﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_تربیتی
پرسش:
نوجوان محترم ۱۴ سالهای پرسیدهاند برادرشان که تازه ۶ ساله شده قبلاً در هیئت با بچهها بازی میکرد اما مدتی است وقتی به هیئت یا جمکران میروند به پدر و مادر وابسته میشود و میگوید کنار او بمانند و حتی هنگام نماز خواندن مادر میگوید نماز نخواند و پیش او بنشیند. در خانه چنین رفتاری ندارد. دلیلش چیست؟
️ پاسخ:
۱. این رفتار در سن حدود ۵ تا ۷ سالگی تا حدی طبیعی است و به مرحلهای از #وابستگی_عاطفی مربوط میشود که کودک در محیطهای شلوغ یا ناآشنا احساس #نیاز_به_امنیت بیشتری میکند
۲. مکانهایی مثل #هیئت یا #جمکران معمولاً شلوغ، پرصدا و پرجمعیت هستند و ممکن است کودک احساس کند اگر از پدر و مادر دور شود #امنیتش کمتر میشود
۳. اینکه در خانه چنین رفتاری ندارد نشان میدهد مشکل جدی وجود ندارد و بیشتر به #محیط_بیرونی و شرایط آنجا مربوط است نه به شخصیت یا تربیت کودک
۴. گاهی یک تجربه کوچک مثل #ترس، گم شدن کوتاهمدت در جمعیت یا حتی دیدن صحنهای ناآشنا میتواند باعث شود کودک مدتی بیشتر به والدین بچسبد
۵. بهترین برخورد این است که با #آرامش و بدون سرزنش، کمکم احساس امنیت او را تقویت کنند؛ مثلاً ابتدا یکی از والدین نزدیک او بماند و بعد به تدریج فاصله کوتاهی ایجاد شود تا دوباره به بازی با بچهها برگردد
۶. نباید او را با #اجبار از والدین جدا کرد چون این کار ممکن است وابستگی را بیشتر کند. روش بهتر #تدریجی و همراه با تشویق است
۷. معمولاً با گذشت زمان و وقتی کودک دوباره احساس #اطمینان کند، این رفتار بهصورت طبیعی کمتر میشود
#کودک #وابستگی_کودک #امنیت_روانی #تربیت_فرزند
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
نوجوان محترم ۱۴ سالهای پرسیدهاند برادرشان که تازه ۶ ساله شده قبلاً در هیئت با بچهها بازی میکرد اما مدتی است وقتی به هیئت یا جمکران میروند به پدر و مادر وابسته میشود و میگوید کنار او بمانند و حتی هنگام نماز خواندن مادر میگوید نماز نخواند و پیش او بنشیند. در خانه چنین رفتاری ندارد. دلیلش چیست؟
۱. این رفتار در سن حدود ۵ تا ۷ سالگی تا حدی طبیعی است و به مرحلهای از #وابستگی_عاطفی مربوط میشود که کودک در محیطهای شلوغ یا ناآشنا احساس #نیاز_به_امنیت بیشتری میکند
۲. مکانهایی مثل #هیئت یا #جمکران معمولاً شلوغ، پرصدا و پرجمعیت هستند و ممکن است کودک احساس کند اگر از پدر و مادر دور شود #امنیتش کمتر میشود
۳. اینکه در خانه چنین رفتاری ندارد نشان میدهد مشکل جدی وجود ندارد و بیشتر به #محیط_بیرونی و شرایط آنجا مربوط است نه به شخصیت یا تربیت کودک
۴. گاهی یک تجربه کوچک مثل #ترس، گم شدن کوتاهمدت در جمعیت یا حتی دیدن صحنهای ناآشنا میتواند باعث شود کودک مدتی بیشتر به والدین بچسبد
۵. بهترین برخورد این است که با #آرامش و بدون سرزنش، کمکم احساس امنیت او را تقویت کنند؛ مثلاً ابتدا یکی از والدین نزدیک او بماند و بعد به تدریج فاصله کوتاهی ایجاد شود تا دوباره به بازی با بچهها برگردد
۶. نباید او را با #اجبار از والدین جدا کرد چون این کار ممکن است وابستگی را بیشتر کند. روش بهتر #تدریجی و همراه با تشویق است
۷. معمولاً با گذشت زمان و وقتی کودک دوباره احساس #اطمینان کند، این رفتار بهصورت طبیعی کمتر میشود
#کودک #وابستگی_کودک #امنیت_روانی #تربیت_فرزند
__
۱۶۳
۱۶:۳۰
پرسش و پاسخ
﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_تربیتی
پرسش: مادر محترمی پرسیدهاند که پسر ۸ سالهشان به دلیل ضعف در مهارتهای اجتماعی و عزتنفس، سعی میکند با خرید خوراکی برای همسالان، جایگاه خود را میان آنها باز کند و در مقابل، این افراد با او رفتارهای تحقیرآمیز و توهینآمیز دارند که باعث ایجاد ترس در کودک شده است. ایشان در مواجهه با ناراحتی کودک و قطع این رابطه آسیبزا، نیازمند راهکار هستند.
️ پاسخ: ۱. مادر گرامی، این رفتار فرزند شما ریشه در #عزتنفس پایین دارد. او چون به صورت درونی احساس نمیکند که به تنهایی برای بازی کردن و بودن در جمع ارزشمند است، سعی میکند با باجدهی مالی یعنی خرید خوراکی، دوستی بخرد که این کار نه تنها دوستی پایداری ایجاد نمیکند بلکه او را در موضع ضعف و سوءاستفاده قرار میدهد. ۲. قاطعیت شما در قطع رابطه با دوستان آسیبزا کاملاً صحیح است. کودک ۸ ساله هنوز قدرت تشخیص کامل دوست خوب از بد را ندارد و شما وظیفه دارید به عنوان محافظ امن او عمل کنید. ناراحتی او طبیعی است اما نباید مانع از تصمیم صحیح شما برای حفظ سلامت روان او شود. ۳. در یک فضای آرام و بدون سرزنش، با پسرتان گفتگو کنید. از او بپرسید چه چیزی در آن کودکان وجود دارد که میخواهد حتماً با آنها باشد؟ آیا فکر میکند اگر خوراکی ندهد دیگر کسی با او دوست نخواهد شد؟ این گفتگو به او کمک میکند به ریشه ضعف درونی خود پی ببرد. ۴. برای تقویت مهارت #نه_گفتن، در خانه با او نقشبازی کنید. سناریوهایی طراحی کنید که اگر کسی از او خوراکی خواست یا او را تحقیر کرد، با لحن محکم جملاتی مثل من این کار را نمیکنم یا من با کسی که بیادبی میکند بازی نمیکنم را تمرین کند. ۵. به او بیاموزید که ترسیدن از یک همسال، به معنای ضعف نیست، بلکه نشانه این است که او باید فاصله خود را با افراد پرخاشگر حفظ کند. به او یادآوری کنید که ارزش او بسیار بالاتر از این است که اجازه دهد کسی به او توهین کند و شما به عنوان مادر، اجازه توهین به هیچکس را نمیدهید. ۶. در صورت امکان، با والدین آن کودک دیگر صحبت کنید و گزارش مستند و بدون پرخاشگری از رفتارهای فرزندشان ارائه دهید. اگر والدین آنها پاسخگو نبودند یا تغییر رفتار رخ نداد، قطع کامل رابطه تنها راه امن برای فرزند شماست. ۷. برای پر کردن خلاء تنهایی او، محیطهای سالمتری را جایگزین کنید. فعالیتهای ورزشی، کلاسهای مهارتمحور یا وقتگذرانی با دوستان خوشاخلاق دیگر، ذهن او را از این افراد نامناسب دور کرده و به سمت دوستان باکیفیت سوق میدهد. ۸. به او اطمینان بدهید که ناراحتیاش را درک میکنید اما شما به عنوان مادری دلسوز، موظف هستید او را از محیطهای سمی دور نگه دارید تا زمانی که به اندازه کافی قدرت تشخیص و #مرزبندی_قاطع پیدا کند. #تربیت_کودک #دوستی_آسیبزا #مهارت_اجتماعی #عزت_نفس #مرزبندی_قاطع #مادری #آموزش_مهارت_نه_گفتن _
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_تربیتی
پرسش:
مادر محترمی پرسیدهاند: پسر ۸ سالهای دارند که در محله و فامیل همبازی همسن ندارد. وقتی تنها میشود زود حوصلهاش سر میرود و زیاد قهر میکند. همچنین در تشخیص شوخی و جدی مشکل دارد و خیلی زود ناراحت میشود.
️ پاسخ:
۱. مادر گرامی همانطور که در پرسشهای قبلی شما نیز درباره #عزت_نفس و #مهارت_های_اجتماعی فرزندتان مطرح شد، این کودک در روابط اجتماعی کمی حساستر از همسالان خود است. نداشتن همبازی همسن در محله میتواند این وضعیت را تشدید کند؛ زیرا کودک فرصت کافی برای تمرین تعامل، شوخی، اختلاف و آشتی با همسالان را ندارد. بنابراین بهتر است برای او #محیط_اجتماعی_جایگزین مانند کلاسهای ورزشی گروهی، فعالیتهای مسجد یا برنامههای جمعی کودک و نوجوان فراهم کنید تا مهارت ارتباطی او بهتدریج تقویت شود.
۲. همانطور که پیشتر درباره #قهر_کردن و #هوش_هیجانی توضیح داده شد، زود قهر کردن معمولاً نشانه ضعف در مدیریت احساسات است. وقتی کودک همبازی ندارد، هیجانهای او کمتر تخلیه میشود و همین مسئله باعث میشود کوچکترین اتفاق او را ناراحت کند. در خانه با بازیهای نوبتی یا مسابقهای ساده به او فرصت تجربه #برد_و_باخت بدهید تا به تدریج #تحمل_ناکامی در او تقویت شود.
۳. درباره تشخیص ندادن #شوخی_و_جدی باید بدانید این مهارت بخشی از رشد #درک_اجتماعی کودک است و به مرور زمان شکل میگیرد. هر زمان در خانواده شوخیای اتفاق افتاد که او ناراحت شد، بعد از آرام شدن به زبان ساده توضیح دهید که منظور گوینده شوخی بوده است. این توضیحهای آرام و مکرر باعث میشود کودک کمکم تفاوت لحن شوخی و جدی را بهتر درک کند.
۴. با توجه به اینکه در سوالات قبلی اشاره کردید فرزندتان گاهی در جمع همسالان احساس ضعف میکند، لازم است در خانه فرصتهای بیشتری برای #بازی_مشترک با مادر یا پدر فراهم شود. بازیهای پرتحرک، مسابقههای ساده خانوادگی یا بازیهای نقشآفرینی میتواند هم انرژی او را تخلیه کند و هم احساس توانمندی و اعتماد به نفس او را افزایش دهد.
۵. برای کاهش زودرنجی او تمرین #نامگذاری_احساسات بسیار مؤثر است. وقتی ناراحت میشود به او کمک کنید احساس خود را بشناسد و بیان کند؛ مثلاً بگویید به نظر میرسد الان #ناراحت یا #عصبانی شدی. وقتی کودک بتواند احساس خود را به زبان بیاورد، کمتر به #قهر_کردن به عنوان راه اعتراض متوسل میشود.
۶. در نهایت تلاش کنید برنامه روزانه او شامل #فعالیت_بدنی منظم باشد. پسران در این سن انرژی زیادی دارند و اگر این انرژی تخلیه نشود، به صورت بیحوصلگی، حساسیت و قهر کردن بروز پیدا میکند. بازی در پارک، دوچرخهسواری یا ورزش گروهی میتواند تعادل هیجانی او را بهتر کند.
#تربیت_کودک #کودک_هشت_ساله #مهارت_اجتماعی #هوش_هیجانی #تحمل_ناکامی #عزت_نفس
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
مادر محترمی پرسیدهاند: پسر ۸ سالهای دارند که در محله و فامیل همبازی همسن ندارد. وقتی تنها میشود زود حوصلهاش سر میرود و زیاد قهر میکند. همچنین در تشخیص شوخی و جدی مشکل دارد و خیلی زود ناراحت میشود.
۱. مادر گرامی همانطور که در پرسشهای قبلی شما نیز درباره #عزت_نفس و #مهارت_های_اجتماعی فرزندتان مطرح شد، این کودک در روابط اجتماعی کمی حساستر از همسالان خود است. نداشتن همبازی همسن در محله میتواند این وضعیت را تشدید کند؛ زیرا کودک فرصت کافی برای تمرین تعامل، شوخی، اختلاف و آشتی با همسالان را ندارد. بنابراین بهتر است برای او #محیط_اجتماعی_جایگزین مانند کلاسهای ورزشی گروهی، فعالیتهای مسجد یا برنامههای جمعی کودک و نوجوان فراهم کنید تا مهارت ارتباطی او بهتدریج تقویت شود.
۲. همانطور که پیشتر درباره #قهر_کردن و #هوش_هیجانی توضیح داده شد، زود قهر کردن معمولاً نشانه ضعف در مدیریت احساسات است. وقتی کودک همبازی ندارد، هیجانهای او کمتر تخلیه میشود و همین مسئله باعث میشود کوچکترین اتفاق او را ناراحت کند. در خانه با بازیهای نوبتی یا مسابقهای ساده به او فرصت تجربه #برد_و_باخت بدهید تا به تدریج #تحمل_ناکامی در او تقویت شود.
۳. درباره تشخیص ندادن #شوخی_و_جدی باید بدانید این مهارت بخشی از رشد #درک_اجتماعی کودک است و به مرور زمان شکل میگیرد. هر زمان در خانواده شوخیای اتفاق افتاد که او ناراحت شد، بعد از آرام شدن به زبان ساده توضیح دهید که منظور گوینده شوخی بوده است. این توضیحهای آرام و مکرر باعث میشود کودک کمکم تفاوت لحن شوخی و جدی را بهتر درک کند.
۴. با توجه به اینکه در سوالات قبلی اشاره کردید فرزندتان گاهی در جمع همسالان احساس ضعف میکند، لازم است در خانه فرصتهای بیشتری برای #بازی_مشترک با مادر یا پدر فراهم شود. بازیهای پرتحرک، مسابقههای ساده خانوادگی یا بازیهای نقشآفرینی میتواند هم انرژی او را تخلیه کند و هم احساس توانمندی و اعتماد به نفس او را افزایش دهد.
۵. برای کاهش زودرنجی او تمرین #نامگذاری_احساسات بسیار مؤثر است. وقتی ناراحت میشود به او کمک کنید احساس خود را بشناسد و بیان کند؛ مثلاً بگویید به نظر میرسد الان #ناراحت یا #عصبانی شدی. وقتی کودک بتواند احساس خود را به زبان بیاورد، کمتر به #قهر_کردن به عنوان راه اعتراض متوسل میشود.
۶. در نهایت تلاش کنید برنامه روزانه او شامل #فعالیت_بدنی منظم باشد. پسران در این سن انرژی زیادی دارند و اگر این انرژی تخلیه نشود، به صورت بیحوصلگی، حساسیت و قهر کردن بروز پیدا میکند. بازی در پارک، دوچرخهسواری یا ورزش گروهی میتواند تعادل هیجانی او را بهتر کند.
#تربیت_کودک #کودک_هشت_ساله #مهارت_اجتماعی #هوش_هیجانی #تحمل_ناکامی #عزت_نفس
__
۴.۷K
۷:۰۸
﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_دینی
پرسش:
پرسشگر محترمی پرسیدهاند؛ امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام فرمودهاند: اگر #فقر از درِ خانه وارد شود، #دین از پنجره بیرون میرود. لطفاً درباره این سخن توضیح دهید.
️ پاسخ:
۱. مقصود این سخن آن است که #فقر شدید میتواند انسان را در معرض #آسیبهای_اخلاقی و #ضعف_ایمان قرار دهد زیرا وقتی انسان در تنگنای شدید #معیشت و #نیاز قرار میگیرد ممکن است برای تأمین زندگی به #گناه #دروغ #حرام یا #ترک_واجبات کشیده شود.
۲. در روایات اسلامی بارها تأکید شده است که #فقر میتواند زمینهساز #کفر یا دوری از دین شود؛ یعنی اگر جامعه به حال فقرا رسیدگی نکند ممکن است افراد برای نجات از فشار زندگی از #اصول_دینی فاصله بگیرند.
۳. این سخن همچنین هشدار به #جامعه_اسلامی و #حاکمان است که باید با #عدالت_اقتصادی #انفاق #زکات #صدقه و #کمک_به_نیازمندان نگذارند فقر در جامعه گسترش یابد.
۴. اسلام در کنار دعوت به #صبر و #قناعت برای افراد، مسئولیت بزرگی نیز بر دوش #ثروتمندان و #حکومت قرار داده تا با #رسیدگی_به_محرومان از آسیبهای اعتقادی و اجتماعی جلوگیری شود.
۵. بنابراین پیام اصلی این روایت این است که #فقر فقط یک مشکل اقتصادی نیست بلکه میتواند به #آسیب_دینی و #اخلاقی نیز منجر شود و باید با #عدالت #همدلی و #کمک_اجتماعی با آن مقابله کرد.
#فقر #عدالت_اجتماعی #رسیدگی_به_نیازمندان #امیرالمؤمنین #اخلاق_اسلامی
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
پرسشگر محترمی پرسیدهاند؛ امیرالمؤمنین حضرت علی علیهالسلام فرمودهاند: اگر #فقر از درِ خانه وارد شود، #دین از پنجره بیرون میرود. لطفاً درباره این سخن توضیح دهید.
۱. مقصود این سخن آن است که #فقر شدید میتواند انسان را در معرض #آسیبهای_اخلاقی و #ضعف_ایمان قرار دهد زیرا وقتی انسان در تنگنای شدید #معیشت و #نیاز قرار میگیرد ممکن است برای تأمین زندگی به #گناه #دروغ #حرام یا #ترک_واجبات کشیده شود.
۲. در روایات اسلامی بارها تأکید شده است که #فقر میتواند زمینهساز #کفر یا دوری از دین شود؛ یعنی اگر جامعه به حال فقرا رسیدگی نکند ممکن است افراد برای نجات از فشار زندگی از #اصول_دینی فاصله بگیرند.
۳. این سخن همچنین هشدار به #جامعه_اسلامی و #حاکمان است که باید با #عدالت_اقتصادی #انفاق #زکات #صدقه و #کمک_به_نیازمندان نگذارند فقر در جامعه گسترش یابد.
۴. اسلام در کنار دعوت به #صبر و #قناعت برای افراد، مسئولیت بزرگی نیز بر دوش #ثروتمندان و #حکومت قرار داده تا با #رسیدگی_به_محرومان از آسیبهای اعتقادی و اجتماعی جلوگیری شود.
۵. بنابراین پیام اصلی این روایت این است که #فقر فقط یک مشکل اقتصادی نیست بلکه میتواند به #آسیب_دینی و #اخلاقی نیز منجر شود و باید با #عدالت #همدلی و #کمک_اجتماعی با آن مقابله کرد.
#فقر #عدالت_اجتماعی #رسیدگی_به_نیازمندان #امیرالمؤمنین #اخلاق_اسلامی
__
۱۳۴
۱۵:۰۸
بازارسال شده از پرسش و پاسخ
۱
۳:۵۰
﷽ إِنَّا فَتْحَنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_تربیتی
پرسش:
مادر محترمی پرسیدهاند: پسر ۳ سالهای دارم. وقتی اطرافیان به او میگویند: بوس بده تا بهت شکلات بدهم یا میگویند: این کار را برایمان انجام بده تا جایزه بگیری، ناراحت میشود و مقاومت میکند. آیا این رفتار در این سن طبیعی است یا جای نگرانی دارد؟
️ پاسخ:
۱. #طبیعی_بودن_رفتار
در حدود سه سالگی کودکان به تدریج احساس #مالکیت_بر_بدن و #استقلال پیدا میکنند. بنابراین اگر کودک دوست نداشته باشد کسی را ببوسد یا کاری را به اجبار انجام دهد، مقاومت او در بسیاری از موارد #طبیعی است.
۲. #احترام_به_حریم_کودک
بهتر است به اطرافیان یادآوری شود که کودک را مجبور به #بوسیدن یا #تماس_بدنی نکنند. وقتی کودک یاد بگیرد که بدن او حریم دارد، احساس #امنیت و #اعتماد بیشتری پیدا میکند.
۳. #پرهیز_از_رشوه_دادن
گفتن جملاتی مثل: بوس بده تا شکلات بگیری نوعی #معامله_احساسی ایجاد میکند. بهتر است محبت و ارتباط عاطفی کودک بدون شرط و پاداش باشد تا رفتارها طبیعی و صادقانه شکل بگیرد.
۴. #آموزش_محبت_اختیاری
میتوان به کودک یاد داد که اگر دوست داشت میتواند با روشهای مختلف محبت نشان دهد؛ مثل #لبخند #دست_تکان_دادن یا #سلام_کردن. مهم این است که این کارها با #میل_خودش انجام شود.
۵. #حمایت_والدین
اگر کودک در چنین موقعیتی مقاومت کرد، بهتر است والدین با آرامش از او حمایت کنند و اجازه دهند تصمیم بگیرد. این حمایت باعث شکلگیری #اعتماد_به_نفس و #احساس_امنیت در کودک میشود.
۶. #کاهش_نگرانی
در بیشتر موارد این رفتار نشانه مشکل نیست، بلکه بخشی از #رشد_طبیعی کودک و شکلگیری احساس استقلال در اوست.
#تربیت_کودک #حریم_بدن #استقلال_کودک
#امنیت_روانی
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
مادر محترمی پرسیدهاند: پسر ۳ سالهای دارم. وقتی اطرافیان به او میگویند: بوس بده تا بهت شکلات بدهم یا میگویند: این کار را برایمان انجام بده تا جایزه بگیری، ناراحت میشود و مقاومت میکند. آیا این رفتار در این سن طبیعی است یا جای نگرانی دارد؟
۱. #طبیعی_بودن_رفتار
در حدود سه سالگی کودکان به تدریج احساس #مالکیت_بر_بدن و #استقلال پیدا میکنند. بنابراین اگر کودک دوست نداشته باشد کسی را ببوسد یا کاری را به اجبار انجام دهد، مقاومت او در بسیاری از موارد #طبیعی است.
۲. #احترام_به_حریم_کودک
بهتر است به اطرافیان یادآوری شود که کودک را مجبور به #بوسیدن یا #تماس_بدنی نکنند. وقتی کودک یاد بگیرد که بدن او حریم دارد، احساس #امنیت و #اعتماد بیشتری پیدا میکند.
۳. #پرهیز_از_رشوه_دادن
گفتن جملاتی مثل: بوس بده تا شکلات بگیری نوعی #معامله_احساسی ایجاد میکند. بهتر است محبت و ارتباط عاطفی کودک بدون شرط و پاداش باشد تا رفتارها طبیعی و صادقانه شکل بگیرد.
۴. #آموزش_محبت_اختیاری
میتوان به کودک یاد داد که اگر دوست داشت میتواند با روشهای مختلف محبت نشان دهد؛ مثل #لبخند #دست_تکان_دادن یا #سلام_کردن. مهم این است که این کارها با #میل_خودش انجام شود.
۵. #حمایت_والدین
اگر کودک در چنین موقعیتی مقاومت کرد، بهتر است والدین با آرامش از او حمایت کنند و اجازه دهند تصمیم بگیرد. این حمایت باعث شکلگیری #اعتماد_به_نفس و #احساس_امنیت در کودک میشود.
۶. #کاهش_نگرانی
در بیشتر موارد این رفتار نشانه مشکل نیست، بلکه بخشی از #رشد_طبیعی کودک و شکلگیری احساس استقلال در اوست.
#تربیت_کودک #حریم_بدن #استقلال_کودک
#امنیت_روانی
__
۱۰۲
۴:۰۰
﷽ إِنَّا فَتْحَنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_تربیتی
پرسش:
مادر محترمی پرسیدهاند: دختر ۱۲ سالهای دارم که بسیار لجباز شده و حرف گوش نمیکند. از وقتی برایش گوشی خریدیم بیشتر وقتش را با گوشی میگذراند و خواب و خورد و خوراکش هم کمتر شده است. تقریباً هر روز با دوستانش برنامه بیرون رفتن میگذارد و اگر هم بیرون برود به سختی به خانه برمیگردد و بیشتر از ترس پدرش برمیگردد. با اینکه برایش تفریح و وقت میگذاریم اما این وضعیت ما را نگران کرده است. چگونه باید با این شرایط برخورد کنیم؟
️ پاسخ:
۱. #سن_نوجوانی
دوازده سالگی آغاز دوره #نوجوانی است. در این سن میل به #استقلال و ارتباط با #دوستان به شدت افزایش پیدا میکند و گاهی نوجوان برای نشان دادن استقلال خود با والدین #لجبازی میکند.
۲. #مدیریت_گوشی
دادن گوشی بدون #قانون معمولاً باعث وابستگی میشود. بهتر است زمان مشخصی برای استفاده از گوشی تعیین شود و در زمان #خواب #غذا و درس گوشی کنار گذاشته شود. اجرای این قانون باید #ثابت و جدی باشد.
۳. #قانون_برای_بیرون_رفتن
بیرون رفتن نوجوان باید همراه با #قوانین_شفاف باشد؛ مثل مشخص بودن محل رفتن، همراهان، و زمان دقیق بازگشت. اگر زمان بازگشت رعایت نشود باید #پیامد مشخصی داشته باشد تا نوجوان بداند قانون جدی است.
۴. #گفتگوی_آرام
گاهی نوجوان وقتی فقط با #دستور و #دعوا روبهرو میشود بیشتر مقاومت میکند. بهتر است در یک زمان آرام با او صحبت کنید و نگرانیهای خود را توضیح دهید و در عین حال حرفها و احساسات او را نیز بشنوید.
۵. #کاهش_ترس_و_افزایش_اعتماد
اگر بازگشت او به خانه فقط به خاطر #ترس از پدر باشد، ممکن است در بلندمدت فاصله عاطفی ایجاد شود. بهتر است در کنار #اقتدار والدین، فضای #اعتماد و رابطه عاطفی نیز تقویت شود.
۶. #هدایت_انرژی
در این سن انرژی نوجوان زیاد است. شرکت در #ورزش #کلاس_هنری یا فعالیتهای مفید میتواند بخشی از انرژی و زمان او را در مسیر سالم هدایت کند.
۷. #ثبات_در_قوانین
مهمترین نکته در این سن #ثبات والدین در اجرای قوانین است. اگر قوانین یک روز اجرا شود و روز دیگر نادیده گرفته شود، نوجوان آن را جدی نمیگیرد.
۸. #تقویت_رابطه_خانوادگی
اختصاص زمانهای مشترک مثل #گفتگو #تفریح_خانوادگی و فعالیتهای مشترک باعث میشود نوجوان احساس نزدیکی بیشتری با خانواده داشته باشد و کمتر در برابر والدین مقاومت کند.
#نوجوان #مدیریت_گوشی #ارتباط_با_نوجوان
#تربیت_فرزند
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
مادر محترمی پرسیدهاند: دختر ۱۲ سالهای دارم که بسیار لجباز شده و حرف گوش نمیکند. از وقتی برایش گوشی خریدیم بیشتر وقتش را با گوشی میگذراند و خواب و خورد و خوراکش هم کمتر شده است. تقریباً هر روز با دوستانش برنامه بیرون رفتن میگذارد و اگر هم بیرون برود به سختی به خانه برمیگردد و بیشتر از ترس پدرش برمیگردد. با اینکه برایش تفریح و وقت میگذاریم اما این وضعیت ما را نگران کرده است. چگونه باید با این شرایط برخورد کنیم؟
۱. #سن_نوجوانی
دوازده سالگی آغاز دوره #نوجوانی است. در این سن میل به #استقلال و ارتباط با #دوستان به شدت افزایش پیدا میکند و گاهی نوجوان برای نشان دادن استقلال خود با والدین #لجبازی میکند.
۲. #مدیریت_گوشی
دادن گوشی بدون #قانون معمولاً باعث وابستگی میشود. بهتر است زمان مشخصی برای استفاده از گوشی تعیین شود و در زمان #خواب #غذا و درس گوشی کنار گذاشته شود. اجرای این قانون باید #ثابت و جدی باشد.
۳. #قانون_برای_بیرون_رفتن
بیرون رفتن نوجوان باید همراه با #قوانین_شفاف باشد؛ مثل مشخص بودن محل رفتن، همراهان، و زمان دقیق بازگشت. اگر زمان بازگشت رعایت نشود باید #پیامد مشخصی داشته باشد تا نوجوان بداند قانون جدی است.
۴. #گفتگوی_آرام
گاهی نوجوان وقتی فقط با #دستور و #دعوا روبهرو میشود بیشتر مقاومت میکند. بهتر است در یک زمان آرام با او صحبت کنید و نگرانیهای خود را توضیح دهید و در عین حال حرفها و احساسات او را نیز بشنوید.
۵. #کاهش_ترس_و_افزایش_اعتماد
اگر بازگشت او به خانه فقط به خاطر #ترس از پدر باشد، ممکن است در بلندمدت فاصله عاطفی ایجاد شود. بهتر است در کنار #اقتدار والدین، فضای #اعتماد و رابطه عاطفی نیز تقویت شود.
۶. #هدایت_انرژی
در این سن انرژی نوجوان زیاد است. شرکت در #ورزش #کلاس_هنری یا فعالیتهای مفید میتواند بخشی از انرژی و زمان او را در مسیر سالم هدایت کند.
۷. #ثبات_در_قوانین
مهمترین نکته در این سن #ثبات والدین در اجرای قوانین است. اگر قوانین یک روز اجرا شود و روز دیگر نادیده گرفته شود، نوجوان آن را جدی نمیگیرد.
۸. #تقویت_رابطه_خانوادگی
اختصاص زمانهای مشترک مثل #گفتگو #تفریح_خانوادگی و فعالیتهای مشترک باعث میشود نوجوان احساس نزدیکی بیشتری با خانواده داشته باشد و کمتر در برابر والدین مقاومت کند.
#نوجوان #مدیریت_گوشی #ارتباط_با_نوجوان
#تربیت_فرزند
__
۷۲
۴:۱۱
﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_شرعی
پرسش:
مادر محترمی پرسیدهاند هنگام خواندن #قرآن یا #دعا در خانه، وقتی فقط اعضای خانواده حضور دارند و نامحرمی نیست، آیا لازم است حتماً #حجاب کامل داشته باشند و موها پوشیده باشد؟ همچنین وقتی با #شهدا توسل میگیرند و با آنان صحبت میکنند آیا لازم است در خانه با حجاب باشند؟
️ پاسخ:
۱. از نظر حکم #شرعی اگر در خانه فقط #محارم حضور دارند و #نامحرم وجود ندارد، پوشاندن موی سر برای خانمها واجب نیست
۲. برای خواندن #قرآن و #دعا نیز داشتن حجاب کامل واجب نیست، هرچند داشتن پوشش مناسب میتواند نشانه #احترام و #ادب در برابر کلام الهی باشد اما الزام شرعی ندارد
۳. در مورد #توسل_به_شهدا یا گفتگو و درد دل با آنان نیز حکم خاصی برای پوشاندن مو در خانه وجود ندارد و همان قاعده نبودن نامحرم ملاک است
۴. البته برخی افراد از روی #احترام_قلبی و احساس حضور معنوی، ترجیح میدهند هنگام دعا یا قرآن با پوشش بیشتری باشند که این کار خوب و محترم است اما #واجب_شرعی محسوب نمیشود
۵. مهمتر از ظاهر، داشتن #حضور_قلب، #اخلاص و توجه به خداوند در هنگام دعا و قرآن خواندن است
#احکام_حجاب #قرآن #دعا #توسل #احکام_شرعی
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
مادر محترمی پرسیدهاند هنگام خواندن #قرآن یا #دعا در خانه، وقتی فقط اعضای خانواده حضور دارند و نامحرمی نیست، آیا لازم است حتماً #حجاب کامل داشته باشند و موها پوشیده باشد؟ همچنین وقتی با #شهدا توسل میگیرند و با آنان صحبت میکنند آیا لازم است در خانه با حجاب باشند؟
۱. از نظر حکم #شرعی اگر در خانه فقط #محارم حضور دارند و #نامحرم وجود ندارد، پوشاندن موی سر برای خانمها واجب نیست
۲. برای خواندن #قرآن و #دعا نیز داشتن حجاب کامل واجب نیست، هرچند داشتن پوشش مناسب میتواند نشانه #احترام و #ادب در برابر کلام الهی باشد اما الزام شرعی ندارد
۳. در مورد #توسل_به_شهدا یا گفتگو و درد دل با آنان نیز حکم خاصی برای پوشاندن مو در خانه وجود ندارد و همان قاعده نبودن نامحرم ملاک است
۴. البته برخی افراد از روی #احترام_قلبی و احساس حضور معنوی، ترجیح میدهند هنگام دعا یا قرآن با پوشش بیشتری باشند که این کار خوب و محترم است اما #واجب_شرعی محسوب نمیشود
۵. مهمتر از ظاهر، داشتن #حضور_قلب، #اخلاص و توجه به خداوند در هنگام دعا و قرآن خواندن است
#احکام_حجاب #قرآن #دعا #توسل #احکام_شرعی
__
۶۸
۴:۱۷
﷽ إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُّبِينًا
#سوالات_اعتقادی
پرسش:
مادر محترمی پرسیدهاند پسر یازده سالهشان با دخترعمه همسن خود زیاد در رفتوآمد خانوادگی کنار هم هستند اما دختر خانم حجاب را رعایت نمیکند. چگونه به پسرشان آموزش دهند که حریمها را رعایت کند و آیا این کنار هم بودن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؟
️ پاسخ:
۱. در سن حدود ۱۰ تا ۱۲ سالگی کودکان کمکم وارد دوره #آغاز_نوجوانی میشوند و حساسیت نسبت به #حریم_بین_دختر_و_پسر اهمیت بیشتری پیدا میکند بنابراین لازم است آموزشها بهصورت #آرام و #محترمانه داده شود
۲. بهتر است بدون ایجاد #ترس یا #شرم، برای پسرتان توضیح دهید که بعضی از افراد—حتی اگر فامیل نزدیک باشند—از نظر شرعی #نامحرم هستند و لازم است در نگاه، شوخی و نوع ارتباط #حریم_رفتاری رعایت شود
۳. لازم نیست کودک را ناگهان از ارتباط خانوادگی جدا کنید اما میتوان شرایط را کمی #مدیریت_شدهتر کرد؛ مثلاً بازیها و فعالیتها بیشتر در جمع خانواده باشد و از خلوت شدن یا بازیهای خیلی نزدیک جلوگیری شود
۴. در این سن مهم است که پسر شما مفهوم #احترام_به_نامحرم و #کنترل_نگاه را بهتدریج یاد بگیرد. این آموزش بهتر است در قالب گفتگوی ساده و متناسب با سن او بیان شود نه به شکل سرزنش یا سختگیری شدید
۵. اگر دخترعمه حجاب را رعایت نمیکند بهتر است تمرکز آموزش بر #رفتار_خود_فرزند باشد نه قضاوت درباره دیگران؛ یعنی به او یاد بدهید هرکس مسئول رفتار خودش است
۶. کنار هم بودن در فامیل به خودی خود مشکلزا نیست اما اگر #مرزها_آموزش داده نشود ممکن است باعث شکلگیری #صمیمیت_نامناسب یا کنجکاویهای زودهنگام شود؛ بنابراین مدیریت آرام خانوادهها اهمیت دارد
۷. الگوی رفتاری والدین و فضای محترمانه در خانواده مهمترین عامل در یادگیری #حفظ_حریم توسط کودک است
#تربیت_جنسی #حریم_نامحرم #تربیت_نوجوان #خانواده
__
️ کانالفرهنگیمسیرنور
کانال پرسش و پاسخ
اینجا برای پرسیدن شماست... بپرس
مادر محترمی پرسیدهاند پسر یازده سالهشان با دخترعمه همسن خود زیاد در رفتوآمد خانوادگی کنار هم هستند اما دختر خانم حجاب را رعایت نمیکند. چگونه به پسرشان آموزش دهند که حریمها را رعایت کند و آیا این کنار هم بودن ممکن است مشکلاتی ایجاد کند؟
۱. در سن حدود ۱۰ تا ۱۲ سالگی کودکان کمکم وارد دوره #آغاز_نوجوانی میشوند و حساسیت نسبت به #حریم_بین_دختر_و_پسر اهمیت بیشتری پیدا میکند بنابراین لازم است آموزشها بهصورت #آرام و #محترمانه داده شود
۲. بهتر است بدون ایجاد #ترس یا #شرم، برای پسرتان توضیح دهید که بعضی از افراد—حتی اگر فامیل نزدیک باشند—از نظر شرعی #نامحرم هستند و لازم است در نگاه، شوخی و نوع ارتباط #حریم_رفتاری رعایت شود
۳. لازم نیست کودک را ناگهان از ارتباط خانوادگی جدا کنید اما میتوان شرایط را کمی #مدیریت_شدهتر کرد؛ مثلاً بازیها و فعالیتها بیشتر در جمع خانواده باشد و از خلوت شدن یا بازیهای خیلی نزدیک جلوگیری شود
۴. در این سن مهم است که پسر شما مفهوم #احترام_به_نامحرم و #کنترل_نگاه را بهتدریج یاد بگیرد. این آموزش بهتر است در قالب گفتگوی ساده و متناسب با سن او بیان شود نه به شکل سرزنش یا سختگیری شدید
۵. اگر دخترعمه حجاب را رعایت نمیکند بهتر است تمرکز آموزش بر #رفتار_خود_فرزند باشد نه قضاوت درباره دیگران؛ یعنی به او یاد بدهید هرکس مسئول رفتار خودش است
۶. کنار هم بودن در فامیل به خودی خود مشکلزا نیست اما اگر #مرزها_آموزش داده نشود ممکن است باعث شکلگیری #صمیمیت_نامناسب یا کنجکاویهای زودهنگام شود؛ بنابراین مدیریت آرام خانوادهها اهمیت دارد
۷. الگوی رفتاری والدین و فضای محترمانه در خانواده مهمترین عامل در یادگیری #حفظ_حریم توسط کودک است
#تربیت_جنسی #حریم_نامحرم #تربیت_نوجوان #خانواده
__
۱۷۸
۴:۱۸
بازارسال شده از پرسش و پاسخ
۱
۱۱:۰۴
بسمالله
دوستان ارجمند
اگر پرسشی در زمینههای شرعی، اعتقادی، تربیتی، خانوادگی و مسائل زندگی، ... دارید، میتوانید با خیال راحت مطرح کنید. هدف ما این است که در حد توان، همراه و پاسخگوی شما باشیم.پاسخها غالباً به صورت خصوصی ارائه میشود تا عزیزان با آرامش بیشتری پرسشهای خود را بیان کنند؛ با این حال، گاهی برخی پرسشهای عمومی (بدون ذکر نام) برای استفاده دیگران نیز در کانال منتشر خواهد شد.اگر سوالی در دل دارید، ما اینجا هستیم برای شنیدن و پاسخ دادن.
️ @Sadad_Cultural_QA
اگر پرسشی در زمینههای شرعی، اعتقادی، تربیتی، خانوادگی و مسائل زندگی، ... دارید، میتوانید با خیال راحت مطرح کنید. هدف ما این است که در حد توان، همراه و پاسخگوی شما باشیم.پاسخها غالباً به صورت خصوصی ارائه میشود تا عزیزان با آرامش بیشتری پرسشهای خود را بیان کنند؛ با این حال، گاهی برخی پرسشهای عمومی (بدون ذکر نام) برای استفاده دیگران نیز در کانال منتشر خواهد شد.اگر سوالی در دل دارید، ما اینجا هستیم برای شنیدن و پاسخ دادن.
۲.۳K
۱۱:۱۰