بله | کانال داده کاوی | فینی زاده
عکس پروفایل داده کاوی | فینی زادهد

داده کاوی | فینی زاده

۵۹عضو
thumbnail
مقاله بررسی وضعیت و نتایج شکل گیری حکمرانی داده در ایران در اولین کنفرانس ملی حکمرانی داده
اولین کنفرانس ملی حکمرانی داده توسط دانشگاه تهران, دانشکدگان فنی دانشگاه‌ تهران برگزار می گردد.

undefinedدکتر محسن فینی زاده، دکتر افسانه مظفری، دکتر حسن خجسته
چکیده مقاله:حکمرانی داده به عنوان فرآیند اداره کردن یا استانداردسازی تمام امور مربوط به مدیریت داده و مجموعه ای از فرآیندها، نقش ها، سیاست ها، استاندارد ها و معیارهایی که استفاده موثر و بهینه از اطلاعات را در جهت تحقق اهداف تضمین می کند تعریف می شود. موضوع اصلی این پژوهش وضعیت حکمرانی داده در سطح کشور و نتیجه شکل گیری آن است. از این رو با بهره گیری ازمصاحبه عمیق با نخبگان و تحلیل آن با روش تحلیل محتوای کیفی سعی درک این مهم داشته ایم.
لینک مقاله:undefined datagov2024.ut.ac.ir/paper?manu=52037
لینک سیویلیکاundefined civilica.com/doc/2171052/amp/

undefinedMFinizadeh.ir

۱۲:۵۱

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه دوازدهم
undefined داده های یک شخصیت در کلان داده های شبکه های اجتماعیundefinedتصویر شخصیت
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۱:۵۵

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه سیزدهم
undefined جمع بندی فصل اول دوره
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۲:۰۶

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه چهاردهم
undefined فصل دوم تدوین گزارشundefinedآمار کلی
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۲:۲۴

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه پانزدهم
undefined فصل دوم تدوین گزارشundefinedابر کلمات
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۲:۴۷

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه شانزدهم
undefined فصل دوم تدوین گزارشundefinedتایم لاین یا خط زمانی داده ها
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۶:۳۹

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه هفدهم
undefined فصل دوم تدوین گزارشundefinedبرچسب گذاری محتواundefinedرویکرد سنجی محتواundefinedگزارش نویسیundefinedنمودار
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۱:۲۶

thumbnail
undefinedدوره تحلیل‌ کلان داده رسانه‌های اجتماعی
undefinedجلسه آخر و هجدهم
undefined فصل دوم تدوین گزارشundefinedکاربر برترundefinedپست برترundefinedنمونه پستundefinedنکات تکمیلی

#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir

۱:۳۴

thumbnail
undefined*برنامه تلویزیونی باهوش*
undefinedقسمت دوم
برنامه تلویزیونی باهوش که با موضوع کلان داده ها و هوش مصنوعی برای رسانه ملی سال قبل ضبط شد.صحبت های خوبی شکل گرفت که شاید با این انسجام و این موضوع جای دیگه کمتر صحبت کرده باشم.

#باهوش #تلوبیون #هوش_مصنوعی #کلان_داده #رسانه_ملی

۱۱:۱۴

thumbnail
شبکه های اجتماعی و بازار های مالی
undefinedدکتر محسن فینی زاده
undefinedبر کسی پوشیده نیست که امروزه تمام مناسبات اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی با اقتصاد پیوند خورده‌ و خود اقتصاد نیز به‌طور خاص با بازارهای مالی به‌ویژه دلار و طلا گره خورده است. حتی در مواردی که رویدادهایی چون مذاکرات و معادلات بین‌المللی را مؤثر بر اقتصاد می‌دانیم، اغلب این تأثیرات حول محور دلار و تبادلات جهانی آن تمرکز یافته است.
undefinedدر این میان، پرسش کلیدی این است: اگر دلار و طلا بر ساختار اقتصاد اثرگذارند، چه متغیرهایی بر خود دلار و طلا اثرگذارند؟بدیهی است بخشی از این اثرپذیری به فاکتورهای بنیادین اقتصادی نظیر نرخ‌های جهانی، شاخص‌های بازارهای بین‌المللی و میزان دسترسی به ارزهای معتبر وابسته است. بخشی دیگر نیز به آثار واقعی تحریم‌ها، مذاکرات و روندهای سیاسی مربوط می‌شود.
undefined اما باید اذعان داشت که سهم معناداری از این نوسانات ناشی از انتظارات روانی جامعه نسبت به افزایش یا کاهش ارزش دلار و طلاست. به‌بیان دقیق‌تر، همان‌گونه که در اقتصاد از مفهوم «تورم انتظاری» سخن می‌گوییم، در بازارهای مالی نیز «نوسان انتظاری» عنصری تعیین‌کننده است.
undefined به‌عنوان مثال، در مقاطعی که قیمت جهانی طلا یا ارزش ارزها کاهش یافته، به دلیل شکل‌گیری انتظارات افزایشی در سطح افکار عمومی، شاهد رشد قیمت‌ها در بازار داخلی بوده‌ایم.
undefinedنقطه تمرکز این یادداشت این پرسش است که چه چیزی «نوسان انتظاری» را شکل می‌دهد؟ فارغ از اینکه علت واقعی نوسان چیست، آنچه این داده‌ها و سیگنال‌ها را به جامعه منتقل می‌کند و به آن معنا می‌بخشد، رسانه است. رسانه، به‌عنوان یک کانال ارتباطی اثرگذار، نه فقط نقش انتقال‌دهنده بلکه نقش معنا‌آفرین نیز دارد.
undefinedدر چنین نگاهی، رویدادهایی همچون مذاکرات دیپلماتیک یا سیاست‌های پولی و مالی بانک مرکزی، فارغ از محتوای بنیادین خود، در نحوه ارائه، ساختار روایت و لحن خبری می‌توانند اثری فراتر از خود رویداد بر جای گذارند. در سال‌های اخیر نیز شواهد متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد حاشیه‌ای از یک نشست خبری، گاه تأثیری بیشتر از متن رسمی آن نشست بر بازار گذاشته است.
undefinedدر نتیجه، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های دیجیتال، هرچند به‌صورت مستقیم در تعیین قیمت دلار و طلا نقش اجرایی ندارند، اما شیوه پوشش آن‌ها از اخبار مرتبط می‌تواند سطح اثرگذاری یک خبر را به‌طور چشمگیری تشدید یا تضعیف کند.
undefinedدر سال‌های اخیر، سهم منابع خبری فعال در شبکه‌های اجتماعی از رسانه‌های رسمی فراتر رفته و بسیاری از سیگنال‌های بازار چه در ارزهای سنتی و چه رمزارزها از دل همین شبکه‌ها استخراج می‌شود و منجر به رفتار خرید یا فروش کاربران می‌گردد.
undefinedنکته کلیدی این یادداشت، تأکید بر وجه منفی رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی نیست، بلکه مسئله اصلی، لزوم مدیریت رسانه‌ای هوشمند و داده‌محور است. تحلیل‌های چندلایه بر رفتار ارتباطی شبکه‌های اجتماعی، رصد مداوم پیوست‌های رسانه‌ای هر رویداد پیش از شکل‌گیری موج عمومی، بهره‌گیری از مدل‌های تحلیل احساسات کاربران، ترسیم گراف ارتباطی اخبار و روایت‌ها و ارزیابی الگوهای فراگیری محتوا، ضرورتی انکارناپذیر در سیاست‌گذاری مدرن است.
undefinedفراتر از نگاه سنتی روابط عمومی، باید رسانه و شبکه‌های اجتماعی را در سطحی هم‌سنگ با سایر مؤلفه‌های کلان سیاست‌گذاری تلقی کرد و فراتر از ابزاری برای انتشار اخبار و مصاحبه‌ها، به‌مثابه زیرساختی راهبردی برای فهم و شکل‌دهی افکار عمومی دانست.

۱۲:۰۸

thumbnail
undefined مطالعه و ارزیابی روش‌های پیش‌بینی انتخابات مبتنی بر کلان داده‌های شبکه‌های اجتماعی
undefinedدکتر محسن فینی زاده
هدف: انبوهی از داده‌های خام در حوزه‌های مختلف در درون شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف با توجه به مسئله مورد پرسش به تحلیل و ارزیابی این داده‌ها پرداختند. از سوی دیگر همیشه بشر دنبال دانستن این مهم بوده است که فردا چه اتفاقی می افتدو یا افراد دیگر چه فکر می کنند و چه تصمیمی می گیرندروش: هدف کلیدی این مقاله مطالعه و ارزیابی روش‌های پیش‌بینی انتخابات مبتنی بر کلان داده‌های شبکه‌های اجتماعی است. از همین رو، این مقاله به مطالعه و ارزیابی روش‌های پیش‌بینی انتخابات بر اساس داده‌های فراوان در شبکه اجتماعی در سطح ایران و جهان حاصل از تجربه بین المللی و نویسنده پرداخته است. بر این اساس، 25 مورد پژوهش پیرامون پیش‌بینی انتخابات بر اساس کلان داده‌های شبکه‌های اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفت و دو روش کلیدی استخراج شد. اولین روش، استفاده از حجم داده ها و شمارش محتوا است و روش دیگر، تجزیه و تحلیل احساسات محتواهای منتشر شده (شناسایی دوست داشتن، دوست نداشتن، و یا رویکرد سنجی یا ارزیابی بازخورد به صورت پاسخ های مثبت، منفی یا خنثی طبقه بندی می شود).یافته ها: یافته‌های از ارزیابی پژوهش های بین المللی با تجربه نویسنده حاکی از آن است هرچند هر دو روش در مواردی پاسخ گو بوده اند اما احتمال پاسخگویی روش تحلیل احساسات و درک محتوای پست ها در فالب رویکرد سنجی موثر تر و دقیق تر به نظر می رسد. همچنین با بررسی این مقالات به نظر می رسد با اینکه روش ها اندکی با هم اختلاف دارند اما این دو روش در این 25 نقاله که در کشور های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است مشترک است.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت پیش بینی انتخابات و رویدادهای مشابه سیاسی و اجتماعی و حتی در نگاه مثبت نگر تصمیم و احساسات یک جامعه را می توان به کمک کلان داده های شبکه اجتماعی تا حدود پیش بینی کرد اما این به معنی دقت بسیار بالا در تمامی روش ها نیست بلکه می تواند مقدمه پژوهش ها و تجربیاتی باشد که در جهت توسعه بهره گیری از کلان داده های شبکه های اجتماعی مفید واقع شود.
https://www.mjourcom.ir/article_214065.html

۱۹:۱۲

thumbnail
شبکه خبر | برنامه جهان امروز
با موضوع مکانیزم ماشه
undefinedآیا 5+1 هرکدام میتوانند بدون اجماع تمامی تحریم های پیش از برجام را برگردانند؟
undefinedچه باید کرد؟

۱۰:۱۳

thumbnail
undefined بازنمایی ایران در میان کاربران شبکه های اجتماعی عراق (مطالعه مورد کاربران فیس بوک پس از شکست داعش تا شهادت حاج قاسم سلیمانی)
undefinedنشریه علمی مورد تایید وزارت علوم سطح الف، رهیافت های سیاسی و بین المللی
undefinedنویسنده: دکتر محسن فینی زاده
قدرت در دوران مختلف متاثر از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک ماهیت و طبیعت متفاوتی داشته است... آنچه در جهان امروز و آینده بیشتر بتواند ماهیت آن را تبیین و توصیف کند، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی است. عراق به عنوان یک همسایه با قرابت مذهبی و فرهنگی عمیقی که می‌تواند بازاری بزرگ و شریکی استراتژیک برای ایران باشد، همچنین حضور مستشاری نظامی در عراق و موفقیت در شکست داعش در کنار حمایت ایران از گروه‌های مقاومت عراقی و وجود اماکن مقدسه، نیاز بیش از پیش به شناخت رویکرد و نظر جامعه عراقی نسبت به ایران را دوچندان می‌کند. در نگاه کلی بازنمایی تصویر ایران در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق به ویژه فیس‌بوک می‌تواند سنجه‌ای اولیه از میزان موفقیت قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ایران در عراق باشد...
متن مقالهpiaj.sbu.ac.ir/article_105900.html
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir
undefined youtube.com/@MFinizadeh_ir

۸:۲۱

thumbnail
undefined بازنمایی ایران در میان کاربران شبکه های اجتماعی عراق(مطالعه مورد کاربران فیس بوک پس از شکست داعش تا شهادت حاج قاسم سلیمانی)
undefinedنشریه علمی مورد تایید وزارت علوم سطح الف، رهیافت های سیاسی و بین المللی
undefinedنویسنده: دکتر محسن فینی زاده
قدرت در دوران مختلف متاثر از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک ماهیت و طبیعت متفاوتی داشته است... آنچه در جهان امروز و آینده بیشتر بتواند ماهیت آن را تبیین و توصیف کند، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی است. عراق به عنوان یک همسایه با قرابت مذهبی و فرهنگی عمیقی که می‌تواند بازاری بزرگ و شریکی استراتژیک برای ایران باشد، همچنین حضور مستشاری نظامی در عراق و موفقیت در شکست داعش در کنار حمایت ایران از گروه‌های مقاومت عراقی و وجود اماکن مقدسه، نیاز بیش از پیش به شناخت رویکرد و نظر جامعه عراقی نسبت به ایران را دوچندان می‌کند. در نگاه کلی بازنمایی تصویر ایران در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی عراق به ویژه فیس‌بوک می‌تواند سنجه‌ای اولیه از میزان موفقیت قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ایران در عراق باشد...
متن مقالهpiaj.sbu.ac.ir/article_105900.html
undefinedMFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir
undefinedeitaa.com/mfinizadeh_ir
undefinedrubika.ir/mfinizadeh_ir
undefined youtube.com/@MFinizadeh_ir

۱۳:۱۴

thumbnail
undefined الگوی پرامپت نویسی حرفه ای ویژه روابط عمومی، تولید محتوا و مارکتینگ
undefinedچند روز پیش به دعوت گروه صنعتی نیشکر اهواز یه دوره آموزشی با موضوع کاربرد عملی هوش مصنوعی در روابط عمومی در هتل نیشکر حضور داشتم.undefinedتجربه خیلی عالی بود.شرکتی که که بیش از 26هزار نفر در اون مشغول کارهستند و یکی از قطب‌های صنعتی استان و منطقه هست.
undefinedاین بخش #پرامپت نویسی هست که گفتم نسبتا الگوی کاملی هستهم برای روابط عمومی و هم برای دیجیتال مارکتینگ کاربرد دارهفایل تو پست بعدی گذاشتم.
#هوش_مصنوعی #پرامپت #پرامپت_آماده #پرامپت_نویسی #روابط_عمومی_هوشمند

undefined MFinizadeh.ir
undefinedX.com/finizadeh
undefinedInstagram.com/mfinizadeh
undefinedT.me/MFinizadeh_ir
undefinedble.ir/mfinizadeh_ir

۱۳:۰۲

الگوی پرامپت نویسی حرفه ای دکتر فینی زاده.pdf

۱.۱۳ مگابایت

undefined الگوی پرامپت نویسی حرفه ای ویژه روابط عمومی، تولید محتوا و مارکتینگ
undefinedدکتر محسن فینی زاده
undefined MFinizadeh.ir@mfinizadeh_ir

۱۳:۱۰

thumbnail
undefined بیش از ده هزار اینفلوئنسر 500هزار دنبال کننده اینستاگرام فارسی
undefined شهریور1404
مرکز پژوهشی بتا به همراه in6.ir به بررسی تعداد کاربران در هر طیف فالوور اینستاگرام فارسی زبان پرداخته شده است. برآورد ها نشان می دهد بیش از ده هزار اینفلوئنسر با بیش از 500هزار دنبال کننده فارسی فعال هستند.
undefined بیش از5میلیون فالوور:1درصد اینفلوئنسر با بیش 500هزار دنبال کننده در این رده قرار دارند. این ابراینفلوئنسرها شهرتی فراتر از فضای مجازی دارند، مانند چهره های سینمایی، ورزشی یا سلبریتی ها منابع خبری هستند.
undefined 3تا5میلیون فالوور:2درصد اینفلوئنسر در این رده حضور دارند. این اینفلوئنسرها، تاثیر زیادی بر تصمیم گیری مخاطبان دارند و کمپین های گسترده ای را هدایت می کنند.
undefined 1تا3میلیون فالوور: 18درصد کاربران اینفلوئنسر با بیش از 500هزار فالوور در این دسته جای گرفته اند.
undefined 750هزار تا1میلیون فالوور: 33 درصد اینفلوئنسرها، که می توان آن ها را در دسته اینفلوئنسرهای کلان macro قرار داد.
undefined 500هزار تا750هزار فالوور: 46درصد اینفلوئنسرها هستند که همکاری های زیادی با برندها دارند.
undefined MFinizadeh.irundefinedT.me/MFinizadeh_irundefined MFinizadeh.irundefinedble.ir/mfinizadeh_ir

۹:۲۴

thumbnail
undefined توزیع و پراکندگی کانال های برتر تلگرام فارسیundefinedشهریور 1404
undefinedبر اساس گزارش مرکز پژوهشی بتا و داده هایی که پلتفرم تخصصی IN6.ir در شهریور ۱۴۰۴ منتشر کرده، به این موضوع پرداخته شده و ما در ادامه این توزیع را تحلیل می کنیم. تلگرام نیز اگرچه از رقابت شدید با سایر رسانه‌ها رنج می‌برد، اما همچنان جایگاه قدرتمندی در توزیع محتوا دارد.
undefinedساختار تلگرام هرمی است، رأس آن را تعداد محدودی از کانال‌های میلیونی تشکیل می‌دهند و قاعده‌ی آن میزبان صدها کانال میان‌رده است که نقش مهمی در انتشار اخبار، سرگرمی، آموزش و سبک زندگی دارند. از نظر بازدهی تبلیغاتی، کانال‌های دارای ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون عضو، بهترین تعادل را میان هزینه و بازدید فراهم می‌کنند.این الگو حاکی از یک ساختار هرمی در تلگرام است؛
undefined تعداد کمی کانال فوق العاده بزرگ در رأس هرم قرار دارند، در حالی که اکثریت کانال ها در دسته های چندصد هزار عضوی متمرکز هستند. بیشترین تمرکز کانال ها در این طیف است. این کانال ها معمولاً موضوعات تخصصی، محتوای هدفمند یا دسته بندی شده دارند و جامعه وفاداری از دنبال کنندگان را به خود جذب کرده اند.
undefined MFinizadeh.irundefinedT.me/MFinizadeh_irundefinedble.ir/mfinizadeh_ir

۹:۴۲

thumbnail
undefined توزیع و پراکندگی کاربران برتر ایکس (توییتر) فارسی
undefinedشهریور 1404
undefined #مرکز_پژوهشی_بتا با همکاری پلتفرم IN6.ir با انتشار گزارشی در شهریور ۱۴۰۴ کرد که بر اساس آن ایکس فارسی جامعه ای گسترده دارد، اما در لایه های میانی متمرکز است.undefinedاین توزیع نشان می دهد که اکثریت فعالان ایکس فارسی در سطح «اینفلوئنسرهای میان رده» قرار دارند . آنها معمولاً محتوای تخصصی تولید میکنند، جامعه ای وفادار دارند و سطح تعامل بالایی ایجاد می کنند. به عبارتی، ایکس بیش از آنکه محل ستاره سازی به سبک اینستاگرام باشد، بستری برای میکرو اینفلوئنسر ها است.
undefinedاز سوی دیگر جایگاه «مگااینفلوئنسر» در ایکس فارسی سخت تر است و بیشتر کاربران در بازه های میانی متوقف می شوند. دلیل آن می تواند محدودیت رشد ارگانیک، جدی تر بودن مخاطب ایکس، و وابستگی بیشتر به محتوای مستمر و تحلیلی باشد.
undefinedشهرت در ایکس نه صرفاً با تعداد فالوور، بلکه با اثرگذاری واقعی و تعامل فکری سنجیده می شود. بسیاری از کاربران با 100تا 300هزار فالوور ازنظر نفوذ اجتماعی و رسانه ای بسیار تاثیرگذارتر از کسانی هستند که فقط تعداد دنبال کننده بالاتر دارند.
undefined MFinizadeh.irundefinedT.me/MFinizadeh_irundefinedble.ir/mfinizadeh_ir

۱۰:۵۶

thumbnail
undefinedآخرین گمانه زنی ها در مورد زمان حمله دوباره اسرائیل به ایران
undefined امروز یادداشت ها و تحلیل های مختلفی در مورد حمله احتمالی مجدد رژیم اسرائیل به ایران مطرح میشود حتی حدود آبان یا آذر را پیش بینی می‌کنند، در این یادداشت می خوایم از نگاه دیگری به این مسئله بپردازیم.
undefinedدر خیابان‌ها سکوت یا هیاهویی آرام حکمفرماست. در کوچه‌ها و میدان‌ها هرکس به کار خود مشغول است، اما در لایه‌های پنهان سیاست و رسانه، زمزمه‌ای پیچیده است: آیا نقطه ضعفی هست که دشمن منتظرش باشد؟ آیا شکافی در میان حاکمیت و ملت، مجلس و دولت، اقوام و مذاهب، یا نخبگان و مردم وجود دارد که منتظر بماند تا به آن ضربه بزند؟ اگر یک روز صبح اعلام کنند که «امروز» یا «ساعت فلان» حمله رخ خواهد داد، واکنش ما چه خواهد بود؟ آیا جامعه آماده است یا متفرق؟این تعلیق، ترس‌آور است چون نه بصری است و نه قابل شمارش. هیچ نقشه جغرافیایی آن را نشان نمی‌دهد؛ نقشه‌ای که دشمن می‌خواهد، نقشه‌ای درونِ روابط اجتماعی و درونِ اتحاد ملی است. او می‌کوشد لحظه‌ای را پیدا کند که اتحاد ما فروپاشد تا بعد از آن با کمترین هزینه بیشترین تأثیر را بگذارد.
undefinedواقعیت: دشمن به دنبال روز خاصی نیست، بلکه به دنبال «فضایی» است؛ فضایی که در آن انسجام ملی شکسته شود، صدای واحد ضعیف شود و بین دولت، مجلس و ملت اختلافات به شکلی عمومی و شعاری تبدیل شود. آن روز، روزی است که آنها انتظار دارند تا عملیات خود را به قدرتمندترین شکل ممکن پیش ببرند. حمله فیزیکی، عملیات اطلاعاتی و یا فتنه‌های سازمان‌یافته زمانی بیشترین کارآیی را دارند که پایه‌های داخلی تضعیف شده باشند.
undefinedرهبر انقلاب تأکید فرموده‌اند که دشمن دو نقطه را هدف گرفته: وحدت ملی و امنیت ملی. وحدت ملی مقدم است زیرا امنیت از آن ناشی می‌شود؛ اگر وحدت نباشد، امنیت ملی نیز به خطر می‌افتد. دشمن می‌کوشد نشان دهد آن اتحادِ لحظه‌های حساس زایل خواهد شد و بعد از آن از اختلافات قومی، گروهی و سیاسی بهره خواهد گرفت. بنابراین غرضِ اصلیِ دشمن، ایجاد گسل‌ها و منتظر ماندن برای زمانِ مناسبِ استفاده از آنهاست.
undefinedچرا دشمن زمان‌بندی را با اتحاد پیوند می‌زند؟ دشمن فهمیده است که وقتی جامعه منسجم باشد، حتی حملات نظامی نیز قادر نیست اهداف سیاسی‌اش را محقق کند. تجربه جنگ‌های گذشته نشان داده است که اتحاد مردم و انسجام مسئولان، نقشه‌های پیچیده دشمن را نقش بر آب می‌کند. - تضعیف اتحاد، هزینه‌های داخلی را افزایش می‌دهد؛ وقتی منابع و توجه جامعه به اختلافات داخلی مشغول شود، توان جمعی در برابر تهدید خارجی کاهش می‌یابد. - ایجاد اختلافات مصنوعی داخلی باعث می‌شود که نیروهای داخلی به جای تمرکز بر امور ملی، به دفاع از موقعیت‌ها، جناح‌ها و منافع حزبی مشغول گردند؛ این وضعیت بهترین فرصت برای دشمن است تا وارد عمل شود.
undefined نشانه‌های هشدار- برجسته شدن اختلافات سیاسی در رسانه‌های عمومی تا نقطه‌ای که به جای نقد سازنده، به شکاف تبدیل شود- تبدیل اختلاف سلیقه‌ها به تقابل‌های یقه‌گیری و تفرقه‌آمیز- نمایش عمومی مشاجرات میان قوای کشور- تلاش گروه‌های نفوذ خارجی برای بزرگنمایی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی. این نشانه‌ها نه لزوماً نشانه حمله خارجی فوری، بلکه علائمی هستند که دشمن می‌تواند از آن‌ها برای زمان‌بندی حمله بهره ببرد.
undefinedتجربه تاریخی و درس‌آموزی در جنگ دوازده‌روزه، دشمن امیدوار بود با عملیات‌های هدفمند و ترورها، شرایطی ایجاد کند که نارضایتی عمومی و آشوب‌های خیابانی منجر به فروپاشی نظم گردد و در این فضای آشفته اهداف بزرگ‌تری محقق شود. اما اتحاد ملت و انسجام نیروی انتظامی و نظامی، راه را بست و دشمن را مأیوس کرد. سرداران بلافاصله جایگزین شدند و مردم به جای پیوستن به اغتشاش، علیه دشمن بسیج شدند. نیروهای نفوذی که در تهران و جاهای دیگر دست به تلاش زده بودند، ناامیدانه به اربابان خارجی خود گزارش دادند که «ما نمی‌توانیم»، زیرا مردم پشت نظام ایستادند.این تجربه نشان می‌دهد که دشمن به زمانی امید دارد که همان انسجام از بین رفته باشد. او به دنبال لحظه‌ای است که فرماندهان و نهادها زیر فشار اختلافات داخلی، توان پاسخ‌دهی مؤثر را از دست بدهند.پاسخ عملی به پرسشِ زمان حمله اگر کسی انتظار دارد این متن یک روز و ساعت دقیق اعلام کند، باید دانست که دشمن همچنین علاقه‌مند به زمان‌بندی تقویمی نیست. پاسخ درست این است که بدانیم «زمان حمله» تابع شرایط داخلی ماست. هر روز که ما بیشتر به اختلافات دامن بزنیم، به همان قدر به دشمن کمک کرده‌ایم تا روز حمله را برای خود انتخاب کند.
undefined MFinizadeh.ir
undefined @MFinizadeh_ir
undefined X.com/finizadeh
undefined Instagram.com/mfinizadeh

۱۴:۱۴