عکس پروفایل حکمت طبیعیح

حکمت طبیعی

۶۸عضو
thumnail
undefinedبرگزاری کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی
undefinedبه گزارش روابط عمومی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، «کارگاه ویراستاری عربی؛ با تأکید بر نیازهای تصحیح متون فلسفی»، با تدریس دکتر حامد آرضائی، به صورت حضوری، برگزار می‌شود.
undefinedتعداد جلسات: ۶ جلسه
undefinedزمان: سه‌شنبه‌ها ساعت 16-14 (شروع از ۸ خردادماه 1403)
undefinedمکان: تهران، خیابان ولی‌عصر، خیابان نوفل لوشاتو، کوچه آراکلیان، شماره 4؛ مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
undefinedلینک ثبت‌نام:https://lms.irip.ac.ir/enrol/index.php?id=208
undefinedبرای دانلود طرح درس کلیک نمایید.
undefinedhttps://t.me/hekmatfalsafe
undefined @naturalphilosophy

۱۷:۵۳

thumnail
undefined مدرسه بهاره حکمت طبیعی

undefined سلسله نشست‌های «درآمدی بر تاریخ علوم در تمدن اسلامی»

undefinedundefined برگزارکنندگان:
undefinedهسته پژوهشی حکمت طبیعی و گروه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران
undefined اندیشکده الهیات سلامت دانشگاه امام صادق (ع)
undefined زمان: شنبه‌ها و دوشنبه‌های اردیبهشت‌ماه و خرداد‌ماه 1403undefined ساعت: جداگانه اعلام خواهد شد.undefined مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی
*undefined تمامی نشست ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می‌شوند.
undefined پیوند شرکت در نشست:https://www.skyroom.online/ch/iums/teb
undefined پیوند ثبت‌نام در دوره:https://forms.gle/yd73MNv5phH98SZK7
undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined گروه پژوهشی حکمت طبیعی اندیشکده الهیات سلامت
undefined @salamat_isuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۱۰:۲۵

thumnail
undefinedundefined سلسله نشست‌های "درآمدی بر تاریخ علوم در تمدن اسلامی"
undefined نشست ششم با عنوان: روش شناسی تجربی ابن سینا در علوم طبیعی
undefined سخنران: دکتر روح الله فداییدانش آموخته دکتری فلسفه دانشگاه تربیت مدرس تهران
undefined زمان: شنبه 19 خرداد ماه 1403undefined ساعت: 13 تا 16undefined مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی
undefined سخنرانی به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می شود.undefined پیوند شرکت در نشست:https://www.skyroom.online/ch/iums/teb
undefinedundefined برگزارکنندگان: undefinedهسته پژوهشی حکمت طبیعیو گروه تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران undefinedاندیشکده الهیات سلامت دانشگاه امام صادق (ع)

۱۸:۰۷

بازارسال شده از اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت
thumnail
#یادداشت
undefined مطالعه طبیعیات دوره اسلامی چه دستاورد معرفتی برای ما دارد؟

undefined دکتر حامد آرضائی

undefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined
undefined اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت

undefined @salamat_isuundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefinedundefined

۵:۴۲

بازارسال شده از اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت
undefined زمانی که کار ترجمه، ویراست و پی نوشت های کتاب «درآمدی تاریخی بر فلسفه طبیعی در جهان اسلام» به پایان رسید، از پروفسور جان مک گینس پژوهشگر طبیعیات ابن سینا و استاد دانشگاه میسوری سنت لویس امریکا خواستیم مقدمه ای برای اثر بنگارد. در پی مکاتبه موضوعی که برای مقدمه به ایشان پیشنهاد دادیم این بود که «چرا طبیعیات دوره اسلامی؟».
undefined فارغ از آنچه ایشان برای ما نگاشتند-که علاقمندان می توانند برای مطالعه آن به اصل اثر مراجعه نمایند- در حقیقت این سؤال ذهن هر پژوهشگر تاریخ فلسفه و علم را به خود جلب می کند. واقعا مطالعه طبیعیات دوره میانه و از جمله دوره اسلامی چه دستاورد معرفتی را برای ما می تواند داشته باشد؟
undefined می دانیم پیشرفت های علمی در زمینه دانش های طبیعی و با محوریت فیزیک و شیمی فضای اندیشه ای دانشورزان را در سه سده اخیر بسیار دگرگون کرده است. حتی تحولات خود این دوره اینقدر گسترده است که نمی توان به راحتی از یک گفتمان طبیعیاتی واحد مدرن سخن گفت و در دانش هایی مانند فیزیک شاخه ها و گرایش های موازی به وجود آمده که برای پاسخگویی به سؤالات ما درباره جهان طبیعی در کنار هم به علم ورزی می پردازند.
undefined برای اینکه زیادی گویی نکرده باشم، نظر خود را درباره پاسخ به سؤال یادشده بدون مقدمه یاد می کنم و اصل موضوع را در پرونده ای خاص در کانال «حکمت طبیعی» در هفته های آینده مورد توجه قرار خواهم داد. یکی از نکاتی که درباره طبیعیات دوره اسلامی بایستی مورد توجه قرار داد این است که با توجه به پیش زمینه های نظرورزانه فلسفی در نگرش طبیعی دانان دوره اسلامی، بسیاری از مباحثی که اندیشه ایشان وارد شده از سنخ «فلسفه طبیعی(Natural Philosophy)» و «جهان شناسی فلسفی(Philosophical Cosmology)» است و نه صرفا جزئیات دانش های طبیعی. با بازخوانی و بازسازی آثار فیلسوفان مسلمان درباره مباحث طبیعت شناختی به بسیاری بحث های جالب بر می خوریم که همین امروزه نیز در فاصله مرزی میان فلسفه و علوم طبیعی از جمله فلسفه و فیزیک مورد کاوش قرار می گیرد. بحث هایی مانند چیستی جسم، حرکت، ماهیت زمان و مکان، قابلیت و فعلیت امور طبیعی، نسبت عوالم کیهانی، تناهی و عدم تناهی ابعاد و همچنین بحث های فلسفی درباره خلأ و ملأ و مرزهای پایانی کیهان (فلک محدّد)، ماهیت نور و بسیاری موضوعات دیگر بخش های شایان توجهی از طبیعیات دوره اسلامی هستند که هنوز در فلسفه فیزیک و فلسفه های دیگر علوم طبیعی موضوعاتی زنده و بحث برانگیز را تشکیل می دهند.
undefined دیگر اینکه نگرش طبیعت شناختی فیلسوفان مسلمان علاوه بر محتوای علمی، از منظر روش شناسی علمی نیز بسیار قابل توجه است. سیطره اندیشه منطقی نزد طبیعی دانان مشاءی-سینوی و فراروی از آن در نگرش های اشراقی مایه حاصلخیزی را برای پژوهش درباره «علم شناسی فلسفی» طبیعی دانان دوره اسلامی فرا آورده است. موضوعی که توجه بسیاری از اندیشمندان غربی را در نگاشته هایشان به خود جلب کرده است. این پژوهشگران کوشش نموده اند به بازسازی اندیشه دانشمندان دوره اسلامی در رابطه با فلسفه علم بپردازند و با طرح مسائلی مانند نسبت تجربه و استقراء، روش شناسی علمی ایشان را به عنوانی دستاوردی نو در زمانه خودشان مورد بررسی قرار دهند.
undefined ضیق مجال اجازه یادآوری نکات بعدی را نمی دهد. فقط در پایان یادآور می شوم که دانش نفس شناسی نیز به طور سنتی در متون طبیعیات طبقه بندی می شده است. همین نکته کافی است تا پژوهشگران امکان پژوهش های میان رشته ای دامنه داری در حوزه های معرفت شناسی (Epistemology)، فلسفه ادراک حسی(Philosophy of perception)، روان شناسی و روان پزشکی، فلسفه ذهن(Philosophy of mind)، علوم شناختی(Cognitive Science) و حتی فلسفه پزشکی(Philosophy of medicine) را در متون طبیعیات دوره اسلامی بیابند؛ نه الزاما در جست وجوی پاسخ های نهایی بلکه در مسیر بررسی، بازاندیشی و بازتولید دیدگاه های طبیعی دان/نفس شناسان مسلمان که به نحوی دیگر بدین موضوعات می اندیشیده اند.

۵:۴۲

بازارسال شده از Samera
thumnail

۱۰:۵۶

حکمت طبیعی
undefined تصویر
undefined شعر از علامه شيخ محمّد حسين اصفهانى (مفتقر)
باده بده ساقيا! ولى ز خمِّ غدير چنگ بزن مطربا! ولى به ياد اميرتو نيز اى چرخ پير! بيا ز بالا به زير دادِ مسرّت بده، ساغر عشرت بگير
بلبل نطقم چنان قافيهْ پرداز شد كه زُهره در آسمان به نغمه دمساز شدمحيط كون و مكان، دايره ساز شد سَرور روحانيان هو العلىُّ الكبير
وادى خمّ غدير، منطقه نور شد؟ يا ز كف عقل پير، تجلّى طور شد؟يا كه بيانى خطير ز سرِّ مستور شد؟ يا شده در يك سرير قَرانِ شاه و وزير؟
چون به سرِ دست شاه، شير خدا شد بلند به تارك مهر و ماه، ظلِّ عنايت فكندبه شوكت فرّ و جاه، به طالعى ارجمند شاه ولايتْ پناه، به امر حق شد امير
مژده! كه شد مير عشق وزير عقل نخست به همّت پير عشق، اساسِ وحدت،دُرست‏به آب شمشير عشق نقش دوئيَّت بشست به زير زنجير عشق، شير فلك شد اسير
فاتح اقليمِ جود به جاى خاتم نشست؟ يا به سپهرِ وجود نيّر اعظم نشست؟يا به محيط شهود مركز عالم نشست؟ روى حسود عنود سياه شد همچو قير
جلوه به صد ناز كرد ليلى حسن قِدَم پرده ز رُخ باز كرد بدْر منير ظُلَم‏نغمهْ‏گرى ساز كرد معدن كلّ حِكم يا سخن آغاز كرد عنِ اللَّطيفِ الخبير:
به هر كه مولا منم، على‏ست مولاى او نسخه اسما منم، على‏ست طغراى اوسرِّ معمّا منم، على‏ست مَجْلاى او محيط انشا منم، على مَدار و مدير
طور تجلّى منم، سينه سينا على ‏ستسرِّ انا اللَّه منم، آيت كبرا على‏ ست‏ذرّه بيضا منم، لؤلؤ لالا على ‏ست      شافع عقبى منم، على مُشار و مُشير
حلقه افلاك را، سلسلهْ جنبان على‏ ست   قاعده خاك را، اساس و بنيان على‏ ست‏دفتر ادراك را، طراز و عنوان على ‏ست  سيّد لولاك را، على وزير و ظهير
دايره كن فكان، مركز عزم على‏ ستعرصه كون و مكان، خطّه رزم على ‏ست‏در حرم لا مكان خلوت بزم على‏ ست      روى زمين و زمان به نور او مُستَنير
يوسف كنعان عشق، بنده رخسار اوست   خضر بيابان عشق، تشنه گفتار اوست‏موسىِ عمران عشق، طالب ديدار اوست  كيست سليمان عشق بر درِ او؟ يك فقير
اى به فروغ جمال آينه ذو الجلالمفتقر خوشْ مقال مانده به وصف تو لال‏گرچه بُراق خيال در تو ندارد مجال   ولى ز آب زلال، تشنه بود ناگزير
‌•┈┈••✾••┈┈•
عید ولایت مولا، خجسته و مهنا undefined

۱۰:۵۷

در حال حاضر نمایش این پیام پشتیبانی نمی‌شود.

thumnail
undefined نشست‌های حکمت پزشکی در آیینه اندیشه سینوی ۱۴۰۳
undefined قلب گرایی 🫀 و مغز گرایی undefined در سنت ارسطویی و جالینوسی و بازتاب آن در آثار #ابن_سینا
undefinedدکتر شهرزاد ایران‌نژادمؤسسه تاریخ داروسازی و پزشکی دانشگاه ماربورگ آلمان
undefined سه‌شنبه ۱۹ تیرماه، ساعت ۱۰:۳۰
undefined فرهنگستان علوم پزشکی ایران
undefined با همکاری گروه حکمت فرهنگستان و گروه پژوهشی حکمت طبیعی
undefined حضوری و مجازی
undefined https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat
undefined https://t.me/naturalphilosophy

۱۲:۵۵

thumnail
سلام و ادب
این عبارت جالب، از مقاله ای خواندنی از پروفسور گوتهارد اشترومایر است. در این مقاله نسبت اندیشه سینوی با پزشکی جالینوسی مورد توجه قرار گرفته است.در دومین نشست مقاله خوانی حکمت و تاریخ، این مقاله مورد تدقیق و توجه قرار می‌گیرد:

۱۸:۵۵

thumnail
undefinedنشست ماهیانه مقاله خوانی حکمت و تاریخ پزشکی undefinedundefinedنشست دومundefined
undefinedundefined عنوان مقالهAvicenna between Galen and Aristotle (by: Gotthard Strohmaier)
undefined ارائه: دکتر مجید دادمهرعضو هیئت علمی گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران
undefined چهارشنبه 1403/4/20undefined 13 تا 14:30undefined مکان: دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی ایران، سالن جرجانی
undefined نشست به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) برگزار می شود.undefined پیوند شرکت در نشست:https://www.skyroom.online/ch/iums/teb

۲۰:۱۲

بازارسال شده از اندیشکده حکمت طبیعی و الهیات سلامت
thumnail
undefined #خبر_خوش
undefined با عنایت به درخواست‌های فراوان برای بهره‌مندی از محتوای دوره مدرسه رمضانی شفاء: گذری بر یافته‌های علمی در الهیات سلامت ، امکان دسترسی به فایل‌های این دوره برای تمامی علاقه‌مندان فراهم شده است.
undefined در صورت تمایل به تهیه دوره مدرسه رمضانی شفاء: گذری بر یافته‌های علمی در الهیات سلامت به شناسه @amirhoseinf پیام بدهید.

۱۱:۱۸

بازارسال شده از کارگروه مواریث کمیته فرهنگ و تمدن
thumnail

۱۱:۲۷

حکمت طبیعی
undefined تصویر
بازارسال شده از زیر گروه حکمت فرهنگستان
thumnail
undefinedundefined سلسله نشست‌های حکمت پزشکی در آیینه اندیشه سینوی
undefined رویکرد میان رشته رشته ای قطب الدین شیرازی به مبانی پزشکی؛ درآمدی بر بررسی عضو/اعضای مبدأ قوا
undefined دکتر حامد آرضائیعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
undefined سه‌شنبه ۱۵ آبان، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲
undefined فرهنگستان علوم پزشکی ایران
undefined https://www.skyroom.online/ch/farhangestan/hekmat

undefined https://t.me/naturalphilosophy

۱۷:۳۲