اداره کل ریاست و مدیریت راهبردی
دو کار لازم در برقراری ارزشیابی آموزشی اندیشه محور(۱)
راهاندازی سامانه آرشیو سوالات امتحانی
️ در ارزشیابی آموزشی حافظه محور، استاد از مطالب گفته شده، تعدادی سوال طرح کرده و از دانشجویان میخواهد تا به این سوالات پاسخ دهند. در نتیجه، هر دانشجویی که مطالب را حتی بدون اینکه فهم کرده و یاد گرفته باشد، بتواند بهتر حفظ کند، در نهایت نمره بهتری را از آن خود میکند.
در وضعیت فعلی، به علت عدم وجود شفافیت در طراحی سوالات، اساتید عموما به طرح سوالات کاملا حفظی و کاملا تکراری در سنوات متعدد میپردازند.
️اگر سوالات در منظر عموم، با ذکر طراح، منتشر شوند، طراح سوالات سعی میکند سوالات را به گونهای طرح کند که نه تنها تکراری و مبتنی بر محفوظات صرف نبوده، بلکه حاکی از درایت و همت او باشد. 









@planisu
️ اداره کل حوزه ریاست و مدیریت راهبردی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
️
۱۲:۰۸
۸:۲۶
(مَا فِي الْمِيزَانِ شَيْءٌ أَنْقَلَ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِي الْمِيزَانِ فَتَمِيلُ بِهِ فَيُخْرِجُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ الصَّلاةَ عَلَيْهِ فَيَضَعُهَا فِي مِيزَانِهِ فَيَرْجَحُ بِهِ)
۱۷:۲۳
۱۱:۳۲
#عید_قربان_مبارک
۳:۲۶
اداره کل ریاست و مدیریت راهبردی
دو کار لازم در برقراری ارزشیابی آموزشی اندیشه محور(۲)
تشویق و تسویق به امتحانات کتاب باز
️ امتحانی که سوالات آن، به صورت کتاب باز طراحی میشود، لاجرم سوالات آن، از جنس مفهومی خواهد بود. زیرا سوالات باید به گونهای باشند که با جستجو در متن کتاب، جزوه و اینترنت، نتوان پاسخ آنها را یافت. در نتیجه دانشجو در جلسه امتحان، چارهای جز به کارگیری قوه تفکر( و نه ارجاع به حافظه ) ندارد.
امتحانی که به صورت کتاب بسته برگزار میشود، جنس سوالات آن عمدتا به سمتی خواهند رفت که پاسخ سوالات در یک منبع(کتاب، جزوه، اینترنت) موجود باشد. چنین امتحانی، محفوظات را میسنجد و نه قدرت حل مساله را.
در پیام بعدی، به سه مورد از فواید امتحانات کتاب باز، اشاره خواهد شد. 









@planisu
️ اداره کل حوزه ریاست و مدیریت راهبردی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
️
۱۰:۱۱
اداره کل ریاست و مدیریت راهبردی
دو کار لازم در برقراری ارزشیابی آموزشی اندیشه محور(۲)
تشویق و تسویق به امتحانات کتاب باز
️ امتحانی که سوالات آن، به صورت کتاب باز طراحی میشود، لاجرم سوالات آن، از جنس مفهومی خواهد بود. زیرا سوالات باید به گونهای باشند که با جستجو در متن کتاب، جزوه و اینترنت، نتوان پاسخ آنها را یافت. در نتیجه دانشجو در جلسه امتحان، چارهای جز به کارگیری قوه تفکر( و نه ارجاع به حافظه ) ندارد.
امتحانی که به صورت کتاب بسته برگزار میشود، جنس سوالات آن عمدتا به سمتی خواهند رفت که پاسخ سوالات در یک منبع(کتاب، جزوه، اینترنت) موجود باشد. چنین امتحانی، محفوظات را میسنجد و نه قدرت حل مساله را.
در پیام بعدی، به سه مورد از فواید امتحانات کتاب باز، اشاره خواهد شد. 









@planisu
️ اداره کل حوزه ریاست و مدیریت راهبردی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
️
۶:۰۰
۵:۳۹
با عزمی راسختر و قدمهایی محکمتر
۷:۳۲
#شهید_علم#مرجعیت_علمی#العلم_سلطان
۶:۱۹
#شهید_علم#مرجعیت_علمی#العلم_سلطان
۱۰:۲۷
برتری علمی ایران میتواند دوباره ظهور کند، مگر اینکه تحولات سیاسی یا تحریمهای بیشتری وجود داشته باشد.
سال 2005 میلادی، سردبیر نیچر در اروپا به ایران آمد تا ببیند چه اتفاقی افتاده است؟ او بازگشت و مقالهای با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» نوشت که «مرجعیت علمی در ایران درحال تولد دوباره است مگر اینکه تحولات سیاسی یا تحریمهای اضافی به وجود بیاید» اینها را خانم پروفسوری در مجله نیچر میگوید.
در ادامه مقاله میگوید این مرجعیت علمی بهخاطر شخص مقاممعظمرهبری است و ایشان سخن از پیشرفت و علم با هم میگویند و پیشرفت کشور را به پیشرفت علمی متصل کردهاند.
#شهید_علم
#مرجعیت_علمی
#العلم_سلطان
*
۶:۳۳
«تَاسُوعَا یَوْمٌ حُوصِرَ فِیهِ الْحسَیْنُ (علیه السلام) وَ أَصحَابُهُ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمْ بِکَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَیْهِ خَیْلُ أَهلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَیْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَیْلِ وَ کَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِیهِ الْحسَیْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ أَصحَابَهُ رَضِي اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَیْقَنُوا أَنْ لَا یَأْتِیَ الْحسَیْنَ (علیه السلام) نَاصِرٌ وَ لَا یُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ ، بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِیبُ»
۱۸:۲۲
نمونه کامل یک انسان بصیر و وفادار
۱۰:۳۴
۹:۱۰
#علم_ناقص بیچارتون میکنه!
۶:۰۵
اداره کل ریاست و مدیریت راهبردی
سه مورد از فواید امتحانات کتاب باز
برگزاری امتحانات کتاب باز، این فرصت را فراهم میآورد که اساتید و اعضاء هیئت علمی، به طرح سوالات حفظی و تعریفی صرف، اکتفا نکنند.
نتیجه اینکه بدون دخالت در طراحی سوالات آزمون، که یک کار تخصصی و در حیطه وظایف و اختیارات تخصصی استاد مربوطه است، میتوان با الزام به برگزاری آزمونهایی که قابلیت کتاب باز بودن را دارند، این امکان را فراهم آورد که اساتید به طرح سوالات مفهومی و اندیشهای بپردازند. در این حالت، آنچه مورد سنجش قرار میگیرد، دقیقا میزان یادگیری مطالب درسی و قدرت خلاقیتِ دانشجویان است. 









@planisu
️ اداره کل حوزه ریاست و مدیریت راهبردی دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
️
۱۷:۱۱
#شهید_علم#مرجعیت_علمی#العلم_سلطان
۱۵:۵۲
۱۱:۲۵