چگونه مورخ باشیم: تاریخ خانوادگیارائه: خانم اکرم کریمزاده اصفهانی - کارشناس زبان و ادبیات فارسی و دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام از دانشگاه تهران، نویسنده و پژوهشگر
نوروسایکولوژی کیست؟بهتر است ابتدا یک گزاره تاریخی مهم را به یاد بیاوریم: تاریخ را صاحبان قدرت نوشته اند؛ این صاحبان قدرت می توانند پادشاهان، روحانیون، اشراف و ثروتمندان، خاندان های بزرگ که بسیار به ریشه و تبار خود می بالیدند، و بالاخره مردان باشند. آنچه که واضح است آن است که صدای اقشار ضعیف و فرودست در تاریخ شنیده نشده است. از عصر روشنگری به بعد، تاریخ به سمت جامع نگری حرکت کرد و تاریخ دانان به این نتیجه رسیدند که فقط زندگی بزرگان و وقایع سیاسی اهمیت ثبت و ضبط ندارند و زندگی توده مردم نیز باید در نظر گرفته شود. تنها از این راه است که می توان تاریخ اقتصادی، تاریخ اجتماعی و تاریخ فرهنگی جوامع را نوشت. با این حال همچنان نگرش سنتی در تدوین تاریخ، بازه های قدیم تر را در نظر می گرفت و از ورود به جهان معاصر پرهیز می کرد. اساسا واژه معاصر نیز تعاریف گوناگونی داشت و نیم قرن اخیر را در نظر نمی گرفت؛ تا اینکه شاخه های مختلفی ازجمله تاریخ مردم، تاریخ اکنون و تاریخ شفاهی شکل گرفتند. باز هم در این شاخه ها متخصصان به سراغ نخبگان و بزرگان می رفتند و اقشار فرودست همچنان بی صدا بودند. پس از آن با فشار جریان های فکری چپ و جنبش های مختلف اجتماعی، بالاخره توجه به تاریخ مردم معمولی نیز اهمیت یافت. موسساتی در کشورهای مختلف شکل گرفتند که کارشان از زیر آوار درآوردن تبارها و تاریخ زندگی مردم و خانواده ها بود. در آخرین دهه قرن بیستم تحقیقات در اساطیر و آیین های خانوادگی و تلفیق آن با داده های روانشناسی به این نتیجه رسید که هرچه افراد اطلاعات بیشتری درمورد سابقه خانوادگی خود داشته باشند، احساس کنترل آنها بر زندگی شان بیشتر است و عزت نفس آنها بالاتر میرود. در این کارگاه می خواهیم ما نیز قدم در این مسیر بگذاریم و بدانیم چگونه می توانیم یک مورخ باشیم و این کار را نیز از تاریخ خانوادگی مان آغاز می کنیم. پس آماده گفت و شنود و نوشتن در این کارگاه باشید.
نوروسایکولوژی کیست؟بهتر است ابتدا یک گزاره تاریخی مهم را به یاد بیاوریم: تاریخ را صاحبان قدرت نوشته اند؛ این صاحبان قدرت می توانند پادشاهان، روحانیون، اشراف و ثروتمندان، خاندان های بزرگ که بسیار به ریشه و تبار خود می بالیدند، و بالاخره مردان باشند. آنچه که واضح است آن است که صدای اقشار ضعیف و فرودست در تاریخ شنیده نشده است. از عصر روشنگری به بعد، تاریخ به سمت جامع نگری حرکت کرد و تاریخ دانان به این نتیجه رسیدند که فقط زندگی بزرگان و وقایع سیاسی اهمیت ثبت و ضبط ندارند و زندگی توده مردم نیز باید در نظر گرفته شود. تنها از این راه است که می توان تاریخ اقتصادی، تاریخ اجتماعی و تاریخ فرهنگی جوامع را نوشت. با این حال همچنان نگرش سنتی در تدوین تاریخ، بازه های قدیم تر را در نظر می گرفت و از ورود به جهان معاصر پرهیز می کرد. اساسا واژه معاصر نیز تعاریف گوناگونی داشت و نیم قرن اخیر را در نظر نمی گرفت؛ تا اینکه شاخه های مختلفی ازجمله تاریخ مردم، تاریخ اکنون و تاریخ شفاهی شکل گرفتند. باز هم در این شاخه ها متخصصان به سراغ نخبگان و بزرگان می رفتند و اقشار فرودست همچنان بی صدا بودند. پس از آن با فشار جریان های فکری چپ و جنبش های مختلف اجتماعی، بالاخره توجه به تاریخ مردم معمولی نیز اهمیت یافت. موسساتی در کشورهای مختلف شکل گرفتند که کارشان از زیر آوار درآوردن تبارها و تاریخ زندگی مردم و خانواده ها بود. در آخرین دهه قرن بیستم تحقیقات در اساطیر و آیین های خانوادگی و تلفیق آن با داده های روانشناسی به این نتیجه رسید که هرچه افراد اطلاعات بیشتری درمورد سابقه خانوادگی خود داشته باشند، احساس کنترل آنها بر زندگی شان بیشتر است و عزت نفس آنها بالاتر میرود. در این کارگاه می خواهیم ما نیز قدم در این مسیر بگذاریم و بدانیم چگونه می توانیم یک مورخ باشیم و این کار را نیز از تاریخ خانوادگی مان آغاز می کنیم. پس آماده گفت و شنود و نوشتن در این کارگاه باشید.
۴:۵۶
ویس و رامین: منظومهای غنایی در ادب فارسیارائه: آقای امیرحسام محمدزاده - دکتری ادبیات از دانشگاه تهران، پژوهشگر زبانی و ادبی فارسی
عاشقانهای از ایران باستان در فارسیِ امروز، عبارتهای «بینظیر» و «خارقالعاده» را بیشتر برای تحسین و تمجید اغراقشده بهکار میبریم اما بدون سر سوزن بزرگنمایی و غُلُوّی اثری که در اینکارگاه از آن خواهیم گفت و خواند و چشید واجد این دو صفت است. حکایتی که زبانزد عاشقانهسرایان فارسی بوده است. حتماً اسم «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» برایتان آشناست؛ سرمشق راوی این دو روایت، موضوع کارگاه ما بوده؛ چون حیرتآور است. همهچیزش شگفتانگیز است. شخصیتهایش، نامهایشان، رفتارشان رسومشان و حتی پایان! کجا این داستانی نامدار است در احوالش عجایب بیشمار است
عاشقانهای از ایران باستان در فارسیِ امروز، عبارتهای «بینظیر» و «خارقالعاده» را بیشتر برای تحسین و تمجید اغراقشده بهکار میبریم اما بدون سر سوزن بزرگنمایی و غُلُوّی اثری که در اینکارگاه از آن خواهیم گفت و خواند و چشید واجد این دو صفت است. حکایتی که زبانزد عاشقانهسرایان فارسی بوده است. حتماً اسم «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» برایتان آشناست؛ سرمشق راوی این دو روایت، موضوع کارگاه ما بوده؛ چون حیرتآور است. همهچیزش شگفتانگیز است. شخصیتهایش، نامهایشان، رفتارشان رسومشان و حتی پایان! کجا این داستانی نامدار است در احوالش عجایب بیشمار است
۵:۰۰
قبل از ساعت 19 حتما وارد حساب کاربری خود شوید و در صورت وجود مشکل به خانم بازیاری پیام دهید: @bazyari79
۱۴:۵۰
افرادی که هنوز در کارگاه انتخابی خود ثبت نام نکرده اند:ثمین جعفریتمنا رجبیروناک روحانیباران شکوهیشایلان قاجاری
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
۱۳:۲۹
۱۲ آبان ۱۴۰۴:
۶:۴۴
کلک خیال انگیزارائه: جناب آقای دکتر زارعان
کلک خیالانگیز سفریست به دنیای روایت؛ جایی که نوجوانها میآموزند چطور از دل تجربههای کوچک و احساسهای روزمرهشان، خصوصا و اینبار «دانشآموزیشان» داستانهایی بسازند که طنین زندگی و تجربههای شخصی در آنها شنیده شود. در این کارگاه، روایت نه فقط به عنوان یک «فن نوشتن»، بلکه به مثابه راهی برای دیدن و فهمیدن خود و جهان تمرین میشود.در مسیر این کارگاه، مخاطبان با مفهوم روایت، زاویهدید، شخصیتپردازی و جزئینگری آشنا میشوند؛ اما مهمتر از آن، یاد میگیرند چطور از دل سکوت، خیال و حتی تنهاییشان، صدا و کلمه بیرون بکشند. «کلک خیالانگیز» فضاییست برای پرورش حس روایتگری نه فقط مهارت نگارش.این کارگاه مقدمهایست بر رویداد ژرفایی شو؛ جایی که روایتها ادامه پیدا میکنند و صداهای نوجوانان به هم میپیوندند تا تصویری تازه از زیست و نگاه نسل جوان بسازند. «کلک خیالانگیز» در حقیقت درِ ورودی به جهانیست که هر واژه میتواند به دریچهای برای شناخت خود و جهان بدل شود.متقاضیان شرکت در رویداد ژرفایی شو حتما میبایست در این کارگاه شرکت کنند. و از حضور دیگر دانشآموزان استقبال میکنیم
جهت تجربه بهتر در این ورکشاپ، پیشنهاد میکنیم حتما دستنویس های خود را همراه داشته باشید.
کلک خیالانگیز سفریست به دنیای روایت؛ جایی که نوجوانها میآموزند چطور از دل تجربههای کوچک و احساسهای روزمرهشان، خصوصا و اینبار «دانشآموزیشان» داستانهایی بسازند که طنین زندگی و تجربههای شخصی در آنها شنیده شود. در این کارگاه، روایت نه فقط به عنوان یک «فن نوشتن»، بلکه به مثابه راهی برای دیدن و فهمیدن خود و جهان تمرین میشود.در مسیر این کارگاه، مخاطبان با مفهوم روایت، زاویهدید، شخصیتپردازی و جزئینگری آشنا میشوند؛ اما مهمتر از آن، یاد میگیرند چطور از دل سکوت، خیال و حتی تنهاییشان، صدا و کلمه بیرون بکشند. «کلک خیالانگیز» فضاییست برای پرورش حس روایتگری نه فقط مهارت نگارش.این کارگاه مقدمهایست بر رویداد ژرفایی شو؛ جایی که روایتها ادامه پیدا میکنند و صداهای نوجوانان به هم میپیوندند تا تصویری تازه از زیست و نگاه نسل جوان بسازند. «کلک خیالانگیز» در حقیقت درِ ورودی به جهانیست که هر واژه میتواند به دریچهای برای شناخت خود و جهان بدل شود.متقاضیان شرکت در رویداد ژرفایی شو حتما میبایست در این کارگاه شرکت کنند. و از حضور دیگر دانشآموزان استقبال میکنیم
جهت تجربه بهتر در این ورکشاپ، پیشنهاد میکنیم حتما دستنویس های خود را همراه داشته باشید.
۶:۴۶
رسانهها و سکوت شکسته:چگونه مطبوعات جنبشها را میسازند؟
ارائه: جناب آقای علیرضا فتاح - دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران، پژوهشگر گروه فرهنگنویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی
تا به حال فکر کردهاید که یک کلمه چقدر قدرت دارد؟ یک تیتر چطور؟ یا یک عکس در صفحهی اول یک روزنامه؟ گاهی وقتها، یک عالمه آدم از یک چیزی ناراضی هستند، اما چون فکر میکنند تنها هستند، هیچچیزی نمیگویند. انگار یک سکوت بزرگ و نامرئی همهجا را گرفته و همه از حرف زدن میترسند.
اما ناگهان، یک روزنامه، یک مجله یا یک سایت خبری پیدا میشود و همان حرفی را میزند که در دل هزاران نفر است! آن لحظه، همه میفهمند که تنها نیستند. آن سکوت سنگین و ترسناک میشکند و زمزمهها به فریاد تبدیل میشوند. اینجاست که جادوی مطبوعات اتفاق میافتد و جرقهی یک تغییر بزرگ اجتماعی زده میشود.
ما در این کارگاه قرار نیست یک کلاس تاریخ خشک و خستهکننده داشته باشیم، قرار است با هم به دل داستانهای هیجانانگیز تاریخ سفر کنیم؛ از روزنامههایی که باعث انقلاب شدند تا مقالههایی که یک کشور را به حرکت درآوردند. در این مسیر، با مفهوم جالبی به اسم «مارپیچ سکوت» آشنا میشویم و یاد میگیریم چطور رسانهها میتوانند کلید شکستن این طلسم باشند. آمادهاید تا قدرت پنهان کلمات را کشف کنید؟
ارائه: جناب آقای علیرضا فتاح - دانشجوی دکتری ادبیات فارسی دانشگاه تهران، پژوهشگر گروه فرهنگنویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی
تا به حال فکر کردهاید که یک کلمه چقدر قدرت دارد؟ یک تیتر چطور؟ یا یک عکس در صفحهی اول یک روزنامه؟ گاهی وقتها، یک عالمه آدم از یک چیزی ناراضی هستند، اما چون فکر میکنند تنها هستند، هیچچیزی نمیگویند. انگار یک سکوت بزرگ و نامرئی همهجا را گرفته و همه از حرف زدن میترسند.
اما ناگهان، یک روزنامه، یک مجله یا یک سایت خبری پیدا میشود و همان حرفی را میزند که در دل هزاران نفر است! آن لحظه، همه میفهمند که تنها نیستند. آن سکوت سنگین و ترسناک میشکند و زمزمهها به فریاد تبدیل میشوند. اینجاست که جادوی مطبوعات اتفاق میافتد و جرقهی یک تغییر بزرگ اجتماعی زده میشود.
ما در این کارگاه قرار نیست یک کلاس تاریخ خشک و خستهکننده داشته باشیم، قرار است با هم به دل داستانهای هیجانانگیز تاریخ سفر کنیم؛ از روزنامههایی که باعث انقلاب شدند تا مقالههایی که یک کشور را به حرکت درآوردند. در این مسیر، با مفهوم جالبی به اسم «مارپیچ سکوت» آشنا میشویم و یاد میگیریم چطور رسانهها میتوانند کلید شکستن این طلسم باشند. آمادهاید تا قدرت پنهان کلمات را کشف کنید؟
۶:۴۸
من مجبورم؟ارائه: سرکار خانم نرگس سادات مظلومی - کارشناسی ارشد فلسفه اسلامی، دانشگاه تهران و خوارزمی، فعال در مجموعه مادرانه، محقق تاریخ شفاهی و نویسنده
درباره ی جبر و اختیار چه می دانید, آشنایی با جبر و اختیار, جبر و اختیار از دیدگاه اسلامتا به حال به واژه هایی مثل جبرواختیار ، قضا و قدر ، اراده و آزادی برخورده اید؟ بهشان فکر کرده اید؟خداوند از ازل از آنچه واقع می شود و آنچه واقع نمی شود آگاه است و هیچ حادثه ای نیست که از علم ازلی الهی پنهان باشد! علم الهی تغییر ناپذیر است پس حوادث باید به نحوی واقع شوند که با علم الهی مطابقت داشته باشند!آيا اين درست است كه خداوند هر فردى را كه آفريد سرنوشت او را نيز تعيين كرد؟ اگر دوست دارید درباره این مسایل کمی باهم گفتگو کنیم و باهم فکر کنیم و سخن بعضی متفکرین را بشنویم معطل نکنید.
درباره ی جبر و اختیار چه می دانید, آشنایی با جبر و اختیار, جبر و اختیار از دیدگاه اسلامتا به حال به واژه هایی مثل جبرواختیار ، قضا و قدر ، اراده و آزادی برخورده اید؟ بهشان فکر کرده اید؟خداوند از ازل از آنچه واقع می شود و آنچه واقع نمی شود آگاه است و هیچ حادثه ای نیست که از علم ازلی الهی پنهان باشد! علم الهی تغییر ناپذیر است پس حوادث باید به نحوی واقع شوند که با علم الهی مطابقت داشته باشند!آيا اين درست است كه خداوند هر فردى را كه آفريد سرنوشت او را نيز تعيين كرد؟ اگر دوست دارید درباره این مسایل کمی باهم گفتگو کنیم و باهم فکر کنیم و سخن بعضی متفکرین را بشنویم معطل نکنید.
۶:۴۹
وقتی زندگی بیمعنا به نظر میرسدارائه: جناب آقای حمیدرضا بدر - پژوهشگر علوم شناختی
Affordable Online Existential OCD Treatment | OCDMantraاضطراب و افسردگی وجودی: فلسفه و روانشناسی«اضطراب وجودی» (Existential Anxiety) یکی از مفاهیم بنیادین در فلسفه اگزیستانسیالیسم (Existentialism) و روانشناسی وجودی (Existential Psychology) است.اضطراب وجودی نوعی دلواپسی، ترس یا آشفتگی درونی است که انسان در مواجهه با واقعیتهای بنیادین وجود خود تجربه میکند. همچنین افسردگی وجودی نوعی حالت عاطفی ـ شناختی است که از درک پوچی، مرگ، بیمعنایی زندگی، تنهایی بنیادی برمیخیزد؛ نه از عدم تعادل شیمیایی صرف یا رویدادهای بیرونی. یعنی هنگامی که با پرسشهایی چون:• «من کیستم؟»،• «چرا وجود دارم؟»،• «زندگی چه معنایی دارد؟»،• «آیا آزادیام مسئولیتآور است؟»،• «مرگ من چه معنایی دارد؟»روبرو میشود.این اضطراب و افسردگی ناشی از خودآگاهی نسبت به وجود است، نه از تهدید بیرون یا عوامل شیمیایی مغز.در این جلسه با یکدیگر مباحثهای خواهیم داشت درباره این نوع از اضطراب و افسردگی از منظر فلسفه و روانشناسی (روانشناسی شناختی، روانشناسی وجودی و ...).از نظرات و تجربههای شما در کلاس استفاده خواهم کرد.
Affordable Online Existential OCD Treatment | OCDMantraاضطراب و افسردگی وجودی: فلسفه و روانشناسی«اضطراب وجودی» (Existential Anxiety) یکی از مفاهیم بنیادین در فلسفه اگزیستانسیالیسم (Existentialism) و روانشناسی وجودی (Existential Psychology) است.اضطراب وجودی نوعی دلواپسی، ترس یا آشفتگی درونی است که انسان در مواجهه با واقعیتهای بنیادین وجود خود تجربه میکند. همچنین افسردگی وجودی نوعی حالت عاطفی ـ شناختی است که از درک پوچی، مرگ، بیمعنایی زندگی، تنهایی بنیادی برمیخیزد؛ نه از عدم تعادل شیمیایی صرف یا رویدادهای بیرونی. یعنی هنگامی که با پرسشهایی چون:• «من کیستم؟»،• «چرا وجود دارم؟»،• «زندگی چه معنایی دارد؟»،• «آیا آزادیام مسئولیتآور است؟»،• «مرگ من چه معنایی دارد؟»روبرو میشود.این اضطراب و افسردگی ناشی از خودآگاهی نسبت به وجود است، نه از تهدید بیرون یا عوامل شیمیایی مغز.در این جلسه با یکدیگر مباحثهای خواهیم داشت درباره این نوع از اضطراب و افسردگی از منظر فلسفه و روانشناسی (روانشناسی شناختی، روانشناسی وجودی و ...).از نظرات و تجربههای شما در کلاس استفاده خواهم کرد.
۶:۴۹
ویس و رامین: منظومهای غنایی در ادب فارسی (جلسه دوم)ارائه: آقای امیرحسام محمدزاده - دکتری ادبیات از دانشگاه تهران، پژوهشگر زبانی و ادبی فارسی
Philosophy | Folsom Lake College
عاشقانهای از ایران باستان در فارسیِ امروز، عبارتهای «بینظیر» و «خارقالعاده» را بیشتر برای تحسین و تمجید اغراقشده بهکار میبریم اما بدون سر سوزن بزرگنمایی و غُلُوّی اثری که در اینکارگاه از آن خواهیم گفت و خواند و چشید واجد این دو صفت است. حکایتی که زبانزد عاشقانهسرایان فارسی بوده است. حتماً اسم «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» برایتان آشناست؛ سرمشق راوی این دو روایت، موضوع کارگاه ما بوده؛ چون حیرتآور است. همهچیزش شگفتانگیز است. شخصیتهایش، نامهایشان، رفتارشان رسومشان و حتی پایان! کجا این داستانی نامدار است در احوالش عجایب بیشمار است.به درخواست تعداد زیادی از دانش آموزان ادامه این کارگاه برگزار خواهد شد.
Philosophy | Folsom Lake College
عاشقانهای از ایران باستان در فارسیِ امروز، عبارتهای «بینظیر» و «خارقالعاده» را بیشتر برای تحسین و تمجید اغراقشده بهکار میبریم اما بدون سر سوزن بزرگنمایی و غُلُوّی اثری که در اینکارگاه از آن خواهیم گفت و خواند و چشید واجد این دو صفت است. حکایتی که زبانزد عاشقانهسرایان فارسی بوده است. حتماً اسم «لیلی و مجنون» و «خسرو و شیرین» برایتان آشناست؛ سرمشق راوی این دو روایت، موضوع کارگاه ما بوده؛ چون حیرتآور است. همهچیزش شگفتانگیز است. شخصیتهایش، نامهایشان، رفتارشان رسومشان و حتی پایان! کجا این داستانی نامدار است در احوالش عجایب بیشمار است.به درخواست تعداد زیادی از دانش آموزان ادامه این کارگاه برگزار خواهد شد.
۶:۵۲
انجمن کتاب روشنا برگزار میکند:از سلسله نشستهای نیمنگاه / این کارگاه: تاریخ در ترازوابنخلدون در خلأ
اصلا نشستهای نیمنگاه چیست؟از آنجا که کتابهای خوب و خواندنی خیلی زیاد هستند و فرصت ما خیلی کم است، گاهی باید به اندک راضی شد و آن را دریافت.از طرف دیگر گاهی قصهٔ نوشتهشدن یک کتاب به اندازهٔ محتوای کتاب اهمیت دارد و شنیدنی است. گاهی پشت صحنهٔ انجام یک پژوهش، همپای خودش باید دیده و دریافته شود.این دو تا مقدمه را گفتیم تا بگوییم از این به بعد در نشستهای نیمنگاه، قرار است با یک کتاب خوب -که معمولاً حاصل یک پژوهش است- آشنا شویم. آشناییای در حد تورق. در این نشستها یک نفر که به محتوای آن کتاب مسلط است -اگر بختمان بلند باشد شخص شخیص نویسندهاش را- دعوت میکنیم تا برایمان از انگیزه و پرسشهایی که او را به انجام این پژوهش سوق داده بگوید، از روشی که اتخاذ کرده. از مسیری که برای یافتن پاسخ طی کرده و دشواریهای آن و از یافتههای هیجانانگیزش.نشستهای نیمنگاه فرصت کوتاه نظر انداختن به یک تلاش پژوهشی به ثمر نشستهاند. فرصت آشنایی مختصر با یک کتاب و داستان نوشته شدنش. نیمنگاه را دریابید که گفتهاند:آب دریا را اگر نتوان کشیدهم به قدر تشنگی باید چشید
این نشست نیمنگاه دربارهی چیست؟تاریخ چیست و چگونه میتوان آن را درک کرد؟ آیا تاریخ مجموعهای از اتفاقات، جنگها و پادشاهانی است که یکی بعد از دیگری به قدرت رسیده و از آن ساقط شدهاند؟ آیا میتوان با نظر به ظاهر رویدادهایی که در گذشته رُخ دادهاند، آن را درست فهمید؟ آیا مورخان میتوانند تعصب و داوری شخصی را به یک سو نهند و حقیقتِ گذشته را از میان نوشتهها و روایتهای مختلف بیابند؟ آیا میتوان با معیارهای امروز، مردمان دورانهای رفته را قضاوت کرد؟ استاد عبدالحسین زرینکوب در کتاب ارزشمند «تاریخ در ترازو» برای یافتن پاسخ این پرسشها دست به پژوهش زده و سعی کرده راهی روشن برای شناخت تاریخ و چگونگی درک آن پیش پای خواننده بگذارد. به نظر او تاریخ علم فهمیدن رفتار و سرنوشت انسانها در گذر زمان است. برای انداختن نیمنگاهی به این کتاب، در کارگاه تاریخ در ترازو شرکت کنید تا ضمن شنیدن گزارشی از محتوای آن، از اهمیت تفکر فلسفی در تاریخ باخبر شوید. تاریخی که فقط با دانستن اسناد و اعداد قابلدرک نیست. بلکه جستجویی برای رسیدن به پاسخ این سؤال است: چرا انسانها در نقطهای مشخص به یک مسیر یا تصمیم خاص رسیدهاند؟
معرفی مهمان این کارگاه:دکتر محسن صبوریان، استاد و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. او در حوزههای پژوهشی تاریخ اجتماعی ایران، جامعه شناسی دین و تشیع، و علوم اجتماعی محاسباتی به تدریس و تحقیق مشغول است. کتاب او تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.
۶:۵۳
قبل از ساعت 19 حتما وارد حساب کاربری خود شوید و در صورت وجود مشکل به خانم بازیاری پیام دهید: @bazyari79
۱۴:۴۴
۱۹ آبان ۱۴۰۴:
۶:۲۲
انجمن کتاب روشنا برگزار میکند:مرورنویسی یاچگونه زلف آدمها و کتابها را گره بزنیم؟ارائه: آقای حسام آبنوس (من حسام آبنوسم و در دانشگاه اشتباهی الکترونیک خواندم و بعد وارد کار خبرنگاری شدم. سعی کردم خیلی کتاب بخوانم و بیشتر از آن کتاب خریدم. از یک جایی به بعد حس کردم مشکل کم کتاب خواندن ما این است که کتابها درست معرفی نشدهاند و تلاش کردم از هر ظرفیتی برای این کار استفاده کنم. کمکم به نوشتن هم علاقهمند شدم و چند کتاب گروهی (مثل پروژه پدری در نشر اطراف یا مرثیهای بر یک رهایی در نشر مهرستان) و اخیرا یک کتاب مستقل (ناخلف نشر سوره مهر) هم از من چاپ شده است).
معرفی کارگاه:لابد برای شما هم پیش آمده کتابی بخوانید و آنقدر در دلتان جا باز کند که دوست داشته باشید کتاب را بگذارید توی دست تمام آدمهای محبوبتان و مجبورشان کنید هر کاری دارند رها کنند و کتاب محبوب شما را بخوانند. احتمالا این نیاز آنقدر در آدمهای کتابخوان زیاد شده که برایش یک مهارت اختراع کرده اند: مهارت مرور کتابنویسی. در صفحات معرفی کتاب نشریهها و روزنامهها و شبکههای اجتماعی کتابخوانان مثل «گودریدز» و «بهخوان» هر روز مرور کتابهای مختلفی نوشته و منتشر میشود که به کتابخوانها کمک میکند کتابهای خوب را بشناسند یا درباره انتخاب یک کتاب از بین گزینههای موجود تصمیم بهتری بگیرند. اگر خودتان را یک کتابخوان جدی میبینید و دوست دارید کتابهای خوب و بدی که میخوانید را به شیوهای حرفهای به دیگران معرفی کنید و در مطبوعات و شبکههای اجتماعی کتابخوانها جایگاه مورد توجهی پیدا کنید و حتی از این راه حق التالیف اندکی به دست بیاورید که می شود با آن یک بسته چیپس مزمز و یک کتاب لاغر خرید، این دوشنبه را با آقای حسام آبنوس -نویسنده و مرورنویس- همراه شوید.
معرفی کارگاه:لابد برای شما هم پیش آمده کتابی بخوانید و آنقدر در دلتان جا باز کند که دوست داشته باشید کتاب را بگذارید توی دست تمام آدمهای محبوبتان و مجبورشان کنید هر کاری دارند رها کنند و کتاب محبوب شما را بخوانند. احتمالا این نیاز آنقدر در آدمهای کتابخوان زیاد شده که برایش یک مهارت اختراع کرده اند: مهارت مرور کتابنویسی. در صفحات معرفی کتاب نشریهها و روزنامهها و شبکههای اجتماعی کتابخوانان مثل «گودریدز» و «بهخوان» هر روز مرور کتابهای مختلفی نوشته و منتشر میشود که به کتابخوانها کمک میکند کتابهای خوب را بشناسند یا درباره انتخاب یک کتاب از بین گزینههای موجود تصمیم بهتری بگیرند. اگر خودتان را یک کتابخوان جدی میبینید و دوست دارید کتابهای خوب و بدی که میخوانید را به شیوهای حرفهای به دیگران معرفی کنید و در مطبوعات و شبکههای اجتماعی کتابخوانها جایگاه مورد توجهی پیدا کنید و حتی از این راه حق التالیف اندکی به دست بیاورید که می شود با آن یک بسته چیپس مزمز و یک کتاب لاغر خرید، این دوشنبه را با آقای حسام آبنوس -نویسنده و مرورنویس- همراه شوید.
۶:۲۵
دپارتمان مطالعات جهان ( نومرز ) برگزار می کند:روایت مقاومت از آفریقا تا ایراننقش مطبوعات در تاریخ معاصر ایران
معرفی کارگاه:در این جلسه از مجموعه کارگاههای دپارتمان مطالعات جهان، میزبان دو مهمان ویژه هستیم که هر دو، سالها در حوزه حمایت از مردم فلسطین فعالیت فرهنگی و انسانی داشتهاند. آقای سعد، کارمند سفارت سنگال در تهران و دانشآموخته دانشگاه تهران، از چهرههای فعال در عرصه دیپلماسی مردمی و حامی جدی آرمان فلسطین در قاره آفریقا هستند. ایشان همراه با مؤسسه «رنگ زیتون» برنامههای متعددی در حمایت از کودکان فلسطینی در سنگال طراحی و اجرا کردهاند. آقای سعد در دوران جنگ اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، در حالی که بسیاری از کارکنان سفارتخانهها ایران را ترک کردند، با علاقه و تعهد شخصی خود در ایران ماندند. (میتوانید بخشی از حضور ایشان را در برنامه «هلال ماه» شبکه تلویزیونی تماشا کنید: Telewebion) خانم سمانه افشارینژاد، معلم و کارشناس حوزه ادبیات و کتاب فلسطین، عضو هیئت مدیره مؤسسه «رنگ زیتون» و مدیر ارتباطات «جایزه جهانی ادبیات فلسطین» هستند. ایشان در نمایشگاههای بینالمللی کتاب در کشورهای مختلف از جمله عمان و قطر حضور داشتهاند و فعالیتهای گستردهای در معرفی آثار مربوط به مقاومت و کودکان جنگزده انجام دادهاند. (مصاحبهای از ایشان در شبکه دو سیما را میتوانید {اینجا https://www.aparat.com/v/qafx2aa} ببینید. در این کارگاه، علاوه بر گفتوگو با مهمانان، مستندهایی از فعالیتهای میدانی آنها در حمایت از کودکان فلسطینی در سنگال نیز برای دانشآموزان پخش خواهد شد.
معرفی کارگاه:در این جلسه از مجموعه کارگاههای دپارتمان مطالعات جهان، میزبان دو مهمان ویژه هستیم که هر دو، سالها در حوزه حمایت از مردم فلسطین فعالیت فرهنگی و انسانی داشتهاند. آقای سعد، کارمند سفارت سنگال در تهران و دانشآموخته دانشگاه تهران، از چهرههای فعال در عرصه دیپلماسی مردمی و حامی جدی آرمان فلسطین در قاره آفریقا هستند. ایشان همراه با مؤسسه «رنگ زیتون» برنامههای متعددی در حمایت از کودکان فلسطینی در سنگال طراحی و اجرا کردهاند. آقای سعد در دوران جنگ اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، در حالی که بسیاری از کارکنان سفارتخانهها ایران را ترک کردند، با علاقه و تعهد شخصی خود در ایران ماندند. (میتوانید بخشی از حضور ایشان را در برنامه «هلال ماه» شبکه تلویزیونی تماشا کنید: Telewebion) خانم سمانه افشارینژاد، معلم و کارشناس حوزه ادبیات و کتاب فلسطین، عضو هیئت مدیره مؤسسه «رنگ زیتون» و مدیر ارتباطات «جایزه جهانی ادبیات فلسطین» هستند. ایشان در نمایشگاههای بینالمللی کتاب در کشورهای مختلف از جمله عمان و قطر حضور داشتهاند و فعالیتهای گستردهای در معرفی آثار مربوط به مقاومت و کودکان جنگزده انجام دادهاند. (مصاحبهای از ایشان در شبکه دو سیما را میتوانید {اینجا https://www.aparat.com/v/qafx2aa} ببینید. در این کارگاه، علاوه بر گفتوگو با مهمانان، مستندهایی از فعالیتهای میدانی آنها در حمایت از کودکان فلسطینی در سنگال نیز برای دانشآموزان پخش خواهد شد.
۶:۲۶
آشنایی با نقد ادبیارائه: آقای امیرمحمد سالاروند - کارشناسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی، دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی (گرایش عرفانی) دانشگاه شهید بهشتی.
معرفی کارگاهچه کسی جرئت داوری خواهد داشت؟ چه کسی آنقدر به داوریاش اطمینان دارد که بیپروا بیانش کند؟ ما چطور متنها را میخوانیم؟ چطور متنها را میسنجیم؟ و چطور با متن، چیزی خارج از متن را میشناسیم؟ برای فهم ادبیات علومی را دست و پا کردهایم؛ وزن شعر را با عروض میشناسیم، برای قافیهاش قواعدی تعیین کردهایم، شکلی برای نوشتن تاریخش یافتهایم، فرمش را یک جور طبقهبندی کردهایم و محتوایش را جوری دیگر. کوشیدهایم به شکلهای مختلف، این «ادبیات» را -که یک «کل» بزرگ است- طبقهبندی کنیم؛ به شکلی که با تجزیهاش، شناختش ممکن شود. اما این علوم چه ربطی به داوری دارند؟ کجا پای قضاوت باز میشود؟ میدان توصیف و تجویز را چطور باید تشخیص داد؟ و از اینها مهمتر، ادبیات و علوم ادبی و نقد ادبی، چطور به چیزی خارج از متن متصل میشوند؟ چطور به ما کمک میکنند چیزی را بفهمیم، توصیفش کنیم و به داوریاش بنشینیم؟این کارگاه مجالی برای فکر کردن به این پرسشهاست. قرار است با هم حرف بزنیم و به شکلهای مختلفِ «شناختِ» ادبیات و روشهای متفاوتِ «قضاوتِ» متن ادبی فکر کنیم. تاریخ نقد ادبی، برای ما تنها تذکری است که شکلهای پیشین فهم و داوری را یادآوری میکند. ما قرار نیست در تاریخ متمرکز شویم، ما میخواهیم به شکل خودمان، مسائلمان را پیش بکشیم.
معرفی کارگاهچه کسی جرئت داوری خواهد داشت؟ چه کسی آنقدر به داوریاش اطمینان دارد که بیپروا بیانش کند؟ ما چطور متنها را میخوانیم؟ چطور متنها را میسنجیم؟ و چطور با متن، چیزی خارج از متن را میشناسیم؟ برای فهم ادبیات علومی را دست و پا کردهایم؛ وزن شعر را با عروض میشناسیم، برای قافیهاش قواعدی تعیین کردهایم، شکلی برای نوشتن تاریخش یافتهایم، فرمش را یک جور طبقهبندی کردهایم و محتوایش را جوری دیگر. کوشیدهایم به شکلهای مختلف، این «ادبیات» را -که یک «کل» بزرگ است- طبقهبندی کنیم؛ به شکلی که با تجزیهاش، شناختش ممکن شود. اما این علوم چه ربطی به داوری دارند؟ کجا پای قضاوت باز میشود؟ میدان توصیف و تجویز را چطور باید تشخیص داد؟ و از اینها مهمتر، ادبیات و علوم ادبی و نقد ادبی، چطور به چیزی خارج از متن متصل میشوند؟ چطور به ما کمک میکنند چیزی را بفهمیم، توصیفش کنیم و به داوریاش بنشینیم؟این کارگاه مجالی برای فکر کردن به این پرسشهاست. قرار است با هم حرف بزنیم و به شکلهای مختلفِ «شناختِ» ادبیات و روشهای متفاوتِ «قضاوتِ» متن ادبی فکر کنیم. تاریخ نقد ادبی، برای ما تنها تذکری است که شکلهای پیشین فهم و داوری را یادآوری میکند. ما قرار نیست در تاریخ متمرکز شویم، ما میخواهیم به شکل خودمان، مسائلمان را پیش بکشیم.
۶:۲۸
انجمن قرآنی ترنج برگزار میکند:پرچینارائه دهنده: سرکار خانم فاطمه جانی کارشناسی مهندسی شیمیمطالعات تخصصی در حوزه تدبر در قرآنعضو کارگروه یادداشتهای ادبی مدرسه حمد
معرفی کارگاه:مدرسه دانشجویی قرآنی حمد(هنر و ادبیات)، یکی از گروههای تخصصی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(علیهم السلام) دانشگاه تهران است. در این مدرسه، میان اهل هنر و ادبیات، با قرآن ارتباط تخصصی برقرار میشود و باور آنها این است که قرآن یک اثر هنری به شمارمیرود. کارگروههای فعال مدرسه دانشجویی قرآنی حمد شامل کارگروه هنرهای تجسمی، کارگروه داستان و کارگروه یادداشتهای ادبی است. در این کارگاه میخواهیم با مدرسه حمد و فعالیتهای آنها آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور میتوانیم به قرآن به عنوان یک اثر هنری نگاه کنیم؟ تمرین عملی نیز خواهیم داشت و مسیری را شروع میکنیم تا بتوانیم به یک خروجی قابل ارائه دست پیدا کنیم.
معرفی کارگاه:مدرسه دانشجویی قرآنی حمد(هنر و ادبیات)، یکی از گروههای تخصصی مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(علیهم السلام) دانشگاه تهران است. در این مدرسه، میان اهل هنر و ادبیات، با قرآن ارتباط تخصصی برقرار میشود و باور آنها این است که قرآن یک اثر هنری به شمارمیرود. کارگروههای فعال مدرسه دانشجویی قرآنی حمد شامل کارگروه هنرهای تجسمی، کارگروه داستان و کارگروه یادداشتهای ادبی است. در این کارگاه میخواهیم با مدرسه حمد و فعالیتهای آنها آشنا شویم و یاد بگیریم که چطور میتوانیم به قرآن به عنوان یک اثر هنری نگاه کنیم؟ تمرین عملی نیز خواهیم داشت و مسیری را شروع میکنیم تا بتوانیم به یک خروجی قابل ارائه دست پیدا کنیم.
۶:۳۱
عکس ها سخن می گویندارائه: خانم اکرم کریمزاده اصفهانی - کارشناس زبان و ادبیات فارسی و دکتری تاریخ ایران بعد از اسلام از دانشگاه تهران؛ نویسنده و پژوهشگر)
معرفی کارگاه:زمانی که به گذشته فکر می کنیم، تصویری از آن در ذهن می سازیم. اما این تصویر از کجا آمده؟ اولین منبع این تصویر، کتاب های مختلف تاریخی و غیرتاریخی است که از گذشته برای ما باقی مانده که گاه به بهترین نحو یک پدیده، شخص یا شکل و شمایل یک بنا را برای ما توصیف کرده اند. اما مهمتر از حافظه نوشتاری، حافظه بصری است. آنچه که از حجاری های تاریخی باقی مانده، آنچه که بر در و دیوار و صخره ها کشیده شده، هر شیای که از دل خاک بیرون آمده و درنهایت کتاب هایی که درکنار نوشته، تصویر نیز داشتند؛ یا فراتر از آن نقاشی هایی که به صورت آلبوم در دست ثروتمندان می چرخید و پس از آن به صورت تابلوهای بزرگ دیواری یا دیوارنگاره درآمد. اما این تصاویر خیلی اوقات دقیق نبودند و کسانی که آن را سفارش می دادند یا می کشیدند، با قصد و غرض قبلی، واقعیت را دیگرگون می کردند؛ تا اینکه در میانه قرن نوزدهم، عکاسی پدید آمد. انگار که زمان و مکان در یک لحظه یخ می زد و ثابت بر صفحه ماندگار می شد. از دل این تصاویر میتوان به سهولت نوع پوشش، آداب و رسوم و مفاهیم اصلی زندگی اجتماعی را فهمید. در این کارگاه می خواهیم سری بزنیم به دنیای عکس های تاریخی و با هم آنچه که از گذشته در آن حبس شده را به صدا درآوریم.
معرفی کارگاه:زمانی که به گذشته فکر می کنیم، تصویری از آن در ذهن می سازیم. اما این تصویر از کجا آمده؟ اولین منبع این تصویر، کتاب های مختلف تاریخی و غیرتاریخی است که از گذشته برای ما باقی مانده که گاه به بهترین نحو یک پدیده، شخص یا شکل و شمایل یک بنا را برای ما توصیف کرده اند. اما مهمتر از حافظه نوشتاری، حافظه بصری است. آنچه که از حجاری های تاریخی باقی مانده، آنچه که بر در و دیوار و صخره ها کشیده شده، هر شیای که از دل خاک بیرون آمده و درنهایت کتاب هایی که درکنار نوشته، تصویر نیز داشتند؛ یا فراتر از آن نقاشی هایی که به صورت آلبوم در دست ثروتمندان می چرخید و پس از آن به صورت تابلوهای بزرگ دیواری یا دیوارنگاره درآمد. اما این تصاویر خیلی اوقات دقیق نبودند و کسانی که آن را سفارش می دادند یا می کشیدند، با قصد و غرض قبلی، واقعیت را دیگرگون می کردند؛ تا اینکه در میانه قرن نوزدهم، عکاسی پدید آمد. انگار که زمان و مکان در یک لحظه یخ می زد و ثابت بر صفحه ماندگار می شد. از دل این تصاویر میتوان به سهولت نوع پوشش، آداب و رسوم و مفاهیم اصلی زندگی اجتماعی را فهمید. در این کارگاه می خواهیم سری بزنیم به دنیای عکس های تاریخی و با هم آنچه که از گذشته در آن حبس شده را به صدا درآوریم.
۶:۳۳
پشت دیوارهای خیابان روزولتارائه: آقای محمد محبوبی - دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه تهران، پژوهشگر علوم سیاسی -نام کارگاه: سرآغاز رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا (۱۳۵۷-۱۳۵۹)
معرفی کارگاه:در میان مسائل مختلفی که تمام دولتهای جمهوری اسلامی با آن درگیر هستند، رابطه ایران و آمریکاست. آیا تمام مشکلات ایران ریشه در رابطه با آمریکا دارد؟ آیا تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نقطه شروع تمام مشکلات ایران بود؟ آيا اگر سفارت آمریکا در تهران واقعا لانه جاسوسی بود؟ و دهها سوال دیگر که مسائل داخلی و روابط خارجی را به یکدیگر پیوند میدهد. در کارگاه «سرآغاز رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا (۱۳۵۷-۱۳۵۹)» بهطور خلاصه ولی ریزبینانه، به نحوه آغاز روابط دوجانبه ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب ایران پرداخته میشود. منابع پایه این کارگاه، اسناد کشفشده در سفارت آمریکا در تهران خواهد بود؛ اسنادی که خدشهناپذیر و غیرقابلانکار هستند.
معرفی کارگاه:در میان مسائل مختلفی که تمام دولتهای جمهوری اسلامی با آن درگیر هستند، رابطه ایران و آمریکاست. آیا تمام مشکلات ایران ریشه در رابطه با آمریکا دارد؟ آیا تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ نقطه شروع تمام مشکلات ایران بود؟ آيا اگر سفارت آمریکا در تهران واقعا لانه جاسوسی بود؟ و دهها سوال دیگر که مسائل داخلی و روابط خارجی را به یکدیگر پیوند میدهد. در کارگاه «سرآغاز رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا (۱۳۵۷-۱۳۵۹)» بهطور خلاصه ولی ریزبینانه، به نحوه آغاز روابط دوجانبه ایران و آمریکا بعد از پیروزی انقلاب ایران پرداخته میشود. منابع پایه این کارگاه، اسناد کشفشده در سفارت آمریکا در تهران خواهد بود؛ اسنادی که خدشهناپذیر و غیرقابلانکار هستند.
۶:۳۵
افرادی که هنوز در کارگاه انتخابی خود ثبت نام نکرده اند:پریا حبیب زادهعسل ملکیروناک روحانیفاطمه وحدانی نیاشایلان قاجاری
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
۱۵:۳۰