معلّمان، پیشران اتّحاد مقدّسقسمت 2 از 2رسالت معلم برای اتحاد مقدس چیست؟اتحاد اگر بخواهد مقدس باشد و از درون بجوشد، شناخت جدی و عمیق انسانها را از سوی رهبران دغدغه مند اجتماعی لازم دارد و طبیعتا با تودهای دیدن مردم رخ نخواهد داد. با این وصف، تحقق و حفظ اتحاد مقدس یک پروژه یکپارچه و ملی نیست؛ بلکه محتاج پروژه های کوچک کوچک است که امکان شناخت انسان فراهم باشد و البته با پیوند این جمع های متحد کوچک حول ارزشها، اتحادی گسترده در عرصه ملی و منطقه ای و اسلامی و جهانی میتواند رقم بخورد. با این وصف، کجا بهتر از مدرسه و کلاس درس؟معلم، بهترین کسی است که میتواند اتحاد مقدس را در جامعه پیگیری کند به شرطی که ماموریت خود را پیگیری اتحاد مقدس بداند. معلم با تعدادی محدود از دانش آموزان و خانوادههای آنان ارتباط دارد که اجمالا میتواند مرتبه و وزن دغدغه و پابیندی آنها را به ارزشهای اصیل بشناسد، قدر مشترک مرتبه را استخراج کند و از همه مهم تر، بر بنیاد این ارزش مشترک و مراتبی، عملیات مشترک طراحی کند. مثلا ممکن است ذیل ارزش مبارزه با ظالم، همه هم مرتبه نباشند، اما در مراتب پایین تر و حمایت از مظلوم، همه دانش آموزان و خانوادهها همراه باشند و هم وزن. خیلی خوب! حالا که مرتبهی مشترک انسانها در یک جمع کوچک حول ارزشی اصیل مشخص شد، از همین مرتبه باید شروع کرد. باید بتوانیم حول این اندیشه مشترک، عزم مشترک و عمل مشترک رقم بزنیم. پس صرفا در مدح اتحاد نباید سخن گفت، باید برای تحققش کاری کرد. مثلا در همکاری با گروه های متخصص انقلابی، حول حمایت از محرومین، پروژه ای عملیاتی برای اهدای نهال به خانواده ای در سیستان و بلوچستان یا حفر چاه آب در یک روستا تعریف کنیم، آنقدر که ذهن و زبان دانش آموزها در این پروژه واقعا درگیر شود و با هم حولش حرف بزنند، کیف کنند و پول پس انداز کنند. وقتی در مرتبهای از یک امر، عمل مشترک رخ دهد، بخاطر گفتگو و تعامل، طبیعی است که احتمال ارتقای مرتبه آدمها در آن ارزش بیشتر خواهد شد. هم اتحادی مقدس رخ داده و هم انسانها به هوای وحدت و وفاق، سکوت نکرده و درجا نزده اند.ذیل ارزش مبارزه با اسرائیل و آمریکا آنجا که به وطن ما حمله کرده، میتوان یک متخصص حقوق بین الملل را دعوت کرد به مدرسه و البته به جای سخنرانی، دانش آموزان را به گروه هایی تقسیم کرد که هر گروه یک شکایت دانش آموزی از نتانیاهو و ترامپ را تنظیم کنند و از متخصص حقوقی مشورت بگیرند.ذیل ارزش عزت و کرامت انسان، میتوان گروه های تئاتر راه انداخت تا از گلستان سعدی و دیوان پروین هر انچه حکایت و قصیده درباره عزت نفس است را استخراج کنند، نمایشنامه بنویسند و اجرا کنند. میخواهد «دو برادر بودی یکی به زور بازو نان خوردی را» اجرا کنند، میخواهد «مزدور دیو و هیمه کش او شدیم از آن، کاین سفله تن گرسنه و در فکرت غذاست».ذیل ارزش عدالت، میتوان یکی از مسائل منطقه ای را پرونده کرد تا در گروه های دانش آموزی از مطالعه و مشورت تا پیگیری و ارتباط با تشکل های شهری عملیات کنند.در ادبیات انقلاب اسلامی، اتحاد با کنار گذاشتن ارزشها رخ نمیدهد. ارزشها را وقتی مراتبی میبینیم، بهترین محور هستند برای اجتماع همه قوای مردم. اما باید باور داشت که اینگونه اتحاد مبتنی بر ارزشها و مراتب آن و حرکت حول آن، دانش عمیق و تلاشی پیگیر میخواهد. مراتب پایین تر پایبندی مشترک به ارزشها را در جامعه شکر کنیم، حتما وسع جامعه برای پایبندی ها نیز بیشتر خواهد شد. لئن شکرتم لأزیدنکم. پس نه حکمت ایرانی را کنار بگذاریم، نه پایبندی انسانها به حیا را، نه دلدادگی به سیدالشهدا علیه السلام را و نه کرامت انسان را. اینها مشترکات مراتبی ماست و عملیات لازم دارد. قرآن خیلی خوب دعوت به وحدت میکند آنجا که دغدغه همه انسانها را در رد شرک و رد سلطه میداند. وقتی همه انسانها از نابرابری و فساد و سلطه گری در اقتصاد و سیاست و روابط میان فردی بدشان میآید و عدالت را دوست دارند، این جهتگیری ارزشی را قدر بدانیم و بر آن اتحاد را پایه گذاری کنیم. عدالت نظم و نسق میدهد دلها را.باید دانست که همه این طراحی ها برای اتحاد مقدس، از یک شناخت عمیق برمیخیزد. تا ندانیم دانش آموزان کلاس ما تا چه حد دغدغه مند یک ارزش هستند و تا کجا با هم مشترک هستند، کاری در اتحاد از پیش نمیرود. این اتحاد نیز از عهده رهبر انقلاب بر نمی آید، این رسالت دقیقا رسالت ما معلم هاست که باید گردن بگیریم. در سطوح بالا، شناختهای ظریف و دقیق رخ نمیدهد. اما وقتی که هر معلمی برای اتحاد مقدس، این شناختهای دقیق و عملیاتهای جدی را رقم زد، پیوند این حلقه های کوچک کوچک از مردم حتما سریع تر و بدون چالش تر رقم خواهد خورد. و حتما جایی برای حضور دشمن در میانه شکافهای اجتماعی پیدا نخواهد شد. قسمت اول این مطلب را اینجا بخوانید:https://ble.ir/rq_fazel/26295484975418292/1758912775736