عکس پروفایل تجربه‌نگاری اسدی‌فردت

تجربه‌نگاری اسدی‌فرد

۳۶۴عضو
عکس پروفایل تجربه‌نگاری اسدی‌فردت
۳۶۴ عضو

تجربه‌نگاری اسدی‌فرد

بنده این کانال را برای به اشتراک گذاشتن برخی یادداشت‌ها و تجربه نوشته‌های خودم ایجاد کردم، ممنون می‌شوم ببینید و از طریق ایمیل و یا شماره ۰۹۱۲۵۰۷۲۹۳۸ در پیام‌رسان بله بازخورد بدهید.با سپاساسدی‌فرد

۱۰ مرداد ۱۴۰۲

انتشار دوباره یک یادداشت قدیمی این یادداشت را اگرچه قبلاً نوشته و به اشتراک گذاشته‌ام ولی به نظرم همچنان مفید است لذا مجددا منتشر می‌کنم. undefined

۱۴:۴۴

#چند_نکته_منابع_انسانی که من از یک سخنرانی یاد گرفتم و بسیار به آن باور دارم.
#نکته ۱: ۱۰ نفر اولی که استخدام می‌کنید، تعیین‌کننده ۱۰۰ نفری بعدی سازمان/شرکت شما هستند، پس در انتخاب نفرات اول دقت کنید.
#نکته ۲: شرکت‌های عالی هر وقت نیروی خوب دیدند استخدام می‌کنند حتی اگر کاری برایش نداشته باشند.
#نکته ۳: هر وقت دیدید که نمی‌خواهید نیروهائی بهتر از خودتان را به کار بگیرید، بدانید که نیاز به تجدید نظر در فکرتان دارید.

۱۴:۴۴

۱۵ مرداد ۱۴۰۲

بازارسال شده از Reza Asadifard
thumnail

۲۰:۳۶

بازارسال شده از Reza Asadifard
thumnail

۲۰:۳۶

۱۶ آذر ۱۴۰۲

مطلبی از کانال دکتر #مجتبی_لشگربلوکی (یادداشت #میهمان) undefined

۵:۴۴

بازارسال شده از مجتبی لشکربلوکی
undefinedundefined️ملوانان چرا حامله می شوند؟
مجتبی لشکربلوکی

در یکی از کشتی های نظامی پیشرفته اروپایی، چندین ملوان زن باردار شدند و با هلی کوپتر به خشکی و سپس به کشورشان باز گردانده شدند. ظاهرا این مساله در طول تاریخ بارها تکرار شده. این در حالی است که هر گونه رابطه در این ناوها مطلقا ممنوع است حتی برای زوج های رسمی. خب چرا چنین اتفاقی می افتد؟ مطمئنا این را نمی شود به گردن دزدان دریایی یا عوامل ناشناخته فضایی انداخت. قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهم، سه سوال دیگر هم می پرسم و جواب این سه سوال هم عینا همان مانند سوال اولی است. چرا میلیون ها دلار ارز با نرخ ترجیحی را رانت خواران یقه سفید محترم خوردند و یک لیوان آب هم روش؟ چرا برخی سر جلسه امتحان تقلب می کنند؟چرا در برخی ادارات درآمد رشوه از درآمد حقوق رسمی بیشتر است؟ نقطه مشترک ملوانان باردار، رانت خواران، متقلبان و رشوه بگیران چیست؟
undefinedundefined️تحلیل و تجویز راهبردی:فساد و هر گونه رفتار غیرقانونی ریشه در چهار متغیر دارد: امکان، توجیه، وسوسه و فشار.
undefinedامکان: یعنی آنکه عملا امکان یک رفتار دیگر غیر از رفتار مورد انتظار وجود داشته باشد؟ مثلا شما نمی توانید به یک دستگاه خودپرداز رشوه بدهید و از او بخواهید که به جای ۲۰۰ هزار تومان پول، به شما سیصد هزار تومان پول بدهد. ماشین است و نفهم و غیرقابل مذاکره. پس شما عملا امکان لابی و رشوه ندارید.
undefinedوسوسه: یک فکر موذی و اغواکننده است که وارد ذهن می شود و ما را به کاری یا استفاده از موقعیتی یا تجربه کردن چیزی دعوت می کند و گاهی اوقات این دعوت را ادامه می دهد تا در برابرش تسلیم شویم. وقتی شما می بینید که با استفاده از ارز دولتی ارزان می توانیدیک ماهه، معادل ۳۰ سال حقوق یک کارمند درآمد داشته باشید، حداقل یک بار وسوسه می شوید.
undefinedفشار: فرض کنید که کالای شما پشت گمرک گیر کرده است و اگر تا هفته بعد ترخیص نشود یک ضرر ده میلیاردی می کنید و نتایج یک عمر زحمت شما بر باد می رود. در چنین موقعیتی شما تحت فشار هستید. یا فرض کنید که فرزند شما بیمار است و تا هفته دیگر اگر عمل نشود می میرد، شما هم پول ندارید، کسی به شما پیشنهاد رشوه می کند! فشار فضا را مساعد می کند برای رشوه، تبانی، تقلب، رابطه غیراخلاقی و ....
undefinedتوجیه: یعنی اینکه وجدان خود را با یک سری دلایل قانع کنیم. به عبارت دیگر شستشوی اخلاقی دهیم. مثلا به این جملات دقت کنید: همه تقلب می کنند من چرا نکنم؟ همه رشوه می دهند حالا من بچه پیغمبر که نیستم. بابا همه دارند می خورند و می برند، فقط سر ما بی کلاه مونده بود. حتی گاهی اوقات فساد و رفتار غیرقانونی با اتکا به دلایل اخلاقی و اهداف متعالی شستشو داده می شود.
حالا فکر می کنم جواب سوال معلوم شد: کافیست فضای کشتی جنگی را تصور کنید! در آن کشتی هم امکان خطا وجود دارد، هم وسوسه و هم فشار و در نهایت همه این ها با توجیه، شستشوی اخلاقی می شود و می شود آنچه نباید بشود. رانت خواران، متقلبان و رشوه بگیران دقیقا شبیه ملوانان باردار هستند. وقتی هم امکان فساد هست (رانت دولتی)، هم وسوسه (هر روز در اخبار تبلیغ می شود)، هم فشار (فشار برای یک شبه پول دار شدن و به باقی ثروتمندان پیوستن) و در نهایت توجیه (وقتی هر کسی دستش به هر جایی می رسد می خورد چرا من نخورم)، شما هم باردار (رانت خوار/متقلب/رشوه بگیر/دزد) می شوید.
حذف ارتباطات انسانی، کنترل متقاطع اطلاعات، قاعده ثروتت را از کجا آورده ای، عقوبت های بسیار دردناک، انتشار شفاف نتایج پرونده های مفسدین در مهار فساد موثر است. متاسفانه در کشتی ما هر چهار رکن مربع فساد فراهم است. برای توسعه نیازمند آن هستیم که طراحی های هوشمند انجام دهیم تا مربع فساد در هم شکسته شود.
https://t.me/Dr_Lashkarbolouki

۵:۴۵

بازارسال شده از پروژه مکانیزاسیون کشاورزی
thumnail
#دعوت
پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری برگزار می کند:undefined سلسله نشست‎های تخصصی بررسی سیاست‎های صنعتی کشور در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی#نشست_اولبا موضوع *سیاست‎های تامین ماشین‎ها و تجهیزات کشاورزی
با حضور میهمانانی از undefined وزارت جهاد کشاورزی (مرکز مکانیزاسیون و همچنین دفتر امور سبزی‎ها و گیاهان جالیزی)undefined وزارت صمتundefined معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوریundefined انجمن تولیدکنندگان ماشین‎آلات کشاورزی (اتماک)undefined گروه صنعتی تراکتورسازی ایرانundefined اندیشمندان و صاحب‎نظران حوزه مکانیزاسیون کشاورزی

undefined زمان: دوشنبه 20 آذر، ساعت 14لینک ثبت‎نام رویداد: B2n.ir/h98490

۱۳:۵۱

۲۲ آذر ۱۴۰۲

بازارسال شده از پروژه مکانیزاسیون کشاورزی
تجربه‌نگاری اسدی‌فرد
https://ecoiran.com/بخش-صنعت-معدن-122/52534-چرا-کشاورزی-ایران-مکانیزه-نشد
فیلم کامل نشست سیاست‌های مکانیزاسیون کشاورزی در کشور که در تاریخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ در پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.

۹:۰۴

۲۹ آذر ۱۴۰۲

thumnail
#کتاب #بازی_مهره_بزرگ با #پیشگفتاری از #دکتر_رضا_اسدی‌فرد منتشر شد.(نویسنده کتاب: سعیدحسین رفیعی و همکاران)#بخش_اول پیشگفتاردر سفری که اواخر دهه‌یِ 80 شمسی به آلمان داشتم یک روز در شهر دارمشتات، تابلویی که روی یک ساختمان قدیمیِ دو طبقه، درست در حاشیه یک میدان نصب شده بود، نظرم را جلب کرد. روی تابلو نوشته شده بود: "Merck House یا خانه مِرک". از همراه ایرانی‌مان که سال‌ها ساکن آلمان بود داستان این تابلو را پرسیدم که گفت اینجا حدود 450 سال پیش یک عطاری متعلق به آقای جاکوب مرک بوده است که بعدها به کمپانی مواد شیمیایی و دارویی #مرک تبدیل شده است و الان یکی از معروف‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید و تامین‌کننده مواد شیمیایی باکیفیت در دنیاست. این شرکت با خرید و ادغام شرکت معروف #سیگما_آلدریچ در سال 2015 به چهارمین شرکت بزرگ دارویی و شیمیایی جهان تبدیل شد.سوالی که از آن موقع همواره ذهنم را به خود مشغول کرده است اینکه چرا ما در ایران شرکت‌هایی با سابقه چند صد ساله و حتی 100 ساله نداریم؟ چگونه فرهنگ یک کشور می‌تواند چنین تعهد طولانی‌مدتی را برای ایجاد و توسعه یک کسب و کار در افراد و سازمان‌ها ایجاد کند؟ هنوز جواب دقیقی برای این سوالات پیدا نکرده‌ام لیکن به یک فهم در این مورد رسیده‌ام و آن مفهومی با عنوان "#نگرش_رشد" است.در زبان انگلیسی واژه‌ای وجود دارد که برای تبیین این فهم بسیار مفید است. واژه‌ "Mindset" را در فارسی می‌توانیم معادل "نگرش"، "طرز فکر" و یا "ذهنیت" کلی افراد نسبت به مسایل پیرامونی در نظر بگیریم. عبارت ترکیبی "#Growth_mindset" آن چیزی است که می‌تواند تفاوت بین افراد را از نظر نگرش آنها نسبت به مسایل مهم زندگی به ویژگی کسب و کار نشان دهد. آیا فردی شرکتی را صرفاً برای گذران زندگی خود و خانواده‌اش و با چشم‌انداز 40-50 ساله‌یِ زندگی خود راه‌اندازی می‌کند و یا از همان ابتدا به فکر پایه‌گذاری بنگاهی با چشم‌اندازی جهانی و چند صد ساله است؟ اگر فردی با رویکرد دوم اقدام به بنیان‌گذاری کسب و کاری نماید از ذهنیت و یا "نگرش رشد" برخوردار است. بر این باورم که آموزه‌های مذهبی ما و رفتار ائمه و رهبران بزرگ دینی ما تاییدکننده "نگرش رشد" و نگاه بلندمدت به مسایل است. در احادیث داریم که برای دنیا چنان برنامه‌ریزی کنید که انگار برای همیشه در این دنیا هستید. یعنی اگر سازمان و یا کسب و کاری را پایه‌گذاری می‌کنید طوری برنامه‌ریزی کنید که قرار است برای همیشه وجود داشته باشد و رشد کند. البته این با بخش دوم حدیث که "برای آخرت طوری برنامه‌ریزی کنید که انگار امروز آخرین روز عمر شماست" منافاتی ندارد. چرا که نگاه بلندمدت داشتن، لزوماً به معنی وابستگی به دنیا نیست بلکه به معنی قبول کردن این واقعیت است که زندگی فردی ما محدود است و باید کارها را از اول طوری برنامه‌ریزی کنیم که پایداری آنها وابسته به یک فرد نباشد. چنین نگرشی است که می‌تواند دنیا را تحت تاثیر قرار دهد و پاردایم‌های جدیدی را در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان به وجود آورد. پس هر کس در هر کاری که دارد؛ می‌تواند "نگاهی کوتاه‌مدت، محلی و کوچک" و یا "نگرشی بلندمدت، جهانی و بزرگ" داشته باشد. نتیجه نگاه و طرز تفکر دوم است که جهانی‌شدن کسب‌وکارها، شکوفایی اقتصادها و پیشرفت پایدار کشورها را رقم می‌زند.

۱۸:۴۰

thumnail
#کتاب #بازی_مهره_بزرگ با #پیشگفتاری از #دکتر_رضا_اسدی‌فرد منتشر شد.(نویسنده کتاب: سعیدحسین رفیعی و همکاران)#بخش_دوم پیشگفتاراگرچه وجود آدم‌های بلند همت و دارای نگرش رشد برای پیشرفت جوامع ضروری است، اما این به تنهایی کافی نیست و علاوه بر چنین افرادی، توسعه نیازمند #نهادهای_توسعه‌ای و دارای نگرش رشد است چرا که پیشرفت جوامع در دوره‌های طولانی‌مدت اتفاق می‌افتد که غالباً فراتر از دوره زندگی یک انسان است. از این رو ایجاد بنگاه‌های اقتصادی، راهکاری است که انسان برای نهادسازی توسعه به آن رسیده است.ویژگی‌های شخصیتی #بنیانگذار یک بنگاه اقتصادی -یا به تعبیر رایج‌تر امروزی همان "شرکت"- در آینده‌یِ بلندمدت آن شرکت تاثیر بسیار زیادی دارد. اگر بنیانگذار شرکت دارای نگرش و ذهنیت رشد باشد، چشم‌انداز جهانی و بلندمدت برای آن ترسیم می‌کند و اجازه نمی‌دهد که بنگاه در #تله_بنیانگذار گرفتار شود و از اوج‌گیری و رشد باز بماند. شاید یکی از دلایل اینکه ما در ایران بنگاه‌های چندصد ساله نداریم و قهرمانان صنعتی ما نمی‌توانند علاقه و تعهدشان به تولید و ساختن را به نسل‌های بعدی خود منتقل کنند، جدا نکردن مسئله مالکیت و مدیریت بنگاه در دوره رشد آن باشد. چند سال پیش با بنیانگذار یکی از معروف‌ترین نام‌های ‌تجاری کشور در صنعت شیرآلات ساختمانی همسفر بودیم و فرصتی شد تا بیشتر با روحیات وی آشنا شوم. جالب بود که به توانایی هیچ کس از فرزندان و اطرافیان خود اعتمادی نداشت و همه تصمیمات شرکت را از کوچک تا بزرگ خودش می‌گرفت لذا بعید است که در نسل بعدی مالکین این بنگاه، علاقه و تعهدی جدی نسبت به حوزه کسب و کار آن وجود داشته باشد. یکی از مسیرهای خروج بنگاه از تله بنیانگذار، شراکت با کسانی است که توانمندی‌های مکمل برای رشد و جهانی‌شدن آن بنگاه را دارند. اگرچه در فرهنگ ما به طور عمومی دیدگاه منفی نسبت به شراکت وجود دارد اما اصلی‌ترین راه تجربه شده در دنیا برای رشد سریع بنگاه‌ها، شراکت با بنگاه‌ها و افراد توانمند است. البته برای پیدا کردن شرکای خوب باید دقت زیادی شود چرا که شراکت چیزی شبیه ازدواج است و قبل از انجام آن باید بررسی کافی انجام شود اما برای رشد طبیعی، گریزی از آن نیست.شاید اگر آمار دقیقی در دست بود، مشخص می‌شد که بیش از 80 درصد بنگاه‌های نوپا در چند سال اول فعالیت خود از بین می‌روند و یا سال‌ها در حد یک بنگاه کوچک زیرپله‌ای باقی‌مانده و در جا می‌زنند. *یکی از دلایل عمده‌ِیِ شکست شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها، انتخاب شریک نامناسب و یا فرار از شراکت به دلیل ترس از تبعات منفی احتمالی آن است*. در مقابل؛ بررسیِ تجربه شرکت‌های موفق که از یک شرکت‌ نوپا در کمتر از یک دهه به شرکتی بزرگ و با چشم‌انداز جهانی تبدیل شده‌اند، نشان‌ می‌دهد که اولاً در ابتدای شکل‌گیری شرکت، تیم خوبی متشکل از دو یا چند شریک همدل، کار را شروع کرده‌اند و در طول زمان به تناسب نیاز شرکای دیگری نیز به تیم اولیه اضافه شده است. همچنین تقسیم کار درست و متناسب با نیازهای شرکت از یک سو و توانایی‌های افراد از سوی دیگر از ویژگی‌های این شرکت‌هاست. در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری-محور، جدا کردن دو مسؤلیت مدیر توسعه کسب و کار (CEO) و مدیر تحقیق و توسعه (CTO) ، یک تصمیم حیاتی است که عدم توجه به آن، دلیل عدم رشد یا شکست بسیاری از شرکت‌ها نوپا بوده است. ...

۱۸:۴۳

... تجربه‌ کشورهای توسعه‌یافته بیانگر آن است که برای پیشرفت، علاوه بر وجود انسان‌های کارآفرین و فناور با نگرش رشد و همچنین بنگاه‌هایی با برنامه کسب و کار حرفه‌ای و چشم‌انداز جهانی، نیاز به نهادهای توسعه‌ای در بدنه حاکمیت وجود دارد تا علاوه بر سیاست‌گذاری در سطح ملی، زیرساخت‌های عمومی توسعه را -که نیاز همه فعالان کسب و کار است- فراهم کند و همچنین ورود کشور به عرصه‌ فناوری‌های نوظهور و خوش‌آتیه را تسهیل کند و ریسک سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی را در این حوزه‌ها کاهش دهد. بعد از چند دهه تلاش و عدم توفیقِ قابل توجه در زمینه نهادسازی توسعه، ستاد توسعه فناوری نانو اولین تجربه کشور در ایجاد یک سازمان توسعه‌ای با ماموریت توسعه یک فناوری نوظهور بوده است که در ابتدای دهه‌یِ هشتاد شمسی اتفاق افتاد و شیرینی این تجربه موفق آن چنان زیاد بود که سیاست‌گذاران کلان کشور را به این تصمیم رساند که نهاد توسعه‌ای دیگری را در سطح بالاتر به نام معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد کنند که خود بنیانگذار چندین ستاد توسعه‌ فناوری دیگر در حوزه‌های مهمی مثل زیست‌فناوری، انرژی‌های جدید و سلول‌بنیادی شد.کتاب پیش‌رو تلاش کرده است تا مجاهدت‌های انجام شده در زمینه توسعه فناوری نانو در ایران را به روشی هنرمندانه به تصویر بکشد. زبان روایی کتاب، آن را حتی برای من که 17 سال از عمر و جوانی‌ام را در ستاد توسعه فناوری نانو گذرانده‌ام و به نحوی بخش از روایت‌های آن را زیسته‌ام نیز جذاب و خواندنی کرده است. فصول کتاب از زوایای مختلف به روایت توسعه فناوری نانو در یک بخش صنعتی (نساجی) در ایران می‌پردازد و از نگاه یک دانشجوی ساده گرفته تا یک کارآفرین فناور و از منظر یک بنگاه نوپا گرفته تا یک شرکت صنعتی بزرگ مسئله را می‌شکافد و نقش بی‌بدیل یک یک نهاد دولتی توسعه‌ای و ماموریت‌گرا را به خوبی تبیین می‌کند. از این رو کتاب حاضر برای دانشجویان، اساتید دانشگاه و کارآفرینان جوان که ممکن است عضوی از تیم بنیانگذار یک شرکت نوپا یا فناور باشند، نکات درس‌آموز زیادی دارد. همچنین کارشناسان نهادهای دولتی در حوزه‌های علم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی می‌توانند درس‌آموخته‌های ارزشمندی را در این کتاب بیابند. امیدوارم مسیر روشن پیشرفت جمهوری اسلامی ایران که ثمره خون هزاران انسان وارسته است، همواره پر رهرو و پررونق باشد. رضا اسدی‌فردعضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری

۱۸:۴۴

۹ دی ۱۴۰۲

بازارسال شده از دانشمند؛ روایت پیشرفت ایران
thumnail
undefinedچرا ایده‌های خوب شکست می‌خورند؟ (1)
دکتر رضا اسدی‌فرد؛ معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
undefinedبخشی از متن:undefinedایده‌های خوب ممکن است از طرف افراد مختلفی از درون و یا بیرون سازمان به دست شما برسد و با شنیدن آنها چشم‌تان برق بزند. اما آیا می‌توانید مطمئن شوید که صاحبان آن ایده‌ها توانایی اجرای موفق آنها را دارند؟ بارها شاهد ایده‌های درخشانی بوده‌ام که روی کاغذ بسیار جذاب هستند و در جای دیگری از دنیا اجرا شده و نتایج چشمگیری داشته‌اند، ولی در ایران توسط افرادی که صلاحیت‌ و شخصیت حرفه‌ای لازم را نداشتند به یک تجربه کاملاً منفی تبدیل شده‌اند که امروز حتی کسی جرأت آوردن اسم آنها را ندارد.
undefinedبگذارید بحث را با استفاده از دو مثال بومی بیشتر باز کنم: تمرکز پژوهشی در مراکز تحقیقاتی موضوعی است که در دنیا تجربه شده و نتایج موفقی داشته است. آکادمی علوم چین امروزه بیش از 100 مرکز تحقیقاتی با بودجه‌های قابل توجه و پژوهشگران بسیار دارد که هر یک بر روی موضوعاتی از قبیل؛ تجهیزات پزشکی و آب و یا فناوری‌هایی مثل اپتیک و یا مغناطیس متمرکز شده‌اند. این مراکز موتور اصلی نوآوری‌ فناورانه در چین هستند. مشابه این در بسیاری از کشورهای اروپایی، کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا هم وجود دارد.
undefinedدر ایران هم حدود یک دهه‌ قبل تصمیم گرفته شد این موضوع در قالب ایجاد قطب‌های علمی در دانشگاه‌های کشور دنبال شود اما امروز هیچ کس اعم از سیاست‌گذاران، مدیران وزارت علوم و اساتید دانشگاه، قطب‌های علمی را تجربه موفقی نمی‌دانند. اما آیا مشکل به ایده‌یِ ایجاد قطب‌های علمی مربوط است و یا به نحوه اجرای آن.
undefinedواقعیت آن است که ایده قطب‌های علمی اگر درست پیاده‌سازی می‌شد امروز شاهد خروجی‌های با کیفیت‌تری از پژوهش‌های کشور در قالب فناوری، پتنت و مقالات پراستناد در سطح جهان بودیم ولی دلایل مختلفی از قبیل؛ زیاد شدن تعداد قطب‌ها، ناتوانی وزارت علوم در اختصاص منابع مالی کافی و پخش بودن افراد متخصص در یک حوزه علمی در دانشگاه‌های مختلف، باعث شد تا این تجربه در عمل موفق نباشد. یکی از دوستان به شوخی می‌گفت کره‌یِ زمین با این بزرگی دو تا قطب بیشتر ندارد ولی هر دانشگاه ما چندین قطب دارد!
#دانشمند9و10#دانش‌بنیان#مطالعات_پیشرفت
undefined خرید اینترنتی مجله: ketabir.com undefined تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند

۱۷:۱۸

۱۱ دی ۱۴۰۲

بازارسال شده از دانشمند؛ روایت پیشرفت ایران
thumnail
undefinedچرا ایده‌های خوب شکست می‌خورند؟ (2)دکتر رضا اسدی‌فرد؛ معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
undefinedبخشی از متن:undefined به عنوان یک نمونه دیگر، ذکر تجربه مربوط به اولین ماموریت جدی خودم در ستاد توسعه فناوری نانو در سال 1382 خالی از لطف نیست. ما باید راهکاری برای توسعه زیرساخت آزمایشگاهی کشور در حوزه نانو طراحی می‌کردیم. برای این کار، کمیته‌ای متشکل از نمایندگان 6 وزارتخانه عضو ستاد داشتیم که من دبیر آن بودم. بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسیدیم که ایجاد شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های مرتبط برای به اشتراک‌گذاری خدمات آنها، راهکار خوبی است. وقتی این ایده با اعضای کمیته مطرح شد غیر از یک نفر، همه مخالفت کردند. استدلال آنها این بود که در ایران افراد و سازمان‌ها با هم همکاری نمی‌کنند و به همین دلیل بوده که شبکه شامتک شکست خورده است.
undefined شبکه شامتک در سال 1376 توسط شورای عالی پژوهش‌های وقت کشور ایجاد شده‌ بود یعنی 6 سال قبل از ایجاد ستاد نانو. ما برای قانع کردن اعضای کمیته به سوابق شبکه شامتک مراجعه کرده و با دقت دلایل عدم موفقیت آن را بررسی کردیم و متوجه شدیم که شامتک اصلا شبکه نبوده است بلکه یک سیستم توزیع پول بین تعدادی از مراکز بوده که روسای آنها سمتی در شورای عالی پژوهش‌ها داشته‌اند . پس ایده شبکه‌سازی به عنوان یک راهکار خوب، با استفاده‌یِ نادرست و اجرایِ بد، در اذهان همه به یک مفهوم ناکارآمد تبدیل شده بود.
undefined امروز بعد از گذشت 18 سال، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو به یک تجربه موفق تبدیل شده و بعد از 10 سال اجرای موفق در حوزه فناوری نانو، به همه حوزه‌های فناوری پیشرفته گسترش یافته است و توانسته خدمات حدود 25000 دستگاه پیشرفته آزمایشگاهی از حدود 1500 مجموعه دولتی و خصوصی را در بیش از 150 شهر کشور به اشتراک بگذارد و در مدت 5 سال از 1396 تا انتهای 1400 بیش از 10 میلیون خدمت آزمایشگاهی به حدود 140،000 پژوهشگر و بیش از 6000 شرکت دانش بنیان و یا صنعتی از سراسر کشور ارایه نماید.

#دانشمند9و10#دانش‌بنیان#مطالعات_پیشرفت#شبکه_آزمایشگاهی_فناوری‌های_راهبردی

undefined خرید اینترنتی مجله: ketabir.com undefined تماس جهت اشتراک: 09123969195
@daneshmand_mag | مجله دانشمند

۱۲:۰۴

۲۸ بهمن ۱۴۰۲

بازارسال شده از NiK
سخنرانی دکتر رضا اسدی‌فرد با موضوع چالش‌های واسطه‌گری تجارت فناوری در ایران انجام خواهد شد در:همایش تجارت فناوری۲۹ بهمن ۱۴۰۲ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی

۷:۲۳

thumnail

۷:۴۰

thumnail

۷:۴۰

thumnail

۷:۴۰

۱۳ اسفند ۱۴۰۲

بازارسال شده از Marzbani
thumnail
پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری برگزار می کند:undefined سلسله نشست‎های تخصصی بررسی سیاست‎های صنعتی کشور در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی#نشست_دومبا موضوع چالش‌ها و راهکارهای بهبود نظام بهره‌برداری از ماشین‌های کشاورزی
با حضور میهمانانی از undefined️ مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری undefined وزارت جهاد کشاورزی (مرکز مکانیزاسیون و همچنین دفتر امور سبزی‎ها و گیاهان جالیزی)undefined وزارت صمتundefined معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوریundefined سازمان مرکزی تعاون روستایی ایرانundefined اتاق اصناف کشاورزی ایرانundefined اتحادیه کمباین داران استان فارسundefined بازیگران و فعالین بخش خصوصیundefined اندیشمندان و صاحب‎نظران حوزه مکانیزاسیون کشاورزی
undefined زمان: سه‎شنبه 15 اسفند ماه ، ساعت 14لینک ثبت‎نام رویداد: B2n.ir/h98490

۱۶:۰۳

۱۴ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
ارائه و سخنرانی دکتر اسدی فرد عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری در همایش تجارت فناوری تحت عنوان:
نقش کارگزاران واسط عرضه و تقاضای فناوری در تجارت فناوری

۱۴:۵۹