بله | کانال مبدأ
عکس پروفایل مبدأم

مبدأ

۳,۲۳۶عضو
thumbnail
undefined سلسله نشست های تخصصیundefined "در مدار هنرستان" undefined
undefined نشست سومundefined نگاه حکمرانی و سیاستگذاری به فنی‌و‌حرفه‌ای و کاردانش
undefined یک شنبه ی هر هفته، ساعت ۱۹.۳۰
undefined عباس بیات undefinedمدیر کل سابق دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش undefined محسن خاکیundefinedپژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت
undefinedدر اسکای روم
undefinedلینک ثبت نام:https://land.javane.org/honarestan
undefined مبدا | قرارگاه برنامه ریزی آموزشی
undefined @mabdaa

۱۲:۴۲

thumbnail
undefined سلسله نشست های تخصصیundefined "مثبتِ هنرستان" undefined بررسی فرآیند تربیت هنرآموز در ایران و جهان
undefined شنبه تا چهارشنبه (ساعت ۱۲ الی ۱۴)
undefined دکتر چهاربند undefinedرئیس سابق مرکز برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش
undefined دکتر آقاباباییundefinedمدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تالیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش
undefined دکتر مطیع بیرجندیundefinedعضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
undefined دکتر موسویundefinedرئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال‌های ۱۳۷۳ الی ۱۳۷۷
undefinedتهران
undefinedلینک ثبت نام:land.javane.org/mosbat
undefined مبدا | قرارگاه برنامه ریزی آموزشی
undefined @mabdaa

۱۲:۴۳

thumbnail
undefined صعود
undefined اولین دوره مبنایی_تخصصی ویژه‌ی هنرآموزان
undefined مهلت ثبت نامتا ۴ مهر ۱۴۰۴
undefined زمان برگزاریحضوری: ۲۳ تا ۲۵ مهر، تهران
undefined هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزار تومان
undefined لینک ثبت نامhttps://land.javane.org/rise/
مبدأ | قرارگاه برنامه ریزی آموزشی
undefined @mabdaa

۹:۵۰

thumbnail
undefined صعود
undefined اولین دوره مبنایی_تخصصی ویژه‌ی هنرآموزان
undefined مهلت ثبت نامتا ۴ مهر ۱۴۰۴
undefined زمان برگزاریحضوری: ۲۳ تا ۲۵ مهر، تهران
undefined هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزار تومان
undefined لینک ثبت نام https://land.javane.org/rise/
مبدأ | قرارگاه برنامه ریزی آموزشی
undefined @mabdaa

۹:۱۶

thumbnail
undefined یاد شهیدان مدرسه در آغاز مهر
undefined️ روز اول مهر، یادآور شور و شوق بازگشایی مدرسه‌هاست؛ اما امسال در حالی به استقبال سال تحصیلی جدید می‌رویم که چشم‌هایمان به تصاویر دردناک مدارس ویران‌شده در غزه و دل‌هایمان همراه با دانش‌آموزان و معلمانی است که در جنگ ۱۲ روزه به شهادت رسیدند.
undefined️ در حالی‌که کودکان و نوجوانان جهان با کیف و کتاب پای درس می‌نشینند، دانش‌آموزان فلسطینی، مظلومانه درس آزادگی را با خون خود بر صفحه تاریخ می‌نویسند.
undefined️ ملت ایران هم‌صدا با آزادگان جهان، جنایات رژیم صهیونیستی علیه دانش‌آموزان و معلمان بی‌دفاع را به شدت محکوم کرده و آغاز سال تحصیلی را فرصتی برای تجدید پیمان با آرمان‌های شهیدان می‌داند.
undefined️ یاد و نام شهیدان مدرسه‌های ایران و فلسطین را گرامی می‌داریم و باور داریم که آینده روشن از آنِ نسل‌های مقاوم و عدالت‌خواه خواهد بود.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۵:۴۳

thumbnail
undefined یکی بر سر شاخ، بن می‌برید/ احوالات عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه آموزش
شورای عالی انقلاب فرهنگی در سه سال اخیر پرکارترین مصوبات خود را در حوزه تعلیم و تربیت به تصویب رساند، اما با روی کار آمدن دولت چهاردهم، روند شورا از اجرا و نظارت بر مصوبات به لغو و بازنگری‌های پیاپی تغییر یافته است؛ چرخشی که جایگاه این نهاد فراقوه‌ای را به‌شدت متزلزل کرده و آن را از مرجع عالی سیاست‌گذاری فرهنگی و تربیتی به نهادی تابع دولت‌ها فروکاسته است.
undefinedشهرام رامشت:
undefined وقتی به اهداف و وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه می‌کنیم، با این عبارات مواجه می‌شویم که نقش برجسته این شورای فراقوه‌ای را در حوزه فرهنگ و تربیت به‌خوبی ترسیم می‌کند:
«شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مرجع عالی سیاست‌گذاری، تعیین خط‌مشی، تصمیم‌گیری و هماهنگی و هدایت امور فرهنگی، آموزشی و پژوهشی کشور در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن لازم‌الاجرا و در حکم قانون است.»
undefinedفعالیت این شورا در دوره‌های مختلف با افت‌وخیز بسیاری همراه بوده است. بی‌تردید یکی از پرکارترین سال‌های شورا در حوزه تعلیم و تربیت، سال‌های ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بوده است. با وجود نقدهایی که بعضاً به برخی ورودهای نابجای شورا در حوزه‌های غیرکلان وارد است، ستاد تربیت شورا در این ایام پرجنب‌وجوش ظاهر شد و مصوبات متعددی در این سال‌ها به تصویب رساند؛ از جمله:تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور،نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش،افزایش ظرفیت پزشکی در مقطع عمومی،مجموعه‌ای از مصوبات درباره سنجش و پذیرش دانشجو در آموزش عالی نظیر تأثیر قطعی معدل،و در دانشگاه فرهنگیان، مصوباتی همچون سن ورود به این دانشگاه.
undefinedاما پس از روی کار آمدن دولت چهاردهم، ورق به‌کلی برگشت و فعالیت شورا به‌جای تمرکز بر نظارت و حسن اجرای مصوبات، به سمت لغو مصوبات سوق یافت. به‌گونه‌ای که در یک سال اخیر بسیاری از مصوبات حوزه آموزش مورد تردید یا انکار قرار گرفت. تنها چند ماه پس از استقرار دولت، مصوبه تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور لغو شد. سپس ظرفیت‌های پزشکی به حالت قبل بازگشت و با چانه‌زنی، به شکلی عجیب و نامتوازن در برخی استان‌ها ظرفیت ایجاد شد. در این مدت هیچ نظارتی بر پیشبرد نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت نگرفت. مصوبه تأثیر قطعی معدل و شیوه برگزاری کنکور بلاتکلیف ماند و نهایتاً، در روزهای اخیر، مصوبه سن ورود به دانشگاه فرهنگیان از ۲۴ سال به ۳۰ سال تغییر یافت.
undefinedفارغ از موافقت یا مخالفت‌های کارشناسی درباره این مصوبات، رفتار شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک سال گذشته در مواجهه با تصمیمات سه سال اخیر خود محل تأمل جدی است. اگر این روند ادامه پیدا کند، مصوبات شورا ـ که در حکم قانون هستند ـ از مصوبات هیأت دولت هم کم‌اثرتر خواهد شد.
undefinedاین پرسش جدی مطرح است: چه بر سر این شورا آمده که در عرض دو سال چنین دچار چرخش کارشناسی شده و تک‌تک مصوبات خود در حوزه آموزش را لغو می‌کند؟ مگر اعضای شورا چقدر تغییر کرده‌اند؟ چند نفر از ستاد تعلیم و تربیت جابجا شده‌اند؟ جز اعضای حقوقی دولت که به‌طور طبیعی تغییر کرده‌اند، چه دگرگونی دیگری رخ داده است؟ آیا سیاست همراهی با دولت‌ها جایگزین نگاه کارشناسی شده است؟ اگر چنین باشد، وای به روزی که بگندد نمک!
undefinedمگر نه اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهادی فرابخشی با وظیفه خط‌مشی‌گذاری کلان ذیل سیاست‌های نظام است؟ پس چه تفاوتی می‌کند کدام دولت بر سر کار است؟ وظیفه شورا تعیین خط‌مشی‌های کلان است که با آمد و شد دولت‌ها تغییر نمی‌کند. اساساً یکی از اهداف تأسیس چنین شوراهایی، صیانت از سیاست‌های کلان نظام در حوزه‌های مختلف است؛ دولت‌ها باید ذیل این مصوبات عمل کنند، نه اینکه در مقام خط‌مشی‌گذار کلان جایگزین شورا شوند. در غیر این صورت، چه نیازی به شورای عالی است؟ همان هیأت دولت هم سیاست‌های بالادستی را بنویسد و هم اجرا کند!
undefinedبه نظر می‌رسد همراهی این‌چنینی شورای عالی انقلاب فرهنگی با دولت‌ها، به هر بهانه‌ای که باشد، نقض غرض است و تنها یک پیامد دارد: تزلزل جایگاه مرجع عالی سیاست‌گذاری فرهنگ و تربیت کشور. جایگاهی که به‌سادگی به دست نیامده و اگر از دست برود، به‌سادگی جبران نخواهد شد.
undefinedاز این‌رو، برادرانه از اعضای حقیقی و حقوقی شورا ـ به‌ویژه دبیر محترم شورا، استاد خسروپناه، و نیز برادر عزیز، دکتر موسوی، دبیر محترم ستاد تربیت ـ درخواست دارم در این رویه‌ای که خواسته یا ناخواسته در شورا پدید آمده تجدیدنظر کنند و بیش از پیش از کیان این مرجع عالی صیانت نمایند.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۷:۵۶

thumbnail
undefinedقرارگاه برنامه ریزی آموزشی برگزار میکند:
undefined* صعود؛ فرصتی برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای*
اولین دوره مبنایی_تخصصی ویژه‌ی دانشجو معلمان‌ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و هنرآموزان
undefined*مهلت ثبت تمدید شد*undefined
undefined مهلت ثبت نامتا ۸ مهر ۱۴۰۴
undefined زمان برگزاری۲۳ تا ۲۵ مهر
undefined*مکان برگزاری*به صورت حضوری در شهر تهران
undefined هزینه شرکت در دوره ۱۰۰ هزار تومان
undefined لینک ثبت نامhttps://land.javane.org/rise/
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۰:۰۲

thumbnail
undefined کتاب هوش مصنوعی برای تمام رشته‌های جدید شاخه کاردانش تدوین شد
undefined️ حسن آقابابایی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، با تبریک آغاز سال تحصیلی و گرامی‌داشت هفته دفاع مقدس از بازنگری برنامه‌های درسی در شاخه‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش خبر داد و اعلام کرد که کتاب «هوش مصنوعی» برای کلیه رشته‌های جدید شاخه کاردانش طراحی و تدوین شده است. پانا
undefined️ وی هدف اصلی این حوزه‌ها را تربیت نیروی ماهر برای بازار کار عنوان کرد و گفت برنامه‌های درسی با مشارکت خبرگان حرفه‌ای، کارفرمایان، انجمن‌های علمی–حرفه‌ای، فروشندگان خدمات و کالا و همچنین هنرآموزان، مربیان و فارغ‌التحصیلان مورد ارزیابی قرار گرفته است. پانا
undefined️ نتیجه این بازبینی شامل نگارش ۱۵ عنوان کتاب «نو نگاشت» در پایه دهم و اعمال تغییرات کلی در ۵۵ کتاب مربوط به ۲۸ از ۴۰ رشته فنی‌وحرفه‌ای است؛ همچنین تدوین ۳ عنوان کتاب جدید در پایه یازدهم و ایجاد ۱۷ رشته جدید در شاخه کاردانش از دیگر دستاوردها اعلام شد. پانا
undefined️ آقابابایی تأکید کرد که این اقدامات با هدف روزآمدسازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با تحولات فناوری و نیازهای بازار کار انجام شده تا مهارت‌آموزان آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار پیدا کنند. پانا
undefined️ منبع: خبرگزاری پانا
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۹:۳۳

thumbnail
undefined آغاز آموزش رسمی از ۵ سالگی و اجباری شدن پیش‌دبستانی در کمیسیون آموزش
undefined️ کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر خود، مصوب کرد آموزش رسمی از سن ۵ سالگی آغاز شود و دوره پیش‌دبستانی به‌عنوان مقطع آموزشی اجباری در نظام تعلیم‌وتربیت کشور در نظر گرفته شود.
undefined️ بر اساس این مصوبه، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است شرایط لازم برای پوشش کامل پیش‌دبستانی را در سراسر کشور فراهم کند تا هیچ دانش‌آموزی از این دوره محروم نماند.
undefined️ همچنین نمایندگان کمیسیون تأکید کردند که تقویم آموزشی مدارس باید متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها تنظیم شود تا عدالت آموزشی و کیفیت یادگیری در مناطق مختلف ارتقا یابد.
undefined️ این تصمیم در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اتخاذ شده و پس از تصویب نهایی، مبنای اجرا در سراسر کشور خواهد بود.
متن کامل خبر
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۴:۴۹

thumbnail
undefined تدوین کتاب‌های جدید در حوزه روایت جنگ ۱۲ روزه
undefined️ وزیر آموزش‌وپرورش از تدوین سه عنوان کتاب درسی جدید با موضوع «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» و روایت‌های ارزشمند دفاع مقدس خبر داد و گفت: انتقال مفاهیم و ارزش‌های این دوران سرنوشت‌ساز به نسل‌های آینده، وظیفه‌ای ملی و تربیتی است که آموزش‌وپرورش خود را به آن متعهد می‌داند.
undefined️ وی با اشاره به اهمیت پرداختن به تاریخ معاصر ایران در برنامه‌های درسی تأکید کرد: جنگ تحمیلی هشت‌ساله، بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت تاریخی و فرهنگی ملت ایران است و روایت «۱۲ روز مقاومت» نماد ایستادگی و پایمردی مردمی است که با کمترین امکانات در برابر ارتش تا دندان مسلح دشمن ایستادند.
undefined️ وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مأموریت یافته است تا این کتاب‌ها را با بهره‌گیری از منابع مستند و روایت‌های معتبر تهیه کند. در این فرایند علاوه بر بُعد علمی و تاریخی، تلاش می‌شود زبان و بیان کتاب‌ها متناسب با گروه‌های سنی دانش‌آموزان طراحی شود تا انتقال مفاهیم به شیوه‌ای جذاب، ساده و ماندگار انجام گیرد.
undefined️ به گفته‌ی وی، هدف اصلی این اقدام نه‌تنها آموزش صرف، بلکه تقویت روحیه‌ی هویت ملی، خودباوری، ایثار و مقاومت در میان دانش‌آموزان است. او تأکید کرد: دانش‌آموزان باید بدانند امنیت، پیشرفت و استقلال امروز کشور حاصل مجاهدت‌ها و ایثارگری‌های دیروز است و آموزش‌وپرورش موظف است این پیام را با زبانی روشن به نسل جوان منتقل کند.
undefined️ وزیر آموزش‌وپرورش همچنین از همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این طرح خبر داد و افزود: این نهاد با ارائه‌ی اسناد تاریخی، روایت‌های شفاهی رزمندگان و مستندات میدانی، پشتوانه‌ای محکم برای تدوین کتاب‌ها فراهم کرده است. وی ابراز امیدواری کرد که با این همکاری، دانش‌آموزان علاوه بر آشنایی با رویدادهای دفاع مقدس، درک عمیق‌تری از ارزش‌های ایثار، مقاومت و پایداری پیدا کنند.
undefined️ بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این کتاب‌ها از سال تحصیلی آینده وارد نظام آموزشی کشور خواهد شد و به‌عنوان بخشی از محتوای درسی مدارس، فرصت تازه‌ای برای آشنایی نظام‌مند دانش‌آموزان با دفاع مقدس فراهم خواهد کرد.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۰:۳۵

thumbnail
undefined در نقد مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
و اما پیش‌دبستانی ...

undefined مجتبی همتی‌فر | یادداشت منتشر شده در روزنامه فرهیختگان (۱۴۰۴/۰۷/۰۷)
undefined️ اخیراً طرحی در مجلس شورای اسلامی برای «تقویت نظام آموزشی کشور» مطرح شده است که به دوره پیش‌دبستانی نیز پرداخته است. چنین توجهی به دوره پیش‌دبستانی به عنوان یکی از مؤلفه‌های تقویت و ارتقای نظام آموزش‌وپرورش کشور نکته‌ کارشناسی و شایسته تقدیر است. منتها به نظر می‌رسد طرح مذکور نسبت به وضعیت کنونی پیش‌دبستانی در ایران دقت لازم را نداشته است و راهکارهای مطرح شده نسبتی با چالش‌های اصلی این حوزه ندارند. از این رو تصویب و اجرای آن نه‌تنها کمک چندانی به بهبود وضعیت رشد و تربیت اوان کودکی (به ویژه پیش‌دبستانی) نخواهد کرد، بلکه با اختلال در زیست‌بوم این حوزه و همچنان اختلال در نظام مدرسه کشور، تبعاتی را در پی خواهد داشت که بعضاً قابل پیش‌بینی نیز نیستند.
undefined️ در همین باره می‌توان نکات جزئی‌تری را مطرح کرد، از جمله:
undefined️ الف) در این طرح پیشنهاد شده که یک سال از آموزش ۱۲ ساله مدرسه‌ای کاسته شود و به دوره پیش‌دبستانی اختصاص یابد (آغاز دوره پیش‌دبستانی از ۵ سالگی). به نظر می‌رسد چنین پیشنهادی با هدف رسمیت دادن به دوره پیش‌دبستانی بدون تحمیل هزینه اضافی به نظام آموزشی باشد. پیش‌بینی می‌شود که این تغییر ساختاری نه تنها آسیب‌های جدی به نظام مدرسه وارد خواهد کرد، بلکه به دلیل فرهنگ تربیتی حاکم بر جامعه، دوره پیش‌دبستانی به لحاظ محتوایی ذیل دوره ابتدایی هضم شود و از اصالت «کودکی» آن چیزی باقی نماند. در نتیجه تبعات اجرای چنین ایده‌ای بر نظام تعلیم و تربیت کشور تحمیل خواهد شد، بدون اینکه هدف اصلی محقق شود.

undefined️ ب) در این طرح پیشنهاد شده که دوره پیش‌دبستانی «اجباری» شود. راهبرد «اجباری کردن» به طور متعارف برای فرهنگ‌سازی و سوق دادن خانواده‌ها به حضور فرزندانشان در دوره‌های آموزشی به کار می‌رود. در حالی که اغلب خانواده‌های دهک‌های پایین‌تر توان مالی ثبت‌نام و بهره‌مندی فرزند خود از خدمات پولی دوره پیش‌دبستانی را ندارند، اجبار قانونی به افزایش کمی و کیفی دوره پیش‌دبستانی کمکی نخواهد کرد. مشکل اصلی «غیررایگان بودن» دوره پیش‌دبستانی است، نه «غیراجباری بودن» آن. از این رو صرف اجبار کردن بدون پیش‌بینی اعتبارات حمایتی متناسب و پایدار اثر چندانی نخواهد داشت.

undefined️ ج) در این طرح پیشنهاد شده است که دولت بتواند با تأسیس مراکز پیش‌دبستانی در این حوزه خدمت‌رسانی کند. گرچه جزئیات اجرای این بخش از ایده تصریح نشده، اما پیش‌بینی می‌شود اختصاص بخشی از فضای مدارس به اجرای دوره پیش‌دبستانی و استخدام مربیان دولتی مدنظر باشد. مسئله اینجاست که در حال حاضر نیز برای استفاده از ظرفیت مدارس دولتی در توسعه دوره پیش‌دبستانی ظرفیت قانونی وجود دارد، منتها محدودیت‌های فضا و نیروی انسانی مانع اصلی تحقق چنین ظرفیتی به ویژه در مناطق محروم بوده است. علاوه بر این، تفاوت قابل توجه جوّ تربیتی مدرسه با اقتضائات اوان کودکی نیز از نکاتی است که می‌تواند عرصه لازم برای پیش‌دبستانی را به صورت منفی تحت‌الشعاع قرار دهد.

undefined️ د) به عنوان نکته پایانی، طرح مذکور ابزار «قانون» را برای «تقویت کیفی نظام آموزش‌وپرورش» به کار گرفته است؛ درحالی‌که به نظر می‌رسد وضع کنونی نظام تعلیم و تربیت ایران ناشی از خلأ یا منع قانونی نباشد. تجربه بر زمین ماندن اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و گذشت حدود ۱۴ سال از ابلاغ آن به عنوان یک سند بالادستی مهم را باید جدی گرفت. قانون و سند حلال مشکلات نیست و تصمیم‌های غیردقیق می‌تواند وضعیت را بغرنج‌تر نیز کند.

undefined️ پانوشت: مسئله اصلی طرح‌ها و ایده‌هایی مشابه مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این است که مشخص نیست که چه مسایل اصلی را قرار است حل کنند و با چه تحلیلی از ریشه مسایل به راه‌حل و ایده رسیده‌اند. گویا اغلب با بسته‌ای از «ایده‌های قابل تأمل» مواجهیم، نه «راهکارهای سنجیده برای حل مسایل کلیدی».

undefined لینک یادداشت در روزنامه فرهیختگان

undefined *مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشی
undefined @mabdaa

۱۷:۰۵

ویژه‌نامه تربیت و جنگ سال ۱۴۰۴.pdf

۸.۲۷ مگابایت

undefined ویژه‌نامۀ «تربیت و جنگ؛ فرصت‌ها و تهدیدهای پیش روی نظام تعلیم‌وتربیت در ایام جنگ ۱۲روزه و پساجنگ»
اندیشکدۀ برهان | شهریور ۱۴۰۴

undefined️ تجربۀ نبردی که در خرداد ۱۴۰۴ میان کشور عزیزمان و رژیم صهیونیستی رخ داد و عبور از شرایط ۱۲روزه، بار دیگر نشان داد که نظام حکمرانی و به‌ویژه نظام تعلیم‌وتربیت در بزنگاه‌های خطیر نیازمند بازاندیشی، تحول و بازیابی ظرفیت‌های نهفتۀ خود است.undefined️ پس از جنگ ۱۲روزه تا به امروز، مجموعه‌ای از تحلیل‌ها، مصاحبه‌ها، یادداشت‌ها، روایت‌ها و بسته‌های محتوایی توسط فعالان نظام تعلیم‌وتربیت، معلمان، پژوهشگران و رسانه‌ها منتشرشده که به ابعاد مختلف مسئله «تربیت و جنگ» پرداخته‌اند.undefined️ پس از رصد و جستجوی جامعی در وبگاه‌ها و صفحات شبکه‌های اجتماعی مختلف، مجموعه‌ای از محتوای گوناگون در قالب این ویژه‌نامه گردآوری شده است. امید است ویژه‌نامه بتواند تصویری جامع‌تر از چالش‌ها و ظرفیت‌های نظام تعلیم‌وتربیت در شرایط مشابه ارائه نماید و زمینه‌ای برای طراحی راهبردهای آینده‌ساز در نظام آموزشی فراهم آورد.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۷:۴۲

thumbnail
undefined زنگ خطر توازن آموزشی؛ تکرار اشتباه اجرای سیاست‌های جمعیتی، این‌بار در توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای
undefined️نویسنده: محمدرضا ملاشاهی
undefined️بر اساس احکام برنامه هفتم توسعه، دولت موظف شده است تا سهم دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای را به ۵۰ درصد افزایش دهد. هرچند این سیاست در ظاهر با هدف مهارت‌افزایی و ارتقای اشتغال‌پذیری تدوین شده است، اما از منظر سیاست‌گذاری آموزشی و توسعه متوازن سرمایه انسانی، با ابهامات اساسی مواجه است.
undefined️۱) تعیین این نسبت بدون اتکا به مطالعات آمایش سرزمینی، آینده‌پژوهی بازار کار و تحلیل نیازهای بخشی کشور، موجب عدم انطباق هدف با واقعیت‌های اقتصادی و منطقه‌ای می‌شود. نیاز مهارتی استان‌هایی چون خوزستان، کرمان و خراسان رضوی یکسان نیست و اجرای یک سیاست کمّی یکسان در سراسر کشور، منجر به اتلاف منابع و انحراف در مسیر توسعه مهارت‌ها خواهد شد. مطابق آمار وزارت آموزش و پرورش ۸۰٪ هنرجویان فنی و حرفه‌ای تنها در ۱۰ رشته (شبکه و نرم‌افزار، حسابداری، الکترونیک، مکانیک خودرو، طراحی و دوخت، الکتروتکنیک، معماری داخلی، تربیت بدنی، گرافیک، ساختمان) مشغول به تحصیل هستند.
undefined️۲) تجربه نشان داده است که در غیاب چنین نقشه‌ای، توسعه رشته‌های فنی و حرفه‌ای اغلب به سمت رشته‌های کم‌هزینه و بعضاً غیرمولد متمایل و غالباً به‌صورت تئوری ارائه می‌شود تا صرفاً شاخص‌های آماری تحقق یابد. این امر از تحقق هدف اصلی سیاست یعنی ارتقای مهارت‌های تخصصی در صنایع کلیدی بازمی‌دارد. برای مثال ۱۰/۳٪ هنرجویان فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در رشته حسابداری و ۱۶/۲٪ نیز در رشته شبکه و نرم‌افزار مشغول به تحصیل هستند. مجموعاً ۶۵٪ هنرجویان دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کارودانش در ۶ حرفه مشغول به تحصیل‌اند.
undefined️۳) مطابق آمار اعلامی وزارت آموزش و پرورش از تعداد و درصد ثبت‌نام دانش‌آموزان در پایه دهم رشته‌های شاخه نظری در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، توازن رشته‌ای میان شاخه‌ نظری نیز وجود ندارد. بر این اساس ۱۸/۵٪ دانش‌آموزان شاخه نظری پایه دهم در رشته ریاضی، ۳۶/۶٪ در تجربی و ۴۴/۱٪ در علوم انسانی ثبت‌نام کرده‌اند. استان‌های سیستان‌ و بلوچستان با ۳٪، ایلام ۷/۶٪ و لرستان با ۷/۸٪ کمترین میزان ثبت‌نامی را در رشته ریاضی داشته‌اند.
undefined️در نهایت، تأکید یک‌جانبه بر آموزش‌های فنی، غفلت از نقش بنیادین علوم انسانی و علوم پایه را به دنبال دارد. پیشرفت ملی مستلزم تعامل میان علم، فناوری و اندیشه است. تجربه رشد علمی کشور در دهه ۱۳۸۰، که در حوزه‌هایی مانند نانو، هوافضا و انرژی هسته‌ای بروز یافت، محصول گرایش دهه‌های پیشین در رشته‌های ریاضی و مهندسی بود. عبور آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای از مرز ۵۰ درصد در نخستین سال اجرای برنامه هفتم، زنگ خطری برای سیاست‌گذاران آموزشی است.
undefined️بی‌توجهی به توازن میان شاخه‌ها و رشته‌ها، می‌تواند در آینده همانند ماجرای غفلت از کاهش جمعیت کشور و پیری نسل، به چالشی ملی بدل شود. اصلاح این مسیر، نیازمند بازنگری در سیاست هدایت تحصیلی، تقویت پیوند آموزش با آمایش منطقه‌ای و توجه دوباره به نقش علوم پایه و انسانی در پیشرفت کشور است.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۹:۴۰

thumbnail
undefined گزارش تصویری | افتتاحیه اولین دوره مبنایی تخصصی صعود
روز اول و افتتاحیه اولین دوره مبنایی تخصصی صعود با حضور دکتر سجاد صدیقی، مسئول سازمان بسیج فرهنگیان، برگزار شد.
undefined️ این دوره با هدف تقویت مبانی و تعمیق بینش هنر آموزان و دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره جایگاه آموزش فنی در نظام آموزشی و نظامات حکمرانی جهان برگزار شد.
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۸:۱۰

thumbnail

۸:۱۰

thumbnail

۸:۱۰

thumbnail
undefined گزارش تصویری | روز اول ـ کلاس اول دوره مبنایی تخصصی صعود
undefined️ نخستین روز از دوره مبنایی تخصصی «صعود» روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۴ با ارائه‌ی مهندس کمالی در تهران برگزار شد. در این جلسه، شرکت‌کنندگان با مفهوم ابرشرکت‌ها و تأثیر آن‌ها بر سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری جوامع آشنا شدند.
undefined️ این دوره با هدف ارتقای دانش مبنایی هنرآموزان و دانشجومعلمان فنی در زمینه‌ی آموزش فنی و تولید کشور طراحی و اجرا شده است.
undefined مکان: تهرانundefined تاریخ: چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۸:۵۴

thumbnail

۸:۵۴

thumbnail

۸:۵۴

thumbnail
undefined علیه بازی و بازی‌وارسازی (Gamification)
undefined️ معلمی مجموعه‌ای از مهارت‌های گوناگون است که معلم بسته به شرایط، از میان آن‌ها انتخاب می‌کند. طبیعی است اگر برای رسیدن به اهداف آموزشی از روش‌هایی مانند بازی، گردش، شعر یا قصه بهره گیرد؛ اما زمانی که این روش‌ها جای اهداف را بگیرند، دیگر طبیعی نیست.
undefined️ یعنی وقتی تعریف «معلم خوب» تبدیل شود به «کسی که بهتر می‌تواند از قصه و بازی استفاده کند»، نه «کسی که بهتر می‌تواند حقایق را منتقل و محقق سازد».
undefined️ در این نقطه، پرسش اصلی معلم از «چه انسانی باید بسازم و چه دانش‌هایی باید بیاموزد؟» تغییر می‌کند به «دانش‌آموزان چه می‌پسندند؟»(برای تأمل بیشتر، نگاهی بیندازید به فیلم‌های آموزشی معروف یا معلمان بلاگر در شبکه‌های اجتماعی.)
undefined️ این مسئله نه تازه است و نه بومی. جان دیوئی نزدیک به صد سال پیش در کتاب «آموزش و دموکراسی» روش آموزشی مونته‌سوری را به خاطر «بازی‌های بی‌هدف» نقد می‌کند.
undefined️ هدف شدن روش و فراموشی اهداف اصلی، سبب می‌شود دانش‌آموزان به جای حرکت به سمت بزرگی، در دنیای کودکانه بمانند و مربیان نیز به جای فرهیختگی، کوتاه و کوچک شوند.(در این‌باره می‌توان رجوع کرد به کتاب «ساده‌لوح کردن ما» اثر جان تیلور گاتو که نشان می‌دهد چگونه مدرسه، دانش‌آموزان را از فعالیت‌های واقعی و اجتماعی بازمی‌دارد.)
undefined️ تمرکز بر روش‌ها و پرسش «مخاطب چه می‌پسندد؟» یک حرکت فردی است که از اهداف اجتماعی تعلیم‌وتربیت می‌گریزد. حتی پرسش «جامعه چه می‌پسندد؟» از این رویکرد بهتر است؛ اما آنچه باید پرسید، این است:«برای ساخت جامعه‌ی مطلوب، چه انسانی باید تربیت شود؟»و«جامعه‌ی مطلوب چیست و چگونه باید آن را محقق کرد؟»
undefined️ این متن، دعوتی است برای معلمان و دانش‌آموختگان علوم تربیتی تا در مسیری که با اشتیاق در پیش گرفته‌اند، بازنگری کنند — نه دعوت به نفی بازی و بازی‌سازی.
نویسنده: علی سلطانی
undefined مبدأ | قرارگاه برنامه‌ریزی آموزشیundefined @mabdaa

۱۹:۳۱