۱۰ آبان
هدیهٔ روز دانش آموزقسمت چهارم
جلسه تمام شد. آمدم بروم ناگهان برگشتم و گفتم: بچهها فقط حواستان باشد این کتاب ارزشمند است و باید به آن احترام گذاشته شود. روی زمین نگذارید. پاهای خود را سمت آن دراز نکنید. با آن شوخی نکنید و با بیتوجهی دست نگیرید. دیدم بچهها حساس شدند و سعی کردند بیشتر رعایت کنند...
نمی توانم بگویم از واکنش بچهها اضطراب نداشتم، از اینکه پس بزنند یا مسخره کنند. اما چنین اتفاقی نیفتاد که هیچ. بعد که صحبتهایم تمام شد و در حال خروج از سالن بودم، چند نفر از بچهها دورم جمع شدند و ابراز احساس کردند.
یکی گفت: خانم ما باورمون نمیشه بخاطر ما انرژی گذاشتید، وقت گذاشتید و یک هدیه مخصوص تهیه کردید. همین که این انرژی را گذاشتید خیلی برایمان ارزشمند است و این هدیه را دوست داریم. یکی گفت: خانم تا حالا کسی برای ما به این شکل ویژه تلاش نکرده بود. تلاش شما برای گرایش پیدا کردن ما ارزشمند هست. دیگری گفت: ما در خانه همیشه قرآن داشتیم ولی من هیچ وقت سمتش نرفتم. اما اینبار ترغیب شدم ببینم واقعا این چه کتابی است که شما انقدر نسبت به آن عشق و علاقه نشان میدهید. قول میدهم که بخوانم.
این گذشت تا یک روز چند نفر از مادرها مدرسه آمدند. خیلی ابراز لطف و قدردانی داشتند. یکی گفت: دخترم گفته من به احترام کار معلمم باید این قرآن را بخوانم و میبینم که هر شب یک صفحه میخواند. یکی گفت: دخترم با خنده گفته آخر این خانم معلم مرا مسلمان میکند... علاقهمند شدهام و واقعا وقتی با نیت باز میکنم جوابهای دقیقی میآید...حس خوبی بود. خیلی خوب. بغض و اشک و سجده شکر... و زمزمه کردن این جمله معروف: «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه»
قضیه به اینجا ختم نشد. هر جلسه از بچهها میخواستم قرآنهای خود را بیاورند. و ساعت قرآن از روی کتاب آسمانی میخواندیم. و هرکس مخصوص خود یک کتاب آسمانی داشت... کتابی که در دنیا و آخرت ان شالله همراه ایشان خواهد شد. همراه و دستگیر...
فیلمی که در ادامه میآید ببینید. ببینید واقعا نقش معلم و مدرسه در معرفی این کتاب آسمانی چقدر میتواند مهم و موثر باشد...گاهی مشکل کوتاهی ماست...
" /> مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
جلسه تمام شد. آمدم بروم ناگهان برگشتم و گفتم: بچهها فقط حواستان باشد این کتاب ارزشمند است و باید به آن احترام گذاشته شود. روی زمین نگذارید. پاهای خود را سمت آن دراز نکنید. با آن شوخی نکنید و با بیتوجهی دست نگیرید. دیدم بچهها حساس شدند و سعی کردند بیشتر رعایت کنند...
نمی توانم بگویم از واکنش بچهها اضطراب نداشتم، از اینکه پس بزنند یا مسخره کنند. اما چنین اتفاقی نیفتاد که هیچ. بعد که صحبتهایم تمام شد و در حال خروج از سالن بودم، چند نفر از بچهها دورم جمع شدند و ابراز احساس کردند.
یکی گفت: خانم ما باورمون نمیشه بخاطر ما انرژی گذاشتید، وقت گذاشتید و یک هدیه مخصوص تهیه کردید. همین که این انرژی را گذاشتید خیلی برایمان ارزشمند است و این هدیه را دوست داریم. یکی گفت: خانم تا حالا کسی برای ما به این شکل ویژه تلاش نکرده بود. تلاش شما برای گرایش پیدا کردن ما ارزشمند هست. دیگری گفت: ما در خانه همیشه قرآن داشتیم ولی من هیچ وقت سمتش نرفتم. اما اینبار ترغیب شدم ببینم واقعا این چه کتابی است که شما انقدر نسبت به آن عشق و علاقه نشان میدهید. قول میدهم که بخوانم.
این گذشت تا یک روز چند نفر از مادرها مدرسه آمدند. خیلی ابراز لطف و قدردانی داشتند. یکی گفت: دخترم گفته من به احترام کار معلمم باید این قرآن را بخوانم و میبینم که هر شب یک صفحه میخواند. یکی گفت: دخترم با خنده گفته آخر این خانم معلم مرا مسلمان میکند... علاقهمند شدهام و واقعا وقتی با نیت باز میکنم جوابهای دقیقی میآید...حس خوبی بود. خیلی خوب. بغض و اشک و سجده شکر... و زمزمه کردن این جمله معروف: «ما مامور به تکلیفیم نه نتیجه»
قضیه به اینجا ختم نشد. هر جلسه از بچهها میخواستم قرآنهای خود را بیاورند. و ساعت قرآن از روی کتاب آسمانی میخواندیم. و هرکس مخصوص خود یک کتاب آسمانی داشت... کتابی که در دنیا و آخرت ان شالله همراه ایشان خواهد شد. همراه و دستگیر...
فیلمی که در ادامه میآید ببینید. ببینید واقعا نقش معلم و مدرسه در معرفی این کتاب آسمانی چقدر میتواند مهم و موثر باشد...گاهی مشکل کوتاهی ماست...
" /> مشاهدات، تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
۷:۱۳
۱۰:۰۹
۱۳ آبان
۱۰:۵۵
۱۴ آبان
فعالیتهایم در فضای مجازی
در این سالهای دور از وطن، به ناچار فعالیتهایم در فضای مجازی گسترش یافت. همهٔ دغدغهام رشد و بالندگی مردم سرزمینم ایران و تمام فارسیزبانان در سراسر دنیاست. و البته آرزو دارم پس از آن برای همهٔ مردم جهان نیز محقق بشود.
کانال «تا انتهای افق»: شرح مشاهدات، تجارب و یادداشتهایم در فرانسه، هلند و ایرانhttps://ble.ir/ninfrance
کانال «منِ بابرنامه»: آموزش چشمانداز نویسی، تعیین هدف و برنامهریزی استراتژیک در زندگی فردی و اجتماعی به همراه تکنیکهای مدیریت زمان و انرژی
https://ble.ir/manebabarname
کانال «منِ نوجوانِ بابرنامه»: محتوای فوق با بخشهای جدید، مخصوص نوجوانان
https://ble.ir/nojavanebabarname
کانال «چهل حدیث به زبان ساده»: روخوانی و توضیح کتاب شرح اربعین حدیث امام خمینی، که یک کتاب اخلاقی است و در اصلاح و بهبود اخلاق الهی ما تحول بنیادین ایجاد میکند.
https://ble.ir/chelhadisemam
کانال «آموزش زبان فرانسوی»: آموزش زبان فرانسوی به زبان ساده از صفر و برای افراد کاملا مبتدی. با دریافت مدرک بینالمللی دلف، از کشور فرانسه https://ble.ir/ninfranc2
کانال «سیر مطالعاتی آثار کمتر خوانده شدهٔ علامه شهید مرتضی مطهری»
https://ble.ir/shahidmotahari_asar
روخوانی کتاب «دفترِ دل»؛ هرآنچه باید درباره قلب خود بدانید...https://ble.ir/resaledel
کانال «حجاب جهانی»؛ ثبت مطالب مرتبط با انتخاب پوشش جهان و ایران
https://ble.ir/hejabejahani
تمامی این کانالها در ایتا، تلگرام، اینستاگرام و آپارات هم برقرار است. و صوتها در پادکست شنوتو نیز بارگزاری شده است.
در این سالهای دور از وطن، به ناچار فعالیتهایم در فضای مجازی گسترش یافت. همهٔ دغدغهام رشد و بالندگی مردم سرزمینم ایران و تمام فارسیزبانان در سراسر دنیاست. و البته آرزو دارم پس از آن برای همهٔ مردم جهان نیز محقق بشود.
کانال «تا انتهای افق»: شرح مشاهدات، تجارب و یادداشتهایم در فرانسه، هلند و ایرانhttps://ble.ir/ninfrance
کانال «منِ بابرنامه»: آموزش چشمانداز نویسی، تعیین هدف و برنامهریزی استراتژیک در زندگی فردی و اجتماعی به همراه تکنیکهای مدیریت زمان و انرژی
https://ble.ir/manebabarname
کانال «منِ نوجوانِ بابرنامه»: محتوای فوق با بخشهای جدید، مخصوص نوجوانان
https://ble.ir/nojavanebabarname
کانال «چهل حدیث به زبان ساده»: روخوانی و توضیح کتاب شرح اربعین حدیث امام خمینی، که یک کتاب اخلاقی است و در اصلاح و بهبود اخلاق الهی ما تحول بنیادین ایجاد میکند.
https://ble.ir/chelhadisemam
کانال «آموزش زبان فرانسوی»: آموزش زبان فرانسوی به زبان ساده از صفر و برای افراد کاملا مبتدی. با دریافت مدرک بینالمللی دلف، از کشور فرانسه https://ble.ir/ninfranc2
کانال «سیر مطالعاتی آثار کمتر خوانده شدهٔ علامه شهید مرتضی مطهری»
https://ble.ir/shahidmotahari_asar
روخوانی کتاب «دفترِ دل»؛ هرآنچه باید درباره قلب خود بدانید...https://ble.ir/resaledel
کانال «حجاب جهانی»؛ ثبت مطالب مرتبط با انتخاب پوشش جهان و ایران
https://ble.ir/hejabejahani
تمامی این کانالها در ایتا، تلگرام، اینستاگرام و آپارات هم برقرار است. و صوتها در پادکست شنوتو نیز بارگزاری شده است.
۵:۰۵
۲۰:۴۷
۱۶ آبان
۱۵:۲۱
۱۵:۲۱
۱۵:۲۱
۱۵:۲۱
۱۷ آبان
۱۶:۰۴
۱۶:۰۴
۱۶:۰۴
۲۱ آبان
۱۲:۱۹
۱۲:۱۹
۱۲:۱۹
۱۲:۱۹
۱۲:۱۹
۱۲:۱۹
۲۳ آبان
برسد به دست برخی ایرانیهای ساکن خارج
از جمله صحنه های بسیار ضایع در خارج از کشور، دیدن یک ایرانی است که در برابر ساکنان آن کشور احساس کوچکی و پایین بودن میکند و بسیار در گفتار و رفتارش واضح است.
و از آن بدتر آن دسته از ایرانیها هستند که نمیدانم با چه محاسبهای در گفتگوهایی که در جمع مثلا همکاران یا دوستان خارجی شکل میگیرد، از کشور خود بد میگویند و از آن کشور تعریف میکنند.
بارها واکنش و عکس العمل این دوستان و همکاران خارجی را در فرانسه و هلند دیدهام که بسیار تعجب کردهاند و حتی بدشان آمده.
برایشان بیمعنی است که کسی بیمقدمه و بیربط از کشور خودش بد بگوید. حالا به هر دلیل. و موضوع را داخلی میدانند که تازه آدم باید آبروداری کند. و از آن بدتر و به زبان خودشان حال بهم زن این است که مثلا از کشور آنها تعریف و تمجید شود. چون خود آنها به بسیاری از بخشهای دولتی و اجرایی کشور خود معترض هستند و مدام در بحث و جدل و نقد داخلی بین خودشان هستند و برایشان مصنوعی و مسخره است که کسی بیاید از آن سیستم تعریف کند.
این را گفتم که بدانیم... و اول فکر کنیم بد صحبت کنیم. تشخیص دهیم در چه مکانی و در چه زمانی هستیم...
تحمل بعضی دوستان ایرانی در این موقعیتها خیلی خیلی سخت است.
فرض کنید دارم با هیجان و مستند از ظرفیتها و توانمندیها و دستاوردهای کشورم میگویم تا ایران و ایرانی را بالا ببرم. بعد یک دفعه یک ایرانی پیدا میشود که بدترین حرفها را درباره سرزمین خودش میزند... و جالب اینکه اصلا شخصیت محبوبی ندارد و با این کار حس بقیه نسبت به او منفیتر هم میشود...
دنیا، فقط داخل ایران و شبکههای اجتماعی خصوصی شما یا ماهوارههای فارسی زبان نیست. کمی گستردهتر و با دیدگاه های متفاوتتر است...
" /> تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
از جمله صحنه های بسیار ضایع در خارج از کشور، دیدن یک ایرانی است که در برابر ساکنان آن کشور احساس کوچکی و پایین بودن میکند و بسیار در گفتار و رفتارش واضح است.
و از آن بدتر آن دسته از ایرانیها هستند که نمیدانم با چه محاسبهای در گفتگوهایی که در جمع مثلا همکاران یا دوستان خارجی شکل میگیرد، از کشور خود بد میگویند و از آن کشور تعریف میکنند.
بارها واکنش و عکس العمل این دوستان و همکاران خارجی را در فرانسه و هلند دیدهام که بسیار تعجب کردهاند و حتی بدشان آمده.
برایشان بیمعنی است که کسی بیمقدمه و بیربط از کشور خودش بد بگوید. حالا به هر دلیل. و موضوع را داخلی میدانند که تازه آدم باید آبروداری کند. و از آن بدتر و به زبان خودشان حال بهم زن این است که مثلا از کشور آنها تعریف و تمجید شود. چون خود آنها به بسیاری از بخشهای دولتی و اجرایی کشور خود معترض هستند و مدام در بحث و جدل و نقد داخلی بین خودشان هستند و برایشان مصنوعی و مسخره است که کسی بیاید از آن سیستم تعریف کند.
این را گفتم که بدانیم... و اول فکر کنیم بد صحبت کنیم. تشخیص دهیم در چه مکانی و در چه زمانی هستیم...
تحمل بعضی دوستان ایرانی در این موقعیتها خیلی خیلی سخت است.
فرض کنید دارم با هیجان و مستند از ظرفیتها و توانمندیها و دستاوردهای کشورم میگویم تا ایران و ایرانی را بالا ببرم. بعد یک دفعه یک ایرانی پیدا میشود که بدترین حرفها را درباره سرزمین خودش میزند... و جالب اینکه اصلا شخصیت محبوبی ندارد و با این کار حس بقیه نسبت به او منفیتر هم میشود...
دنیا، فقط داخل ایران و شبکههای اجتماعی خصوصی شما یا ماهوارههای فارسی زبان نیست. کمی گستردهتر و با دیدگاه های متفاوتتر است...
" /> تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
۱۰:۱۵
۲۸ آبان
باید فکری برای برخی افراد که در کشورمان نام استاد به خود گرفتهاند بکنیم...
هرچند وقت یکبار یک دانشجو پیام میدهد که استادمان سر کلاس فلان حرف را زده. راست است؟
و من از شدت اشتباه بودن حرف استاد شوک شدهام.
برخی کاملا اشتباه، برخی ادغامی از درست و غلط.
برخی از سر جهل، برخی از سر عناد...
و میدانند دانشجو مطالعه و اطلاعات کافی ندارد و کار آسان است...
خود من در دوران دانشجویی با این مدرسین مواجه بودهام و هنوز این داستان در کشورم ادامه دارد...
بعد از خواندن کتاب «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» #جلال_آلاحمد، کامل دستم آمده این داستان واقعا قدمت تاریخی دارد که متأسفانه هنوز معضلی جدی در سیستم آموزش و پرورش ماست.
مثلا این روحیه تخریب کشور توسط برخی اساتید و بالا بردن کشورهای غربی واقعا چه وجه عقلانی و انسانی و وجدانی دارد؟ چه وجهی از بررسی سطح سواد، علم و مطالعه ایشان دارد؟ چه وجهی از به روز بودن یک استاد نسبت به وضعیت کشور و جهان دارد؟
راه نجات جوانان چیست واقعا؟ هر چند وقت یکبار پدر یا مادری پیام میدهد و از بلایی که سر باور و اعتقاد و حال خوب دانشجویش نسبت به خودش، کشورش، آینده و ایمانش آمده میگوید...
چند مورد است که در پستهای بعدی به آن خواهم پرداخت. لطفا برسد به دست اساتید دانشگاهها...
" /> تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
هرچند وقت یکبار یک دانشجو پیام میدهد که استادمان سر کلاس فلان حرف را زده. راست است؟
و من از شدت اشتباه بودن حرف استاد شوک شدهام.
برخی کاملا اشتباه، برخی ادغامی از درست و غلط.
برخی از سر جهل، برخی از سر عناد...
و میدانند دانشجو مطالعه و اطلاعات کافی ندارد و کار آسان است...
خود من در دوران دانشجویی با این مدرسین مواجه بودهام و هنوز این داستان در کشورم ادامه دارد...
بعد از خواندن کتاب «غربزدگی» و «در خدمت و خیانت روشنفکران» #جلال_آلاحمد، کامل دستم آمده این داستان واقعا قدمت تاریخی دارد که متأسفانه هنوز معضلی جدی در سیستم آموزش و پرورش ماست.
مثلا این روحیه تخریب کشور توسط برخی اساتید و بالا بردن کشورهای غربی واقعا چه وجه عقلانی و انسانی و وجدانی دارد؟ چه وجهی از بررسی سطح سواد، علم و مطالعه ایشان دارد؟ چه وجهی از به روز بودن یک استاد نسبت به وضعیت کشور و جهان دارد؟
راه نجات جوانان چیست واقعا؟ هر چند وقت یکبار پدر یا مادری پیام میدهد و از بلایی که سر باور و اعتقاد و حال خوب دانشجویش نسبت به خودش، کشورش، آینده و ایمانش آمده میگوید...
چند مورد است که در پستهای بعدی به آن خواهم پرداخت. لطفا برسد به دست اساتید دانشگاهها...
" /> تجارب و یادداشتهای یک ایرانی از فرانسه، هلند و ایران
@ninfrance
۱۳:۲۶