سوره مبارکه يوسف، آیه ۱۵ بسم الله الرحمن الرحیم
فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُون
پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در چاه بگذارند و به او وحى كرديم (یوسف ) كه قطعاً آنان را از اين كارشان -در حالى كه نمىدانند- با خبر خواهى كرد.
فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُون
پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در چاه بگذارند و به او وحى كرديم (یوسف ) كه قطعاً آنان را از اين كارشان -در حالى كه نمىدانند- با خبر خواهى كرد.
۲۶
۶:۰۶
قرآن یعنی خواندنی
سوره مبارکه يوسف، آیه ۱۵ بسم الله الرحمن الرحیم فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُون پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در چاه بگذارند و به او وحى كرديم (یوسف ) كه قطعاً آنان را از اين كارشان -در حالى كه نمىدانند- با خبر خواهى كرد.
اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم بنده خدا در جست و جوی آیات الهی در همه عالم مسیر خود را پیدا می کند اگر دل را آلوده به دنیا نکرده باشد و در مسیر زندگی اگر همه عالم در مقابلش باشند و او را آزار دهند و او را به اجبار و نه میلش ته چاهی اندازند خدای رحمان بنده تنهایش را همراهی خواهد کرد و او بنده اش را بس است که الله همراهی کننده صبرکنندگان است و خودش بنده اش را از ته چاه بیرون می آورد و باز دوباره دنیا برایش زندان می خواهد و باز خداوند او را در تنهایی ها همراهی می کند و او را بر مسند اداره جامعه قرار می دهد. ربوبیت الله همیشگی است و همراهی کننده بنده این بنده است که باید چشم دل باز کند و آن را انتخاب کند که الله راضی است و نه غیر از او.ان شاالله از این آیات روشنگر فهمی حاصل کنیم تا ما هم بر خلاف سنت جامعه تنها در مسیر رضایت خدا بندگی اش را کنیم و در مسیر گذر از این دنیا در همه سختی ها بدانیم که الله با جمیع اسما یعنی خالق، رب ، رحمان ، رحیم ، رزاق، غفور، کریم و... همراهی می کند ما را اگر به حق پایبند باشیم و در این راه حق صبر پیشه کنیم. چه نعمتی بالاتر از همراهی الله با بنده کوچک و ناچیزش پس همه عالم سختی ات را برایم برسان چون فرصتی است برای تنها شدن و خالصانه خدا را یافتن و همراهی اش را چشیدن و الحمدلله برای این فرصت و چشیدن این لذت که جز او را نداریم.
۲۶
۶:۰۷
قرآن یعنی خواندنی
سوره مبارکه يوسف، آیه ۱۵ بسم الله الرحمن الرحیم فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُون پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در چاه بگذارند و به او وحى كرديم (یوسف ) كه قطعاً آنان را از اين كارشان -در حالى كه نمىدانند- با خبر خواهى كرد.
اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم یادگرفتیم که هیچ کسی را نباید خلاف میلش مجبور به کاری کرد حتی یک کودک هم حق انتخاب دارد و مختار است. نکته دیگر این که حق ثابت است و صرف این که جماعتی یک انتخاب را دارند آن گزینه لزوماً درست نیست. ممکن است قومی آلوده گناهی شده باشند و در نظر ایشان عملی درست باشد در حالیکه فرد خداپرست میبیند که خدا رضایتش چیست. چه قوم ها که همگی در گناهی اتفاق نظر داشتند و اصرار کردند و همگی از بین رفتند به خواست خداوند. فرد موحد و خدا جو تنها رضای خدا را می خواهد و در سنن جامعه حل نمیشود همین است که رسولان و انبیا از نظر مردم زمان خود مجنون به نظر می آمدند چون خلاف دیگران عمل می کردند و نظر خود را داشتند و دنباله رو غلط ها نبودند. جناب یوسف در زمان خود غلطی که دیگران به آن آلوده بودند و در جامعه ایشان قبیح نبود را نپذیرفت در آن جامعه زن شوهر دار ایرادی نداشت با مردی دیگر رابطه داشته باشد ولی جناب یوسف از این غلط امتناع کردند تا خدا راضی باشد. در زمان ابراهیم س رسول بزرگ خدا قبل از رسالت ایشان مردمان زمان با پرستی می کردند و ایشان تنها و یک تنه به دنبال مسیر هدایت خدا رفتند و با شکنی کردند و در این مسیر به رسالت رسیدند. در زمان جناب نوح همه مردم مغرور فن آوری زمان بودند و جناب نوح به داشته های بشری مغرور نبودند و عبد الله بودند و در نهایت خدا ایشان را هدایت فرمودند به مسیر مستقیم بندگی خود و همگان با همه فن آوری پیش رفته خود در زیر آب مدفون شدند و جناب نوح با کشتی دست ساخته نجات یافتند. باید بدانیم که خداوند گروه مسلمان تسلیم شده را به درستی هدایت خواهد کرد و ایشان را از غلط ها نجات خواهد داد و دنباله رو ها به غلطی که همگی در آن متفق هستند آسیب خواهند دید.
الهی و ربی اهدنا الصراط المستقیم
الهی و ربی اهدنا الصراط المستقیم
۲۴
۸:۰۲
قرآن یعنی خواندنی
سوره مبارکه يوسف، آیه ۱۵ بسم الله الرحمن الرحیم فَلَمَّا ذَهَبُوا بِهِ وَأَجْمَعُوا أَن يَجْعَلُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُم بِأَمْرِهِمْ هَٰذَا وَهُمْ لَا يَشْعُرُون پس وقتى او را بردند و همداستان شدند تا او را در چاه بگذارند و به او وحى كرديم (یوسف ) كه قطعاً آنان را از اين كارشان -در حالى كه نمىدانند- با خبر خواهى كرد.
اعوذو بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم مومنان از این قرآن خواندنی مداوا می آموزند تا در این دنیا فرصت بهتر زندگی کردن را داشته باشند. یادگرفتیم که اجبار کردن و زور برای دیگران غلط است و همچنین نباید اجازه دهیم اختیارمان را دیگران به اجبار و زور از ما سلب کنند. در جامعه کفر دروغ امری بدیهی است چرا که فرد هرچه به سمت کفر می رود باور و ایمان به الله رزاق ندارد و همچنین به قیامت و روز پاسخ دهی باور ندارد پس با دروغ برای دنیای خود منافع بیشتری است در حالیکه خداست که رزق می رساند و خودش آن را برکت می دهد و افزایش می دهد مومن به خدا نیاز به غیر خدا ندارد که برای منافع بیشتر برای الهه ای غیر الله تلاش کند.
اگر ندای ایمان شنیدیم و در مسیر هدایت و ایمان گفتیم که ایمان آورده ایم مدام باید از کفر حذر کنیم و از دروغ بر حذر باشیم.
دروغ برای فروش کالا و خدمات که گناهی است بزرگ و مصداق کم فروشی چون کیفیت و کمیتی از کالا و خدمت خود عنوان می کنیم که واقعی نبوده و کمتر از واقعیت است.
اما صداقت و درستی است که در دل مومنان دیگر اثر می کند و اتفاقا مشتریان مومن بیشتری جذب خواهند شد و باید بدانیم که خدا جز خیر برایمان نمیخواهد.
در مورد ازدواج خیلی ها قبل ازدواج در تلاش برای پوشاندن ضعف ها هستند و نمی خواهند با واقعیت خود دیگران ایشان را بشناسند و تلاش بر مخفی کاری دارند و بعد در زندگی باعث مشکلات و جدایی خواهد شد آن دروغگویی.گاهی افرادی هستند می خواهند دروغ نگویند ولی با کلام ناقص خود باعث ایجاد برداشتی دیگر می شوند ولی خداست آگاه به درون ها و همه امور را خود ربوبیت می کند و حقیقت را برملا خواهد کرد. کافی است تنها او را راضی نماییم و نه دیگران و نه نفس خود.
الهی اهدنا الصراط المستقیم
اگر ندای ایمان شنیدیم و در مسیر هدایت و ایمان گفتیم که ایمان آورده ایم مدام باید از کفر حذر کنیم و از دروغ بر حذر باشیم.
دروغ برای فروش کالا و خدمات که گناهی است بزرگ و مصداق کم فروشی چون کیفیت و کمیتی از کالا و خدمت خود عنوان می کنیم که واقعی نبوده و کمتر از واقعیت است.
اما صداقت و درستی است که در دل مومنان دیگر اثر می کند و اتفاقا مشتریان مومن بیشتری جذب خواهند شد و باید بدانیم که خدا جز خیر برایمان نمیخواهد.
در مورد ازدواج خیلی ها قبل ازدواج در تلاش برای پوشاندن ضعف ها هستند و نمی خواهند با واقعیت خود دیگران ایشان را بشناسند و تلاش بر مخفی کاری دارند و بعد در زندگی باعث مشکلات و جدایی خواهد شد آن دروغگویی.گاهی افرادی هستند می خواهند دروغ نگویند ولی با کلام ناقص خود باعث ایجاد برداشتی دیگر می شوند ولی خداست آگاه به درون ها و همه امور را خود ربوبیت می کند و حقیقت را برملا خواهد کرد. کافی است تنها او را راضی نماییم و نه دیگران و نه نفس خود.
الهی اهدنا الصراط المستقیم
۳۴
۱۹:۲۸
سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۸۷
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذْ أَخَذَ اللهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَـــــــــــــــو هنگامى را كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب داده شده، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان نماييد و كتمانش مكنيد. پس، آن را پشت سر خود انداختند و در برابر آن، بهايى ناچيز به دست آوردند، و چه بد معاملهاى كردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَإِذْ أَخَذَ اللهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُونَـــــــــــــــو هنگامى را كه خداوند از كسانى كه به آنان كتاب داده شده، پيمان گرفت كه حتماً بايد آن را براى مردم بيان نماييد و كتمانش مكنيد. پس، آن را پشت سر خود انداختند و در برابر آن، بهايى ناچيز به دست آوردند، و چه بد معاملهاى كردند.
۳۷
۳:۴۸
سوره مبارکه الروم، آیات۴۲ الی ۴۵
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُهُم مُّشْرِكِينَـــــــــــــــبگو: در زمين بگرديد و بنگريد فرجام كسانى كه قبلا بوده بيشترشان مشرك بودند چگونه بوده است.( ۴۲)فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللهِ ۖ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَـــــــــــــــپس به سوى اين دين پايدار روى بياور، پيش از آنكه روزى ازجانب خدا فرا رسد كه برگشت ناپذير باشد، و در آن روز (مردم) دسته دسته مىشوند.( ۴۳)مَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنفُسِهِمْ يَمْهَدُونَـــــــــــــــهر كه كفر ورزد، كفرش به زيان اوست، و كسانى كه كار شايسته كنند، به سود خودشان آماده مىكنند.( ۴۴)لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَـــــــــــــــتا (خدا) كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، به فضل خويش پاداش دهد، كه او كافران را دوست نمىدارد.( ۴۵)
بسم الله الرحمن الرحیم
قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلُ ۚ كَانَ أَكْثَرُهُم مُّشْرِكِينَـــــــــــــــبگو: در زمين بگرديد و بنگريد فرجام كسانى كه قبلا بوده بيشترشان مشرك بودند چگونه بوده است.( ۴۲)فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ يَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللهِ ۖ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَـــــــــــــــپس به سوى اين دين پايدار روى بياور، پيش از آنكه روزى ازجانب خدا فرا رسد كه برگشت ناپذير باشد، و در آن روز (مردم) دسته دسته مىشوند.( ۴۳)مَن كَفَرَ فَعَلَيْهِ كُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنفُسِهِمْ يَمْهَدُونَـــــــــــــــهر كه كفر ورزد، كفرش به زيان اوست، و كسانى كه كار شايسته كنند، به سود خودشان آماده مىكنند.( ۴۴)لِيَجْزِيَ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَـــــــــــــــتا (خدا) كسانى را كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند، به فضل خويش پاداش دهد، كه او كافران را دوست نمىدارد.( ۴۵)
۲۵
۶:۱۵
...
۱۷
۷:۴۲
...
۱۷
۷:۴۲
سوره مبارکه الروم، آیه ۲۵
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَـــــــــــــــو از نشانههاى او اين است كه آسمان و زمين به فرمانش برپايند؛ پس چون شما را با يك بار خواندن فرا خوانَد، بناگاه (از گورها) خارج مىشويد.
بسم الله الرحمن الرحیم
وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَـــــــــــــــو از نشانههاى او اين است كه آسمان و زمين به فرمانش برپايند؛ پس چون شما را با يك بار خواندن فرا خوانَد، بناگاه (از گورها) خارج مىشويد.
۱۸
۷:۴۲
قرآن یعنی خواندنی
سوره مبارکه الروم، آیه ۲۵ بسم الله الرحمن الرحیم وَمِنْ آيَاتِهِ أَن تَقُومَ السَّمَاءُ وَالْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ۚ ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ ـــــــــــــــ و از نشانههاى او اين است كه آسمان و زمين به فرمانش برپايند؛ پس چون شما را با يك بار خواندن فرا خوانَد، بناگاه (از گورها) خارج مىشويد.
اعوذوبالله من الشیطان الرجیمبسم الله الرحمن الرحیمبه اسم الله که رحمانیتش بر عرش عالم مستولی است یعنی بر همه مخلوقات رحمان است و او رحمانی رحیم است بر بنده ای که ندای ایمان را شنید و گفت که ایمان آوردم.یک آیه قرآن و این همه مفاهیم عمیق از آن که من بی تقوا از فهم این چنینی قرآن عاجز هستم ولی خدای بلند مرتبه از فضل خود این همه نکات را به گوش ما می رساند تا فهمی ایجاد شود ان شا الله و عمر را به غفلت نگذرانیم پس الحمدلله رب العالمین.چه کسی می توانست جز الله خالق این عالم باشد؟ چه کسی این آسمان ها و زمین را به امرش خلق نمود؟ جز الله که احد است و او از مخلوقات مجزا است و نه می زاید و نه متولد شده است چه کسی امر کرد تا این عالم برپا شود و این زمین و آسمان های برافراشته بر آن بدون هیچ ستونی برپاشود جز الله؟ الله خالق و رب آسمان ها و زمین که یعنی خالق همه خلقت. پس باید اول به توحید برسیم با توجه به آیات موجود در عالم و بعد بدانیم که هم اویی که خدای یکتاست ما را از همین زمین به قیامت دوباره خارج خواهد کرد. پس حیات و مرگ ما همین جاست در این زمین و زمانی که همه عالم هم به هم بپیچد ما از همین زمین برانگیخته خواهیم شد به عالم دیگر پس چه ابلهند آنان که به دنبال جایی دیگر از دنیا برای حیات می گردند و چه بی خبرند از اخبار عالم و کار عبث و بی نتیجه انجام میدهند در این جست و جو ها. یادگرفتیم که در حیات بعدی دیگر زایش و مرگی وجود ندارد. یعنی اگر درختی در بهشت دیدی برایش مرگ و خزانی نیست برای بهشتیان هم مرگی وجود ندارد حتی پیری و زوالی هم وجود ندارد پس آن جسم و کالبد در بهترین وضع خود است و جهنمیان در همان چهره ای که خود را در زمین می دیدند مثلا فرعون به چهره تفرعونی خود.در این عالم محل زایش و رشد و کمال است. دانه ای در دل خاک زنده می شود و رشد می کند و گیاهی تنومند می شود و انسان هم به شکل نوزاد متولد می شود و شروع به رشد جسمی و رشد فهمی می نماید. حال در این فرصت رشد آیا بهره می بریم یا معطوف و مانوس به دنیا می شویم؟ خوشا به حال آنان که از این فرصت برای کسب فهم از خدای خود عمر می گذرانن و بدا به حال آنان که اندوختن علم را گم کرده اند و به اندوختن خاک پرداخته اند که هیچ جز فهم و تقوا همراه خود نخواهیم برد در کوله بار سفرمان به عالم آخرت. آن که در این عالم به دست درازی و دزدی عمر گذرانده جز آتش برای خود نمی برد. مثلا ترامپ دزد نفت با خود چه چیزی به آخرت می برد جز آتشی برای خود.ما با صدایی دوباره سر از خاک بیرون خوهیم کرد و در زندگی جاوید یا از بهشتیان متنعم خواهیم بود یا از جهنمیان معذب در آتش برای همیشه خواهیم زیست. آیا به معاد ایمان نمی آوریم؟ الله خالقمان که این عالم را برپاداشته است اجازه ی آن را نخواهد داد که این عالم به دست یک دیوانه ی نادان خود بزرگ بین از بین برود و سلاح اتمی ای استفاده شود پیش از این که خودش ما را از این عالم ببرد. همین است که باورمندان به خدا و قیامت فریب ترعیب مستکبران عالم را نمی خورند و سروقامتانه در مقابل ظالمان می ایستند چون خداوند را که خالق و بر پا کننده عالم است موثر می دانند ولی بشر ظالم امروز به بالاترین حد ظلم خود رسیده است و گویی ظهور منجی نزدیک است با این حد از توحش بشر. ان شا الله که تا فرصت داریم غافل نباشیم و به آیات عالم به درستی بنگریم تا فهمی حاصل شود و ایمانی بیشتر کسب کنیم به خدای یکتا و همچنین در فرصت زندگی عمل اصلاحی انجام دهیم و در مقابل زورگویان ایستادگی کنیم که خدا همراه با باورمندان به خودش است. خودش نجات می دهد جاهلان را از نادانی، مظلومان را از تعدی ظالمان که طبس و واقعه عصر حاضر در اصفهان و اهرم تنگه هرمز مگر چیزی جز رحمت و یاری خدا بود؟ آیا در گروه مومنان هستیم و یا ظالمان و یا گمراهان؟ ان شا الله فهم یابیم و نعمت بین باشیم.
۲۳
۷:۴۳