عکس پروفایل نشر تمدن نوین اسلامین

نشر تمدن نوین اسلامی

۹۴عضو
عکس پروفایل نشر تمدن نوین اسلامین
۹۴ عضو

نشر تمدن نوین اسلامی

برای خرید، می‌توانید کد و تعداد هرکدام از کتاب‌ها را به «اَدمین» کانال ارسال کنید تا پس از محاسبه قیمت، شماره‌کارت برای شما ارسال شود. پس از واریز و ارسال آدرس دقیق خود، سفارش شما پُست می‌شود.ادمین:@tamaddonnovin

۱۶ فروردین ۱۳۹۹

thumnail
undefined «ولایت الهیه، جلد دوم: جایگاه امام، در نظام خلقت»undefined کد ۱۴
undefined ولایت ائمه اطهار علیهم‌السلام طریق جریان ولایت الهیه در عالم است و لذا توحید وقتی محقق می‌شود که از محیط ولایت آن‌ها خارج نشویم و همه افعال و حرکات و سکنات ما در این محیط قرار داشته باشد.
اساساً «شریعت» مبینِ مناسکِ ولایت است؛ شرع توضیح می‌دهد که با چه کاری از محیط ولایت خارج می شویم و با چه کاری در محیط ولایت سیر می‌کنیم.
کتاب حاضر با عنوان «جایگاه امام در نظام خلقت» این حقیقت قدسی را از زاویه ای نو تبیین می‌کند و ابعاد و اضلاع دیگری از آن را می‌شکافد. این مجموعه، بر چند محورکلی استوار است:۱. ضرورت امام‌شناسی از منظر قرآن و روایات؛ ۲. امام، محور تحقق توحید در جامعه، تاریخ و تکوین؛ ۳. پیامدها و نتایج جریان امامت در عالم؛ ۴. حق امامت محور جعل و استیفای حقوق مخلوقات؛ ۵. ولایت امام، پایگاه تعریف خیر و شر؛ ۶. رابطه معرفت‌اللّه و معرفت‌الامام.
undefined قیمت کتاب ۲۰ هزار تومانundefined ۴۱۲ صفحهundefined چاپ سوم.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۱۰

thumnail
undefined «مقام محمود: سیر در درجات توحید با شفاعت نبی اکرم »undefined کد۱۶
undefined مقام محمود نبی اکرم (ص) مقام شفاعت کلّیهٔ ایشان است. اصل این مقام، در صحنه قیامت است ولی شفاعت ایشان، احتیاج به زمان خاصی ندارد و یک حقیقت جاری در همه عالم است که از اول تا آخر عالم وجود دارد و همه بندگان خدا، از مَلک تا انسان و حتی انبیای الهی در همه احوال و افعال به آن محتاج هستند. شفاعت نبی اکرم دو جلوه دارد: جلوه اول شفاعت ایشان، سیر در درجات توحید و برداشتن موانع و حجاب‌های معرفت و محبت خدای متعال است و جلوه دوم شفاعت ایشان، شفاعت از رنج‌ها و عذاب‌ها و سختی‌هاست که بخشی از آن‌ها مربوط به دنیا و بخشی هم مربوط به قیامت و جهنم است.
کتاب حاضرشامل ۹گفتار ازمجموعه‌مباحث استادمیرباقری در برنامه تلویزیونی سمت خداست. در این گفتارها شئون مختلف این شفاعت توضیح داده می‌شود.
undefined قیمت کتاب ۲۰ هزار تومانundefined ۲۷۲ صفحه.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۱۳

thumnail
undefined «تاملات قرآنی در پرتو معارف اهل‌بیت، جلد دوم: سوره‌های عصر، تکاثر و همزه»undefined کد: ۱۷
undefined گاهی در روایات، «عصر» به نبی اکرم (ص) تفسیر شده است. عصر نبی اکرم دورانی است که با عبادت حضرت و در ذیل ایشان شکل گرفته و شعاع نبی اکرم و فرع ایشان است و حضرت مبدا پیدایش آن در عالم هستند.
بلاء نبی اکرم و صبر ایشان در تحمل نبوت، دوران جدیدی را در عالم ایجاد کرده که پرتوی از حضرت است. این عصر، همه تاریخ را می‌پوشاند و عصر انبیا و حتی دوره ظهور و رجعت، پرتوی از این عصر است. اگر کسی در این عصر زندگی کند انسان رابحی است والا خاسر است.
استاد در گفتارهای تفسیری خود، بعد از تبیین چارچوب سوره‌ها مبتنی بر نگاه علامه طباطبایی (ره) و بزرگان دیگر، تلاش می‌کنند تا بر اساس معارف اهل بیت علیهم‌السلام و روایات تفسیری، طرح باطنی‌تر و کلان‌تری از پیوستار و سیرسوره و فرازهای آن ارائه شود و اغراض فردی و اجتماعی سوره‌ها و معانی تاریخی آن تبیین گردد.
undefined قیمت کتاب ۲۵۰۰۰ تومانundefined ۳۵۰ صفحه.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۱۶

thumnail
undefined «ولایت الهیه، جلد اول: جایگاه امام در نظام پرستش» undefined کد: ۲۵
undefined آنچه ما به سوی آن دعوت شده‌ایم و خلاصه دعوت همه انبیاء الهی، کلمه توحید است و مابقی تفضیل توحید است. توحید در پرستش، در مقام تحقق، به معنی پذیرش ولایت الهیه است.مجاری ولایت الهیه برای همه عوالم، ولایت خلفاء الهی است و نبی مکرم اسلام (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام مصداق اتم خلفاء الهی هستند، بنابراین طریق پرستش خدای متعال و طریق قرب به حضرت حق، سیر در درجات ولایت اولیاء الهی‌ست.
در بخش اولِ کتاب، «حقیقت پرستش» تحلیل می‌شود و این اصل کلیدی توضیح داده می‌شود که ولایت اولیاء الهی مجرای تحققِ توحید و عبودیت، و باطنِ دین و شریعت است.
در بخش دومِ کتاب، «مقیاس پرستش» مطرح می‌شود و معنای پرستش اجتماعی و تاریخی بر محور ولایت اولیاء الهی تبیین می‌گردد؛ ضرورت اقامه پرستش، مسئولیت‌های اجتماعی و تاریخی، و حقیقی بودن جامعه و تاریخ، از جمله سرفصل‌های این بخش است.
undefined قیمت کتاب ۳۵ هزار تومانundefined ۴۹۶ صفحه.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۲۰

thumnail
undefined «نسبت دین با علم و فناوری»undefined کد: ۲۳
استاد میرباقری در این کتابچه، رویکردهای مختلف مسلمانان سکولار، تجددمأب و طرفداران تمدن اسلامی را در مواجهه با فناوری‌های مدرن تبیین کرده و اختلاف و اشتراک آن‌ها را بازگو می‌نماید. سپس به تعریف عام علم و سطوح مختلف فناوری و بررسی ابعاد هستی‌شناسانه، تاریخ‌شناسانه، جامعه‌شناسانه و معرفت‌شناسانه این موضوعات از منظر طرفداران تمدن اسلامی می‌پردازد.
undefined این کتاب موجود نیست.undefined ۶۴ صفحه.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۲۱

thumnail
undefined «اندیسه تمدن نوین اسلامی»undefined کد: ۲۲
undefined کتاب‌حاضر گامی است در معرفی و بازشناسی اجمالی رویکرد فکری استاد سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی از زبان استاد میرباقری. ایشان در این گفتارها از زوایای گوناگونی شخصیت آن متفکر فرزانه را واکاویده و کوشیده‌اند تصویر روشنی از دغدغه‌ها، رسالت‌ها و محصولات فکری ایشان و نسبت آن با انقلاب اسلامی، تمدن اسلامی و روشن‌فکری دینی ارائه کنند.
undefined این کتاب موجود نیست. undefined ۱۷۰ صفحهundefined چاپ دوم.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined
@mirbaqeri_book

۱۳:۲۲

thumnail
undefined «تاملات قرآنی در پرتو معارف اهل‌بیت جلد اول»undefined کد ۲۴
undefined موحد کسی است که دائماً در مقام اضطرار است؛ یعنی در همه آنات، خودش را مضطر به خدای متعال و نبی اکرم (ص) و ائمه (ع) می‌بیند. به تعبیر روایات اگر کسی در همه احوالش، حال غریق داشت در مقام «بسم‌الله» است. غریق در وسط دریا، وقتی کشتی از کار می‌افتد، حال اضطرار و استغاثه پیدا می‌کند. البته غریق در دریا فقط زیر پایش سست شده ولی آدم مضطر، بالای سر و همه جوانبش را این‌چنین می بیند.
مجموعه حاضر شامل سلسله مباحث تفسیر ترتیبی استادمیرباقری است که می‌تواند گامی روبه پیش در رویکردهای تفسیری مبتنی بر معارف اهل بیت شمرده شود.اولین مجلد از تاملات قرآنی به تفسیر آیه کریمه بسم الله الرحمن الرحیم و سوره کافرون اختصاص دارد که در تاریخ اسفند ۹۲ تا خرداد ۹۳ در برنامه سمت خدا ارائه شده است.
undefined قیمت کتاب ۲۰ هزارتومان undefined ۲۶۸ صفحهundefined چاپ سوم.
کانال کتاب‌های آیت الله میرباقریundefined@mirbaqeri_book

۱۳:۳۸

۹ خرداد ۱۴۰۲

کتاب #تربیت_ولایی در حال چاپ است. ان‌شاءالله آخر هفته آماده توزیع می‌شود.undefinedبسیاری از نکات اخلاقی و سلوکی در بیان و آثار استاد میرباقری در این کتاب گردآوری شده است.

۱۰:۱۸

۲۱ خرداد ۱۴۰۲

undefined کتاب #تربیت_ولایی از استاد میرباقری منتشر شد.

undefinedسلوک با توحید و ولایتundefinedسلوک با بلاء و ابتلاءundefinedایّام و مواقف سلوکundefinedسلوک اجتماعی و تمدّنیundefinedسلوک طلبگی
undefined چند اشاره:undefined خداوند می‌فرماید نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید! خدای متعال می‌داند چه کسی با ثروت به بندگی می‌رسد و چه کسی با فقر. چه کسی با بیماری و چه کسی با صحّت. چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. undefined یکی از ابزارهای شیطان، کمک به پیدا شدنِ حالات خوش معنوی است.undefined در ازدواج و زندگی، به هر اندازه که توقّعتان بالا باشد، رنجتان افزایش پیدا می‌کند.undefined انسان باید خانواده‌اش را هم تربیت کند و به ولیّ خدا برساند.undefined سلوک یکی از مرجع تقلید با همسر بداخلاق.undefined اگر ما به‌جای حضرت یونس در شکم ماهی بودیم، به‌جای تسبیح، از خدا گلایه می‌کردیم!undefined قبل از عالم دنیا، مؤمنین به امر خدا وارد آتش شدند و امتحان پس دادند.undefined پیری، مرگ و برزخ هم مراحلی از سلوک هستند.undefined هنگام گناه کردن، در واقع از عهد برائت بیرون رفته‌ایم. توبه یعنی تجدید لَعن!undefined تا خدا بر پیغمبرش صلوات نفرستد، هیچ‌کس چیزی به دست نمی‌آورد.undefined بعضی روش‌های سلوکی، انسان را از تعادل خارج می‌کند.undefined اگر می‌خواهیم منازلُ‌السّالکین و منازلُ‌العارفین بنویسیم، باید منازل سیر در ولایت الهیّه را بنویسیم.undefined «ارتباط بین انسان با خدا، ارتباط انسان با ولیّ خدا، ارتباط انسان با جهان، ارتباط انسان با انسان و ارتباط انسان با خودش»، بر محور «ولایت» اتّفاق می‌افتد. undefined ورود به وادی ولایتِ باطل، آن سیئۀ مُحیطه‌ای که تمام اعمال انسان را هَبط و نابود می‌کند.undefined معرفت‌النَّفْس در پرتو معرفتُ‌الامام واقع می‌شود.undefined راهکار رهایی از غرب‌زدگی این است که تربیت، بر مدار تولّی و تبرّی شکل بگیرد.undefined خشوع در مقابل علم سکولار، یک رذیلۀ اخلاقی است.undefined طلبه از آغاز باید مراقبت کند و اهتمام داشته باشد که در هیچ آستانی، جز آستان قرآن کریم و معارف اهل‌بیت(ع)، بار نیندازد!

undefined 09104646212

۱۵:۱۱

thumnail

۱۵:۱۱

۱۷ شهریور

thumnail
#معرفی
undefined وبگاه رسمی آیت الله میرباقری (نسخه آزمایشی) به آدرس mirbaqeri.com راه اندازی شد.
undefined بخش های اصلی وبگاه:
undefinedنظام اندیشه
undefinedقرآن و حدیث
undefinedمعجم موضوعات
undefinedدروس خارج
undefinedپرونده های ویژه
undefinedمعرفی آثار
undefinedکتاب سایت
undefinedرسانه
undefinedاخبار
سایت انتشارات:tamadonenovin.ir

۱۳:۲۰

۲۳ مهر

thumnail
#تازه_های_نشر
undefined عنوان کتاب:«علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» از نظر استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
undefined #معرفی_کتابundefinedموضوع کتاب «علل و عوامل ناهنجاری‌های اجتماعی» بررسی و موشکافی گسل‌ها، شکاف‌ها و دوقطبی‌های اجتماعی است که ثمره و پیامد تنازع فرهنگ غربی با فرهنگ انقلابی است.undefinedاین دوقطبی‌ها کدام‌اند؟undefinedچگونه به وجود آمده‌اند ؟undefinedچه پیامدهایی دارند؟undefinedو راه برون‌رفت از آن‌ها چیست؟undefined کتاب حاضر به این چند پرسش پاسخ می‌دهد.
undefinedاز نگاه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی، انقلاب اسلامی اثر عمیقی بر مردم گذاشته است و مردم هم بر زندگی و جامعۀ خود اثر می‌گذارند و لذا چنانچه ساختارهای کلان «سیاسی، فرهنگی و اقتصادی» در تعارض و تقابل با انگیزش‌ها و گرایش‌ها و جهت‌گیری‌های ایمانی و انقلابی باشد، جامعه دچار دوقطبی‌های اجتماعی می‌گردد.
undefinedاز نگاه ایشان، تنازع قطب حس‌گرا (قطب توسعۀ غربی) با قطب ارزش‌گرا (قطب انقلاب اسلامی در حوزه «اقتصاد، علم و دموکراسی» ریشه همۀ ناهنجاری‌ها و بحران‌ها و تنش‌های اجتماعی در ایران است که آشفتگی‌ها و نابسامانی‌هایی را در ابعاد و ارکان مختلف نظام و کشور پدید آورده است.
undefined تهیه کتاب: tamadonenovin.ir
نشر تمدن نوین اسلامی: 02532603271

۸:۱۷

thumnail

۸:۱۷

thumnail
#تازه_های_نشر
undefined #پشت_جلد کتاب "فلسفه چگونگی اسلامی؛ نوشته حجت السلام محمد متقیان تبریزی
undefined"اگر بخواهیم رابطۀ «دین» و «عقل نظری» و «دانش تجربی» را معلوم نماییم و نحوه تعامل آنها را با هم مشخص کنیم، دو احتمال و نظر می توانیم ارائه نماییم:
undefined یک احتمال این است که یک حوزه مخصوص «دین»، یک حوزه مخصوص «عقل نظری» و یک حوزه هم مخصوص «تجربه» و «دانش تجربی» است.براساس این احتمال، این سه حوزه مستقل از یکدیگر بوده و با هم ربطی ندارند. حوزه دین، «ارزش را معین می کند؛ حوزه فلسفه درباره «هستی» صحبت می کند؛ یک حوزه هم مربوط به دانش تجربی و محصولاتی است که مربوط به «جهان ماده» هستند.
undefined احتمال دیگر این است که این سه حوزه نمی‌توانند از یکدیگر منفک و مستقل باشند و با هم هیچ تعاملی نداشته باشند. چرا که حوزه، فلسفه چرایی-یعنی بحث از اصل هستی- را داراست. حوزه، فلسفه ای دارد که درباره اصل اثبات اینکه هستی، ممکن الوجود است و به واجب الوجود محتاج هستند را بحث می نماید. حوزه علاوه بر «فلسفه چرایی»، «فلسفه چیستی را نیز دارا می باشد. در این احتمال و نظر بیان می شود که علاوه بر فلسفه چرایی و فلسفه چیستی، به فلسفه دیگری به نام «فلسفه چگونگی» نیز محتاج هستیم.
undefined منظور از چگونگی، «#چگونگیِ_شدن» است، نه در شکل اصلِ حول و قوه، یا در چراییِ حول و قوه؛ بلکه در چگونگی حرکت و تبدیل. حوزه این «فلسفه» را ندارد و لکن حتما باید آن را داشته باشد. اگر نداشته باشد، دینداری در معرض مشکلات مهمی قرار می گیرد."
#فلسفه#فلسفه_چگونگی
undefined تهیه کتاب: tamadonenovin.ir
نشر تمدن نوین اسلامی: 02532603271

۹:۲۰

thumnail

۹:۲۰

۲۸ مهر

undefined️ در مواجهه‌ی اخیر آمریکا و اسرائیل با جبهه‌ی مقاومت، وقتی انسان با میزان قدرت نظامی و توانایی فوق مدرن و امکانات آن‌ها مواجه می‌شود، ممکن است نسبت به آینده‌ی این درگیری دچار تردید شود.
undefined بسیار به‌جا و مناسب است که در این ایام، متن ذیل که فرازهایی از مباحث تفسیری استاد سید محمدمهدی میرباقری در شرح ‌آیه‌ی نخست از سوره‌ی فیل است مطالعه شود، چرا که می‌تواند إن‌شاء‌الله مانند آبی روی آتش این نگرانی باشد...
undefined «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)» آیا کیفیت فعل پروردگارت با اصحاب فیل را ندیدی؟»
undefined کیفیت فعل خدای متعال در برخورد با کید عظیم و نقشه‌ی پیچیده‌ی دشمن در ماجرای اصحاب فیل بسیار قابل توجه است... در مقابل این جمعیتی که با فیل و فیلبان – که بزرگترین ادوات نظامیِ دوران خودشان بود - آمده بودند، پرنده‌های ریزی آمدند و آن‌ها را با سنگریزه‌هایی هدف قرار دادند و نابودشان کردند... کسی نمی‌تواند بگوید طوفان یا سیل یا یک حادثه طبیعی بوده! البته طوفان و سیل هم جنود خدا هستند «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (فتح:۷)». ولی اینجا جنودی بودند که دیگر جای هیچ توجیهی برای کسی باقی نگذاشت (که این یک مقابله‌ی الهی بود!)خدای متعال در این سوره به امتی که این پیامبر به پا کرده و به این ائتلاف جدیدی که حول نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله و فرهنگ توحید و امام و بیت و بلد شکل گرفته، امید می‌دهد. نقشه‌ی دشمن در این سوره، یک نقشه‌ی تاریخی است! چنین نیست که یک‌بار اتفاق افتاده و تمام شده است؛ این دشمن و کیدهای او هنوز باقی است... دشمن می‌خواهد این الفتی را که بناست حول نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله شکل بگیرد، به هم بزند (و عوامل این اتحاد و الفت را با اقدامات نرم و سخت و فرهنگی و نظامی و... تضعیف و در نهایت نابود کند و با تغییر نمادها و عوامل الفت، فرهنگ مدرن و نظام ارزشی آن را جایگزین فرهنگ توحید و اسلام نماید)؛ خدای متعال به رسولش می‌فرماید: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)»؛ چرا نگرانید؟ آیا ندیدید خدای متعال با آن کید بزرگ چگونه برخورد کرد؟آن کید در نقشه‌ی بزرگ‌تری به طور کلی گم شد؛ آینده هم به همین صورت است.کسانی که قدرت عظیم حضرت حق وکیفیت حضور او در مواجهه با دشمن را می‌بینند، می‌دانند درگیری با دشمن، بر محور ما اتفاق نمی‌افتد تا ما بترسیم. خدای متعال کارِ خودش را پیش می‌برد؛ البته برای اینکه ما رشد کنیم، ما را هم دعوت به یاری می‌کند؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (محمد:۷)». ولی آن کسی که می‌گوید بیایید من را یاری کنید، همه لشکرهای آسمان‌ها و زمین در اختیار اوست؛ «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». او می‌تواند با سنگریزه‌ها یا با هرچه که بخواهد، این لشکرهای بزرگ را از بین ببرد و در نهایت، پیروزی کار خود اوست. ابراهیم خلیل علیه‌السلام را در آتش می‌اندازند، چنان آتشی به پا کردند که باید با منجنیق ایشان را در آن می‌انداختند، ولی ایشان آرام است. چون می‌داند کار خودش را انجام داده و دیگر، به هم زدنِ این نقشه کار خداست؛خدای متعال است که فرمان می‌دهد «يا نارُ كُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْرَاهِيمَ (انبیاء:۶۹)». undefined اگر انسان کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در مقابل نقشه‌های پیاپی (و امکانات عظیم مادی) دشمن هراسی ندارد...اگر کسی کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در آرامش است و می‌داند ما مسئول برچیدن این نقشه‌ها نیستیم. ما باید تکلیف خودمان را انجام دهیم؛ ولی خدای متعال است که آن نقشه‌‌های بزرگ را درون نقشه‌ی بزرگ‌تر خودش گم می‌کند.ما هم در این نقشه باید مثل آن جنبنده‌ای که بر آتش حضرت ابراهیم خلیل آب می‌ریخت، تکلیف خودمان را انجام دهیم (و در حد بضاعت، نهایت توان و امکانات خود را به کار بریم و بذل نماییم) و آرام باشیم و بدانیم این خدای متعال است که آن آتش را با فرمان خودش خاموش می‌کند؛ ‌نه اینکه خیال کنیم اگر ما آتش را خاموش نکنیم، حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌سوزد.
undefined تأملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت علیهم‌السلام جلد ۳ (نشر تمدّن نوین اسلامی): ص۳۹تا۴۵@mirbaqeri_book

۹:۲۶

۲۸ آبان

thumnail

۱۰:۱۸

undefined کتاب خطبه فدکیه (مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی) چه می‌گوید؟! (قسمت اول)undefined خطبه فدکیه خطبه‌ای نورانی و عظیم و از برجسته‌ترین اسناد معرفتی اسلام است. این خطبه در مصادر قدیمی شیعه و سنی نقل شده است. گذشته از آن که سند آن قابل اعتماد است، محتوای بلندی دارد و اقیانوسی از معارف الهی را در زمینه توحید، نبوت، امامت، شریعت و... در خود جای داده است.undefinedخطبه فدکیه به دلیل غصب فدک ایراد شد. فدک نام سرزمینی در شمال مدینه در نزدیکی‌های قلعه خیبر بود که طوایفی از یهود در آن زندگی می‌کردند. اهل فدک پس از شنیدن خبر فتح خیبر، به شرط حفظ جانشان زمین‌های خود را به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله تسلیم کردند. وقتی این اراضی در اختیار آن حضرت قرار گرفت آیۀ شریفه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»(اسراء:۲۶) نازل شد و دستور آمد که این سرزمین به ذی‌القربی (که بنابر روایت، منظور حضرت زهر سلام‌الله‌علیها است) بخشیده شود.بعد از رحلت پیامبر اکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله و چند روز پس از ماجرای غصب خلافت، خلیفه وقت دستور داد فدک مصادره شود و تحت تصرف حکومت قرار گیرد. حضرت صدیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها پس از چند بار پیگیری برای بازپس‌گیری فدک و بی‌نتیجه بودن آن، در مسجد‌النبی حاضر شدند و خطبه‌ای در جمع مهاجرین و انصار بیان فرمودند و اسرار و حقایق زیادی را دربارۀ اعتقادات اسلامی و مسائل تاریخی قبل و بعد از بعثت و نقشه‌ها و فتنه‌های جریان کفر و نفاق و مسئلۀ غصب خلافت و... مطرح کردند. undefinedدربارۀ اجزای خطبۀ فدکیه و معارفی که در فرازهای آن وجود دارد و حتی سیر تحوّلاتی که منجر به صدور این خطبه از سوی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و فضا و شرایط بیان آن، سخنان زیادی گفته شده و شروح متعددی نگاشته شده است که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد (شرح‌های ارزشمند از بزرگانی نظیر آیت‌الله سید محمدباقر صدر، آیت‌الله مجتبی تهرانی، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، آیت‌الله وحید خراسانی؛ استاد علی صفایی حائری و...)؛ استاد سید محمدمهدی میرباقری اما در این اثر، مبانی و مفروضات معرفتی و زمینۀ تاریخی خطبه فدکیه را مورد بحث قرار می‌دهند؛ چرا که از نظر ایشان اگر این مبانی و پیش‌فرض‌ها تحلیل و درک نشود، شناخت عمق کلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و تأثیری که ایشان با این ایراد خطبه در سیر عالم گذاشتند، مقدور و میسر نخواهد بود.استاد میرباقری معتقدند پیش از ورود به فضای خطبه، باید جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را در عالم و تاریخ بشناسیم؛ اگر با نگاهی سطحی، آن حضرت را شخصیتی عادی و دارای علم و مأموریت محدود تصور کنیم، قضاوت دربارۀ کلامی که انشا و القا کرده‌اند در همین حد خواهد بود؛ ولی اگر بدانیم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شخصیتی هستند مُهَیمن بر تاریخ، که همۀ تاریخ را به سمت توحید و ولایت هدایت می‌کنند و علم ایشان متصل به علم الهی است، در این صورت، داوری ما نسبت به فعل و قول و مقصد ایشان متفاوت خواهد شد. همچنین بايد موضوع و مقیاس درگیری حضرت صدیقۀ طاهره‌ سلام‌الله‌علیها را با جبهۀ مقابل به‌درستی درک کنیم؛ موضوع درگیری آن حضرت با جریان مقابل، بر سر باز‌پس‌گیری یک قطعه زمین و یا حتی حکومت اجتماعی نبود، بلکه در پی عبور دادن تاریخ بشر از محیط ولایت اولیای جور به وادی ولایت اولیای نور و از وادی جهل به وادی عقل بودند. استاد میرباقری در طی پنج گفتار، خطبۀ فدکیه را در این چارچوب و فضا تحلیل می‌کنند و سپس به تفسیر سیر خطبه و روابط درونی فرازهای آن می‌پردازند.ادامه دارد...
undefined خرید کتاب (undefined️با تخفیف ۲۰ درصدی ویژه ایام فاطمیه) tamadonenovin.ir

۱۰:۲۰