#کتاب
انتشار مجموعه کتاب ششجلدی حکمرانی و سیاستگذاری سینما در کشورها و جشنوارهها، اثر اندیشکده مسیر
️مجموعه کتاب ششجلدی "حکمرانی و سیاستگذاری سینما در کشورها و جشنوارهها" اثر اندیشکده مسیر، بههمت انتشارات بنیاد فارابی منتشر و راهی نمایشگاه کتاب امسال شد.
️در این مجموعه که بهسفارش بنیاد سینمایی فارابی در اندیشکده مسیر در مدت حدوداً دو سال تولید شده است، حکمرانی و سیاستگذاری سینما در چهار کشور چین، آمریکا، انگلستان و ترکیه مورد بررسی قرار گرفته است و همچنین دو جشنواره کن و اسکار از منظر حکمرانی سینما مورد مطالعه قرار گرفتهاند. هریک از مجلدات به یکی از کشورها و جشنوارهها اختصاص دارد.
️ نویسندگی این کتابها را محسن بیسادی (چین- جشنواره کن)، محمد محبوبی (ترکیه)، زینب ابراهیمزاده (آمریکا- آکادمی اسکار) و سارا مومنی (انگلستان) بر عهده داشتهاند و نظارت علمی آن با محسن بیسادی و علیرضا قربانی بوده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۱۸:۳۲
#کتاب
بُرشی از کتابِ «حکمرانی و سیاست گذاری سینما در انگلستان»
️سینمای بریتانیا در دهههای 1930 تا 1950 تحت تأثیر سوگیریهای ایدئولوژیک و سیاسی، متأثر از رکود اقتصادی، جنگ جهانی دوم و جنگ سرد بود. سینما به ابزاری قدرتمند برای انتقال پیامهای پنهان تبدیل شد، با مخاطبانی عمدتاً از زنان کارگر، مردان کممهارت و جوانان. اما استودیوها در دست مردان طبقه متوسط با گرایشهای محافظهکارانه بودند، که دوگانگی طبقاتی را تقویت میکرد.
️فیلمها اغلب روایتهایی در ستایش سلطنت و سنت ارائه میدادند و جامعه را به دو گروه «ما» (کارگران) و «آنها» (قدرتمندان) تقسیم میکردند. صنعت سینمای بریتانیا بین تقلید از هالیوود و حفظ هویت بومی گیر افتاده بود. تلاشهایی مثل سرمایهگذاری الکساندر کوردا در فیلمهای پرهزینه برای بازار جهانی یا ادغامهای عمودی شرکتهایی مثل گامونت، اغلب به شکست انجامید. سلطه هالیوود، انحصار داخلی و نبود ثبات تولید، چرخه رونق و رکود را در این صنعت تداوم بخشید...
نویسندگی این کتاب توسط سارا مؤمنی و با نظارت علمی محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۸:۲۶
#کتاب
بُرشی از کتابِ«حکمرانی و سیاستگذاری سینما در چین»
️صنعت سینمای چین زیر نظر «اداره فیلم چین»، که زیرمجموعه دپارتمان تبلیغات سیاسی حزب کمونیست است، اداره میشود. این نهاد مسئول سیاستگذاری، اجرا و نظارت بر تولید، توزیع و نمایش فیلمهاست. از دهه 1950، سینمای چین با حمایت دولت و مدیریت متمرکز، رویکردی سوسیالیستی داشت. در دهه 1980، با اصلاحات اقتصادی و گشایش بازار، این صنعت از یک ابزار تبلیغاتی دولتی به بنگاهی اقتصادی و سودمحور تبدیل شد. با این حال، دولت با حفظ نظارت از طریق شرکتهای دولتی، مدلی شبهسرمایهداری به نام «اقتصاد بازار سوسیالیستی» ایجاد کرد.
️پیش از 1949، سانسور فیلمها پراکنده بود، اما پس از آن به وزارت فرهنگ و سپس نهادهایی مانند SARFT و SAPPRFT سپرده شد. در سال 2018، اداره فیلم چین زیر نظر دپارتمان تبلیغات قرار گرفت تا نقش فیلم در تبلیغات سیاسی و فرهنگ پررنگتر شود...
نویسندگی این کتاب توسط محسن بیسادی و با نظارت علمی علیرضا قربانی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۸:۳۷
۸:۵۵
#کتاب
بُرشی از کتابِ«حکمرانی و سیاستگذاری سینما در ترکیه»
*روند صعودی ترکیه در صادرات فیلم*
تعداد فیلمهای صادراتی ترکیه در ۱۰ سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است. درحالیکه تنها 9 فیلم ترکی توانستند در سال 2004 در یک بازار دیگر اروپایی اکران شوند، به طور متوسط بین سالهای 2009 تا 2013، سالانه 25 فیلم ترکی به اروپا صادر شدافزایش تعداد فیلمهای صادراتی عمدتاً ناشی از افزایش تعداد فیلمهای کاملاً داخلی بوده است. اکثر آنها فیلمهای جریان اصلی هستند که در بازار محلی عملکرد خوبی داشتهاند و اکران در سینماهای دیگر اروپایی را تضمین میکنند. درحالیکه در سال 2004 تنها هشت فیلم که کاملاً داخلی تأمین مالی شدند، در خارج از ترکیه اکران شدند، این تعداد در سالهای 2012 و 2013 برابر با 25 و 24 فیلم بود. تعداد تولیدات مشترک ترکیه که صادر شدهاند، روند صعودی معناداری نداشته است. بین یک تا چهار تولید مشترک با سهم بیشتر ترکیه و صفر تا دو تولید مشترک با سهم کمتر ترکیه در سال تولید و به دیگر کشورها صادر شده است.
نویسندگی این کتاب توسط محمد محبوبی مراد و با نظارت علمی علیرضا قربانی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۶:۰۹
#کتاب
بُرشی از کتابِ«حکمرانی و سیاستگذاری سینما در آمریکا»
هالیوود، غول صنعت فیلمسازی جهان، به دلیل تأثیرات فرهنگی و اقتصادیاش شهرت دارد. ادیسون نوعی انحصار در استفاده از محصولات مربوط به فیلمبرداری و نمایش در نیویورک به وجود آورد. این انحصار و درگیریهای حقوقی هنرمندان با ادیسون، بهعلاوه آبوهوای بارانی این ایالت، باعث شد برخی از هنرمندان به ایالت کالیفرنیا و روستای هالیوود مهاجرت کنند و در نتیجه این مهاجرت، صنعت سینمای هالیوود متولد شد.
در عصر طلایی، استودیوها بر تولید، عرضه و پخش تسلط داشتند تا اینکه پس از مدتی و همزمان با ظهور تلویزیون، وزارت دادگستری ایالات متحده در پروندهای موسوم به پرونده پارامونت، حق دسترسی استودیوها به سینماها را بر اساس قانون ضدانحصار غیرقانونی دانست و عصر طلایی هالیوود پایان یافت. با ظهور کارگردانهای جوان، عصر جدید هالیوود آغاز شد که کارگردان محور بود و فیلمهای بلاکباستر اهمیت یافتند. امروزه، شرکتهای چندملیتی هالیوود را هدایت میکنند و با نظارت نهادهایی مانند وزارت دادگستری، معیاری جهانی برای فیلمسازی است.
نویسندگی این کتاب توسط زینب ابراهیم زاده و با نظارت علمی محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۶:۳۵
#کتاب
بُرشی از کتابِ«جایزه اسکار و آکادمی علوم و هنرهای سینما از منظر حکمرانی و سیاستگذاری سینما»
آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، سازمانی غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۲۷ با ۳۶ عضو، به ابتکار لوییس بی. مایر، مالک استودیو مترو گلدوین مایر، تأسیس شد. هدف اولیه آن جلوگیری از اتحادیهسازی کارگران سینما و حفظ منافع استودیوها بود. در سال ۱۹۲۹، آکادمی جایزه اسکار را راهاندازی کرد که اکنون معتبرترین جایزه سینمایی جهان است و از تمرکز اولیه بر بازیگری و کارگردانی، به پوشش بخشهای مختلف صنعت سینما گسترش یافته است. آکادمی علاوه بر اهدای جوایز، به آموزش سینماگران تازهکار و تقویت ارتباطات در صنعت سینما میپردازد.
تا سال ۱۹۳۳، این سازمان نقش میانجی بین اتحادیهها و استودیوها داشت، اما پس از آن با تمرکز بر فعالیتهای حرفهای و غیرصنفی، به نهادی نخبهگرا در سینمای صنعتی تبدیل شد و بیش از جریانهای هنری یا مستقل، به تقویت سینمای جریان اصلی متعهد ماند.
نویسندگی این کتاب توسط زینب ابراهیم زاده و با نظارت علمی محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۷:۳۰
#کتاب
بُرشی از کتابِ«جشنواره کَن از منظر حکمرانی و سیاستگذاری سینما»
جشنواره کن که پس از تلاشهای ناموفق از سال ۱۹۳۹، سرانجام در سال ۱۹۴۶ آغاز به کار کرد، یکی از مهمترین جشنوارههای سینمایی جهان است. این جشنواره از سال ۲۰۱۸ به مدت ۱۲ روز در نیمه دوم ماه می برگزار میشود و بخشهای اصلی آن در تفرجگاه کراوزت و بخشهای موازی در مکانهای دیگر برپا میگردد. هدف جشنواره کن، برجسته کردن فیلمها، افزایش شهرت آنها و توسعه صنعت سینما در سطح جهانی است. با وجود رویکرد نخبهگرایانه اولیه و تمرکز بر حرفهایها، کن به تدریج دسترسی را برای علاقهمندان بهبود بخشید. از سال ۲۰۱۲، فیلم افتتاحیه همزمان در سینماهای فرانسه اکران شد و مراسم افتتاحیه پخش زنده گردید. همچنین، طرح «سه روز در کن» از سال ۲۰۱۸ برای جوانان ۱۸ تا ۲۸ ساله آغاز شد تا فیلمهای «انتخاب رسمی» را تجربه کنند. این طرح در سال ۲۰۱۹ به برنامه «هواداران سینمای کن» گسترش یافت و هزاران نفر را جذب کرد.
نویسندگی این کتاب توسط محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۷:۳۹
اندیشکده مسیر
#کتاب
بُرشی از کتابِ«جشنواره کَن از منظر حکمرانی و سیاستگذاری سینما»
جشنواره کن که پس از تلاشهای ناموفق از سال ۱۹۳۹، سرانجام در سال ۱۹۴۶ آغاز به کار کرد، یکی از مهمترین جشنوارههای سینمایی جهان است. این جشنواره از سال ۲۰۱۸ به مدت ۱۲ روز در نیمه دوم ماه می برگزار میشود و بخشهای اصلی آن در تفرجگاه کراوزت و بخشهای موازی در مکانهای دیگر برپا میگردد. هدف جشنواره کن، برجسته کردن فیلمها، افزایش شهرت آنها و توسعه صنعت سینما در سطح جهانی است. با وجود رویکرد نخبهگرایانه اولیه و تمرکز بر حرفهایها، کن به تدریج دسترسی را برای علاقهمندان بهبود بخشید. از سال ۲۰۱۲، فیلم افتتاحیه همزمان در سینماهای فرانسه اکران شد و مراسم افتتاحیه پخش زنده گردید. همچنین، طرح «سه روز در کن» از سال ۲۰۱۸ برای جوانان ۱۸ تا ۲۸ ساله آغاز شد تا فیلمهای «انتخاب رسمی» را تجربه کنند. این طرح در سال ۲۰۱۹ به برنامه «هواداران سینمای کن» گسترش یافت و هزاران نفر را جذب کرد.
نویسندگی این کتاب توسط محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر | سایت | | کانال بله |
#کتاب
۱۹۳۹؛ نخستین رویدادی که برگزار نشد!
جشنواره کن قرار بود در سپتامبر ۱۹۳۹ با ریاست افتخاری لوییس لومیر و مدیریت ژرژ هویسمن برگزار شود، اما به دلیل جنگ جهانی دوم هرگز اجرا نشد. این جشنواره با هدف جهانی و بدون جهتگیری سیاسی، قصد داشت با معیارهای هنری فیلمهایی از کشورهای مختلف، از جمله آلمان و ایتالیا، را به نمایش بگذارد، اما این دو کشور به دلیل تنشهای سیاسی دعوت را رد کردند.
تنها ۹ کشور، از جمله آمریکا، فرانسه و شوروی، برای شرکت اعلام آمادگی کردند. آمریکا با ۱۰ فیلم متنوع، فرانسه با ۱۱ فیلم از جنبش رئالیسم شاعرانه، و شوروی با ۸ فیلم کارگری و تکنیکی حضور داشتند. پوستر «دعوت به سفر» و حضور ستارگان هالیوود در کشتی اجارهشده توسط مترو گلدوین مایر، فضای تجملی جشنواره را نشان میداد. با امضای پیمان آلمان و شوروی و حمله آلمان به لهستان، جشنواره لغو شد و تنها یک نمایش خصوصی از فیلم «گوژپشت نُتردام» برگزار گردید.
نویسندگی این کتاب توسط محسن بیسادی انجام شده است.
#جشنواره_کن
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۱۹۳۹؛ نخستین رویدادی که برگزار نشد!
#جشنواره_کن
۸:۰۶
#گزارش_توصیفی
بُرشی از ارائه گزارش توصیفی از «ساختار نهادی سیاست گذاری رسانه ای مرتبط با کودک در کشور آمریکا»
اولین اقدامات کنگره آمریکا برای قانونگذاری در زمینه رسانه کودکان به سال 1990 بر میگردد. امّا کمیسیون در قالب صدور دستورالعمل مقرراتی پیش از تصویب قوانین کنگره در این باره وضع کرده است
در سال ۱۹۷۰، انجمن «اقدام برای تلویزیون کودک» در بوستون با ارسال طومار به کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) خواستار محدودیت تبلیغات تجاری و محتوای خشن در برنامههای کودکان شد. این گروه ابتدا توقف تبلیغات ویژه کودکان و سپس ممنوعیت تبلیغ محصولاتی مانند قرصهای ویتامین و آبنبات را درخواست کرد. FCC دستورالعملی وضع کرد که تبلیغات در برنامههای کودکان را ممنوع، اشاره به محصولات تجاری توسط مجریان را غیرمجاز و پخش حداقل ۱۴ ساعت برنامه هفتگی برای کودکان را الزامی کرد. این مقررات با ساختار شبکههای تلویزیونی همخوانی نداشت و بسیاری از برنامههای کودکان به دلیل عدم سودآوری تعطیل شدند. در دهه ۱۹۸۰، در دوره ریگان، این دستورالعملها با رویکرد مقرراتزدایی کنار گذاشته شدند، اما پایهای برای قوانین بعدی شدند.
این گزارش توصیفی به قلم امیرمسعود صفابخش و با نظارت علمی محسن بیسادی انجام شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۲۱:۰۰
#مقاله
چکیده مقاله علمی-پژوهشی “تحلیل گفتمان طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی”
طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی مجلس شورای اسلامی را میتوان یکی از مهمترین و مناقشهبرانگیزترین طرحهای قانونی و اسناد سیاستی در حوزۀ حکمرانی و سیاستگذاری فضای مجازی در جمهوری اسلامی ایران دانست. اگرچه این طرح و نسخههای پیش و پس از آن تاکنون به سرانجام مشخّصی در مجلس شورای اسلامی دست نیافته است، اما بررسی و تحلیل دقیق آن میتواند آموختههای سیاستی مهمی برای پژوهشگران و ذیربطان این عرصه داشته باشد. پژوهش حاضر به دنبال آن است که از طریق روش تحلیل گفتمان، این طرح را واکاوی نماید و به گفتمان حاکم بر آن دست یابد. برای نیل به این مقصود از رویکرد تحلیل گفتمان لاکلا و موف، با تکیه بر شیوۀ نوآورانه والتون و بون استفاده شده است.
نتایج این پژوهش در قالب ترسیم نقشۀ گفتمانی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی ارائه شده است. بر این اساس، «حمایت از مردم» دال شناوری است که گفتمان حاکم بر طرح و نیز گفتمانی که بهمثابه رقیب تعریف میکند، بر سر آن در تنازع گفتمانی هستند. دال خالی مردم که در گفتمان حاکم بر طرح با عنوان مردم اخلاقگرا حضور دارد، محور اتصال دالهای مرکزی حاکمیت و فضای مجازی داخلی است و دالهای مرکزی امنیت، سلامت و استقلال نیز در نسبت با دال فضای مجازی داخلی قرار میگیرند.
این مقاله علمی - پژوهشی به قلم علیرضا قربانی و عبدالکریم خیامی، نگارش شده است.
اندیشکده مسیر| سایت | | کانال بله |
۲۱:۱۹
-3653557225661391104_32420032927470.pdf
۷۴۶.۶۱ کیلوبایت
۹:۴۸