عکس پروفایل بنیاد علمی منهاجب

بنیاد علمی منهاج

۱,۱۹۶عضو
عکس پروفایل بنیاد علمی منهاجب
۱.۲هزار عضو

بنیاد علمی منهاج

undefinedلِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَ مِنْهَاجًا undefined
undefined منهاج، پرنده‌ای با دو بال حوزه و دانشگاه است که در آسمان علم عروج می‌کند. undefined
undefinedمحل تحصیل علوم دینی برای دانشجویان undefined
undefined اطلاعات و ثبت‌نام در دوره‌های منهاج: undefined @aligh313ali

۱ بهمن ۱۴۰۲

undefinedهمراهـان عــزیــز مـنـهاج از طریق هشتگ‌های مربوط زیر می‌توانند به محتواهای مختلف کانال دسترسی داشته باشند undefined
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~undefined#کلیپundefinedتولیدات صوتی‌تصویری
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#علوم_انسانیundefinedمطالب و اطلاعیه‌های مرتبط با علوم انسانی (اطلاعیه، نشست‌ها، تولیدات تصویری)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#دوره_متمرکزundefinedعناوین مربوط به دورۀ علوم انسانی منهاج که دورۀ اصلی بنیاد منهاج است.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#برنامه_درسیundefinedتقویم آموزشی و برنامه‌درسی‌های دورۀ متمرکز منهاج
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#سؤالات_متداولundefinedنکات توضیحی دوره متمرکز منهاج که به سؤالات پرتکرار مخاطبین عزیز این دوره پاسخ داده است.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#دوره_عمومیundefinedپیام‌های مرتبط با دوره‌های عمومی منهاج که برگزار شده‌اند.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#قرآن_کتاب_انقلابundefinedاطلاعیه‌ها و تولیدات صوتی‌تصویری از دوره عمومی قرآن کتاب انقلاب
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#حکمرانی_مردمیundefinedاطلاعیه‌ها و تولیدات (کلیپ‌ها، صوت‌ها و خلاصه‌جلسات) مربوط به جلسات تفسیر قرآن حاج‌آقا قاسمیان با موضوع «حکمرانی مردمی در قرآن».
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#فقه_کسب‌وکارundefinedپیام‌های اطلاعی و ثبت‌نامی، توضیحات و تجربیات دوره فقه کسب‌وکار که از دوره‌های عمومی بنیاد منهاج است.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
undefined#چهل_حدیثundefinedپیام‌های (کلیپ‌ها، اصوات و اطلاعیه‌ها) مرتبط با درس اخلاق حاج‌آقای قاسمیان در شرح کتاب چهل حدیث حضرت امام(رحمة الله علیه) که در مدرسۀ علی‌بن‌موسی‌الرضا(علیه‌السلام) برگزار شده است.

undefinedفهرست کانال
undefinedبنیاد علمی منهاج
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۷:۰۲

۱۶ بهمن ۱۴۰۲

thumnail
undefined نظام اخلاقی چیست و چگونه ایجاد می‌شود؟undefinedارتباط علوم انسانی با نظام اخلاقی چیست؟
undefined برگرفته از نشست #حوزه و #علوم_انسانیundefinedمرداد ۱۴۰۲
undefined ارائه‌شده توسط حجة‌الإسلام زهیر انصایان undefined


undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۴:۵۴

thumnail

۱۴:۵۴

۳ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
undefined #برنامه_درسی دورۀ دوم #علوم_انسانی (نیمسال دوم تحصیلی 03-1402) بنیاد منهاج
#دوره_متمرکز
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۰:۵۹

۹ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
#کلیپ🎥
undefined به آنکه دنبال ریاست می‌دود رأی ندهیم undefined
undefined اینکه کسی مصرانه دنبال این باشد که خود را در معرض ریاست قرار دهد، این اسمش عقل نیست! تدبیر نیست.
undefined اگر عقل داشته باشیم باید دنبال ریاست ندویم
undefined برشی از درس اخلاق #چهل_حدیث حاج‌آقا قاسمیان
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۳:۵۱

۱۸ اردیبهشت

thumnail
#خلاصه‌نوشت
undefined چکیده‌ای از مطالب #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیهundefined استاد #قاسمیان | جلسۀ ۴۱. ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
undefinedفصلی دربارۀ عادت‌دادن نفس و مرتاض‌نمودن آن (ذیل حدیث شانزدهم در باب صبر )undefined

undefinedنفس بنا را بر حالت سابقه بد می‌گذاردundefinedنفس به‌لحاظ موقعیت اصلی خودش وحشی است و احتیاج به ریاضت دارد. ریاضت هم احتیاج به صبر دارد.خواجه طوسی بیان لطیفی دارند: اگر چوبی را کنار آتش بگذاریم و دائما برداریم، فقط گرم و سرد می‌شود. اما اگر بر مجاورتش کنار آتش صبر کردیم، آتش می‌گیرد و ذغال می‌شود. آن‌وقت خودش منشا گرما می‌شود.این حالت در موضوع سلوک و علم‌آموزی‌اش هم همین‌طور است.کلا نفس خودش را در اضمحلال می‌بیند و بنا را بر «حالت سابقه بد» می‌گذارد. اینجاست که ارتیاض احتیاج است.
undefinedباید نفس را ادب کردundefinedبه‌تعبیر امیرالمومنین: أَيُّهَا النَّاسُ! تَوَلَّوْا مِنْ أَنْفُسِكُمْ تَأْدِيبَهَا. خودتان باید این نفس را تادیب کنید. وَ اعْدِلُوا بِهَا عَنْ ضَرَاوَةِ عَادَاتِهَا. از عادت بد کنار بکشی‌اش؛ و الّا همه‌اش امّاره است و سوء.و این تن‌دادن به درخواست نفس امّاره] تمام هم نمی‌شود. در قرآن هم این‌‌چنین سرسره‌های [لغزشی] هست. اول یک کار کم بد، بعدش تئوریزه‌کردنش، بعدش بیشتر... ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَىٰ...از اولش أساءوا، بعدش أساءوا السوأئ، بعدش تکذیب، [أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ] بعدش مسخره‌بازی [وَكَانُوا بِهَا يَسْتَهْزِئُونَ] و همین‌طور می‌رود. آن‌وقت دیگر ممکن است یک‌وقتی انسان به فکر بیفتد که دیگر واقعا ممکن نیست بتواند کاری کند. توانش را ندارد. واقعا.


undefinedچه مقام دنیوی چه اخروی نیاز به ریاضت داردundefined
در روایت هم داریم که می‌فرماید: عاقل آن است که نگاه می‌کند اهل دنیا را و می‌بیند جز با مشقت به چیزی نرسیدند؛ بعد نگاه می‌کند به اهل آخرت و می‌بیند آن‌ها هم لا تُنالُ إلاّ بِالمَشَقَّةِ. آن‌ها هم فقط با مشقت رسیدند. بعد می‌پرسد کدام را انتخاب کنم؟ أبقاهُما! باقی‌ترینشان را (آخرت).

🌱متن روایت

البته که ریاضت هم آداب خودش را دارد که باید بررسی شود.


undefined [بلــۀ ما✓
undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۸:۲۷

۲۰ اردیبهشت

بنیاد علمی منهاج
پیام
thumnail
#چهل_حدیث.undefinedعلاقه‌مندان به جلسات شرح چـــهل حــدیث حضرت امام رحمةالله حاج‌آقا قاسمیان، می‌توانند به‌مدت هفت روز از طریق کانال منهاج در پیامرسان ایتا به فایل بایگانی‌شده پخــش زنــده جلسه چهلم‌ودوم (۱۹اردیبهشت) دسترسی داشته باشند و آن را مشاهده یا دانلود بفرمایند..undefined جلسۀ چهل‌ودوم | چهارمین جلسه از حدیث شانزدهم undefined .
undefinedموضوع‌های بیان‌شده:
undefined ابتدا الی ۶:۳۰ : توضیح زمان، ماجرا و ضرورت «چلۀ موسوی (کلیمیه)»
undefined ۶:۳۰ الی ۱۸:۳۰ : چند نکته دربارۀ انجام عملی چلّۀ موسوی
undefined ۱۸:۴۰ الی ۲۵:۰۰ : قرائت متن چهل حدیث. صبر مصیبت را تخفیف می‌دهد، برعکس بی‌تابی و شکایت.
undefined ۲۵ الی ۳۵:۰۰ : انسان ضعیف‌الصبر ضعیف‌الایمان است. | شکر انسان بی‌صبر بی‌ارزش است.
undefined ۳۸ الی ۴۰:۰۰ : مقام حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۵:۴۴

۲۳ اردیبهشت

thumnail
#خلاصه‌نوشت.undefined چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیه دربارۀ چلّه کلیمیهundefinedundefined استاد #قاسمیان | جلسۀ ۴۲. ─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─.undefinedمهم‌ترین چلهٔ سال چله موسوی یا کلیمیه است.undefinedموسی علیه‌السلام نماد انقلابی‌گری میان پیامبران است و میانه این رهبری و انقلابش در تیه است که دعوت به چله می‌شود. تا کارش برود جلو و آخرش می‌شود {إِنِّي اصْطَفَيْتُكَ عَلَى النَّاسِ بِرِسَالَاتِي}؛ یعنی بعد از پیامبری مجددا به هم‌کلامی برگزیده می‌شود..undefinedاین ایام چلّه کلیمیه مواعده (دعوت دوسویه) است؛ یعنی هم حضرت موسی علیه‌السلام و هم حضرت حق به دنبال چنین امری بودند. سی روز اولش که خب مهم است؛ اما ده روز بعدش {وَأَتْمَمْنَاهَا} است؛ یعنی اگر کسی سی روز را زحمت بکشد، ده روز را برایش زحمت می‌کشند..undefined به فرمودۀ حضرت امام هیچ ریاضتی بهتر از اینکه نفس چهل روز تحت یک برنامۀ مشخص باشد، بر انسان تأثیر نمی‌گذارد. چند نکته جهت انجام این چله شریف عرض می‌شود:
undefined به‌محض شروع قصد این چله حوادثی برای فرد پیش می‌آید که از قبل نبوده تا زیرآبش بخورد. این خاصیتش است. لذا فرد با یک صبوری و پایداری ادامه بدهد.
undefined اصل ماجرا در خلوت است.یعنی انجام‌ندادن یک کارهایی نه انجام‌دادن یک سری کارها. مهم بستن یک‌سری ورودی‌ها مثل گوش و چشم است. مدتی در گوش را روی خبر و غیره ببندد؛ مگر به روی حق مثل قرآن. هیچ اتفاقی نمی‌افتد‌.
undefined مراء و جدال نکند.با هر کس، اعم از همسر و دوست و غیرهم. حتی برای دین. این‌ها باعث برهم‌زدن صافی قلب و کثیف‌کردنش می‌شود. شراب آنگه شود صاف، که در شیشیه «بماند» اربعینی. جدال این ماندن و ته‌نشین‌شدن را به هم می‌زند.
undefined چلّه‌ها منهای شب و سحر دیگر اسمش چلّه نیست.نهایتا مدتی آدم‌خوبی‌شدن است. فرمود وَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ «لَيْلَةً». لذا فرد کاری کند که مطمئن شود برایش بیدار می‌شود، حتما. undefinedکلا اصل این است که فرد خود را به هم نریزد. اینستاگردی و وب‌گردی و این‌ها بدترین کار برای این مدت است و آن استجماع قلب را از شخص می‌گیرد.
چهارشنبه‌ها؛ بعد نماز عصر
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۴:۳۷

۲۵ اردیبهشت

thumnail
undefined ما نمی‌فهمیم، گنده‌تر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم undefined
undefined جنبۀ فاطمی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را خدمت دوستان گقتم. آسید محمود آقای مرعشی، پدر آیت‌الله مرعشی نجفی،‌ آمدنشان به ایران اینطور بوده است که متوسل بودند به امیرالمؤمنین که قبر مادرمان صدیقۀ طاهره را بهشان نشان دهند. بعد در عالم مکاشفه حضرت بهشان می‌فرمایند که این پنهان‌بودن وصیت زهرا سلام‌الله‌علیها است. نمی‌شود گفت؛ ولی اگر جایی می‌خواهید که آن ویژگی‌ها و خصوصیات منتقل شده باشد به آن‌جا، قم حرم حضرت فاطمه معصومه علیها‌السلام است. که ایشان آن موقع می‌آیند ایران.
undefined اینکه چرا مقام ایشان اینطور است ما نمی‌فهمیم، گنده‌تر از ما هم بهمان گفتن ما نفهمیدیم. شما ببینید زیارت‌نامه حضرت مأثوره است از امام رضا‌علیه‌السلام، در آنجا امام به خواهرشان می‌فرمایند که:

یَا فاطِمَهُ اشْفَعِی «لِی» فِی الْجَنَّهِ، فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ.


undefined حاج‌آقای جاودان به ما می‌فرمودند پایتان را در قم گذاشتید، اول زیارت؛ بعد همه‌کار دیگر. اول زیارت، بعد هرچیز دیگری که برایش رفتید. لذا بشتابید به زیارت ایشان. بعضی قمی‌ها هستند مثلا یک سال نرفتند زیارت! آدم تعجب می‌کند!
undefined ببینید حضرت کریمۀ اهل بیت فوق تصور در کاسۀ‌شان هست. فوق انتظار. حالا چه شده؟ صلاح چه بوده؟ شاید قبر مخفی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها باعث شده است؛ اما «صرف» اینکه خواهری دنبال برادری دویده و این‌ها نیست؛ نه!
undefined بنده خودم شاهد بودم حضرت آیت‌الله بهجت رحمةالله‌علیه به خصوص روزهای اعیاد ضریح حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها را می گرفتند، این لب‌هایشان را می‌گذاشتند روی قپه‌های حرم، قپه‌های حرم را می‌مکیدند؛ مثل بچه‌ای که شیر می خورد. این‌ها سه‌چهار تا بچه‌هیأتی نیستند (که حالا ممکن است آن‌ها هر کاری بکنند)؛ ولی یک عالمی در این حد که همه‌جا با کمال متانت و وزانت حرکت می کنند و خودشان هم می‌دانند که در انظار مردم هستند، وقتی این‌جوری برخورد می‌کنند واقعا معلوم است یک خبری هست.
undefined خیلی از توفیقات و برکات آدم هم همین طوری حاصل می‌شود. خیلی‌هایش به همین روضه‌ها، گریه‌ها، سینه‌زنی‌ها و عرض توسلات است. انصافا مقدار خیلی کمی‌اش به درس‌خواندن است. توفیقات آدم به این چیزهاست. خیلی وقت‌ها کسانی که درس می‌خوانند و اهل زیارت و گریه برای امام حسین علیه‌السلام نیستند علمشان نورانی نیست. یک زمینۀ بدی درست می‌شود و می‌بینید هر چقدر هم باران می‌آید فایده ندارد].
باران که در لطافت طبعش مجال نیست / در باغ، لاله روید و در شوره‌زار خس.
به قول قرآن: ```[وَالَّذِي خَبُثَ لَا يَخْرُجُ إِلَّا نَكِدًا ۵۸/ الأعراف
```

undefinedحــاج‌آقا #قــاسمیـان
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۷:۱۸

۶ خرداد

بنیاد علمی منهاج
پیام

چهل حدیث 26 اردبیشهت 1403.mp4

۱۹.۰۲ مگابایت

#بشنویم.undefinedدرس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۳undefined استاد #قاسمیان.undefinedموضوع‌های بیان‌شده:.undefined۰۰:۱ مطالعه حدیث و اهمیت توبهundefined۰۰:۳ درباره مسئلهٔ حب و توضیحاتش از آیات قرآنundefined۰۰:۶ ممیز بحث قرآنی با صحف دیگر و تفاوت طریق تبلیغ پیغمبر صلوات‌الله‌علیهundefined۰۰:۸ رفتار عاشق و صاحب حب چطور است؛ معنای آیت‌بودنundefined۰۰:۱۰ توبه آسان نیست. ندامت نیست. توبه چیست؟undefined۰۰:۱۸ توبه در پیری تقریبا ناممکن است.undefined۰۰:۲۶ تفاوت دقیق اخلاقی‌لغوی توبه و انابه چیست؟ undefined۰۰:۳۰ شیطان دستش به حمله و پایش به فرار است!.undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۹:۴۱

۸ خرداد

بنیاد علمی منهاج
چهل حدیث 26 اردبیشهت 1403.mp4
thumnail
#خلاصه‌نوشت
undefined چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیهundefined استاد #قاسمیان | جلسۀ چهل‌وسوم | ۲۶اردیبهشتundefined
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
undefinedمسئله توبه به معنای برگشت، یکی از پایه‌ای‌ترین مسائل اخلاقی بعد از عنوان یقظه (بیداری اولیه) بیان می‌شود. می‌فرمایند إِذَا تَابَ اَلْعَبْدُ اَلْمُؤْمِنُ تَوْبَةً نَصُوحاً أَحَبَّهُ اَللَّهُ. این أَحَبَّهُ اَللَّهُ مهم است. برخی اطاعت‌ها از سر حب است؛ نه ریاست و ولایت. لذا درباره مومنین آخرالزمانی می‌فرماید: مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ. این خیلی مهم است که خدا دوستشان دارد و آن‌ها هم خدا را. برای همین در قرآن «إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ»ها هم خیلی مهم است. حکایت دوست‌داشتن غیر از تحویل‌گرفتن است. یا می‌فرماید إِن كُنتُم تُحِبّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعوني يُحبِبكُمُ اللَّهُ. اگر واقعا خدا را دوست دارید تبعیتی از سر دوست‌داشتن کنید؛ آن وقت خدا هم دوستتان دارد.
undefined اینجاست که بزرگان تفاوت حرکت محبی و محبوبی را می‌گویند. یک‌موقع «إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَىٰ رَبِّي سَيَهْدِينِ» است؛ بنده دارد حرکت می‌کند (حرکت محبی). یک‌موقع هم «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ» است؛ بنده را می‌برند (حرکت محبوبی). یک‌موقع می‌رود؛ یک‌موقع می‌برند. خداوند چیزی را که دوست داشته باشد می‌برد. دیگر اینکه بخواهد «برود» ندارد‌. می‌گیرد بغلش می‌کند می‌برد.
undefinedاصلا ممیز بحث‌های قرآنی با صحف دیگر همین بحث حب است. نقطۀ اوج روش خاص تبلیغ پیامبر اکرم صلوات‌الله‌علیه با دیگر انبیا در همین حب است. اینکه عبودیت عبد به عشق و دوست‌داشتن خداست؛ نه فقط گوش‌دادن به حرف‌هایش. لذا خداوند فرمود «كَذِبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ يُحِبُّني فَإِذا جَنَّهُ اللَّيلُ نامَ عَنّي» دروغ می‌گوید مرا دوست دارد، شب که می‌خوابد مرا دوست ندارد. وگرنه بلد می‌شد چون عاشق بلند می‌شود. مدل عاشق فرق دارد.
undefined توبه لفظ نیست؛ برگشت واقعی است. اینکه توبه را آسان نشان دادند و گفتند كَفى بالنّدمِ تَوبَةً (برای توبه‌کردن پشیمانی کافی است)، این به حساب دون‌پاشیدن است؛ وگرنه برگشتن کار بسیار سختی است. اصلا داریم شیطان این حس بازگشت را درست می‌کند، وَ يُمَنِّيهِ التَّوْبَةَ امیدوار می‌کند به بازگشت؛ لِيُسَوِّفَهَا برای اینکه احساس کند کار ساده‌ای است و به‌تاخیر بیندازد. (نهج‌البلاغه)
undefined ندامت‌ها انفعال نفس است. توبه نیست. انفعال نفس به‌خاطر پاکی درون انسان پس از هر گناهی هست. مثل ندامت قابیل پس از قتل برادر (فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ). لزوما هر انفعال نفسی توبه نیست! ندامت نهایتا پیش‌آهنگ خوبی برای توبه است.
undefined همان‌طور که امام رحمه‌الله می‌فرمایند انسان در پیری حرص و طمع، حب مال و جاه و طول املش بیشتر است قطعا. لذا قبل از محکم‌شدن ریشه گناهان، فقط در جوانی می‌شود قیام به توبه کرد نه در پیری. در حدیث نبوی داریم که ابن‌آدم پیر می‌شود و دو خصلت حرص و طول أمل در او جوان می‌شود! (یَشِیْبُ ابْنُ آدَمَ وَیَشبُّ فِیْهِ خَصْلَتَانِ: ألْحِرْصُ وَطُوْلُ الْأمَلِ.)
undefined توبه برگشت از طبیعت است؛ فاصله‌گرفتن از اشتهای طبیعت است. انابه سیر در خود فطرت است. برگشتن عمودی است! یعنی اوج‌گرفتن هم دارد. بازگشت صرف نیست. فرمود: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا ۚ ... َمُنِيبِينَ إِلَيْهِ. در حالت انابه (مُنِيبِينَ) قیام کن (فَأَقِمْ)! فطرت را مرتب با پروازهای فطری شکوفاکردن. لکن گناهان پی‌دی‌پی و بدون رجوع به فطرت، باعث می‌شود ندای فطرت دَسٰاها (پنهان‌کردن) شود. اما از بین نمی‌رود چون لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّه است. از بین نمی‌رود چون اصلا مصحح عذاب کشیدن انسان از خودش، فطرتش است. وگرنه که حیوانی است که از حیوان بودن خود آزرده نمی‌شود.
undefinedتوبه کار سختی است؛ لکن پس از توبه و حمله به شیطان (به تعبیر حضرت امیر) او دستش به حمله و پایش به فرار است.


undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۶:۳۳

۱۳ خرداد

بنیاد علمی منهاج
پیام

چهل حدیث 44، 9 خرداد 1403 (1).mp3

۳۷:۵۱-۸.۶۶ مگابایت
#بشنویم.undefinedدرس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴undefined استاد #قاسمیان.undefinedموضوع‌های بیان‌شده:.undefined ۰۰:۰۱ ابعاد فردی و اجتماعی توبه در قرآن✓ در شرایطی که جریان نفاق، مانع از افتادن یک سری از اتفاقات می‌شود، حواسمان را به خودمان بدهیم.✓ توبه یا همان لایروبی انسان، باعث آماده‌تر شدن شرایط می‌شود..undefined ۰۰:۰۳ رویکردهای تازهٔ استغفار و توبه در قرآن✓دستور استغفار برای پیغمبر و امتش، مربوط به فضاهای کنشگری است.✓کنشگری بدون لایروبی خویشتن، نمی‌شود.
undefined ۰۰:۰۴ استغفار، قوت انسان و اطرافیان او را زیاد می کند✓ توبه کار سختی است و در سن بالاتر سخت‌تر
undefined ۰۰:۰۵ مأیوس شدن نسبت به توبه نیز، از مکاید شیطان است
undefined ۰۰:۰۶ و ۰۰:٠٩ گناه قدیمی از گناه جدید، بدتر است✓تأثیرش در روح و روان انسان بیشتر و جدی‌تر است.
undefined ۰۰:۰۷ متن عمل، چیزی که انجام می‌دهیم نیست.
undefined ۰۰:۰۸ مثَل اعلای خداوند، انسان کامل است.
undefined۰۰:۱۰ عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند و اثر عمل تا هفت ساعت قابل‌پاک‌شدن است.✓ذهنتان را مشغول گذشته نکنید تا از آینده نمانید.
undefined۰۰:۱۲ فرق دو نوع دوستی باصفا و بااخلاص و دوستی علیه ما
undefined۱۴:۰۰ داستان توبۀ نبّاش✓طرد‌شدن نبّاش توسط پیامبر
undefined۱۶:۰۰، شیطان کاری می کند که انسان داستان‌ها را قاعده بداند.عمدهٔ منازل الهی این است که از وجود حضرت ولی‌عصر صلوات‌الله‌علیه مدد بطلبیم.
undefined۱۷:۰۰ با یک سری تفکرات، خود را هم به توبه وادار؛ هم مانعیت گناه در خودت ایجاد کن.
undefined۱۷:۳۰ تفکرات الهی، فکر لطیف✓ هر چیزی از انسان صادر می شود به خاطر حب دنیاست.✓حب دنیا یعنی دنیا برایت بزرگ باشد.
undefined ۱۹:۰۰ علت حسادت نیز حب الدنیا هست✓حسادت نسبت به دنیای طرف هست، نسبت به مقامات معنوی کسی نیست.
undefined۲۰:۰۰ چراهای مختلف انسان در مورد وقایعی که برای انسان پیش می‌آید.✓با تفکر لطیف، اتفاقات را حل کنید..undefined ۲۲:۰۰ رزق انسان✓من کیستم، از کجا آمده ام و...✓این دنیا چقدر ظرفیت لذت دارد.
undefined ۲۳:۰۰ شهرت و دیده‌شدن، جز گرفتاری و بدبختی چیزی ندارد.
undefined ۲۴:۰۰ شعر مولوی دربارهٔ داستان جوجه اردک زشت
undefined ۲۹:۰۰ مناجات و روضه.
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۶:۵۳

۲۲ خرداد

بنیاد علمی منهاج
undefined #بشنویم . undefinedدرس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۴ undefined استاد #قاسمیان . undefinedموضوع‌های بیان‌شده: . undefined ۰۰:۰۱ ابعاد فردی و اجتماعی توبه در قرآن ✓ در شرایطی که جریان نفاق، مانع از افتادن یک سری از اتفاقات می‌شود، حواسمان را به خودمان بدهیم. ✓ توبه یا همان لایروبی انسان، باعث آماده‌تر شدن شرایط می‌شود. . undefined ۰۰:۰۳ رویکردهای تازهٔ استغفار و توبه در قرآن ✓دستور استغفار برای پیغمبر و امتش، مربوط به فضاهای کنشگری است. ✓کنشگری بدون لایروبی خویشتن، نمی‌شود. undefined ۰۰:۰۴ استغفار، قوت انسان و اطرافیان او را زیاد می کند ✓ توبه کار سختی است و در سن بالاتر سخت‌تر undefined ۰۰:۰۵ مأیوس شدن نسبت به توبه نیز، از مکاید شیطان است undefined ۰۰:۰۶ و ۰۰:٠٩ گناه قدیمی از گناه جدید، بدتر است ✓تأثیرش در روح و روان انسان بیشتر و جدی‌تر است. undefined ۰۰:۰۷ متن عمل، چیزی که انجام می‌دهیم نیست. undefined ۰۰:۰۸ مثَل اعلای خداوند، انسان کامل است. undefined۰۰:۱۰ عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند و اثر عمل تا هفت ساعت قابل‌پاک‌شدن است. ✓ذهنتان را مشغول گذشته نکنید تا از آینده نمانید. undefined۰۰:۱۲ فرق دو نوع دوستی باصفا و بااخلاص و دوستی علیه ما undefined۱۴:۰۰ داستان توبۀ نبّاش ✓طرد‌شدن نبّاش توسط پیامبر undefined۱۶:۰۰، شیطان کاری می کند که انسان داستان‌ها را قاعده بداند. عمدهٔ منازل الهی این است که از وجود حضرت ولی‌عصر صلوات‌الله‌علیه مدد بطلبیم. undefined۱۷:۰۰ با یک سری تفکرات، خود را هم به توبه وادار؛ هم مانعیت گناه در خودت ایجاد کن. undefined۱۷:۳۰ تفکرات الهی، فکر لطیف ✓ هر چیزی از انسان صادر می شود به خاطر حب دنیاست. ✓حب دنیا یعنی دنیا برایت بزرگ باشد. undefined ۱۹:۰۰ علت حسادت نیز حب الدنیا هست ✓حسادت نسبت به دنیای طرف هست، نسبت به مقامات معنوی کسی نیست. undefined۲۰:۰۰ چراهای مختلف انسان در مورد وقایعی که برای انسان پیش می‌آید. ✓با تفکر لطیف، اتفاقات را حل کنید. . undefined ۲۲:۰۰ رزق انسان ✓من کیستم، از کجا آمده ام و... ✓این دنیا چقدر ظرفیت لذت دارد. undefined ۲۳:۰۰ شهرت و دیده‌شدن، جز گرفتاری و بدبختی چیزی ندارد. undefined ۲۴:۰۰ شعر مولوی دربارهٔ داستان جوجه اردک زشت undefined ۲۹:۰۰ مناجات و روضه . undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined
thumnail
#خلاصه‌نوشت
undefined چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیهundefined استاد #قاسمیان | جلسۀ چهل‌وچهارم | ۹ خرداد undefined
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
undefined یکی از مباحث مهم بحث توبه حتی در مفاهیم اجتماعی استغفار است. مثلا میان جنگ که منافقین موانع پیروزی ایجاد می‌کنند، ناگهان قرآن می‌فرماید وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ! یعنی بروید روی «خود» کار کنید. لای‌روبی انسان خودش را، موجب آمادگی شرایط برای بهترشدن شهر (جامعه) می‌شود.
undefined اساسا ورود موضوع استغفار در جاهای مختلف قرآن، خودش رویکرد تازه‌ای در بحث است؛ مثلا در اینجا اتفاقا این استغفار و لای‌روبی برای کنشگری و قدرتمندشدن است. ٱسۡتَغۡفِرُواْ رَبَّكُمۡ ثُمَّ تُوبُوٓاْ إِلَيۡهِ يُرۡسِلِ ٱلسَّمَآءَ عَلَيۡكُم مِّدۡرَارٗا وَيَزِدۡكُمۡ قُوَّةً إِلَىٰ قُوَّتِكُمۡ. قوت انسان‌ها، پایداری و صبوری او و اطرافیان را تشدید می‌کند.
undefined توبه سخت است؛ اما ناامیدی از آن هم از مکائد شیطان است. بعد از این ناامیدی است که فعل سوء برای فرد راحت جلوه می‌کند؛ سپس این سیئات در ملکوتش که حقیقت اوست منتقش می‌شود و اصلاح آن امر بسیار مشکلی است.
undefined گناه قدیمی از گناه جدید بدتر است. اینطور نیست که گناه قدیمی مثلا اثرش کم شود و از دست برود. چون عمل حقیقی انسان این عمل مادی نیست؛ این بر اساس «وَقَدِمْنَا إِلَىٰ مَا عَمِلُوا مِنْ عَمَلٍ فَجَعَلْنَاهُ هَبَاءً مَنْثُورًا» یا «وَجَدُواْ مَا عَمِلُواْ حَاضِرٗاۗ» است؛ یعنی متن و اصل عمل (مَاعَمِلُواْ) در آنجا حاضر است نه این که اینجاست! هر چه اینجاست مَثَل آن است. لذا می‌فرماید انسان کامل مَثَل أعلی خداست. بر این اساس هر چه سوء قدیمی‌تر باشد بدتر و پرزورتر است.
undefined شاید چون سیئات قدیمی مؤثرتر و مخرب‌تر است، آورده‌اند خوب است انسان عمل گذشته را یادش آید و توبه‌اش کند. بشورد آن عمل قدیمی را. شاید از همین رو می‌گویند عمل را تا هفت ساعت نمی‌نویسند. کأنّ اثر عمل تا هفت ساعت پاک‌شدنی است؛ بعدش (اگر توبه نشُستش) اثرش قابل‌ماندن می‌شود.
undefined درباره التّائبُ مِن الذَّنبِ كَمَـنْ لا ذَنْبَ لَهُ نکته‌ای مهم است. بین دو دوست که یکی همیشه باخلوص بوده؛ و دیگری که خیانت کرده و بعد توبه حقیقی کرده خیلی فرق است. توبه‌کردن هم خیلی ارزش دارد؛ اما بالاخره خلوص همیشگی و دائمی متفاوت است. ماجرایی مثل ماجرای نباش یک اتفاق و داستان است. (او با زاری و ندامت ذنب فاحشه‌اش نبش قبر و تعرض به میت] را بیان می‌کند و حضرت طردش می‌کند. او سر به بیابان می‌گذارد و گریه و توبه کرده آیه نازل می‌شود undefinedوَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَundefined و حضرت او را برمی‌گردانند) شیطان گاهی کید می‌کند تا انسان این داستان‌های استثنا را قاعده بداند؛ تا بتواند يُمَنِّيهِ التَّوبَةَ؛ لِيُسَوِّفَها. امیدوار بماند تا توبه‌اش را عقب بیندازد.

undefined امام رحمة‌الله توصیه دارند که فرد با یک‌سری تفکرات هم خود را به توبه وادارد و هم مانعیت گناه ایجاد کند. ما به این‌ها «فکر لطیف» می‌گوییم. از همین باب است که امام روی «حُبُّ الدنیا راس کُلِّ خَطیئَه» بسیار تاکید دارند و خیلی‌چیزها را به آن برمی‌گرداند. کسی به مقام معنوی دیگری حسد ندارد؛ کسی آخرت دیگری را نمی‌تواند با شایعه و امثالش خراب کند. همه‌اش حساب‌بازکردن زیادی بر ماده است. هنگامی که وجه دنیایی بر انسان عرضه می‌شود، متانت شخص می‌ریزد. لذا حل‌نکردن این مسائل با تفکر لطیف، چاه پشت چاه می‌آورد.

undefined [بلــۀ ما✓
undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۷:۵۰

thumnail
.#اطلاعیه
undefined #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی(ره)undefined
.undefined حاج‌آقا #قاسمیان (جلسۀ چهل‌وپنجم)
undefined جلسۀ سوم از حدیث هفدهم:

☀️سمعت أبا عبد الله، علیه السلام، یقول: إذا تاب العبد توبة نصوحا، أحبّه الله، فستر علیه فی الدّنیا و الآخرة. فقلت: و کیف یستر علیه؟ قال: ینسی ملکیه ما کتبا علیه من الذّنوب، ثمّ یوحی إلی جوارحه: اکتمی علیه ذنوبه. و یوحی إلی بقاع الأرض، اکتمی علیه ما کان یعمل علیک من الذّنوب. فیلقی الله حین یلقاه و لیس شی ء یشهد علیه بشی ء من الذّنوب.‏‎



undefined چهارشنبه (۲۳ خرداد)، بعد از نماز ظهر و عصر (حدود ۱۲:۴۵).undefined درس اخلاق به‌صورت حضوری در حسینیۀ مدرسۀ علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) برقرار است..
undefined نشانی کانال ایتا جهت پخش زندهٔ مجازیundefined


undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۱:۳۴

۲۳ خرداد

thumnail
undefined #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی(ره)
undefined جلسۀ سوم از حدیث هفدهم کتاب چهل حدیث
undefined پخش مستقیم مجازی (تا دقایقی دیگر): undefined« https://eitaa.com/b_menhaj »
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۸:۵۹

۲۷ خرداد

چهل حدیث 45، 22 خرداد 1403.mp3

۲۸:۵۵-۶.۶۲ مگابایت
#بشنویم.undefinedدرس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۵undefined استاد #قاسمیان
undefinedموضوع‌های بیان‌شده:.undefined ۰۰:۰۰ حدیث هفدهم چهل حدیث✓بحث توبه
undefined ۰۱:۰۰ سخت‌بودنِ بازگشت
undefined ۰۲:۰۰ راه باطل پیمودن، سخت است.
undefined ۰۳:۰۰ ویژگی های راه حق✓راه حق در تمام لایه هایش، آسان تر از راه باطل است.✓ابتلائات اوامر الهیه است.
undefined ۰۴:۰۰ ابتلای ذبح اسماعیل
undefined ۰۵:۰۰ برخی ابتلائات قرار نیست انجام شود.✓مسئله، امتحان بریدن یا نبریدن شماست.
undefined۰۶:۰۰ ادامۀ ویژگی های راه حق✓امداد الهی را در پی دارد.
undefined۰۷:۰۰ گاهی اوقات توبه دیگر ممکن نیست | روایت شخص بدعت‌گذار
undefined ۰۸:۰۰ اباطیل
undefined ۰۹:۰۰ یبوست فکری و اسهال قلمی
undefined ۱۰:۰۰ توبهٔ بدعت‌گذار
undefined ۱۱:۰۰ تهذیب نفس
undefined ۱۲:۰۰ شرایط توبه
undefined ۱۳:۰۰ روایت استغفارکنندۀ در محضر امیرالمؤمنین
undefined ۱۴:۰۰ دو رکن توبه:✓پشیمانی✓عزم در ترک عود، در برنگشتن(دو رکن اصلی توبهدو شرط قبولی توبهدو شرط کمال توبه)
undefined ۱۵:۰۰ داستان هابیل و قابیل ✓پشیمانی، انفعال نفس پس از گناه است.
undefined ۱۶:۰۰ نکته در عزم برنگشتن به توبه | سنت حال‌گیری، دست به گیرنده‌هایتان نزنید
undefined ۱۷:۰۰ مثال سنت حال‌گیری: احرام
undefined ۱۸:۰۰ در صراط مستقیم باشید، به شیطان برخورد می کنید.
undefined ۱۹:۰۰ خدا می‌خواهد ببیند واقعا ایستاده‌اید!
undefined ۲۰:۰۰ تصمیماتت در خودسازی را بلند نشان نده! دشمنت (شیطان) را جری نکن.
undefined۲۱:۰۰ خادع نفسک!✓به خودت کلک بزن.
undefined ۲۲:۰۰ بلندجلوه‌ندادن در عین فاصله‌نگرفتن آرمان‌هایتان!
undefined ۲۳:۰۰ یکی از دو مورد شرط قبول توبه: دادن حقوق مردم
undefined ۲۴:۰۰ خاصیت نماز توبه های یکشنبه✓دل ذوی‌الحقوق را نرم می کند.
undefined ۲۶:۰۰ شروع کننده بحث، مقصر است.

undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۹:۳۱

۲۹ خرداد

بنیاد علمی منهاج
undefined #بشنویم . undefinedدرس اخلاق چهل حدیث | جلسۀ۴۵ undefined استاد #قاسمیان undefinedموضوع‌های بیان‌شده: . undefined ۰۰:۰۰ حدیث هفدهم چهل حدیث ✓بحث توبه undefined ۰۱:۰۰ سخت‌بودنِ بازگشت undefined ۰۲:۰۰ راه باطل پیمودن، سخت است. undefined ۰۳:۰۰ ویژگی های راه حق ✓راه حق در تمام لایه هایش، آسان تر از راه باطل است. ✓ابتلائات اوامر الهیه است. undefined ۰۴:۰۰ ابتلای ذبح اسماعیل undefined ۰۵:۰۰ برخی ابتلائات قرار نیست انجام شود. ✓مسئله، امتحان بریدن یا نبریدن شماست. undefined۰۶:۰۰ ادامۀ ویژگی های راه حق ✓امداد الهی را در پی دارد. undefined۰۷:۰۰ گاهی اوقات توبه دیگر ممکن نیست | روایت شخص بدعت‌گذار undefined ۰۸:۰۰ اباطیل undefined ۰۹:۰۰ یبوست فکری و اسهال قلمی undefined ۱۰:۰۰ توبهٔ بدعت‌گذار undefined ۱۱:۰۰ تهذیب نفس undefined ۱۲:۰۰ شرایط توبه undefined ۱۳:۰۰ روایت استغفارکنندۀ در محضر امیرالمؤمنین undefined ۱۴:۰۰ دو رکن توبه: ✓پشیمانی ✓عزم در ترک عود، در برنگشتن (دو رکن اصلی توبه دو شرط قبولی توبه دو شرط کمال توبه) undefined ۱۵:۰۰ داستان هابیل و قابیل ✓پشیمانی، انفعال نفس پس از گناه است. undefined ۱۶:۰۰ نکته در عزم برنگشتن به توبه | سنت حال‌گیری، دست به گیرنده‌هایتان نزنید undefined ۱۷:۰۰ مثال سنت حال‌گیری: احرام undefined ۱۸:۰۰ در صراط مستقیم باشید، به شیطان برخورد می کنید. undefined ۱۹:۰۰ خدا می‌خواهد ببیند واقعا ایستاده‌اید! undefined ۲۰:۰۰ تصمیماتت در خودسازی را بلند نشان نده! دشمنت (شیطان) را جری نکن. undefined۲۱:۰۰ خادع نفسک! ✓به خودت کلک بزن. undefined ۲۲:۰۰ بلندجلوه‌ندادن در عین فاصله‌نگرفتن آرمان‌هایتان! undefined ۲۳:۰۰ یکی از دو مورد شرط قبول توبه: دادن حقوق مردم undefined ۲۴:۰۰ خاصیت نماز توبه های یکشنبه ✓دل ذوی‌الحقوق را نرم می کند. undefined ۲۶:۰۰ شروع کننده بحث، مقصر است. undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined
thumnail
.........................#خلاصه‌نوشت
undefined چکیده‌ای از مطالب درس اخلاق #شرح_کتاب #چهل_حدیث امام‌خمینی رحمة‌الله‌علیهundefined استاد #قاسمیان | جلسۀ چهل‌وپنجم | ۲۲ خرداد undefined
─━━━━━⊱✿⊰━━━━━──━━━━━⊱✿⊰━━━━━─
undefinedروی توبه نباید حساب کرد؛ اصلا راه باطل پیمودن سخت‌تر از رفتن راه حق است. هر دو هزینه دارند اما راه حق در همه لایه‌هایش حتما کمتر. (مثل مقاومت و سازش که می‌گویند) راه حق راه اصلی و عادی است و دارای امدادهای الهی هم هست. درباره نظامات اسلامی هم همین مبنا عرض شد.
undefinedبرخی از سختی‌های مسیر حق همین اوامر امتحانیه است؛ که حتما برای کسی که مصرانه در پی پیمودن آن است پیش می‌آید. مثل آنچه برای ابراهیم علیه‌السلام اتفاق افتاد. فَلَمَّا أَسْلَمَا وَتَلَّهُ لِلْجَبِينِ، وقتی هر دو تسلیم شدند و قصد بریدن سرش را کرد وَنَادَيْنَاهُ أَنْ يَا إِبْرَاهِيمُ قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيَا ۚ تصدیق شد رؤیایت! ما می‌خواستیم ببینیم این‌کاره هستی یا نه؛ إِنَّا كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ. این مهمه. ما با محسنین این کار را می‌کنیم.
undefinedیعنی این آزمایشات خیلی وقت‌ها برای انجام‌شدن نیست. می‌‌خواهند ببینند ما چه‌کاره‌ایم. یا مثلا در احزاب خداوند فقط می‌خواهد ببیند مؤمنین مقابلشان می‌ایستند یا نه. اگر ایستادند، وَكَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ الْقِتَالَ (کسی دست نزند، خودم با علی کار را جمع می‌کنم.) پس این كَذَٰلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ مهم است. لذا این‌ها ابتلاهای عظیمی است که قرار نیست لزوما محقق شود، اما باید تصدیق بشوند. بعدش امدادهای فراوان الهی است. اما راه باطل، چاه پشت چاه است.
undefinedروایتی را امام درباره سختی و شرایط توبه می‌آورند: شخصی جلوی امیرالمؤمنین گفت استغفرلله. حضرت با حالت هشدار به او می‌گوید تو می‌دانی استغفار اصلا چیست!؟ درجۀ علیین است و شش معنا دارد. (دو تای اول رکن توبه است؛ دو تای بعد شرط قبول توبه؛ دو تای بعد شرط کمال توبه.)اول: پشیمانی؛ دوم: عزم بر ترک همیشگی تکرارکردنش. اگر این دو نباشد اصلا حداقل معنای توبه جاری نمی‌شود. چیز دیگری است. ذکر شده بود که مثلا پشیمانی انفعال نفس پس از گناه است؛ لزوما توبه نیست. حس‌کردن بوی بد گناه است؛ به‌جهت فطرت پاک نفس.
undefinedدرباره عزم بر بازنگشتن و ترک دائمی، خوب است بدانیم خداوند یک سنت دارد. سنت «حال‌گیری»! مثلا در آیات قرآن اشاره داریم درباره احرام، که به محض محرم‌شدن، پشه‌ها می‌آیند و تازه در دسترس قرار می‌گیرد؛ یعنی هنگام تصمیم بر بازنگشتن (بر غضب، بر نگه‌داری چشم و...) اتفاقی می‌افتد که متداولا اتفاق نمی‌افتاد. این طبیعت کار است. اینجا نباید گفت خدا ما را نمی‌خواهد. شیطان گفت بر سر «صراط مستقیم» می‌نشیند؛ لذا پیشامد چنین چیزهایی نشان‌دهنده این است که راه را درست آمده‌اید.
undefinedاین‌ها قلق دارد؛ یعنی علاوه‌بر اینکه شما نیت کنید «ابدا» بازنگردید؛ اما در موضع برنامه‌ریزی و کار عملی‌اش این قله را به خود نگویید. اینقدر «بلندنشان‌دادن»، هم شیطان هم نفس را علیه خود برمی‌آشوبد. در روایت هم فرمودند وَ خَادِعْ نَفْسَكَ، به خودت کلک بزن! مثل شیطان که می‌گوید یک شب هزار شب نمی‌شود ما هم از این سمت خوبش بگوییم. بی‌جهت هزینۀ جری‌کردن دشمن را ندهیم. خدعه کنید.مثلا می‌خواهید کل قرآن را حفظ کنید، به خود نگویید کلش، بگویید یک سوره. بعد یک سوره اضافه کنید.
undefinedمعنای سوم و چهارم شرط قبول است. سوم: حقوق مخلوق را بدهی حَتَّی تَلْقَی اللَّهَ أَمْلَسَ؛ یعنی طوری‌که خدا را دیدی صاف شده باشی. حق الناس! که برای شهید هم بخشیده نمی‌شود و باید بپردازد. خصوصا الان. که یک‌حرف شما هزارجا می‌رود و همه‌اش گردن انسان است. دربارۀ این نمازهای یکشنبه ذی‌القعده گفتند دل کسانی که حق بر گردن شما دارند را نرم می‌کند. گفته‌اند غیروقتش هم بخوانید. نمازتوبه مجربی است.
undefined بلــۀ ما✓ undefined اینستاگرام ما✓ undefined ایـتـای ما✓undefined

۱۲:۰۹

۱۰ تیر

بازارسال شده از دوستان نهضت

1_12308997886.mp3

۰۲:۲۱-۱.۰۹ مگابایت
#پیام_صوتی
undefined# توسل به مادر و بهترین تقدیر
#مباهله #حدیث_کسا #حضرت_زهرا
undefined مرکزتنظیم‌ونشرآثاراستادعابدینیundefined TAMHIS.IR | @ostadAbedini

۱۸:۵۲

۲۳ تیر

بازارسال شده از دوره اهل ولاء
thumnail
undefined دوره قرآنی اهل ولاءنقش و جایگاه تشکیلات و خانواده در ظهور «ویژه بانوان»
دوره #اهل_ولاء برای چه کسانی مناسب است؟ از زبان استاد دوره حجت‌الاسلام مفیدی.
undefinedسرفصل ها: تاریخچه نبرد حق و باطل و ماموریت تمدنی ما
راهبردشناسی حرکت امت در جبهه حق
خانواده به مثابه سلول اولیه امت
ماموریت خانواده در امت‌سازی برای ظهور
_ خانواده‌پروری و کار تشکیلاتی و چالش‌های امروز
undefined تحت اشراف استاد عابدینی
ثبت نام در دوره undefined: https://survey.porsline.ir/s/DF70sGiJ
•┈┈••✾•undefinedundefinedundefined•✾••┈┈•@Ahlevela313

۱۲:۴۵