علاج واقعه پیش از وقوع
«جنگ» و «خاموشی ارتباطات» دو وضعیت و دو کلیدواژهای است که برای توصیف سال ۱۴۰۴ گویا هستند. سالی که پشت سر گذاشتیم چنان پرحادثه و ناگوار بود که در حافظۀ جمعیمان میماند و خواهناخواه تا مدتها با اثرات مستقیم و جانبی اتفاقها و پیشامدهایش دستبهگریبان خواهیم بود.
در شماره ۱۹۰ و ۱۹۱ ماهنامه مدیریت ارتباطات در گفتوگو با سه مدیر روابط عمومی، چگونگی عبور از بحرانهای ارتباطی بزرگ اقتصاد دیجیتال کشور در سال ۱۴۰۴ را بازخوانی کردهایم. میتوانید نسخه کاغذی ماهنامه را از سیمای شرق سفارش دهید. 

@cm_magazine1388
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
۱۰۴
۱۷:۱۱
دیپفیک؛ مرگ معنا یا شروع معنا؟
" />
مسعود زمانی/ کارآفرین و پژوهشگر حوزۀ نوآوری
در دیدگاه بدبینانه و تاریک، تصاویر از ابتدا نیز به حقیقت وفادار نبودند. عکسها و فیلمهای مشهور قرن بیستم نمونهاند؛ همیشه گفته میشود آن سوی قابی که تصویر در آن ثبت شده است، رویدادی بوده که دیده نشده است.
مثالاش عکسی مشهور از ژنرالی ویتنامی هنگام شلیک به یک ویتکنگ است که شاید سرنوشت جنگ ویتنام را در افکار عمومی آمریکا عوض کرد، ولی بنا بر گفتۀ خود عکاس وقایع قبل از ثبت آن عکس نیز بسیار مهم بودهاند.
بر اساس این نگاه اگر چنین است، ورود دیپفیک همچون فاجعه به نظر میرسد؛ تصویری که همین حالا هم ناقص و مخدوش است، یکبار دیگر جعل میشود و معنایی جدید و ساختگی پیدا میکند. نتیجه، بیاعتمادی گسترده است؛ مردم دیگر نه تصویر را باور میکنند و نه صدا را و زبان مشترک مفاهمه از بین میرود.
مطلبی که خواندید بخشی از یادداشتی است که در شماره ۱۸۹ ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است. میتوانید نسخه کاغذی ماهنامه را از سیمای شرق سفارش دهید. 

@cm_magazine1388
۱۱۶
۱۲:۲۹
مدیریت ارتباطات
چه شد که در ایکس فارسی، گروهی از کاربران خواندن کتاب را خار کردند و جهل را ستایش؟ پروندۀ ویژه شماره جدید ماهنامه مدیریت ارتباطات به این پرسش میپردازد. شماره ۱۹۲ ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. 

@cm_magazine1388
کتابسوزانِ مجازی
یکصد و نود و دومین ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. این شماره تازه ماهنامه سه پرونده خواندنی دارد؛ پروندههایی درباره حمله به کتابخوانی در شبکه اجتماعی ایکس، دیپلماسی دیجیتال و واکاوی اجتماعی و روانشناختی آموزش آنلاین.
خوک راضی، سقراط ناراضیاخیراً در شبکه اجتماعی «ایکس» فارسی، گروهی کتابخوانها را تحقیر و این سوال طعنهآمیز را مطرح کردهاند که «چه کتابی بخوانیم که این مشکلات حل شود؟». آنها کسانی را که کتاب میخوانند، چپ دانستند و همه مشکلات را ناشی از کتاب و کتابخوانی میدیدند. در این پرونده «علی ورامینی»، سردبیر ماهنامه، در یادداشتی با عنوان «خوک راضی، سقراط ناراضی و بهروزی جمعی» نوشته است فرهنگ دیجیتال، انسانِ آسوده را به انسانِ آگاه ترجیح میدهد. «از کتاب رهایی نداریم» عنوان یادداشت «صوفیا نصرالهی» است که در آن به دستاوردنداشتن حملات اشباح مجازی به کتابخواندن پرداخته است. «سید جواد موسوی» در یادداشتی با عنوان «در زمانۀ پرهیاهوی فرومایگان» نوشته است که چطور فضیلتتراشی برای پدیدههای عامهپسند، بیخردی و سطحینگری را در جامعه ترویج میدهند. «مرگ خرد، پیشدرآمد مرگ تمدن» مقاله «موسی اکرمی» است که تأملی دربارۀ نقش اندیشهوران علوم انسانی است. «نیوشا طبیبی» هم در یادداشت «رؤیای چاتانوگا» در باب دشمنی دیاسپورای ایرانی با خردورزی نوشته است.
قدرت در عصر استحالۀ دیجیتالعنوان پرونده دیگر این شماره ماهنامه «دیپلماسی در مهار پلتفرمها» است که موضوع قدرت در عصر استحالۀ دیجیتال را بازخوانی میکند. این پرونده با ارائه مطالبی تالیفی و ترجمه نشان میدهد که چگونه پلتفرمهای دیجیتال (مثل ایکس، واتساپ، تروثسوشال) از ابزارهای جانبی به معماران اصلی ساختار قدرت تبدیل شدهاند. در این پرونده مطالبی از «محسن محمودی»، خوزه پلایو و یولیا شالوموف، «کورنلیو بیولا»، «آندریاس ساندره»، «السا هدلینگ» و «ایلان منور» میخوانیم.
تعلیقِ حضوردر سالهای اخیر و در پی بحرانهایی مانند همهگیری کرونا و رخدادهای اجتماعی و امنیتی همچون جنگ، آموزش از فضای مدرسه فاصله گرفت و به بسترهای مجازی منتقل شد. پرونده سوم این شماره با عنوان «تعلیق حضور»، نتایج اجتماعی و روانشناختی آموزش آنلاین را بررسی میکند. «منصوره محمدی» در گفتوگو با معلمان، دانشآموزان و والدین، تجربه آنان از حضور در کلاسهای مجازی و چالشهای این شیوه آموزشی را روایت کرده است. همچنین پیامدهای روانی آموزش مجازی در گفتوگو با روانپزشک و فوقتخصص روانپزشکی کودکان و نوجوانان بررسی شده است. در گفتوگویی دیگر سخنگوی سازمان معلمان ایران از پیامدهای آموزش مجازی بر یادگیری پایدار دانشآموزان میگوید. «مریم بهریان» نیز در یادداشتی درباره تطور صوری نظام آموزش از دهه ۵۰ تا امروز نوشته است.
جامعهای که روابطعمومی نداشته باشد دموکراسی نداردامسال هفته روابطعمومی سال ۱۴۰۵ در حالی برگزار میشود که کشور بحرانهای متعددی را پشت سر گذاشته است. در این بزنگاه، روابطعمومیها نقش مهمی مدیریت سازمانها و اعتمادسازی در جامعه دارند. «امیرعباس تقیپور»، مدیرمسئول ماهنامه در یادداشتی با عنوان «برای ماندن، برای آموختن، برای آینده!» بررسی کرده که چطور در این بحرانها روابطعمومیها تلاش کردند تدوام اطلاعرسانی را حفظ کنند.همچنین در گفتوگو با «سید غلامرضا کاظمیدینان»، رئیس شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی، نقش روابطعمومیها بهعنوان پل ارتباطی سازمان و جامعه بررسی شده است. «ادریس سالاری»، مدیرکل روابط عمومی بانک صادرات ایران هم از ایستادگی روابطعمومیها در روزهای دشوار نوشته است.
جنگ موازی در شبکههای اجتماعیدر شماره جدید ماهنامه گزارشهایی دیگر هم میخوانیم. جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران، جنگ موازی و پنهانی را نیز در شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای جهانی ایجاد کرد. «صدف سرداری» در گزارشی با عنوان «ترکشها در میدان مجازی» پیامدهای آنی این جنگ را بر پلتفرمهای آنلاین بررسی کرده است. در گزارشی دیگر «علی سرفرازی»، کارشناس سیاست خارجی، در مطلبی با عنوان «یک جابهجایی آرام در میدان نفوذ» به «پادکستبروها» در بازتعریف قدرت سیاسی در دوران پسا۲۰۲۴ پرداخته است.همچنین مطلب «راست مسیحی زیر چتر قطر» به تاکر کارلسن، روزنامهنگار و آینده رهبری رسانهای محافظهکاران اختصاص دارد.در گزارشی با عنوان «ثبات در قلب تلاطم» نشانههای تحول پارادایم سرمایهگذاری در بحران با نگاهی به دادههای میلی از دوره جنگ بررسی شده است.
️ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک میکند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سر در بیاوردید.
میتوانید این شماره ماهنامه را از سایت سیمای شرق سفارش دهید.


@cm_magazine1388
یکصد و نود و دومین ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسئولی امیرعباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. این شماره تازه ماهنامه سه پرونده خواندنی دارد؛ پروندههایی درباره حمله به کتابخوانی در شبکه اجتماعی ایکس، دیپلماسی دیجیتال و واکاوی اجتماعی و روانشناختی آموزش آنلاین.
۵۷
۱۳:۲۰