بازارسال شده از اهل دل💚
عیدی ترین عیدی معرفتی دراین عید:
جواب سوال اولین و آخرین :
چگونگی بهرمندی از خورشید پس ابر؟؛حضور در فرج ، پیش از عالمگیری آن
هدیه ای به مناسبت روز شادی مظلومان؛کلیدی که در زیر آن سقف حقیر و تاریک گم شد و طالبان هدایت و نجات سرگردان ،از مکاتب وهمی و خیالی بشری ، و یا سلوک صناعی سردرآوردند ؛ شیوه و روش زندگی با چراغ هدایت و در کشتی نجات الهی:
از مسلمیات عقاید شیعه این است که حقیقت گسترده در همه ی عالم، وجود مبارک امام علیه السلام است و ما و هر چیز دیگر در ساحت مقدسه ایشان زندگی می کنیم؛ "کل شیء أحصیناه فی امام مبین"؛ (یس: ۱۲)؛ هر چیزی حضورش، وجودش، در امام مبین است.
و ما مثل کسی یا چیزی می مانیم که در اقیانوس حاضر است؛ اقیانوس وجود مبارک امام علیه السلام. درون ما و بیرون ما مشحون از حضور مبارک امام علیه السلام است.
پس به این ترتیب اگر خواسته باشید که زندگی مقبول، باطن پر و پیمان و نورانی؛ با طهارت، با معنا و با معرفت داشته باشید با توجه به همین یک نکته ، که ما در حضور احاطی امام زمان علیه السلام و در معرض نگاه ایشان هستیم ، با تقید به احکام ، زندگی عادی و عرفی خودتان را داشته باشید.
و چنین است که زندگی با دین الهی ، البته با توجه به حضور احاطی و ولایی دیان دین و رعایت ادب محضر او که هم حقیقت دین است و هم امام و پیشوای آن ، راه رهایی از هر چه ظلمت و ورود به نور و حتی نور الانوار است.
و این معنایی است که هر عاقل مکلف حتی بدون دانش ، قادر به فهم و عمل به آن بوده ، و در آن قادر به نیل به فراز بندگی و اوج سروری می باشد؛
و چنین است دلیل تعریف دین الهی به همگانی و سهله و سمحه بودن؛ در مقابل مکاتب بشری سخت تیره وهمی فلسفی ، و صعب تاریک خیالی عرفانی ،و حتی سلوک صناعی ساخته بعضی از دانایان دین با استفاده از مواد و مصالح دینی و اوراد و اذکار در آن .
وجوب رعایت دین الهی ، و نتایج عال العال آن به دلیل الهی و رحمانی بودن آن است ، وچنین است دلیل بطلان سلوک صناعی ، که بجز به دلیل مسیر سخت و طولانی کم حاصل آن که نوع زندگی افراد تاب تحمل انرا ندارد ، اولا به دلیل آنست که آن از دستکاری انسانی در دین الهی ساخته شده است ؛ کار دانایان دین است ، نه دیانان دین علیهم السلام.
#تذکره
https://ble.ir/ahle_dell
جواب سوال اولین و آخرین :
چگونگی بهرمندی از خورشید پس ابر؟؛حضور در فرج ، پیش از عالمگیری آن
هدیه ای به مناسبت روز شادی مظلومان؛کلیدی که در زیر آن سقف حقیر و تاریک گم شد و طالبان هدایت و نجات سرگردان ،از مکاتب وهمی و خیالی بشری ، و یا سلوک صناعی سردرآوردند ؛ شیوه و روش زندگی با چراغ هدایت و در کشتی نجات الهی:
از مسلمیات عقاید شیعه این است که حقیقت گسترده در همه ی عالم، وجود مبارک امام علیه السلام است و ما و هر چیز دیگر در ساحت مقدسه ایشان زندگی می کنیم؛ "کل شیء أحصیناه فی امام مبین"؛ (یس: ۱۲)؛ هر چیزی حضورش، وجودش، در امام مبین است.
و ما مثل کسی یا چیزی می مانیم که در اقیانوس حاضر است؛ اقیانوس وجود مبارک امام علیه السلام. درون ما و بیرون ما مشحون از حضور مبارک امام علیه السلام است.
پس به این ترتیب اگر خواسته باشید که زندگی مقبول، باطن پر و پیمان و نورانی؛ با طهارت، با معنا و با معرفت داشته باشید با توجه به همین یک نکته ، که ما در حضور احاطی امام زمان علیه السلام و در معرض نگاه ایشان هستیم ، با تقید به احکام ، زندگی عادی و عرفی خودتان را داشته باشید.
و چنین است که زندگی با دین الهی ، البته با توجه به حضور احاطی و ولایی دیان دین و رعایت ادب محضر او که هم حقیقت دین است و هم امام و پیشوای آن ، راه رهایی از هر چه ظلمت و ورود به نور و حتی نور الانوار است.
و این معنایی است که هر عاقل مکلف حتی بدون دانش ، قادر به فهم و عمل به آن بوده ، و در آن قادر به نیل به فراز بندگی و اوج سروری می باشد؛
و چنین است دلیل تعریف دین الهی به همگانی و سهله و سمحه بودن؛ در مقابل مکاتب بشری سخت تیره وهمی فلسفی ، و صعب تاریک خیالی عرفانی ،و حتی سلوک صناعی ساخته بعضی از دانایان دین با استفاده از مواد و مصالح دینی و اوراد و اذکار در آن .
وجوب رعایت دین الهی ، و نتایج عال العال آن به دلیل الهی و رحمانی بودن آن است ، وچنین است دلیل بطلان سلوک صناعی ، که بجز به دلیل مسیر سخت و طولانی کم حاصل آن که نوع زندگی افراد تاب تحمل انرا ندارد ، اولا به دلیل آنست که آن از دستکاری انسانی در دین الهی ساخته شده است ؛ کار دانایان دین است ، نه دیانان دین علیهم السلام.
#تذکره
https://ble.ir/ahle_dell
۲۰:۵۸
»»» آیه ی روز
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا
نساء - ١٢٥دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و پیرو آیین خالص و پاکِ ابراهیم گردد؟ و خدا ابراهیم را به دوستیِ خود، انتخاب کرد.
نکته ها: 🪴🪴🪴 🪴
در دو آیه ى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام یا مسیحیّت. این آیه براى جلوگیرى از این است كه پنداشته نشود همه ى ادیان وعقاید یكسانند.
مخفى نماند كه تسلیم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مى داند ولى در تسلیم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نیست.[384]
«حَنیف» یعنى كسى كه از راه انحرافى به حقّ گرویده است، بر عكس «جنیف» كه كسى را گویند كه از حقّ به باطل گرویده است.
«خَلیل» یا از ریشه ى «خُلَّت» به معناى دوستى است، یا از «خَلَّت» به معناى نیاز است، ولى معناى اوّل مناسب تر است.
طبق روایات، مقام خلیل اللّهى ابراهیم، به خاطر سجده هاى بسیار، اطعام مساكین، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.[385]
پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله تابع آیین ابراهیم است. «اوحینا الیك ان اتبع ملة ابراهیم حنیفاً»[386]
ابراهیم، «خلیل اللّه» است و محمّد، «حبیب اللّه».[387]
كسانى كه وجهه ى خود را الهى كنند، برنده اند. چون «كل شى ءهالك الا وجهه»[388] جز وجه الهى، همه چیز فانى است.
384) تفسیر اطیب البیان. 385) تفسیر نورالثقلین. 386) نحل، 123. 387) درّالمنثور، ج 2 ص 230. 388) قصص، 88.
🪴🪴🪴🪴پیام ها: برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است. «و من احسن دیناً»
تسلیم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول ادیان الهى است. «اَسلم... و هو محسن»
مكتب، بر پایه ى ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون دیگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن»
بهترین الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزیده است. «و اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»
- هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مى كند. «حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»
#آیه_روز
وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ وَاتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا
نساء - ١٢٥دین و آیین چه کسی بهتر است از آن کس که خود را تسلیم خدا کند، و نیکوکار باشد، و پیرو آیین خالص و پاکِ ابراهیم گردد؟ و خدا ابراهیم را به دوستیِ خود، انتخاب کرد.
نکته ها: 🪴🪴🪴 🪴
در دو آیه ى قبل، اصل را بر «عمل» دانست، نه انتساب به اسلام یا مسیحیّت. این آیه براى جلوگیرى از این است كه پنداشته نشود همه ى ادیان وعقاید یكسانند.
مخفى نماند كه تسلیم خدا بودن از رضا به قضاى او بالاتر است. چون در رضا، انسانِ راضى خود را كسى مى داند ولى در تسلیم، انسان براى خود ارزشى در برابر خدا قائل نیست.[384]
«حَنیف» یعنى كسى كه از راه انحرافى به حقّ گرویده است، بر عكس «جنیف» كه كسى را گویند كه از حقّ به باطل گرویده است.
«خَلیل» یا از ریشه ى «خُلَّت» به معناى دوستى است، یا از «خَلَّت» به معناى نیاز است، ولى معناى اوّل مناسب تر است.
طبق روایات، مقام خلیل اللّهى ابراهیم، به خاطر سجده هاى بسیار، اطعام مساكین، نماز شب، رد نكردن سائل و مهمان نوازى او بوده است.[385]
پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله تابع آیین ابراهیم است. «اوحینا الیك ان اتبع ملة ابراهیم حنیفاً»[386]
ابراهیم، «خلیل اللّه» است و محمّد، «حبیب اللّه».[387]
كسانى كه وجهه ى خود را الهى كنند، برنده اند. چون «كل شى ءهالك الا وجهه»[388] جز وجه الهى، همه چیز فانى است.
384) تفسیر اطیب البیان. 385) تفسیر نورالثقلین. 386) نحل، 123. 387) درّالمنثور، ج 2 ص 230. 388) قصص، 88.
🪴🪴🪴🪴پیام ها: برترین آیین، پیروى از دین ابراهیم است. «و من احسن دیناً»
تسلیم در برابر خداوند واحسان به مردم از اصول ادیان الهى است. «اَسلم... و هو محسن»
مكتب، بر پایه ى ایمان و عمل، هر دو استوار است و هر كدام بدون دیگرى ناقص است. «اسلم...و هو محسن»
بهترین الگوهاى مردم كسانى هستند كه خداوند آنان را براى خود برگزیده است. «و اتّبع ملّة ابراهیم حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»
- هر كس از باطل روى گرداند خود را آماده مقام خلیل اللّهى مى كند. «حنیفاً و اتّخذ اللَّه ابراهیم خلیلاً»
#آیه_روز
۹:۴۰
بازارسال شده از اهل دل💚
۲۱:۲۱
بازارسال شده از نور فاطمه (س)
1_13933765776.mp3
۴۰:۵۵-۲۹.۳۲ مگابایت
۲۲:۰۲
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۴:۲۲
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۲:۱۶
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۷:۳۳
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۰:۵۶
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۱:۱۱
بازارسال شده از نور فاطمه (س)
#تقویم ایام فاطمیه اول و دوم
۱۰ تا ۲۰ جمادیالاول #فاطمیه_اول ۱۳ جمادیالاول روز شهادت به روایت ۷۵ روز
۱ تا ۱۰ جمادیالثانی #فاطمیه_دوم ۳ جمادیالثانی روز شهادت به روایت ۹۵ روز
#فاطمیه#ایام_فاطمیه
https://ble.ir/noor_e_fatemeh
۱۰ تا ۲۰ جمادیالاول #فاطمیه_اول ۱۳ جمادیالاول روز شهادت به روایت ۷۵ روز
۱ تا ۱۰ جمادیالثانی #فاطمیه_دوم ۳ جمادیالثانی روز شهادت به روایت ۹۵ روز
#فاطمیه#ایام_فاطمیه
https://ble.ir/noor_e_fatemeh
۴:۴۸
بازارسال شده از نور فاطمه (س)
۲۲ آبان ۱۰ جمادیالاول جمعه ۲۵ آبان ۱۳ جمادیالاول۲ آذر ۲۰ جمادیالاول
۱۳ آذر ۱ جمادیالثانی پنجشنبه ۱۵ آذر ۳ جمادیالثانی۲۲ آذر ۱۰ جمادیالثانی
سال ۱۴۰۳
۱۳ آذر ۱ جمادیالثانی پنجشنبه ۱۵ آذر ۳ جمادیالثانی۲۲ آذر ۱۰ جمادیالثانی
سال ۱۴۰۳
۴:۴۸
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۲:۰۶
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۴:۴۸
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۲:۴۸
بازارسال شده از اهل دل💚
۱۸:۲۷
.#من_اگر_روضهخوان_بودم برای مثل امشبی همان اولِ بسم الله صدایم را به گریه بلند میکردم.بی هیچ کلامی، تنها با گریههای بلند مجلسم را به هم میریختم و پشت سر هم تکرار میکردم یا زهرا، یا زهرا، یا زهرا و میگذاشتم مستمعها هم خودشان را قاطی کنند و کم کم صداها به گریه بلند شود و ذکر یا زهرا مجلس را پر کند.بعد صدا میزدم هان هان گریه کنید امشب بجای امیرالمؤمنین و بچههایش هم گریه کنید، علی و بچههایش نشد که یک دل سیر گریه کنند، نشد که صدا بلند کنند، امشب به جای آن گریهکنهای آستین به دهان شما با فریاد گریه کنید.خوب که تنورِ گریهها داغ شد نانِ روضهام را با یک جمله میزدم و قال قضیه را میکندم: این که کُشتند یک حرفیست، اینکه با ضربِ مُشت و لگد کشتند یک حرف دیگر...این را میگفتم و محکم میزدم توی صورتم و بی تاب صدا میزدم ما چرا نمیمیریم از این داغ؟ اینکه یک نفر را بکشند خیلی فرق میکند با اینکه یکی را آنقدر بزنند تا کشته شود!شیعهها! مادر ما را به ضرب مشت و لگد کشتند...اینها را میگفتم و میگذاشتم مردها نعره بکشند، یقه بدرند، خودشان را بزنند، زنها شیون کنند، و مستمعها تا دم مرگ بروند.خوب که مجلس به هم ریخت و آدمها نزدیک بود که از دست بروند برای اینکه از جمع تلفات بگیرم و چند نفری از هوش بروند اینجور ادامه میدادم: آن نانجیبها در را که شکستند و ریختند توی خانه، یک عده رفتند سراغ امیرالمؤمنین، سه تایشان هم آمدند پشت در بالای سر زهرا... خاک به دهانم سه نفری ریختند و زدند و از هوش بردند.... آه زهرا زهرا زهرا و آنقدر بلند بلند فریاد میزدم زهرا و میکوفتم توی سر و صورتم تا مستمعها یکی یکی غش کنند و از حال بروند.برای مجلس حضرت زهرا جز این اگر باشد که حق مطلب ادا نمیشود.من اگر روضهخوان بودم برای مثل امشبی سر و ته روضهام را با همان چند جملهی کوتاه و چند اشارهی سربسته هم میآوردم و بقیهاش را میگذاشتم برای گریههای بلند و لطمه زدن به سر و صورتها، آخر برای زهرا باید مُرد، باید خود را کُشت، وگرنه این فاجعهای که رخ داده را با گریه و ناله نمیشود جمع کرد...
#ملیحه_سادات_مهدوی #فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/3329950063C640e43cb5a
با احترام به جهت رعایت حق مولف ارسال مطالب بدون نام نویسنده و لینک کانال جایز نیست..
#ملیحه_سادات_مهدوی #فاطمیه
https://eitaa.com/joinchat/3329950063C640e43cb5a
با احترام به جهت رعایت حق مولف ارسال مطالب بدون نام نویسنده و لینک کانال جایز نیست..
۱۷:۵۹
بازارسال شده از نور فاطمه (س)
۵:۲۴
بازارسال شده از نور فاطمه (س)
توسّلی مجرّب به ساحت قدس فاطمی :
پشت بیت نیمه سوخته نبوّت ، که درآن عصمت الهی رسالت پایمال شده ، و نگرانی و آزردگی خاندان امامت از حد گذشته ؛ به نیّت آرامش قلوب مطهّر و مبارک حضرات فاطمه زهرا و آل الهی او علیهم السّلام ، و اظهار ارادت و تمنای تشدید معرفت و محبت و ولایت معظم لها ، و هر حاجت مشروع دیگر ۹۵ بار در یک مجلس :
"لَعَنَ الله ظالمیکِ و غاصبیکِ و ضاربیکِ و قاتلیکِ یا فاطِمَه".
#فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها #توسل#حاجت#تذکره
https://ble.ir/noor_e_fatemeh
پشت بیت نیمه سوخته نبوّت ، که درآن عصمت الهی رسالت پایمال شده ، و نگرانی و آزردگی خاندان امامت از حد گذشته ؛ به نیّت آرامش قلوب مطهّر و مبارک حضرات فاطمه زهرا و آل الهی او علیهم السّلام ، و اظهار ارادت و تمنای تشدید معرفت و محبت و ولایت معظم لها ، و هر حاجت مشروع دیگر ۹۵ بار در یک مجلس :
"لَعَنَ الله ظالمیکِ و غاصبیکِ و ضاربیکِ و قاتلیکِ یا فاطِمَه".
#فاطمه_زهرا_سلام_الله_علیها #توسل#حاجت#تذکره
https://ble.ir/noor_e_fatemeh
۶:۳۲
برای اهل علم و علما بهترین راه برای رسیدن به خدا، باور کردن و حاشیه نزدن و جدال نکردن است.
معمولاً در مباحثههای علمی، نَفس دخالت میکند و کار به جدل میکشد.
لا جِدالَ فِی الحَجِّ: در حج، جدال و بحث کردن جا ندارد. اَلحَجُّ قَصدٌ: حج یعنی قصد کردن (به سوی خدا). یعنی هر کس قصد دیدار خدا کند، حاجی است.همهی ما حاجی و قاصد کوی او هستیم و نباید در این راه جدال کنیم. کسی که قاصد به سوی خداست، حتّی بر سر مسائل مذهبی نباید به بحث و جدل با این و آن بپردازد، چه رسد به مسائل دنیوی. اُترُک المِراءَ وَ لَو کُنتَ مُحِقّاً: جدال و مراء را حتّی اگر حق با تو است، ترک کن.
مرحوم حاج محمّد اسماعیل #دولابی▫️
مصباح الهدی تألیف #استاد_مهدی_طیّب
#پرهیز_از_بحثهای_بیهوده_و_مجادلات_علمی
معمولاً در مباحثههای علمی، نَفس دخالت میکند و کار به جدل میکشد.
لا جِدالَ فِی الحَجِّ: در حج، جدال و بحث کردن جا ندارد. اَلحَجُّ قَصدٌ: حج یعنی قصد کردن (به سوی خدا). یعنی هر کس قصد دیدار خدا کند، حاجی است.همهی ما حاجی و قاصد کوی او هستیم و نباید در این راه جدال کنیم. کسی که قاصد به سوی خداست، حتّی بر سر مسائل مذهبی نباید به بحث و جدل با این و آن بپردازد، چه رسد به مسائل دنیوی. اُترُک المِراءَ وَ لَو کُنتَ مُحِقّاً: جدال و مراء را حتّی اگر حق با تو است، ترک کن.
مرحوم حاج محمّد اسماعیل #دولابی▫️
مصباح الهدی تألیف #استاد_مهدی_طیّب
#پرهیز_از_بحثهای_بیهوده_و_مجادلات_علمی
۴:۳۱
بازارسال شده از اهل دل💚
۵:۱۹