26 آبان ۱۴۰۴:
۸:۰۲
انجمن کتاب روشنا برگزار میکند: دیدار با نویسند
این بار درکنار آقای رضا امیرخانی
سلام به اهالی زیبای روشنا

روشنا به مناسبت هفتهی کتاب و کتابخوانی برنامههای جذابی دارد که یکی از جالب ترین هایش میشود تنظیم یک قرار دیدار با نویسنده 
امسال داریم سراغ نویسندهای میرویم که هفت سال از انتشار آخرین اثرش میگذرد اما در بیستوسهسالی که میان انتشار اولین کتاب تا آخرین کتابش فاصله است آنقدر چیزهای متنوع و قابلاعتنایی نوشته که خیلی بیارزد به دیدنش برویم و پای حرفهایش بنشینیم!
رضا امیرخانی آدم چندوجهی عجیبی است. در دانشگاه مهندسی خوانده، جوانترین ایرانیای است که گواهینامهٔ خلبانی گرفته، از سن کم داستاننویسی و روزنامهنگاری کرده و یک «اهل سفر» و سفرنامهنویس حرفهای هم هست.
امیرخانی اهل حرفها و کارهای جنجالی هم هست. از آن آدمها که نمیتوانی نسبت به حرفها و کارهایش «بی نظر» باشی. موافقت عمیق یا مخالفت شدیدت را برمیانگیزد. طرفدار پروپاقرص و متنفر دوآتشه دارد.
امیرخانی «کلمهباز» است. چیرهدست در بازیهای زبانی و کاویدن معانی، آدم را با وجوه جدیدی از زبان آشنا میکند.
خلاصه این که رضا امیرخانی آدم دیدنیای است!کسی که صاحب آثاری خواندنیست و امید داریم که خواندن آثار و دیدارش برای ما و شما تجربهای بهیادماندنی شود.
زمان: دوشنبه، ۲۶ آبان، ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۶
مکان: خیابان کریم خان، خیابان ایرانشهر، خانهی هنرمندان ایران.
️رفت از مدرسه به مکان دیدار، با اتوبوس مدرسه انجام میشود و بازگشت از آنجا به خانه بر عهدهی خود دانش آموزان است.
️هزینهی ثبت نام: 120 هزار تومان
این بار درکنار آقای رضا امیرخانی
سلام به اهالی زیبای روشنا
۸:۰۴
روانِ چه شناسی؟ ارائه: سرکار خانم فاطمه محبی - دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه تهران، دبیر کانون روانشناسی اسلامی دانشگاه تهران، مدال طلای المپیاد سوادرسانهای
اقبال به رشتهی روانشناسی این روزها در لیست انتخاب رشتهی دانشگاه فراوان به چشم میخورد و رقابت برای قبولی در آن تنگاتنگ است. اما آیا تصویر دانشآموزان و عموم جامعه از روانشناسی درست است؟ به راستی روانشناسی چیست؟ از چه بحث میکند و موضوع آن چیست؟ حرف روانشناسی چیست؟ چرا ما در روانشناسی گسترهای از حرفهای متنوع و بعضا متناقض داریم؟ روششناسی و محدودیتهای روانشناسی چیست؟ اینها و برخی سؤالات دیگر از مسائل اساسی است که خوب است در دورهی دبیرستان تا حدی واکاوی شوند تا بتوان با دیدگاهی منسجمتر و دقیقتر گامهای بعد را برداشت. اصلاح شده: این روز ها علاقه و اقبال مردم به روانشناسی از کسی پوشیده نیست. هرکسی به نوعی این رشته را دنبال می کند. برخی ترجیح می دهند در اکسپلور خود به دنبال روانشناسی بگردند، برخی آن را لا به لای کتاب های نشر میلکان جست و جو می کنند، برخی رشته ی تحصیلی خود را روانشناسی قرار می دهند و... اینکه چقدر از اینها را ناروانشناسی تشکیل می دهد بماند ولی آیا به راستی تصویری که در ذهن مردم به خصوص دانش آموزان از این شاخه ی علم وجود دارد، تصویر درستی است؟ به راستی روانشناسی چیست؟ از چه بحث میکند و موضوع آن چیست؟ حرف روانشناسی چیست؟ چرا ما در روانشناسی گسترهای از حرفهای متنوع و بعضا متناقض داریم؟ روششناسی و محدودیتهای این رشته چیست؟ خوب است درباره ی این سوالات بحث کنیم تا با آگاهی بیشتر و تصویر واضح تری، روانشناسی را در زندگی خود جاری کنیم.
اقبال به رشتهی روانشناسی این روزها در لیست انتخاب رشتهی دانشگاه فراوان به چشم میخورد و رقابت برای قبولی در آن تنگاتنگ است. اما آیا تصویر دانشآموزان و عموم جامعه از روانشناسی درست است؟ به راستی روانشناسی چیست؟ از چه بحث میکند و موضوع آن چیست؟ حرف روانشناسی چیست؟ چرا ما در روانشناسی گسترهای از حرفهای متنوع و بعضا متناقض داریم؟ روششناسی و محدودیتهای روانشناسی چیست؟ اینها و برخی سؤالات دیگر از مسائل اساسی است که خوب است در دورهی دبیرستان تا حدی واکاوی شوند تا بتوان با دیدگاهی منسجمتر و دقیقتر گامهای بعد را برداشت. اصلاح شده: این روز ها علاقه و اقبال مردم به روانشناسی از کسی پوشیده نیست. هرکسی به نوعی این رشته را دنبال می کند. برخی ترجیح می دهند در اکسپلور خود به دنبال روانشناسی بگردند، برخی آن را لا به لای کتاب های نشر میلکان جست و جو می کنند، برخی رشته ی تحصیلی خود را روانشناسی قرار می دهند و... اینکه چقدر از اینها را ناروانشناسی تشکیل می دهد بماند ولی آیا به راستی تصویری که در ذهن مردم به خصوص دانش آموزان از این شاخه ی علم وجود دارد، تصویر درستی است؟ به راستی روانشناسی چیست؟ از چه بحث میکند و موضوع آن چیست؟ حرف روانشناسی چیست؟ چرا ما در روانشناسی گسترهای از حرفهای متنوع و بعضا متناقض داریم؟ روششناسی و محدودیتهای این رشته چیست؟ خوب است درباره ی این سوالات بحث کنیم تا با آگاهی بیشتر و تصویر واضح تری، روانشناسی را در زندگی خود جاری کنیم.
۸:۰۵
ما کجا ایستادهایم؟ارائه: محمدعلی حسین بیک عراقی - دانشجوی جامعهشناسی دانشگاه تهران، عضو پروژه تاریخ علوم اجتماعی در ایران
«ما کجا ایستادهایم؟» این پرسش، مهمترین پرسش معاصر ماست. از لحظهٔ شکست شاه اسماعیل در چالدران، از دیدار عباسمیرزا با فرستادهٔ فرانسوی، و از معاهدات ترکمانچای و گلستان تا امروز، همین پرسش «کجا ایستادهایم؟» است که این لحظات سرنوشتساز را به یکدیگر پیوند میدهد و کلیت تاریخ معاصر ما را میسازد.
این پرسش، تاریخ ما را به اکنون میآورد و نسبتهای ما ــ بهعنوان انسان ایرانی-اسلامی ــ را با عالَم آشکار میکند. انسان جز «نِسَب» چیزی نیست؛ و اگر میخواهیم سرنوشت خود را خود تعیین کنیم، باید نسبتهای خویش را با خود و با عالَم غرب بازشناسیم. در آشکار ساختن همین نسبتهاست که میتوانیم خویشتن خویش را دوباره کشف کنیم.
برای پاسخ دادن، گریزی از طرح این پرسشها نیست: غرب کجاست؟ تجدد چیست که بر تمام عالم مسلط شده است؟ نسبت ما با غرب و تجدد چیست؟ ما پیش از رخداد مشروطه، با غرب نسبتی داریم که به آن نیندیشیدهایم.
و پرسشی کلیدی که زبان ما را مشخص میکند؛ جامعهشناسی چه نسبتی با ما دارد جامعهشناسی زبان عالم تجدد است و ما گریزی از همزبانی با جامعهشناسی نداریم. امروزه جریان مسلط علوم اجتماعی پاسخی روشن برای این پرسشها ندارد و تنها میگوید: «ما در حال گذاریم.» اما ما میخواهیم به «حاشیهها» برویم و پاسخی تأملبرانگیزتر بیابیم؛ پاسخی که فراتر از واژهٔ مبهم «گذار» باشد.از بنیادیترین پرسش آغاز خواهیم کرد: ایران کجاست و ما کهایم؟ سپس خواهیم پرسید غرب کجاست؟ تا در پایان روشن شود آیا «جایگاه» کنونی ما از آغاز چنین بوده یا به چنین «جایگاهی» رانده شدهایم.خواهیم کوشید با همزبانی با جامعهشناسی ــ که زبان عالم تجدد است ــ به این پرسشها پاسخ دهیم. «کجا ایستادهایم؟» پرسشی است که آیندهٔ ایران را شکل خواهد داد.
«ما کجا ایستادهایم؟» این پرسش، مهمترین پرسش معاصر ماست. از لحظهٔ شکست شاه اسماعیل در چالدران، از دیدار عباسمیرزا با فرستادهٔ فرانسوی، و از معاهدات ترکمانچای و گلستان تا امروز، همین پرسش «کجا ایستادهایم؟» است که این لحظات سرنوشتساز را به یکدیگر پیوند میدهد و کلیت تاریخ معاصر ما را میسازد.
این پرسش، تاریخ ما را به اکنون میآورد و نسبتهای ما ــ بهعنوان انسان ایرانی-اسلامی ــ را با عالَم آشکار میکند. انسان جز «نِسَب» چیزی نیست؛ و اگر میخواهیم سرنوشت خود را خود تعیین کنیم، باید نسبتهای خویش را با خود و با عالَم غرب بازشناسیم. در آشکار ساختن همین نسبتهاست که میتوانیم خویشتن خویش را دوباره کشف کنیم.
برای پاسخ دادن، گریزی از طرح این پرسشها نیست: غرب کجاست؟ تجدد چیست که بر تمام عالم مسلط شده است؟ نسبت ما با غرب و تجدد چیست؟ ما پیش از رخداد مشروطه، با غرب نسبتی داریم که به آن نیندیشیدهایم.
و پرسشی کلیدی که زبان ما را مشخص میکند؛ جامعهشناسی چه نسبتی با ما دارد جامعهشناسی زبان عالم تجدد است و ما گریزی از همزبانی با جامعهشناسی نداریم. امروزه جریان مسلط علوم اجتماعی پاسخی روشن برای این پرسشها ندارد و تنها میگوید: «ما در حال گذاریم.» اما ما میخواهیم به «حاشیهها» برویم و پاسخی تأملبرانگیزتر بیابیم؛ پاسخی که فراتر از واژهٔ مبهم «گذار» باشد.از بنیادیترین پرسش آغاز خواهیم کرد: ایران کجاست و ما کهایم؟ سپس خواهیم پرسید غرب کجاست؟ تا در پایان روشن شود آیا «جایگاه» کنونی ما از آغاز چنین بوده یا به چنین «جایگاهی» رانده شدهایم.خواهیم کوشید با همزبانی با جامعهشناسی ــ که زبان عالم تجدد است ــ به این پرسشها پاسخ دهیم. «کجا ایستادهایم؟» پرسشی است که آیندهٔ ایران را شکل خواهد داد.
۸:۰۶
دعوت به حرکت(روایتی از قصههایی که به کنش بدل شدند)ارائه: عباس طهرانی - کارشناسی مهندسی(دانشگاه صنعتی شریف)، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه(دانشگاه تهران)، دکتری تحلیل جریانهای اجتماعی از طریق شبکههای اجتماعی(دانشگاه رادبود هلند)،طراح کمپینهای تجاری، موسس و سردبیر آکادمی هدی
در جهانی که هر کنش کوچک میتواند جرقهی تغییری بزرگ باشد، روایتهایی پدید آمدهاند که مردم را از تماشاگر بودن بیرون کشیدهاند. گاهی یک جمله، یک تصویر، یا یک داستان، توانسته نیرویی جمعی را بیدار کند و مسیر رویدادها را دگرگون سازد.در کارگاه «دعوت به حرکت»، به سراغ همین روایتها میرویم؛ روایتهایی که میان ایده و عمل پل زدهاند. میخواهیم ببینیم چطور یک گروه، با چه زبانی و از کجا آغاز کرده تا دیگران را به گام برداشتن فراخواند. اینجا، قصهها را میشنویم و از دل آنها، منطق شکلگیری یک «حرکت» را کشف میکنیم.اگر مشتاقی بدانی چگونه اندیشه به عمل تبدیل میشود و چه چیزی مردم را وامیدارد تا برخیزند و کاری بکنند، این کارگاه همان جاییست که روایتها به تجربه بدل میشوند.
در جهانی که هر کنش کوچک میتواند جرقهی تغییری بزرگ باشد، روایتهایی پدید آمدهاند که مردم را از تماشاگر بودن بیرون کشیدهاند. گاهی یک جمله، یک تصویر، یا یک داستان، توانسته نیرویی جمعی را بیدار کند و مسیر رویدادها را دگرگون سازد.در کارگاه «دعوت به حرکت»، به سراغ همین روایتها میرویم؛ روایتهایی که میان ایده و عمل پل زدهاند. میخواهیم ببینیم چطور یک گروه، با چه زبانی و از کجا آغاز کرده تا دیگران را به گام برداشتن فراخواند. اینجا، قصهها را میشنویم و از دل آنها، منطق شکلگیری یک «حرکت» را کشف میکنیم.اگر مشتاقی بدانی چگونه اندیشه به عمل تبدیل میشود و چه چیزی مردم را وامیدارد تا برخیزند و کاری بکنند، این کارگاه همان جاییست که روایتها به تجربه بدل میشوند.
۸:۰۶
انجمن کتاب روشنا و روزهای علوم انسانی
۸:۱۱
۸:۱۱
۸:۱۱
۸:۱۱
۸:۱۱
قبل از ساعت 19 حتما وارد حساب کاربری خود شوید و در صورت وجود مشکل به خانم بازیاری پیام دهید: @bazyari79
۱۳:۴۵
۷:۵۴
انجمن کتاب روشنا برگزار میکند: باشگاه مقاله خوانی
آیا کتابها همیشه کافی هستند؟
هرچند ما روشناییم اما بر خلاف انتظارتان باید بگوییم خیر!برای انجام پژوهش و یافتن پاسخ پرسشها همیشه نمیتوان به کتابها اکتفا کرد. خیلی وقتها مقالهها سرراستتر سراغ اصل مطلب رفتهاند و فشردهتر به آن پرداختهاند. حالا چرا مقاله؟ چون در دنیای عظیم دانش، پژوهش کردن یکی از مهم ترین اولیات یک علوم انسانی خوانده است و از نظر ما شما باید به آن مجهز شوید!اما مقالهها را کجا و چگونه پیدا کنیم؟ چطور از بین مقالاتی که یافتهایم، بفهمیم کدامها به کارمان میآیند و چطور به آنها که به کارمان میآیند در نوشتن مقاله یا پژوهش خودمان ارجاع بدهیم؟در باشگاه مقالهخوانی روشنا، قرار است در دو جلسه جستجوی مقالات و خواندنشان، با استفاده از منابعی که یافتهایم را بیاموزیم و تمرین کنیم. اینک این شما و این معرفی اولین جلسهٔ باشگاه مقالهخوانی: این درس پژوهش دارد آن یکی آزمون ببر خانه (همان take که home که شماها سختتان است فارسیاش را بگویید!) خانم ملاحسنی از آن طرف، آقای راحمی هم از همان طرف! نمیدانیم موضوع تیک هوم به دستتان رسیده یا نه ولی قطعا از رگ گردن به شما نزدیک تر است اما چه فایده وقتی نمیدانید جواب، کجای این دریای ناپیداکرانِ اطلاعات دیجیتال و چاپی قایم شده است؟ وقتی نمیدانید چهطور کتابهای مرتبط را پیدا کنید؟ از کجا مقاله بیابید و کدام سایتها برای استناد معتبرند؟ پایگاههای اطلاعاتی چه انواعی دارند؟ پایگاههای اطلاعاتی فارسی که میتوانیم به آنها مراجعه و در آنها جستجو کنیم کدامها هستند؟ هوش مصنوعی باید کجای جستوجویمان باشد؟فن جستجو اصولی دارد که آموختنی است. از ما بشنوید هرچه زودتر این اصول را بیاموزید جلوترید! پیدا کردن منابع معتبر و قابلاستناد گام بزرگی از پژوهش است که شما را به ابتدای مسیر یافتن پاسخ میرساند. این هفته در کارگاه روشنا برداشتن این قدم بلند شمارهٔ صفر را از برگزارکنندهٔ متخصص آن بیاموزید تا پسفردا در پژوهشها و آزمونهای خانگی برای ارواح درگذشتگان روشناییها صلوات بلند ختم کنید!این یک کارگاه دو جلسهای است. جلسهی اولش را سرکار خانم زهرا مدنی، دانش آموختهی رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی تدریس میکنند و جلسهی دوم را خانم توکلی عزیزمان. باشگاه مقاله خوانی دو جلسهای ست یعنی اگر میخواهید جلسه اول را شرکت کنید الزاما باید جلسه دوم را هم حضور داشته باشید. (به جز افرادی که پارسال همین کارگاه را شرکت کردند و جلسهی دوم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد. فقط این دسته از یازدهمی ها میتوانند تنها جلسهی دوم را شرکت کنند)منتظر شما هستیم
آیا کتابها همیشه کافی هستند؟
هرچند ما روشناییم اما بر خلاف انتظارتان باید بگوییم خیر!برای انجام پژوهش و یافتن پاسخ پرسشها همیشه نمیتوان به کتابها اکتفا کرد. خیلی وقتها مقالهها سرراستتر سراغ اصل مطلب رفتهاند و فشردهتر به آن پرداختهاند. حالا چرا مقاله؟ چون در دنیای عظیم دانش، پژوهش کردن یکی از مهم ترین اولیات یک علوم انسانی خوانده است و از نظر ما شما باید به آن مجهز شوید!اما مقالهها را کجا و چگونه پیدا کنیم؟ چطور از بین مقالاتی که یافتهایم، بفهمیم کدامها به کارمان میآیند و چطور به آنها که به کارمان میآیند در نوشتن مقاله یا پژوهش خودمان ارجاع بدهیم؟در باشگاه مقالهخوانی روشنا، قرار است در دو جلسه جستجوی مقالات و خواندنشان، با استفاده از منابعی که یافتهایم را بیاموزیم و تمرین کنیم. اینک این شما و این معرفی اولین جلسهٔ باشگاه مقالهخوانی: این درس پژوهش دارد آن یکی آزمون ببر خانه (همان take که home که شماها سختتان است فارسیاش را بگویید!) خانم ملاحسنی از آن طرف، آقای راحمی هم از همان طرف! نمیدانیم موضوع تیک هوم به دستتان رسیده یا نه ولی قطعا از رگ گردن به شما نزدیک تر است اما چه فایده وقتی نمیدانید جواب، کجای این دریای ناپیداکرانِ اطلاعات دیجیتال و چاپی قایم شده است؟ وقتی نمیدانید چهطور کتابهای مرتبط را پیدا کنید؟ از کجا مقاله بیابید و کدام سایتها برای استناد معتبرند؟ پایگاههای اطلاعاتی چه انواعی دارند؟ پایگاههای اطلاعاتی فارسی که میتوانیم به آنها مراجعه و در آنها جستجو کنیم کدامها هستند؟ هوش مصنوعی باید کجای جستوجویمان باشد؟فن جستجو اصولی دارد که آموختنی است. از ما بشنوید هرچه زودتر این اصول را بیاموزید جلوترید! پیدا کردن منابع معتبر و قابلاستناد گام بزرگی از پژوهش است که شما را به ابتدای مسیر یافتن پاسخ میرساند. این هفته در کارگاه روشنا برداشتن این قدم بلند شمارهٔ صفر را از برگزارکنندهٔ متخصص آن بیاموزید تا پسفردا در پژوهشها و آزمونهای خانگی برای ارواح درگذشتگان روشناییها صلوات بلند ختم کنید!این یک کارگاه دو جلسهای است. جلسهی اولش را سرکار خانم زهرا مدنی، دانش آموختهی رشتهی علم اطلاعات و دانششناسی تدریس میکنند و جلسهی دوم را خانم توکلی عزیزمان. باشگاه مقاله خوانی دو جلسهای ست یعنی اگر میخواهید جلسه اول را شرکت کنید الزاما باید جلسه دوم را هم حضور داشته باشید. (به جز افرادی که پارسال همین کارگاه را شرکت کردند و جلسهی دوم به دلیل آلودگی هوا تعطیل شد. فقط این دسته از یازدهمی ها میتوانند تنها جلسهی دوم را شرکت کنند)منتظر شما هستیم
۷:۵۵
یه ذره مُجازه!
ارائه: خانم آیدا خلج، دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی اجتماعی
فرض کنید در یک سرویس آنلاین مثل اسنپ یا هر پلتفرم دیگری، یک باگ پیدا کردهاید؛ باگی که میشود با آن اعتبار حساب را شارژ کرد بدون اینکه پولی پرداخت کنید.آیا این کار را انجام میدهید؟اگر انجام بدهید، خودتان را «دزد» حساب میکنید؟یا میگویید: «بابا یه ذرهس دیگه، شرکته، حقشه!آدمها همیشه یک «حدّ مجاز» برای خودشان تعریف میکنند؛ حدّی که در آن احساس میکنند کمی فاصله گرفتن از حقیقت یا قانون، هنوز چیز بدی نیست. انگار یک منطقهی خاکستری در ذهنمان داریم که نه به اندازهی یک دروغ بزرگ آزاردهنده است و نه به اندازهی صداقتِ کامل، سخت و پرهزینه.اما این مرز از کجا میآید؟چرا مغز ما گاهی تصمیم میگیرد حقیقت را کمی جابهجا کند؟و مهمتر از همه: معیار این «یک ذره» چیست؟کارگاه «یه ذره مجازه» دقیقاً به همین ظرافتهای رفتاری میپردازد؛ جایی که اخلاق، روانشناسی، تصمیمگیری و منفعت شخصی به هم گره
ارائه: خانم آیدا خلج، دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی اجتماعی
فرض کنید در یک سرویس آنلاین مثل اسنپ یا هر پلتفرم دیگری، یک باگ پیدا کردهاید؛ باگی که میشود با آن اعتبار حساب را شارژ کرد بدون اینکه پولی پرداخت کنید.آیا این کار را انجام میدهید؟اگر انجام بدهید، خودتان را «دزد» حساب میکنید؟یا میگویید: «بابا یه ذرهس دیگه، شرکته، حقشه!آدمها همیشه یک «حدّ مجاز» برای خودشان تعریف میکنند؛ حدّی که در آن احساس میکنند کمی فاصله گرفتن از حقیقت یا قانون، هنوز چیز بدی نیست. انگار یک منطقهی خاکستری در ذهنمان داریم که نه به اندازهی یک دروغ بزرگ آزاردهنده است و نه به اندازهی صداقتِ کامل، سخت و پرهزینه.اما این مرز از کجا میآید؟چرا مغز ما گاهی تصمیم میگیرد حقیقت را کمی جابهجا کند؟و مهمتر از همه: معیار این «یک ذره» چیست؟کارگاه «یه ذره مجازه» دقیقاً به همین ظرافتهای رفتاری میپردازد؛ جایی که اخلاق، روانشناسی، تصمیمگیری و منفعت شخصی به هم گره
۷:۵۸
محفل قرآنی ترنج برگزار میکند:شکوفایی ذوق
ارائه دهنده : جناب آقای کاظم رجبعلی- دکتری تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه خوارزمی، پژوهشگر قرآنی در مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت، مؤلف ۱۵ کتاب
از مهرماه، جلسات محفل قرآنی ترنج را با محوریت سوره مبارکه عبس شروع کردیم. امسال قصد داریم روی مفاهیم یک سوره متمرکز شویم و طعمِ زندگی با یک سوره را بچشیم! در این کارگاه، میخواهیم از یک زاویه نگاه جدید و شگفت انگیزی سوره مبارکه عبس را بررسی کنیم. تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه ذوق در ما شکوفا میشود؟ این سوره چه راهکاری برای شکوفایی ذوق به ما ارائه میدهد؟ در این کارگاه با زاویه نگاه جدیدی آشنا خواهید شد!
ارائه دهنده : جناب آقای کاظم رجبعلی- دکتری تاریخ ایران اسلامی از دانشگاه خوارزمی، پژوهشگر قرآنی در مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت، مؤلف ۱۵ کتاب
از مهرماه، جلسات محفل قرآنی ترنج را با محوریت سوره مبارکه عبس شروع کردیم. امسال قصد داریم روی مفاهیم یک سوره متمرکز شویم و طعمِ زندگی با یک سوره را بچشیم! در این کارگاه، میخواهیم از یک زاویه نگاه جدید و شگفت انگیزی سوره مبارکه عبس را بررسی کنیم. تا به حال به این فکر کردهاید که چگونه ذوق در ما شکوفا میشود؟ این سوره چه راهکاری برای شکوفایی ذوق به ما ارائه میدهد؟ در این کارگاه با زاویه نگاه جدیدی آشنا خواهید شد!
۸:۰۱
بشنوید ای دوستان این داستان!
ارائه: یگانه گیلکیها- لیسانس روانشناسی دانشگاه الزهرا، فوقلیسانس ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
توی این کارگاه، با هم داستان «موسی و شبان» از دفتر دوم مثنوی رو میخونیم؛ حکایتی که به ظاهر ساده است، ولی حرفهای عمیقی دربارهٔ عشق، نگاه انسانی و فهمیدنِ دل آدمها داره.جلسه رو با یک گپ کوتاه شروع میکنیم؛ اینکه شما چقدر مولانا رو میشناسید و اصلاً با شعر و قصه حال میکنید یا نه. بعد خیلی مختصر درباره زندگی مولانا حرف میزنیم تا فضای فکریش دستتون بیاد. بعد میریم سراغ اصل ماجرا و داستان رو با هم میخونیم و هر جا لازم بود، درباره نکتههای عرفانی و پیامهاش صحبت میکنیم.وسطای کار، یه اشارهٔ کوچیک هم به حکایت «فیل در تاریکی» داریم؛ قصهای که کمک میکنه بهتر بفهمیم مولانا درباره حقیقت و برداشت آدمها چی فکر میکرد. مولانا یاران زیادی داشت که شیفتهٔ بزرگی نگاه او بودند. شاید در پایان این جلسه، ما هم بتونیم ذرهای از اون حس رو لمس کنیم؛ اینکه نگاه مولانا چطور دل آدم رو آرام و ذهنش رو باز میکنه. اگر اینطوری شد، یعنی کارگاه به مقصد خودش رسیده.
ارائه: یگانه گیلکیها- لیسانس روانشناسی دانشگاه الزهرا، فوقلیسانس ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی
توی این کارگاه، با هم داستان «موسی و شبان» از دفتر دوم مثنوی رو میخونیم؛ حکایتی که به ظاهر ساده است، ولی حرفهای عمیقی دربارهٔ عشق، نگاه انسانی و فهمیدنِ دل آدمها داره.جلسه رو با یک گپ کوتاه شروع میکنیم؛ اینکه شما چقدر مولانا رو میشناسید و اصلاً با شعر و قصه حال میکنید یا نه. بعد خیلی مختصر درباره زندگی مولانا حرف میزنیم تا فضای فکریش دستتون بیاد. بعد میریم سراغ اصل ماجرا و داستان رو با هم میخونیم و هر جا لازم بود، درباره نکتههای عرفانی و پیامهاش صحبت میکنیم.وسطای کار، یه اشارهٔ کوچیک هم به حکایت «فیل در تاریکی» داریم؛ قصهای که کمک میکنه بهتر بفهمیم مولانا درباره حقیقت و برداشت آدمها چی فکر میکرد. مولانا یاران زیادی داشت که شیفتهٔ بزرگی نگاه او بودند. شاید در پایان این جلسه، ما هم بتونیم ذرهای از اون حس رو لمس کنیم؛ اینکه نگاه مولانا چطور دل آدم رو آرام و ذهنش رو باز میکنه. اگر اینطوری شد، یعنی کارگاه به مقصد خودش رسیده.
۸:۰۵
قدرت در شکافها!
ارائه: جناب آقای مجتبی نوروزی - دکتری مطالعات منطقهای از دانشگاه تهران ، معاون و سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل و پژوهشگر حوزه افغانستان
طالبان پدیده ای جالب برای مطالعات جامعه شناختی در دوران پست مدرن می باشد. از یک سو نماد واپس گرایی قبیله ای در دنیای امروز می باشد و از سوی دیگر موفق شده است دو بار طی سه دهه گذشته در یکی از راهبردی ترین نقاط دنیا حکومت را در دست بگیرد.دستیابی به حکومت و از دست دادن آن و بازپس گیری آن پس از دو دهه حضور پررنگ غربی ها در این کشور حاکی از فهم ایشان از مناسبات قدرت در سطح منطقه ای و بین المللی دارد که توانسته اند از ظرفیت شکاف های موجود برای جایگاه خود در قدرت نهایت بهره برداری را داشته باشند.اما شاید سوال اساسی این باشد که جامعه افغانستان چه نگاهی به این پدیده دارد و چرا و چگونه این جریان بار دیگر توانسته است بر سرنوشت مردم این کشور حاکم شود؟ این کارگاه تلاش خواهد کرد که پاسخی جامع و مانع در حد توان و زمان به این پرسش ارائه دهد.
ارائه: جناب آقای مجتبی نوروزی - دکتری مطالعات منطقهای از دانشگاه تهران ، معاون و سرپرست رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل و پژوهشگر حوزه افغانستان
طالبان پدیده ای جالب برای مطالعات جامعه شناختی در دوران پست مدرن می باشد. از یک سو نماد واپس گرایی قبیله ای در دنیای امروز می باشد و از سوی دیگر موفق شده است دو بار طی سه دهه گذشته در یکی از راهبردی ترین نقاط دنیا حکومت را در دست بگیرد.دستیابی به حکومت و از دست دادن آن و بازپس گیری آن پس از دو دهه حضور پررنگ غربی ها در این کشور حاکی از فهم ایشان از مناسبات قدرت در سطح منطقه ای و بین المللی دارد که توانسته اند از ظرفیت شکاف های موجود برای جایگاه خود در قدرت نهایت بهره برداری را داشته باشند.اما شاید سوال اساسی این باشد که جامعه افغانستان چه نگاهی به این پدیده دارد و چرا و چگونه این جریان بار دیگر توانسته است بر سرنوشت مردم این کشور حاکم شود؟ این کارگاه تلاش خواهد کرد که پاسخی جامع و مانع در حد توان و زمان به این پرسش ارائه دهد.
۸:۱۳
زیبایی و هویت زنانه!
ارائه: خانم متین عزیزی - دانشجوی ارشد جامعه شناسی، ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه تهران
پیش آمده است که در خواب یا بیداری زمانی را تصور کنید که صورتتان پر از آبله و چین و چروک است؟ یا نیمی از صورتتان محو شده، به طرز وحشتناکی زیبایی خود را از دست رفته بدانید و در آن لحظه ترس عجیبی تمام وجودتان را فرابگیرد؟به راستی زیبا بودن چه میزان در تعریف ما از خودمان میتواند تأثیرگذار و مهم قلمداد گردد؟پرسش از زنانگی و عناصر تشکیل دهنده آن احتمالا پرسشی به قدمت تاریخ بشر است. مسئلهای که در برهههای مختلف پاسخهای گوناگونی داشته است. اما آیا در جهان امروز که تصاویر ما به صورت دائمی در معرض دید و قضاوت هزاران نفر قرار میگیرد، معنای زیبایی عوض نشده است؟اگر زیبایی در گذشته کیفیتی بود که درون ما شکل میگرفت، امروز زیبایی یک اجرای بیرونی است که باید برای پلتفرمها و چشمهای جهان بهینهسازی شود.وقتی چهره ما به یک تصویر قابل ویرایش و کالایی تبدیل میشود، آیا هنوز میتواند بخشی از هویت اصیل ما باشد؟موضوع گفتگوی ما در این نشست، کندوکاو پیرامون این چالش است: «جایگاه زیبایی در تعریف هویت زنانه، از جهان سنت تا عصر تصویر دیجیتال کجاست؟»
ارائه: خانم متین عزیزی - دانشجوی ارشد جامعه شناسی، ارشد مطالعات فرهنگی از دانشگاه تهران
پیش آمده است که در خواب یا بیداری زمانی را تصور کنید که صورتتان پر از آبله و چین و چروک است؟ یا نیمی از صورتتان محو شده، به طرز وحشتناکی زیبایی خود را از دست رفته بدانید و در آن لحظه ترس عجیبی تمام وجودتان را فرابگیرد؟به راستی زیبا بودن چه میزان در تعریف ما از خودمان میتواند تأثیرگذار و مهم قلمداد گردد؟پرسش از زنانگی و عناصر تشکیل دهنده آن احتمالا پرسشی به قدمت تاریخ بشر است. مسئلهای که در برهههای مختلف پاسخهای گوناگونی داشته است. اما آیا در جهان امروز که تصاویر ما به صورت دائمی در معرض دید و قضاوت هزاران نفر قرار میگیرد، معنای زیبایی عوض نشده است؟اگر زیبایی در گذشته کیفیتی بود که درون ما شکل میگرفت، امروز زیبایی یک اجرای بیرونی است که باید برای پلتفرمها و چشمهای جهان بهینهسازی شود.وقتی چهره ما به یک تصویر قابل ویرایش و کالایی تبدیل میشود، آیا هنوز میتواند بخشی از هویت اصیل ما باشد؟موضوع گفتگوی ما در این نشست، کندوکاو پیرامون این چالش است: «جایگاه زیبایی در تعریف هویت زنانه، از جهان سنت تا عصر تصویر دیجیتال کجاست؟»
۱۳:۱۷
قبل از ساعت 19 حتما وارد حساب کاربری خود شوید و در صورت وجود مشکل به خانم بازیاری پیام دهید: @bazyari79
۱۳:۱۹
افرادی که هنوز در کارگاه انتخابی خود ثبت نام نکرده اند:آرینا آریامنشترمه آقاییریحانه تاجیکثمین جعفریفاطمه حاجی حسنیالنا حاجیانسارینا سادات حسینیتسنیم حنیفهستایش حیدریعطیه دیانت مقدمپارمیس شاهبخشیضحی شریف واقفیمهرسا عابدینشایلان قاجاریحنانه قربانییاسمین زهرا نادیاما نوروزیآوا ولدخانیفاطمه پورمعظمیآرشیدا پیرانسارا کرمی
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
لطفا هرچه زودتر در سایت ثبت نام خود را نهایی کنید.
درصورت هرگونه مشکل در ثبت نام پیام بدهید
۱۷:۴۰