۵ آذر ۱۳۹۸
۱۰:۵۴
۱۶ فروردین ۱۳۹۹
۱۳:۰۵
۱۳:۰۶
۱۳:۰۸
۱۳:۱۰
۱۳:۱۳
۱۳:۱۶
۱۳:۲۰
۱۳:۲۱
۱۳:۲۲
۱۳:۳۸
۹ خرداد ۱۴۰۲
کتاب #تربیت_ولایی در حال چاپ است. انشاءالله آخر هفته آماده توزیع میشود.بسیاری از نکات اخلاقی و سلوکی در بیان و آثار استاد میرباقری در این کتاب گردآوری شده است.
۱۰:۱۸
۲۱ خرداد ۱۴۰۲
کتاب #تربیت_ولایی از استاد میرباقری منتشر شد.
سلوک با توحید و ولایتسلوک با بلاء و ابتلاءایّام و مواقف سلوکسلوک اجتماعی و تمدّنیسلوک طلبگی
چند اشاره: خداوند میفرماید نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید! خدای متعال میداند چه کسی با ثروت به بندگی میرسد و چه کسی با فقر. چه کسی با بیماری و چه کسی با صحّت. چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. یکی از ابزارهای شیطان، کمک به پیدا شدنِ حالات خوش معنوی است. در ازدواج و زندگی، به هر اندازه که توقّعتان بالا باشد، رنجتان افزایش پیدا میکند. انسان باید خانوادهاش را هم تربیت کند و به ولیّ خدا برساند. سلوک یکی از مرجع تقلید با همسر بداخلاق. اگر ما بهجای حضرت یونس در شکم ماهی بودیم، بهجای تسبیح، از خدا گلایه میکردیم! قبل از عالم دنیا، مؤمنین به امر خدا وارد آتش شدند و امتحان پس دادند. پیری، مرگ و برزخ هم مراحلی از سلوک هستند. هنگام گناه کردن، در واقع از عهد برائت بیرون رفتهایم. توبه یعنی تجدید لَعن! تا خدا بر پیغمبرش صلوات نفرستد، هیچکس چیزی به دست نمیآورد. بعضی روشهای سلوکی، انسان را از تعادل خارج میکند. اگر میخواهیم منازلُالسّالکین و منازلُالعارفین بنویسیم، باید منازل سیر در ولایت الهیّه را بنویسیم. «ارتباط بین انسان با خدا، ارتباط انسان با ولیّ خدا، ارتباط انسان با جهان، ارتباط انسان با انسان و ارتباط انسان با خودش»، بر محور «ولایت» اتّفاق میافتد. ورود به وادی ولایتِ باطل، آن سیئۀ مُحیطهای که تمام اعمال انسان را هَبط و نابود میکند. معرفتالنَّفْس در پرتو معرفتُالامام واقع میشود. راهکار رهایی از غربزدگی این است که تربیت، بر مدار تولّی و تبرّی شکل بگیرد. خشوع در مقابل علم سکولار، یک رذیلۀ اخلاقی است. طلبه از آغاز باید مراقبت کند و اهتمام داشته باشد که در هیچ آستانی، جز آستان قرآن کریم و معارف اهلبیت(ع)، بار نیندازد!
09104646212
سلوک با توحید و ولایتسلوک با بلاء و ابتلاءایّام و مواقف سلوکسلوک اجتماعی و تمدّنیسلوک طلبگی
چند اشاره: خداوند میفرماید نگاهتان را به عالَم اصلاح کنید! خدای متعال میداند چه کسی با ثروت به بندگی میرسد و چه کسی با فقر. چه کسی با بیماری و چه کسی با صحّت. چه کسی با آبرو و چه کسی با ریخته شدن آبرو. یکی از ابزارهای شیطان، کمک به پیدا شدنِ حالات خوش معنوی است. در ازدواج و زندگی، به هر اندازه که توقّعتان بالا باشد، رنجتان افزایش پیدا میکند. انسان باید خانوادهاش را هم تربیت کند و به ولیّ خدا برساند. سلوک یکی از مرجع تقلید با همسر بداخلاق. اگر ما بهجای حضرت یونس در شکم ماهی بودیم، بهجای تسبیح، از خدا گلایه میکردیم! قبل از عالم دنیا، مؤمنین به امر خدا وارد آتش شدند و امتحان پس دادند. پیری، مرگ و برزخ هم مراحلی از سلوک هستند. هنگام گناه کردن، در واقع از عهد برائت بیرون رفتهایم. توبه یعنی تجدید لَعن! تا خدا بر پیغمبرش صلوات نفرستد، هیچکس چیزی به دست نمیآورد. بعضی روشهای سلوکی، انسان را از تعادل خارج میکند. اگر میخواهیم منازلُالسّالکین و منازلُالعارفین بنویسیم، باید منازل سیر در ولایت الهیّه را بنویسیم. «ارتباط بین انسان با خدا، ارتباط انسان با ولیّ خدا، ارتباط انسان با جهان، ارتباط انسان با انسان و ارتباط انسان با خودش»، بر محور «ولایت» اتّفاق میافتد. ورود به وادی ولایتِ باطل، آن سیئۀ مُحیطهای که تمام اعمال انسان را هَبط و نابود میکند. معرفتالنَّفْس در پرتو معرفتُالامام واقع میشود. راهکار رهایی از غربزدگی این است که تربیت، بر مدار تولّی و تبرّی شکل بگیرد. خشوع در مقابل علم سکولار، یک رذیلۀ اخلاقی است. طلبه از آغاز باید مراقبت کند و اهتمام داشته باشد که در هیچ آستانی، جز آستان قرآن کریم و معارف اهلبیت(ع)، بار نیندازد!
09104646212
۱۵:۱۱
۱۵:۱۱
۱۷ شهریور
۱۳:۲۰
۲۳ مهر
۸:۱۷
۸:۱۷
۹:۲۰
۹:۲۰
۲۸ مهر
️ در مواجههی اخیر آمریکا و اسرائیل با جبههی مقاومت، وقتی انسان با میزان قدرت نظامی و توانایی فوق مدرن و امکانات آنها مواجه میشود، ممکن است نسبت به آیندهی این درگیری دچار تردید شود.
بسیار بهجا و مناسب است که در این ایام، متن ذیل که فرازهایی از مباحث تفسیری استاد سید محمدمهدی میرباقری در شرح آیهی نخست از سورهی فیل است مطالعه شود، چرا که میتواند إنشاءالله مانند آبی روی آتش این نگرانی باشد...
«أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)» آیا کیفیت فعل پروردگارت با اصحاب فیل را ندیدی؟»
کیفیت فعل خدای متعال در برخورد با کید عظیم و نقشهی پیچیدهی دشمن در ماجرای اصحاب فیل بسیار قابل توجه است... در مقابل این جمعیتی که با فیل و فیلبان – که بزرگترین ادوات نظامیِ دوران خودشان بود - آمده بودند، پرندههای ریزی آمدند و آنها را با سنگریزههایی هدف قرار دادند و نابودشان کردند... کسی نمیتواند بگوید طوفان یا سیل یا یک حادثه طبیعی بوده! البته طوفان و سیل هم جنود خدا هستند «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (فتح:۷)». ولی اینجا جنودی بودند که دیگر جای هیچ توجیهی برای کسی باقی نگذاشت (که این یک مقابلهی الهی بود!)خدای متعال در این سوره به امتی که این پیامبر به پا کرده و به این ائتلاف جدیدی که حول نبی اکرم صلواتاللهعلیهوآله و فرهنگ توحید و امام و بیت و بلد شکل گرفته، امید میدهد. نقشهی دشمن در این سوره، یک نقشهی تاریخی است! چنین نیست که یکبار اتفاق افتاده و تمام شده است؛ این دشمن و کیدهای او هنوز باقی است... دشمن میخواهد این الفتی را که بناست حول نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله شکل بگیرد، به هم بزند (و عوامل این اتحاد و الفت را با اقدامات نرم و سخت و فرهنگی و نظامی و... تضعیف و در نهایت نابود کند و با تغییر نمادها و عوامل الفت، فرهنگ مدرن و نظام ارزشی آن را جایگزین فرهنگ توحید و اسلام نماید)؛ خدای متعال به رسولش میفرماید: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)»؛ چرا نگرانید؟ آیا ندیدید خدای متعال با آن کید بزرگ چگونه برخورد کرد؟آن کید در نقشهی بزرگتری به طور کلی گم شد؛ آینده هم به همین صورت است.کسانی که قدرت عظیم حضرت حق وکیفیت حضور او در مواجهه با دشمن را میبینند، میدانند درگیری با دشمن، بر محور ما اتفاق نمیافتد تا ما بترسیم. خدای متعال کارِ خودش را پیش میبرد؛ البته برای اینکه ما رشد کنیم، ما را هم دعوت به یاری میکند؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (محمد:۷)». ولی آن کسی که میگوید بیایید من را یاری کنید، همه لشکرهای آسمانها و زمین در اختیار اوست؛ «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». او میتواند با سنگریزهها یا با هرچه که بخواهد، این لشکرهای بزرگ را از بین ببرد و در نهایت، پیروزی کار خود اوست. ابراهیم خلیل علیهالسلام را در آتش میاندازند، چنان آتشی به پا کردند که باید با منجنیق ایشان را در آن میانداختند، ولی ایشان آرام است. چون میداند کار خودش را انجام داده و دیگر، به هم زدنِ این نقشه کار خداست؛خدای متعال است که فرمان میدهد «يا نارُ كُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْرَاهِيمَ (انبیاء:۶۹)». اگر انسان کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در مقابل نقشههای پیاپی (و امکانات عظیم مادی) دشمن هراسی ندارد...اگر کسی کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در آرامش است و میداند ما مسئول برچیدن این نقشهها نیستیم. ما باید تکلیف خودمان را انجام دهیم؛ ولی خدای متعال است که آن نقشههای بزرگ را درون نقشهی بزرگتر خودش گم میکند.ما هم در این نقشه باید مثل آن جنبندهای که بر آتش حضرت ابراهیم خلیل آب میریخت، تکلیف خودمان را انجام دهیم (و در حد بضاعت، نهایت توان و امکانات خود را به کار بریم و بذل نماییم) و آرام باشیم و بدانیم این خدای متعال است که آن آتش را با فرمان خودش خاموش میکند؛ نه اینکه خیال کنیم اگر ما آتش را خاموش نکنیم، حضرت ابراهیم علیهالسلام میسوزد.
تأملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت علیهمالسلام جلد ۳ (نشر تمدّن نوین اسلامی): ص۳۹تا۴۵@mirbaqeri_book
بسیار بهجا و مناسب است که در این ایام، متن ذیل که فرازهایی از مباحث تفسیری استاد سید محمدمهدی میرباقری در شرح آیهی نخست از سورهی فیل است مطالعه شود، چرا که میتواند إنشاءالله مانند آبی روی آتش این نگرانی باشد...
«أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)» آیا کیفیت فعل پروردگارت با اصحاب فیل را ندیدی؟»
کیفیت فعل خدای متعال در برخورد با کید عظیم و نقشهی پیچیدهی دشمن در ماجرای اصحاب فیل بسیار قابل توجه است... در مقابل این جمعیتی که با فیل و فیلبان – که بزرگترین ادوات نظامیِ دوران خودشان بود - آمده بودند، پرندههای ریزی آمدند و آنها را با سنگریزههایی هدف قرار دادند و نابودشان کردند... کسی نمیتواند بگوید طوفان یا سیل یا یک حادثه طبیعی بوده! البته طوفان و سیل هم جنود خدا هستند «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ (فتح:۷)». ولی اینجا جنودی بودند که دیگر جای هیچ توجیهی برای کسی باقی نگذاشت (که این یک مقابلهی الهی بود!)خدای متعال در این سوره به امتی که این پیامبر به پا کرده و به این ائتلاف جدیدی که حول نبی اکرم صلواتاللهعلیهوآله و فرهنگ توحید و امام و بیت و بلد شکل گرفته، امید میدهد. نقشهی دشمن در این سوره، یک نقشهی تاریخی است! چنین نیست که یکبار اتفاق افتاده و تمام شده است؛ این دشمن و کیدهای او هنوز باقی است... دشمن میخواهد این الفتی را که بناست حول نبی اکرم صلیاللهعلیهوآله شکل بگیرد، به هم بزند (و عوامل این اتحاد و الفت را با اقدامات نرم و سخت و فرهنگی و نظامی و... تضعیف و در نهایت نابود کند و با تغییر نمادها و عوامل الفت، فرهنگ مدرن و نظام ارزشی آن را جایگزین فرهنگ توحید و اسلام نماید)؛ خدای متعال به رسولش میفرماید: «أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحابِ الْفيل (فیل:۱)»؛ چرا نگرانید؟ آیا ندیدید خدای متعال با آن کید بزرگ چگونه برخورد کرد؟آن کید در نقشهی بزرگتری به طور کلی گم شد؛ آینده هم به همین صورت است.کسانی که قدرت عظیم حضرت حق وکیفیت حضور او در مواجهه با دشمن را میبینند، میدانند درگیری با دشمن، بر محور ما اتفاق نمیافتد تا ما بترسیم. خدای متعال کارِ خودش را پیش میبرد؛ البته برای اینکه ما رشد کنیم، ما را هم دعوت به یاری میکند؛ «إِنْ تَنْصُرُوا اللهَ يَنْصُرْكُمْ وَ يُثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ (محمد:۷)». ولی آن کسی که میگوید بیایید من را یاری کنید، همه لشکرهای آسمانها و زمین در اختیار اوست؛ «وَ لِلهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ». او میتواند با سنگریزهها یا با هرچه که بخواهد، این لشکرهای بزرگ را از بین ببرد و در نهایت، پیروزی کار خود اوست. ابراهیم خلیل علیهالسلام را در آتش میاندازند، چنان آتشی به پا کردند که باید با منجنیق ایشان را در آن میانداختند، ولی ایشان آرام است. چون میداند کار خودش را انجام داده و دیگر، به هم زدنِ این نقشه کار خداست؛خدای متعال است که فرمان میدهد «يا نارُ كُوني بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْرَاهِيمَ (انبیاء:۶۹)». اگر انسان کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در مقابل نقشههای پیاپی (و امکانات عظیم مادی) دشمن هراسی ندارد...اگر کسی کیفیت فعل خدا را دید، دیگر در آرامش است و میداند ما مسئول برچیدن این نقشهها نیستیم. ما باید تکلیف خودمان را انجام دهیم؛ ولی خدای متعال است که آن نقشههای بزرگ را درون نقشهی بزرگتر خودش گم میکند.ما هم در این نقشه باید مثل آن جنبندهای که بر آتش حضرت ابراهیم خلیل آب میریخت، تکلیف خودمان را انجام دهیم (و در حد بضاعت، نهایت توان و امکانات خود را به کار بریم و بذل نماییم) و آرام باشیم و بدانیم این خدای متعال است که آن آتش را با فرمان خودش خاموش میکند؛ نه اینکه خیال کنیم اگر ما آتش را خاموش نکنیم، حضرت ابراهیم علیهالسلام میسوزد.
تأملات قرآنی در پرتو معارف اهل بیت علیهمالسلام جلد ۳ (نشر تمدّن نوین اسلامی): ص۳۹تا۴۵@mirbaqeri_book
۹:۲۶