تاملاتی در خلاء های مبنایی برای «جهاد تبیین»(بازنشر یادداشت سه سال پیش)
حسین مهدیزاده از
ایده جهاد تبیین اگر هم قدیمی باشد اما کلید واژه جدیدی در قالب های مفهومی آیت الله خامنه ای است. ظاهرا ایشان اولین بار در سخنرانی اربعین شان در جمع هیات های دانشجویی آن را مطرح کردند و گفتند چهل روز مابین عاشورا و اربعین کاروان اسرای کربلا کارشان تبیین در قالب جهاد تبیین بود و اربعین روز گزارش کار قافله سالار به شهید کربلا بود.
دومین بار در تولد حضرت زهرا (س) در جمع مداحان به این موضوع پرداختند که هیات یک واحد اجتماع بر محور مودت و اهداف اهلبیت است که کارش احیاء امر از طریق جهاد تبیین است و جهاد یعنی درگیری با دشمن.
سومین بار در سخنرانی 19 بهمن 1400 ماموریت جهاد تبیین را فریضه ای قطعی و فوری با ماهیت روایت درست حوادث معرفی کردند که فقط فریضه انسانها نیست، بلکه بیشتر تکلیف سازه ها و نهادهای اجتماعی است که ماهیت رسانه ای دارند.
اما چند تامل:1- آیت الله خامنه ای سالهاست که از نیروها و ساختارهای فرهنگی کشور می خواهند که ماموریت انقلاب اسلامی را در قالب «گفتمان سازی» برای مردم شرح دهند. گفتمان یک قالب بیانی است که طرفین گفتگو بر سر اهداف با هم به تفاهم می رسند. گفتمان ایده ای است که حتی میتوانست منولوگ هم باشد. یعنی حتی می توان آن را در رسانه های یک طرفه ای فرهنگی، مثلا منبر و تکنولوژی های خطابی، یا شعر و ادبیات تعلیمی و حتی رسانه یک طرفه تلویزیون یا رادیو هم تولید کرد.
امسال وقتی ایشان از جهاد تبیین کفتند، اول فکر کردم که ایشان می خواهند به کمک این عبارتی که برای طبقه مذهبی ملموس تر است دعوت مخاطب جدیدی را به گفتمان سازی دعوت کنند. اما با شنیدن صحبت ایشان در 19 بهمن معلوم شد که هدف ایشان باز کردن یک قالب جدید غیر از گفتمان سازی است.
2- جمهوری اسلامی در چند سال اخیر در روایت اتفاقات درونی خود مبتلای به رقبایی شده که صحنه ها را به ضرر او تبیین می کنند. رسانه های فارسی زبانِ مخالف انقلاب و جمهوری اسلامی، به کمک فضای مجازی خیلی گل درشت، در روایت لحظات و حوادث درون کشور حضور دارند و سبک روایت گری سنتی اخبار و حوادث در فضای داخل ایران را بلکل زیر سوال برده اند، به نحوی که بخش متوسط مدرن و حتی طرفدار انقلاب هم در بدست آوردن خبر، به آنها رجوع می کند و حتی در خیلی از مواقع حتی اگر روایت آنها را قبول نکند، اما از سبک روایت آنها خوشش می آید.
به گمانم رئیس جدید صدا و سیما که تخصصش خبر است و مخالف روایت خبری سنتی در صدا و سیما بود هم به همین دلیل انتخاب شده است تا نهاد اصلی روایت حوادث که صدا و سیما است را از نو سامان دهد. این ایده در ماجرای بنزین و کشاورزان اصفهان امتحان شد و به نظر میرسد که خیلی هم مورد استقبال واقع شد.
ادامه دارد...
@social_theory@mesle_Beheshti
حسین مهدیزاده از
ایده جهاد تبیین اگر هم قدیمی باشد اما کلید واژه جدیدی در قالب های مفهومی آیت الله خامنه ای است. ظاهرا ایشان اولین بار در سخنرانی اربعین شان در جمع هیات های دانشجویی آن را مطرح کردند و گفتند چهل روز مابین عاشورا و اربعین کاروان اسرای کربلا کارشان تبیین در قالب جهاد تبیین بود و اربعین روز گزارش کار قافله سالار به شهید کربلا بود.
دومین بار در تولد حضرت زهرا (س) در جمع مداحان به این موضوع پرداختند که هیات یک واحد اجتماع بر محور مودت و اهداف اهلبیت است که کارش احیاء امر از طریق جهاد تبیین است و جهاد یعنی درگیری با دشمن.
سومین بار در سخنرانی 19 بهمن 1400 ماموریت جهاد تبیین را فریضه ای قطعی و فوری با ماهیت روایت درست حوادث معرفی کردند که فقط فریضه انسانها نیست، بلکه بیشتر تکلیف سازه ها و نهادهای اجتماعی است که ماهیت رسانه ای دارند.
اما چند تامل:1- آیت الله خامنه ای سالهاست که از نیروها و ساختارهای فرهنگی کشور می خواهند که ماموریت انقلاب اسلامی را در قالب «گفتمان سازی» برای مردم شرح دهند. گفتمان یک قالب بیانی است که طرفین گفتگو بر سر اهداف با هم به تفاهم می رسند. گفتمان ایده ای است که حتی میتوانست منولوگ هم باشد. یعنی حتی می توان آن را در رسانه های یک طرفه ای فرهنگی، مثلا منبر و تکنولوژی های خطابی، یا شعر و ادبیات تعلیمی و حتی رسانه یک طرفه تلویزیون یا رادیو هم تولید کرد.
امسال وقتی ایشان از جهاد تبیین کفتند، اول فکر کردم که ایشان می خواهند به کمک این عبارتی که برای طبقه مذهبی ملموس تر است دعوت مخاطب جدیدی را به گفتمان سازی دعوت کنند. اما با شنیدن صحبت ایشان در 19 بهمن معلوم شد که هدف ایشان باز کردن یک قالب جدید غیر از گفتمان سازی است.
2- جمهوری اسلامی در چند سال اخیر در روایت اتفاقات درونی خود مبتلای به رقبایی شده که صحنه ها را به ضرر او تبیین می کنند. رسانه های فارسی زبانِ مخالف انقلاب و جمهوری اسلامی، به کمک فضای مجازی خیلی گل درشت، در روایت لحظات و حوادث درون کشور حضور دارند و سبک روایت گری سنتی اخبار و حوادث در فضای داخل ایران را بلکل زیر سوال برده اند، به نحوی که بخش متوسط مدرن و حتی طرفدار انقلاب هم در بدست آوردن خبر، به آنها رجوع می کند و حتی در خیلی از مواقع حتی اگر روایت آنها را قبول نکند، اما از سبک روایت آنها خوشش می آید.
به گمانم رئیس جدید صدا و سیما که تخصصش خبر است و مخالف روایت خبری سنتی در صدا و سیما بود هم به همین دلیل انتخاب شده است تا نهاد اصلی روایت حوادث که صدا و سیما است را از نو سامان دهد. این ایده در ماجرای بنزین و کشاورزان اصفهان امتحان شد و به نظر میرسد که خیلی هم مورد استقبال واقع شد.
ادامه دارد...
@social_theory@mesle_Beheshti
۷:۵۷