صرفنظر از اینکه حمله به بیروت نمادین بوده، خانهی خالی بوده یا پر، ایران باید جواب بده.اشتباهی که بعد از ترورهای پیش از جنگ ١٢ روزه رخ داد و بازدارندگی ما رو از بین برد، نباید تکرار بشه.
۱.۱K
۱۴:۱۸
۹۶۴
۷:۳۷
Solitude
من اینطور میفهمم که این باور وجود داشت در صورت پاسخ ما به اسرائیل، آمریکا و اسرائیل عقبنشینی میکنن و ما دست برتر پیدا خواهیم کرد. در مقابل طرف دیگهای (به درستی) متوجه محدودیتهای ما در بحث نظامی و دست برتر مطلق حریف در این مساله بود و سعی میکرد کجدار و مریز کار رو تا جایی جلو ببره که فشار اقتصادی به دشمن، باعث بیخیال شدن بشه. اما خب نمایش مضحک دیروز در حمله به اسرائیل با نرخ موفقیت افتضاح خودش به نظر من تتمهی بازدارندگی ما رو هم از بین برد. حالا اسرائیل و آمریکا مطمئن شدن که ما در برد متوسط و بلند، هیچگونه تهدیدی براشون محسوب نمیشیم و به نظرم خروج بحث موشکی از مذاکرات به این دلیله که متوجه شدن تهدیدی نیست که بخوان بابتش امتیاز بدن :)) در برد کوتاه هم که خب نه تو رو خدا بیا و توی ١٠٠ کیلومتری یه هدفی رو نزن!
نشانهی این قصه هم تهاجمیتر شدن ادبیات ترامپ در شب گذشته و حملات مجدد اسرائیل به جنوب لبنانه که جوابی از سمت حزبالله نداشت. مسالهی دیگه هم اعلام خبر بستن تنگهی بابالمندبه. تقریبا هیچ واکنش خاصی به این خبر نشون داده نشد. چرا؟ چون آلردی بخش زیادی از حمل و نقل از مدیترانه صورت میگرفت (بعد از بستن قبلی بابالمندب) و زنجیرهی تامین خودش رو به حرکت از دماغهی امید نیک و افزایش زمان رسیدن محمولهها عادت داده. در کل ما چارهای جز جواب دادن به حملهی جنوب لبنان نداشتیم اما مشخصا به نظر میاد که اسرائیل ما رو در یک بازی دو سر باخت قرار داد. اگر جواب نمیدادیم، اسرائیل حمل بر ضعف کرده و ادامه میداد. حالا هم که این جواب داغون رو دادیم (که حقیقتا توانمون بیش از این نبود) اسرائیل و آمریکا مطمئن شدن که تهدیداتمون در برد متوسط و بلند، پوشالیه. لازم بود که این اتفاق بیفته و ما دستمون بیش از پیش تضعیف بشه تا "امت مبعوث" و نمایندگان سیاسیشون متوجه بشن که آتشبس و مذاکره نه یک انتخاب که یک امتیاز برای ما بود و هست. و احتمالا هرچیزی که بهمون بدن رو باید ماچ کنیم، بذاریم روی پیشونیمون و بگیم دست شما درد نکنه.
از جمله شواهد ضعف شدید و مؤید صحبتم، تشدید حملات اسرائیل به جنوب لبنانه.مثلا صور جزو جاهایی نبود که هشدارهای جدی بگیره.اما حالا که اسرائیل متوجه شده تهدی ایران پوشالی بوده و بلوف زده در برد بلند، راحتتر و شدیدتر از قبل به جنوب لبنان حمله خواهد کرد.و متاسفانه (اگر فرض رو بر این بگیریم که حداکثر توان ما عملیات دیروز بوده) کاری هم از دست ما برنمیاد.
۱.۱K
۸:۰۸
۶۸۰
۹:۲۲
۸۳۴
۹:۲۲
حملات انصارالله به اسرائیل از جمله بیفایدهترین کارهاست.به جای اسرائیل، حمله به تاسیسات اسرائیل و امارات و آمریکا در جیبوتی و اتیوپی باید انجام بشه."اگر" البته این کار شدنیه.نمیدونم امکانیتش از نظر اطلاعاتی هست یا نه.
۸۰۷
۱۵:۰۳
فواد ایزدی روزی ١٠ میلیارد دلار میذاره روی پنانسیل درآمد از تنگهی هرمز :))))واقعا مشکل عددفهمی داریم انگار :)))
۴۳۶
۱۶:۱۲
یا مثلا خراتیان میگه باید چین و روسیه رو وارد معادلاتمون کنیم.بهعنوان یه جمله حرف قشنگیه.ولی روسها که کلاهشون پشم نداره. که اگر داشت یه خاکی سر اوکراین به سر خودشون میریختن.چینیها هم اگر کننده بودن بهجای کاهش تقاضای نفتیشون برای کنترل قیمت نفت، یه کار دیگه میکردن.هند نفتکشهاش رو میاره قاچاقی از ما نفت میبره ولی چین حاضر به این کار نیست و داره نفت غرب آفریقا رو جایگزین میکنه :))چرا حس کردیم چینیها اقتصاد مولتیتریلیوندلاریشون رو برای ما به خطر خواهند انداخت؟تازه این عاقلشونه!چینیها یک نظام ایدئولوژیک به معنای مدرنش نیستن و قبلا هم نوشتم در موردش.اونها صرفا مسیر منفعت و امنیت رو دنبال کرده و تا جای ممکن از تنش دوری میکنن.
۵۲۸
۱۶:۱۲
راستش حوصلهی ترجمه ندارم ولی این مقاله رو بخونید در مورد صحبت ترامپ که گفته بود صد میلیون بشکه رد کردیم و... .مشخص بود داره چرند میگه ولی حالا دادههای راداری عمومی هم تایید میکنن که عبوری صورت نگرفته از اون منطقه.https://gcaptain.com/tanker-industry-advisory-sheds-new-light-on-trumps-secret-hormuz-transit-operation/
https://x.com/i/status/2064842512515092803
https://x.com/i/status/2064842512515092803
۵۸۹
۱۶:۱۲
من واقعا به همون دلیل که دوست ندارم نقاط ضعف نیروهای مسلح رو هنگام درگیری فعال ذکر کنم، توهین به تیم مذاکرهکننده رو هم صلاح نمیدونم. (وگرنه مواضعم در مورد این آدمها موجوده و مثل لاریجانی و باقری و رشید که نظرم با شهادتشون عوض نشد، در مورد اینا هم عوض نمیشه.)ولی واقعا انقدر 🤏 با اینکه با زانو برم تو دهن عراقچی و مهدی محمدی و بقیهشون، فاصله دارم حقیقتا.
۹۱۵
۱۶:۱۳