@meratthinktank
ایتا/بله/اینستاگرام
۲۰:۴۹
@meratthinktank
ایتا/بله/اینستاگرام
۱۵:۰۶
#یادداشت کنترل ذهن مسیر رهایی از اسارت احساس
کنترل ذهن بدین معناست که انسان نگذارد هر صدا، هر چهره، هر حادثه یا هر حال و هوایی، عنان اندیشه و کنش او را در اختیار گیرد. ذهن انسان، اگر در میدان بیمرز ادراکات و احساسات بدون راهبری رها شود، همانند قایقی است بیسکان در دریای متلاطم عواطف و تأثیرات بیرونی. گاه یک قطعه موسیقی، گاه سخنی پرحرارت از زبان یک خطیب، گاه شور جمعی در یک آیین مذهبی یا غیرمذهبی، میتواند چنان سیطرهای بر روح انسان یابد که او دیگر نه از درون، بلکه از بیرون هدایت شود.در چنین حالتی، انسان در ظاهر صاحب اراده است، اما در باطن، اسیر است؛ اسیر حال و هوا، اسیر فضا، اسیر صدا. این، شکلی از زیستن است که در آن فرد، فاعل مختار نیست، بلکه مفعول محرکهای خارجی است. او تنها زمانی دست به عمل میزند که برانگیخته شود؛ نه بهواسطهی بصیرتی درونی، بلکه به دلیل تحریکی بیرونی.رشد حقیقی و کمال انسانی، هنگامی رخ میدهد که شخص، منشأ کنشهای خود را در درون خویش بیابد. در این معنا، کنترل ذهن نه سرکوب احساس، بلکه هدایت آن است؛ نه طرد تأثیر، بلکه آگاهی از آن. آنگاه است که احساسات، به جای آنکه سواری بگیرند، رام میشوند؛ و ذهن، به جای آنکه صحنهی تاختوتاز نیروهای پراکنده باشد، به محرابی بدل میشود برای اندیشهورزی اصیل.در این میان، آموزههای اسلام نیز بر تعقل و تفکر تأکید میورزند، نه از آن رو که احساس را بیاعتبار بدانند، بلکه زیرا عقل را شایستهی فرمانروایی بر ملک وجود انسان میدانند. در نگاه اسلامی، عقل بایستی جایگاه خویش را به عنوان ناظر و راهبر احساسات باز یابد، تا انسان، نه برده هیجان، بلکه ارباب خویشتن باشد.زیستن از سر آگاهی، یعنی زیستن از سر اختیار و اختیار، جز در سایهی کنترل ذهن حاصل نمیشود. انسانی که ذهنش را مهار کرده باشد، دیگر نیازمند تحریک بیرونی برای برانگیخته شدن نیست؛ او از درون زنده است، و این حیات درونی، نشانهی بلوغ روحی و مقدمهی سلوک بهسوی حقیقت است.با این بیان، استفاده بیش از اندازه از رسانه و فضاهای مجازی تا حد مجالی برای کنترل ذهن باقی میگذارند یا شنیدن مداوم موسیقی چه تاثیری بر کنترل ذهن و احساس آدمی دارد؟
به قلم دکتر زینب نادری
مرکز راهبردی اکوسیستم تربیتیاندیشکده مرآتwww.merat-thinktank.ir
ایتا | بله | اینستاگرام
کنترل ذهن بدین معناست که انسان نگذارد هر صدا، هر چهره، هر حادثه یا هر حال و هوایی، عنان اندیشه و کنش او را در اختیار گیرد. ذهن انسان، اگر در میدان بیمرز ادراکات و احساسات بدون راهبری رها شود، همانند قایقی است بیسکان در دریای متلاطم عواطف و تأثیرات بیرونی. گاه یک قطعه موسیقی، گاه سخنی پرحرارت از زبان یک خطیب، گاه شور جمعی در یک آیین مذهبی یا غیرمذهبی، میتواند چنان سیطرهای بر روح انسان یابد که او دیگر نه از درون، بلکه از بیرون هدایت شود.در چنین حالتی، انسان در ظاهر صاحب اراده است، اما در باطن، اسیر است؛ اسیر حال و هوا، اسیر فضا، اسیر صدا. این، شکلی از زیستن است که در آن فرد، فاعل مختار نیست، بلکه مفعول محرکهای خارجی است. او تنها زمانی دست به عمل میزند که برانگیخته شود؛ نه بهواسطهی بصیرتی درونی، بلکه به دلیل تحریکی بیرونی.رشد حقیقی و کمال انسانی، هنگامی رخ میدهد که شخص، منشأ کنشهای خود را در درون خویش بیابد. در این معنا، کنترل ذهن نه سرکوب احساس، بلکه هدایت آن است؛ نه طرد تأثیر، بلکه آگاهی از آن. آنگاه است که احساسات، به جای آنکه سواری بگیرند، رام میشوند؛ و ذهن، به جای آنکه صحنهی تاختوتاز نیروهای پراکنده باشد، به محرابی بدل میشود برای اندیشهورزی اصیل.در این میان، آموزههای اسلام نیز بر تعقل و تفکر تأکید میورزند، نه از آن رو که احساس را بیاعتبار بدانند، بلکه زیرا عقل را شایستهی فرمانروایی بر ملک وجود انسان میدانند. در نگاه اسلامی، عقل بایستی جایگاه خویش را به عنوان ناظر و راهبر احساسات باز یابد، تا انسان، نه برده هیجان، بلکه ارباب خویشتن باشد.زیستن از سر آگاهی، یعنی زیستن از سر اختیار و اختیار، جز در سایهی کنترل ذهن حاصل نمیشود. انسانی که ذهنش را مهار کرده باشد، دیگر نیازمند تحریک بیرونی برای برانگیخته شدن نیست؛ او از درون زنده است، و این حیات درونی، نشانهی بلوغ روحی و مقدمهی سلوک بهسوی حقیقت است.با این بیان، استفاده بیش از اندازه از رسانه و فضاهای مجازی تا حد مجالی برای کنترل ذهن باقی میگذارند یا شنیدن مداوم موسیقی چه تاثیری بر کنترل ذهن و احساس آدمی دارد؟
۱۸:۴۳
واژه هایی عمیق در مطالعات تعلیم و تربیت
بخشهایی خواندنی از کتاب “*خوانشی بر دلالتهای تربیتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن”
#کتاب #تربیت #گزیده
۷:۴۱
www.merat-thinktank.ir
۱۵:۴۶
#گزارش_تصویری
#نشست
[*از آموختن تا ساختن*]
موضوع جلسه: «اسناد و قوانین حوزه مهارت آموزی »
شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ کارستان بهارستان
اندیشکده راهبردی مرآت ایتا / بله / اینستاگرام
۱۵:۰۲
۱۵:۰۲
۱۵:۰۲
۱۵:۰۲
۱۵:۰۲
۱۵:۰۲
۱۰:۱۴
۹:۰۳
واژه هایی عمیق در مطالعات تعلیم و تربیت
بخشهایی خواندنی از کتاب “*خوانشی بر دلالتهای تربیتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن”
#کتاب #تربیت #گزیده
۱۴:۴۷
در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمیشود.
بازارسال شده از گروه مشاوران مدیریت رواق
۱۸:۳۹
سومین نشست تخصصی «از آموختن تا ساختن» با محوریت بررسی اسناد و قوانین مهارتآموزی، با حضور فعالان حوزه تعلیم و تربیت برگزار شد. در این نشست، محبوبه محمدعلی با تشریح چالشهایی چون پراکندگی اسناد، چندپارگی نظام آموزشی و شکاف با بازار کار، راهکارهای عملیاتی برای احیای نظام مهارتآموزی ارائه کرد.
۱۸:۵۰
#یادداشت این روزها چقدر راحت تحت تأثیر اخبار رسانهای قرار میگیریم و چه راحت اجازه میدیم رسانهها فکر ما رو به خودشون مشغول کنن. هر چیزی که اونها بخوان رو میبینیم، میشنویم و دقیقاً همونجوری که اونها میخوان فکر میکنیم.
خیلی راحت کنترل ذهن ما رو دستشون گرفتن و به هر سو که بخوان میبرن.یه روز با خبر دعوای دو سیاستمدار، یه روز با خبر دستگیری دختری با حجاب اختیاری، یه روز با خبر ازدواج فلانی، یه روز با شایعه طلاق سلبریتی، یه روز با تیتر زردی درباره خودکشی یک نوجوان…همینجوری داریم روی جو رسانهای اونها پیش میریم، بدون اینکه بدونیم تولیدکنندگان و منتشرکنندگان این اخبار با چه قصد و نیتی اونها رو پخش میکنن.
خیلی وقتها این خبرها به ظاهر فقط برای «اطلاعرسانی» منتشر میشن، ولی در واقع دارن احساسات، ارزشها و حتی تصمیمهای روزانهی ما رو میسازن.خبرهایی که ما رو عصبانی میکنن، غمگین میکنن، سرگرممون میکنن، یا حتی ما رو نسبت به چیزهای مهم بیتفاوت میکنن.آرومآروم عادت میکنیم که واکنشهامون نه بر اساس فکر و تحلیل خودمون، بلکه بر اساس تیترهایی باشه که برای داغ کردن فضا طراحی شدن.این یعنی قدرت رسانهها دیگه فقط در انتقال خبر نیست، بلکه در «جهتدهی فکر» ماست.و اینجا دقیقاً جاییه که باید از خودمون سوال کنیم: - کدوم خبر رو باور کنیم و کدوم رو نه؟ - چرا بعضی تیترها انقدر اغراقآمیزن؟ - کی پشت این محتواهاست و دنبال چیه؟ - چه وقتهایی داریم بازی داده میشیم؟
مخصوصاً نوجوانها و جوانها، که بیشتر از همه در معرض محتواهای لحظهای و احساسی هستن، باید بدونن که فضای مجازی فقط یک ابزار نیست، یک محیط فکریه. محیطی که اگر بلد نباشیم در اون چطور فکر کنیم، حتماً یکی دیگه به جای ما فکر خواهد کرد.باید یاد بگیریم چطور رسانهها رو تحلیل کنیم، نه اینکه فقط مصرفکنندهی بیدفاع باشیم.باید از خودمون بپرسیم:- این خبر چه تأثیری روی من داره؟- چه حسی در من ایجاد میکنه؟- من دارم تصمیم میگیرم یا دارم واکنش نشون میدم؟
و شاید مهمتر از همه:من مخاطب این خبر هستم یا هدفش؟
رسانهها ابزارن. اما وقتی ما هیچ تسلطی برشون نداشته باشیم، اونا تسلط پیدا میکنن روی ذهنمون، روی روابط مون و حتی روی آیندهمون.پس لازمه به جای اینکه سرباز خبرها باشیم، فرمانده ذهن خودمون باشیم و بدونیم چه خبری رو به ذهنمون وارد کنیم و به کدوم خبرها اجازه ندیم کنترل فکر و احساسات ما رو دستشون بگیرن.
به قلم دکتر زینب نادری
مرکز راهبردی اکوسیستم تربیتی
اندیشکده مرآت
www.merat-thinktank.ir
ایتا | بله | اینستاگرام
خیلی راحت کنترل ذهن ما رو دستشون گرفتن و به هر سو که بخوان میبرن.یه روز با خبر دعوای دو سیاستمدار، یه روز با خبر دستگیری دختری با حجاب اختیاری، یه روز با خبر ازدواج فلانی، یه روز با شایعه طلاق سلبریتی، یه روز با تیتر زردی درباره خودکشی یک نوجوان…همینجوری داریم روی جو رسانهای اونها پیش میریم، بدون اینکه بدونیم تولیدکنندگان و منتشرکنندگان این اخبار با چه قصد و نیتی اونها رو پخش میکنن.
خیلی وقتها این خبرها به ظاهر فقط برای «اطلاعرسانی» منتشر میشن، ولی در واقع دارن احساسات، ارزشها و حتی تصمیمهای روزانهی ما رو میسازن.خبرهایی که ما رو عصبانی میکنن، غمگین میکنن، سرگرممون میکنن، یا حتی ما رو نسبت به چیزهای مهم بیتفاوت میکنن.آرومآروم عادت میکنیم که واکنشهامون نه بر اساس فکر و تحلیل خودمون، بلکه بر اساس تیترهایی باشه که برای داغ کردن فضا طراحی شدن.این یعنی قدرت رسانهها دیگه فقط در انتقال خبر نیست، بلکه در «جهتدهی فکر» ماست.و اینجا دقیقاً جاییه که باید از خودمون سوال کنیم: - کدوم خبر رو باور کنیم و کدوم رو نه؟ - چرا بعضی تیترها انقدر اغراقآمیزن؟ - کی پشت این محتواهاست و دنبال چیه؟ - چه وقتهایی داریم بازی داده میشیم؟
مخصوصاً نوجوانها و جوانها، که بیشتر از همه در معرض محتواهای لحظهای و احساسی هستن، باید بدونن که فضای مجازی فقط یک ابزار نیست، یک محیط فکریه. محیطی که اگر بلد نباشیم در اون چطور فکر کنیم، حتماً یکی دیگه به جای ما فکر خواهد کرد.باید یاد بگیریم چطور رسانهها رو تحلیل کنیم، نه اینکه فقط مصرفکنندهی بیدفاع باشیم.باید از خودمون بپرسیم:- این خبر چه تأثیری روی من داره؟- چه حسی در من ایجاد میکنه؟- من دارم تصمیم میگیرم یا دارم واکنش نشون میدم؟
و شاید مهمتر از همه:من مخاطب این خبر هستم یا هدفش؟
رسانهها ابزارن. اما وقتی ما هیچ تسلطی برشون نداشته باشیم، اونا تسلط پیدا میکنن روی ذهنمون، روی روابط مون و حتی روی آیندهمون.پس لازمه به جای اینکه سرباز خبرها باشیم، فرمانده ذهن خودمون باشیم و بدونیم چه خبری رو به ذهنمون وارد کنیم و به کدوم خبرها اجازه ندیم کنترل فکر و احساسات ما رو دستشون بگیرن.
اندیشکده مرآت
www.merat-thinktank.ir
۲۲:۵۸
واژه هایی عمیق در مطالعات تعلیم و تربیت
بخشهایی خواندنی از کتاب “*خوانشی بر دلالتهای تربیتی طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن”
#کتاب #تربیت #گزیده
۱۴:۱۷
اندیشکده «مرات» بهمنظور تکمیل کادر اجرایی خود، نیروی پارهوقت با حداقل ۲۵ ساعت همکاری در هفته جذب میکند.
ویژگیهای مورد نیاز:
آشنایی با نرمافزارهای آفیس (Word, Excel, PowerPoint)
آشنایی با ابزارها و پلتفرمهای هوش مصنوعی
مهارت در برنامهریزی، زمانبندی و مدیریت کارها
توانایی تولید گزارشهای دقیق و منظم
مهارت خوب در نگارش اداری و ارتباطات نوشتاری
توانایی یادگیری سریع و سازگاری با وظایف جدید
روحیهی کار تیمی همراه با پیگیری، جدیت و مسئولیتپذیری
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال رزومه، در پیامرسانهای بله و ایتا به آیدی زیر پیام دهند:@Merat_ad
ویژگیهای مورد نیاز:
آشنایی با نرمافزارهای آفیس (Word, Excel, PowerPoint)
آشنایی با ابزارها و پلتفرمهای هوش مصنوعی
مهارت در برنامهریزی، زمانبندی و مدیریت کارها
توانایی تولید گزارشهای دقیق و منظم
مهارت خوب در نگارش اداری و ارتباطات نوشتاری
توانایی یادگیری سریع و سازگاری با وظایف جدید
روحیهی کار تیمی همراه با پیگیری، جدیت و مسئولیتپذیری
علاقهمندان میتوانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال رزومه، در پیامرسانهای بله و ایتا به آیدی زیر پیام دهند:@Merat_ad
۱۲:۴۸