عکس پروفایل روش شناسی اجتهاد (روشنا)ر

روش شناسی اجتهاد (روشنا)

۱۸۲عضو
عکس پروفایل روش شناسی اجتهاد (روشنا)ر
۱۸۲ عضو

روش شناسی اجتهاد (روشنا)

undefinedروش‌شناسی اجتهاد (شناخت فرایند کلان و خرده‌فرایندهای اجتهاد)، مقدمه ضروری در ورود به عرصه فقه‌های تخصصی و فقه نظام است
undefinedکانال اصلی در ایتا فعال است
undefinedارتباط با مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد (روشنا): @mj_mobini (مبینی مقدس)

۳ آبان ۱۴۰۰

thumnail
undefined #روش‌شناسی از منظر استاد #الهی_خراسانی

undefinedروش‌شناسی علم فقه عبارت است از «شناسایی و تبیین طرق (#ادله) و ترتیب (#مراحل) استناد به منابع معرفت و استفاده از آنها، جهت حل مسئله و استدلال فقهی، با حفظ اعتبار و پایایی لازم»
undefinedحالا اگر این روش شناسی، معطوف به کلیت علم فقه نباشد، بلکه در چارچوب اخص از آن یعنی رویکرد اجتهادی باشد، نامش «روش‌شناسی فقه با رویکرد اجتهادی امامیه» یا «روش شناسی اجتهاد امامی» است (در مقابلِ روش‌شناسی فقه با رویکرد محدثان نخستین امامی، یا رویکرد متأخران اخباری امامی)
undefinedاگر مقیاس روش‌شناسی اخص از اینها باشد و به وضعیت دوران اخیر فقه در امامیه منسوب باشد، در این صورت «روش‌شناسی فقه در مکتب شیخ انصاری» یا «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه» خواهد بود
undefinedاگر باز هم مقیاس روش‌شناسی را کوچک و محدود کنیم، می‌تواند در چارچوب یک سبک فقهی تعریف شود؛ مثلاً «روش‌شناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه ـ سبک نجف معاصر» یا «سبک قم معاصر» باشد؛ به تعبیر دیگر: «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی نجف معاصر» یا «روش‌شناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی قم معاصر». یا به طور خلاصه: «روش‌شناسیِ فقهیِ نجف/ قمِ معاصر»
undefinedبنابراین در هر کدام از این مقیاس‌ها، ضابط روش‌شناسی تغییر نمی‌کند، اما مقیاس روش‌شناسی در مقیاس اصلی خود یعنی علم فقه می‌تواند به مقیاس‌های اخص مانند مذهب امامیه یا رویکرد اجتهادی در مذهب فقهی امامیه یا مکتب اجتهادی معاصر امامیه (مکتب شیخ انصاری) یا سبک اجتهادی نجف/قم معاصر محدود شود.
#اختصاصی
undefinedکانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۲

thumnail
undefined#روش‌شناسی استنباط آموزه‌های تربیتیundefined

۱۴:۵۳

روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی.pdf

۱.۲۷ مگابایت

undefined #روش‌شناسی استنباط آموزه‌های تربیتی
undefinedنویسنده: استاد #اعرافی
undefinedهر چند ابواب مختلف فقهی از روش‌های مشابهی برخوردار هستند، اما هر یک نیز از اختصاصات منهجی برخوردارند. در این پژوهه که به قلم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه به نگارش در آمده است، به برخی از اختصاصات روش‌شناسی یکی از ابواب فقهی اشاره شده است.
undefined️یادداشت مرتبط: روش‌شناسی فقه تخصصی (https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/543)
undefinedکانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۳

thumnail
undefined رهبر انقلاب: #اجتهاد یعنی #روش استفاده از منابع

undefinedکانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۵

thumnail
undefined استاد #مبلغی: علم اصول روش #استنباط را ارائه نمی‌دهد

undefinedبرخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه می‌کند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناخته‌اند!
undefinedاصول فقه اولا مفردات را ارائه می‌دهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایه‌ای، ادبی و ...).
undefined این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روش‌شناختی در حوزه ضعیف است.
undefinedکانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۶

tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3

۴.۱۸ مگابایت
undefined روش #تراکم_ظنون بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟
undefinedاستاد علی #فرحانی
undefinedدر این فایل، نکاتی پیرامون روش تراکم ظنون #شیخ_انصاری و تفاوت آن با روش اجتهاد آیت الله #خویی بیان شده است.
(درس لاضرر، 99/12/20)@almorsalaat
undefinedکانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۷

thumnail
undefined استاد #مبلغی: در درس خارج باید #روش_اجتهاد آموزش داده شود، ولی...

undefinedدر درس خارج، استاد بايد شيوه استنباط را آموزش بدهد؛ ولى اين #اصلاً آموزش داده نمى‌شود، حوزه در باب درس خارج #هدف را گم کرده است، نتيجه اين می‌شود كه يك نفر ۲۰ الى ۳۰ سال در درس خارج می‌ماند.
undefined#درس_خارج باید شیوه‌ای را بياموزد كه اگر #5_الى_6_سال اين روند ادامه پيدا كند، اجتهاد حاصل شود و بعد از آن فرد بتواند به تحقيق بپردازد.
undefinedهر استادى در درس خارج، به گونه #ارتكازى روشى دارد كه شاگرد اگر هوشيار باشد، پس از ساليانى (طولانی) درمی‌يابد كه استادش چه روشى دارد، لذا هميشه فقط #يكى_دو_نفر از اين شاگردان به درجه اجتهاد می‌رسند.
undefinedبرشی از یادداشت مهم «درس خارج، ماهیت‌شناسی و روش‌شناسی»، متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/33


undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۴:۵۸

thumnail
undefined فایل صوتی درس روش‌شناسی اجتهاد #شیخ_انصاری
undefinedارائه: استاد #عشایری
undefinedاین جلسات در تابستان ۱۴۰۰ برگزار شده است
undefinedبا سپاس از حجت الاسلام قنبریان دهکردی (https://eitaa.com/tafaqqoh)

undefinedundefinedundefined

۱۴:۵۹

روش شناسی شیخ انصاری 1-3.rar

۳۴.۸۸ مگابایت

undefined روش‌شناسی #شیخ_انصاری (۱-۳)undefinedارائه: استاد #عشایری
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۱

روش شناسی شیخ انصاری ۴-۶.rar

۳۷.۵۹ مگابایت

undefined روش‌شناسی #شیخ_انصاری (۴-۶)undefinedارائه: استاد #عشایری
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۱

روش شناسی شیخ انصاری ۷-۹.rar

۲۹.۷۸ مگابایت

undefined روش‌شناسی #شیخ_انصاری (۷-۹)undefinedارائه: استاد #عشایری
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۲

thumnail
undefined ملاک انتخاب #استاد از نگاه طلاب چه باید باشد؟

undefinedاستاد #مبلغی: مهم‌ترین مطلب آن است که طلبه باید ببیند متعلق آموزش در درس هر استاد چیست؟ آیا او برای #آموزش_روش_استنباط و اجتهاد به شاگردان می‌کوشد یا اینکه صرفاً به بیان حکم و اقوال می‌پردازد.
#شاگردپروری
undefined️متن تفصیلی: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/76


undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۲

تفاوت روش شناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی.pdf

۲۶۰.۸۶ کیلوبایت

undefined مقاله «تفاوت #روش‌شناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی»
undefinedنویسنده: دکتر رضا #خراسانی
undefinedمقاله حاضر براین فرض است که مناسبات اجتهاد و سیاست در دوره معاصر، تابعی از تحولات روش شناختی در دانش فقه و به تبع آن فقه سیاسی است که موجب گذار از فقه سیاسی سنتی به رویکرد حکومتی به فقه شده است. براین اساس برخی از مهمترین تفاوت‌ها عبارت اند از: تفاوت در رویکرد اجتهادی فردی و اجتماعی، محوریت فرد در مقابل محوریت اجتماع، اجتهاد بر مبنای اصاله الاباحه و اصاله الحظر، چگونگی مواجهه با نص: پرهیز از تفسیرگرایی در مقابل توسعه معنای نص، کاربرد تقیه، محوریت حق و حکم، منابع اجتهاد و ... .
undefinedیادداشت مرتبط:ضرورت روش‌شناسی فقه تخصصی (https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/416)
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۳

thumnail
undefined استاد عبداللهیان: مکتب #سامرا به طلبه روش اجتهاد می‌آموخت

undefinedهدف از بحث و درس مکتب سامرا این بود که نمی‌خواستند فقط به شاگرد، #مطلب یاد دهند، بلکه می‌خواستند به او #روش یاد دهند؛ یعنی می‌خواستند مهارت، قدرت و چگونگی استنباط را به او بیاموزند.
undefinedدر یک حالت فقط می‌خواهید به شاگرد مطلب را بیاموزید و او یاد بگیرد، اما یک وقت شما می‌خواهید به او مهارت را بیاموزید که این کار را انجام دهید.
undefined لذا در همان زمان می‌گفتند کسی که در مکتب سامرا حتی برای ۵ سال بوده و دورۀ اصول را هم نخوانده است، ناخودآگاه مجتهد می‌شود! چرا؟ چون #روش_استنباط را یاد می‌گیرد.
undefinedپس استاد، اولاً شاگرد #فعال و مشارک می‌خواهد و بعد هم روش کار را به او یاد می‌دهد، نه اینکه فقط به او مطلب یاد دهد.

undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۴

3791555488.pdf

۲۸۱.۴۳ کیلوبایت

undefined فایل روندنمای #اجتهاد (الگوریتم اجتهاد)
undefinedاستاد محمدحسین #ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول)
undefined ارائه شده در: نشست بررسی فرآیند استنباط شریعت (۲۵ شهریور ۱۴۰۰)، مدرسه راهبری علم و عمل@elmoaamal98

undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۴

-1784996093_-213332.mp3

۱۴.۴ مگابایت
undefined فایل #صوتی نشست «بررسی فرآیند استنباط شریعت» (بخش #اول: مقدمه)
undefinedاستاد محمدحسین #ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول)
undefinedمدرسه راهبری علم و عمل، ۲۵ شهریور ۱۴۰۰@elmoaamal98
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۵

369368835_-213334.mp3

۱۸.۲ مگابایت
undefined فایل #صوتی نشست «بررسی فرآیند استنباط شریعت» (بخش #دوم: توضیح فرایند اجتهاد)
undefinedاستاد محمدحسین #ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول)
undefinedمدرسه راهبری علم و عمل، ۲۵ شهریور ۱۴۰۰@elmoaamal98

undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۶

197795587_-213335.mp3

۱۰.۲۲ مگابایت
undefined فایل #صوتی نشست «بررسی فرآیند استنباط شریعت» (بخش #سوم: پرسش و پاسخ)
undefinedاستاد محمدحسین #ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول)
undefinedمدرسه راهبری علم و عمل، ۲۵ شهریور ۱۴۰۰@elmoaamal98

undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined@ravesh_ejtehad

۱۵:۰۷

روش شناسی اجتهاد-استاد ملک زاده.pdf

۲۸۷.۵۹ کیلوبایت

undefined گزارش #مکتوب از نشست «بررسی فرآیند استنباط شریعت»
undefinedاستاد محمدحسین #ملک‌زاده (مدرس خارج فقه و اصول)
undefinedنگارش: حجت الاسلام موسوی
#اختصاصی
undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined @ravesh_ejtehad

۱۵:۰۷

۱۲ تیر ۱۴۰۱

thumnail
undefined دوره روش شناسی اجتهاد
undefinedارائه: استاد احمد #مبلغی
undefinedزمان: ۱۳ - ۲۹ تیرماه، ساعت ۱۸ - ۱۹:۳۰ (ده جلسه)، برادران (حضوری و مجازی) و خواهران (مجازی)
undefinedظرفیت محدود
undefinedبرگزار کنندگان:مجموعه فقهی روش شناسی اجتهاد (روشنا)، با همکاری:undefined️مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلامundefined️دبیرخانه دین پژوهان کشورundefined️مجموعه عصرانه فقهیundefined️موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام تهرانundefined️مدرسه‌ عالی فقه و اصول امام حسين عليه السلامundefined️موسسه آموزش عالی حوزوی رفیعة المصطفیو ...
undefinedبرای توضیحات بیشتر و ثبت نام کلیک کنید:https://ravesh-ejtehad.blog.ir

undefined کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)undefined @ravesh_ejtehad

۷:۰۷