لینک اولین قسمت از ویدیوکست "در مدار ایران":
http://podcast.iranseda.ir/podcasthome/?tabtype=0&pn=1&p=7340&sf=0&g=728332
کاانال "در مدار ایران" رو در بله پیگیری کنید تا از قسمتهای بعد مطلع شوید:«در مدار ایران »
ble.ir/darmadar
@Naghal_bashi
http://podcast.iranseda.ir/podcasthome/?tabtype=0&pn=1&p=7340&sf=0&g=728332
کاانال "در مدار ایران" رو در بله پیگیری کنید تا از قسمتهای بعد مطلع شوید:«در مدار ایران »
ble.ir/darmadar
@Naghal_bashi
۲۸K
۱۳:۲۰
تجربههای زیسته تأثیری عمیق بر شکلگیری باورها و داوریهای انسان دارند و هیچ نسلی نمیتواند کاملاً بیرون از افق تجربههای تاریخی خود بیندیشد. نسل سیاستمداران ایران در عصر پهلوی، چه در دوران رضاشاه و چه در دوران محمدرضا شاه، بهشدت تحت تأثیر خاطره اشغال ایران در دو جنگ جهانی قرار داشت. آنان اشغال را نه یک مفهوم انتزاعی، بلکه واقعیتی ملموس و تجربهای تاریخی میشناختند؛ تجربهای که برای ایران با تحقیر، ناامنی، قحطی، بیثباتی و از دست رفتن بخشی از حاکمیت ملی همراه بود. از همین رو، در ذهن آنان هیچ ابهامی درباره معنای اشغال وجود نداشت و آن را امری تلخ، تحقیرآمیز و غیرقابل پذیرش میدانستند.شاید به همین دلیل است که حتی غربگراترین دولتهای تاریخ معاصر ایران نیز هرگز اشغال نظامی کشور را بهعنوان راهحلی برای مشکلات داخلی تصور نمیکردند. بهویژه در دوره محمدرضا شاه، با وجود نزدیکی گسترده سیاسی و امنیتی به غرب، اصل حفظ تمامیت ارضی و استقلال کشور موضوعی نبود که بتوان درباره آن مصالحه کرد. در افق ذهنی آن نسل، جنگ و مقاومت میتوانست محل بحث باشد، اما تسلیم در برابر اشغال یا استقبال از آن اساساً جایی در معادلات سیاسی نداشت.در مقابل، بخشی از نسلهای جدید در فضایی رشد کردهاند که تجربه مستقیم اشغال از حافظه جمعی آنان فاصله گرفته و گاه تصویری سادهشده، رمانتیک یا حتی بزکشده از آن در برابرشان قرار گرفته است. هنگامی که خاطره تاریخی ضعیف میشود، اشغال دیگر نه بهعنوان یک تجربه عینی، بلکه بهصورت یک سناریوی فرضی و گاه ابزاری برای حل مشکلات تصور میشود. در چنین شرایطی، برخی ممکن است به این نتیجه برسند که مداخله خارجی یا حتی اشغال میتواند راه برونرفت از بحرانهای داخلی باشد.یکی از مهمترین دلایل این وضعیت، گسست از تاریخ و بیگانگی با تجربههای انباشته نسلهای پیشین است. جامعهای که تاریخ خود را نخواند، ناگزیر بسیاری از آزمونها و خطاهای گذشته را دوباره تجربه خواهد کرد. تاریخ صرفاً روایت گذشته نیست؛ حافظهای جمعی است که به ملتها کمک میکند میان آرزوها و واقعیتها، و میان راهحلهای ممکن و مخاطرات پنهان آنها تمایز قائل شوند.
@Naghal_bshi
@Naghal_bshi
۲۸.۸K
۱۶:۳۳
نقال باشی
سفر تاریخی به منطقه الموت (آشنایی با تاریخ و افسانههای اسماعیلیان از الموت تا قاهره، پیدایش اسماعیلیه و باورهای آنان، کیستی قرمطیان، تاریخ مختصر فاطمیان مصر و ایجاد نزاریان) همراه با علی آردم دو روزه از پنج شنبه 7 خرداد بازدید از قلعه حسن صباح، قلعه لمبسر، دریاچه اوان، کاروانسرای سعد السلطنه قزوین اقامت در اقامتگاه بومگردی ( کف خواب ) خدمات: مجوز، بیمه، راهنما، وسیله نقلیه دو وعده صبحانه، یک وعده شام،یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردی قیمت: ۸،۸۰۰،۰۰۰ تومان برای ثبت با سید مهدی دهدشتی در اپلیکیشن بله به شماره ۰۹۱۲۲۵۲۴۸۶۹ تماس حاصل فرمایید. @smdehdashti
سفر تاریخی به منطقه الموت* سفر تکراری
(آشنایی با تاریخ و افسانههای اسماعیلیان از الموت تا قاهره، پیدایش اسماعیلیه و باورهای آنان، کیستی قرمطیان، تاریخ مختصر فاطمیان مصر و ایجاد نزاریان)همراه با علی آردم
دو روزه؛ از پنج شنبه ۲۱ خرداد ۶ صبح تا جمعه ۲۲ خرداد ساعت ۲۰بازدید از قلعه حسن صباح، قلعه لمبسر، دریاچه اوان، کاروانسرای سعد السلطنه قزویناقامت در اقامتگاه بومگردی (کف خواب)
خدمات: مجوز، بیمه، راهنما، وسیله نقلیه دو وعده صبحانه، یک وعده شام، یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردیقیمت: ۸،۹۰۰،۰۰۰ تومان
برای ثبت با سید مهدی دهدشتی در اپلیکیشن بله یا تلگرام به شماره ۰۹۱۲۲۵۲۴۸۶۹ تماس حاصل فرمایید.@smdehdashti
(آشنایی با تاریخ و افسانههای اسماعیلیان از الموت تا قاهره، پیدایش اسماعیلیه و باورهای آنان، کیستی قرمطیان، تاریخ مختصر فاطمیان مصر و ایجاد نزاریان)همراه با علی آردم
دو روزه؛ از پنج شنبه ۲۱ خرداد ۶ صبح تا جمعه ۲۲ خرداد ساعت ۲۰بازدید از قلعه حسن صباح، قلعه لمبسر، دریاچه اوان، کاروانسرای سعد السلطنه قزویناقامت در اقامتگاه بومگردی (کف خواب)
خدمات: مجوز، بیمه، راهنما، وسیله نقلیه دو وعده صبحانه، یک وعده شام، یک شب اقامت در اقامتگاه بومگردیقیمت: ۸،۹۰۰،۰۰۰ تومان
برای ثبت با سید مهدی دهدشتی در اپلیکیشن بله یا تلگرام به شماره ۰۹۱۲۲۵۲۴۸۶۹ تماس حاصل فرمایید.@smdehdashti
۲۹.۱K
۱۶:۲۸
جنگ فقط مرزها و معادلات سیاسی را تغییر نمیدهد؛ مانند آواری بر سر ما فرود میآید و همه شئون زندگیمان را دگرگون میکند. هنوز نه میدانیم فرجام این جنگ چه خواهد بود و نه میدانیم این دگرگونیها زندگی ما را به کدام سو خواهد برد. زندگی اقتصادی، روابط عاطفی، دوستیها، آیندهای که برای خودمان تصور میکنیم و حتی نگاه ما به سیاست، همگی تحت تأثیر تجربه جنگ قرار میگیرند.پرسشی که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده این است که چگونه میخواهیم در جهان پس از جنگ زندگی کنیم؟ زندگی اجتماعی و سیاسی ما چه شکلی خواهد داشت؟برای پاسخ به این پرسش، نخست باید مفهوم «امر سیاسی» را بهتر بشناسیم. از نگاه هانا آرنت، سیاست فقط چیزی نیست که در دولتها، انتخابات یا رسانهها جریان داشته باشد؛ سیاست بخشی از زندگی روزمره ماست و بر شیوه نگاه ما به خودمان و دیگران اثر میگذارد. اما آیا پس از تجربه جنگ نیز همچنان میتوان سیاست را چنین فهمید؟ زمانی سیاست در ایران بیش از هر چیز عرصه گفتوگو، مشارکت و کنش جمعی بود؛ اما امروز به نظر میرسد «امر سیاسی» بیش از گذشته رنگوبویی اشمیتی به خود گرفته و جهان سیاسی بیش از هر چیز از خلال تمایز میان دوست و دشمن فهمیده میشود.برای درک بهتر «ایرانِ پساجنگ»، در این نشست دو ساعته ابتدا به زبان ساده با مفهوم «امر سیاسی» و دیدگاه متفکرانی چون آرنت و اشمیت آشنا میشویم و سپس درباره این پرسش گفتوگو خواهیم کرد که در ایران پس از جنگ چگونه میتوان زیست، چگونه میتوان با دیگری مواجه شد و چگونه میتوان سیاست را فهمید و تجربه کرد.پس از آن نیز یک ساعت از برنامه به گفتوگو و پرسش و پاسخ با حاضران اختصاص خواهد داشت.برای تهیه بلیت این نشست، به سایت فیدیبو و لینک زیر مراجعه کنید.
https://art.fidibo.com/fidibo_events/ایرانِ-امروز---علی-آردم-40
https://art.fidibo.com/fidibo_events/ایرانِ-امروز---علی-آردم-40
۱۹.۶K
۱۱:۵۷
جزئیات جدید از پیش نویس تفاهمنامه ۱۴ مادهای ایران و آمریکا
۱- توقف دائمی و فوری جنگ در همه جبههها از جمله لبنان.۲- تعهد آمریکا به عدم مداخله در امور داخلی ایران و احترام به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.۳- رفع کامل محاصره دریایی ظرف ۳۰ روز.۴- تعهد آمریکا به خروج نیروهایش از پیرامون ایران.۵- بازگشایی تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز با ترتیبات ایرانی.۶- تعلیق تحریمهای فروش نفت، محصولات پتروشیمی و مشتقات و دسترسی کامل ایران به منابع مالی آن.۷- لزوم ارائه طرحهای بازسازی ایران حداقل به مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار توسط آمریکا و متحدانش.۸- ۶۰ روز مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی مبتنی بر موضوعات هسته ای و لغو کامل تحریمهای اولیه، ثانویه، آمریکا و قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.۹- تکرار تعهد ایران در پیمان ان پی تی مبنی بر عدم تولید سلاح هسته ای.۱۰- در دوره مذاکرات آمریکا متعهد شده به نیروهای خود در منطقه اضافه نمیکند و تحریم جدیدی هم وضع نخواهد کرد.۱۱- آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران در دوره ۶۰ روزه مذاکرات نهایی. نیمی از این مبلغ قبل از شروع مذاکرات باید در دسترس ایران قرار گیرد.۱۲- تشکیل سازوکار نظارتی برای اجرایی کردن توافق.۱۳- توافق نامه نهایی توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به تایید میرسد.۱۴- مذاکره نهایی قبل از آزادسازی نیمی از پولهای بلوکه شده ایران، تعلیق تحریمهای نفتی ایران و رفع محاصره دریایی آغاز نمیشود و توافق نهایی صرفا در موضوع سرنوشت مواد غنی شده و غنی سازی، رفع تحریمها، برنامه بازسازی اقتصاد ایران انجام می شود و بحث درباره برنامه موشکی ایران و حمایت از گروههای مقاومت به صورت قطعی از دستور کار خارج شده است.
پینوشت:باز هم شبیه رویابافی است؛ فقط مورد ۷ کافیه برای اینکه احساس کنم واقعی نیست.
@Naghal_bashi
۱- توقف دائمی و فوری جنگ در همه جبههها از جمله لبنان.۲- تعهد آمریکا به عدم مداخله در امور داخلی ایران و احترام به حاکمیت جمهوری اسلامی ایران.۳- رفع کامل محاصره دریایی ظرف ۳۰ روز.۴- تعهد آمریکا به خروج نیروهایش از پیرامون ایران.۵- بازگشایی تنگه هرمز ظرف ۳۰ روز با ترتیبات ایرانی.۶- تعلیق تحریمهای فروش نفت، محصولات پتروشیمی و مشتقات و دسترسی کامل ایران به منابع مالی آن.۷- لزوم ارائه طرحهای بازسازی ایران حداقل به مبلغ ۳۰۰ میلیارد دلار توسط آمریکا و متحدانش.۸- ۶۰ روز مذاکره برای رسیدن به توافق نهایی مبتنی بر موضوعات هسته ای و لغو کامل تحریمهای اولیه، ثانویه، آمریکا و قطعنامههای شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.۹- تکرار تعهد ایران در پیمان ان پی تی مبنی بر عدم تولید سلاح هسته ای.۱۰- در دوره مذاکرات آمریکا متعهد شده به نیروهای خود در منطقه اضافه نمیکند و تحریم جدیدی هم وضع نخواهد کرد.۱۱- آزادسازی ۲۴ میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران در دوره ۶۰ روزه مذاکرات نهایی. نیمی از این مبلغ قبل از شروع مذاکرات باید در دسترس ایران قرار گیرد.۱۲- تشکیل سازوکار نظارتی برای اجرایی کردن توافق.۱۳- توافق نامه نهایی توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل به تایید میرسد.۱۴- مذاکره نهایی قبل از آزادسازی نیمی از پولهای بلوکه شده ایران، تعلیق تحریمهای نفتی ایران و رفع محاصره دریایی آغاز نمیشود و توافق نهایی صرفا در موضوع سرنوشت مواد غنی شده و غنی سازی، رفع تحریمها، برنامه بازسازی اقتصاد ایران انجام می شود و بحث درباره برنامه موشکی ایران و حمایت از گروههای مقاومت به صورت قطعی از دستور کار خارج شده است.
پینوشت:باز هم شبیه رویابافی است؛ فقط مورد ۷ کافیه برای اینکه احساس کنم واقعی نیست.
@Naghal_bashi
۲۴.۸K
۵:۱۴
هر کسی کو دور ماند از اصل خویشبازجوید روزگار وصل خویشمن به هر جمعیتی نالان شدمجفت بدحالان و خوشحالان شدمهر کسی از ظن خود شد یار مناز دورن من نجست اسرار من
وقتی سال ۹۸ تصمیم گرفتم صنعت دارو رو کنار بگذارم و وارد عرصه علوم انسانی بشم، فکر میکردم میتونم از این طریق کسب درآمد کنم و برای همیشه داروسازی رو کنار بگذارم. در تمام این مدت، در کنار کارهایی که بهشون علاقه داشتم، رفتن به داروخانه رو حفظ کردم تا منبع درآمدیِ مطمئنی داشته باشم.طی این مدت ۷ ساله تمام تلاشم رو کردم که بتونم درآمد مناسبی از همین فعالیتهام داشته باشم، اما شرایط اجتماعی چنین اجازهای نداد؛ یک روز اعتراضات باعث قطع شدن فعالیتها میشد، یک روز احضارهای بامورد و بیمورد، یک روز جنگ و یک روز هم قطع اینترنت.در نتیجه این ناکامیهای پیدرپی، بالاخره بعد از سالها اکراه از داشتن داروخانه، تصمیم گرفتم به این کار تن بدم و برای خودم داروخانهای داشته باشم. البته این داروخانه رو به صورت شراکتی راه انداختم و بخش عمده کارها بر عهده شریکم خواهد بود، اما راهاندازیاش طبیعتاً از من وقت بیشتری خواهد گرفت. همین موضوع باعث میشه که زمان کمتری در فضای مجازی باشم و شاید کمکم به این فکر بیفتم که فضای مجازی رو به حداقل برسونم. نمیدونم این کار رو میکنم یا نه؛ ولی این چیزیه که در این لحظه به ذهنم میرسه.فعلاً آیندهای که برای خودم میبینم ترکیبی است از کارهای جدیتر، مثل نوشتن، ترجمه و برگزاری کلاسها، و امرار معاش از طریق داروخانه و گاهی برگزاری تور یا نشستهای گفتگو.
@Naghal_bashi
وقتی سال ۹۸ تصمیم گرفتم صنعت دارو رو کنار بگذارم و وارد عرصه علوم انسانی بشم، فکر میکردم میتونم از این طریق کسب درآمد کنم و برای همیشه داروسازی رو کنار بگذارم. در تمام این مدت، در کنار کارهایی که بهشون علاقه داشتم، رفتن به داروخانه رو حفظ کردم تا منبع درآمدیِ مطمئنی داشته باشم.طی این مدت ۷ ساله تمام تلاشم رو کردم که بتونم درآمد مناسبی از همین فعالیتهام داشته باشم، اما شرایط اجتماعی چنین اجازهای نداد؛ یک روز اعتراضات باعث قطع شدن فعالیتها میشد، یک روز احضارهای بامورد و بیمورد، یک روز جنگ و یک روز هم قطع اینترنت.در نتیجه این ناکامیهای پیدرپی، بالاخره بعد از سالها اکراه از داشتن داروخانه، تصمیم گرفتم به این کار تن بدم و برای خودم داروخانهای داشته باشم. البته این داروخانه رو به صورت شراکتی راه انداختم و بخش عمده کارها بر عهده شریکم خواهد بود، اما راهاندازیاش طبیعتاً از من وقت بیشتری خواهد گرفت. همین موضوع باعث میشه که زمان کمتری در فضای مجازی باشم و شاید کمکم به این فکر بیفتم که فضای مجازی رو به حداقل برسونم. نمیدونم این کار رو میکنم یا نه؛ ولی این چیزیه که در این لحظه به ذهنم میرسه.فعلاً آیندهای که برای خودم میبینم ترکیبی است از کارهای جدیتر، مثل نوشتن، ترجمه و برگزاری کلاسها، و امرار معاش از طریق داروخانه و گاهی برگزاری تور یا نشستهای گفتگو.
@Naghal_bashi
۲۰.۴K
۱۱:۳۲
نقال باشی
ایستادن در نقطهٔ عطف تاریخ تاریخ ایران، مسیری پرفرازونشیب را طی کرده است؛ از ظهور بهعنوان یکی از قدرتهای بزرگ جهان باستان تا دورههایی از افول و شکست در برابر دشمنان. از همینرو، بخش قابلتوجهی از این تاریخ با جنگ و تقابل با قدرتهای بزرگ همراه بوده است. از دید من، میتوان به سه فراز مهم از رویاروییهای بزرگ ایران با قدرتهای زمانه اشاره کرد: ۱. ایران باستان: در دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان، ایران خود یکی از ابرقدرتهای جهان بود و در همین جایگاه با رقبای همتراز خود وارد جنگ میشد. هخامنشیان بر بابل و آشور چیره شدند تا بزرگترین امپراتوریِ تاریخ تا آن روز را شکل دهند و سپس اشکانیان و ساسانیان به هماوردی جدی برای امپراتوری روم بدل گشتند. این نبردها، در واقع رقابت میان قدرتهای بزرگ جهان کهن بودند که پیروزی و شکست بهتناوب میان طرفین تقسیم میشد. پس از آن دوران، ایران دیگر هرگز در جایگاه یک ابرقدرت قرار نگرفت. ۲. ایران در آستانهٔ عصر مدرن: پس از فروپاشی نظم باستانی و تحمل حملات اعراب، اقوام ترک و مغولان، ایران برای مدتی طولانی از صحنهٔ اصلی قدرت دور شد. با برآمدن پادشاهی صفوی، ایران بار دیگر بهعنوان یک بازیگر مهم منطقهای احیا شد و وارد رقابت با قدرتهای پیرامونی، بهویژه امپراتوری عثمانی، شد. در دوران شاه اسماعیل، شاه عباس و سپس نادرشاه، جنگهای مهمی میان ایران و عثمانی رخ داد که نشان میداد ایران نوخاسته همچنان توان مقابله با یک قدرت بزرگ را دارد. هرچند در این دوره با ورود سلاحهای گرم و تحولات فناورانه، ماهیت جنگها دگرگون شده بود، اما فاصلهٔ فناوری میان ایران و رقبایش هنوز بهحدی نرسیده بود که امکان رقابت را از میان ببرد. ۳. ایران مدرن: پس از سقوط صفویان و مرگ نادرشاه، شکاف فناورانه میان ایران و قدرتهای جهانی بهتدریج عمیقتر شد. پیامد این فاصله، کاهش توان نظامی و سیاسی ایران در برابر رقبای خارجی و تجربهٔ شکستهای سنگین بود. از دست رفتن قفقاز و هرات در دورهٔ قاجار، و سپس اشغال کشور در جنگهای جهانی اول و دوم، از مهمترین جلوههای این عقبماندگی تاریخی بهشمار میروند. با درک این پیشزمینه، میتوان گفت که امروز نیز ایران در موقعیتی قرار گرفته است که از منظر تاریخی، اهمیتی تعیینکننده دارد. ایران درگیر رویارویی با یکی از بزرگترین قدرتهای نظامی جهان است؛ قدرتی که فاصلهٔ آن با سایر بازیگران بینالمللی، چه در گذشته و چه در حال، قابلتوجه است؛ به گونهای که هیچکس را یارای مقاومت در برابر او نیست. با این حال، تداوم چندین هفته جنگ ویرانگر، نه تنها هنوز به فروپاشی یا تسلیم ایران منجر نشده است، بلکه ایران رویای تغییر نظم منطقهای و ای بسا جهانی را در سر میپرورد. در زمان نگارش این سطور، آتشبسی شکننده میان ایران و ایالات متحده برقرار است؛ آتشبسی که هر لحظه امکان فروپاشی آن وجود دارد. از اینرو، قضاوت نهایی دربارهٔ پیامدهای این تقابل، نیازمند گذر زمان است. آنچه در حال حاضر میتوان گفت، این است که ایران در آستانهٔ یکی از بزنگاههای مهم تاریخ خود قرار گرفته است؛ بزنگاهی که میتواند یا به بازتعریف جایگاه آن در نظم منطقهای و بینالمللی بینجامد، یا در امتداد روندهای پیشین، به ثبت فصلی دیگر از شکستها و محدودیتها در کارنامهٔ تاریخی آن منتهی شود. @Naghal_bashi
یادآوری این متن در این لحظه خالی از لطف نیست؛ هرچند هنوز هم برای نتیجهگیری زوده
۱۹.۴K
۷:۲۸
نقال باشی
جنگ فقط مرزها و معادلات سیاسی را تغییر نمیدهد؛ مانند آواری بر سر ما فرود میآید و همه شئون زندگیمان را دگرگون میکند. هنوز نه میدانیم فرجام این جنگ چه خواهد بود و نه میدانیم این دگرگونیها زندگی ما را به کدام سو خواهد برد. زندگی اقتصادی، روابط عاطفی، دوستیها، آیندهای که برای خودمان تصور میکنیم و حتی نگاه ما به سیاست، همگی تحت تأثیر تجربه جنگ قرار میگیرند. پرسشی که این روزها ذهن بسیاری از ما را به خود مشغول کرده این است که چگونه میخواهیم در جهان پس از جنگ زندگی کنیم؟ زندگی اجتماعی و سیاسی ما چه شکلی خواهد داشت؟ برای پاسخ به این پرسش، نخست باید مفهوم «امر سیاسی» را بهتر بشناسیم. از نگاه هانا آرنت، سیاست فقط چیزی نیست که در دولتها، انتخابات یا رسانهها جریان داشته باشد؛ سیاست بخشی از زندگی روزمره ماست و بر شیوه نگاه ما به خودمان و دیگران اثر میگذارد. اما آیا پس از تجربه جنگ نیز همچنان میتوان سیاست را چنین فهمید؟ زمانی سیاست در ایران بیش از هر چیز عرصه گفتوگو، مشارکت و کنش جمعی بود؛ اما امروز به نظر میرسد «امر سیاسی» بیش از گذشته رنگوبویی اشمیتی به خود گرفته و جهان سیاسی بیش از هر چیز از خلال تمایز میان دوست و دشمن فهمیده میشود. برای درک بهتر «ایرانِ پساجنگ»، در این نشست دو ساعته ابتدا به زبان ساده با مفهوم «امر سیاسی» و دیدگاه متفکرانی چون آرنت و اشمیت آشنا میشویم و سپس درباره این پرسش گفتوگو خواهیم کرد که در ایران پس از جنگ چگونه میتوان زیست، چگونه میتوان با دیگری مواجه شد و چگونه میتوان سیاست را فهمید و تجربه کرد. پس از آن نیز یک ساعت از برنامه به گفتوگو و پرسش و پاسخ با حاضران اختصاص خواهد داشت. برای تهیه بلیت این نشست، به سایت فیدیبو و لینک زیر مراجعه کنید. https://art.fidibo.com/fidibo_events/ایرانِ-امروز---علی-آردم-40
برای عزیزانی که میخوان برنامه جمعه رو تشریف بیارن، اطلاعاتش اینجا هست.
۱۷K
۱۷:۴۲
ایالات متحده متن رسمی یادداشت تفاهم (MoU) حاصل از توافق آخر هفته با ایران را منتشر کرد.
۱. برقراری آتشبس فوری و دائمی میان ایالات متحده، ایران و متحدان آنها در تمامی جبههها، از جمله لبنان؛ دو طرف متعهد میشوند از هرگونه اقدام نظامی در آینده خودداری کرده و حاکمیت لبنان را تضمین کنند.
۲. احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، همراه با عدم مداخله در امور داخلی طرف مقابل.
۳. توافق نهایی باید ظرف ۶۰ روز حاصل شود و در صورت رضایت متقابل قابل تمدید خواهد بود.
۴. ایالات متحده محاصره دریایی را فوراً آغاز به رفع کرده و ظرف ۳۰ روز بهطور کامل آن را لغو خواهد کرد؛ ایران نیز بهتدریج کشتیرانی را از سر خواهد گرفت. همچنین آمریکا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی نیروهای خود را از مناطق مجاور خارج خواهد کرد.
۵. ایران به مدت ۶۰ روز عبور و مرور آزاد و ایمن کشتیهای تجاری میان خلیج فارس و دریای عمان را تضمین میکند و پس از پاکسازی مینها و رفع موانع، حداکثر ظرف ۳۰ روز تردد کامل دریایی از سر گرفته خواهد شد.
۶. ایران و عمان درباره نظام حکمرانی آینده و ترتیبات دریایی تنگه هرمز، با مشورت کشورهای منطقه و در چارچوب حقوق بینالملل، گفتوگو خواهند کرد.
۷. ایالات متحده و شرکای منطقهای آن یک برنامه توسعه اقتصادی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری برای ایران ایجاد خواهند کرد و جزئیات اجرایی آن ظرف ۶۰ روز مورد توافق قرار گرفته و همه مجوزهای لازم صادر خواهد شد.
۸. تمامی تحریمهای اعمالشده علیه ایران بر اساس یک جدول زمانی مورد توافق لغو خواهند شد؛ از جمله تحریمهای سازمان ملل، آژانس بینالمللی انرژی اتمی، تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکا. رفع تحریمها یکی از اولویتهای اصلی مذاکرات خواهد بود.
۹. ایران بار دیگر تأکید میکند که به دنبال توسعه سلاح هستهای نخواهد رفت. درباره ذخایر اورانیوم غنیشده نیز سازوکاری مورد توافق دو طرف اتخاذ خواهد شد که حداقل شامل رقیقسازی در محل تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. موضوع غنیسازی آینده و نیازهای هستهای ایران در توافق نهایی تعیین تکلیف خواهد شد.
۱۰. تا زمان دستیابی به توافق نهایی، وضعیت موجود حفظ میشود: ایران برنامه هستهای خود را در وضعیت فعلی منجمد میکند و آمریکا نیز هیچ تحریم جدیدی اعمال نکرده و نیروی اضافی به منطقه اعزام نخواهد کرد.
۱۱. آمریکا فوراً معافیتهای تحریمی برای صادرات نفت، فرآوردههای نفتی، مشتقات آنها و تمامی خدمات مرتبط بانکی، بیمهای، کشتیرانی و تجاری ایران صادر خواهد کرد.
۱۲. داراییهای مسدودشده ایران بر اساس سازوکارهای مورد توافق در دسترس قرار خواهند گرفت و استفاده کامل از آنها با مجوز بانک مرکزی ایران و پشتیبانی همه مجوزها و مجوزهای لازم آمریکا امکانپذیر خواهد شد.
۱۳. یک سازوکار مشترک برای اجرا و نظارت بر پایبندی طرفین به این یادداشت تفاهم و هر توافق نهایی آینده ایجاد خواهد شد.
مذاکرات درباره توافق نهایی پس از آغاز اجرای بندهای کلیدی این یادداشت تفاهم ادامه خواهد یافت و توافق نهایی نیز از طریق یک قطعنامه الزامآور شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب خواهد رسید.
@Naghal_bashi
۱. برقراری آتشبس فوری و دائمی میان ایالات متحده، ایران و متحدان آنها در تمامی جبههها، از جمله لبنان؛ دو طرف متعهد میشوند از هرگونه اقدام نظامی در آینده خودداری کرده و حاکمیت لبنان را تضمین کنند.
۲. احترام متقابل به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر، همراه با عدم مداخله در امور داخلی طرف مقابل.
۳. توافق نهایی باید ظرف ۶۰ روز حاصل شود و در صورت رضایت متقابل قابل تمدید خواهد بود.
۴. ایالات متحده محاصره دریایی را فوراً آغاز به رفع کرده و ظرف ۳۰ روز بهطور کامل آن را لغو خواهد کرد؛ ایران نیز بهتدریج کشتیرانی را از سر خواهد گرفت. همچنین آمریکا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی نیروهای خود را از مناطق مجاور خارج خواهد کرد.
۵. ایران به مدت ۶۰ روز عبور و مرور آزاد و ایمن کشتیهای تجاری میان خلیج فارس و دریای عمان را تضمین میکند و پس از پاکسازی مینها و رفع موانع، حداکثر ظرف ۳۰ روز تردد کامل دریایی از سر گرفته خواهد شد.
۶. ایران و عمان درباره نظام حکمرانی آینده و ترتیبات دریایی تنگه هرمز، با مشورت کشورهای منطقه و در چارچوب حقوق بینالملل، گفتوگو خواهند کرد.
۷. ایالات متحده و شرکای منطقهای آن یک برنامه توسعه اقتصادی بیش از ۳۰۰ میلیارد دلاری برای ایران ایجاد خواهند کرد و جزئیات اجرایی آن ظرف ۶۰ روز مورد توافق قرار گرفته و همه مجوزهای لازم صادر خواهد شد.
۸. تمامی تحریمهای اعمالشده علیه ایران بر اساس یک جدول زمانی مورد توافق لغو خواهند شد؛ از جمله تحریمهای سازمان ملل، آژانس بینالمللی انرژی اتمی، تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکا. رفع تحریمها یکی از اولویتهای اصلی مذاکرات خواهد بود.
۹. ایران بار دیگر تأکید میکند که به دنبال توسعه سلاح هستهای نخواهد رفت. درباره ذخایر اورانیوم غنیشده نیز سازوکاری مورد توافق دو طرف اتخاذ خواهد شد که حداقل شامل رقیقسازی در محل تحت نظارت آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. موضوع غنیسازی آینده و نیازهای هستهای ایران در توافق نهایی تعیین تکلیف خواهد شد.
۱۰. تا زمان دستیابی به توافق نهایی، وضعیت موجود حفظ میشود: ایران برنامه هستهای خود را در وضعیت فعلی منجمد میکند و آمریکا نیز هیچ تحریم جدیدی اعمال نکرده و نیروی اضافی به منطقه اعزام نخواهد کرد.
۱۱. آمریکا فوراً معافیتهای تحریمی برای صادرات نفت، فرآوردههای نفتی، مشتقات آنها و تمامی خدمات مرتبط بانکی، بیمهای، کشتیرانی و تجاری ایران صادر خواهد کرد.
۱۲. داراییهای مسدودشده ایران بر اساس سازوکارهای مورد توافق در دسترس قرار خواهند گرفت و استفاده کامل از آنها با مجوز بانک مرکزی ایران و پشتیبانی همه مجوزها و مجوزهای لازم آمریکا امکانپذیر خواهد شد.
۱۳. یک سازوکار مشترک برای اجرا و نظارت بر پایبندی طرفین به این یادداشت تفاهم و هر توافق نهایی آینده ایجاد خواهد شد.
مذاکرات درباره توافق نهایی پس از آغاز اجرای بندهای کلیدی این یادداشت تفاهم ادامه خواهد یافت و توافق نهایی نیز از طریق یک قطعنامه الزامآور شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب خواهد رسید.
@Naghal_bashi
۱۴.۹K
۱۸:۳۲