#رشدستان شماره ۱۷
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
بیگاری کشیدن🧹برای مثال، معلم وارد کلاس میشه و میبینه که بچهها سروصدا میکنن یکی از بچهها خیلی شلوغ میکنه و تخته هم کثیفه. به دانشآموز میگه که بیا و تخته رو پاک کن، دانشآموز تخته را پاک میکنه و میشینهمعلم دوباره شروع میکنه تخته رو کثیف کردن و میگه بیا دوباره تخته رو پاک کن و این کار رو هی تکرار میکنه...
ما این مثال را از دو جهت بررسی میکنیم:
رشد دانشآموزدر مثال بالا درست است که دانشآموز کار میکند ولی این حس را ندارد که من کار مفیدی انجام میدهم بلکه حسش این است که معلم دارد از من بیگاری میکشد اینجا هدف رشد دانشآموز نیست. این را دانشآموز و بقیه بچهها و حتی خودِ مربی که این اتفاق را رقم زده، میداند
احساس کرامت نفسنکته بعدی خدشهدار کردن کرامت نفس است تفاوت کار و مسئولیت با بیگاری کشیدن در اینست که ما میخواهیم با مسئولیت دادن به دانشآموز، موجب افزایش کرامت نفس او شویم اما کسی که از او بیگاری کشیده میشود، حس خودش این است که دارد کوچک میشود و بقیه هم این را میفهمند نکته بعدی این که غالباً بیگاری برای تنبیه دانشآموز استفاده میشود چون میخواهیم به قول خودمان دانشآموز تنبیه بشود و دانشآموز را تربیت کنیم، میرویم سراغ اینکه یک کارهایی به او بدهیم که نه رشد میکند و نه اینکه خودش این حس را دارد که من آدم مفیدی هست️
میبایست برای تنبیه از ابزارهای دیگری استفاده کنیم تا کاری بودن و مسئولیتپذیری دانشآموزان تحت تاثیر قرار نگیرد
برای تعریف موقعیتهای کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
بیگاری کشیدن🧹برای مثال، معلم وارد کلاس میشه و میبینه که بچهها سروصدا میکنن یکی از بچهها خیلی شلوغ میکنه و تخته هم کثیفه. به دانشآموز میگه که بیا و تخته رو پاک کن، دانشآموز تخته را پاک میکنه و میشینهمعلم دوباره شروع میکنه تخته رو کثیف کردن و میگه بیا دوباره تخته رو پاک کن و این کار رو هی تکرار میکنه...
ما این مثال را از دو جهت بررسی میکنیم:
رشد دانشآموزدر مثال بالا درست است که دانشآموز کار میکند ولی این حس را ندارد که من کار مفیدی انجام میدهم بلکه حسش این است که معلم دارد از من بیگاری میکشد اینجا هدف رشد دانشآموز نیست. این را دانشآموز و بقیه بچهها و حتی خودِ مربی که این اتفاق را رقم زده، میداند
احساس کرامت نفسنکته بعدی خدشهدار کردن کرامت نفس است تفاوت کار و مسئولیت با بیگاری کشیدن در اینست که ما میخواهیم با مسئولیت دادن به دانشآموز، موجب افزایش کرامت نفس او شویم اما کسی که از او بیگاری کشیده میشود، حس خودش این است که دارد کوچک میشود و بقیه هم این را میفهمند نکته بعدی این که غالباً بیگاری برای تنبیه دانشآموز استفاده میشود چون میخواهیم به قول خودمان دانشآموز تنبیه بشود و دانشآموز را تربیت کنیم، میرویم سراغ اینکه یک کارهایی به او بدهیم که نه رشد میکند و نه اینکه خودش این حس را دارد که من آدم مفیدی هست️
میبایست برای تنبیه از ابزارهای دیگری استفاده کنیم تا کاری بودن و مسئولیتپذیری دانشآموزان تحت تاثیر قرار نگیرد
برای تعریف موقعیتهای کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
۸:۳۱
۱۵:۳۱
۱۶:۲۵
الگوی تعلیم و تربیت رویش
#خبر_رویشی واحد پژوهش الگوی رویش با حضور در اولین همایش ملی حکمرانی در نظام تعلیم و تربیت، ۶ مقاله علمی ارائه کرد که هر ۶ مقاله پذیرفته شد و یکی از مقالات با عنوان « تقویت هویت دانشآموزان از مسیر مسئولیتپذیری در الگوی تعلیم و تربیت رویش » به عنوان کاندید برترین مقاله انتخاب شد 🥳 این دستاورد ارزشمند را به خانواده بزرگ رویش تبریک میگوییم و امیدواریم با گامهایی استوار در مسیر پژوهش، به سوی آیندهای روشنتر حرکت کنیم مقالات ارائه شده به مرور در کانالها منتشر خواهند شد #واحد_پژوهش
#خبر_رویشی
نشست تخصصیحکمرانی در نظام تعلیم و تربیت در مختصات زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
عنوان مقاله« تقویت هویت دانشآموزان از مسیر مسئولیتپذیری در الگوی تعلیم و تربیت رویش »
حمید توانا، زهرا مرادی
یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۱۵ الی ۱۵:۳۰
پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان
مشاهده برنامههای همایش
نشست تخصصیحکمرانی در نظام تعلیم و تربیت در مختصات زیرنظامهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
عنوان مقاله« تقویت هویت دانشآموزان از مسیر مسئولیتپذیری در الگوی تعلیم و تربیت رویش »
حمید توانا، زهرا مرادی
یکشنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۱۵ الی ۱۵:۳۰
پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان
مشاهده برنامههای همایش
۱۷:۴۱
۱۷:۱۷
الگوی تعلیم و تربیت رویش
#رشدستان شماره ۱۸ _خانم/آقا ببخشید ما یادمون رفت #مسئولیت_پذیری
۱۶:۴۵
۱۶:۳۶
۱۶:۳۶
گزارش تصویری رویش نصرالله.pdf
۱۵.۴۲ مگابایت
#خبر_رویشی
در آبان ۱۴۰۳، تعدادی از مدارس مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش، ایده قلک مقاومت و بازارچه مقاومت رو در مدرسه اجرا کردند مجموع درآمد حاصل، حدود ۱۵۰ میلیون تومان شد که تعداد زیادی از مدارس این پول رو مستقیما به پویش ایران همدل و تعدادی دیگر از مدارس این پول رو برای اجرای عملیات نصر برای تیم رویش واریز کردند
تیم الگوی تعلیم و تربیت رویش، در ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۳، مصادف با شهادت حضرت زهرا(س)، هزینه جمعآوری شده به همراه تمامی نامهها و نقاشیهای دانشآموزان رو برای کودکان لبنان ارسال کرد
#ماجراچین شماره ۲۶
در این فایل، گزارش تصویری #رویش_نصرالله رو میبینید
در آبان ۱۴۰۳، تعدادی از مدارس مجری الگوی تعلیم و تربیت رویش، ایده قلک مقاومت و بازارچه مقاومت رو در مدرسه اجرا کردند مجموع درآمد حاصل، حدود ۱۵۰ میلیون تومان شد که تعداد زیادی از مدارس این پول رو مستقیما به پویش ایران همدل و تعدادی دیگر از مدارس این پول رو برای اجرای عملیات نصر برای تیم رویش واریز کردند
تیم الگوی تعلیم و تربیت رویش، در ۱۵ آذر ماه ۱۴۰۳، مصادف با شهادت حضرت زهرا(س)، هزینه جمعآوری شده به همراه تمامی نامهها و نقاشیهای دانشآموزان رو برای کودکان لبنان ارسال کرد
#ماجراچین شماره ۲۶
در این فایل، گزارش تصویری #رویش_نصرالله رو میبینید
۱۶:۴۱
#رشدستان شماره ۱۹
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
کار دادن🧹برای مثال، معلم وارد کلاس میشود و میبیند تخته کثیف است و از یکی از بچهها میخواهد که: آیا میشود شما تخته را پاک کنید؟ یک دانشآموز میآید تخته را کامل پاک میکند و معلم تشکر میکند و میگوید بفرمایید و تمام میشود
ویژگی کار
دقیق و جزئیکارها معمولا به صورت دقیق و جزئی تعریف میشود. یعنی اینکه همین الان معلم میگوید تمیز کن، بعضی وقتها هم بالای سرش هست و راهنمایی میکند
بازه زمانی کوتاه و آزادی عمل مختصرکارها بازه زمانی کوتاهی دارد و آزادی عمل خاصی هم ندارد. یعنی مثلاً آن دانشآموز در مورد نحوهی انجام کار بررسی نمیکند و میخواهد یک کاری را سریع انجام بدهد و بنشیند️
بدون تعهددانشآموز تعهد خاصی نسبت به این که چرا بعدها تخته کثیف است ندارد. مثلاً در دفعات بعدی معلم نمیتواند بگوید چرا تخته کثیف است البته در همان کار کوچکش تعهد دارد و وقتی کار سپرده میشود باید کار را درست انجام بدهد، اما نه اینکه خودش را در این کار مسئول بداند
نکته مهم قبل از مسئولیت دادن، دانشآموز باید کاری بشود. قبل از پذیرش مسئولیت بهتر است امور ابتدایی کار کردن را تجربه کرده باشد. حتی اگر کار دقیق و جزئی و بدون تعهد خاص باشد
برای تعریف موقعیتهای مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
کار دادن🧹برای مثال، معلم وارد کلاس میشود و میبیند تخته کثیف است و از یکی از بچهها میخواهد که: آیا میشود شما تخته را پاک کنید؟ یک دانشآموز میآید تخته را کامل پاک میکند و معلم تشکر میکند و میگوید بفرمایید و تمام میشود
ویژگی کار
دقیق و جزئیکارها معمولا به صورت دقیق و جزئی تعریف میشود. یعنی اینکه همین الان معلم میگوید تمیز کن، بعضی وقتها هم بالای سرش هست و راهنمایی میکند
بازه زمانی کوتاه و آزادی عمل مختصرکارها بازه زمانی کوتاهی دارد و آزادی عمل خاصی هم ندارد. یعنی مثلاً آن دانشآموز در مورد نحوهی انجام کار بررسی نمیکند و میخواهد یک کاری را سریع انجام بدهد و بنشیند️
بدون تعهددانشآموز تعهد خاصی نسبت به این که چرا بعدها تخته کثیف است ندارد. مثلاً در دفعات بعدی معلم نمیتواند بگوید چرا تخته کثیف است البته در همان کار کوچکش تعهد دارد و وقتی کار سپرده میشود باید کار را درست انجام بدهد، اما نه اینکه خودش را در این کار مسئول بداند
نکته مهم قبل از مسئولیت دادن، دانشآموز باید کاری بشود. قبل از پذیرش مسئولیت بهتر است امور ابتدایی کار کردن را تجربه کرده باشد. حتی اگر کار دقیق و جزئی و بدون تعهد خاص باشد
برای تعریف موقعیتهای مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
۹:۲۰
۱۰:۲۹
۱۷:۰۲
الگوی تعلیم و تربیت رویش
#خبر_رویشی آغاز دوره آموزشی رهیاران رویش برای چهارمین سال 🥳 با هدف شناسایی آموزش جذب ویژه سال تحصیلی ۱۴۰۵ _ ۱۴۰۴ مهلت پیش ثبتنام: تا ۲۷ آذر ۱۴۰۳ پیش ثبت نام دوره آموزشی رهیاران رویش اطلاعات بیشتر rouyesh.school پشتیبانی @rouyesh_pr وبگاه | بله | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | آپارات | شاد
۱۱:۲۹
۱۶:۳۱
۱۶:۳۱
۱۶:۳۱
۱۷:۲۸
#رشدستان شماره ۲۱
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
مسئولیت دادن بدون مسئلهبرای مثال، معلم وارد کلاس میشود و نگاه میکند تخته خیلی کثیف است. به یک دانشآموز میگوید آیا میشود شما از این به بعد مسئول تخته باشید؟ چون هردفعه که میآیم هم ناراحت میشوم و هم یک زمانی را از ما میگیرد. شما از این به بعد مسئول تخته باش و از این به بعد، اگر تخته کثیف باشد شما مسئول هستی.
_ ویژگی مسئولیت بدون مسئله
آزادی عمل در زمان و کیفیت انجام مسئولیتکیفیت یعنی دانشآموز نگاه میکند و میبیند که تختهپاککن مشکل دارد. میرود تختهپاککن را عوض میکند چون مسئول تخته است. آزادی عمل زمانی هم به این معناست که انتخاب زمان انجام مسئولیت با خود دانشآموز است. مثلا میتواند قبل از اینکه معلم آمده انجام بدهد یا زنگ قبلی که معلم کارش تمام شده انجام بدهد و یا تا معلم آمده و دارد حضور و غیاب میکند. همراه با تعهدیعنی دفعه بعد اگر معلم بیاید و ببیند که تخته کثیف است، با دانشآموز مسئول میگوید: مگر قرار نبود شما مسئول تخته باشید؟ چرا تخته کثیف است؟! و دانشآموز در قبال عدم انجام مسئولیت در مقام پاسخ قرار دارد
برای تعریف موقعیت مسئولیت دادن همراه با مسئله، منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
مدرسه بستری برای رشد مهارت مسئولیتپذیری
انواع کارسپاریخیلی وقتها ما به اسم کار دادن و به اسم مسئولیت دادن، یک چیزهایی را به بچهها میسپاریم، اما وقتی که نگاه میکنیم میبینیم واقعاً کار نبوده است. ما میخواهیم این انواع کارها را با عناوین بیگاری کشیدن، کار دادن، مسئولیت دادن بدون مسئله و مسئولیت دادن همراه با مسئله تعریف و دستهبندی کنیم
مسئولیت دادن بدون مسئلهبرای مثال، معلم وارد کلاس میشود و نگاه میکند تخته خیلی کثیف است. به یک دانشآموز میگوید آیا میشود شما از این به بعد مسئول تخته باشید؟ چون هردفعه که میآیم هم ناراحت میشوم و هم یک زمانی را از ما میگیرد. شما از این به بعد مسئول تخته باش و از این به بعد، اگر تخته کثیف باشد شما مسئول هستی.
_ ویژگی مسئولیت بدون مسئله
آزادی عمل در زمان و کیفیت انجام مسئولیتکیفیت یعنی دانشآموز نگاه میکند و میبیند که تختهپاککن مشکل دارد. میرود تختهپاککن را عوض میکند چون مسئول تخته است. آزادی عمل زمانی هم به این معناست که انتخاب زمان انجام مسئولیت با خود دانشآموز است. مثلا میتواند قبل از اینکه معلم آمده انجام بدهد یا زنگ قبلی که معلم کارش تمام شده انجام بدهد و یا تا معلم آمده و دارد حضور و غیاب میکند. همراه با تعهدیعنی دفعه بعد اگر معلم بیاید و ببیند که تخته کثیف است، با دانشآموز مسئول میگوید: مگر قرار نبود شما مسئول تخته باشید؟ چرا تخته کثیف است؟! و دانشآموز در قبال عدم انجام مسئولیت در مقام پاسخ قرار دارد
برای تعریف موقعیت مسئولیت دادن همراه با مسئله، منتظر رشدستان بعدی باشید
#مسئولیت_پذیری
۱۶:۴۱
۱۶:۴۲
۱۷:۰۸