چالشهای جامعه ایران با استفاده از ظرفیت رشته های مختلف علوم انسانی و اسلامی.
#حکمت_برای_زندگی—•—•—•—•—•—•—•—•—•— @BouNews http://www.bou.ac.ir—•—•—•—•—•—•—•—•—•—
۱۰:۱۷
۲۵ آبان
۹:۰۶
۲۶ آبان
۷:۳۱
۷:۳۱
۷:۳۱
بازارسال شده از کانال رسمی دکتر حمیدرضا آیت اللهی
۱۸:۰۷
۱ آذر
۸:۱۴