بله | کانال پژوهشکده مطالعات راهبردی
عکس پروفایل پژوهشکده مطالعات راهبردیپ

پژوهشکده مطالعات راهبردی

۲۱۸عضو
thumbnail
علل جنگ و گسترش صلح: آیا جنگ باز خواهد گشت؟
آزر گاتترجمۀ محمدعلی قاسمیناشر: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی
کتاب «علل جنگ و گسترش صلح» اثر آزر گات، تفسیری جامع از علل جنگ و شرایط صلح ارائه می‌دهد و خرد متعارف در این زمینه را به چالش می‌کشد. گات استدلال می‌کند که جنگ، اگرچه پدیده‌ای مکرر در طول تاریخ بوده، اما یک ویژگی اجتناب‌ناپذیر از وضعیت بشر نیست. او این فرضیه را مطرح می‌کند که منافع مادی، به ویژه ملاحظات اقتصادی، و چشم‌انداز در حال تحول ایده‌ها، به ویژه در مورد مشروعیت و مطلوبیت خشونت، محرک‌های اصلی در پسِ هر دو، هم درگیری و هم صلح هستند. این کتاب بر کاهش سودآوری جنگ در دوران مدرن، همراه با برتری ارزش‌های لیبرال، به عنوان عوامل کلیدی مؤثر در روند بلندمدت کاهش درگیری‌های بزرگ‌مقیاس تأکید می‌کند. تحلیل گات نشان می‌دهد که در حالی که جنگ همچنان یک احتمال است، نیروهای طرفدار صلح به طور محسوسی در حال تقویت هستند و دیدگاهی محتاطانه و خوش‌بینانه نسبت به آینده روابط بین‌الملل ارائه می‌دهند.
خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳ (کافه‌کتاب طاها)
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
سفارش از طریق پیام‌رسان‌های بله و ایتا: @isdsacpub
کانال پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی: @riss1404

۱۱:۲۰

thumbnail
undefined شورش سیاسی: علل، نتایج و بدیل‌ها
تد رابرت گرمترجم: سعید صادقی جقهناشر: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی
«شورش سیاسی» مجموعه‌ مقالاتی است که توسط تد رابرت گر، یکی از چهره‌های برجستهٔ مطالعات انقلاب و خشونت سیاسی، نگاشته شده است. این کتاب در قالب مجموعه‌ای از مقالات پژوهشی و تحلیلی، به بررسی نظریه‌ها و مطالعات موردی دربارهٔ شورش، اعتراض، تروریسم و مدیریت تعارض می‌پردازد.
ساختار کتاب به سه بخش اصلی تقسیم شده است: بخش نخست به نظریه‌های شورش، سرکوب و پاسخ به کمیابی اختصاص دارد؛ بخش دوم پروژهٔ اقلیت‌های در معرض خطر را بررسی می‌کند؛ و بخش سوم به موضوعاتی چون اعتراض، شورش، تروریسم و راهکارهای غیرخشونت‌آمیز می‌پردازد. تد رابرت گر در این اثر، با بهره‌گیری از داده‌های تاریخی و تجربی، روندهای جهانی و منطقه‌ای شورش‌ها و جنبش‌های اعتراضی را از دههٔ ۱۹۶۰ تا جنبش‌های معاصر تحلیل کرده است.
کتاب با زبانی تحلیلی و پژوهشی، برای دانشجویان و پژوهشگران حوزهٔ علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و مطالعات راهبردی طراحی شده و تلاش دارد تصویری جامع از علل و پیامدهای خشونت سیاسی و راه‌های مواجهه با آن ارائه دهد.
خواننده با مطالعهٔ این اثر، با نظریه‌های بنیادین دربارهٔ خشونت سیاسی، نقش نارضایتی‌های جمعی، تأثیر بحران‌های اقتصادی و اجتماعی و همچنین راهکارهای جایگزین برای مدیریت تعارض آشنا می‌شود. علاوه‌بر این، بررسی مطالعات موردی از نقاط مختلف جهان، امکان مقایسه و تحلیل تطبیقی را فراهم می‌کند و به فهم عمیق‌تر پویایی‌های سیاسی و اجتماعی کمک می‌کند.
خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳ (کافه‌کتاب طاها)
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
سفارش از طریق پیام‌رسان‌های بله و ایتا: @isdsacpub
در طاقچه بخوانید: taaghche.com/book/235884/
در فیدیبو بخوانید: fidibo.com/book/104412

کانال پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی: @riss1404

۱۲:۴۴

thumbnail
حکمرانی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران
به کوشش: مهدی میرمحمدی و میرقاسم بنی‌هاشمیناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردیچاپ اول- ۱۴۰۴

این کتاب بازنمایی ایدۀ «امنیت به مثابه محصول کشورداری» در جمهوری اسلامی ایران است. براساس این ایده، امنیت فلسفۀ وجودی دولت است و دولت از طریق کارکرد کشورداری یا حکمرانی آن را تولید می‏‌کند. بدین ترتیب «کشورداری کارآمد» مولد امنیت است و به میزان نقص، کژکارکردی یا ناکارآمدی حکمرانی، کشورها شاهد امنیت ضعیف یا ناامنی خواهند بود. کتاب تلاش کرده است ضمن معرفی ایدۀ فوق، به سه پرسش بنیادین در خصوص حکمرانی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران پاسخ دهد. مقالات بخش اول به چیستی امنیت در نگاه ایرانی پرداخته‌‏اند. بخش دوم کنشگران یا بازیگران مؤثر در فرایند حکمرانی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرده است و مقالات بخش سوم نیز مسائل و موضوعات حکمرانی امنیت ملی در جمهوری اسلامی ایران را بازنمایی کرده‌‏اند.

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳ (کافه‌کتاب طاها)
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸

@riss1404

۱۹:۱۵

thumbnail
انتشار کتاب‌هایمان در اپلیکیشن‌های کتاب‌خوانی، راهی است تا کتاب‌ها را با قیمت مناسب‌تر در دسترس طیف گسترده‌‌تری از علاقمندان در سرتاسر کشور قرار دهیم.
اکنون می‌توانید بیش از ۹۰ عنوان کتاب از مجموعه آثار انتشارات پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی را در فیدیبو و بیش از ۸۰ عنوان کتاب را هم از طریق اپلیکیشن طاقچه بخوانید.

undefined پیوند به مجموعه‌ی آثارمان در فیدیبو:
https://B2n.ir/fy5334

undefined پیوند به مجموعه‌ی آثارمان در طاقچه:
https://B2n.ir/jt4377

undefined آنلاین، ارزان، و همیشه در دسترس!

@riss1404

۸:۵۶

thumbnail
به اطلاع علاقه‌مندان می‌رساند شمارۀ ۱۶۲ ماه‌نگار دیده‌بان امنیت ملی (مهر ۱۴۰۴) منتشر شده است.
در این شماره می‌خوانید:
۱. چشم‌انداز ناآرامی‌های اجتماعی در نیمۀ دوم سال ۱۴۰۴- مجتبی قلی‌پور
۲. شکست پویش‏‌های طراحی شده در سومین سالگرد ناآرامی‌های ۱۴۰۱: دلایل و دلالت‌ها- سیدعلیرضا میرسرابی
۳. چپ رادیکال و شورش‌های اکسپرسیونیستی در ایران- محمد مسرور
۴. جنگ ۱۲ روزه، هویت ایرانی و مدیریت سویه‌های سیاسی- امنیتی آن در آینده- سیدمسعود موسوی
۵. بایسته‌های مواجهه با ترومای جمعی پساجنگ- سعید صادقی جقه
۶. استراتژی‌های فعال برای تأمین وحدت ملی: مثلث توسعۀ مرزی، نظم ملی و امنیت هوشمند- سالار سیف‌الدینی
۷. تحولات تروریستی تابستان ۱۴۰۴ در سیستان و بلوچستان و پیامدهای امنیتی آن برای ایران- حسین کسمائی‌زاده
۸. جهان شبکه‌ای و الزامات گذار از جنگ‌ سنتی به جنگ هوشمند (براساس تجربه جنگ ۱۲روزه)- همت ایمانی
کتاب ماه:۹. سلاح‌سازی از آب: تنش آبی و خشونت افراطی در آفریقا و خاورمیانه- مارکوس کینگ- معرفی: شهاب دلیلی

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳ (کافه‌کتاب طاها)
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
@riss1404

۱۲:۱۶

thumbnail
کتاب «شهرنشینی و امنیت ملی: شواهدی از ناحیۀ کلان‌شهری تهران» به بررسی رابطه بین شهرنشینی و امنیت ملی می‌پردازد. نویسندگان با استفاده از دیدگاه‌های جغرافیای سیاسی و برنامه‌ریزی شهری، روندهای تاریخی و نوین شهرنشینی در جهان و ایران را تحلیل کرده و چالش‌های ناشی از رشد شتابان و نامتوازن شهرها را در ابعاد مختلف واکاوی می‌کنند.
این کتاب نشان می‌دهد که شهرنشینی هم فرصت‌هایی برای توسعه فراهم می‌آورد و هم می‌تواند منشأ تهدیدات امنیتی شود. در ناحیه کلان‌شهر تهران، این پدیده با مشکلاتی چون حاشیه‌نشینی، نابرابری اجتماعی، بحران‌های زیست‌محیطی و ناترازی‌های جمعیتی و اقتصادی همراه است که امنیت ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
کتاب به درک عمیق‌تر پیچیدگی‌های شهرنشینی معاصر و پیامدهای آن برای امنیت ملی ایران کمک می‌کند و ضرورت بازنگری در سیاست‌های توسعه شهری را نشان می‌دهد. مطالعه این کتاب برای پژوهشگران، برنامه‌ریزان شهری، مدیران امنیتی و علاقه‌مندان به مسائل توسعه شهری توصیه می‌شود.

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
@riss1404

۸:۰۹

thumbnail
سیاست خارجی جمهوری خلق چین: مسائل، مناسبات و چشم‌انداز
به اهتمام: علیرضا ثمودیناشر: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردیچاپ اول- ۱۴۰۴
ظهور چین به‌عنوان یکی از بازیگران مهم در عرصۀ بین‌المللی توجه بسیاری از کارشناسان روابط بین‌الملل را به خود جلب کرده است. همچنین، مفهوم رقابت راهبردی میان پکن و واشینگتن و تأثیر آن بر نظم بین‌الملل به یکی از مفاهیم پربسامد تبدیل شده است. پکن با ارائه ابتکاراتی از جمله ابتکارات سه‌‏گانۀ امنیت جهانی، توسعۀ جهانی و تمدن جهانی و ایجاد بدیل‌های مختلف برای نهادها و سازمان‌های بین‌الملل غرب‏‌محور، درصدد تغییر یا اصلاح نظم بین‌الملل به شیوه دلخواه و مطلوب خود است. در این کتاب، مناسبات چین با کشورهای همسایه و همچنین قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بررسی و تلاش شده است تصویر و درک بهتری از نگاه چین به نظم کنونی ارائه شود.
خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸۰۲۱۸۸۹۱۲۸۳۰

@riss1404

۸:۳۰

Dideban 153- Capital Relocation.pdf

۱.۰۴ مگابایت

ارزیابی طرح انتقال پایتخت از منظر انگیزه‌ها و پیامدهای امنیتی

مجتبی قلی‌پور- عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی


از دی‌ماه ۱۴۰۳ با اظهارات رئیس‌جمهور، معاون اول ایشان و سخنگوی دولت، طرح انتقال پایتخت و ابعاد آن بار دیگر در افکار عمومی و محافل و دوایر سیاستی و راهبردی کشور مطرح شده است. بحث‌ها و مطالعات پراکنده در این زمینه در ایران قدمتی بیش از سه دهه دارد اما به نظر می‌رسد انگیزه‌ها، ابعاد و پیامدهای امنیتی این طرح توجه کافی را دریافت نکرده است.
تغییر پایتخت کشور تصمیمی بزرگ، پرهزینه و پرپیامد است اما شواهد تاریخی نشان می‌دهند حساسیت این موضوع مانع از وقوع مکرر آن در تاریخ و به‌ویژه تاریخ معاصر نبوده است. طی دو سده اخیر حدود ۷۰ مورد انتقال پایتخت در جهان رخ داده است و به نظر می‌رسد هرچه به دوران کنونی نزدیک می‌شویم بسامد این رویداد ضرباهنگ تندتری می‌یابد؛ به گونه‌ای که پس از سال ۱۹۰۰ تقریباً هر شش سال یک مورد انتقال پایتخت در جهان رخ داده است. براساس برخی محاسبات، ۷۴درصد پایتخت‌های جهان در سال ۱۹۰۰، یک سده پس از آن دیگر پایتخت نبوده‌اند. در حال حاضر بیش از ۴۰ کشور جهان همچنان درگیر این بحث هستند و ایران یکی از این کشورهاست که این بحث در آن قدمتی بیش از سه دهه‌ای دارد و به اواخر دهه ۱۳۶۰ بازمی‌گردد.
انتقال پایتخت در تمام کشورها تصمیمی بزرگ و پیچیده است که معمولاً دلایل و عواملی چندگانه و چندبعدی دارد و گاه بین دلایل اعلام‌شده و انگیزه‌های واقعی و مؤثر هم می‌توان تفکیک قائل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهند انگیزه‌های سیاسی و امنیتی (اعم از امنیت داخلی و امنیت خارجی) نقش بزرگی در بسیاری از انتقال پایتخت‌های تاریخ معاصر داشته‌اند. به‌رغم شواهد تاریخی چشمگیر، واقعیت این است که دولت‌ها به‌ندرت دلایل سیاسی و امنیتی را به عنوان انگیزه تغییر پایتخت اعلام می‌کنند. با این‌همه، این مسائل در اغلب موارد دلایل تعیین‌کننده برای تغییر پایتخت هستند و حتی اگر چنین نباشد باید در هرگونه طرح انتقال پایتخت جدی گرفته و بررسی شوند. در واقع هرگونه طرح انتقال پایتخت در هر کشوری، جدای از اینکه به چه علتی صورت می‌گیرد، باید از منظر پیامدهای امنیتی و سیاسی به دقت ارزیابی شود. مداخلات نظامی یا غیرنظامی خارجی، اعتراضات و ناآرامی‌های اجتماعی به‌ویژه در قالب شورش‌ها و جنبش‌های شهری، جنبش‌های انقلابی در اشکال مختلف و حتی کودتاها، حملات تروریستی و جنگ‌های داخلی از متغیرهای تأثیرگذار و تأثیرپذیری هستند که باید در این‌گونه طرح‌های حساس به دقت تحلیل و ارزیابی شوند.
به‌رغم اهمیت ارزیابی طرح انتقال پایتخت در ایران از این منظر، متأسفانه به نظر می‌رسد ارزیابی امنیتی این طرح چندان جدی گرفته نشده و در نتیجه در این زمینه همچنان گزاره‌های کلی و پاسخ‌های از پیش آماده ذهنیت سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران را احاطه کرده است.
نوشتار پیش رو می‌کوشد مقدمه‌ای را برای گشودن این بحث در زیست‌بوم سیاستی ایران مطرح کند. برای دستیابی به این هدف ابتدا گونه‌شناسی دلایل انتقال پایتخت را در تجربه‌های جهانی به‌ویژه تجربه‌های نزدیک‌تر به دوران معاصر به بحث می‌گذاریم. سپس براساس گونه‌شناسی دلایل به دست آمده، طرح انتقال پایتخت از تهران را در هر یک از آن‌ها ارزیابی می‌کنیم و به‌ویژه بر ابعاد و پیامدهای امنیتی آن‌ها تمرکز می‌کنیم. جمع‌بندی نوشتار ضرورت مواجهه‌ای احتیاط‌آمیز با این طرح و نیاز به مطالعات عمیق‌تر را گوشزد می‌کند.

پی‌نوشت: این مقاله در شمارۀ ۱۵۳ ماه‌نگار دیده‌بان امنیت ملی (دی ۱۴۰۳) به چاپ رسیده است.
@riss1404

۹:۲۲

Happiness- Dideban 149.pdf

۴۹۵.۰۹ کیلوبایت

شادکامی عمومی به‏ مثابۀ راهبردی برای ارتقای امنیت ملی و ثبات سیاسی
رضا صمیمدانشیار پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی و همکار علمی پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی
افسردگی و نااُمیدی جمعی، عموماً برآمده از سیاست‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حکومت‌هاست. دقیقاً به همین دلیل نیز پیامدهای رفتاری افسردگی، ناشادی و نااُمیدی متوجه ثبات سیاسی حکومت خواهد بود. در پس هر نا امیدی‌، امیدی به دگرگونی بنیادی وجود دارد که سبب می‌شود افسردگی عمیق و فراگیر جمعی در‏نهایت به عاملی برای ثبات‌زدایی سیاسی و اجتماعی تبدیل شود.
در این یادداشت تلاش شده است شادکامی و نسبت آن با امینت ملی و ثبات سیاسی در جمهوری اسلامی ایران مورد کاوش نظری قرار گیرد. این نکته که شادکامی عمومی و دستیابی به سطح قابل‌قبولی از آن باید از اولویت‌های سیاست‏گذاری‌های امنیتی نوین باشد از نکته‌های مورد تأکید این یادداشت به شمار می‌آید.
برای ایجاد شادکامی راهکارهای متفاوتی را بر شمرده‌اند. ما این راهکارها را به دو دسته کلی تقسیم می‌کنیم: نخست، راهکارهای ساختاری برای ارتقای شادکامی عمومی؛ دوم، راهکارهای عمومی برای ارتقای شادکامی عمومی. راهکارهای ساختاری شامل تلاش و سیاست‌گذاری به‏‌منظور رفع نابرابری‌های ساختاری و افزایش سطح رفاه اقتصادی شهروندان است که خود به دو دسته قابل تقسیم است: نخست، راهکارهای ساختاری کوتاه‌مدت و دوم، راهکارهای ساختاری بلندمدت.
راهکارهای عمومی برای ارتقای شادکامی نیز بیشتر ناظر به اعمالی است که متأثر از آن‌ها فضای شادکامانه برای زندگی روزمره ایجاد می‌شود و البته اهمیتی هم‏سنگ راهکارهای دسته نخست دارد. این راهکارها نیز به دو بخش قابل تقسیم است: نخست، راهکارهای عمومی خرد و دوم، راهکارهای عمومی کلان. راهکارهای عمومی خرد به اعمالی اشاره دارد که در آن‌ها رفتار دسته‌های کوچک شهروندان مورد تأکید قرار می‌گیرد. راهکارهای عمومی کلان نیز به اعمالی اشاره می‌کند که در آن‌ها فضاهای عمومی برای ایجاد بستری مناسب تغییر می‌کنند.
@riss1404

۱۳:۴۲

تحریم‌ها و امنیت سلامت: چالش‌ها و راهکارها
سعید صادقی جقه- عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی

تحریم‌‌ها علیه ایران از همان روزهای ابتدایی انقلاب اسلامی آغاز شد اما در سال ۱۳۸۵ و با جدی‌شدن برنامه هسته‌ای ایران، به‌تدریج شدت گرفت. این تحریم‌های یک‌جانبه، چندجانبه و بین‌المللی به شیوه‌های مختلف عملکرد نظام خدمات سلامت در کشورهای تحریم‌شده را تحت تأثیر قرار می‌دهند که از آن جمله می‌توان به کمبود دارو و تجهیزات، اختلال در تأمین مالی، کاهش ظرفیت نیروی انسانی نظام خدمات سلامت، تضعیف سامانه‌های ارائه خدمات و نظارت و نیز تضعیف امنیت روانی شهروندان اشاره کرد.
تحقیقات دانشگاهی و بررسی‌های مستقل سازمان بهداشت جهانی و سایر سازمان‌ها نشان می‌دهند که جمعیت غیرنظامی و مردم عادی، بیشتر هزینه‌های انسانی از تحریم‌ها را متحمل می‌شوند. تحریم‌های غیرتسلیحاتی ایالات متحده بیشتر از تحریم‌های تسلیحاتی بر سلامت شهروندان در کشورهای هدف اثر گذاشته‌اند. تحریم‌های اتحادیۀ اروپا از نظر اثرگذاری منفی بر سلامت شهروندان در رتبه دوم قرار داشته‌اند و تحریم‌های سازمان ملل پیامد خاصی بر شاخص‌های سلامت نداشته‌اند.
با توجه به اینکه در پی تحولات ناشی از فعال‌شدن مکانیسم ماشه در شورای امنیت سازمان ملل متحد (مهر ۱۴۰۴)، احتمال می‌رود بخش قابل توجهی از تحریم‌های سازمان ملل مجدداً به اجرا گذاشته شوند، ضرورت دارد پیامدهای تحریم‌ها بر امنیت سلامت بررسی و سیاست‌ها و راهکارهای لازم برای مواجهۀ مناسب‌تر و کاهش پیامدهای منفی تحریم‌ها بر امنیت سلامت شهروندان کشور اتخاذ شود. مهم‌ترین این راهکارها را می‌توان اینگونه برشمرد:
۱. لازم است دستگاه دیپلماسی و سایر وزارت‌خانه‌ها با ایجاد کارزار جهانی، دربارۀ پیامدهای فاجعه‌بار انسانی تحریم‌های یک‌جانبه و بین‌المللی و تهدید مستقیم جان غیرنظامیان اطلاع‌رسانی کرده و اقدامات فوری برای بازنگری در تحریم‌ها و ارائه معافیت‌های حداکثری بشردوستانه را خواستار گردند. با این‌گونه کارزارها می‌توان بخشی از تحریم‌ها را سست و دست‌کم به طور کامل از معافیت‌های بشردوستانه تحریم‌ها استفاده کرد. همچنین با استفاده از توان کنشگران و سازمان‌های مردم‌نهاد بین‌المللی، می‌توان گزارش دقیق و مبتنی بر شواهد درباره هرگونه اختلال، تأخیر یا توقف در انتقال کالاهای ضروری و بشردوستانه را به اطلاع جهانیان رساند و از این طریق دست‌کم در تأمین کالاهای مربوط به حوزه غذا و دارو تسهیل‌گری نمود.
۲. با این که تحریم‌های احتمالی شورای امنیت برخلاف تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده، اقتصادمحور نبوده و تحریم‌های شدیدتری نسبت به فشارهای کنونی ایجاد نمی‌کند، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها مواجهه روانی با تحریم‌ها خواهد بود. مدیریت و کاهش عدم قطعیت‌ها از طریق تقویت پیش‌بینی‌پذیری و شفافیت در تصمیمات عمومی، تقویت اعتماد عمومی از طریق شفافیت نهادی و ارائه گزارش‌های منظم و واقعی دربارۀ اثرات تحریم‌ها و نیز اطلاع‌رسانی درباره برنامه‌های دولت برای مقابله با پیامدهای تحریم‌ها، تأمین خدمات فراگیر سلامت روان و حمایت اجتماعی، تقویت انسجام اجتماعی با جلوگیری از قطبی‌شدگی سیاسی و اجتماعی و انجام پیمایش‌های بهنگام و مستمر دربارۀ سلامت روان شهروندان و شناسایی نیازهای نوظهور و تطبیق خدمات از جمله اقدامات راهبردی در این حوزه است.
۳. با توجه به اینکه پرستاران و کادر درمان در صف اول خدمات نظام سلامت هستند، تعامل و خدمات‌رسانی آنها در احساس رضایت شهروندان نقش غیرقابل انکاری داشته و لاجرم در نگرش آنها نسبت به کارامدی نظام اجرایی و سیاسی نیز نقش برجسته‌ای دارد. توزیع مناسب‌تر نیروی انسانی، ایجاد موازنه بین حقوق و مزایای گروه‎های غیرپزشکی و پزشکان، تأمین منابع و پرداخت بهنگام حقوق ایشان از جمله اقدامات حیاتی است که می‌تواند عملکرد بهینه نظام خدمات سلامت را در دوره گذار کنونی تضمین نماید.
۴. تدارکات لازم برای مواجهه با کمبودهای احتمالی ناشی از بازگشت تحریم‌های سازمان ملل امری ضروری است. اقداماتی نظیر شفاف‌سازی فعالیت شرکت‌های دارویی و کاهش فضای انحصاری در این عرصه، مبارزۀ حداکثری با تعارض منافع در واردات و تولید دارو، انجام اصلاحات احتمالی در قوانین و ترخیص سریع‌تر داروها از گمرکات، کاهش وابستگی به مواد اولیۀ وارداتی، توسعه و تسهیل خدمات‌رسانی در داروخانه‎های خاص به‌ویژه با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل، استفاده نظام‌مندتر از توان خیریه‌ها برای مددرسانی به بیماران آسیب‌پذیر و نیازمند، الزام سازمان‌های بیمه‌ای برای تسویه‌حساب بهنگام با داروخانه‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای از جمله گام‌هایی است که می‌تواند ضمن تسهیل عبور از شرایط بحرانی احتمالی، صنعت دارو را نیز به سمت شکوفایی رهنمون سازد.
@riss1404

۱۰:۵۲

بازارسال شده از ایتکس

Graph.pdf

۱۶.۵۴ مگابایت

گراف | گزارش رصد آینده فناوریشماره ۱ - سال ۱ - مهر ۱۴۰۴پژوهشکده علوم و‌ فناوری‌های نوظهور
undefined اوج‌گیری فناوری به دنبال گسترش هوش‌مصنوعی عاملی
undefined تحولات ساختاری موسسات تحقیقاتی در پیش‌برد فناوری‌های نوظهور
undefined تاثیر تسلیحات مبتنی بر هوش مصنوعی بر توازن قوا
undefined امنیت داده‌های عصبی در عصر جاسوسی ذهنی
🧬 مهندسی ژنتیک ابزاری برای توسعه صلاح‌های جدید عصب‌گرا

۱۹:۱۰

thumbnail
undefined فرهنگ و امنیت ملی
به اهتمام: سعید صادقی جقهناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردینوبت چاپ: اول ۱۴۰۳
در زمانۀ کنونی که اطلاعات بدون محدودیت در میان ملت‏‌ها در گردش است، بقای دولت‌‏ها بدون اتکا به ظرفیت‌‏های فرهنگی و ارزش‌‏های ملی امکان‏‌پذیر نیست. مؤلفه‌‏های فرهنگی از طریق شکل‌‏دهی به هویت تصمیم‌‏سازان و سیاست‏‌گذاران، در تعیین مختصات سپهر امنیتی دولت‏‌ها ایفای نقش می‌‏کنند. ازاین‏‌رو، در صورت ضعف یا فقدان پویایی، فرهنگ به میدان تهاجم و تهدید علیه امنیت ملی تبدیل می‏‌شود. اهمیت فرهنگ و امنیت فرهنگی در نظام جمهوری اسلامی ایران دوچندان است، چراکه پایه‌‏های آن بر آموزه‏‌های فرهنگی و مکتبی بنا شده‌اند. به‏‌موازات افزایش نقش فرهنگ و متغیرهای فرهنگی در مطالعات «امنیت»، سیاست‌‏گذاران و تصمیم‌‏سازان نیازمند مقالات و کتاب‏‌های تحلیلی و پژوهشی برای سیاست‏‌گذاری فرهنگی هستند.
در کتاب حاضر جمعی از پژوهشگران حوزه امنیت و فرهنگ به بررسی جنبه‌‏های راهبردی و سیاست‏گذارانه حوزۀ امنیت و فرهنگ پرداخته‌‏اند.
خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸۰۲۱۸۸۹۱۲۸۳۰

@riss1404

۱۴:۰۳

thumbnail
گسست: بحران لیبرال دموکراسیمانوئل کاستلزمترجم: مجتبی قلی‌پورناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردی- ۱۳۹۹

از نظر کاستلز، جهان امروز ما آکنده از بحران‌هاست: بحران اقتصادی، بحران تروریسم، بحران تغییر اقلیم و تخریب محیط زیست، بحران جنگ‌های دائم و خشونت، و بحران‌های فرهنگی. اما عمیق‌ترین بحران جهان امروز که باعث شده تا کشورها نتوانند مواجهۀ مناسبی با سایر بحران‌ها داشته باشند، بحران گسست در رابطۀ بین حکومت‌کنندگان و حکومت‌شوندگان است. در نظرگاه کاستلز، این بحران جهانی به شکل بحران اعتماد سیاسی و نهادی نمایانگر شده است و حاکی از واژگونی تدریجی مدل سیاسی لیبرال دموکراسی است. البته رد لیبرال دموکراسی به معنای رد دموکراسی نیست، بلکه به معنای رد لیبرال دموکراسی در شکل کنونی آن و خواست دموکراسی واقعی است.
کاستلز در کتاب به بررسی تروریسم، ظهور ترامپیسم در ایالات متحده، رأی به برگزیت در بریتانیا، مکرونیسم در فرانسه و تحولات سیاسی گسترده در اسپانیا می‌پردازد و همۀ این تحولات را براساس بحران اعتماد سیاسی و گسست در رابطۀ بین حکومت‌ها و شهروندان این کشورها توضیح می‌دهد. البته از نظر او تحولات فوق‌الذکر نتیجۀ نهایی بحران مشروعیت در این کشورها نیست، بلکه تنها آغاز راه فروپاشی لیبرال‌دموکراسی به مثابۀ یک الگوی حکمرانی و نظام نمایندگی است. بدیل‌های لیبرال‌دموکراسی هنوز مبهم و نامشخص‌اند اما بتدریج طی فرایند عمل سیاسی و به ویژه در نتیجۀ تلاش‌های جنبش‌های اجتماعی فعال در این کشورها نظم سیاسی جدید زاده خواهد شد.

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۸۸۸۰۲۴۷۶۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸

کانال پژوهشکده مطالعات راهبردی: @riss1404

۱۲:۰۷

Dideban-Legal Responsibilty in Social Networking Platforms.pdf

۹۳۲.۵۹ کیلوبایت

مسئولیت حقوقی در شبکه‌های اجتماعی: کاروران یا کاربران؟
یاسمن خادمی شورمستی- همکار علمی پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی
با ظهور اقتصاد دیجیتال و به‌خصوص اقتصاد سکویی، ساخت نظام حقوقی حاکم‌ بر فضای برآمده از این پارادایم نوین، امری بسیار ضروری است که می‌بایست هم‌پای تحولات جهانی موردتوجه سیاست‌گذاران کشورها قرار گیرد؛ به‌ویژه آنکه رشد اقتصاد دیجیتال در ایران هرچند همچنان پایین‌تر از میانگین جهانی قرار دارد، اما فراگیری قابل‌ملاحظه‌ای را در سال‌های اخیر تجربه کرده است که با کمک برقراری حکمرانی خوب در این عرصه می‌تواند به توسعه‌ای که شایسته آن است دست یابد. ترسیم نظام مسئولیت‌های حقوقی کاربران و کاروران سکوهای برخط یکی از عناصر کلیدی در ایجاد نظام حقوقی ناظر بر اقتصاد دیجیتال است.
رسانه‌های اجتماعی به‌دلیل کارکردهای متنوع خود با محوریت تسهیل ارتباطات، نسبت به دیگر انواع سکوهای برخط با کاربران متنوع و متکثری مواجه هستند که این امر، امکان انجام فعالیت‌های غیرقانونی بر بستر این شبکه‌ها را افزایش می‌دهد. ازسوی دیگر، نقش و جایگاه کاروران شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان اشخاص ثالث تسهیل‌کننده ارتباطات میان کاربران، محل تردید و ابهام قرار دارد. هدف گزارش حاضر آن است که با واکاوی انواع مدل‌های مسئولیتی کاروران در این حوزه، جهت سیاست‌گذاری و تقنین بایسته در باب شبکه‌های اجتماعی، مدلی از مسئولیت حقوقی ارائه‌دهندگان این نوع از سکوهای برخط تبیین گردد تا با دریافت اصول کلی مسئولیت حقوقی کاروران، در گزارش‌های بعدی به ابعاد و ضوابط دقیق‌تری از نظام مسئولیت آن‌ها پرداخته شود.
طراحی نظام مسئولیت کاروران شبکه‌های اجتماعی توجه به مؤلفه‌های گوناگونی را می‌طلبد که مستقیماً در تعیین مسئولیت آن‌ها اثرگذار است: ۱. نوع مسئولیت اعم از مسئولیت انتظامی، مدنی و کیفری؛ ۲. شخص یا اشخاص مسئول اعم از کارور یا کاربر یا هر دو؛ ۳. منشأ مسئولیت اعم از آنکه به‌موجب تکلیف کارور درخصوص نظارت پیشینی یا پسینی باشد؛ و ۴. عمدی یا غیرعمدی‌بودن اقدامات کارور و کاربر. از ترکیب مؤلفه‌های مذکور با یکدیگر، می‌توان به سه مدل کلی دست یافت.
با نگاهی به نظام مسئولیت ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال در جهان ازجمله آمریکا، اتحادیۀ اروپا، بریتانیا، هند، روسیه و ترکیه چنین دریافت می‌شود که فارغ از مدل عدم مسئولیت کاربر (مدل ۱) که در تعارض با اصول حقوقی قرار می‌گیرد و به‌جز مدل عدم مسئولیت کارور (مدل ۲) که در آمریکا به چشم می‌خورد، دیگر کشورها عمدتاً بر مدل مسئولیت توأمان کارور (دست‌کم در شرایط خاص) و کاربر (مدل ۳) تأکید دارند تا ازاین طریق بتوانند از آثار سوء انتشار محتواهای غیرقانونی توسط کاربران جلوگیری نمایند. لذا، با پذیرش مسئولیت کاروران در کنار کاربران به‌عنوان مدل برگزیدۀ در کشورها که با نظام حقوقی ما نیز سازگار است، شایسته است ضمن تفکیک انواع مسئولیت سه‌گانه و تحدید مسئولیت‌های سنگین (بالاخص مسئولیت کیفری) به موارد دارای عمد و سوءنیت ازسوی کارور و پیش‌بینی شرایط خاص مربوطه، اصل بر مسئولیت کاروران به‌موجب نقض تکلیف نظارت پسینی (پس از انتشار محتوا توسط کاربر) قرار گرفته و الزام کاروران به نظارت پیشینی (پیش از انتشار محتوا توسط کاربر) تنها در برخی موارد در دستورکار باشد.
@riss1404

۷:۴۹

thumbnail
به اطلاع مخاطبان گرانقدر می‌رساند شمارۀ ۱۶۳ ماهنگار دیده‌بان امنیت ملی (آبان ۱۴۰۴) منتشر شده است.
در این شماره می‌خوانید: ۱. جنبش باستان‌گرایی و ضرورت سامان «دولت تمدنی» در جمهوری اسلامی ایران- محمد مسرور
۲. چالش‌های حقوقی امنیت در قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی- یاسمن خادمی شورمستی
۳. چشم‌انداز گروهک پژاک در پرتو تحولات منطقه‌ای و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران- سیدمسعود موسوی
۴. تحلیل نسبت نظام حکمرانی استانی و توسعۀ متوازن ملی- میرقاسم بنی‌هاشمی
۵. تحریم‌ها و امنیت سلامت: چالش‌ها و راهکارها- سعید صادقی جقه
۶. پدافند غیرعامل در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه: درس‌هایی برای تقابل‌های احتمالی آتی- حسین کسمایی‌زاده
۷. امکان سنجی بهره‌برداری رژیم صهیونیستی از نارضایتی در کلان‌شهرهای کشور در سناریوهای آتی جنگ ترکیبی با جمهوری اسلامی ایران- سیدعلیرضا میرسرابی
نگاه دیگران:
۸. نگاه اندیشکده‌های خارجی به مسائل امنیت داخلی ایران- همت ایمانی
۹. از دیسکورد تا خیابان: لحظۀ نسل z در خاورمیانه- مؤسسۀ واشنگتن- ترجمه و تشریح: مجتبی قلی‌پور

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۸۸۸۰۲۴۷۶۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸

کانال پژوهشکده مطالعات راهبردی: @riss1404

۱۰:۳۸

thumbnail
روش و نظریه در علوم سیاسی
ویوین لاوندز، دیوید مارش و جری استوکر
مترجم: امیرمحمد حاجی یوسفی
ناشر: پژوهشکده مطالعات راهبردی
این کتاب به بررسی مبانی نظری و روش‌شناختی علوم سیاسی می‌پردازد و تلاش دارد مهم‌ترین رهیافت‌ها و چالش‌های این حوزه را برای دانشجویان و پژوهشگران روشن کند.
نویسندگان با گردآوری دیدگاه‌های پژوهشگران برجسته، تصویری جامع از تحولات و مناظره‌های نظری در این رشته ارائه داده‌اند. مباحث کتاب فراتر از مرزهای جغرافیایی، برای مخاطبان بین‌المللی نیز قابل استفاده است.
کتاب با زبانی تحلیلی و رویکردی تطبیقی، به بررسی شش رهیافت اصلی در علوم سیاسی می‌پردازد و جایگاه هر یک را در روند رشد این رشته تبیین می‌کند. علاوه‌بر این، به چالش‌های هستی‌شناسانه، معرفت‌شناسانه و روش‌شناسانه علوم سیاسی نیز توجه ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کند دانشجویان و پژوهشگران را با پیچیدگی‌های نظری و عملی این حوزه آشنا کند.

خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۸۸۸۰۲۴۷۶۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
@riss1404

۱۴:۲۱

thumbnail
پژوهشگاه مطالعات امنیت و پیشرفت در راستای توسعه ادبیات علمی بومی در حوزه حکمرانی و ارتقای فهم نظری و کاربردی از سازوکارهای تعامل دولت و ملت، از اندیشمندان، استادان، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دعوت به همکاری می‌نماید. پژوهشگران و اندیشمندان صاحب‌نظر می‌توانند با ارائه پژوهش‌های علمی، مسئله‌محور و کاربردی در این حوزه، در تعمیق فهم نظری و کاربردی تعامل دولت و ملت نقش‌آفرینی کنند. پژوهشگران محترم لازم است در گام نخست، طرح‌نامه‌ای مختصر و نظام‌مند در محورهای فراخوان ارسال نمایند. در نگارش و ارسال طرح‌نامه‌ها اتکا بر منابع بنیادین و بومی، روشمندی و ارائه راهکارهای عملی باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت تأیید طرح‌نامه‌های اجمالی، قرارداد رسمی با پژوهشگران محترم برای انجام پژوهش منعقد خواهد شد.
عناوین محورها و موضوع طرح‌ها

۱- مبانی نظری و الگوی مداخله دولت در جامعهطراحی الگوی بومی مداخله دولت در جامعه؛ مطالعه امکان‌سنجی بر اساس منابع اسلامیتعیین حوزه‌های مداخله ضروری دولت در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامیچارچوب اولویت‌بندی مداخلات دولت در جامعهمبانی تعیین محدوده مداخله دولت در اجتماعخیر پیشینی یا توافق اجتماعی؛ مبانی مشروعیت مداخله دولت در جامعهمشروعیت اجتماعی دولت و تأثیر آن بر کیفیت سیاست‌گذاری و مداخله‌گریشکاف دولت-ملت و پیامدهای آن برای اثربخشی مداخلات حکومتی
۲- صلاحیت، حدود و اختیارات دولت دینیمرجعیت دولت در تشخیص ارزش‌ها؛ مبانی و پیامدهای سیاستیجایگاه رضایت شهروندان در مشروعیت‌یابی برای تصمیم‌های حکومتیحدود صلاحیت دولت دینی در مداخله در جامعه؛ مقایسه عصر حضور و عصر غیبتدامنه صلاحیت دولت دینی در اجرای واجبات؛ از شمول کامل تا محدودیت‌های گزینشی
۳- حریم خصوصی، امنیت ملی و نظم عمومیحدود خودمختاری فردی در جامعه دینیاز تقابل تا توازن: بازخوانی رابطه حریم خصوصی و امنیت ملینگاه گفتمانی به تجمعات عمومی و حق اعتراض: معیارهای مشروعیت و حدود نظم عمومیفیلترینگ در دولت اسلامی: مبانی، ضوابط و حدوداسلام و حریم خصوصی (مفهوم‌شناسی، امکان‌سنجی، حدود و نسبت دولت با آن)حکمرانی پلتفرمی در دولت اسلامی: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در نظارت بر محتوا
۴- اخلاق، ارزش‌ها و انسجام اجتماعیمعیارهای تفکیک جرم از گناه (حق‌الناس، علنی بودن و اخلال در نظم عمومی)تحلیل تأثیر سیاست‌های امنیتی-اخلاقی بر انسجام جامعهامکان وجود ارزش‌های اجتماعی فراتر از دوگانه‌انگاری خیر و شر در نظام ارزشی اسلامسیاست‌گذاری در جوامع متکثر و یکنواخت: مقایسه مبانی نظری و پیامدهای عملی
پژوهشگران محترم پس از مطالعه دقیق متن کامل فراخوان، طرح اجمالی پژوهش و مشخصات کامل نویسنده یا نویسندگان، شامل نام، وابستگی سازمانی، مرتبه علمی، شماره تماس و نشانی پست الکترونیکی را از طریق راه‌های ارتباطی اعلام‌شده برای پژوهشگاه ارسال کنند.
پژوهشگاه مطالعات امنیت و پیشرفت با تأکید بر بومی‌سازی دانش حکمرانی، از تمامی فرهیختگان دعوت می‌کند تا با ارائه پژوهش‌هایی اصیل و مسئله‌محور، در شکل‌دهی به ادبیات علمی و راهبردی تعامل دولت و ملت در ایران مشارکت فعال داشته باشند.

@riss1404

۱۰:۲۵

بازارسال شده از انتشارات پژوهشگاه مطالعات امنیت و پیشرفت
thumbnail
undefined کتاب «قدرت هوشمند و راهبرد امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران»اثر: دکتر علیرضا قاضی‌زادهانتشارات: پژوهشکده مطالعات راهبردیتحلیل جامع و دقیق از قدرت هوشمند در سیاست‌های داخلی و خارجی ایران است. این کتاب، با بررسی مفاهیم قدرت سخت و نرم، نقشی کلیدی در استراتژی‌های امنیت ملی کشور دارد. از منابع قدرت گرفته تا سیاست‌های همسایگی و دیپلماسی جهانی، تمام ابعاد قدرت ایران در عرصه بین‌المللی در این اثر پرداخته شده است.
undefined در این کتاب می‌خوانید:undefined چیستی قدرت و مفاهیم آنundefined تاثیر قدرت هوشمند در مدیریت امنیت داخلی و خارجیundefined راهبردهای عملی جمهوری اسلامی ایران در استفاده از قدرت هوشمندundefined تحلیل قدرت‌های نرم و سخت در دیپلماسی ایران
undefined قدرت هوشمند به معنای استفاده ترکیبی از توانایی‌های نظامی، اقتصادی، فرهنگی و ایدئولوژیک است که در پاسخ به تهدیدات جهانی و منطقه‌ای به‌کار گرفته می‌شود.undefined این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعات امنیتی، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی یک منبع غنی است.
undefined آیا ایران قدرت هوشمند خود را به‌طور کامل به کار می‌برد؟ پاسخ این سوال و بسیاری دیگر را در این اثر بخوانید.
undefined برای سفارش کتاب و اطلاعات بیشتر، لینک در بیو.
#هرصفحه_یک_پیشرفت #قدرت_هوشمند #امنیت_ملی #کتاب #امنیت #روابط_بین_الملل #سیاست_خارجی #تحلیل_سیاسی #ایران #قدرت_نرم #قدرت_سخت #کتاب_علمی

۸:۱۴

thumbnail
به اطلاع مخاطبان می‌رساند جدیدترین شمارۀ فصلنامه مطالعات راهبردی (شماره ۱۰۸، تابستان ۱۴۰۴) در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.
فهرست مقالات و نویسندگان این شماره بدین ترتیب است:
undefined نقش احزاب سیاسی در طراحی فرایندهای سیاست‌گذاری و چشم‌اندازهای ملی: چالش‌ها و آسیب‌ها در ایرانعاطفه مرادی سلامی، محمدهادی راجی
undefined تحلیل ابعاد کالبدی مؤثر بر ارتقای امنیت پایدار زنان در فضاهای عمومی شهری سکونتگاه‌های غیررسمی (مطالعه موردی: محله هرندی)علی زینالی عظیم، مصطفی بصیری، فرزاد زربخش، آیدا مصطفی‌زاده بازرگان
undefined تحلیل ساختاری چالش های امنیتی مناطق جنوبی استان کرمان در بعد سیاسی- نظامیسلمان دست‌افشان، علی مرشدی‌زاد، پرویز امینی
undefined مسئله دوتابعیتی‌ها در ایران با بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورهامهسا شاه‌محمدی، مجتبی مقصودی، محمدعلی خسروی، نادر هوشمندیار
undefined مدل صلح غیردموکراتیک و ساختار امنیتی در غرب آسیاسیامک بهرامی
undefined چارچوبی برای همگرایی پایدار ذی‌نفعان در حاکمیت مسئولانه هوش مصنوعیمریم نورائی آباده، شهره آجودانیان

سایر شماره‌های فصلنامه مطالعات راهبردی در وبگاه فصلنامه قابل مشاهده و دریافت است:https://quarterly.risstudies.org/
@riss1404

۹:۲۵

thumbnail
مکاتبه‌های راهبردی: چگونه گزارش سیاستی بنویسیم؟
علیرضا خسروی و مهدی میرمحمدی
ناشر: پژوهشکدۀ مطالعات راهبردی
کتاب حاضر در پاسخ به نیاز نظام دانشگاهی و اجرایی و همچنین زیست‌بوم سیاستی کشور برای توانمندسازی دانش‏‌آموختگان دانشگاهی، پژوهشگران حوزۀ مطالعات راهبردی و سیاستگذاری و کارشناسان اداری در تولید گزارش‌‏های راهبردی تدوین شده است. این کتاب برآمده از تجربه پژوهشکده مطالعات راهبردی در برگزاری کارگاه‏‌های تحلیل ‏راهبردی و گزارش‏‌نویسی است. نویسندگان مقالات نیز، علاوه‏ بر سابقه فعالیت دانشگاهی، دست‏‌کم یک دهه سابقه فعالیت در نگارش گزارش‏ راهبردی در مؤسسات پژوهشی کشور را دارند. ویراستاران کتاب تلاش کرده‏‌اند مقالات به زبانی ساده و به دور از پیچیدگی متون دانشگاهی باشند تا مطالعه آن به افزایش دانش، بینش و مهارت عملی خوانندگان منجر شود. مطالعه این کتاب و برگزاری کارگاه‌های ‏آموزشی مبتنی‏‌بر آن برای کارشناسان نهادهای مرتبط با سیاست‏‌گذاری و نهادهای دفاعی-امنیتی می‌تواند به‏‌طور ملموس توانایی‏ نگارش گزارش راهبردی در این نهادها را تقویت کند.
خرید حضوری: تهران، خیابان کریمخان زند، خیابان حافظ، نرسیده به رودسر، پلاک ۴۶۳، کافه کتاب طاها
سفارش تلفنی: ۰۲۱۸۸۸۰۲۴۷۶۰۲۱۶۶۹۵۹۱۳۸
@riss1404

۸:۳۴