۱۶ اردیبهشت
۶:۱۶
۷:۵۴
۱۰:۳۹
۱۱:۵۸
قانون حریف قاچاق نمیشود
مهدی قربانیان؛ کارشناس تولید و تجارت
#مسیرنگار
لایحه «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولهبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شد و با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در اواخر سال گذشته، به قانون تبدیل شده است. اما درباره کارآمدی این قانون ابهاماتی وجود دارد:
تامین مالی توسعه: هدف این قانون اخذ حقوق ورودی و مالیات پلکانی از رویه ملوانی و کولبری و استفاده از ۶۰ درصد درآمد حاصل شده برای «تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان» است. اما مرزنشینان به دلیل هزینه زایی آنی قطعی و درآمدزایی آتی احتمالی، مخالف پرداخت چنین هزینههایی خواهند بود.
برنامه توسعه: واسپاری اشتغالزایی پایدار به دولت «با همکاری و مشارکت نهادهای عمومی و انقلابی» با توجه به سیاستهای کلی آمایش سرزمینی و اسناد ملی و استانی، نشاندهنده فقدان برنامه برای توسعه این مناطق است و توسعه رشتهفعالیتها به «تامین مالی» تقلیل پیدا کرده است.
@masireqtesad
مهدی قربانیان؛ کارشناس تولید و تجارت
#مسیرنگار
لایحه «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی (کولهبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان» توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تدوین شد و با تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان در اواخر سال گذشته، به قانون تبدیل شده است. اما درباره کارآمدی این قانون ابهاماتی وجود دارد:
تامین مالی توسعه: هدف این قانون اخذ حقوق ورودی و مالیات پلکانی از رویه ملوانی و کولبری و استفاده از ۶۰ درصد درآمد حاصل شده برای «تقویت معیشت و اشتغال مرزنشینان» است. اما مرزنشینان به دلیل هزینه زایی آنی قطعی و درآمدزایی آتی احتمالی، مخالف پرداخت چنین هزینههایی خواهند بود.
برنامه توسعه: واسپاری اشتغالزایی پایدار به دولت «با همکاری و مشارکت نهادهای عمومی و انقلابی» با توجه به سیاستهای کلی آمایش سرزمینی و اسناد ملی و استانی، نشاندهنده فقدان برنامه برای توسعه این مناطق است و توسعه رشتهفعالیتها به «تامین مالی» تقلیل پیدا کرده است.
@masireqtesad
۱۲:۵۲
۱۷ اردیبهشت
سرخط مطالب مسیر اقتصاد در روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳:
نیاز ۵۰۰ هزارتنی به افزایش ظرفیت تولید بوتادین برای تأمین بازار داخلیhttps://masireqtesad.ir/182228
انباشت اموال مازاد بانکها و تعمیق ناترازی شبکه بانکی https://masireqtesad.ir/182175
«امنیت غذایی» محور بازنگری در قانون اساسی ژاپنhttps://masireqtesad.ir/182034
کلیپ: توافقات تجاری؛ قربانی تصمیمات خلقالساعهhttps://masireqtesad.ir/182315
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
نیاز ۵۰۰ هزارتنی به افزایش ظرفیت تولید بوتادین برای تأمین بازار داخلیhttps://masireqtesad.ir/182228
انباشت اموال مازاد بانکها و تعمیق ناترازی شبکه بانکی https://masireqtesad.ir/182175
«امنیت غذایی» محور بازنگری در قانون اساسی ژاپنhttps://masireqtesad.ir/182034
کلیپ: توافقات تجاری؛ قربانی تصمیمات خلقالساعهhttps://masireqtesad.ir/182315
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
۵:۴۳
۶:۰۵
۷:۳۴
۱۰:۴۲
ارز ترجیحی و تصمیمات سخت
مهدی فامیلمحمدی؛ کارشناس تجارت کشاورزی
#مسیرنگار
منابع ارز ترجیحی واردات کالای اساسی کشاورزی و حوزه سلامت در بودجه ۱۴۰۳ مجموعا معادل ۱۵ میلیارد دلار است که نسبت به مصارف سال گذشته حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته است.
کاهش نزدیک ۴ میلیارد دلاری منابع ارز ترجیحی وزارت جهاد درحالیکه مطالبه تثبیت قیمتها وجود دارد، سال سختی را رقم خواهد زد و دو معنا دارد:
- یا باید بعضی کالاها را مثل روغن و... از فهرست حذف شود (که این هفته عملا نشان داده شد قصد چنین کاری وجود ندارد)- یا باید «و ضروری است» نحوه مصرف جوری دقیق مدیریت شود که صرفه جویی ۲۰ درصدی ارزی رخ دهد.
دولت به منظور مدیریت این کاهش، باید اصلاح الگوی واردات غذای اساسی را به طور جدی در دستور کار قرار دهد. تهاتر بدهی ارزی کارگزاران نفتی با غلات و حذف واسطههای تراستی (با صرفهجویی 10 درصدی) اقدام مثبت دولت در سال گذشته بود که ضروری است امسال با جدیت دنبال شود.
اقدام دیگری که باید در سال جاری مورد توجه قرار بگیرد، ترغیب بخش خصوصی به خرید مستقیم کالا از بازارهای صادرکننده غلات به جای خرید از واسطههای بینالمللی و منطقهای، مثلا از طریق تهاتر انواع کامودیتیها با غلات و ایجاد زنجیره تامین واردات از مبدا کشورهایی همچون برزیل است.
@masireqtesad
مهدی فامیلمحمدی؛ کارشناس تجارت کشاورزی
#مسیرنگار
منابع ارز ترجیحی واردات کالای اساسی کشاورزی و حوزه سلامت در بودجه ۱۴۰۳ مجموعا معادل ۱۵ میلیارد دلار است که نسبت به مصارف سال گذشته حداقل ۲۰ درصد کاهش یافته است.
کاهش نزدیک ۴ میلیارد دلاری منابع ارز ترجیحی وزارت جهاد درحالیکه مطالبه تثبیت قیمتها وجود دارد، سال سختی را رقم خواهد زد و دو معنا دارد:
- یا باید بعضی کالاها را مثل روغن و... از فهرست حذف شود (که این هفته عملا نشان داده شد قصد چنین کاری وجود ندارد)- یا باید «و ضروری است» نحوه مصرف جوری دقیق مدیریت شود که صرفه جویی ۲۰ درصدی ارزی رخ دهد.
دولت به منظور مدیریت این کاهش، باید اصلاح الگوی واردات غذای اساسی را به طور جدی در دستور کار قرار دهد. تهاتر بدهی ارزی کارگزاران نفتی با غلات و حذف واسطههای تراستی (با صرفهجویی 10 درصدی) اقدام مثبت دولت در سال گذشته بود که ضروری است امسال با جدیت دنبال شود.
اقدام دیگری که باید در سال جاری مورد توجه قرار بگیرد، ترغیب بخش خصوصی به خرید مستقیم کالا از بازارهای صادرکننده غلات به جای خرید از واسطههای بینالمللی و منطقهای، مثلا از طریق تهاتر انواع کامودیتیها با غلات و ایجاد زنجیره تامین واردات از مبدا کشورهایی همچون برزیل است.
@masireqtesad
۱۱:۲۳
۱۸ اردیبهشت
سرخط مطالب مسیر اقتصاد در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳:
تیر «تعدیل تورمی» به قلب مالیات بر سوداگریhttps://masireqtesad.ir/182252
دیپلماسی انرژی در مسیر تبدیل ایران به «هاب گازی» منطقه https://masireqtesad.ir/181966
مهار قیمت مسکن با توسعه ۵ شهر جدید در کره جنوبیhttps://masireqtesad.ir/182352
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
تیر «تعدیل تورمی» به قلب مالیات بر سوداگریhttps://masireqtesad.ir/182252
دیپلماسی انرژی در مسیر تبدیل ایران به «هاب گازی» منطقه https://masireqtesad.ir/181966
مهار قیمت مسکن با توسعه ۵ شهر جدید در کره جنوبیhttps://masireqtesad.ir/182352
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
۵:۵۴
۶:۰۸
۸:۰۵
۱۱:۲۶
مناطق آزاد، اسیر اهداف غلط
فردین کریمی؛ کارشناس مناطق آزاد
#مسیرنگار
با وجود تاکید و ضرورت اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری–صنعتی در دهه گذشته، تلاشها در این زمینه همچنان به نتیجه نرسیده است. مطابق بررسیهای کارشناسی، مناطق آزاد اهدافی نظیر ورود به بازارهای جهانی و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی، افزایش جذب سرمایهگذاریخارجی و داخلی را به صورت مطلوبی محقق نکردهاند.
مطابق ماده ۱ قانون فعلی، ۹ هدف برای مناطق آزاد از جمله، انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته شده است که عملا برخی از آنان با اهداف ذاتی مناطق آزاد در تناقض هستند. عمده منابع در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد نیز در همین راستا مصرف شده است.
دولت باید قبل از تاسیس زیرساختهای اولیه، فراخوانی برای جذب سرمایهگذار ندهد و پس از ایجاد زیرساخت اولیه، سازمان منطقه به نیابت از دولت با همکاری بخش خصوصی متولی توسعه زیرساختهای اولویتدار بعدی مناطق باشد. از طرف دیگر اهدافی چون ارائه خدمات عمومی، سازمان مناطق آزاد را از کارکرد اصلی خود دور و عملا آن را به نهادی مشابه شهرداری یا فرمانداری تبدیل خواهد کرد. از این رو بازنگری در اهداف مناطق آزاد یکی از اولویتهای اصلاح قانون است.
@masireqtesad
فردین کریمی؛ کارشناس مناطق آزاد
#مسیرنگار
با وجود تاکید و ضرورت اصلاح قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری–صنعتی در دهه گذشته، تلاشها در این زمینه همچنان به نتیجه نرسیده است. مطابق بررسیهای کارشناسی، مناطق آزاد اهدافی نظیر ورود به بازارهای جهانی و افزایش سهم ایران در تجارت جهانی، افزایش جذب سرمایهگذاریخارجی و داخلی را به صورت مطلوبی محقق نکردهاند.
مطابق ماده ۱ قانون فعلی، ۹ هدف برای مناطق آزاد از جمله، انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی و ارائه خدمات عمومی در نظر گرفته شده است که عملا برخی از آنان با اهداف ذاتی مناطق آزاد در تناقض هستند. عمده منابع در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد نیز در همین راستا مصرف شده است.
دولت باید قبل از تاسیس زیرساختهای اولیه، فراخوانی برای جذب سرمایهگذار ندهد و پس از ایجاد زیرساخت اولیه، سازمان منطقه به نیابت از دولت با همکاری بخش خصوصی متولی توسعه زیرساختهای اولویتدار بعدی مناطق باشد. از طرف دیگر اهدافی چون ارائه خدمات عمومی، سازمان مناطق آزاد را از کارکرد اصلی خود دور و عملا آن را به نهادی مشابه شهرداری یا فرمانداری تبدیل خواهد کرد. از این رو بازنگری در اهداف مناطق آزاد یکی از اولویتهای اصلاح قانون است.
@masireqtesad
۱۲:۵۹
۱۹ اردیبهشت
سرخط مطالب مسیر اقتصاد در روز سهشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳:
۵ عنصر قیمتگذاری گاز طبیعی در جهانhttps://masireqtesad.ir/182222
رویکرد ضد فرار در اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم https://masireqtesad.ir/181957
طبقهبندی سیستمهای حمل و نقلی بر اساس ۴ معیارhttps://masireqtesad.ir/182328
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
۵ عنصر قیمتگذاری گاز طبیعی در جهانhttps://masireqtesad.ir/182222
رویکرد ضد فرار در اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم https://masireqtesad.ir/181957
طبقهبندی سیستمهای حمل و نقلی بر اساس ۴ معیارhttps://masireqtesad.ir/182328
مسیر اقتصاد را در پیام رسانهای بله، ایتا، روبیکا و تلگرام و شبکههای اجتماعی اینستاگرام و توییتر دنبال کنید:
@masireqtesad
۵:۴۳
۶:۰۳
۸:۰۱
۱۰:۳۸
مسئله یارانه انرژی
افشین غلامعلیپور؛ کارشناس انرژی
#مسیرنگار
در بعضی گزارشها، اختلاف «قیمت جهانی انرژی» با «قیمت داخلی عرضه آن به مصرف کننده نهایی»، تحت عنوان یارانه انرژی مطرح میشود. این درحالی است که چنین رقمی به دلیل محدودیتهای صادراتی امکان تحقق ندارد و نمیتواند مبنای برنامهریزی دولت قرار بگیرد.
اما آنچه که در نظام فروش و قیمت گذاری فعلی حاملهای انرژی کشور به عنوان مسئله مطرح است، 3 موضوع توزیع ناعادلانه یارانههای انرژی، عرضه انرژی با هزینه زیاد برای دولت و عدم کنترل و مدیریت مصارف مشترکین پرمصرف و بدمصرف است.
قیمت گذاری پلکانی روشی است که میتواند به عنوان راهکار اتخاذ شود. در این راستا لازم است قیمت حاملهای انرژی با استفاده از الگوی قیمتگذاری پلکانی به گونهای اصلاح شود که تدریجا و با رعایت شرایطی همچون حد ضرورت مصرف انرژی، زیرساختها و تجهیزات، قدرت خرید خانوار، سهم هزینه انرژی به هزینه خانوار، نرخ ارز و نوسانات آن، شرایط اقلیمی، انتظارات تورمی و …، مسائل مطرح شده را مرتفع نماید.
@masireqtesad
افشین غلامعلیپور؛ کارشناس انرژی
#مسیرنگار
در بعضی گزارشها، اختلاف «قیمت جهانی انرژی» با «قیمت داخلی عرضه آن به مصرف کننده نهایی»، تحت عنوان یارانه انرژی مطرح میشود. این درحالی است که چنین رقمی به دلیل محدودیتهای صادراتی امکان تحقق ندارد و نمیتواند مبنای برنامهریزی دولت قرار بگیرد.
اما آنچه که در نظام فروش و قیمت گذاری فعلی حاملهای انرژی کشور به عنوان مسئله مطرح است، 3 موضوع توزیع ناعادلانه یارانههای انرژی، عرضه انرژی با هزینه زیاد برای دولت و عدم کنترل و مدیریت مصارف مشترکین پرمصرف و بدمصرف است.
قیمت گذاری پلکانی روشی است که میتواند به عنوان راهکار اتخاذ شود. در این راستا لازم است قیمت حاملهای انرژی با استفاده از الگوی قیمتگذاری پلکانی به گونهای اصلاح شود که تدریجا و با رعایت شرایطی همچون حد ضرورت مصرف انرژی، زیرساختها و تجهیزات، قدرت خرید خانوار، سهم هزینه انرژی به هزینه خانوار، نرخ ارز و نوسانات آن، شرایط اقلیمی، انتظارات تورمی و …، مسائل مطرح شده را مرتفع نماید.
@masireqtesad
۱۱:۳۵