۱۰:۵۱
۹:۲۸
TanzimGoftar 17.pdf
۵.۸۲ مگابایت
هفدهمین شماره فصلنامه «تنظیم گفتار»
با عنوان «شبکه تنظیمگران ایران»
#تنظیم_گفتار#شبکه_تنظیمگران_ایران
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
با عنوان «شبکه تنظیمگران ایران»
#تنظیم_گفتار#شبکه_تنظیمگران_ایران
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
۹:۲۸
۱۴:۳۶
۱۴:۳۶
۶:۵۱
۱۳:۵۴
۱۳:۵۴
#رونمایی_کتاب
کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» رونمایی شد
این کتاب که به سفارش مرکزبررسیهای استراتژیک و توسط اندیشکده حکمرانی شریف تدوین شده است، از منظر سیاستی، بر ضرورت تشکیل شبکههای تنظیمگران بخشی و موضوعی و در سطوح ملی و بینالمللی تأکید میکند و مدلی تحت عنوان «ضرورت-کارکرد-ابزار» برای شبکههای تنظیمگری ارائه میکند.
کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری ضمن مطالعهی ادبیات این حوزه و شرح مدل مذکور، مطالعات تطبیقی بر شبکههای ملی تنظیمگری در کشورهای انگلیس، برزیل، هند، نروژ، فرانسه و کانادا و همچنین مطالعاتی در زمینه تجربیات شبکههای تنظیمگری بینالمللی و منظقهای ارائه میدهد.
دکتر محمدجواد ظریف، معاون راهبردی ریاست جمهوری:
اکنون شبکه تنظیمگری ایران در مرحله تکوین خود قرار دارد و معاونت راهبردی آمادگی این را دارد که میزبان تنظیمگران در این مرحله باشد.
انشاءالله در مرحلهی بعد شبکه تنظیمگری محل بهینه خود را در دولت خواهد یافت؛ در واقع، دولت باید این تصمیم را اتخاذ کند که کدام نهاد اجرایی میزبان شبکه تنظیمگری و پیادهسازی سیاستهای تنظیمگری باشد و به مقر اصلی آن تبدیل شود.
دکتر امامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف:
با تأکید بر اینکه هدف از شکلگیری شبکه تنظیمگری بسترسازی برای تعاملات نهادی، استانداردسازی، توانمندسازی نهادی، به اشتراکگذاری تجربیات، ایجاد هماهنگی و رقابت تنظیمی مثبت، جلوگیری از قاعدهگریزی و کاهش ریسک انحراف تنظیمگران است، تصریح کرد: در این زمینه مرکز بررسیهای استراتژیک میتواند نقش مرکز رشد را ایفا کرده و پیشنهاد میکنیم که موضوع تنظیمگری در گفتمان سیاسی دولت چهاردهم گنجانده شود و در گام بعد از گفتمان به سیاست تبدیل شده و در نهایت یک دستگاه در دولت نیز متولی نهادسازی شبکه ملی تنظیمگران شود.
گفتنی است، کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری توسط اندیشکده حکمرانی شریف و پژوهشگران این نهاد از جمله سرکار خانم ناطقی و آقایان امیرحسین قلندری، مهدی میرزائی، سیدمحمدرضا دادگستر و به سفارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری تهیه و تدوین شده است.
برای مطالعه خبر کامل و همچنین دانلود کتاب، اینجا کلیک کنید.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» رونمایی شد
این کتاب که به سفارش مرکزبررسیهای استراتژیک و توسط اندیشکده حکمرانی شریف تدوین شده است، از منظر سیاستی، بر ضرورت تشکیل شبکههای تنظیمگران بخشی و موضوعی و در سطوح ملی و بینالمللی تأکید میکند و مدلی تحت عنوان «ضرورت-کارکرد-ابزار» برای شبکههای تنظیمگری ارائه میکند.
کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری ضمن مطالعهی ادبیات این حوزه و شرح مدل مذکور، مطالعات تطبیقی بر شبکههای ملی تنظیمگری در کشورهای انگلیس، برزیل، هند، نروژ، فرانسه و کانادا و همچنین مطالعاتی در زمینه تجربیات شبکههای تنظیمگری بینالمللی و منظقهای ارائه میدهد.
دکتر محمدجواد ظریف، معاون راهبردی ریاست جمهوری:
اکنون شبکه تنظیمگری ایران در مرحله تکوین خود قرار دارد و معاونت راهبردی آمادگی این را دارد که میزبان تنظیمگران در این مرحله باشد.
انشاءالله در مرحلهی بعد شبکه تنظیمگری محل بهینه خود را در دولت خواهد یافت؛ در واقع، دولت باید این تصمیم را اتخاذ کند که کدام نهاد اجرایی میزبان شبکه تنظیمگری و پیادهسازی سیاستهای تنظیمگری باشد و به مقر اصلی آن تبدیل شود.
دکتر امامیان، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همبنیانگذار اندیشکده حکمرانی شریف:
با تأکید بر اینکه هدف از شکلگیری شبکه تنظیمگری بسترسازی برای تعاملات نهادی، استانداردسازی، توانمندسازی نهادی، به اشتراکگذاری تجربیات، ایجاد هماهنگی و رقابت تنظیمی مثبت، جلوگیری از قاعدهگریزی و کاهش ریسک انحراف تنظیمگران است، تصریح کرد: در این زمینه مرکز بررسیهای استراتژیک میتواند نقش مرکز رشد را ایفا کرده و پیشنهاد میکنیم که موضوع تنظیمگری در گفتمان سیاسی دولت چهاردهم گنجانده شود و در گام بعد از گفتمان به سیاست تبدیل شده و در نهایت یک دستگاه در دولت نیز متولی نهادسازی شبکه ملی تنظیمگران شود.
گفتنی است، کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری توسط اندیشکده حکمرانی شریف و پژوهشگران این نهاد از جمله سرکار خانم ناطقی و آقایان امیرحسین قلندری، مهدی میرزائی، سیدمحمدرضا دادگستر و به سفارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری تهیه و تدوین شده است.
برای مطالعه خبر کامل و همچنین دانلود کتاب، اینجا کلیک کنید.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
۱۳:۵۴
تها،_کارکردها_و_ابزارها.pdf
۱.۹۲ مگابایت
متن کامل کتاب « مبانی شبکههای تنظیمگری، ضرورتها، کارکردها و ابزارها»
معاونت راهبردی و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در دورهٔ جدید سیاست انتشار عمومی و دیجیتال متن سیاستنامهها و پژوهشها را اعمال خواهد کرد (مگر در موارد خاصی که محرمانگی ضروری است)، هم به منظور بسط شفافیت و بهرهگیری عموم پژوهشگران ایرانی از نتایج سیاستپژوهیهایی که با منابع عمومی ممکن شده است، هم برای در معرض نقد عمومی قرار دادن پژوهشها و هم برای کاهش هزینههای چاپ کاغذی و کاهش تخریب محیط زیست.
پژوهش فوق به سفارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و توسط اندیشکده حکمرانی شریف انجام شده و در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در معاونت راهبردی ریاست جمهوری رونمایی شده است.
t.me/css_govir instagram.com/css.ir
معاونت راهبردی و مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در دورهٔ جدید سیاست انتشار عمومی و دیجیتال متن سیاستنامهها و پژوهشها را اعمال خواهد کرد (مگر در موارد خاصی که محرمانگی ضروری است)، هم به منظور بسط شفافیت و بهرهگیری عموم پژوهشگران ایرانی از نتایج سیاستپژوهیهایی که با منابع عمومی ممکن شده است، هم برای در معرض نقد عمومی قرار دادن پژوهشها و هم برای کاهش هزینههای چاپ کاغذی و کاهش تخریب محیط زیست.
پژوهش فوق به سفارش مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری و توسط اندیشکده حکمرانی شریف انجام شده و در تاریخ ۲۳ مهر ۱۴۰۳ در معاونت راهبردی ریاست جمهوری رونمایی شده است.
t.me/css_govir instagram.com/css.ir
۱۳:۵۴
۱۴:۴۳
۸:۰۰
باشگاه تنظیمگری ایران | دبیرخانه شبکه تنظیمگران ایران
نگاه خبرگان در باب کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها
#از_نگاه_خبرگان
دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس سابق مرکزبررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در ارتباط با کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری عنوان داشتند:
کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» نگاهی جامع و شفاف به مفهوم و نقش شبکههای تنظیمگری دارد. نویسندگان به دقت توضیح میدهند که چرا شبکههای تنظیمگری در نظامهای حکمرانی امروز ضروری هستند و چطور میتوانند به بهبود کارآمدی تنظیمگری کمک کنند.
این کتاب با ارائه تحلیلهای دقیق و استناد به تحقیقات گوناگون، به خواننده کمک میکند تا اهمیت و تأثیر شبکههای تنظیمگری را بهتر درک کند. یکی از نکات کلیدی که در کتاب به آن پرداخته شده، ایجاد هویت حرفهای مشترک میان تنظیمگران است. این مفهوم از اهمیت ویژهای برخوردار است چون باعث میشود تنظیمگران به عنوان یک جامعه متعهد و هماهنگ عمل کنند. ایجاد این هویت مشترک نهتنها پیوندها و تعهدات حرفهای را تقویت میکند، بلکه به انسجام و اثربخشی بیشتر در عملکرد تنظیمگران منجر میشود.
نگاه تئوریک و عمیق به مباحثی مثل آربیتراژ تنظیمگری و رقابت تنظیمی منفی، تحلیلهای قوی و مستدلی در این زمینه ارائه داده است. نویسندگان با استناد به تحقیقات و تئوریهای مختلف، نشان میدهند که چگونه آربیتراژ تنظیمگری میتواند به چالشهای بزرگی در نظامهای حکمرانی منجر شود و چگونه رقابت تنظیمی منفی باعث کاهش کیفیت تنظیمگری میشود. این نگاه تئوریک به کتاب ارزش علمی و پژوهشی بالایی داده و برای کسانی که به دنبال درک عمیقتری از این مفاهیم هستند، بسیار مفید است. با این حال، ارتباط بیشتر قسمت تطبیقی کتاب و مفاهیم تئوریک میتوانست این کتاب را از جنبه عملی جذابتر و قابل فهمتر کند.
مطالعهی این کتاب بیش از آنکه برای پژوهشگران حوزه سیاستگذاری و حکمرانی توصیه شود، منبع خوب و قابلتوصیهای برای دولتمردان و مدیران دولتی است، چرا که ما باور داریم در مسیر حرکت آینده دولت، ضرورت توجه و بازآفرینی نهاد دولت بر اساس کارکرد تنظیمگری امری اجتنابناپذیر خواهدبود.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
دکتر مصطفی زمانیان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و رئیس سابق مرکزبررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در ارتباط با کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری عنوان داشتند:
کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» نگاهی جامع و شفاف به مفهوم و نقش شبکههای تنظیمگری دارد. نویسندگان به دقت توضیح میدهند که چرا شبکههای تنظیمگری در نظامهای حکمرانی امروز ضروری هستند و چطور میتوانند به بهبود کارآمدی تنظیمگری کمک کنند.
این کتاب با ارائه تحلیلهای دقیق و استناد به تحقیقات گوناگون، به خواننده کمک میکند تا اهمیت و تأثیر شبکههای تنظیمگری را بهتر درک کند. یکی از نکات کلیدی که در کتاب به آن پرداخته شده، ایجاد هویت حرفهای مشترک میان تنظیمگران است. این مفهوم از اهمیت ویژهای برخوردار است چون باعث میشود تنظیمگران به عنوان یک جامعه متعهد و هماهنگ عمل کنند. ایجاد این هویت مشترک نهتنها پیوندها و تعهدات حرفهای را تقویت میکند، بلکه به انسجام و اثربخشی بیشتر در عملکرد تنظیمگران منجر میشود.
نگاه تئوریک و عمیق به مباحثی مثل آربیتراژ تنظیمگری و رقابت تنظیمی منفی، تحلیلهای قوی و مستدلی در این زمینه ارائه داده است. نویسندگان با استناد به تحقیقات و تئوریهای مختلف، نشان میدهند که چگونه آربیتراژ تنظیمگری میتواند به چالشهای بزرگی در نظامهای حکمرانی منجر شود و چگونه رقابت تنظیمی منفی باعث کاهش کیفیت تنظیمگری میشود. این نگاه تئوریک به کتاب ارزش علمی و پژوهشی بالایی داده و برای کسانی که به دنبال درک عمیقتری از این مفاهیم هستند، بسیار مفید است. با این حال، ارتباط بیشتر قسمت تطبیقی کتاب و مفاهیم تئوریک میتوانست این کتاب را از جنبه عملی جذابتر و قابل فهمتر کند.
مطالعهی این کتاب بیش از آنکه برای پژوهشگران حوزه سیاستگذاری و حکمرانی توصیه شود، منبع خوب و قابلتوصیهای برای دولتمردان و مدیران دولتی است، چرا که ما باور داریم در مسیر حرکت آینده دولت، ضرورت توجه و بازآفرینی نهاد دولت بر اساس کارکرد تنظیمگری امری اجتنابناپذیر خواهدبود.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
۸:۰۲
۸:۳۵
#از_نگاه_خبرگان
دکتر امیراحمد ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و متخصص حوزه تنظیمگری، در نقد و بررسی کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری عنوان داشتند:
این کتاب یک تحلیل جامع از ضرورتها و کارکردهای شبکههای تنظیمگری ارائه میدهد. نویسندگان با بهرهگیری از تحلیلها و مستندات مختلف، به بررسی چالشها و نقاط ضعف نظامهای تنظیمگری پرداختهاند و راهکارهای موثری برای بهبود آنها ارائه دادهاند.
کتاب حاضر دست بر روی مسئلهای گذاشته است که از ضرورتهای نظامهای تنظیمگری است. امروزه، به دلیل ماهیت همگرایانهی تکنولوژی و کسبوکارها، نیاز به اشتراک داده و اطلاعات و افزایش ظرفیتهای حل مسائل، تنظیمگران نیازمند آن هستند تا با همتایان خود تعاملات سازنده و پایدار داشته باشند. با این وجود، یکی از نقدهای جدی به این کتاب، تمرکز بیش از حد بر تحلیلهای تئوریک و منقطع بودن مثالهای عملی کتاب از قسمت تئوریک آن است. ارتباط بیشتر مطالعات موردی با مدل مستخرج شده از ادبیات میتوانست کتاب را برای خوانندگانی که به دنبال روشهای کاربردی و عملی هستند، مفیدتر بنماید.
یکی دیگر از موضوعات محوری در ضرورت تأسیس شبکههای تنظیمگری، رقابت تنظیمی منفی و ایجاد آربیتراژ تنظیمگری است که نویسندگان به خوبی به آن پرداختهاند. این نوع رقابت، که در آن تنظیمگران به جای افزایش استانداردها، به کاهش کیفیت تنظیمگری برای جلب نظر شرکتها میپردازند، میتواند اثرات زیانباری بر نظام حکمرانی داشته باشد. نویسندگان به خوبی اشاره کردند که «مقررات و تنظیمگری» شبیه «کالا» نیست که رقابت در آن موجب افزایش رفاه کل باشد و این رقابت میتواند اثر معکوس بگذارد. این وضعیت شبیه به تیغ دو لبهای عمل میکند؛ از یک سو بخش خصوصی را تحت فشار قرار میدهد و از سوی دیگر، فرصتهایی برای بهرهبرداری شرکتها و حرکت میان نهادهای تنظیمگر برای منافع خصوصی را فراهم میکند. چنین وضعیتی باعث میشود که استانداردهای تنظیمگری به حداقل برسد و منافع خصوصی به بهای از دست رفتن منافع عمومی تقویت شود.
به طور کلی، کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» با ارائه مدلی نسبتا کامل از ضرورتها و کارکردهای شبکههای تنظیمگری به تنظیمگران کمک میکند تا با درک بهتری از چالشهای موجود و استفاده از تجربیات دیگر کشورها، نقش مؤثرتری در بهبود نظام حکمرانی ایفا کنند. این کتاب برای سیاستپژوهان و تصمیمگیران نیز منبعی ارزشمند است که میتواند به بهبود فرآیندهای سیاستگذاری و اجرای سیاستها کمک کند.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
دکتر امیراحمد ذوالفقاری، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و متخصص حوزه تنظیمگری، در نقد و بررسی کتاب مبانی شبکههای تنظیمگری عنوان داشتند:
این کتاب یک تحلیل جامع از ضرورتها و کارکردهای شبکههای تنظیمگری ارائه میدهد. نویسندگان با بهرهگیری از تحلیلها و مستندات مختلف، به بررسی چالشها و نقاط ضعف نظامهای تنظیمگری پرداختهاند و راهکارهای موثری برای بهبود آنها ارائه دادهاند.
کتاب حاضر دست بر روی مسئلهای گذاشته است که از ضرورتهای نظامهای تنظیمگری است. امروزه، به دلیل ماهیت همگرایانهی تکنولوژی و کسبوکارها، نیاز به اشتراک داده و اطلاعات و افزایش ظرفیتهای حل مسائل، تنظیمگران نیازمند آن هستند تا با همتایان خود تعاملات سازنده و پایدار داشته باشند. با این وجود، یکی از نقدهای جدی به این کتاب، تمرکز بیش از حد بر تحلیلهای تئوریک و منقطع بودن مثالهای عملی کتاب از قسمت تئوریک آن است. ارتباط بیشتر مطالعات موردی با مدل مستخرج شده از ادبیات میتوانست کتاب را برای خوانندگانی که به دنبال روشهای کاربردی و عملی هستند، مفیدتر بنماید.
یکی دیگر از موضوعات محوری در ضرورت تأسیس شبکههای تنظیمگری، رقابت تنظیمی منفی و ایجاد آربیتراژ تنظیمگری است که نویسندگان به خوبی به آن پرداختهاند. این نوع رقابت، که در آن تنظیمگران به جای افزایش استانداردها، به کاهش کیفیت تنظیمگری برای جلب نظر شرکتها میپردازند، میتواند اثرات زیانباری بر نظام حکمرانی داشته باشد. نویسندگان به خوبی اشاره کردند که «مقررات و تنظیمگری» شبیه «کالا» نیست که رقابت در آن موجب افزایش رفاه کل باشد و این رقابت میتواند اثر معکوس بگذارد. این وضعیت شبیه به تیغ دو لبهای عمل میکند؛ از یک سو بخش خصوصی را تحت فشار قرار میدهد و از سوی دیگر، فرصتهایی برای بهرهبرداری شرکتها و حرکت میان نهادهای تنظیمگر برای منافع خصوصی را فراهم میکند. چنین وضعیتی باعث میشود که استانداردهای تنظیمگری به حداقل برسد و منافع خصوصی به بهای از دست رفتن منافع عمومی تقویت شود.
به طور کلی، کتاب «مبانی شبکههای تنظیمگری؛ ضرورتها، کارکردها و ابزارها» با ارائه مدلی نسبتا کامل از ضرورتها و کارکردهای شبکههای تنظیمگری به تنظیمگران کمک میکند تا با درک بهتری از چالشهای موجود و استفاده از تجربیات دیگر کشورها، نقش مؤثرتری در بهبود نظام حکمرانی ایفا کنند. این کتاب برای سیاستپژوهان و تصمیمگیران نیز منبعی ارزشمند است که میتواند به بهبود فرآیندهای سیاستگذاری و اجرای سیاستها کمک کند.
باشگاه تنظیمگری ایران | @regtalk
۸:۳۵
۱۱:۵۹
#گزارش_سیاستیاز «قاعدهنویسی» تا «قاعدهگذاری»: مقررات تنظیمگران چگونه پیاده میشود؟
گزارش سیاستی «از قاعدهنویسی تا قاعدهگذاری: مقررات تنظیمگران چگونه پیاده میشود؟» به قلم محمد آزادی احمدآبادی، پژوهشگر مهمان اندیشکده حکمرانی شریف منتشر شد. آنچه میخوانید، شرح خلاصهای درباره این گزارش است.
این گزارش به بررسی اهمیت و روشهای ارزیابی تبعیت از مقررات تنظیمگری در بخشهای مختلف دولتی، عمومی و خصوصی میپردازد. تبعیت تنظیمی (Regulatory Compliance) به معنای چگونگی پایبندی به قوانین و مقررات برای دستیابی به جامعهای منظم و بهینه است. این مفهوم در حوزههای مختلفی از جمله بازرگانی، محیطزیست، بهداشت و ایمنی شغلی اهمیت بسیاری دارد. پایبندی به مقررات نه تنها از نظر قانونی ضروری است، بلکه باعث افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت زندگی میشود.
در نهایت، این گزارش چارچوبی جامع برای ارزیابی تبعیت از منظر تنظیمگران ارائه میدهد. این چارچوب شامل عواملی مانند ظرفیتهای تبعیت، تأثیر غیررسمی گروههای دیگر و مدل کسبوکار است. برای مثال، اینکه آیا گروه هدف ظرفیت لازم برای رعایت مقررات را دارد و آیا سیستمهای مدیریتی کافی برای اجرای تبعیت پیادهسازی شده است یا خیر، از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین، تأثیر گروههای دیگر مانند مشتریان، شرکای تجاری و سازمانهای غیردولتی بر تبعیت نیز در این چارچوب مورد توجه قرار گرفته است.
این چارچوب به تنظیمگران کمک میکند تا با درک بهتر عوامل مؤثر بر تبعیت، مقررات مؤثرتری طراحی و اجرا کنند. این رویکرد میتواند به بهبود کارایی و اثربخشی نظامهای تنظیمگری و افزایش اعتماد مردم به نهادهای تنظیمگر منجر شود. با این رویکرد، تنظیمگران قادر خواهند بود تا با استفاده از دادهها و تحلیلهای دقیق، تصمیمات بهتری بگیرند و فضای تنظیمگری را به نحوی بهبود بخشند که هم برای مردم و هم برای شرکتها مفید باشد.
برای مطالعه و دریافت نسخهی گزارش سیاستی اینجا کلیک کنید.
#گروه_تنظیمگری
اندیشکده حکمرانی شریف |سایت| |کانال تلگرام| |کانال بله| |اینستاگرام|
گزارش سیاستی «از قاعدهنویسی تا قاعدهگذاری: مقررات تنظیمگران چگونه پیاده میشود؟» به قلم محمد آزادی احمدآبادی، پژوهشگر مهمان اندیشکده حکمرانی شریف منتشر شد. آنچه میخوانید، شرح خلاصهای درباره این گزارش است.
این گزارش به بررسی اهمیت و روشهای ارزیابی تبعیت از مقررات تنظیمگری در بخشهای مختلف دولتی، عمومی و خصوصی میپردازد. تبعیت تنظیمی (Regulatory Compliance) به معنای چگونگی پایبندی به قوانین و مقررات برای دستیابی به جامعهای منظم و بهینه است. این مفهوم در حوزههای مختلفی از جمله بازرگانی، محیطزیست، بهداشت و ایمنی شغلی اهمیت بسیاری دارد. پایبندی به مقررات نه تنها از نظر قانونی ضروری است، بلکه باعث افزایش اعتماد عمومی و بهبود کیفیت زندگی میشود.
در نهایت، این گزارش چارچوبی جامع برای ارزیابی تبعیت از منظر تنظیمگران ارائه میدهد. این چارچوب شامل عواملی مانند ظرفیتهای تبعیت، تأثیر غیررسمی گروههای دیگر و مدل کسبوکار است. برای مثال، اینکه آیا گروه هدف ظرفیت لازم برای رعایت مقررات را دارد و آیا سیستمهای مدیریتی کافی برای اجرای تبعیت پیادهسازی شده است یا خیر، از اهمیت ویژهای برخوردار است. همچنین، تأثیر گروههای دیگر مانند مشتریان، شرکای تجاری و سازمانهای غیردولتی بر تبعیت نیز در این چارچوب مورد توجه قرار گرفته است.
این چارچوب به تنظیمگران کمک میکند تا با درک بهتر عوامل مؤثر بر تبعیت، مقررات مؤثرتری طراحی و اجرا کنند. این رویکرد میتواند به بهبود کارایی و اثربخشی نظامهای تنظیمگری و افزایش اعتماد مردم به نهادهای تنظیمگر منجر شود. با این رویکرد، تنظیمگران قادر خواهند بود تا با استفاده از دادهها و تحلیلهای دقیق، تصمیمات بهتری بگیرند و فضای تنظیمگری را به نحوی بهبود بخشند که هم برای مردم و هم برای شرکتها مفید باشد.
برای مطالعه و دریافت نسخهی گزارش سیاستی اینجا کلیک کنید.
#گروه_تنظیمگری
اندیشکده حکمرانی شریف |سایت| |کانال تلگرام| |کانال بله| |اینستاگرام|
۱۱:۵۹
۱۱:۵۹
#گزارش_سیاستیبه سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال
گزارش سیاستی «به سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال»، به همت حسین زیبنده، پژوهشگر مهمان اندیشکده حکمرانی شریف، منتشر شد. آنچه میخوانید شرح خلاصهای از این گزارش است.
شاید مایک لازاریدیس (مدیرعامل بلکبری) هنگامی که در کنگره جهانی موبایل سال 2010 برای اولین بار مفهوم سوپراپلیکیشن را مطرح کرد، فکر نمیکرد چند سال بعد، این مفهوم نه در غرب عالم، بلکه در کشورهای شرقی منشأ تحول فناورانهای عظیم گردد.
ویچت که در سال 2013 علاوه بر کارکرد پیامرسانی، بازی و پرداخت را نیز به خدمات خود اضافه کرد، عملاً بعد از تنها 3 سال از سخنرانی لازاریدیس، با 200 میلیون کاربر فعال ماهیانه به بزرگترین سوپراپ جهان تبدیل شده بود؛ این فراگیری به نحوی بود که در سال 2017، CNBC گزارش داد که ویچت به طور متوسط حدود 29 درصد زمان صرف شده در استفاده از تلفن همراه را به خود اختصاص میدهد و این سرآغاز موجی در کشورهای آسیا و آفریقا و حتی آمریکای لاتین بود که امروزه در این حوزه وارد شدهاند.
در این گزارش سعی شده است علاوه بر توضیح و تبیین مفهوم سوپراپلیکیشنها، چالشهای تنظیمگری این حوزه نیز بررسی شود. در قسمت پایانی نیز تلاشهایی برای طراحی نظام تنظیمگری در این حوزه نیز انجام گرفت که این تلاشها در پاسخ به سه چالش انحصار، حفاظت از داده و تعدد تنظیمگران در مسئله سوپراپلیکیشنها صورت گرفت.
بر این اساس، سعی شد ضمن پرداختن به دو مسئله انحصار و حفاظت از داده، مسئولیت تنظیمگری نیز در گونههای مختلف خود تنظیمی، تنظیمگری بخشی و تنظیمگری موضوعی مورد واکاوی قرار گیرد. این گزارش، علی رغم نقایص متعدد آن میتواند مقدمهای برای طراحیهای عمیقتر و تفصیلیتر در حوزه حکمرانی پلتفرمها و سوپراپلیکیشنها باشد.
برای مطالعه گزارش در سایت و دریافت لینک گزارش اینجا کلیک کنید.
#گروه_تنظیمگری
اندیشکده حکمرانی شریف |سایت| |کانال تلگرام| |کانال بله| |اینستاگرام|
گزارش سیاستی «به سوی تنظیمگری سوپراپلیکیشینها: تنظیمگری در دنیای پیچیده دیجیتال»، به همت حسین زیبنده، پژوهشگر مهمان اندیشکده حکمرانی شریف، منتشر شد. آنچه میخوانید شرح خلاصهای از این گزارش است.
شاید مایک لازاریدیس (مدیرعامل بلکبری) هنگامی که در کنگره جهانی موبایل سال 2010 برای اولین بار مفهوم سوپراپلیکیشن را مطرح کرد، فکر نمیکرد چند سال بعد، این مفهوم نه در غرب عالم، بلکه در کشورهای شرقی منشأ تحول فناورانهای عظیم گردد.
ویچت که در سال 2013 علاوه بر کارکرد پیامرسانی، بازی و پرداخت را نیز به خدمات خود اضافه کرد، عملاً بعد از تنها 3 سال از سخنرانی لازاریدیس، با 200 میلیون کاربر فعال ماهیانه به بزرگترین سوپراپ جهان تبدیل شده بود؛ این فراگیری به نحوی بود که در سال 2017، CNBC گزارش داد که ویچت به طور متوسط حدود 29 درصد زمان صرف شده در استفاده از تلفن همراه را به خود اختصاص میدهد و این سرآغاز موجی در کشورهای آسیا و آفریقا و حتی آمریکای لاتین بود که امروزه در این حوزه وارد شدهاند.
در این گزارش سعی شده است علاوه بر توضیح و تبیین مفهوم سوپراپلیکیشنها، چالشهای تنظیمگری این حوزه نیز بررسی شود. در قسمت پایانی نیز تلاشهایی برای طراحی نظام تنظیمگری در این حوزه نیز انجام گرفت که این تلاشها در پاسخ به سه چالش انحصار، حفاظت از داده و تعدد تنظیمگران در مسئله سوپراپلیکیشنها صورت گرفت.
بر این اساس، سعی شد ضمن پرداختن به دو مسئله انحصار و حفاظت از داده، مسئولیت تنظیمگری نیز در گونههای مختلف خود تنظیمی، تنظیمگری بخشی و تنظیمگری موضوعی مورد واکاوی قرار گیرد. این گزارش، علی رغم نقایص متعدد آن میتواند مقدمهای برای طراحیهای عمیقتر و تفصیلیتر در حوزه حکمرانی پلتفرمها و سوپراپلیکیشنها باشد.
برای مطالعه گزارش در سایت و دریافت لینک گزارش اینجا کلیک کنید.
#گروه_تنظیمگری
اندیشکده حکمرانی شریف |سایت| |کانال تلگرام| |کانال بله| |اینستاگرام|
۱۱:۵۹
۲۱:۵۲