۱۲:۴۷
۱۰:۳۸
۹:۵۸
بازارسال شده از توانمند سازی شرکت سنجش و دانش آیریک
۹:۲۰
۶:۲۶
سلام خدمت تمام بزرگواران که در این صفحه همراه ما هستند
اگر نیاز به خدمات ذیل دارید جهت هماهنگی حتما به ادمین پیام دهید
@dbk_group
آموزش حوزه راه اندازی و توسعه کسب و کار مشاوره و کوچینگ و منتورینگ در حوزه راه اندازی و توسعه و عارضه یابی کسب و کار تدوین طرح توجیهی اخذ مجوز دانش بنیانی تامین مالی اخذ مجوزات برای راه اندازی کارخانجات
مشاوره اولیه جهت انجام کلیه خدمات فوق رایگان است
همین حالا جهت هماهنگی با ما تماس بگیرید و یا پیام دهید @dbk_group 0910039124502140883719
اگر نیاز به خدمات ذیل دارید جهت هماهنگی حتما به ادمین پیام دهید
@dbk_group
آموزش حوزه راه اندازی و توسعه کسب و کار مشاوره و کوچینگ و منتورینگ در حوزه راه اندازی و توسعه و عارضه یابی کسب و کار تدوین طرح توجیهی اخذ مجوز دانش بنیانی تامین مالی اخذ مجوزات برای راه اندازی کارخانجات
مشاوره اولیه جهت انجام کلیه خدمات فوق رایگان است
همین حالا جهت هماهنگی با ما تماس بگیرید و یا پیام دهید @dbk_group 0910039124502140883719
۵:۴۵
۱۳:۴۶
۸:۵۶
۹:۴۸
۱۱:۳۹
۷:۲۳
۱۱:۰۴
۱۳:۵۵
۱۰:۳۴
۹:۱۴
۷:۰۲
۵:۰۳
تجربهنگاری اسدیفرد: #پزشکیان یا #جلیلی؟یادداشتی از دکتر رضا اسدیفرد*، عضو هیأت علمی #پژوهشکده_مطالعات_فناوری
شاید برای اغلب 40 درصدی که در دور اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سال 1403 شرکت کردهاند و به یکی از دو نامزد پیشرو یعنی آقایان *#پزشکیان و #جلیلی رای دادهاند، اصلاً چنین سوالی مطرح نباشد، اما برای آن حدود بیست درصدی از رایدهندگان که انتخابشان فردی غیر از این دو نامزد بوده است و همچنین برای 60 درصد از کل واجدین شرایط که اصلاً رای ندادهاند، اگر تصمیمشان عوض شود، چنین دوگانه مهمی مطرح خواهدبود.برای من هم که در دور اول انتخابات به هیچ یک از آقایان جلیلی و پزشکیان رای ندادهام، تصمیم آسانی نیست چرا که نه به آقای جلیلی علاقه ایدئولوژیک دارم و نه آقای پزشکیان را خارج از دایره انقلاب و نظام میدانم. به طور کلی حدود 30 سال مشارکت و کنشگری سیاسی به من یاد داده است که در ساختار حکمرانی کشور، غیر از رهبری انقلاب، به هیچ یک از مسئولین کشور نگاه ایدئولوژیک نداشته باشم. یک دلیل ساده برای این نگاه، همین خروجی سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری است که غیر از رهبر انقلاب و دو نفری که به شهادت رسیدهاند سایرین -با هر دیدگاه سیاسی که داشتهاند- کمابیش در ادامه راه، از رهبری نظام زاویه گرفتهاند. البته امیدوارم در آینده مثالی نقضی برای این واقعیت تلخ داشته باشیم ولی هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.لذا در نوشتار پیشِ رو، صرفاً تلاش دارم یک تحلیل مبتنی بر سیاستورزی واقعگرایانه (رئال پالیتیک) و عملگرایی عقلائی از تفاوتهای دو نامزد راهیافته به دور دوم انتخابات یعنی آقایان جلیلی و پزشکیان داشته باشم. ویژگیهای مثبت شخصیتی فردیهر دوی آقایان جلیلی و پزشکیان افرادی سادهزیست بودهاند و در گذشتهیِ آنها نقطه تاریک برجستهای در زمینه اشرافیگری و یا سوء استفاده از بیتالمال وجود ندارد.هر دوی آنها از آزمون دفاع مقدس سربلند بیرون آمدهاند و در آن مشارکت داشتهاند. آقای جلیلی جانبار دفاع مقدس هست و یک پای خود را در راه دفاع از کشور از دست داده است. به نظرم اگر کسی در زمان 8 سال دفاع مقدس از نظر سنی امکان حضور در جبههها را داشته ولی در دفاع از کشور مشارکت نداشته است باید به دیدهیِ تردیدی در او نگریست، مگر اینکه واقعاً دلیل قانع کنندهای برای این عدم حضور داشته باشد. هر دوی این دو نامزدها، در گذشته انسانهای آزاده و صادقی بودهاند با این تفاوت که آقای پزشکیان در تبلیغات دوره اول انتخابات بیش از حد روی این ویژگی خود تاکید داشت.هر دو نامزد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد بودهاند و بر آن تاکید دارند. در گذشته نیز عملکردی خارج از چارچوب نظام نداشتهاند. این ویژگی باعث میشود چالش جدی با رهبری و سایر ارکان نظام نداشته باشند و انرژی نفر دوم حکمرانی و نفر اول اجرایی کشور صرف این تقابلها نشود. ویژگیهای منفی شخصیتی فردیآقای پزشکیان اصرار زیادی دارد که کارشناس نیست و در مسایل مهم کشور به نظر کارشناسان رجوع خواهدکرد. اما شخصی که در جایگاه رئیس جمهورِ یک کشورِ 80 میلیونی نشسته است اگر خودش حداقلی از فهمِ کارشناسی در موضوعات مهم کشور نداشته باشد حتماً دچار خطاهای بزرگ و راهبردی خواهد شد چرا که در مقام عمل؛ اولاً همواره نظرات کارشناسی متعارضی وجود دارد که باید بین آنها انتخاب کرد. ثانیاً افراد فرصتطلب ممکن است از این عدم درکِ کارشناسی رئیس جمهور برای پیشبرد اغراض خود (که غالباً در تقابل با منافع ملی است) سوء استفاده کنند.آقای جلیلی زبان صحبت با مردم عادی به ویژه قشرِ خاکستری را بلد نیست. همانطور که در انتخابات دور اول دیدیم صحبتهای او انگار مخاطبش صرفاً نخبگان جامعه است و زبان مشترکی با مردم عادی ندارد. متاسفانه مشاروان رسانهای و تبلیغاتی خوبی هم ندارد.سوابق اجرایی دو نامزدهر دوی آقایان پزشکیان و جلیلی کارنامه اجرایی قابل توجهی ندارند و به زبان مردم عادی هر دو "هندوانه دربستهاند". دلیل اصلی اینکه من در دور اول به هیچ یک از این دو نفر رای ندادم هم همین است. به نظرم در 45 سال بعد از انقلاب اسلامی، ایران هیچ وقت یک رئیس جمهور کارآمد از نظر اجرایی نداشته است و روسای جمهور غالباً از رجل سیاسی بودهاند. حتی احمدینژاد هم از نظر من در این شاخص نمره قابل قبول در سطح ملی نداشته است. شخصاً دوست دارم حداقل یکبار زمینهیِ چنین تجربهای در کشور فراهم شود تا تفاوتها مشخصتر شود. لذا از نظر سابقه اجرایی این دو نامزد ارجحیتی نسبت به هم ندارند.تیم اجرایی هماهنگآقای پزشکیان به دلیل اینکه بیشتر در مجلس فعالیت داشته، تیم اجرایی هماهنگ با خود ندارد لذا در این زمینه به شدت وابسته به جریانهای حامی یعنی دولت اصلاحات آقای خاتمی، دولت اعتدال آقای روحانی و حزب کارگزاران مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی خواهدبود. طبیعتاً در عمل وزرای دولت
شاید برای اغلب 40 درصدی که در دور اول انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری سال 1403 شرکت کردهاند و به یکی از دو نامزد پیشرو یعنی آقایان *#پزشکیان و #جلیلی رای دادهاند، اصلاً چنین سوالی مطرح نباشد، اما برای آن حدود بیست درصدی از رایدهندگان که انتخابشان فردی غیر از این دو نامزد بوده است و همچنین برای 60 درصد از کل واجدین شرایط که اصلاً رای ندادهاند، اگر تصمیمشان عوض شود، چنین دوگانه مهمی مطرح خواهدبود.برای من هم که در دور اول انتخابات به هیچ یک از آقایان جلیلی و پزشکیان رای ندادهام، تصمیم آسانی نیست چرا که نه به آقای جلیلی علاقه ایدئولوژیک دارم و نه آقای پزشکیان را خارج از دایره انقلاب و نظام میدانم. به طور کلی حدود 30 سال مشارکت و کنشگری سیاسی به من یاد داده است که در ساختار حکمرانی کشور، غیر از رهبری انقلاب، به هیچ یک از مسئولین کشور نگاه ایدئولوژیک نداشته باشم. یک دلیل ساده برای این نگاه، همین خروجی سیزده دوره انتخابات ریاست جمهوری است که غیر از رهبر انقلاب و دو نفری که به شهادت رسیدهاند سایرین -با هر دیدگاه سیاسی که داشتهاند- کمابیش در ادامه راه، از رهبری نظام زاویه گرفتهاند. البته امیدوارم در آینده مثالی نقضی برای این واقعیت تلخ داشته باشیم ولی هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.لذا در نوشتار پیشِ رو، صرفاً تلاش دارم یک تحلیل مبتنی بر سیاستورزی واقعگرایانه (رئال پالیتیک) و عملگرایی عقلائی از تفاوتهای دو نامزد راهیافته به دور دوم انتخابات یعنی آقایان جلیلی و پزشکیان داشته باشم. ویژگیهای مثبت شخصیتی فردیهر دوی آقایان جلیلی و پزشکیان افرادی سادهزیست بودهاند و در گذشتهیِ آنها نقطه تاریک برجستهای در زمینه اشرافیگری و یا سوء استفاده از بیتالمال وجود ندارد.هر دوی آنها از آزمون دفاع مقدس سربلند بیرون آمدهاند و در آن مشارکت داشتهاند. آقای جلیلی جانبار دفاع مقدس هست و یک پای خود را در راه دفاع از کشور از دست داده است. به نظرم اگر کسی در زمان 8 سال دفاع مقدس از نظر سنی امکان حضور در جبههها را داشته ولی در دفاع از کشور مشارکت نداشته است باید به دیدهیِ تردیدی در او نگریست، مگر اینکه واقعاً دلیل قانع کنندهای برای این عدم حضور داشته باشد. هر دوی این دو نامزدها، در گذشته انسانهای آزاده و صادقی بودهاند با این تفاوت که آقای پزشکیان در تبلیغات دوره اول انتخابات بیش از حد روی این ویژگی خود تاکید داشت.هر دو نامزد به مبانی نظام جمهوری اسلامی ایران معتقد بودهاند و بر آن تاکید دارند. در گذشته نیز عملکردی خارج از چارچوب نظام نداشتهاند. این ویژگی باعث میشود چالش جدی با رهبری و سایر ارکان نظام نداشته باشند و انرژی نفر دوم حکمرانی و نفر اول اجرایی کشور صرف این تقابلها نشود. ویژگیهای منفی شخصیتی فردیآقای پزشکیان اصرار زیادی دارد که کارشناس نیست و در مسایل مهم کشور به نظر کارشناسان رجوع خواهدکرد. اما شخصی که در جایگاه رئیس جمهورِ یک کشورِ 80 میلیونی نشسته است اگر خودش حداقلی از فهمِ کارشناسی در موضوعات مهم کشور نداشته باشد حتماً دچار خطاهای بزرگ و راهبردی خواهد شد چرا که در مقام عمل؛ اولاً همواره نظرات کارشناسی متعارضی وجود دارد که باید بین آنها انتخاب کرد. ثانیاً افراد فرصتطلب ممکن است از این عدم درکِ کارشناسی رئیس جمهور برای پیشبرد اغراض خود (که غالباً در تقابل با منافع ملی است) سوء استفاده کنند.آقای جلیلی زبان صحبت با مردم عادی به ویژه قشرِ خاکستری را بلد نیست. همانطور که در انتخابات دور اول دیدیم صحبتهای او انگار مخاطبش صرفاً نخبگان جامعه است و زبان مشترکی با مردم عادی ندارد. متاسفانه مشاروان رسانهای و تبلیغاتی خوبی هم ندارد.سوابق اجرایی دو نامزدهر دوی آقایان پزشکیان و جلیلی کارنامه اجرایی قابل توجهی ندارند و به زبان مردم عادی هر دو "هندوانه دربستهاند". دلیل اصلی اینکه من در دور اول به هیچ یک از این دو نفر رای ندادم هم همین است. به نظرم در 45 سال بعد از انقلاب اسلامی، ایران هیچ وقت یک رئیس جمهور کارآمد از نظر اجرایی نداشته است و روسای جمهور غالباً از رجل سیاسی بودهاند. حتی احمدینژاد هم از نظر من در این شاخص نمره قابل قبول در سطح ملی نداشته است. شخصاً دوست دارم حداقل یکبار زمینهیِ چنین تجربهای در کشور فراهم شود تا تفاوتها مشخصتر شود. لذا از نظر سابقه اجرایی این دو نامزد ارجحیتی نسبت به هم ندارند.تیم اجرایی هماهنگآقای پزشکیان به دلیل اینکه بیشتر در مجلس فعالیت داشته، تیم اجرایی هماهنگ با خود ندارد لذا در این زمینه به شدت وابسته به جریانهای حامی یعنی دولت اصلاحات آقای خاتمی، دولت اعتدال آقای روحانی و حزب کارگزاران مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی خواهدبود. طبیعتاً در عمل وزرای دولت
۰:۳۹
احتمالی ایشان، بیشتر اتجربهنگاری اسدیفرد: ز آنکه با آقای پزشکیان هماهنگ باشند دنبالهرو دیدگاههای احزاب و گروههای مورد اشاره خواهندبود. یک خطر دیگر سهمخواهی این حداقل سه گروه در دولت ایشان خواهدبود که بر سر مناصب و وزارتخانههای کلیدی خواهند جنگید. این مسئله وقت زیادی از دولت آقای پزشکیان خواهدگرفت تا به یک تعادلِ -هر چند نامطلوب از دیدگاه منافع ملی- برسد.آقای جلیلی در این زمینه وضعیت بهتری دارد. سالهاست با اندیشکدهها در ارتباط است و برای چنین موقعیتی مدتها برنامهریزی کرده است. در برنامههای تبلیغاتی دور اول هم ایشان نسبت به سایرین برنامههای منسجمتری ارایه کرد بدون اینکه درگیر ارایه وعدههای عجیب و غریب شود. در مسایل مختلف به ویژه موضوعات اقتصادی مدتها با حوصله نظرات کارشناسی را شنیده است و به یک فهم کارشناسی منسجم رسیده است که او را قادر میسازد به سرعت وارد اجرا شود و اثرات اقتصادی کارهایش مشخص شود. اگر خوب بود کشور و مردم از این اثرات منتفع شوند و اگر نبود فرصت اصلاح در همین دولت وجود داشته باشد.مهمترین فرصتهای و تهدیدهای ناشی از انتخاب هر یک از دو نامزدهمانطور که گفته شد آقای پزشکیان از قبل تیم اجرایی توانمند و هماهنگ با خود ندارد و جریانهای حامی در یک رقابت بین حزبی، افرادی را به ایشان تحمیل خواهندکرد. به تعادل و هماهنگی رسیدن تیم دولت حتماً زمان زیادی از کشور خواهدگرفت. علاوه بر این آقای پزشکیان در بین نامزدهای تایید صلاحیت شده، کمترین اعتقاد را به ادامه راه رئیس جمهور شهید آقای رئیسی دارد. لذا ایشان تلاش خواهد کرد ریلگذاری سه سال گذشته را تغییر دهد. اهمیت این مسئله از آن جنبه بیشتر است که دولت آقای رئیسی در سه سال فعالیت خود، تعریف جدیدی از نحوه تعامل با دنیا ارایه کرد و کشور را از سراب و بنبست رابطه یک-طرفه با غرب خارج کرد و همین باعث گشایشهای بزرگی مثل؛ عضویت در پیمان شانگهای، عضویت در بریکس، ورود به اتحادیه اورآسیا، افزایش فروش نفت و فعال شدن مجدد پروژه کریدور شمال-جنوب از مسیر ایران شد.در دولت آقای پزشکیان کشور از نظر مدیریتی دچار یک شوک بزرگ خواهدشد. با تغییر وزرا و انتخاب افرادی از جناح مخالف دولت سیزدهم، همه مدیریتهای میانی نیز تغییر خواهد کرد و عدم ثبات مدیریت به کشور هزینههای زیادی تحمیل خواهدکرد. در طول چهار دههیِ پس از انقلاب متداول این بوده که دولتها دو دورهای و هشت ساله باشند تا کشور کمتر متحمل هزینه جابجایی مدیریتی شود. حتی مردم هم به یک فهم جمعی در این خصوص رسیدهاند و علیرغم عملکرد ضعیف دولتها و یا تلاش جناحهای رقیب، به دولتها اجازه دادهاند که در دورههای هشت ساله، برنامههای خود را اجرا کنند. شهادت آقای رئیسی متاسفانه این زنجیره را گسست و شوک بزرگی به کشور وارد کرد و آمدن یک دولت غیرهمگرا با دولت سیزدهم این شوک مدیریتی را دوچندان خواهدکرد. دولت احتمالی آقای جلیلی اما بیشترین همگرایی را با دولت سیزدهم خواهدداشت. آقای جلیلی در مسئله نگاه به شرق، خلاصه نکردن دنیا در آمریکا و چند کشور اروپایی و شرطی نکردن اقتصادکشور به رابطه با آمریکا، بیشترین همگرایی را با دولت مرحوم آقای رئیسی دارد. لذا ریلگذاری کلی انجام شده در کشور در سه سال اخیر تغییر نخواهد کرد و حداقل 4 سال و شاید 8 سال این فرصت فراهم باشد تا این رویکرد هم نتایج خود را در عمل نشان دهد.آقای جلیلی اگرچه تیم خود را در سطح وزرا و معاونین خواهدداشت اما حداقل در سطح مدیران میانی شاهد تغییرات شوکآور نخواهیم بود. برخی از وزرا و معاونین هم احتمالاً ابقا خواهندشد. لذا هزینه تغییرات مدیریتی در دولت آقای جلیلی نسبت به دولت آقای پزشکیان برای کشور بسیار کمتر خواهدبود.نقطه مزیت دولت آقای پزشکیان فعال کردن بخشی از طیف خاموش جامعه و افزایش مشارکت آنها در ساختار حکمرانی کشور خواهد که در جای خود بسیار مهم است. اما در بدنه طرفداران آقای جلیلی طیفی (از قبیل آقایان رائفیپور و رسایی) وجود دارد که برخلاف دیدگاه رهبری، دایره نظام و انقلاب را بسیار محدود و تنگنظرانه میبینند که افرادی مثل آقای قالیباف هم که همه عمر خود را صرف خدمت به انقلاب و کشور کردهاند، در آن نمیگنجند. این نگرش بیتردید یا جاهلانه است و یا مغرضانه. آقای جلیلی در صورت پیروزی اگر نتواند در کوتاهمدت مرزبندی خود را با چنین طیفی شفاف کند، در عمل دچار مشکلات جدی خواهدشد و شاید کار دولتش در همان چهار سال اول پایان یابد و اقبال مردم و نخبگان را برای دوره چهار ساله دوم از دست بدهد. جمعبندیبا توجه به مطالبی که بیان شد با اینکه شخص آقای پزشکیان را فردی سادهزیست، اخلاقمدار و در دایره انقلاب میدانم لیکن نداشتن پشتوانه و تیم اجرایی و وابستگی بیش از حد به جریانهای حامی (اصلاحات/اعتدال/کارگزاران) را برای اقتصاد و اقتدار کشور آسیبزا میدانم. برگشت به عقب و
۰:۳۹
شرطیکردنِ مجدد اقتصاد کشور به رابطه یک-طرفهتجربهنگاری اسدیفرد: و بیثمر با آمریکا و دو-سه کشور اروپایی را فرصتسوزی و گناه نابخشودنی میدانم. حضور فردی مثل آقای ظریف به عنوان محور کمپین تبلیغاتی ایشان، بسیار جای نگرانی دارد. فردی که حاضر است همه منافع ملی را فدای رابطه با آمریکا کند. نمونهاش که اخیراً اسناد آن منتشر شده، پروندهسازی در دولت روحانی برای افرادی است که بازوهای ایران در دور زدن تحریمها برای فروش نفت بودهاند.آقای جلیلی اگرچه زبان قشر خاکستری جامعه را بلد نیست و در اطراف خود به افرادی میدان داده است که دایره انقلاب را بسیار تنگنظرانه و محدود میبینند اما با ریلگذاری اقتصاد و سیاست کشور به سمت چندقطبی دیدن جهان و تکیه بر توانمندیهای درونی کشور، زاویه ندارد و انتخاب او شوک مدیریتی به کشور وارد نخواهد کرد. امید است به تدریج مرزبندی خود را با افراد حاشیهساز و تنگنظر هم مشخص کند و از همهیِ ظرفیتهای جامعه ایرانی فارغ از نگرشهای سیاسی استفاده کند.لذا با کمال احترام به تشخیص همهیِ دوستان؛ در دور دوم انتخابات به آقای جلیلی رای خواهم داد#رضا #اسدی_فرد10 تیر ماه 1403 شمسی
۰:۳۹