مقاله بررسی وضعیت و نتایج شکل گیری حکمرانی داده در ایران در اولین کنفرانس ملی حکمرانی داده
اولین کنفرانس ملی حکمرانی داده توسط دانشگاه تهران, دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار می گردد.
دکتر محسن فینی زاده، دکتر افسانه مظفری، دکتر حسن خجسته
چکیده مقاله:حکمرانی داده به عنوان فرآیند اداره کردن یا استانداردسازی تمام امور مربوط به مدیریت داده و مجموعه ای از فرآیندها، نقش ها، سیاست ها، استاندارد ها و معیارهایی که استفاده موثر و بهینه از اطلاعات را در جهت تحقق اهداف تضمین می کند تعریف می شود. موضوع اصلی این پژوهش وضعیت حکمرانی داده در سطح کشور و نتیجه شکل گیری آن است. از این رو با بهره گیری ازمصاحبه عمیق با نخبگان و تحلیل آن با روش تحلیل محتوای کیفی سعی درک این مهم داشته ایم.
لینک مقاله:
datagov2024.ut.ac.ir/paper?manu=52037
لینک سیویلیکا
civilica.com/doc/2171052/amp/
MFinizadeh.ir
اولین کنفرانس ملی حکمرانی داده توسط دانشگاه تهران, دانشکدگان فنی دانشگاه تهران برگزار می گردد.
چکیده مقاله:حکمرانی داده به عنوان فرآیند اداره کردن یا استانداردسازی تمام امور مربوط به مدیریت داده و مجموعه ای از فرآیندها، نقش ها، سیاست ها، استاندارد ها و معیارهایی که استفاده موثر و بهینه از اطلاعات را در جهت تحقق اهداف تضمین می کند تعریف می شود. موضوع اصلی این پژوهش وضعیت حکمرانی داده در سطح کشور و نتیجه شکل گیری آن است. از این رو با بهره گیری ازمصاحبه عمیق با نخبگان و تحلیل آن با روش تحلیل محتوای کیفی سعی درک این مهم داشته ایم.
لینک مقاله:
لینک سیویلیکا
۱۲:۵۱
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۱:۵۵
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۲:۰۶
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۲:۲۴
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۲:۴۷
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۶:۳۹
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۱:۲۶
#آموزش #بیگ_دیتا #شبکه_های_اجتماعی
۱:۳۴
برنامه تلویزیونی باهوش که با موضوع کلان داده ها و هوش مصنوعی برای رسانه ملی سال قبل ضبط شد.صحبت های خوبی شکل گرفت که شاید با این انسجام و این موضوع جای دیگه کمتر صحبت کرده باشم.
#باهوش #تلوبیون #هوش_مصنوعی #کلان_داده #رسانه_ملی
۱۱:۱۴
شبکه های اجتماعی و بازار های مالی
دکتر محسن فینی زاده
بر کسی پوشیده نیست که امروزه تمام مناسبات اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی با اقتصاد پیوند خورده و خود اقتصاد نیز بهطور خاص با بازارهای مالی بهویژه دلار و طلا گره خورده است. حتی در مواردی که رویدادهایی چون مذاکرات و معادلات بینالمللی را مؤثر بر اقتصاد میدانیم، اغلب این تأثیرات حول محور دلار و تبادلات جهانی آن تمرکز یافته است.
در این میان، پرسش کلیدی این است: اگر دلار و طلا بر ساختار اقتصاد اثرگذارند، چه متغیرهایی بر خود دلار و طلا اثرگذارند؟بدیهی است بخشی از این اثرپذیری به فاکتورهای بنیادین اقتصادی نظیر نرخهای جهانی، شاخصهای بازارهای بینالمللی و میزان دسترسی به ارزهای معتبر وابسته است. بخشی دیگر نیز به آثار واقعی تحریمها، مذاکرات و روندهای سیاسی مربوط میشود.
اما باید اذعان داشت که سهم معناداری از این نوسانات ناشی از انتظارات روانی جامعه نسبت به افزایش یا کاهش ارزش دلار و طلاست. بهبیان دقیقتر، همانگونه که در اقتصاد از مفهوم «تورم انتظاری» سخن میگوییم، در بازارهای مالی نیز «نوسان انتظاری» عنصری تعیینکننده است.
بهعنوان مثال، در مقاطعی که قیمت جهانی طلا یا ارزش ارزها کاهش یافته، به دلیل شکلگیری انتظارات افزایشی در سطح افکار عمومی، شاهد رشد قیمتها در بازار داخلی بودهایم.
نقطه تمرکز این یادداشت این پرسش است که چه چیزی «نوسان انتظاری» را شکل میدهد؟ فارغ از اینکه علت واقعی نوسان چیست، آنچه این دادهها و سیگنالها را به جامعه منتقل میکند و به آن معنا میبخشد، رسانه است. رسانه، بهعنوان یک کانال ارتباطی اثرگذار، نه فقط نقش انتقالدهنده بلکه نقش معناآفرین نیز دارد.
در چنین نگاهی، رویدادهایی همچون مذاکرات دیپلماتیک یا سیاستهای پولی و مالی بانک مرکزی، فارغ از محتوای بنیادین خود، در نحوه ارائه، ساختار روایت و لحن خبری میتوانند اثری فراتر از خود رویداد بر جای گذارند. در سالهای اخیر نیز شواهد متعددی وجود دارد که نشان میدهد حاشیهای از یک نشست خبری، گاه تأثیری بیشتر از متن رسمی آن نشست بر بازار گذاشته است.
در نتیجه، شبکههای اجتماعی و رسانههای دیجیتال، هرچند بهصورت مستقیم در تعیین قیمت دلار و طلا نقش اجرایی ندارند، اما شیوه پوشش آنها از اخبار مرتبط میتواند سطح اثرگذاری یک خبر را بهطور چشمگیری تشدید یا تضعیف کند.
در سالهای اخیر، سهم منابع خبری فعال در شبکههای اجتماعی از رسانههای رسمی فراتر رفته و بسیاری از سیگنالهای بازار چه در ارزهای سنتی و چه رمزارزها از دل همین شبکهها استخراج میشود و منجر به رفتار خرید یا فروش کاربران میگردد.
نکته کلیدی این یادداشت، تأکید بر وجه منفی رسانهها یا شبکههای اجتماعی نیست، بلکه مسئله اصلی، لزوم مدیریت رسانهای هوشمند و دادهمحور است. تحلیلهای چندلایه بر رفتار ارتباطی شبکههای اجتماعی، رصد مداوم پیوستهای رسانهای هر رویداد پیش از شکلگیری موج عمومی، بهرهگیری از مدلهای تحلیل احساسات کاربران، ترسیم گراف ارتباطی اخبار و روایتها و ارزیابی الگوهای فراگیری محتوا، ضرورتی انکارناپذیر در سیاستگذاری مدرن است.
فراتر از نگاه سنتی روابط عمومی، باید رسانه و شبکههای اجتماعی را در سطحی همسنگ با سایر مؤلفههای کلان سیاستگذاری تلقی کرد و فراتر از ابزاری برای انتشار اخبار و مصاحبهها، بهمثابه زیرساختی راهبردی برای فهم و شکلدهی افکار عمومی دانست.
۱۲:۰۸
هدف: انبوهی از دادههای خام در حوزههای مختلف در درون شبکههای اجتماعی ایجاد شده است و پژوهشگران در حوزههای مختلف با توجه به مسئله مورد پرسش به تحلیل و ارزیابی این دادهها پرداختند. از سوی دیگر همیشه بشر دنبال دانستن این مهم بوده است که فردا چه اتفاقی می افتدو یا افراد دیگر چه فکر می کنند و چه تصمیمی می گیرندروش: هدف کلیدی این مقاله مطالعه و ارزیابی روشهای پیشبینی انتخابات مبتنی بر کلان دادههای شبکههای اجتماعی است. از همین رو، این مقاله به مطالعه و ارزیابی روشهای پیشبینی انتخابات بر اساس دادههای فراوان در شبکه اجتماعی در سطح ایران و جهان حاصل از تجربه بین المللی و نویسنده پرداخته است. بر این اساس، 25 مورد پژوهش پیرامون پیشبینی انتخابات بر اساس کلان دادههای شبکههای اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفت و دو روش کلیدی استخراج شد. اولین روش، استفاده از حجم داده ها و شمارش محتوا است و روش دیگر، تجزیه و تحلیل احساسات محتواهای منتشر شده (شناسایی دوست داشتن، دوست نداشتن، و یا رویکرد سنجی یا ارزیابی بازخورد به صورت پاسخ های مثبت، منفی یا خنثی طبقه بندی می شود).یافته ها: یافتههای از ارزیابی پژوهش های بین المللی با تجربه نویسنده حاکی از آن است هرچند هر دو روش در مواردی پاسخ گو بوده اند اما احتمال پاسخگویی روش تحلیل احساسات و درک محتوای پست ها در فالب رویکرد سنجی موثر تر و دقیق تر به نظر می رسد. همچنین با بررسی این مقالات به نظر می رسد با اینکه روش ها اندکی با هم اختلاف دارند اما این دو روش در این 25 نقاله که در کشور های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است مشترک است.نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت پیش بینی انتخابات و رویدادهای مشابه سیاسی و اجتماعی و حتی در نگاه مثبت نگر تصمیم و احساسات یک جامعه را می توان به کمک کلان داده های شبکه اجتماعی تا حدود پیش بینی کرد اما این به معنی دقت بسیار بالا در تمامی روش ها نیست بلکه می تواند مقدمه پژوهش ها و تجربیاتی باشد که در جهت توسعه بهره گیری از کلان داده های شبکه های اجتماعی مفید واقع شود.
https://www.mjourcom.ir/article_214065.html
۱۹:۱۲
شبکه خبر | برنامه جهان امروز
با موضوع مکانیزم ماشه
آیا 5+1 هرکدام میتوانند بدون اجماع تمامی تحریم های پیش از برجام را برگردانند؟
چه باید کرد؟
با موضوع مکانیزم ماشه
۱۰:۱۳
قدرت در دوران مختلف متاثر از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک ماهیت و طبیعت متفاوتی داشته است... آنچه در جهان امروز و آینده بیشتر بتواند ماهیت آن را تبیین و توصیف کند، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی است. عراق به عنوان یک همسایه با قرابت مذهبی و فرهنگی عمیقی که میتواند بازاری بزرگ و شریکی استراتژیک برای ایران باشد، همچنین حضور مستشاری نظامی در عراق و موفقیت در شکست داعش در کنار حمایت ایران از گروههای مقاومت عراقی و وجود اماکن مقدسه، نیاز بیش از پیش به شناخت رویکرد و نظر جامعه عراقی نسبت به ایران را دوچندان میکند. در نگاه کلی بازنمایی تصویر ایران در میان کاربران شبکههای اجتماعی عراق به ویژه فیسبوک میتواند سنجهای اولیه از میزان موفقیت قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ایران در عراق باشد...
متن مقالهpiaj.sbu.ac.ir/article_105900.html
۸:۲۱
قدرت در دوران مختلف متاثر از ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و تکنولوژیک ماهیت و طبیعت متفاوتی داشته است... آنچه در جهان امروز و آینده بیشتر بتواند ماهیت آن را تبیین و توصیف کند، قدرت نرم و دیپلماسی عمومی است. عراق به عنوان یک همسایه با قرابت مذهبی و فرهنگی عمیقی که میتواند بازاری بزرگ و شریکی استراتژیک برای ایران باشد، همچنین حضور مستشاری نظامی در عراق و موفقیت در شکست داعش در کنار حمایت ایران از گروههای مقاومت عراقی و وجود اماکن مقدسه، نیاز بیش از پیش به شناخت رویکرد و نظر جامعه عراقی نسبت به ایران را دوچندان میکند. در نگاه کلی بازنمایی تصویر ایران در میان کاربران شبکههای اجتماعی عراق به ویژه فیسبوک میتواند سنجهای اولیه از میزان موفقیت قدرت نرم و دیپلماسی عمومی ایران در عراق باشد...
متن مقالهpiaj.sbu.ac.ir/article_105900.html
۱۳:۱۴
#هوش_مصنوعی #پرامپت #پرامپت_آماده #پرامپت_نویسی #روابط_عمومی_هوشمند
۱۳:۰۲
الگوی پرامپت نویسی حرفه ای دکتر فینی زاده.pdf
۱.۱۳ مگابایت
۱۳:۱۰
مرکز پژوهشی بتا به همراه in6.ir به بررسی تعداد کاربران در هر طیف فالوور اینستاگرام فارسی زبان پرداخته شده است. برآورد ها نشان می دهد بیش از ده هزار اینفلوئنسر با بیش از 500هزار دنبال کننده فارسی فعال هستند.
۹:۲۴
۹:۴۲
۱۰:۵۶
۱۴:۱۴