﷽
با توجّه به خِرد جمعی اسلام ربا و مشروب را حرام کرد
️
شارع برخی از مصوّبات عُقلائیه را پذیرفته و امضا کرده و برخی را هم نپذیرفته است؛ یعنی احکامی را که عُقلا به آن عمل می کنند و اصطلاحاً به آن «سیرۀ عُقلائیه» یا «بنای عُقلاء» یا «عقل جمعی» و «خِرَد جمعی» می گویند، این طور نیست که شارع همۀ این ها را پذیرفته باشد؛ بلکه بخشی از آن را نپذیرفته و صراحتاً ردّ هم کرده است.یکی دو تا مثال هم می زنم تا بحث روشن شود؛ مثلاً «ربا» در همۀ محیط های عُقلا جاری است. در صدر اسلام هم خیلی فراوان بوده و چیز جدیدی نیست و چه بسا اصلاً محور یک سنخ از تبادلات تجاری بوده و الآن هم هست. این از مصوّبات آن ها است که هم سیرۀ عُقلائیه بر آن است و هم بنای عُقلا؛ امّا شارع آمده و بالصّراحه آن را ردّ کرده است: (وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا) .
این آیه با صراحت خِرَد جمعی را در این مورد ردّ می کند. امثال این هم زیاد داریم؛ مثلاً مشروبات الکلی که شاید بتوان گفت خرید و فروش آن در محیط های عُقلایی بیش از نود و نُه درصد کشورها جایز است؛ شُربش هم جایز است و به این هم می گویند: «خِرَد جمعی»؛ امّا اسلام بالصّراحه می گوید: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ).
این آیه بر خلاف کسانی که «خِرَد جمعی» را مطرح می کنند تا «دیانت جمعی» را بکوبند و نابود کنند، خِرَد جمعی را در این مورد می کوبد.
خدا داد و ستد را حلال ، و ربا را حرام گردانيده است . سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ 275
+-اى كسانى كه ایمان آورده اید! شراب و قمار و بُت ها و تیرهاى بخت آزمایی، پلیدی از عمل شیطانند؛ پس، از آن ها دورى گزینید، باشد كه رستگار شوید. سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ 90




#سلوک_عاشورایی
#تعاون_و_همیاری
جلسه هشتم#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی@mojtabatehrani_ir
۱۰:۳۰