آیتالله عابدینی رفت، اما شیرینی آن انگور ماندگار است
آیتالله عابدینی، نماینده ولیفقیه و امام جمعه قزوین، از مردم خداحافظی و از سمت خود کنارهگیری کردند. علاوهبر فسادستیزی و عقلانیت در گفتار، سادهزیستی و مردمداریشان مثالزدنی بود؛ چندباری هم عکسهایشان حین خرید میوه و نان در شبکههای اجتماعی گرایه (ترند) شده بود.
سال ۹۸ که روزنامه جوان بودم و با راهنمایی دکتر گنجی مجموعه مصاحبههای «زیمؤمنانه» را انجام میدادم، با سختی حاجآقا را راضی به مصاحبهای کردم. ابتدای مصاحبه با انگورهایی که خودشان برای کاشت و برداشتش بیل میزدند، از من پذیرایی و طوری که ناراحت نشوم شرط کردند: «من را به عنوان مصداق زهد معرفی نکنید. طوری بنویسید که انگار طلبهای در مقام منبر خواسته است حرفش را بزند.»
سادگی و مردمدوستی آیتالله، دُرّ نایاب بود و همین هم مایه محبوبیتشان شد. در همین مصاحبه ایشان گفتند: «به مردم گفتهام زنگ خانهام را بزنید، باز نکردم سنگ بزنید!». این مصاحبه هنوز خواندنی و درسآموز است:javanonline.ir/fa/news/976625
امید است جایگزین ایشان نیز بر این سیره بماند.__
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
آیتالله عابدینی، نماینده ولیفقیه و امام جمعه قزوین، از مردم خداحافظی و از سمت خود کنارهگیری کردند. علاوهبر فسادستیزی و عقلانیت در گفتار، سادهزیستی و مردمداریشان مثالزدنی بود؛ چندباری هم عکسهایشان حین خرید میوه و نان در شبکههای اجتماعی گرایه (ترند) شده بود.
سال ۹۸ که روزنامه جوان بودم و با راهنمایی دکتر گنجی مجموعه مصاحبههای «زیمؤمنانه» را انجام میدادم، با سختی حاجآقا را راضی به مصاحبهای کردم. ابتدای مصاحبه با انگورهایی که خودشان برای کاشت و برداشتش بیل میزدند، از من پذیرایی و طوری که ناراحت نشوم شرط کردند: «من را به عنوان مصداق زهد معرفی نکنید. طوری بنویسید که انگار طلبهای در مقام منبر خواسته است حرفش را بزند.»
سادگی و مردمدوستی آیتالله، دُرّ نایاب بود و همین هم مایه محبوبیتشان شد. در همین مصاحبه ایشان گفتند: «به مردم گفتهام زنگ خانهام را بزنید، باز نکردم سنگ بزنید!». این مصاحبه هنوز خواندنی و درسآموز است:javanonline.ir/fa/news/976625
امید است جایگزین ایشان نیز بر این سیره بماند.__
۱۵:۱۸
خنثیسازی مصوبه کنکوری به اسم اصلاح!
مصوبه پر سروصدای کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه اصلاحات نهایی است. با استدلالهای کارشناسی و آماری میتوان نشان داد که اصل ایده این مصوبه دقیق و موجب تعمیق یادگیری، مرجعیت یافتن کتابهای درسی و سالهای تحصیل و رفع خسارتهای کنکور به رسم سابق است. اما این مصوبه، اصلاحات عمیقی میخواهد تا به عدالت نزدیک و ایرادات آن رفع شود.
در این بین باید دقت کرد که اصلاحات بهگونهای مصوبه را قلعوقمع نکنند که اصل ایده خنثی و تأثیر آزمونهای نهایی نمایشی شود. پیشنهاداتی همچون مثبت شدن تأثیر امتحانات نهایی آن هم تنها در پایه دوازدهم و به میزان ۳۵درصد (و حتی ۵۰ درصد)، دقیقاً خنثیسازی مصوبه به اسم اصلاح است و موجب میشود که تا ابد سایه پر مصیبت و فلاکتبار کنکور (به شیوه سابق) بر سر نظام آموزشوپرورش بماند.
از این رو، تلاش ما در مرکز پژوهشهای مجلس آن بود، اصلاحاتی را به تصمیمگیران پیشنهاد دهیم که ضمن تحکیم ایدههای مصوبه، نگرانیها را نیز برطرف سازد. عمده پیشنهادات اصلاحی ما بدین شرح بود:
۱) قطعی ماندن تأثیر سوابق در پایه دوازدهم۲) مثبت شدن تأثیر سوابق در پایه یازدهم۳) حذف تأثیر سوابق در پایه دهم (بهدلیل افت دانشآموزان پس از تغییر مقطع از متوسطه اول به متوسطه دوم)۴) اصلاح سهمیهبندی مناطق (بهجهت در نظر گرفتن محرومیتها و نمرههای پایین ناشی از محرومیت)۵) تعبیه دفترچه آزمون تشکیل سوابق تحصیلی یا برگزاری آزمون جامع برای افراد فاقد سابقه۶) تعبیه ردیف بودجه اختصاصی ویژه تجهیز و تکمیل منابع و امکانات زیرساختی برگزاری آزمونهای نهایی در آموزشوپرورش (اعم از تجهیزات فیزیکی و حقوقودستمزد معلمان و مصححان اوراق امتحانی)
این پیشنهادات در کنار برخی از موارد جزئی دیگر (همچون حل مسئله کنکور تربیت معلم) میتواند ما را به نظام سنجشی عادلانه و دقیق برساند و مسئله کنکور را مانند بسیاری از کشورهای پیشرو حل کند. انشاالله بتوان در فضایی کارشناسی، بهترین تصمیم را برای نظام آموزشی کشور اخذ نمود تا حداقل با گذشت سالها و تجربه خسارتهای کنکور به شیوه سابق، حال گامی به جلو برداریم نه اینکه چند گام عقبتر رویم و راه جلو رفت را هم مسدود نماییم.__
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
مصوبه پر سروصدای کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در آستانه اصلاحات نهایی است. با استدلالهای کارشناسی و آماری میتوان نشان داد که اصل ایده این مصوبه دقیق و موجب تعمیق یادگیری، مرجعیت یافتن کتابهای درسی و سالهای تحصیل و رفع خسارتهای کنکور به رسم سابق است. اما این مصوبه، اصلاحات عمیقی میخواهد تا به عدالت نزدیک و ایرادات آن رفع شود.
در این بین باید دقت کرد که اصلاحات بهگونهای مصوبه را قلعوقمع نکنند که اصل ایده خنثی و تأثیر آزمونهای نهایی نمایشی شود. پیشنهاداتی همچون مثبت شدن تأثیر امتحانات نهایی آن هم تنها در پایه دوازدهم و به میزان ۳۵درصد (و حتی ۵۰ درصد)، دقیقاً خنثیسازی مصوبه به اسم اصلاح است و موجب میشود که تا ابد سایه پر مصیبت و فلاکتبار کنکور (به شیوه سابق) بر سر نظام آموزشوپرورش بماند.
از این رو، تلاش ما در مرکز پژوهشهای مجلس آن بود، اصلاحاتی را به تصمیمگیران پیشنهاد دهیم که ضمن تحکیم ایدههای مصوبه، نگرانیها را نیز برطرف سازد. عمده پیشنهادات اصلاحی ما بدین شرح بود:
۱) قطعی ماندن تأثیر سوابق در پایه دوازدهم۲) مثبت شدن تأثیر سوابق در پایه یازدهم۳) حذف تأثیر سوابق در پایه دهم (بهدلیل افت دانشآموزان پس از تغییر مقطع از متوسطه اول به متوسطه دوم)۴) اصلاح سهمیهبندی مناطق (بهجهت در نظر گرفتن محرومیتها و نمرههای پایین ناشی از محرومیت)۵) تعبیه دفترچه آزمون تشکیل سوابق تحصیلی یا برگزاری آزمون جامع برای افراد فاقد سابقه۶) تعبیه ردیف بودجه اختصاصی ویژه تجهیز و تکمیل منابع و امکانات زیرساختی برگزاری آزمونهای نهایی در آموزشوپرورش (اعم از تجهیزات فیزیکی و حقوقودستمزد معلمان و مصححان اوراق امتحانی)
این پیشنهادات در کنار برخی از موارد جزئی دیگر (همچون حل مسئله کنکور تربیت معلم) میتواند ما را به نظام سنجشی عادلانه و دقیق برساند و مسئله کنکور را مانند بسیاری از کشورهای پیشرو حل کند. انشاالله بتوان در فضایی کارشناسی، بهترین تصمیم را برای نظام آموزشی کشور اخذ نمود تا حداقل با گذشت سالها و تجربه خسارتهای کنکور به شیوه سابق، حال گامی به جلو برداریم نه اینکه چند گام عقبتر رویم و راه جلو رفت را هم مسدود نماییم.__
۹:۰۰
یک پاراگراف از یادداشت را میگذارند و بعد هم میگویند حمله کنید!بعضی از حرفها، خودشان بهترین گواه بر حقانیت منطق است.
@ms_abdollahi
۱۳:۱۶
۱۳:۱۶
مسئله ناترازی انرژی را ساده و سیاسی نبینیم
این ایام که به دلیل ناترازی انرژی، مجبور به تحمل تعطیلی سراسری و خاموشی برق منازل هستیم، عمدتاً از چرایی اوضاع پرسش میشود. در واقع، جامعه ایرانی یکدفعه با واقعیت تلخی مواجه شده است و وقتی این واقعیت را با حرفها و حدیثهای سابق مسئولان کنار هم میگذارد، نمیتواند پاسخی برای آن بیابد.
در این میان عدهای، زخمی دیدهاند و تلاش میکنند تا مسئله را به موهوماتی مثل مزرعههای رمزارز چینیها در ایران یا صادرات برق رایگان به کشورهای همسایه ربط بدهند و از آب گلآلود در جنگ رسانهای ماهی بگیرند. عدهای دیگر نیز به فکر انتخاباتهای آتی هستند و حسابی با شعارهای پوپولیستی بازار گرمی میکنند و بحران بزرگ کسری انرژی در سه بخش گاز، برق و بنزین را به دورههای مدیریتی چند ماهه یا دو سه ساله تقلیل میدهند.
واقعیت اما این است که کسریها ریشههای عمیق و چند بعدی دارند و سیاسیبازی کردن با آنها، خیانت به ایران و تشدید کننده مسئله در سالهای آتی خواهد بود. برای فهم پیچیدگی مسئله و نیفتادن در دام برخی سیاستبازها، پیشنهاد میکنم دو گفتوگوی ذیل را مشاهده بفرمایید:
۱) گفتوگوی آقای محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در دولت دکتر حسن روحانی، و آقای داود منظور، رئيس سازمان برنامه و بودجه در دولت شهید رئيسی:azad.im/table/152/discussions/188/topics/426
۲) گفتوگوی آقای رضا اردکانیان، استاد دانشگاه صنعتی شریف و وزیر نیرو در دولت دوازدهم، و غلامحسین حسنتاش، کارشناس حوزه اقتصاد انرژی:azad.im/table/152/discussions/178/topics/416
درباره عدد و رقم کسری برق و گاز نیز پیشتر خیلی کوتاه نوشته بودم که میتوانید اینجا بخوانید:https://ble.ir/ms_abdollahi/-3360577411152474930/1734602119981__
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
این ایام که به دلیل ناترازی انرژی، مجبور به تحمل تعطیلی سراسری و خاموشی برق منازل هستیم، عمدتاً از چرایی اوضاع پرسش میشود. در واقع، جامعه ایرانی یکدفعه با واقعیت تلخی مواجه شده است و وقتی این واقعیت را با حرفها و حدیثهای سابق مسئولان کنار هم میگذارد، نمیتواند پاسخی برای آن بیابد.
در این میان عدهای، زخمی دیدهاند و تلاش میکنند تا مسئله را به موهوماتی مثل مزرعههای رمزارز چینیها در ایران یا صادرات برق رایگان به کشورهای همسایه ربط بدهند و از آب گلآلود در جنگ رسانهای ماهی بگیرند. عدهای دیگر نیز به فکر انتخاباتهای آتی هستند و حسابی با شعارهای پوپولیستی بازار گرمی میکنند و بحران بزرگ کسری انرژی در سه بخش گاز، برق و بنزین را به دورههای مدیریتی چند ماهه یا دو سه ساله تقلیل میدهند.
واقعیت اما این است که کسریها ریشههای عمیق و چند بعدی دارند و سیاسیبازی کردن با آنها، خیانت به ایران و تشدید کننده مسئله در سالهای آتی خواهد بود. برای فهم پیچیدگی مسئله و نیفتادن در دام برخی سیاستبازها، پیشنهاد میکنم دو گفتوگوی ذیل را مشاهده بفرمایید:
۱) گفتوگوی آقای محمد فاضلی، مشاور وزیر نیرو در دولت دکتر حسن روحانی، و آقای داود منظور، رئيس سازمان برنامه و بودجه در دولت شهید رئيسی:azad.im/table/152/discussions/188/topics/426
۲) گفتوگوی آقای رضا اردکانیان، استاد دانشگاه صنعتی شریف و وزیر نیرو در دولت دوازدهم، و غلامحسین حسنتاش، کارشناس حوزه اقتصاد انرژی:azad.im/table/152/discussions/178/topics/416
درباره عدد و رقم کسری برق و گاز نیز پیشتر خیلی کوتاه نوشته بودم که میتوانید اینجا بخوانید:https://ble.ir/ms_abdollahi/-3360577411152474930/1734602119981__
۱۶:۵۳
۱۲:۵۹
۱۲:۵۸
«استغفار» از ترس عذاب یا مایه زندگی؟
در همین روزهای ابتدایی مهمانی خدا پیشنهاد میکنم کتاب «استغفار و توبه» را دست بگیرید تا انشاءالله استفاده بیشتری از این ماه برده و مهیای شبهای قدر شویم. این کتاب شامل پنج گفتار حضرت آیتالله خامنهای(حفظهالله) در باب استغفار و توبه در ماه مبارک رمضان است و نکات بسیار نابی دارد که کمتر شنیدهایم. بهخصوص برای ما که عمدتاً از منبریون استغفار را از باب ترس عذاب آخرت شنیدهایم، نه از باب تأثیر آن بر خوب زیستن و موفقیت در زندگی دنیوی.
رهبر انقلاب بسیار مبسوط شرح دادهاند که گناه اولاً مانع نزول نعمات و رحمات است و دو اثر به صورت قطعی دارد: یک اثر معنوی که روح را از روحانیت و نورانیت میاندازد و معنویت را در انسان ضعیف میکند و اثر دیگر اینکه در صحنه اجتماعی و زندگی، آنجایی که احتیاج به پشتکار، مقاومت، اقتدار و اراده است، گناه گریبان انسان را میگیرد و او را از پا در میآورد. در این شرایط خداوند متعال نعمت بزرگی به انسان داده و آن، نعمت «استغفار» است که موجب از بین بردن آثار گناهان میشود.
یک توضیح زیبای دیگر در این گفتارها آن است که حضرت آقا استغفار از سهگونه گناه را لازم میدانند: گناهان «فردی»، «تعدی به غیر» و «جمعی». تکلیف گناهان فردی که مشخص است. گناه «تعدی به غیر» بهویژه مخصوص مسئولان است که هر تصمیمی میگیرند یا نمیگیرند، کلمه حرفی که میزنند یا نمیزنند و حتی امضایی که میکنند یا نمیکنند، خانوادههایی و حتی گاهی ملتی را تحت تأثیر قرار میدهد.
اما جالبترین نکته مربوط به «گناهان جمعی» ملتهاست. گناهانی که گاهی یک ملت یا جماعتی مؤثر، مبتلا به آن است. این نوع گناه، نعمتهای بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر جماعتها و ملتها مسلط میکند. همچون آن وقتی که ملتی در شهر تهران به دار آویختن مجتهد بزرگ شیخ فضلالله نوری را تماشا و با سکوت خود تأیید کردند و در اثر این گناه جمعی، حکومت مستبدانه رضا شاه بر مملکت مسلط شد. نکته این نوع گناه نیز آن است که آثار آن نه فقط شامل همان جماعتی که مرتکب گناه شدهاند نمیشود و بلکه گاهی عموم ملت را در بر میگیرد.
وصف «تقوا» نیز در این کتاب، هر چند کوتاه اما بسیار خواندنی است که با اینکه یادداشت را طولانی میکند اما حیفم میآید آن را نیز روایت نکنم. رهبر انقلاب تقوا را نوعی حساسیت، توجه و بر اساس این حساسیت، اجتناب از گناهان و استغفار در صورت ارتکاب گناه معنا میکنند. این روحیه آنقدر مهم است که امامان جمعه هر هفته موظفند جامعه را به تقوا توصیه نمایند و اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد یا مایه تقوایی مردم رقیق شود، ادامه حیات اسلامی ممکن نیست.
همچنین در کتاب توضیحاتی درباب شرایط استغفار، فرصت استغفار در شب قدر، لزوم شناخت گناهانمان و رابطه دعا و استغفار آمده که آنها نیز جذاب و برای عموم قابل استفاده است.__
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
در همین روزهای ابتدایی مهمانی خدا پیشنهاد میکنم کتاب «استغفار و توبه» را دست بگیرید تا انشاءالله استفاده بیشتری از این ماه برده و مهیای شبهای قدر شویم. این کتاب شامل پنج گفتار حضرت آیتالله خامنهای(حفظهالله) در باب استغفار و توبه در ماه مبارک رمضان است و نکات بسیار نابی دارد که کمتر شنیدهایم. بهخصوص برای ما که عمدتاً از منبریون استغفار را از باب ترس عذاب آخرت شنیدهایم، نه از باب تأثیر آن بر خوب زیستن و موفقیت در زندگی دنیوی.
رهبر انقلاب بسیار مبسوط شرح دادهاند که گناه اولاً مانع نزول نعمات و رحمات است و دو اثر به صورت قطعی دارد: یک اثر معنوی که روح را از روحانیت و نورانیت میاندازد و معنویت را در انسان ضعیف میکند و اثر دیگر اینکه در صحنه اجتماعی و زندگی، آنجایی که احتیاج به پشتکار، مقاومت، اقتدار و اراده است، گناه گریبان انسان را میگیرد و او را از پا در میآورد. در این شرایط خداوند متعال نعمت بزرگی به انسان داده و آن، نعمت «استغفار» است که موجب از بین بردن آثار گناهان میشود.
یک توضیح زیبای دیگر در این گفتارها آن است که حضرت آقا استغفار از سهگونه گناه را لازم میدانند: گناهان «فردی»، «تعدی به غیر» و «جمعی». تکلیف گناهان فردی که مشخص است. گناه «تعدی به غیر» بهویژه مخصوص مسئولان است که هر تصمیمی میگیرند یا نمیگیرند، کلمه حرفی که میزنند یا نمیزنند و حتی امضایی که میکنند یا نمیکنند، خانوادههایی و حتی گاهی ملتی را تحت تأثیر قرار میدهد.
اما جالبترین نکته مربوط به «گناهان جمعی» ملتهاست. گناهانی که گاهی یک ملت یا جماعتی مؤثر، مبتلا به آن است. این نوع گناه، نعمتهای بزرگ را زایل میکند و بلاهای سخت را بر جماعتها و ملتها مسلط میکند. همچون آن وقتی که ملتی در شهر تهران به دار آویختن مجتهد بزرگ شیخ فضلالله نوری را تماشا و با سکوت خود تأیید کردند و در اثر این گناه جمعی، حکومت مستبدانه رضا شاه بر مملکت مسلط شد. نکته این نوع گناه نیز آن است که آثار آن نه فقط شامل همان جماعتی که مرتکب گناه شدهاند نمیشود و بلکه گاهی عموم ملت را در بر میگیرد.
وصف «تقوا» نیز در این کتاب، هر چند کوتاه اما بسیار خواندنی است که با اینکه یادداشت را طولانی میکند اما حیفم میآید آن را نیز روایت نکنم. رهبر انقلاب تقوا را نوعی حساسیت، توجه و بر اساس این حساسیت، اجتناب از گناهان و استغفار در صورت ارتکاب گناه معنا میکنند. این روحیه آنقدر مهم است که امامان جمعه هر هفته موظفند جامعه را به تقوا توصیه نمایند و اگر تقوا در جامعه وجود نداشته باشد یا مایه تقوایی مردم رقیق شود، ادامه حیات اسلامی ممکن نیست.
همچنین در کتاب توضیحاتی درباب شرایط استغفار، فرصت استغفار در شب قدر، لزوم شناخت گناهانمان و رابطه دعا و استغفار آمده که آنها نیز جذاب و برای عموم قابل استفاده است.__
۱۹:۲۰
۱۹:۲۰
۲۰:۰۴
۰:۱۸
مهمترین #سرمایهگذاری_برای_تولید، نیروی انسانی خلاق و تولیدگرا است که با رویکرد آموزش ضمن تولید در هنرستانها محقق خواهد شد.در آییننامه تقویت و توسعه مهارتآموزی دانشآموزان که در تاریخ ۱۴۰۳/۲/۵ در هیأت دولت سیزدهم به تصویب رسید، وزارت آموزشوپرورش مکلف شده است که ۲۵۰۰ هنرستان تولیدی و کارآفرین را راهاندازی کند.این نوع آموزش، هنرجو را با نیازها و استانداردهای بازار و کارآفرینی آشنا میکند و ازسویی برای او و هنرستان نیز درآمدآفرین و انگیزهبخش است.هنرجویی که مثلاً به جای یک تابلو، ده تابلو آن هم بهگونهای که قابل عرضه به بازار باشد، تولید میکند، در مرحله اول بیشتر یاد خواهد گرفت و آماده کارآفرینی موفق و تولید پس از فارغالتحصیلی میشود.باید با سیاستگذاری زنجیر را از پای هنرستانها گشود و موانع تولید را که سد راه آنهاست برطرف کرد تا به #هر_هنرستان_یک_هلدینگ_تولیدی رسید._
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
۱۰:۴۷
اصرار سازمان اداری و استخدامی به برگزاری آزمون استخدامی آموزشوپرورش در خردادماه یعنی باز هم گزینشهای عجلهای، تأخیر در اعلام نتایج، اضطراب کمبود معلم در آغاز سال تحصیلی، عدم امکان برگزاری دوره یکساله نومعلمان و ورود معلم آموزش ندیده به کلاس درس!چقدر باید از داستانهای تکراری و عدم عبرت از گذشته ضربه خورد؟ گویا هیچ انباشت تجربهای در نظام حکمرانی نیست و هر تیم مدیریتی جدیدی که در سازمانی مستقر میشوند باید هر مسئله و مشکلی را شخصاً و از ابتدا تجربه کنند! مدیران هم که زود به زود تغییر میکنند و در نتیجه هیچ عبرتی از مشکلات مدیریتی و بیتجربگیهای گذشته حاصل نمیشود و مشکلات الیالابد ادامه دارد!_
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
۷:۳۰
سرمقالهای کمیاب در باب عشق و عاشقی در شعر فارسی
سرمقاله امروز روزنامه جوان درباره شعر عاشقانه خواندنی است. جناب صادقیان، سردبیر، دیدار رهبر معظم انقلاب را با شاعران که در آن فرمودند «گفتن شعر عاشقانه هیچ اشکالی ندارد» بهانه قرار دادهاند تا به «عشق عفیف» در غزل فارسی بپردازند.در بخش دوم سرمقاله نیز بیتی از حزین لاهیجی (شادم که از رقیبان، دامنکشان گذشتی/ گو مشتِ خاکِ ما هم بر باد رفته باشد) را که رهبری در سخنان خود بیان داشتهاند شرح دادهاند و به مفهوم «دامنکشان» پرداختهاند.این سرمقاله را اینجا بخوانید:
https://www.javanonline.ir/005PUB_
نگاشت | محمدصادق عبداللهی
@ms_abdollahi
سرمقاله امروز روزنامه جوان درباره شعر عاشقانه خواندنی است. جناب صادقیان، سردبیر، دیدار رهبر معظم انقلاب را با شاعران که در آن فرمودند «گفتن شعر عاشقانه هیچ اشکالی ندارد» بهانه قرار دادهاند تا به «عشق عفیف» در غزل فارسی بپردازند.در بخش دوم سرمقاله نیز بیتی از حزین لاهیجی (شادم که از رقیبان، دامنکشان گذشتی/ گو مشتِ خاکِ ما هم بر باد رفته باشد) را که رهبری در سخنان خود بیان داشتهاند شرح دادهاند و به مفهوم «دامنکشان» پرداختهاند.این سرمقاله را اینجا بخوانید:
https://www.javanonline.ir/005PUB_
۷:۱۰
20517.pdf
۳.۱۸ مگابایت
۱۲:۴۱
۹:۱۸