بله | کانال نشر تمدن نوین اسلامی
عکس پروفایل نشر تمدن نوین اسلامین

نشر تمدن نوین اسلامی

۱۰۱عضو
undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت undefined از #جلد_چهارم:
undefinedدر این جلد از مجموعه‌ی تأملات قرآنی، استاد میرباقری دو سوره‌ی ضحی و انشراح را شرح کرده‌اند. چرا این دو سوره؟ چون در روایات بیان شده که اگر کسی بخواهد در نماز‌های واجب این سوره‌ها را بخواند، حتما باید هر دو را با هم بخواند؛ یعنی در نماز‌های واجب خواندن دو سوره‌ی ضحی و انشراح با هم به منزله‌ی یک سوره محسوب می‌شوند؛ از این مسئله استاد نتیجه گرفتند که باید میان این دو سوره یک ارتباط معنایی دارند. لذا این دو سوره‌ را در سه ساحت بررسی کرده‌اند.ابتدا مبتنی بر ظاهر آیات و دیگر تفاسیر بزرگان شیعه و برخی روایات ناظر به ظاهر آیات، نکات ارزشمند و نابی از هر یک از دو سوره بیان شده.در گام بعدی با محوریت روایاتی که به لایه‌های باطنی‌تر معانی آیات اشاره کرده‌اند هر یک از دو سوره را شرح کرده‌اند.در گام پایانی نیز متناسب با این نگاه که این دو سوره با هم یک ارتباط معنایی دارند نکاتی را مطرح کرده‌اند.
undefinedبرخی از پرسش‌های مهمی که در ضمن شرح این دو سوره مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شده عبارتند از:undefinedتا پیش از نزول آیات نخست سوره‌ی ضحی، چرا برخی این وهم برایشان به وجود آمد که خداوند نسبت به پیامبرش غضب کرده یا ایشان را رها کرده است؟undefinedاگر جریان انبیا بر حق هستند، چرا در اکثر مطلق موارد در سختی و رنج و فقر و بلا و گرفتاری بوده‌‌اند و در مقابل جبهه‌ی مقابل ایشان و کفار به نسبت در آسایش و رفاه و مواهب دنیوی؟undefinedبلاها و سختی‌ها برای جبهه‌ی مؤمنین چه زمان و تحت چه شرایطی جای خود را به گشایش و آسایش و وفور نعمت و آسانی می‌دهد؟undefinedدر کدام آیات از سوره‌ی ضحی از دوران ظهور و رجعت سخن به میان آمده است و به چه علت به این دوران اشاره شده است؟undefinedبه چه دلیل آیه‌ی شریفه‌ی «وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَی (ضحی:۵) و به زودی پروردگارت بخششی به تو خواهد کرد تا خشنود شوی.» از منظر اهل بیت علیهم‌السلام امیدوارکننده‌ترین آیه‌ی قرآن است، حتی امیدوارکننده‌تر از آیه‌ی شریفه‌ی «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا (زمر:۵۳) ای بندگان من که (در انجام گناهان) نسبت خود اسراف و زیاده‌روی کرده‌اید، از رحمت خداوند نا امید نشوید، به راستی که خداوند همه‌ی گناهان را می‌‌آمرزد»؟undefinedمقصود از «ضال» در آیه‌ی شریفه‌ی «وَ وَجَدَكَ ضَالاًّ فَهَدى» خطاب به نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چیست؟ پیامبری که طبق حدیثی که در منابع معتبر شیعه و سنی آمده،‌ زمانی که آدم ابوالبشر بین جسم و روح بود (یعنی هنوز روحشان به جسمشان تعلّق نگرفته بود) پیامبر بودند، «ضال» بودن درباره‌ی ایشان به چه معناست؟undefinedمعنای باطنی و حقیقی این امرِ خداوند خطاب به نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله در باب نراندن یتیم و رد نکردن سائل در آیات پایانی سوره‌ی ضحی چیست؟ undefinedچرا خدا به رسولش امر می‌کند که برای مردم از نعمت‌هایی که خداوند به ایشان عطا کرده سخن بگوید؟ سرّ این مطلب چیست؟ undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات (undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | وبگاه انتشارات

۹:۳۲

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟

undefined قسمت undefined از #جلد_چهارم:
undefinedدر قسمت قبل برخی از پرسش‌های مهمی که در ضمن شرح دو سوره ضحی و انشراح مطرح و به آن‌ها پاسخ داده شده را بیان کردیم. اینک به برخی دیگر از این سوالات که در این کتاب پاسخ داده‌خواهد شد اشاره می‌شود:
undefinedچرا خود نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌واله عظیم‌ترین ابتلائات و سختی‌ها را متحمّل شدند؟ برای چه هدفی؟ بلای امت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله به چه دلیلی است و چه نسبت با بلای خود حضرت دارد؟undefinedچرا مؤمنین و جبهه‌ی حق این‌قدر زندگی‌شان سخت است؟ چرا مثل دیگران پیشرفت در دنیا ندارند؟ چرا دیگران دنیایشان آبادتر است؟ پاسخ دقیق، عمیق و جامع امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه‌ی قاصعه به این سؤال رایج که از دیرباز تا امروز مطرح شده و می‌شود چیست؟undefinedبهشت ظهور با بهشتی که مدرنیته آن را وعده می‌دهد چه نسبتی با هم دارند؟ آیا از اساس متفاوت هستند یا شباهت‌هایی به هم دارند؟undefinedطبق آیات قرآن کریم، تنها راه حقیقیِ پایدار (تحت هر شرایطی)، که انسان بتواند در برابر انواع‌ رنج‌ها (هر قدر هم سخت) در زندگی تاب‌آوری داشته باشد و آرامش خود را از دست ندهد چیست؟undefinedانسان چگونه می‌‌تواند به شرح صدر برسد؟undefinedمعنای حقیقی توکل چیست و چه نسبتی با شرح صدر دارد؟undefinedشش آیه‌ی نخست سوره‌ی انشراح، مقدمه است برای تکلیف عظیمی که در مسیر رسالت بناست بر دوش حضرت گذاشته شود و حضرت از بابت آن نگران هستند. این تکلیف عظیم باقی‌مانده چیست که خداوند درباره‌اش فرموده: «فإذا فرغب فانصب و إلی ربّک فارغب»
undefinedدر قرآن کریم بیان شده که دو مُلک به نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله و اهل بیت علیهم‌السلام عطا شده، یکی «مُلک کبیر» و دیگری «مُلک عظیم» و ابلیس و طاغوت‌هایی که در برابر نبی اکرم و اهل بیتشان صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین قرار گرفتند محل اصلی نزاع و حسدشان این دو مُلک است، مقصود از این دو مُلک چیست؟
undefinedمقصود از «فإنّ مع العسر یسرا
إنّ مع العسر یسرا» چیست؟ و چرا دو بار تکرار شده؟
undefinedمعنای شرح صدر در غیر معصومین چیست و کسانی که شرح صدر یافته‌اند چه ویژگی‌هایی دارند و مهمترین شرط لازم برای رسیدن به شرح صدر چیست؟undefinedوجود مقدّس امیرالمؤمنین علیه‌السلام، چه ارتباطی با این سه آیه‌ی شریفه دارند: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ وَ وَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ – آیا ما سینه‌ات را گشاده نکردیم؟ و بار گرانت را از پشتت برنداشتيم؟ پس هرگاه فارغ‌ شدی برپا بدارد»
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات (undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined09104646212undefined02532603271undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | وبگاه انتشارات

۸:۲۰

thumbnail
undefined اگر بی‌تفاوت باشیم، آن بلاها به ما هم نزدیک می‌شود...
undefined رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله:
undefined مَنْ شَهِدَ رَجُلًا ینادی یا مُسْلِمینَ فَلَمْ یجِبْهُ فَلَیسَ بِمُسْلِمٍ.
undefined کسی که شاهد دادخواهی مسلمانی باشد و به وی پاسخ ندهد، مسلمان نیست.
undefined سفينة البحار: ج۱، ص۳۲۸

undefined رسول خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله:خداوند به حضرت داود نبی علیه السلام وحی نمود:
undefined ای داود بنده‌ای نیست که مظلومی را یاری رساند یا با وی بدادخواهی برود، مگر اینکه روز تزلزل قدم‌ها، پاهای وی استوار خواهد بود.
undefined الدّر المنثور: ج۲، ص۲۵۵

undefined حضرت امام جعفر صادق علیه السلام:
undefined هیچ مؤمنی نیست که به یاری مؤمنی بشتابد، مگر اینکه خدا در دنیا و آخرت او را یاری می‌کند.
undefined بحار الانوار: ج۷۵، ص۲۰

undefined آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه:
undefined آیا می‌توانیم سالم، بار ایمان را] به منزل ببریم و در عین‌حال به امور مسلمانان و مؤمنین بی‌تفاوت باشیم؟!
آیا امکان دارد بدون اهتمام به امور مسلمانان، به مقصود برسیم؟!
اگر بی‌تفاوت باشیم و برای رفع گرفتاری‌ها و بلاهایی که اهل ایمان بدان مبتلا هستند دعا (و اقدامی) نکنیم،
undefined آن بلاها به ما هم نزدیک خواهد بود...
آیا نباید فکری و چاره‌ای بکنیم، یا بگذاریم هر چه شد، شد!؟

undefined[ در محضر بهجت، ج۱، ص۵۱ و ۹۷

undefined پویش ایران همدل ادامه دارد و مردم از طریق زیر می‌توانند به مردم مظلوم غزه کمک کنند:شماره کارت: 6037998200000007شماره شبا: Ir320210000001000160000526کد دستوری: #14*پرداخت مستقیم در سایت رهبر معظّم انقلاب از لینک ذیل:
undefined irane-hamdel.khamenei.ir

۱۵:۲۲

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت undefined و آخر از #جلد_چهارم:
undefined در بخشی از کتاب می‌خوانیم:«توکّل» یعنی کار خدا را به خدا واگذار کنی اما خودت کار خودت را خوب انجام بدهی؛ کار ما بندگی است، کار خدای متعال هم خدایی است؛ نمی‌توانیم به خدای متعال بگوییم تو به جای ما بندگی کن، کما اینکه ما نمی‌توانیم به جای خدای متعال خدایی کنیم. ما بندگی می‌کنیم، و خدای متعال لطف می‌کند و اعطا می‌کند. تدبیرِ ما کار اوست و ما باید آن را تفویض کنیم، بندگی هم کار ماست. خدای متعال به ما توان بندگی داده، ‌ولی هرگز توان خدایی نداده است.پس در این رویکرد تربیتی به سوره‌ مبارکه انشراح، سخن از این است که دنیا پر از #رنج است و نمی‌تواند رنج نباشد. راه تحمل رنج‌های دنیا هم شرح صدر است. اگر انسان بزرگ شد، رنج‌ها برای او کوچک می‌شوند، و الا رنج‌ها شکننده‌اند؛ با تلقین و امثال این‌ها هم نمی‌توان این رنج‌ها را از دوش انسان برداشت. این بزرگ شدن، رفعتِ ذکر می‌خواهد و رفعتِ ذکر هم به این است که انسان معرفت پیدا کند، یعنی بفهمد این دنیا راه است و این راه چگونه طی می‌شود و پایان این راه کجاست و سختی‌هایی که در این راه هستند، چه ثمراتی دارند و متوجه باشد که ما برای به‌پاکردن بزم و خوشی نیامده‌ایم.undefined در این دنیا مهم نیست به انسان چه می‌دهند، مهم این است که با هر چه به او می‌دهند، می‌تواند به خدا برسد و آنچه برای رسیدن به مقصد نیاز دارد خدا به او عطا کرده است...undefinedدر روایات فرموده‌اند که خدای متعال می‌داند هر کس را به چه نحو امتحان کند. بعضی از افراد را اگر با غنا امتحان کنید موفق می‌شوند، ولی اگر آن‌ها را با فقر امتحان کنید از عهده آن بر نمی‌آیند؛ به عکسِ آن‌ها دیگرانی هم هستند که تنها ظرفیت امتحانِ به فقر را دارند. خیال نکنیم امتحان دادن با غنا، آسان‌تر از امتحان با فقر است. در روایت داریم کسی که از امتحان فقر موفق بیرون نیاید،‌ حتما از امتحان غنا هم موفق خارج نمی‌شده؛ چه بسا امتحان جناب سلیمان، آسان‌تر از امتحان جناب ایوب نباشد، ما خیال می‌کنیم آسان است چنانچه باز در روایات داریم که خداوند به چیزی مانند ثروت بنده‌اش را امتحان نکرده است! آنجا که خدا امتحان می‌گیرد، امتحان با مال آسان‌تر از امتحان با از دست دادن مال نیست. البته اگر خوش‌گذرانیِ کنار مال را در نظر داشته باشیم، به نظرما می‌آید که امتحان با مال، راحت‌تر است، ولی این توهم ماست.
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات (undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۱:۵۵

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت اول از #جلد_پنجم:
undefined استاد میرباقری در این اثر، از دو منظر سوره‌ٔ فلق را تبیین می‌کنند. نخست با تأمّل در معنای شر به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند که اصلاً شر چیست؟ یک مفهوم عدمی است یا حقیقتاً وجود دارد؟ و اگر وجود دارد نسبتش با خدایی که عادل محض و قادر مطلق است چگونه است؟ (این بخش یکی از مهمترین و عمیق‌ترین مباحث کتاب است) و در گفتار دوم معنای فلق را بررسی می‌کنند؛ با نگاهی عمیق، بعد از آنکه روایاتی را نقل می‌کنند که نشان می‌دهد فلق همان قعرِ جهنم و شدیدترین عذاب است و ویژهٔ کسانی است که با صاحبان ولایت الهی درگیری اساسی و تاریخی داشته‌اند. ایشان با طرح یک بحث فلسفه‌ٔ تاریخی و تمدّنیِ عمیق، نگاه مخاطب به این سوره‌ و معانیِ نهفته در آن را به‌کلی دگرگون می‌کنند. به‌عنوان نمونه وقتی با این نگاه و این منظر آیهٔ پایانی سوره‌ فلق که خدا فرموده:
«وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ و از شرّ هر حسودی هنگامي‌كه حسد می‌ورزد!»

تبیین می‌شود، آن را به آیهٔ ۵۴ از سورهٔ نساء که خدا می‌فرماید:

«أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللهُ‌ مِنْ فَضْلِهِ
يا اينكه نسبت به مردم (پيامبر و خاندانش)، بر آنچه خدا از فضلش به آنان بخشيده، حسد مى‌ورزند؟!»

مرتبط می‌داند و بعد از بیان روایات ذیل این آیه که در آن‌ها حضرات معصومین علیهم السلام می‌فرمایند: ما آن مردمی هستیم که به جهت اختصاص امامت به ما و اینکه خداوند امر کرده است به خلایق که از ما اطاعت محض کنند مورد حسد واقع شده‌ایم، مشخص می‌کند که این همان حسد سران جریان طاغوت در بستر تاریخ است که در ابتدای آیه نیز از آن سخن گفته‌اند.
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۱:۲۷

thumbnail

۱۱:۰۴

کتاب «نگرشی در مسئلهٔ سبک زندگی» اثر استاد میرباقری در نرم‌افزار فراکتاب به‌صورت کتاب الکترونیک بارگذاری شد.
undefined رهبر معظم انقلاب چند سال پيش درباره اهمیت سبک زندگی فرمودند: «هدف ملت ایران و هدف انقلاب اسلامی، ایجاد یک #تمدن_نوین_اسلامی است... این تمدن نوین دو بخش دارد: یک بخش، بخش ابزاری است؛ یک بخش دیگر، بخش متنی و اصلی و اساسی است. به هر دو بخش باید رسید... بخش ابزاری عبارت است از همین ارزش‌هایی که ما امروز به عنوان پیشرفت کشور مطرح می‌کنیم: علم، اختراع، صنعت، سیاست، اقتصاد، اقتدار سیاسی و نظامی، اعتبار بین‌المللی، تبلیغ و ابزارهای تبلیغ... ما در این بخش در کشور پیشرفت خوبی داشته‌ایم. کارهای زیاد و خوبی شده است... . اما بخش حقیقی، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می‌دهد؛ که همان #سبک_زندگی است... مثل مسئله خانواده، سبک ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، نوع خوراک، نوع آشپزی، تفریحات، مسئله خط، مسئله زبان، مسئله کسب و کار... اگر ما در این بخشی که متن زندگی است، پیشرفت نکنیم، همه پیشرفت‌هایی که در بخش اول کردیم، نمی‌تواند ما را رستگار کند؛ نمی‌تواند به ما امنیت و آرامش روانی ببخشد؛ همچنان که می‌بینید در دنیای غرب نتوانسته... . خب باید آسیب‌شناسی کنیم؛ چرا ما در این بخش پیشرفت نکردیم؟ بعد از آنکه علت‌ها را پیدا کردیم، آن وقت بپردازیم به این که چگونه می‌توانیم اینها را علاج کنیم. اینها به عهده کیست؟ به عهده نخبگان - نخبگان فکری، نخبگان سیاسی - به عهده شما، به عهده جوان‌ها».
undefined دیگر کتاب‌های استاد که در این نرم‌افزار موجود است عبارتند از:- نهر عظیم
- تاملات قرآنی دورهٔ پنج جلدی
- تربیت ولایی
- حکمت تاریخ
- اندیشه تمدن نوین اسلامی
- درآمدی بر رویکردهای فقه حکومتی
- تداول قدرت
- ضیافت بلا
- ولایت الهیه دورهٔ دو جلدی
- مدرنیته و تنزل انسان
- خطبه فدکیه
- عصر جدید
- نسبت دین با علم و فناوری
- نگاهی بنیادین به نسبت اخلاق و فناوری اطلاعات

undefined نصب فراکتاب
undefined خرید کتاب الکترونیک سبک زندگی از فراکتاب
undefined خرید کتاب چاپی از وبگاه انتشارات (undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)

undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۱:۰۴

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت دوم از #جلد_پنجم:
undefined قسمت دوم این اثر، به تأملاتی دربارهٔ سوره ناس که در طی سه گفتار بیان شده، اختصاص یافته است. در هر گفتار با محور قرار دادن تأمل در یک موضوع خاص سورهٔ ناس بررسی شده است.
undefinedگفتار نخست با تأمل در معنای وسوسه و استعاذه؛ در این گفتار تبیین می‌گردد که مقصود از وسواس در آیه چیست، چه حیطه‌ای دارد، فرق وسوسهٔ شیطان با گمراه‌کردن شیطان چیست؛ راه مقابله با وساوس شیاطین جنی و انسی چیست؛ مهم‌ترین استراتژی‌های شیاطین در مرحله وسوسه چیست (در این مرحله هم استراتژی تحریک برای گناه بحث می‌شود و هم استراتژی تشکیک در اعتقادات صحیح؛ علاوه بر آن تبیین می‌شود که چرا و چگونه در یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایش، سوء‌ظن را از خودش به غیر خودش (به مردم یا به خدا و اولیای خدا که بدترین نوع سوء‌ظن است) منتقل می‌کند و شخص به جای مقصر دانستن خود در هر امری، عالم و آدم را مقصر می‌داند و به خودش حسن‌ظن و به غیر خودش سوء‌ظن دارد)؛ همچنین بحث می‌شود که مکانیزم‌های ابلیس برای آنکه انسان را با ظاهری صحیح از خیرها باز بدارد چگونه است و به مسئلهٔ بسیار مهم تلاش ابلیس برای القای حالاتِ خوشِ عبادی در اهل بدعت و گمراهی اشاره جدی می‌کند.
undefined یکی از کلیدی‌ترین مباحث کتاب در این گفتار، بحث دربارهٔ (وسواس خنّاس) است؛ اینکه او کیست (یکی از فرماندهان قدرتمند ابلیس است) و مهم‌ترین وسوسه‌اش چیست و چگونه آن را القا می‌کند و راه‌های مقابله با او چیست.
undefinedاستاد میرباقری در گفتار دوم، با تأمل در نقش شیاطین و مسئله استعاذه، مباحث را توسعه داده‌اند. در آغاز سوره این بحث مبنایی را مطرح می‌کنند که آیا زندگی روزمره انسان با شیاطین و ملائکه آمیختگی دارد یا نه. اگر بله، این آمیختگی چگونه و به چه میزان است. در ادامه بیان می‌شود که شیاطین با چه کسانی مقارن و همنشین می‌شوند و بر چه کسانی سلطه می‌یابند.
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۰:۵۱

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت سوم از #جلد_پنجم:
undefined ایشان در یک توضیح قابل توجه می‌گویند:«خیلی وقت‌ها خدای متعال ما را در بن‌بست‌ها امتحان می‌کند، یعنی به حسب ظاهر هر چه نگاه می‌کنیم همه راه‌ها بسته است و فقط راه شبهه‌ناک و حرام باز است. البته این هم کار خود خدای متعال است که انسان را در معرض امتحان قرار می‌دهد؛ مدتی راه رزق حلال را تنگ می‌کند و رزق حرام و شبهه‌ناک را هم در دسترس او قرار می‌دهد، ولی اجازه نمی‌دهد انسان در فشارها و در زمانی که نیاز او فراوان است، معصیت کند. زمانی که راه حلال سخت می‌شود، انسان مجاز نیست دست به حرام ببرد و به حقوق مردم تجاوز کند و یا مال شبهه ناک بخورد؛ خدا چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. اصلاً تقوا همین است که انسان در این فشار، جانب خدا را بگیرد. چگونه می‌توانیم در چنین شرایطی هم جانب خدا را بگیریم؟ تنها راه این است که انسان به خدا توکل کند؛ اگر انسان به خدا توکل نکند، شیطان در بن‌بست‌ها انسان را زمین می‌زند.»
استاد میرباقری در ادامه‌ راه‌هایی را که مانع می‌شود از اینکه شیاطین با انسان قرین و همنشین‌ شوند یا خدایی نکرده بر انسان تسلط پیدا کنند را بر اساس آیات و روایات بیان می‌دارند.یکی از مهمترین مباحث کلیدی این گفتار ذیل این عنوان بیان شده است: «مؤمنین، هدف و مقصود اصلی شیاطین» در این بحث ایشان با استناد به صریح آیات قرآن و روایات بسیار معتبر و متنوع و متعدد اثبات می‌نمایند که ابلیس فقط دنبال کسانی است که در حصن ولایت هستند و علت این امر را نیز بیان می‌دارند و می‌گویند حالا این کسانی که خدا به ایشان توفیق داده و متولی به ولایت اهل بیت علیهم السلام و وارد بر حصن ولایت و توحید شده‌اند، باید چه کنند تا از این حصن خارج نشوند. در ذیل همین بحث است که استاد میرباقری بیان می‌دارند که مقصود از استعاذه‌ و پناه بردن نبی اکرم به خدا چیست و چرا این پناه بردن است که عامل ایجاد حصن ولایت برای امت می‌شود. در ادامه نیز برخی از طرق بسیار شایع و البته بسیار ظریف وسوسهٔ شیطان (که عامل خروج انسان از حصن ولایت الهی است) همراه با ذکر راهکارهای مقابله با آن بیان می‌شود.
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۹:۱۱

undefined کتاب تاملات قرآنی چه می‌گوید؟
undefined قسمت چهارم از #جلد_پنجم:
undefinedپایان‌بخش مباحث این گفتار یکی از خاص‌ترین دیدگاه‌های استاد میرباقری نسبت به این سورهٔ شریف است که با این مطلع بیان می‌شود:«وسوسه شیطان گاهی وسوسه‌های شخصی و جزئی است؛ مثلاً هنگام نماز شب، آدم را وسوسه می‌کند ، می‌گوید بخواب؛ وگرنه فردا سر کارت خواب‌آلود خواهی بود و درست وظایفت را انجام نخواهی داد و امثال این‌ها. گاهی وسوسه‌های شیطان توسعه پیدا می‌کند و حتی تا حد یک تمدن پیش می‌رود؛ یعنی شیاطین انس و جن امداد می‌شوند و تمدنی می‌سازند که همه‌اش، وسوسه است و غفلت از خدا...».
و گفتار سوم با تأمل بر این موضوع که اگر مخاطب این آیه را نبی اکرم صلی الله علیه و‌ آله فرض کنیم معنای سوره چه خواهد شد و اگر مخاطب آیه را امت اسلام بدانیم مفاهیم این سوره به چه شکل خواهد شد. (که البته هر دوی این تحلیل‌ها در جای خود صحیح است، یعنی هم از یک منظر مخاطب آیه نبی اکرم صلی الله علیه و‌ ‌آله هستند و هم از یک منظر مخاطب آیه امت اسلام هستند).
undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۰:۳۸

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت اول:
undefinedخطبه فدکیه خطبه‌ای نورانی و عظیم و از برجسته‌ترین اسناد معرفتی اسلام است. این خطبه در مصادر قدیمی شیعه و سنی نقل شده است. گذشته از آن که سند آن قابل اعتماد است، محتوای بلندی دارد و اقیانوسی از معارف الهی را در زمینه توحید، نبوت، امامت، شریعت و... در خود جای داده است.
خطبه فدکیه به دلیل غصب فدک ایراد شد. فدک نام سرزمینی در شمال مدینه در نزدیکی‌های قلعه خیبر بود که طوایفی از یهود در آن زندگی می‌کردند. اهل فدک پس از شنیدن خبر فتح خیبر، به شرط حفظ جانشان زمین‌های خود را به پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله تسلیم کردند. وقتی این اراضی در اختیار آن حضرت قرار گرفت آیۀ شریفه «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ»(اسراء:۲۶) نازل شد و دستور آمد که این سرزمین به ذی‌القربی (که بنابر روایت، منظور حضرت زهر سلام‌الله‌علیها است) بخشیده شود.
بعد از رحلت پیامبر اکرم صلى‌الله‌عليه‌وآله و چند روز پس از ماجرای غصب خلافت، خلیفه وقت دستور داد فدک مصادره شود و تحت تصرف حکومت قرار گیرد. حضرت صدیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها پس از چند بار پیگیری برای بازپس‌گیری فدک و بی‌نتیجه بودن آن، در مسجد‌النبی حاضر شدند و خطبه‌ای در جمع مهاجرین و انصار بیان فرمودند و اسرار و حقایق زیادی را دربارۀ اعتقادات اسلامی و مسائل تاریخی قبل و بعد از بعثت و نقشه‌ها و فتنه‌های جریان کفر و نفاق و مسئلۀ غصب خلافت و... مطرح کردند.
دربارۀ اجزای خطبۀ فدکیه و معارفی که در فرازهای آن وجود دارد و حتی سیر تحوّلاتی که منجر به صدور این خطبه از سوی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها و فضا و شرایط بیان آن، سخنان زیادی گفته شده و شروح متعددی نگاشته شده است که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد؛ استاد سید محمدمهدی میرباقری اما در این اثر، مبانی و مفروضات معرفتی و زمینۀ تاریخی خطبه فدکیه را مورد بحث قرار می‌دهند؛ چرا که از نظر ایشان اگر این مبانی و پیش‌فرض‌ها تحلیل و درک نشود، شناخت عمق کلام حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و تأثیری که ایشان با این ایراد خطبه در سیر عالم گذاشتند، مقدور و میسر نخواهد بود.

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۰:۲۷

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت دوم:
undefinedاستاد میرباقری معتقدند پیش از ورود به فضای خطبه، باید جایگاه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها را در عالم و تاریخ بشناسیم؛ اگر با نگاهی سطحی، آن حضرت را شخصیتی عادی و دارای علم و مأموریت محدود تصور کنیم، قضاوت دربارۀ کلامی که انشا و القا کرده‌اند در همین حد خواهد بود؛ ولی اگر بدانیم که حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها شخصیتی هستند مُهَیمن بر تاریخ، که همۀ تاریخ را به سمت توحید و ولایت هدایت می‌کنند و علم ایشان متصل به علم الهی است، در این صورت، داوری ما نسبت به فعل و قول و مقصد ایشان متفاوت خواهد شد.
همچنین بايد موضوع و مقیاس درگیری حضرت صدیقۀ طاهره‌ سلام‌الله‌علیها را با جبهۀ مقابل به‌درستی درک کنیم؛ موضوع درگیری آن حضرت با جریان مقابل، بر سر باز‌پس‌گیری یک قطعه زمین و یا حتی حکومت اجتماعی نبود، بلکه در پی عبور دادن تاریخ بشر از محیط ولایت اولیای جور به وادی ولایت اولیای نور و از وادی جهل به وادی عقل بودند.
استاد میرباقری در طی پنج گفتار، خطبۀ فدکیه را در این چارچوب و فضا تحلیل می‌کنند و سپس به تفسیر سیر خطبه و روابط درونی فرازهای آن می‌پردازند.

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۸:۱۷

thumbnail
#تازه‌های_نشرundefined چاپ اول کتاب «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» روانه بازار شد.
undefined پس از فراخوان و مطالبه‌ٔ رهبر فرزانه‌ٔ انقلاب از دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای بررسی عمیق و ارتقای سند تدوین‌شدهٔ مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز حسب وظیفه و تعهد اسلامی و انقلابی خویش و باتوجه به دغدغه‌های گذشته در این زمینه، ضمن تنظیم برنامه‌ای زمان‌بندی‌شده، متناسب با مقدورات و امکانات محدود، فعالیت‌های خویش را در قالب این کتاب، به انجام رساند.
undefined اين کتاب، حاصل بيش از ۴۰۰۰ نفرساعت، پژوهش و تلاش علمی، به سرپرستی آيت الله سيد محمدمهدی ميرباقری از آبان‌ماه ۱۳۹۷ تا دی‌ماه ۱۳۹۸ است.
undefined چاپ اول این کتاب در ۱۴۴ صفحه در قطع وزیری و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان توسط نشر تمدن نوین اسلامی روانه بازار گردید.

undefined جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می‌توانید از وبگاه انتشارات اقدام کنید.
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۶:۳۸

فهرست .pdf

۵۷۴.۱۴ کیلوبایت

#تازه‌های_نشرundefined فهرست کتاب «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت»

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۰:۱۹

#تازه‌های_نشرundefined کتاب «الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت» چه می‌گوید؟
undefined معرفی کتابفرهنگستان علوم اسلامی قم، فعالیت‌های خویش را در محورهای زیر برای بررسی و ارتقای سند «الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت» به انجام رساند:undefinedطراحی ساختار و فرایند فعالیت‌های کارگروه بررسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛undefinedفهم درست فرایند، روش و محتوای سند با اتکاء به منابع موجود و نشست با مسئولان و دست‌اندرکاران مرکز الگو؛undefinedخوانش و ارزیابی روش و محتوای سند بر اساس الگوها و رویکردهای فکری موجود در فرهنگستان علوم اسلامی؛undefinedمقایسه متن سند با بیانیه گام دوم انقلاب و سایر بیانات امامین انقلاب به‌عنوان راهبران حرکت ملت بزرگ ایران در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران؛ به‌لحاظ «مقیاس» مطالعه و تنظیم مطالب، «جهت‌گیری» و رویکرد حاکم در تنظیم موضوعات و احکام و درنهایت «جامعیت و نظام‌مندی» موضوعات و احکام؛undefinedمقایسه اجمالی متن سند با اسناد راهبردی برجستهٔ ایالات متحده آمریکا (به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب تمدنی انقلاب اسلامی و نظام)؛ به‌لحاظ مقیاس، رویکرد و نظام‌مندی؛undefinedمروری بر نقدها و پیشنهادهای برخی از صاحب‌نظران و مراکز مسئول نسبت به متن ارائه‌شده؛undefinedتولید مدل و اصول برای ارزیابی و اصلاح و تکمیل الگوی پیشنهادی به پشتوانه‌ٔ دستاوردهای علمی فرهنگستان علوم اسلامی؛undefinedارزیابی‌های کلی و بخشی سند الگوی پیشرفت مبتنی بر اصول ارزیابی؛undefinedارائه پیشنهادهای مشخص اصلاحی‌ ـ ترمیمی درجهت ارتقای رویکرد، مقیاس و نظام‌مندی سند با حفظ ساختار ارائه‌شده (باوجود تفاوت تلقی از ماهیت الگوی پیشرفت)؛undefined تنظیم و تدوین محتوا.
undefined اکنون با‌توجه‌به مسیر طی‌شده، این نوشتار در چهار فصل و به شرح ذیل ارائه می‌گردد:
undefinedدر فصل اول با مروری اجمالی بر تحلیل ضرورت‌ها و بایستگی‌های الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، اجمالاً مبانی خویش را در ارزیابی و ارائه‌ٔ پیشنهادات اصلاحی‌‌ ـ‌ ترمیمی، مشخص خواهیم کرد.undefinedدر فصل دوم، مدل ارزیابی و اصلاح مختار را ارائه و در قالب آن، اصولی را جهت ارزیابی پیشنهاد می‌نماییم.undefinedدر فصل سوم، ارزیابی کلان خود را از سند پیشنهادی (به پشتوانه‌ی مبانی و مدل ارزیابی) ارائه خواهیم نمود.undefinedدر فصل پایانی نیز با حفظ ساختار فعلی سند، پیشنهادات مشخص اصلاحی به‌منظور ارتقای جهت‌گیری انقلابی و رویکرد تمدنی سند باتوجه به مقیاس جهانی پیشرفت و نیز افزایش سطح نظام‌مندی موضوعات و احکام سند، ارائه می‌گردد.

undefined جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می‌توانید از وبگاه انتشارات اقدام کنید.
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۱۰:۲۴

undefined* کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟*
undefined قسمت سوم:
undefined در گفتار نخست طرح بحث می‌کنند و پرسش‌هایی اساسی را که بناست در گفتارهای بعدی به تفصیل به آن‌ها پاسخ دهند را مطرح می‌نمایند، مسائلی نظیر ضرورت شناخت جایگاه حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در هستی؛ ضرورت شناخت #مقیاس_درگیری حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها با جبهه‌ی مقابل و نقش حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها در درگیری تاریخی انوار جریان ولایت الهیه (تجلی یافته در ولایت نبی اکرم و ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین) در برابر تاریکی‌های طاغوت‌ها و امامانِ کفر. به عنوان نمونه در خصوص تأثیر شناخت جایگاه و مقام حضرت در تحلیل خطبه، این‌گونه مثال می‌زنند که وقتی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام به درستی جایگاهشان شناخته نشد، در مسئله‌ی غصب خلافت، خود حضرت درباره‌ی قضاوت مردمان زمانۀ خود می‌فرمایند: اگر برای احقاق حقم اقدام کنم می‌گویند بر حکومت حریص است و اگر آن را رها کنم می‌گویند ترسو است؛ یعنی عدم شناخت صحیح جایگاه یک شخص، این‌قدر می‌تواند تحلیل فعل ایشان را از واقعیت به خطا منحرف سازد.undefined عنوان گفتار دوم، مأموریت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در درگیری با شیاطین انسی و جنی است. این گفتار در حقیقت با محوریت آیات ۳۵ تا ۴۰ از سوره‌ی نور، ابتدا میدان درگیری امامان نور و امامان نار و جریان هدایت و جریان گمراهی، جریان نور و جریان ظلمت، جریان جاری شدن ولایت الله و عبودیت و جریان ولایت طاغوت و استکبار را تبیین می‌کند؛ سپس با استناد به روایات تفسیریِ ذیل این آیات، جایگاه رفیع و بی‌نظیر حضرت صدیقۀ طاهره را در این میدان درگیری به گسترۀ تاریخ (و بلکه از قبل از خلقت عالم تا بعد از پایان این عالم و در عرصه‌های برزخ و قیامت) را تبیین می‌نماید. بنابر فرمایش امامان علیهم‌السلام، #مشکات که در آیه‌ی ۳۵ سوره‌ی نور ذکر شده، وجود مقدّس حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها هستند که هم از یک‌سو مانع می‌شوند جبهۀ طاغوت بتوانند در نور الهی نبی اکرم و امامان صلوات‌الله‌علیه‌وآله خللی وارد کنند و از آن در برابر هجوم طواغیت محافظت می‌کنند و هم از سوی دیگر عامل انتشار این نور در عالم هستند و حلقه‌ی وصل خوبان عالم به جریان ولایت و نبوت امامان و نبی اکرم صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین هستند؛undefined ایشان همچنین توضیحات ارزشمندی دربارۀ مقام #لیلةالقدری حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را با محوریت روایات تبیین می‌کنند. آن حضرت، حقیقت لیلة القدری هستند که خداوند در برابر هزار ماه حکومت بنی‌امیه به رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله عطا کردند و به وسیلۀ ایشان است که در پایانِ درگیری دو جبهۀ حق و باطل‌، عالم به مطلع الفجر ظهور می‌رسد؛ همچنین با استناد به روایات به شرح این مسئله پرداخته‌اند که چرا صدیقۀ کبرا سلام‌الله‌علیها «#زهرا» نامیده‌ شدند و این نام حضرت، چه ارتباطی با خروج عالم ملائکه از ظلمت به واسطۀ اشراق نازلۀ نور ایشان دارد. این بخش، اندکی از جایگاه بی‌نظیر حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها را نه‌تنها در اسلام، بلکه در عوالم هستی تبیین می‌نماید.

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۹:۵۳

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت چهارم:
undefined در ادامه‌ی گفتار دوم،‌ ساحت دیگر درگیری حضرت صدیقۀ طاهره با جبهۀ مقابل تبیین می‌شود؛ مبنا در این تحلیل، حدیث #جنود_عقل_و_جهل است و بیان می‌شود که نبی اکرم که عقل‌کُل هستند و تمام جنود عقل را دارا هستند، وقتی در این عالم ظاهر می‌شوند، بنابر صریح آیات قرآن کریم، در مقابل ایشان هم باید کسی قرار گیرد که مظهر و مصداق همۀ قوای جهل است «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا» (انعام:۱۱۲) یعنی بین هر پیامبری که مبعوث می‌شود و دشمنی که در برابرش قد علم می‌کند باید تناسبی باشد از جنس درگیری میدان قوای نور و ظلمت، و قوای عقل و جهل؛ بعد توضیح می‌دهند که در زمان حیات نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، ایشان چگونه فرعونُ الفراعنۀ مقابل خود را تدبیر کردند و بعد از رحلت ایشان، به چه دلیل این نقش را باید حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها ایفا نمایند؛ نکتۀ کلیدی بحث در ادامهٔ این گفتار این است که چرا بعد از نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله کسی که باید در برابر مظهر تام جنود جهل بایستد، حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها هستند و ایشان در میدان این درگیری چه کردند؟ استاد بیان می‌دارند که خطبۀ فدکیه یکی از سلسله‌ اقدامات حضرت در میدان این درگیری است و تأکید می‌کنند که این خطبه گرچه بسیار مهم است اما همۀ اقدامات حضرت نبوده است.
undefinedگفتار سوم این اثر را شاید بشود گفت مهم‌ترین و عمیق‌ترین و بدیع‌ترین بخش کتاب است. دربارۀ حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها بیان شده #پیش_از_خلقت امتحان شده‌اند و امتحان را نیز به بهترین نحو پشت سر گذاشتند. اما این امتحان و ابتلا چه بوده است و چگونه حضرت با پذیرش این بلا، مسیر عالم را از شدیدترین ظلماتی که بعد از سقیفه و در اوج خودش در عصر عاشورا بر عالم سایه‌ افکنده ‌بود، به سمت سیر به سوی ظهور نور ولایت الهی تغییر دادند و ارتباط بین پذیرش این بلا از سوی حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها با ظهور حضرت حجت ارواحنا‌فداه را تبیین می‌کنند. این ظهور در حقیقت ظهور تام انوار ولایت الهی و توحید حداکثری در عالم و رفع کلی ظلمت طواغیت و استکبار است.
undefinedدر ادامۀ این گفتار، استاد میرباقری باتوجه‌به آیات و روایات بیان می‌کنند مهم‌ترین راه پاکی قلوب مؤمنین از یک سو و خالص‌سازی آن‌ها از سوی دیگر، #مبتلا شدنشان به بلاهاست و باز با توجه به آیات و روایاتی که بیان می‌دارند، گاهی صبر یک مؤمن عامل نجات یک امت می‌شود (مانند صبر حضرت یوسف بر ابتلائاتی که با آن مواجه شدند و در ازای آن نجات امت مصر از بلایی بزرگ و سنگین). ایشان بیان می‌کنند ابتلاهایی که حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها به جان خریدند (که بلای عاشورا از جملۀ این بلاهای عظیم است) چگونه در طول تاریخ محور تطهیر و تمحیص مؤمنان در عالم شده است و چگونه از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز برای ظهور است.

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | وبگاه انتشارات.

۹:۵۰

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت پنجم:
undefined گفتار چهارم به #دشمن‌شناسی پرداخته است؛ چرا که اگر جریان پیچیدۀ نفاقی که در مقابل حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها صف‌آرایی کرده به درستی تحلیل نشود، باز ابعاد عظیم فعل حضرت به‌درستی درک نمی‌شود؛ متوجه نمی‌شویم که حضرت با چه چیز و در چه ابعادی درگیر شده‌اند؛ لذا این گفتار به‌طور کامل به این موضوع مهم اختصاص یافته است. استاد میرباقری بیان می‌کنند که مبتنی‌بر معارف قرآنی سه صف درگیری وجود دارد (مؤمنان،‌ کفار و منافقان) و در این میان مردم نیز سه دسته می‌شوند (هدایت‌شدگان، مغضوبین و گمراهان)؛ بعد بیان می‌دارند تا این دسته‌بندی‌ها و صفوف و ویژگی‌هایشان به‌درستی تبیین نشود، فهم درست از میدانی که بعد از رحلت نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله شکل گرفته میسر نیست. در ادامه نیز به شرح ویژگی‌های هر یک از این سه دسته و چگونگی صف‌‌بندی کفر و نفاق در برابر جبهۀ ایمان می‌پردازند.
undefinedدر خلال مباحث این گفتار، دو بحث بسیار مهم و مورد ابتلا مطرح می‌شود؛ دو #انحراف_بزرگ! انحراف اول: اعتقاد به ولایت همراه با لاابالی‌گری به مناسک، و انحراف دوم که به تعبیری مهم‌تر و بزرگ‌تر از انحراف نخست است، محور قرار دادن مناسک و فرع دانستن اصل ولایت (یعنی این پندار که حقیقت دین همین ظواهر مناسک است و بدون نیاز اساسی و انحصاری به ولایت می‌توان به مدارج قرب الهی و مقامات بلند دینی نائل شد)؛ استاد در این گفتار این دو انحراف بزرگ که امروز نیز جامعه به آن مبتلاست را به زیبایی تبیین می‌نمایند.
undefinedدر پایان این گفتار توجه خواننده به دو نکته جلب می‌شود تا فرازهای خطبۀ فدکیه بهتر درک شود، یکی اینکه نقش ملائکه و شیاطین جنی در فضای بعد از رحلت نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله چه بود و از آن مهم‌تر تبیین این حقیقت که به چه علت امتحان به ولایت مهم‌ترین امتحانی است که عیار توحید بندگان را مشخص می‌کند.

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | ویراستی | آپارات | وبگاه انتشارات.

۹:۴۲

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت ششم:
undefined استاد در نهایت در گفتار پنجم وارد خود خطبه می‌شوند و به برخی از نکات مهم و عمیق این خطبه اشاره می‌کنند؛ اهمیت معارف بلند فرازهای ابتدایی خطبه را گوشزد می‌کنند و بیان می‌دارند که ارتباط فرازهای مقدماتی خطبه با فهم بستر حوادث بعد از رحلت نبی اکرم صلوات‌الله‌علیه‌وآله چیست؛ یعنی به شرح نکاتی می‌پردازند که حضرت فاطمه سلام‌‌الله‌علیها به‌عنوان عوامل اصلی و ریشه‌های شکل‌گیری سقیفه و واقع شدن غصب خلافت بر آن‌ها تأکید می‌کنند؛ در پایان نیز بیان می‌کنند که دوران بعثت تا رحلت نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چه شرایطی داشت و چگونه و به چه دلایلی بعد از رحلت ایشان نفاق آشکار شد.
undefinedدر بخشی از کتاب می‌خوانیم:از جمله آیاتی که در روایات به بلای سید الشهدا علیه‌السلام تفسیر شده آیه‌ی ۱۵ از سوره‌ی احقاف است: «وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً؛ ما به انسان‌ها وصیت کردیم كه به والدینش نيكى كند، مادرش او را با کراهت حمل مى‌كند و با کراهت وضع حمل مى‌نمايد» در روایات ملاحظه فرموده‌اید که این آیه راجع به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها است. امام صادق علیه‌السلام فرمودند: هیچ مادری در وضع حمل فرزندش حالت «کُرْه» (=کراهت) ندارد؛ این کراهت به خاطر آن است که به حضرت صدیقه‌ی طاهره سلام‌الله‌علیها خبر داده شده بود فرزندی به شما داده می‌شود که این ابتلاء عظیم را بر سر راه دارند. بعد به تعبیر حقیر - خلاف ادب نباشد – حضرت چانه زدند و خدای متعال به ایشان وعده داد که در مقابل این بلا، امامت را از جمله امام زمان عج‌الله‌فرجه‌الشریف را در نسل سیدالشهدا علیه‌السلام قرار دهد که ظهور حقیقت، به وسیله این ائمه در عالم واقع می‌شود؛ كأنه ظهور حقیقت و ظهور امام زمان ارواحنا‌فداه، که ثمرۀ نهایی حرکت همه انبیا علیهم‌السلام است، مزد عاشورا و بلاء سيدالشهدا علیه‌السلام و به تعبیر دیگر، بلاء نبی‌ اکرم صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و بلاء حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها است. (ص۱۰۴و۱۰۵)

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | ویراستی | آپارات | وبگاه انتشارات.

۹:۴۳

undefined کتاب «خطبه فدکیه، مبانی معرفتی و زمینه‌های تاریخی» چه می‌گوید؟
undefined قسمت هفتم و آخر:
undefined بلای اولیای الهی، مقدمه تطهیر و تهذیب امتundefinedیکی از بهترین ابزارهای سیر مؤمن و تهذیب او و رشد او در درجاتِ قرب، بلای الهى است. لذا وقتی مؤمنین به مرحله‌ٔ اضطرار می‌رسند، خدای متعال آن‌ها را با بلا سیر می‌دهد؛ یعنی وقتی از سیرشان به سوی خدای متعال عاجز و مضطر شدند خدای متعال آن‌ها را با بلای خودش تهذیب و تطهیر می‌کند تا مهیای تحمل ولایت بشوند که این در روایاتی با توضیح بیان شده است. پس به طور کلی بلایی که خدای متعال برای جبهه‌ٔ مؤمنین رقم می‌زند، بلای تطهیر است که گاهی اوقات در شکل بلای فردی است و گاهی در شکل بلای جمعی است. خدای متعال وقتی جنگ احد را در قرآن توضیح می‌دهد می‌فرماید: «وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ ما فِي صُدُورِكُمْ وَ لِيُمَحِّصَ ما في قُلُوبِكُمْ (آل‌عمران:۱۵۴) تا خدا آنچه در سینه دارید بیازماید و آنچه در دل دارید پاک و خالص گرداند».undefinedاین ابتلائاتی که برای انسان‌ها پیش می‌آید، گاهی ظرفیتش محدود است و فقط برای تهذیب خودشان کارساز است، ولی وقتی شخصیت، شخصیت عظیمی است که مقام شفاعت و شأن شفاعت دارد، بلای او طريق تهذيب دیگران هم واقع می‌شود؛ این مطلب را در روایات با بیان‌های مختلفی توضیح دادند؛ در ذیل داستان حضرت يوسف، حدیثی در کافی است که امام صادق علیه‌السلام فرمودند، گاهی صبر یک مؤمن عامل نجات یک امت می‌شود، مثل #یوسف_صدیق علیه‌السلام که صبرشان در امتحان‌های سنگینی که از ایشان گرفته شد، موجب نجات مردم مصر از قحطی و کفر شد. بنابراین بلایی که نازل می‌شود و یک ولی از اولیاء خدا و یک معصوم تحمل می‌کند ظرفیتش فقط برای خود آن مؤمن نیست، بلکه ظرفیت شفاعت و تطهیر دیگران را هم دارد. بلکه چه بسا خیلی از ابتلائاتی که معصومین در راه خدا تحمل می‌کردند، اصولاً به خاطر شفاعت بوده؛ یعنی در این تحمل بلاء، شفاعت منظور بوده نه مقامات خودشان. البته نمی‌گویم برای خودشان مقام نبوده؛ تلقی حقیر از بعضی از آیات و روایات این است که خیلی از عبادات وجود مقدس نبی اکرم الله به خاطر مقام شفاعت حضرت است که بتوانند دستگیری کنند و آن عهدی که با خدا بستند محقق شود. (کتاب خطبهٔ‌ فدکیه، ص۱۰۷ و ۱۰۸)

undefined خرید کتاب از وبگاه انتشارات(undefined️با تخفیف ۱۰ درصدی)
undefined نشر تمدن نوین اسلامیundefined بله | ایتا | ویراستی | آپارات | وبگاه انتشارات.

۸:۲۳