بله | کانال مقدمات تدبر آفلاین.زمستان ۹۹
عکس پروفایل مقدمات تدبر آفلاین.زمستان ۹۹م

مقدمات تدبر آفلاین.زمستان ۹۹

۶۵عضو
undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیستم
undefined نکته طهارتی جزء بیستم
فَسَقى لَهُما ثُمَّ تَوَلّى إِلَى الظِّلِّ فَقالَ رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ
موسى براى[گوسفندان] آن دو آب كشيد؛ سپس رو به سايه آورد و عرض كرد: «پروردگارا! به هر خير و نيكى كه تو بر من فرو فرستى نيازمندم.» آیه 24 سوره مبارکه قصصundefinedundefinedundefinedundefined
undefinedآیه در ارتباط با داستان حضرت موسی (علیه السلام) است در مواجهه با دختران حضرت شعیب(علیه السلام) است. ایشان در اعمال خود مراقبت شديد داشته و فقط رضاى خدا را در نظر داشته است.
undefined نکته ی آیه : اين دعا برای درخواست طعام بوده است. مراد از (ما) نيروى بدنى است، كه بتواند با آن اعمال صالح و كارهايى كه موجب رضاى خداست انجام دهد، مانند دفاع از بنی اسرائيل، و فرار از فرعون به قصد مدين، و آب دادن به گوسفندان شعيب و....
undefinedاين اظهار فقر و احتياج به نيرويى كه خدا آن را به وى نازل كرده و به افاضه خودش به وى داده، كنايه است از اظهار فقر به طعامى كه آن نيروى نازله و آن موهبت را باقى نگهدارد.
undefinedundefinedایشان هيچ عملى انجام نمى داده، و حتى اراده اش را هم نمى كرده، مگر براى رضاى پروردگارش ، و به منظور جهاد در راه او، حتى اعمال طبيعى اش را هم به اين منظور انجام مى داده undefined غذا را به اين منظور مى خورده كه براى جهاد، و تحصيل رضاى خدا نيرو داشته باشد، و بعد از صرف نیرو، اتصال و طلب خود را به منبع نیرو حفظ می‌کند، تا هم شکر این نعمت را به جای آورد و هم دچار غرور و تکبر نشود و خود را مستحق این نعمت نیرو و توان نداند.
undefinedپس ما هم در الگو برداری از ایشان بیایید با هم قرار بگذاریم :
undefined در کمک به دیگران شرطی قرار ندهیم و سریع اقدام کنیم.
حضرت موسی همین که دلیل منطقی آن دو زن راشنید بدون هیچ گونه پرسش و درخواستی، بی درنگ به رفع خواسته آنان پرداخت.
undefinedخدمت به مردم را خالصانه انجام دهیم و حل مشکلات خود را از خداوند طلب کنیم.
حضرت موسی برای رفع گرسنگی خود به جای استمداد از آنان از خدا کمک طلبید. undefined همه چیز را از خداوند درخواست کنیم و یادمان باشد که همه آنچه داریم از اوست و اوست که از باب رحمانیت و رحیمیت به ما می‌بخشد، وگرنه لیاقتی در وجود ما نیست.
undefinedدر دعا برای خداوند تکلیف و مصداق معین نکنیم.
حضرت با اینکه گرسنه بودند ولی مصداقی از نان و غذا طلب نکردند.
undefined خداوندا ما سراسر فقر و نیازیم و رافعی برای نیازهایمان جز خودت نمیشناسیم، پس ما را رها نکن و به حق باطن شبهای قدر حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها ما را لحظه ای به خودمان واگذار مکن
#نکته.طهارتی#جزء.بیستم #افطاری.بیستم

۱۵:۴۳

thumbnail
که یدالله، علی(ع) بوده و این هم پسرش...


undefined تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ أَرْکَانُ الْهُدَى وَ انْطَمَسَتْ وَ اللَّهِ نُجُومُ السَّمَاءِ وَ أَعْلَامُ التُّقَى وَ انْفَصَمَتْ وَ اللَّهِ الْعُرْوَةُ الْوُثْقَى قُتِلَ ابْنُ عَمِّ مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى قُتِلَ الْوَصِیُّ الْمُجْتَبَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى قُتِلَ وَ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ قَتَلَهُ أَشْقَى الْأَشْقِیَاء

۲:۰۹

thumbnail
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللّٰهِ فِي أَرْضِهِ
وَحُجَّتَهُ عَلَىٰ عِبادِهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ
أَشْهَدُ أَنَّكَ جاهَدْتَ فِي اللّٰهِ حَقَّ جِهادِهِ
و َعَمِلْتَ بِكِتابِهِ
وَاتَّبَعْتَ سُنَنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ
حَتّىٰ دَعاكَ اللّٰهُ إِلىٰ جِوارِهِ
فَقَبَضَكَ إِلَيْهِ بِاخْتِيارِهِ
وَأَلْزَمَ أَعْداءَكَ الْحُجَّةَ
مَعَ مَا لَكَ مِنَ الْحُجَجِ الْبالِغَةِ
عَلَىٰ جَمِيعِ خَلْقِهِ


شوق دیدار حضرت زهرا(س)
در نگاه علی(ع) عیان شده بود
خار در چشم و تیغ بین گلو
زخم، مهمان استخوان شده بود
سایه‌ای شوم پشت هر دیوار
در کمین علی نهان شده بود
ناگهان آسمان ترک برداشت...
فرق خورشید خون فشان شده بود


undefined شهادت جانسوز سیّدالمتّقین، یعسوب الدّین، مولی الموحّدین، امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام تسلیت باد undefined

۱۲:۲۶

thumbnail
آشنای علی ام، گرد و غبار نجفم
وای اگر حیدر کرّار نمی‌خواست مرا

۱۲:۳۰

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و یکم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و یکم
وَإِذَا مَسَّ النَّاسَ ضُرٌّ دَعَوْا رَبَّهُمْ مُنِيبِينَ إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا أَذَاقَهُمْ  مِنْهُ رَحْمَةً إِذَا فَرِيقٌ مِنْهُمْ بِرَبِّهِمْ يُشْرِكُونَو مردم (عادتشان این است که) هر گاه رنج و المی سخت به آنها رسد در آن حال خدای خود را به دعا می‌خوانند و به درگاه او با تضرع و اخلاص روی می‌کنند و پس از آنکه خدا به آنها رحمت خود را چشانید (و از آن سختی نجاتشان داد) آن‌گاه باز گروهی از آنها به خدای خود مشرک می‌شوند. آیه 33سوره مبارکه روم
وَإِذَا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ إِذَا هُمْ يَقْنَطُون
و مردم (بر این عادتند که) هرگاه ما رحمتی به آنها چشانیم شاد شده و اگر رنج و بلایی از کرده خودشان ببینند در آن حال (به جای توبه به درگاه خدا، از رحمتش به کلی) نومید می‌شوند آیه 36 سوره مبارکه روم
undefinedundefinedundefinedundefined
undefined نکات آیات :
undefinedتعبير به (مس ) براى اين است كه، بر ناچيزى و مختصر بودن گرفتارى دلالت كند، انسان طبيعتا كفرانگر نعمت هاست، هر چند كه در هنگام گرفتارى به نعمت و ولى نعمت اقرار داشته باشد. و اگر فرموده : (ناگهان جمعى از مردم ) براى این است که همه مردم چنین نیستند.
undefinedضررها از عملکرد خودِ ماست، ولی رحمت ها امری وجودی هستند که از ناحیه خداوند افاضه می شوند.پس توجه و تلاش مان به اصلاح اعمال مان باشد.
undefinedگروهى از مردم تنها در حال سختى و مصيبت خدا را مى خوانند، در حالى كه مؤمن بايد در همه حال خدا را بخواند.
undefinedنشانه ى فطرى بودن گرايش به خدا آن است كه هرگاه سختى ها و فشارها، غبار غفلت را بر طرف كند، انسان به سوى او توجّه مى كند. رفاه، زمينه ى غفلت است.
undefinedانسانِ دور از خدا، پوك و كم ظرفيّت وضعیف است، با اندكى زيان ناله مى كند و با چشيدن رحمت، غافل مى شود. انسان، شخصيّتى تأثيرپذير و انفعالى دارد. ؛ با اندكى نعمت، مست مى شود و با كمى تلخى و غم، به بن بست مى رسد. undefined در صورتى كه خداوند از مردم تحمّل و ظرفيّتى را مى خواهد كه از دست رفتن نعمت ها آنان را نگران و به دست آوردن نعمت ها آنان را شاد نكند. لكيلاتأسوا على ما فاتكم ولا تفرحوا بما آتاكم
undefinedگروهى از انسان ها ناسپاس اند (همين كه رحمتى مى چشند، به جاى شكر، شرك مى ورزند.)
undefinedدعاى مضطرّ مستجاب مى شود.
undefined زندگى بشر، آميزه اى از تلخى ها و شيرينى ها ست.. (ضُرٌّ و رحمة)
undefinedبرخوردارى از رحمت،قطعى است، ولى مبتلا شدن به ناگوارى قطعى نيست. (اذا و إِن)
undefined جمع بندی
undefinedما نظرمان از ظاهر آنچه از نعمت و نقمت مى بينیم فراتر نمى رود، باطن امر را نمى بينیم، همين كه نعمتى به ما می‌رسد، خوشحال مى شویم، بدون اينكه بیاندیشیم اين خدا است كه به مشيت خود نعمت را به ما رسانده، و اگر او نمى خواست نمى رسيد، و همين كه نعمتى را از دست مى دهیم مايوس ‍ مى شویم. تو گويى خدا در اين ميان هيچكاره است.
undefined حواسمان به چگونگی حالمان در نعمت و نقمت باشد.
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.یکم#افطاری.بیست.و.یکم

۱۴:۲۲

undefinedundefinedundefinedundefined
undefined افطاری بیست و دوم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و دوم
undefined يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْراً كَثِيراً (41)
وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلاً (42)
هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَمَلَائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ وَكَانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً (43)
«سوره مبارکه احزاب»

اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را بسيار ياد كنيد.و او را در هر صبح و شام تسبيح نماييد (و به پاكى بستاييد).او كسى است كه بر شما درود مى فرستد و فرشتگان او (نيز بر شما درود مى فرستند) تا شما را از تاريكى ها (كفر، شرك، جهل، تفرقه و خرافات) به سوى نور (ايمان، تقوا، علم و وحدت) در آورند و او به مؤمنان مهربان است.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined كلمه ذكر در مقابل (نسيان ) به معناى به ياد داشتن است، و آن عبارت است از اينكه آدمى نيروى ادراك خود را متوجه ياد شده كند، حالا يا به اينكه نام آن را ببرد، و يا صفات او را به زبان جارى كند.
undefined اگر شما خدا را زياد ياد كنيد، خدا هم به رحمت خود زياد شما را ياد مى كند، و از ظلمتها به سوى نور بيرونتان مى سازد.
undefinedمراد از ظلمتها، ظلمتهاى فراموش كردن خدا و غفلت از او است، undefined مراد از نور، نورِ ذكر خدا است.
undefinedundefined ياد خداوند تنها با زبان و گفتار نيست، بلكه در هر فكر، كار و حركتى، رضايت خداوند را در نظر داشتن است.
undefined ذكر واقعى آن است كه هنگام حلال و حرام ياد خدا كنيم و از گناه دست برداريم.
undefinedنماز ذكر خدا است.
undefinedگفته اند: تسبيحات حضرت زهرا عليها السلام نمونه اى از ذكر كثير است.
undefinedرسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس زبان ذاكر داشته باشد، خير دنيا و آخرت به او عطا شده است.undefinedامام صادق عليه السلام فرمود: هر چيزى حدّى دارد جز ذكر خدا.
undefined ياد خداوند، زمانى در انسان مؤثّر است كه مستمرّ و بسيار باشد. «اُذكروا اللّه ذكراً كثيرا»
undefined یاد خداست که اثرگذار است، نه تو و کاری که انجام میدهی. استاد اخوت
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.دوم#افطاری.بیست.و.دوم

۱۳:۳۵

thumbnail
اَلسَّلامُ عَلَیكَ یا أباصالِحَ المَهدیّ روحي فِداكَ

اللَّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعَافِیَةَ وَ النَّصْر
وَاجْعَلْنِي مِنْ أَعْوَانِه وَِ أَنْصَارِهِ وَ الذَّابِّینَ عَنْهُ
وَ الْمُسَارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضَاءِ حَوَائِجِهِ
وَ الْمُحَامِینَ عَنْهُ وَ السَّابِقِینَ إِلَى إِرَادَتِهِ
وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْه


هرکجا می‌نگرم رد عبورت پیداستکوچه در کوچه نشانیِ ظهورت پیداست

۲۱:۴۲

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و سوم

undefined *نکته طهارتی جزء بیست و سوم

undefined كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ أُولُوا الْأَلْبابِ
«آیه ۲۹ . سوره مبارکه ص»

(اين) كتاب مباركى است كه به سوى تو فرو فرستاديم تا در آيات آن تدبّر كنند و خردمندان پند گيرند.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined قرآن از منبع مبارك است. «تَبارَكَ الَّذِي»
در شب مبارك نازل شده است. «فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ»
در مكان مبارك نازل شده‌ «بِبَكَّةَ مُبارَكاً»
و خودش نيز مبارك است. كِتابٌ‌ ... مُبارَكٌ‌


undefined اگر در اين آيه، کتاب را بـه انـزال تـوصـيـف كـرد، كـه بـه نـازل شـدن بـه يـكدفعه اشاره دارد، نه به تـنـزيل، كه به نازل شدن تدريجى دلالت دارد، براى اين است كه تدبر و تذكر مناسبت دارد، كه قرآن كريم به طور مجموع اعتبار شود، نه تكه تكه و جدا جدا.
سيماى قرآن
undefined از سرچشمه‌ى وحى و علم بى نهايت الهى است. «أَنْزَلْناهُ»undefinedمحتوايش پر بركت است. «مُبارَكٌ»undefinedهدف از نزول، تدبّر در آن است. «لِيَدَّبَّرُوا»undefinedعلم و آگاهى به نكات و معارف آن، مقدّمه‌ى حركت معنوى و قرب به خداست. «لِيَتَذَكَّرَ»
undefined اهمّيت قرآن و تدّبر در آن‌
undefined️كسانى كه قرآن را مهجور كردند، در قيامت مورد شكايت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله قرار مى‌گيرند.
undefinedحضرت على عليه السلام فرمود: قرآن دريايى است كه هيچ كس به قعر آن نمى‌رسد.
undefined گرچه قرآن، مبارك است، امّا براى تدبّر است، نه فقط تبرّك جستن به ظاهر آن.
undefinedundefined تدّبر در قرآن مقدّمه‌ى تذكّر است وگرنه چه بسا انسان اسرار و لطايف علمى قرآن را درك كند ولى مايه‌ى غرورش شود. undefined
undefinedundefinedundefinedشرط تدبّر و بهره‌گيرى و پندپذيرى، عقل و خرد است. لذا اهل خرد با تدبّر در آن به احكام و رموزش پى‌مى‌برند.
undefined معارف قرآن پايان ناپذير است. اين كه به همه دستور تدبّر مى‌دهد نشان آن است كه هر كس تدبّر كند به نكته‌ى تازه‌اى مى‌رسد....
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.سوم#افطاری.بیست.و.سوم

۱۴:۰۶

undefinedundefinedundefinedundefined
undefined افطاری بیست و چهارم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و چهارم
undefined قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَي أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
«آیه ۵۳. سوره مبارکه زمر»

بگو: «اى بندگان من كه بر نفس خويش اسراف (و ستم) كرده ايد! از رحمت خداوند مأيوس نشويد، همانا خداوند همه ى گناهان را مى بخشد، زيرا كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.»undefinedundefinedundefinedundefined
undefined در لسان اين آيات لحن رأفت و رحمت به خوبى استفاده مى شود و در تمام کلمات آن لطف و مهر الهی نهفته است.
undefined يـادآورىِ دليـل دعوت براى اين است، كه يادآورى كند، ايشان عبد اويند و او مولاى ايشان است، حق مـولى بـر عبدش اين است كه او را عبادت كند و اوامرش را اطاعت كند،پس مولى حق دارد كه او را به اطاعت و عبادت خود دعوت كند.
undefined خداوند انسان را مخاطب قرار داده است. اعم از مشرک و مومن. undefinedهمه را بنده ى خود و لايق دريافت رحمتش دانسته است.undefined️در این بین، گناهكاران بر خود ستم كرده اند و به خدا ضررى نرسانده اند. undefined وعده ى رحمت خداوند قطعی و بخشش او دائمى است و محدودیت ندارد.
undefinedدر این آیه منظور از رحمت، مغفرت است.
undefined مراد قرآن از اينكه مى فرمايد: خداوند همه گناهان را مى بخشد، undefined️ آن نيست كه انسان گناه كند و بگويد خدا مى آمرزد،undefined بلكه مراد آن است كه همه گناهان، هر قدر هم بزرگ باشند، قابل آمرزش است. undefined نبايد از رحمت الهى مأيوس بود طبيعتاً راه دريافت آمرزش الهى، توبه و جبران گناه است.
undefinedاسراف بر نفس، تعدى بر نفس ( تجاوز از حد در هر عـمـلى) همان جنايت كردن و ارتكاب گناه است، چه شرك باشد و چه گناهان كبيره و چه گناهان صغيره، چون سياق اين عموميت را افاده مى كند. بدين معنى كه انسان در بهره گيرى از استعدادها و ظرفيّت هاى وجودى خود از حدّ اعتدال خارج شده و دچار افراط و تفريط گردد.
undefined قوانين و احكام الهى در حدّ اعتدال است و نافرمانى مردم، تجاوز از حدّ اعتدال است.
#نکته.طهارتی #جزء.بیست.و.چهارم#افطاری.بیست.و.چهارم

۱۲:۵۹

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و پنجم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و پنجم
undefined فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَي لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَي رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ (36)
آنچه به شما داده شده بهره زندگى دنياست و آنچه نزد خداست براى كسانى كه ايمان آورده و به پروردگارشان توكّل مى كنند، بهتر و باقى تر است.
وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ (37)
و كسانى كه از گناهان كبيره و زشتى ها پرهيز مى كنند و چون خشم و غضب كنند، مى بخشند.
سوره مبارکه شوری آیات 36 و 37undefinedundefinedundefinedundefined
undefinedنعمت هاى مادى، روزى قطع مى شود و ثبات و دوامى ندارد.
undefinedآنچه را مؤمن در دنيا از دست مى دهد، خداوند بهترش را به او در قيامت مى دهد و بهتر بودن آنچه نزد خداست بدين جهت است كه خالص است و آميخته با ناگواريها نيست
undefinedآنچه انسان دارد، هنر او نيست، بلكه لطف خداست كه به او داده است.
undefinedمیخواهی مومن باشی؟ فضيلت عفو در هنگام غضب ، از بارزترين صفات مؤمنين است.
undefined گناهان كبيره چيست؟امام خمينى قدس سره در تحرير الوسيله در شرايط امام جماعت مى فرمايد: امام جماعت بايد از گناهان كبيره پرهيز كند و آن: هر گناهى است كه در قرآن وعده عذاب بر آن داده شده، يا شديداً با آن برخورد شده، يا دليلى داشته باشيم كه هم وزن يا بدتر از گناهان كبيره شناخته شده، يا عقل آن را كبيره بداند، يا در افكار عمومى مؤمنان كبيره شمرده شود، يا دليل خاصّى بر كبيره بودن آن داشته باشيم.سپس نمونه هايى را مى شمرد از جمله: ياس از رحمت خدا، دروغ، تكبّر، خيانت، غيبت، سخن چينى، سبك شمردن حج، ترك نماز، منع زكات، اصرار بر گناهان صغيره و...
undefinedشرط برخوردارى از نعمت هاى برتر و پايدارتر، علاوه بر ايمان و توكّل ، دورى از گناهان و كنترل شهوات و غضب است.
undefinedundefined با تقواى الهى و اجتناب از گناهان رابطه خود را با خدا و با عفو در هنگام غضب رابطه خود را با مردم محكم كنيم.
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.پنجم#افطاری.بیست.و.پنجم

۱۵:۳۵

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و ششم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و ششم
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ
همانا مؤمنان با يكديگر برادرند، پس ميان برادران خود، (در صورت اختلاف و نزاع) صلح و آشتى برقرار كنيد و از خدا پروا كنيد تا مورد رحمت قرار گيريد. سوره مبارکه احزاب آیه 10
undefinedundefinedundefinedundefined
اين آيه، رابطه ى مؤمنان با يكديگر را همچون رابطه ى دو برادر دانسته كه در اين تعبير نكاتى نهفته است، از جمله:
undefined دوستى دو برادر، بر اساس فطرت و طبيعت است، نه جاذبه هاى مادى و دنيوى.
undefinedدو برادر در برابر بيگانه، يگانه اند وبازوى يكديگرند.
undefinedتوجّه به برادرى مايه ى گذشت و چشم پوشى است. undefined*صلح و صفا* ، مقدّمه ى نزول رحمت الهى است.
undefinedامروزه براى اظهار علاقه، كلمات رفيق، دوست، هم شهرى و هم وطن بكار مى رود، امّا اسلام كلمه برادر را بكار برده كه عميق ترين واژه هاست .
undefinedاز امتيازات اسلام آن است كه اصلاحات را از ريشه شروع مى كند. همه ى مؤمنان با يكديگر برادرند، بعد مى فرمايد: اكنون كه همه برادر هستيد، قهر و جدال چرا؟ همه با هم دوست باشيد.undefinedبنابراين براى اصلاح رفتار فرد و جامعه بايد مبناى فكرى و اعتقادى آنان را اصلاح كرد.
undefinedجلوگيرى از نزاع و اقدام براى اصلاح و برقرارى صلح، وظيفه ى همه است، نه گروهى خاص، که سبب دریافت بخشودگی و رحمت از جانب خداوند است.
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.ششم#افطاری.بیست.و.ششم

۱۵:۲۳

undefinedundefinedundefinedundefined
undefined افطاری بیست و هفتم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و هفتم
undefined ما أَصابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَها إِنَّ ذلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرٌ
«آیه ۲۲ سوره مبارکه حدید»

هيچ مصيبتى در زمين و نه در جسم و جانتان به شما نرسد، مگر آن كه پيش از آنكه آن را پديد آوريم در لوحى ثبت است، همانا اين امر بر خداوند آسان است.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined مقام آیه، مقام بیان مسائلی است که در دنیا واقع می‌شود و باعث نقصی در اموال و انفس می‌گردد و این باعث می شود که مردم از انفاق دست برداشته از شرکت در جهاد تخلف کنند.
undefined️ مراد از مصیبتی که در زمین و از ناحیه آن به انسانها می رسد قحطی و آفت میوه ها و زلزله های ویرانگر و امثال آن است. مراد از مصیبتی که به جان آدمی روی می‌آورد، بیماری و جراحت و مردن و کشته شدن و امثال آن است.
undefined هر حادثه ای که به انسان می رسدقبل از آنکه حتمی و محقق شود، در کتابی مقدر و نوشته شده و بر اساس نظام از پیش پایه گذاری شده الهی، است، نه امور تصادفی که از تحت قدرت خداوند خارج باشد. و این تقدیر حوادث قبل از وقوع آن ، برای خدای متعال صعوبتی ندارد و بر او آسان است.
undefined در حديث مى‌خوانيم: بلاها براى ظالم وسيله ادب و هشدار است، ولى براى مؤمنان وسيله آزمايش و رشد و براى انبيا وسيله دريافت درجات و براى اولياى خدا وسيله‌ى دريافت كرامت است. «البلاء للظالم أدب و للمؤمن امتحان و للانبياء درجة و للاولياء كرامة»

#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.هفتم#افطاری.بیست.و.هفتم

۱۴:۳۵

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و هشتم
undefined نکته طهارتی جزء بیست و هشتم
undefined يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِما تَعْمَلُونَ
«آیه ۱۸ سوره مبارکه حشر»

اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! از خداوند پروا كنيد و هر كس به آن چه براى فرداى (قيامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنيد كه خداوند به آنچه انجام مى‌دهيد، به خوبى آگاه است.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined در این آیه شریفه مومنین را به تقوا و پروای از خدا امر نموده و با امری دیگر دستور می‌دهد که در اعمال خود نظر کنند، اعمالی که برای روز حساب از پیش می‌فرستند، و متوجه باشند، آیا اعمالی که می‌فرستند صالح است و عمل صالحش، شایستگی برای قبول خدا را دارد یا مردود است undefined یا اینکه عمل، طالح است و باید از عقاب خدا بهراسند و از چنان اعمال توبه نموده، نفس را به حساب بکشند.
undefined مومن باید در آنچه انجام داده، دوباره نظر کند و ببیند اگر عیبی داشته آن را برطرف سازد و یا اگر از نکته‌ای غفلت کرده آن را جبران کند. این وظیفه، تکلیفی ست عمومی و شامل تمامی مومنین.
undefined چیزی که هست، در بین مومنین کسانی که این وظیفه را انجام می دهند، بسیار کمیاب اند.
به طوری که می‌توان گفت نایابند.
((جمله ولتنظر نفس؛ کلمه نفس مفرد و نکره آورده شده، به همین نایابی اشاره دارد))undefinedچرا که مومنین و اهل تقوا همه مشغول به زندگی دنیایند و اوقات شان مستغرق در تدبیر معیشت و اصلاح امور در زندگی است.
undefinedحاصل کلام اینکه، خداوند، در اول آیه، مومنین را امر به تقوا در مقام عمل نموده (مربوط به قبل از عمل است)، می‌فرماید عمل شما باید منحصر در اطاعت خدا و اجتناب گناهان باشد و در آخر آیه که دوباره امر به تقوا می کند (مربوط به بعد از عمل است)، تقوا در مقام محاسبه و نظر در اعمال است.
undefined تقوا، زمينه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقويت تقوا است.
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.هشتم#افطاری.بیست.و.هشتم

۱۴:۰۳

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined افطاری بیست و نهم
undefined نکته طهارتی بیست ونهم
undefined «إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً» «إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً» «وَ إِذا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً»
«آیه ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ سوره مبارکه معارج»

همانا انسان، بى‌تاب و حريص آفريده شده است. هرگاه بدى به او رسد، نالان است. و هرگاه خيرى به او رسد، بخيل است.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined هلوع کسی است که هنگام برخورد با ناملایمات، بسیار جزع می کند و چون به خیری می رسد از انفاق به دیگران خودداری می‌کند.
undefined حرص به خودی خود بد نیست، وقتی بد می‌شود، که انسان آن را بد کند و درست تدبیر نکند، در هر جا پیش آمد مصرف کند، چه حق باشد و چه غیر حق!undefined هر صفت انسانی اگر در حد اعتدال نگاه داشته شود فضیلت است، اگر به طرف افراط یا تفریط منحرف گردد رذیله و مذموم می شود.
undefined اگر انسان از آنچه عقلش درک می‌کند و فطرتش به آن اعتراف می نماید، روی برگرداند، و همچنان مانند دوران طفولیتش، پای بند هوای نفس خود باشد و همواره آن را پیروی نماید، undefined
undefinedundefinedundefinedundefinedخدای تعالی بر دلش مهر می‌زند،undefinedدر نتیجه به هیچ حقی بر نمی‌خورد مگر آنکه آن را باطل می انگارد، در اینصورت خداوند، نعمتش را مبدل به نقمت نموده،و آن صفت غریزی اش را که بر آن غریزه خلقش کرده بود و آن را وسیله سعادت دنیا و آخرتش قرار داده بود، از او می گیرد، و مبدل می‌کند به وسیله شقاوت و هلاکتش،تا او را به اعراض از حق و جمع مال دنیا و گنجینه کردن آن وا بدارد.
undefinedundefinedundefinedundefined اما اگر عنایت الهی او را در یابد، و بر مبنای عقل و فطرتش عمل کند،undefinedundefinedundefined
همه غرائز او و از آن جمله حرصش به جای حرص بر هوای نفس، حرص بر حق طلبی می شود. undefinedچنین کسی دیگر در برابر هیچ حقی، استکبار نمی ورزد undefinedهیچ صاحب حقی را از حق منع نمی کند.undefinedاز کار خیر سیر نمی شود،undefinedپیرامون گناه نمی گردد،undefinedدر هنگام برخورد با گناه حرص خود را با فضیلت صبر کنترل می کند،undefinedundefined همین حرص به منافع واقعی برای چنین انسانی صفت کمال می شود.
#نکته.طهارتی#جزء.بیست.و.نهم#افطاری.بیست.و.نهم

۱۵:۴۰

undefinedundefinedundefinedundefinedundefined عیدانه
undefined نکته طهارتی جزء سی
undefined إِنَّ عَلَيْنَا لَلْهُدَىٰ«آیه ۱۲ سوره مبارکه لیل»همانا هدایت کردن بر عهده ماست.undefinedundefinedundefinedundefined
undefined هدایت خلق، از اموری است که خدای سبحان قضایش را رانده و آن را بر خود واجب کرده، چون حکمتش این ایجاب را اقتضا کرده است.
undefined این امر با هدایت انبیا منافاتی ندارد، چرا که اگر انبیا هدایت کنند به اذن خداوند می کنند و خود، مستقل در این کار نیستند.
undefined هدایت به معنای نشان دادن راهکارِ انبیاء و اولیاء و سایر هدایت گران است، ولی موثر شدنش منوط به اذن خداست.
undefined هدایت به معنای رساندن به هدفمستقیماً کارِ خداست. البته اسبابی که بین او و خلقش در این مورد و در همه موارد خلقت واسطه اند، بی دخالت نیستند.
undefined هدایت به معنای رساندن به هدف در این آیه، رساندن به آثار حسنه ای است که به دنبال یافتنِ هدایت الهی و متّصف شدن به صفت عبودیت می آید، از قبیل رسیدن به حیات طیبه در دنیا و حیات سعیده ابدی آخرت، که مختص به خدای تعالی است و این هدایت از شئون ربوبیت است.
undefined عید بندگی بر همه مبارکundefined
و الهی به دعا و امضای عبد حقیقی عالم، حضرت بقیة الله (ارواحنا له الفدا) بهترین مقدرات و همراهی ها در کنار اماممان برای مان رقم بخورد
undefined

#نکته.طهارتی#جزء.سی#عیدانه

۵:۲۳

thumbnail
undefinedچه باشکوه به عید می‌رسد...
undefined هم نشینی سجاده ها؛undefined هم صدایی قنوت ها؛undefined و همدلی فطرت ها...undefinedدر تمنایِ بزرگ ترین اجابت
undefined اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج undefined

undefined شکر تنها مخصوص اوست!undefined و لِلّه الْحَمدُ، اَللّه اَکبرُ عَلی ما هدانا...


undefinedundefined عید سعید فطر و بندگی بر شما عزیزان مبارک باد undefinedundefined

۶:۰۷

یا فاطر...
undefined مدرسه دانشجویی عمومی و تخصصی تدبر (اولوالالباب) برگزار می کند:
undefined سلسله جلسات "تدبر؛ نگاهی عاقبت گرایانه به زندگی"
undefined جلسه اول: تدبر را قبلا کجا دیده‌ایم؟
undefined آشنایی با مباحث:● تعریف تدبر و تدبر در قرآن چیست؟● ساختار وجودی انسان با تدبر چه ارتباطی دارد؟● خوانش تدبری یک سوره چه توانی می خواهد؟● شناخت متدبر از خود
undefined اولین گفتگو با جناب آقای رجبعلی
undefined زمان: فردا یکشنبه ۶ تیرماه، از ساعت ۱۷
undefined از طریق عضویت در کانال مدرسه تدبر می توانید با این گفتگو همراه شوید:https://ble.ir/madresetadabborghoran
#مدرسه_تدبرundefined مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهرانundefined @QuranEtratSchoolundefined www.QuranEtratSchool.ir

۷:۰۳

بازارسال شده از مدرسه دانشجویی اولوالالباب (تدبر در قرآن)
thumbnail
یافاطر بحق فاطمه سلام الله علیها...
undefined مدرسه دانشجویی اولوالالباب (تدبر در قرآن) برگزار می کند:
undefined دوره های جدید آموزش روش های تدبر در قرآن - تابستان ۱۴۰۰
undefined خواهران - برادرانundefined حضوری - مجازی
undefined جهت مشاهده برنامه کلاس ها و ثبت نام به نشانی زیر مراجعه نمایید: undefined http://quranetratschool.ir/?p=19117

undefinedمدرسه دانشجویی اولوالالباب (تدبر در قرآن) undefined https://ble.ir/madresetadabborghoran

۹:۵۴

مقدمات تدبر آفلاین.زمستان ۹۹
undefined یافاطر بحق فاطمه سلام الله علیها... undefined مدرسه دانشجویی اولوالالباب (تدبر در قرآن) برگزار می کند: undefined دوره های جدید آموزش روش های تدبر در قرآن - تابستان ۱۴۰۰ undefined خواهران - برادران undefined حضوری - مجازی undefined جهت مشاهده برنامه کلاس ها و ثبت نام به نشانی زیر مراجعه نمایید: undefined http://quranetratschool.ir/?p=19117 undefinedمدرسه دانشجویی اولوالالباب (تدبر در قرآن) undefined https://ble.ir/madresetadabborghoran
یا فاطر...سلام و عرض ادب
undefined بزرگواران توجه کنید از طریق نشانی بالا می توانید در دوره بعدی روش های تدبر در قرآن ثبت نام کنید.
undefined دوره دوم؛ روش های تفکر در قرآن

۱۰:۲۲

سلام و نورضمن عرض تبریک اعیاد به اطلاع میرساند این کانال طی چندروز آتی حذف خواهد شدلطفا فایلها و مطالب موردنیاز خود را ذخیره بفرماییدundefined

۶:۲۹