۹:۴۴
بازارسال شده از وحید یامین پور
بیروت۱۶ اکتبر
حرفهاش تصویربرداری و کارگردانی بود. سرش را تراشیده بود و ريشش را بلند کرده بود. برای رفتن سر قرار سوار موتور بزرگ چند سیلندر قرمزش شدم؛ بهسختی. علاء میگفت ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. رسیدیم به مقصد.گفت: "من لامذهب بودم؛ نه خدا نه پیغمبر. یازده سال قبل برای پروژهای تو کربلا دعوت به کار شدم. نه با زیارت و نه با امام حسین کاری نداشتم؛ پول خوبی میدانن، قبول کردم. همان کربلا حالم عوض شد. اونقدر درگیر امام حسین شدم که برای فراموش کردنش مشروب میخوردم. ولی مشروب هم کارگر نبود. بالاخره تسلیم شدم؛ از ۲۰۱۴ نماز خواندن رو هم شروع کردم."حالا از حزبالله بود!خیلی از مجاهدین حزبالله آدمهای عادی هستند. با خالکوبی، سیگاری و... آنها خود خود مردماند. خدا خواسته در طلاییترین لحظات تاریخ در طلاییترین جغرافیای جهاد باشند.
#یادداشتهای_بیروت 39️ @yaminpour
حرفهاش تصویربرداری و کارگردانی بود. سرش را تراشیده بود و ريشش را بلند کرده بود. برای رفتن سر قرار سوار موتور بزرگ چند سیلندر قرمزش شدم؛ بهسختی. علاء میگفت ۱۵ هزار دلار قیمت دارد. رسیدیم به مقصد.گفت: "من لامذهب بودم؛ نه خدا نه پیغمبر. یازده سال قبل برای پروژهای تو کربلا دعوت به کار شدم. نه با زیارت و نه با امام حسین کاری نداشتم؛ پول خوبی میدانن، قبول کردم. همان کربلا حالم عوض شد. اونقدر درگیر امام حسین شدم که برای فراموش کردنش مشروب میخوردم. ولی مشروب هم کارگر نبود. بالاخره تسلیم شدم؛ از ۲۰۱۴ نماز خواندن رو هم شروع کردم."حالا از حزبالله بود!خیلی از مجاهدین حزبالله آدمهای عادی هستند. با خالکوبی، سیگاری و... آنها خود خود مردماند. خدا خواسته در طلاییترین لحظات تاریخ در طلاییترین جغرافیای جهاد باشند.
#یادداشتهای_بیروت 39️ @yaminpour
۵:۴۷
چند وقت قبل آقای یامین پور این يادداشت را منتشر کردند. یه چیزی شبیه ماجرای اجاره نشین خیابان الامیننکتهای توجهم را جلب کرد.از یه دورهای مد شد که روایت سفید از شهدا را کنار بگذارند و در این که فردی کلا آدم خوبی بوده و سطح تقواش از سطح عمومی جامعه بالاتر بوده را منکر بشوند.کلا یک تشکیک ایجاد بکنند که مگر میشود یه آدم اصلا گناه نکند؟در حالی که عصمت در لایههای ابتدایی اکتسابی هست و مراتب وجود دارد.کسی هست که مطلقا عمل حرام انجام نمیدهد و در سطح ابرار هستکسی هست که مطلقا حرام انجام نمیدهد و در سطح مقربین هستاین مسخرگی دوران ماست که چون نمیتوانیم تفکیک کنیم؛ منکر آن عصمت ابتدایی میشویم و تلاش میکنیم روایت را به یک حرام بچسبانیم تا باورپذیر کنیم.
یک مسیر خیلی کاربردی برای انکار آن آدمها؛ بزرگ کردن کسانی شبیه هم مجاهد است با گذشته به شدت آلوده. الان که این متن را دیدم، اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود؛ دیدی یک نفر میتواند گناه بکند؛ آن از بدترین نوعش اما بعدش این جور عوض شود.اما بعد فکر کردم خدا عجب خدایی میکند؛عجب قدرتنمایی میکند در هدایت آدم؛ چه قدر فوق العاده نشان میدهد که من اگر بخوام میتوانم لذت گناه را از تو بگیرم و نگذارم در گناه باقی بمانی.عجب خدایی وجود دارد؛ چه قدر قهار هست و چه قدر رحیمبعدش هم یه خوف وحشتناک میآید.اگر این مرد قبل از ۲۰۱۴ اجلش رسیده بود؛ الان دقیقا چه خاکی به سرش میکرد؟ چه کسی میداند اجل ش چه زمانی قرار است برسد؟چه تضمین و اطمینانی هست برای تغییر مسیر قبل از رسیدن به اجل؟الان فکر میکنم همیشه توجیه کسانی که میگویند از گناهها یا اشتباهات شهدا بگویید که مردم یا نسل جوان ناامید نشوند و فکر نکنند نمیشود توبه کرد؛چه قدر توجه میکنند که یک وجه این مدل روایت ناامید نکردن مخاطب است اما وجه دوم نمی تواند ایجاد تسویف شود و خیال کند که حالا وقت بسیار است برای تغییر مسیر؟واقعا چه قدر به این وجه از روایت خاکستری توجه میشود؟
یک مسیر خیلی کاربردی برای انکار آن آدمها؛ بزرگ کردن کسانی شبیه هم مجاهد است با گذشته به شدت آلوده. الان که این متن را دیدم، اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود؛ دیدی یک نفر میتواند گناه بکند؛ آن از بدترین نوعش اما بعدش این جور عوض شود.اما بعد فکر کردم خدا عجب خدایی میکند؛عجب قدرتنمایی میکند در هدایت آدم؛ چه قدر فوق العاده نشان میدهد که من اگر بخوام میتوانم لذت گناه را از تو بگیرم و نگذارم در گناه باقی بمانی.عجب خدایی وجود دارد؛ چه قدر قهار هست و چه قدر رحیمبعدش هم یه خوف وحشتناک میآید.اگر این مرد قبل از ۲۰۱۴ اجلش رسیده بود؛ الان دقیقا چه خاکی به سرش میکرد؟ چه کسی میداند اجل ش چه زمانی قرار است برسد؟چه تضمین و اطمینانی هست برای تغییر مسیر قبل از رسیدن به اجل؟الان فکر میکنم همیشه توجیه کسانی که میگویند از گناهها یا اشتباهات شهدا بگویید که مردم یا نسل جوان ناامید نشوند و فکر نکنند نمیشود توبه کرد؛چه قدر توجه میکنند که یک وجه این مدل روایت ناامید نکردن مخاطب است اما وجه دوم نمی تواند ایجاد تسویف شود و خیال کند که حالا وقت بسیار است برای تغییر مسیر؟واقعا چه قدر به این وجه از روایت خاکستری توجه میشود؟
۵:۵۴
بازارسال شده از وحید یامین پور
رسانههای رژیم اشغالگر اعتراف کردند که پس از کالبدشکافی پیکر شهید یحیی سنوار مشخص شد که او و نیروهایش از سه روز قبل از شهادت، غذایی نخورده بودند.نیاز به شرح و توضیح نیست. ما با یک خبر از جنس اخبار متداول مواجه نیستیم. این یک اتمام حجت از طرف زمین و زمان است با آنها که همعصر او هستند.#یحیی_سنوار️ @yaminpour
۶:۴۰
بازارسال شده از اندیشکده مُشعِر
۱۵:۰۰
۷:۳۵
۶:۴۴
حاشیه نگاری خوانش کتاب خار و میخک
اول ماجرا: از ماشین که پیدا شدیم و رو به روی در بسته ساختمان قرار گرفتیم. درست آمده بودیم؟ در باز شد و بعد از طی سه طبقه با پله به اتاقی رسیدیم سرشار از حال خوب! بعد از چند دقیقه خانم پائینی با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم سکوت را شکسته و جلسه را به صورت رسمی آغاز کردند. موضوع امروز حول کتاب خار و میخک بود. بعضیها خوانده بودند و بعضیها هم نصفه و نیمه.کتاب خار و میخک داستانی است که یحیی سنوار نوشته است. مردی که شهادت اعجاب آور بود و خواندن کتابش حس عجیبی داشت.نکات ذیل این موضوع کلی بیان شد که هر کدام جای تفکر دارد و اهمیت بیداری و حرکت در این زمانه را میرساند. قرار شد در یک بازه زمانی مشخص کتاب های حوزه مقاومت در همه جای دنیا را بخوانیم تا مولفههای انواع مقاومت را پیدا کنیم و بعدش روی جبهه مقاومت بر محور اسلام متمرکز شویم و در بعد مرحله بتوانیم کنشگری در میدان را به خصوص برای زنان پیدا کنیم.همچنین گفتیم میزان اثرگذاری زنان در جامعه فراتر از نقش های طبیعیاش است و بزرگتر از ساحت فردی و خانوادگی. کما اینکه در انقلاب اسلامی زنان نقش بسیار پررنگی داشتند. زنان ایرانی بشدت خلاق و کنشگر هستند و چشم همه زنان مقاومت به اینان است. در این میان هرکس به یکی از کنشهای مادر خانواده در کتاب خار و میخک اشاره میکرد و از نقش پررنگ او در تربیت بچهها میگفت. ما با مقایسه تاریخ انقلاب اسلامی ایران و حجم حضور زنها در این زمان متوجه نقش عظیم آنها در مقاومت شدیم و چهها میتوانند بکنند این زنها اگر بخواهند. این جمله شامل تمام زنان میشود اما انچه در ایران باعث تحقق این مسئله شد؛ زمینهای بود که امام خمینی(ره) در عرصه جهاد اسلامی زن در جوامع شرقی ایجاد کرد. در کنار این موضوع به نقش ایشان در زنده کردن اسلام و ساخت جبهه مقاومت بر مبنای اسلام. گفتیم جهان دوقطبی بود و با انقلاب اسلامی شد سه قطبی و در زمان حال و بعد از شوروی؛ در جهان شاهد دو قطبی ایران و غرب هستیم! همه این بحثها در زمینه کتاب خار و میخک شکل گرفت. شهید سنوار سیر کامل و جذابی از حضور گروه های مختلف در جریان آزادسازی فلسطین در کتاب گفته بود. انواع تفکرها و اندیشه های مختلف از ناسیونالیسم عربی تا کمونیسم شرقی و البته اشاره به این که در جامعه آن زمان تفکر حاکم بر جهان این گونه بود که مگر با اسلام هم میشود مبارزه کرد؟ اما اصل این است که هسته درونی مقاومت باید برحسب اسلام باشد (کما اینکه شیخ احمد یاسین بر محور قران و احادیث و اسلام مبارزه را آغاز کرد) و این اسلام مرده در جهان آن روز را معجزهای به نام انقلاب اسلامی زنده کرد.یک نکته جالب در کلاس این بود که گفتند جنگ در هیچ جایی پسندیده نیست اما در نگاه دیگری طولانی بودن زمان جهاد؛ فرصتی است برای آدمها تا خودشان را به صف جهاد برسانند مثل هشت سال دفاع مقدس که این رحمتی از جانب خداوند برای ایران بود ک ما ۸ سال فرصت پیدا کردیم تا با ادبیات و فرهنگ جهاد زندگی کنیم. در یک جامعه واقعی تنوع و تکثر نگاههای مختلف میتواند خوشایند نباشد اما با مطالعه کتاب فهمیدیم که همین جریان بالا و پایین رفتن و دوری و نزدیکی به حق است که مسیر کلی رو مشخص میکند کما اینکه دیدن و استفاده کردن از این افکار به سمت هدف درست خود موضوع مهمی است. در آخر هم صحبتی شد دربار مزیتهای جمعخوانی.فردی خواندن کتاب توجه به یک جنبه است اما وقتی در جمع خوانده میشود؛ هر کتاب به اندازه همه آن افراد جنبههای پیدا میکند و ما این را بعد از شنیدن نظرات افراد در مورد کتاب به خوبی لمس کردیم.و اما پرسش اصلی در مورد چگونگی حضور؛ کنشگری و عاملیت زن در جبهه مقاومت است و این پرسش ادامه دارد... بماند به یادگار از جمعه؛ ۹ آذر سال ۱۴۰۳
#خوانش_کتاب#حاشیه_نگاری#آینده_نگاری_مقاومت #خار_و_میخک#آتنا_رجبی
https://ble.ir/mehr_o_ab
اول ماجرا: از ماشین که پیدا شدیم و رو به روی در بسته ساختمان قرار گرفتیم. درست آمده بودیم؟ در باز شد و بعد از طی سه طبقه با پله به اتاقی رسیدیم سرشار از حال خوب! بعد از چند دقیقه خانم پائینی با ذکر بسم الله الرحمن الرحیم سکوت را شکسته و جلسه را به صورت رسمی آغاز کردند. موضوع امروز حول کتاب خار و میخک بود. بعضیها خوانده بودند و بعضیها هم نصفه و نیمه.کتاب خار و میخک داستانی است که یحیی سنوار نوشته است. مردی که شهادت اعجاب آور بود و خواندن کتابش حس عجیبی داشت.نکات ذیل این موضوع کلی بیان شد که هر کدام جای تفکر دارد و اهمیت بیداری و حرکت در این زمانه را میرساند. قرار شد در یک بازه زمانی مشخص کتاب های حوزه مقاومت در همه جای دنیا را بخوانیم تا مولفههای انواع مقاومت را پیدا کنیم و بعدش روی جبهه مقاومت بر محور اسلام متمرکز شویم و در بعد مرحله بتوانیم کنشگری در میدان را به خصوص برای زنان پیدا کنیم.همچنین گفتیم میزان اثرگذاری زنان در جامعه فراتر از نقش های طبیعیاش است و بزرگتر از ساحت فردی و خانوادگی. کما اینکه در انقلاب اسلامی زنان نقش بسیار پررنگی داشتند. زنان ایرانی بشدت خلاق و کنشگر هستند و چشم همه زنان مقاومت به اینان است. در این میان هرکس به یکی از کنشهای مادر خانواده در کتاب خار و میخک اشاره میکرد و از نقش پررنگ او در تربیت بچهها میگفت. ما با مقایسه تاریخ انقلاب اسلامی ایران و حجم حضور زنها در این زمان متوجه نقش عظیم آنها در مقاومت شدیم و چهها میتوانند بکنند این زنها اگر بخواهند. این جمله شامل تمام زنان میشود اما انچه در ایران باعث تحقق این مسئله شد؛ زمینهای بود که امام خمینی(ره) در عرصه جهاد اسلامی زن در جوامع شرقی ایجاد کرد. در کنار این موضوع به نقش ایشان در زنده کردن اسلام و ساخت جبهه مقاومت بر مبنای اسلام. گفتیم جهان دوقطبی بود و با انقلاب اسلامی شد سه قطبی و در زمان حال و بعد از شوروی؛ در جهان شاهد دو قطبی ایران و غرب هستیم! همه این بحثها در زمینه کتاب خار و میخک شکل گرفت. شهید سنوار سیر کامل و جذابی از حضور گروه های مختلف در جریان آزادسازی فلسطین در کتاب گفته بود. انواع تفکرها و اندیشه های مختلف از ناسیونالیسم عربی تا کمونیسم شرقی و البته اشاره به این که در جامعه آن زمان تفکر حاکم بر جهان این گونه بود که مگر با اسلام هم میشود مبارزه کرد؟ اما اصل این است که هسته درونی مقاومت باید برحسب اسلام باشد (کما اینکه شیخ احمد یاسین بر محور قران و احادیث و اسلام مبارزه را آغاز کرد) و این اسلام مرده در جهان آن روز را معجزهای به نام انقلاب اسلامی زنده کرد.یک نکته جالب در کلاس این بود که گفتند جنگ در هیچ جایی پسندیده نیست اما در نگاه دیگری طولانی بودن زمان جهاد؛ فرصتی است برای آدمها تا خودشان را به صف جهاد برسانند مثل هشت سال دفاع مقدس که این رحمتی از جانب خداوند برای ایران بود ک ما ۸ سال فرصت پیدا کردیم تا با ادبیات و فرهنگ جهاد زندگی کنیم. در یک جامعه واقعی تنوع و تکثر نگاههای مختلف میتواند خوشایند نباشد اما با مطالعه کتاب فهمیدیم که همین جریان بالا و پایین رفتن و دوری و نزدیکی به حق است که مسیر کلی رو مشخص میکند کما اینکه دیدن و استفاده کردن از این افکار به سمت هدف درست خود موضوع مهمی است. در آخر هم صحبتی شد دربار مزیتهای جمعخوانی.فردی خواندن کتاب توجه به یک جنبه است اما وقتی در جمع خوانده میشود؛ هر کتاب به اندازه همه آن افراد جنبههای پیدا میکند و ما این را بعد از شنیدن نظرات افراد در مورد کتاب به خوبی لمس کردیم.و اما پرسش اصلی در مورد چگونگی حضور؛ کنشگری و عاملیت زن در جبهه مقاومت است و این پرسش ادامه دارد... بماند به یادگار از جمعه؛ ۹ آذر سال ۱۴۰۳
#خوانش_کتاب#حاشیه_نگاری#آینده_نگاری_مقاومت #خار_و_میخک#آتنا_رجبی
https://ble.ir/mehr_o_ab
۱۵:۳۹
حلقه کتابخوانی ریرا
حدود دو سال از تشکیل حلقه کتاب ریرا گذشته است و تا امروز دوره های مختلفی را با انواع موضوعات پیش رفتهایم.امروز به بهانه کتاب خار و میخک دوره مطالعاتی ادبیات مقاومت را آغاز کردیم.️ قصدمان این است در تمام دنیا بگردیم و کتابهایی که روایت مردمان سرزمینهای گوناگون از مقاومت و ایستادگیشان برابر ظلم است بخوانیم.روایتهای مختلف را میخوانیم تا در میانشان عناصر روایت مقاومت را بر محور اسلام پیدا کنیم و مقایسهشان کنیم و زاویه جدیدی در نگاه به مقاومت در این عالم پیدا کنیم. و اگر خداوند از فضلش بر ما ببخشد؛ حاصل این خوانش را به محضر قرآن بیاوریم و عیارسنجیاش کنیم و راه آینده را از قول سدید به دست بیاوریم.
اگر دوست دارید در این سفر همراهمان باشید؛ در باشگاه کتابخوانی ریرا در بهخوان و گروه ریرا در بله میتوانید به ما ملحق شوید.
حلقهمان نوجوانانه است اما قدم نوجوانهای دهههای پیش هم سر چشممان است.
https://behkhaan.ir/club/06d37863-394a-4ccb-8099-bc4c390eb51a?inviteCode=86800057E1Aپشتیبانی جهت عضویت در گروه @bigdelinoor
پ.ن. راستی خوانش بعدیمان کتاب آمریکایی نوشته هاوارد فاست است.
#خوانش_کتاب#آینده_نگاری_مقاومت
https://ble.ir/mehr_o_ab
حدود دو سال از تشکیل حلقه کتاب ریرا گذشته است و تا امروز دوره های مختلفی را با انواع موضوعات پیش رفتهایم.امروز به بهانه کتاب خار و میخک دوره مطالعاتی ادبیات مقاومت را آغاز کردیم.️ قصدمان این است در تمام دنیا بگردیم و کتابهایی که روایت مردمان سرزمینهای گوناگون از مقاومت و ایستادگیشان برابر ظلم است بخوانیم.روایتهای مختلف را میخوانیم تا در میانشان عناصر روایت مقاومت را بر محور اسلام پیدا کنیم و مقایسهشان کنیم و زاویه جدیدی در نگاه به مقاومت در این عالم پیدا کنیم. و اگر خداوند از فضلش بر ما ببخشد؛ حاصل این خوانش را به محضر قرآن بیاوریم و عیارسنجیاش کنیم و راه آینده را از قول سدید به دست بیاوریم.
اگر دوست دارید در این سفر همراهمان باشید؛ در باشگاه کتابخوانی ریرا در بهخوان و گروه ریرا در بله میتوانید به ما ملحق شوید.
حلقهمان نوجوانانه است اما قدم نوجوانهای دهههای پیش هم سر چشممان است.
https://behkhaan.ir/club/06d37863-394a-4ccb-8099-bc4c390eb51a?inviteCode=86800057E1Aپشتیبانی جهت عضویت در گروه @bigdelinoor
پ.ن. راستی خوانش بعدیمان کتاب آمریکایی نوشته هاوارد فاست است.
#خوانش_کتاب#آینده_نگاری_مقاومت
https://ble.ir/mehr_o_ab
۱۷:۰۳
۰:۴۶
بازارسال شده از اندیشکده مُشعِر
۱۱:۵۴
۱۲:۴۲
۵:۵۰
۱۵:۵۳
۸:۲۸
سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۴۰
إِن يَمسَسكُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُهُ ۚ
وَتِلكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَينَ النّاسِ
وَلِيَعلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا وَيَتَّخِذَ مِنكُم شُهَداءَ ۗ
وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمينَ
اگر (در میدان احد،) به شما جراحتی رسید (و ضربهای وارد شد)، به آن جمعیّت نیز (در میدان بدر)، جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم میگردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آوردهاند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمیدارد.
#حق_نگار#سوره_مبارکه_آلعمران
https://ble.ir/mehr_o_ab
إِن يَمسَسكُم قَرحٌ فَقَد مَسَّ القَومَ قَرحٌ مِثلُهُ ۚ
وَتِلكَ الأَيّامُ نُداوِلُها بَينَ النّاسِ
وَلِيَعلَمَ اللَّهُ الَّذينَ آمَنوا وَيَتَّخِذَ مِنكُم شُهَداءَ ۗ
وَاللَّهُ لا يُحِبُّ الظّالِمينَ
اگر (در میدان احد،) به شما جراحتی رسید (و ضربهای وارد شد)، به آن جمعیّت نیز (در میدان بدر)، جراحتی همانند آن وارد گردید. و ما این روزها(ی پیروزی و شکست) را در میان مردم میگردانیم؛ (-و این خاصیّت زندگی دنیاست-) تا خدا، افرادی را که ایمان آوردهاند، بداند (و شناخته شوند)؛ و خداوند از میان شما، شاهدانی بگیرد. و خدا ظالمان را دوست نمیدارد.
#حق_نگار#سوره_مبارکه_آلعمران
https://ble.ir/mehr_o_ab
۱۵:۵۱
۵:۴۵
۱۷:۲۷
۱۰:۰۹