Photo Message
thumbnail
undefined بازخوانی ارتباطات از منظر حکمت متعالیه
undefinedارائه: حجت الاسلام دکتر مبینی مقدس (دکتری فرهنگ و ارتباطات)
undefinedسه شنبه، ۲۹ دی، ساعت ۱۹
undefinedلینک حضور مجازی: https://b2n.ir/f.honar
undefined️برگزار کننده: مجمع عالی حکمت اسلامیhttps://eitaa.com/hekmateislami

undefined#رَسادین؛ رسانه‌پژوهی دینیundefined https://eitaa.com/rasadinundefined https://ble.ir/rasadin

۱۰:۵۱

thumbnail
undefined شاید برای شما هم جالب باشد!

undefinedنفر سمت چپ، علی، فعال رسانه‌ای در عراق و دانشجوی بنده است و این عکس را که اخیرا گرفته برایم ارسال کرده است
undefinedنفر سمت راست و دوست او اما همان خبرنگاری است که در مصاحبه خبری بوش (رئیس جمهور وقت آمریکا) در عراق، به سمت او کفش پرتاب کرد و در تاریخ منطقه ماندگار شد
undefinedخوشحالم که پس از سال‌ها، منتظر الزیدی را در سلامت کامل می‌بینم، گفتم شما را هم در این شادی سهیم کنم.
undefinedبه علی گفتم سلام مردم ایران را به او برسان و بگو که مردم ایران تو را بسیار دوست دارند ... یحبونک جداً.
undefinedپی‌نوشت:موضوع پایان‌نامه علی، "راهکارهای رسانه‌ای مواجهه با عادی‌سازی رابطه عراق با رژیم صهیونیستی" است.
undefined مبینی
undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۹:۳۶

thumbnail
undefined از مدیالوژی (رسانه‌شناسی) تا مدیولوژی (واسطه‌شناسی)

undefined#مدیالوژی یا رسانه‌شناسی (medialogy): مطالعه شکل‌گیری رسانه و تاثیرات آن بر جامعه
undefined#مدیولوژی یا واسطه‌شناسی (mediology): مطالعه تاثیر واسطه‌های ارتباطی بر محتوای ارتباطی
undefinedاصطلاح مدیولوژی ابداع رژی دبره Régis Debray است که تعمدا از نگارش املایی متفاوتی نیز استفاده کرده است. مباحث مدیولوژی، هر چند در سطح تحلیلی متفاوت، به مباحث تاثیر تکنولوژی بر فرهنگ شباهت دارد.
undefinedدر اکثر موارد، به تفاوت املایی دو واژه توجه نشده و mediology به رسانه‌شناسی ترجمه شده است.
#اختصاصی

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۹:۳۷

thumbnail
undefined کتاب کلیدواژگانی در باب #دین، #رسانه و فرهنگundefinedبا نظارت: دیوید مورگانundefinedمترجم: امیر یزدیان
undefinedمتن کتاب:http://pajuhesh.irc.ir/product/book/show.text/id/1808/order/1?

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۹:۳۸

1_4963548638.pdf

۹۵۴.۴۹ کیلوبایت

undefined مقاله علمی پژوهشی بررسی حکم #فقهی آغاز #ارتباط_کلامی با نامحرم
undefinedنویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی #همدانی
undefinedدر این مقاله، هنجارهای فقهی آغاز ارتباط کلامی با نامحرم در چند محور اصل سخن‌گفتن با نامحرم، الگوهای آغاز ارتباط کلامی چون ارتباط کلامی منطقی، ارتباط کلامی عاطفی، ارتباط کلامی احترام‌آمیز و ... تحلیل شده است.

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۸:۰۹

thumbnail
undefined حوزه مکلف است بر علوم انسانی و اجتماعی غرب مسلط شود؛ اما پیش از ورود به آن نیازمند #فرقان هستیم

undefinedگفتاری از استاد #میرباقری:
undefinedحوزه‌ها مکلف هستند که بر این علوم مشرف بشوند و سخن دین را نسبت به آنها بفهمند و ارائه بکنند؛ اصلا ًاین طوری جامعه‌سازی و جامعه‌پردازی می‌شود و مسئله امروز ما این است؛ ولی یک قواعدی دارد.
undefinedاین انبوه‌خوانی که به خصوص جوانان عزیز ما و گاهی طلبه‌های جوان ما انجام می‌دهند، البته با #فرقان خیلی خوب است چون آدم می‌داند چه کار می‌کند.
undefinedاما اگر فرقان نباشد یک موقعی خدایی نکرده ما در دهه‌های آینده تبدیل می‌شویم به یک فضلایی که دین را به نفع مفاهیم و علوم مدرن تغییر می‌دهیم و می گوییم امام حسین(ع) هم همین کار را می‌کردند و این را برای امام حسین(ع) بازتولید می‌کنیم! این انحراف است و قطعاً خیلی انحراف خطرناکی است. فرق نمی‌کند کسی که این انحراف را دارد، خدایی نکرده مثلا حالا ملبس باشد یا نباشد؛ این انحراف است.
undefinedمن یک #هشدار جدی می‌دهم نسبت به این انبوه‌خوانی‌هایی که از علوم انسانی و اجتماعی مدرن در حوزه اتفاق می‌افتد ... آدم تا فرقان ندارد نباید سراغشان برود.
@Asre_jadid_57

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۸:۱۰

thumbnail
undefinedآیت الله خامنه‌ای:
undefinedحقیقتاً ما نیازمند آن هستیم که یک #تحوّل_بنیادین در #علوم_انسانى در کشور به‌وجود بیاید.
undefinedاین به معناى این نیست که ما از کار فکرى و علمى و تحقیقىِ دیگران خودمان را بى‌نیاز بدانیم، نه، برخى از علوم انسانى ساخته‌ و پرداخته‌ غربى‌ها است؛ در این زمینه کار کردند، فکر کردند، مطالعه کردند، از آن مطالعات باید استفاده کرد.
undefinedحرف این است که مبناى علوم انسانى غربى، مبناى غیرالهى است، مبناى مادّى است، #مبناى_غیرتوحیدى است؛ این با مبانى اسلامى سازگار نیست، با مبانى دینى سازگار نیست.
undefinedعلوم انسانى آن‌ وقتى صحیح و مفید و تربیت‌کننده‌ى صحیح انسان خواهد بود و به فرد و جامعه نفع خواهد رساند که براساس تفکّر الهى و #جهان‌بینى_الهى باشد. این امروز در دانش‌هاى علوم انسانى در وضع کنونى وجود ندارد؛ روى این بایستى کار کرد، فکر کرد.
undefined البتّه این کار، کار شتاب‌آلودى نیست، کار بلندمدّتى است، کار مهمّى است، منتها دوستانى هم که مشغول این کار هستند، لازم است #سرعت_متناسب را به این کار بدهند، یعنى ضمن اینکه نباید در این کار شتاب‌زدگى کرد، عقب‌ماندگى هم در این کار مطلوب نیست و مورد قبول نیست.۱۳۹۳/۴/۱۱

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)@rasadin

۱۸:۱۱

thumbnail
undefined نظریه تاثیر سی‌ان‌ان (CNN Effect)

undefinedنظریه تاثیر سی‌ان‌ان بیان می‌کند که #رسانه‌ها با برجسته‌سازی یک مسئله می‌توانند بر روی #سیاست_خارجی کشورها اثر بگذارند.
undefinedبه عنوان مثال برخی بر این باورند که پایان مداخله آمریکا در سومالی بر اثر فشار رسانه‌های آمریکا به سیاستگذاران خارجی این کشور بود.
undefinedاصطلاح تاثیر سی‌ان‌ان، گستره‌ای جهانی را در برمی‌گیرد، اصطلاح دیگر نزدیک به این مفهوم، اصطلاح #تاثیر_الجزیره (AlJazeera effect) است که از تاثیر رسانه‌ها بر سیاست خارجی کشورها در جهان عرب سخن می‌گوید.
undefinedدر مقابل، بسیاری از #نظریات_انتقادی ارتباطات، بر رابطه‌ای معکوس یعنی تاثیر سیاستمداران بر رسانه‌ها تاکید دارند. به عنوان مثال، شیلر با تاکید بر اصطلاح امپریالیسم فرهنگی و رسانه‌ای، بیان می‌دارد که رسانه‌ها ابزاری در دست سیاستمداران غربی برای استثمار دیگر کشورها هستند.
undefinedپی‌نوشت:از معدود منابع فارسی درباره نظریه تاثیر سی‌ان‌ان می‌توان به کتاب "عصر سی‌ان‌ان و هالیوود" نوشته دکتر سِمَتی اشاره کرد.
#اختصاصی

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)undefined @rasadin

۱۳:۵۴

13900525_3326_128k.mp3

۰۲:۵۲-۲.۶۳ مگابایت
undefinedعلوم انسانی، علوم ذاتا مسموم
undefinedاینکه بنده درباره‌ #علوم_انسانی و خطر این دانش‌های #ذاتاً_مسموم هشدار دادم به خاطر همین است. این علوم انسانی‌ای که امروز را‌یج است، محتواهائی دارد که ماهیتاً معارض و مخالف با حرکت اسلامی و نظام اسلامی است؛ متکی بر #جهان‌بینی_دیگری است؛ حرف دیگری دارد، هدف دیگری دارد.
undefinedوقتی اینها رایج شد، #مدیران بر اساس آنها تربیت می‌شوند؛ همین مدیران می‌آیند در رأس دانشگاه، در رأس اقتصاد کشور، در رأس مسائل سیاسی داخلی، خارجی، امنیت، غیره و غیره قرار می‌گیرند.
undefinedحوزه‌های علمیه و علمای دین پشتوانه‌هایی هستند که موظفند #نظریات_اسلامی را در این زمینه از متون الهی بیرون بکشند، مشخص کنند، آنها را در اختیار بگذارند، برای برنامه‌ریزی، برای زمینه‌سازی‌های گوناگون.۱۳۸۹/۷/۲۹
undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)undefined @rasadin

۱۳:۵۵

thumbnail
undefined علوم انسانی #ذاتا_مسموم یعنی؟

undefinedرهبر انقلاب در توصیف علوم انسانی غربی از تعبیر "دانش‌های ذاتا مسموم" استفاده کردند (۱۳۸۹/۷/۲۹)، این اصطلاح به چه معناست؟
undefinedواژه "ذات" در اینجا به معنای "مبادی" است؛ یعنی #مبادی_معرفتی علوم انسانی غربی قابل پذیرش نیست.
undefined مبادی معرفتی علوم انسانی غربی (در هر سه پارادایم اثباتی، تفسیری و انتقادی‌) سه بخش اصلی دارد:
undefined#هستی‌شناسی اجتماعی سکولاریستی (جدایی دین از تمام نظام‌های اجتماعی)undefined#انسان‌شناسی اجتماعی اومانیستی (انسان رب الاجتماع است)undefined#معرفت‌شناسی اجتماعی غیروحیانی (اعم از تجربی و غیرتجربی که معرفت برآمده از وحی را برای شناخت جامعه به رسمیت نمی‌شناسد)

undefinedبرای مطالعه بیشتر:undefinedمقاله مهم نظریه و فرهنگ استاد پارسانیا (که تصویر فوق برگرفته از این مقاله است)undefinedکتاب جهان‌های اجتماعی استاد پارسانیاundefinedکتاب روش‌شناسی انتقادی حکمت صدرایی استاد پارسانیا

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)undefined @rasadin

۱۳:۵۶

1.pdf

۱.۱۷ مگابایت

undefined مقاله #نظریه_و_فرهنگ (روش‌شناسی بنیادین تکوین نظریه‌های علمی)
undefinedنویسنده: استاد حمید #پارسانیا

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)undefined @rasadin

۱۳:۵۶

thumbnail
undefined اجتهاد روشمند و تولید علوم انسانی اسلامی
undefinedتولید علوم انسانی اسلامی، مبتنی بر فقه و فلسفه است. استفاده از دانش #فقه در تولید علوم انسانی، نیازمند شناخت مکاتب فقهی و نیز شناخت فرایند اجتهاد روش‌مند و منضبط است؛ امری که در مباحث روش‌شناسی اجتهاد دنبال می‌شود
undefinedتصویر: دوره آموزشی #روش‌شناسی_اجتهاد (تابستان ۱۴۰۲)undefinedتوضیحات تکمیلی دوره:https://eitaa.com/ravesh_ejtehad

undefinedرسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی@rasadinhttps://eitaa.com/rasadin

۷:۱۹

thumbnail
undefined نظریه تاثیر سی‌ان‌ان (CNN Effect)

undefinedنظریه تاثیر سی‌ان‌ان بیان می‌کند که #رسانه‌ها با برجسته‌سازی یک مسئله می‌توانند بر روی #سیاست_خارجی کشورها اثر بگذارند.
undefinedبه عنوان مثال برخی بر این باورند که پایان مداخله آمریکا در سومالی بر اثر فشار رسانه‌های آمریکا به سیاستگذاران خارجی این کشور بود.
undefinedاصطلاح تاثیر سی‌ان‌ان، گستره‌ای جهانی را در برمی‌گیرد، اصطلاح دیگر نزدیک به این مفهوم، اصطلاح #تاثیر_الجزیره (AlJazeera effect) است که از تاثیر رسانه‌ها بر سیاست خارجی کشورها در جهان عرب سخن می‌گوید.
undefinedدر مقابل، بسیاری از #نظریات_انتقادی ارتباطات، بر رابطه‌ای معکوس یعنی تاثیر سیاستمداران بر رسانه‌ها تاکید دارند. به عنوان مثال، شیلر با تاکید بر اصطلاح امپریالیسم فرهنگی و رسانه‌ای، بیان می‌دارد که رسانه‌ها ابزاری در دست سیاستمداران غربی برای استثمار دیگر کشورها هستند.
undefinedپی‌نوشت:از معدود منابع فارسی درباره نظریه تاثیر سی‌ان‌ان می‌توان به کتاب "عصر سی‌ان‌ان و هالیوود" نوشته دکتر سِمَتی اشاره کرد.
#اختصاصی

undefinedکانال فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی (رسادین)undefined @rasadin

۱۱:۴۲

thumbnail
undefinedدو جور می‌شود انتقاد کرد

undefinedدو جور می‌شود انتقاد کرد: یک انتقادی که وقت شنیدن، شنونده آن را #فحش و دشنام تلقّی می‌کند؛ یک انتقادی که همان مطلب است، امّا وقتی که شنونده آن را می‌شنود، آن را #نصیحت تلقّی می‌کند؛ دو جور می‌شود حرف زد؛ سعی کنید آن نوع اوّل نباشد؛ یعنی گرایش به سمت آن نوع اوّل نباشد. ۱۳۹۶/۱۰/۲۱
undefinedلحن باید ناصحانه و چاره‌جویانه باشد. در انتقاد، لحن خصمانه و یأس‌آلود و هرج‌ومرج‌طلبانه، فایده آن را تبدیل به #زیان می‌کند. ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=46724

undefinedرسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینی@rasadin

۲۲:۱۷

thumbnail
undefinedزن نظامی اسراییلی به زبان فارسی با ایرانیان صحبت می‌کند تا آنها را اقناع کند که از پشتیبانی جبهه مقاومت دست بردارند
undefinedآیا دیپلماسی عمومی ایران نیز ساکنان سرزمین اشغالی را هدف می‌گیرد تا آنان را اقناع کند که آنچه در فلسطین رخ می‌دهد خلاف تعالیم یهود و به ضرر یهود است؟
undefined#رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینیundefined@Rasadin

۱۸:۰۱

thumbnail
undefinedنظرسنجی دن بیلزریان، چهره (سلبریتی) اینترنتی آمریکایی: چه کسی عامل مشکلات اصلی جهان است؟
undefined 2.9 میلیارد مسیحی یا 1.9 میلیارد مسلمان یا 1.2 میلیارد هندو یا 16 میلیون یهودی؟
undefinedارائه نتیجه این نوع نظرسنجی‌ها به ساکنان سرزمین های اشغالی درباره نگاه به شدت منفی مردم جهان به یهود می‌تواند در اقناع افکار عمومی آنان مبنی بر ضرورت توقف نسل‌کشی موثر باشد

undefined#رسادین، فرهنگ و رسانه‌‌پژوهی‌ دینیundefined@Rasadin

۱۸:۰۳

thumbnail
undefinedچارچوب مطالعه انتقادی نظریات ارتباطات، با تاکید بر روش‌شناسی بنیادین (مورد مطالعه: نظریه وابستگی رسانه‌ای)
undefinedحجت‌الاسلام دکتر مجید مبینی (خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات، عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشکده رسانه دانشگاه ادیان)
undefinedدوشنبه، ۱۴۰۳/۰۸/۰۷، ساعت ۱۹
undefinedحضوری و مجازی
undefinedلینک حضور در جلسه https://b2n.ir/f.honar
undefined قم، خیابان ۱۹ دی، کوچه ۱۰، فرعی اول سمت چپ، اتاق جلسات مجمع عالی حکمت اسلامی
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامیundefined @hekmateislami

۲۰:۱۲