بله | کانال هسته تخصصی سلیم
عکس پروفایل هسته تخصصی سلیمه

هسته تخصصی سلیم

۱۸۹عضو
هسته تخصصی سلیم
خلاصه_سیاستی_ارتقای_مدیریت_بحران_بیمارستانی_استان_گلستان.pdf
.undefined*یادداشت سیاستی - پرونده ویژه :مدیریت بحران سلامت در جنگ

undefined*اتاق فکر جنگ،مغز منفصل ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی

ارزیابی‌های اخیر از نظام مدیریت بحران دانشگاه های علوم پزشکی نشان می‌دهد که یکی از آسیب‌های کلیدی،*فقدان تفکر راهبردی منسجم* و نبود سازوکار چابک برای تولید و تحلیل شواهد است. این دو ضعف موجب می‌شود ستاد بحران در شرایط حساس، به‌ویژه در موقعیت‌های جنگی، با تأخیر در تصمیم‌گیری مواجه گردد. تجربه‌های گذشته نیز نشان داده‌اند که در بحران‌های تمام‌عیار، سرعت و کیفیت تصمیم‌گیری، عامل تعیین‌کننده بقا و اثربخشی است.متاسفانه ساختارهای رسمی ستاد بحران به‌طور طبیعی درگیر سلسله‌مراتب اداری، فرآیندهای زمان‌بر و محدودیت‌های اجرایی هستند. در چنین شرایطی، جمع‌آوری داده‌ها، تحلیل موقعیت و طراحی سناریوها به کندی پیش می‌رود. نتیجه آن، تصمیم‌هایی است که یا دیر اتخاذ می‌شوند یا مبتنی بر شواهد ناکافی هستند؛ و این خود می‌تواند کارآمدی کل نظام آمادگی و پاسخ به بحران را زیر سؤال ببرد.
باید دانست که مدیریت بحران امروز دیگر صرفاً واکنش به رخدادها نیست، بلکه نیازمند آینده‌نگری، سرعت در تولید شواهد و تصمیم‌سازی مبتنی بر تحلیل‌های میان‌رشته‌ای است. برای تحقق این هدف، باید نهادی در کنار ستاد بحران قرار گیرد که فارغ از محدودیت‌های بروکراتیک، بتواند به‌صورت مستقل، سریع و تخصصی خلأهای دانشی و تحلیلی را پر کند.
undefinedدر پاسخ به این نیاز، پیشنهاد می‌شود «اتاق فکر جنگ» به‌عنوان یک بازوی مشورتی و چابک، ذیل اندیشگاه سلامت دانشگاه ایجاد گردد. این اتاق فکر می‌تواند:undefinedمسائل کلیدی مدیریت بحران در دانشگاه را شناسایی و اولویت‌بندی نمایند.undefinedبسته‌های سیاستی و توصیه‌های قابل‌اجرا برای ستاد بحران را طراحی نماید.undefinedبا گردآوری و تحلیل سریع داده‌ها، پشتوانه تصمیم‌های کلیدی ستاد بحران باشد؛undefinedبا رویکرد آینده‌نگر، سناریوهای محتمل و پیامدهای آن‌ها را شناسایی کند؛undefinedاز ظرفیت نخبگان حوزه سلامت برای طراحی راه‌حل‌های چندبعدی استفاده نماید؛
undefined*جمع‌بندی:* به‌بیان ساده، ستاد بحران برای واکنش سریع به شرایط غیرقابل پیش‌بینی نیازمند یک «مغز دوم» است. اتاق فکر جنگ می‌تواند این نقش را ایفا کند: نهادی چابک، مستقل و آینده‌نگر که شواهد را به سرعت گردآوری کرده و آن‌ها را به توصیه‌های سیاستی قابل‌اجرا تبدیل می‌کند. استقرار چنین ساختاری نه‌تنها توان تصمیم‌گیری دانشگاه را ارتقا می‌دهد بلکه تاب‌آوری نظام سلامت در مواجهه با بحران‌ها و شرایط جنگی را به‌طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

۱۶:۴۰

هسته تخصصی سلیم
خلاصه_سیاستی_ارتقای_مدیریت_بحران_بیمارستانی_استان_گلستان.pdf
🩺 پرونده ویژه سلامت در جنگ – یادداشت سیاستی
undefined تقویت نظام پژوهش مسئله محور مبتنی بر نیازهای شرایط جنگی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان
با توجه به تغییر الگوهای نبرد و ظهور جنگ‌های نوین فناورمحور ، نوع تهدیدات مؤثر بر نظام سلامت نیز به‌شکل معناداری دستخوش تغییر شده است. یکی از چالش‌های محوری در آمادگی نظام سلامت برای مدیریت بحران، نبود دانش کاربردی و انطباق‌یافته با واقعیت‌های جنگ‌های نوین است.بسیاری از الگوهای مدیریتی موجود بر اساس سناریوهای سنتی طراحی شده‌اند و در مواجهه با تهدیدات نوین ایران کارآمدی لازم را ندارند.این خلأ منجر به کاهش اثربخشی پاسخ سلامت در بحران‌ها و افت تاب‌آوری سیستم می‌شود.بنابراین، توسعه سیاست‌ها و ساختارهای تاب‌آور نیازمند پژوهش‌های مسئله‌محور، میدانی و کاربردی است.اگر پژوهش‌ها متناسب با تهدیدات جدید توسعه نیابند، مدیریت بحران سلامت با ریسک ناکارآمدی و غافلگیری شدید روبه‌رو خواهد شد.
undefined راهکار کلیدی: تقویت نظام پژوهش برای تولید شواهد علمی و هدایت پژوهش‌های دانشگاهی به سمت پاسخ‌گویی به نیازهای عملیاتی نظام سلامت در شرایط بحرانی
undefined پیشنهادات سیاستی:
undefined undefined ایجاد بانک اولویت‌های پژوهشی
در حوزه مدیریت بحران سلامت با تمرکز بر مسائل واقعی
معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سازمان مدیریت بحران استان، شورای پدافند غیرعامل و انتشار RFP اولویت‌ها.

undefined undefined به‌روزرسانی فراخوان طرح پژوهش‌های کاربردی و اثرگذار با تمرکز بر اولویت های پژوهشی مدیریت بحران سلامت.
undefined undefined ایجاد یک فرآیند سریع و ویژه برای بررسی و تصویب طرح‌های پژوهشی اولویت‌دار حوزه مدیریت بحران سلامت در اسرع وقت
undefined undefined آموزش و توانمندسازی اعضای هیئت علمی و پژوهشگران برای انجام پژوهش‌های مسئله‌محور و تولید اسناد سیاستی اثرگذار
undefined undefined برگزاری رویداد پژوهشی رقابتی RFP محورو ایجاد فضاهای نوآورانه پژوهشی با تمرکز بر اولویت‌های مدیریت بحران سلامت
undefined undefined تخصیص گرنت و اعتبارات ویژه برای پژوهش‌های اولویت‌دار در حوزه مدیریت بحران سلامت.
undefined undefined بهره‌گیری از طرح‌ها، تسهیلات و امتیازات بنیاد نخبگان در حوزه پژوهش مسئله محور از قبیل طرح شهید احمدی روشن
undefined undefined تشکیل حداقل یک هسته پژوهشی با محوریت اساتید حوزه سلامت در حوادث و بلایا
undefined نتیجه‌گیری:با اجرای این پیشنهادات،می‌توان ظرفیت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان را به سمت نیازهای واقعی سلامت در شرایط جنگ و بحران هدایت کرد،فضای علمی و دانشگاهی کشور را با شرایط جنگی درگیر کرده و تاب‌آوری نظام سلامت را افزایش داد.

۱۱:۳۴

بازارسال شده از KHAMENEI.IR
thumbnail
undefined عزیزِ غریب
undefinedرهبر انقلاب:این روزها متعلق به امام عسگری (سلام‌اللّه علیه) است، که میتواند الگوی همه‌ی مؤمنان، بخصوص جوانان باشد. این امامی که موافقان، شیعیان، مخالفان، غیر معتقدان، همه، شهادت دادند و اعتراف کردند به فضل او، به علم او، به تقوای او، به طهارت او، به عصمت او، به شجاعت او در مقابل دشمنان، به صبر و استقامت او در برابر سختیها، این انسان بزرگ، این شخصیت باشکوه، وقتی به شهادت رسید، فقط بیست و هشت سال داشت.۱۳۹۰/۱۲/۱۰
undefinedفرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه‌السلام تسلیت باد
undefined Farsi.Khamenei.ir

۱۹:۴۸

thumbnail
🩺 پرونده ویژه سلامت در جنگ – یادداشت سیاستی
undefined چرا برنامه ها و دستور العمل های مدیریت بحران بیمارستانی به مرحله اجرا نمیرسند؟ (1)
undefined مقدمه و بیان مسئله:مدیریت بحران در بیمارستان‌ها از ارکان حیاتی برای تداوم خدمات درمانی و کاهش تلفات وخسارات در شرایط اضطراری از جمله جنگ میباشد.*وجود اسناد بالادستی، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های متنوع در حوزه مدیریت بحران سلامت* ،یکی از لوازم ضروری برای سازمان‌دهی اقدامات در سطوح مختلف راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی است. این اسناد می‌توانند چارچوبی برای هماهنگی بین بخشی و استفاده بهینه از منابع فراهم آورند. با این حال،*صرف تدوین این اسناد کافی نیست* ؛ آنچه اهمیت دارد اجرای مؤثر و یکپارچه آن‌ها در بستر واقعی بیمارستان است.شواهد علمی،بررسی‌های میدانی و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که با وجود تعدد و تنوع اسناد و دستورالعمل‌ها در زمینه مدیریت بحران، بسیاری از این اسناد و برنامه ها در عمل به مرحله اجرا نمی‌رسند. این شکاف، توانایی بیمارستان‌ها برای واکنش سریع و هماهنگ را به‌شدت تضعیف کرده و منجر به اتلاف منابع می‌شود.*یکی از علل اساسی این مسئله؛تعدد، پراکندگی و فقدان انسجام ساختاری میان اسناد موجود است.* در چنین شرایطی، مدیران میانی و مسئولان صفی که نقش کلیدی در اجرا دارند، با سردرگمی و ابهام مواجه می‌شوند. پیامد این وضعیت؛کندی فرآیند تصمیم‌گیری و پاسخ، ناهماهنگی میان واحدهای مختلف بیمارستانی و کاهش کارایی میباشد.
undefined پیشنهاد سیاستی:در این راستا پیشنهاد میشود که نقشه راه جامع مدیریت بحران بیمارستان‌ها بر اساس ساده‌سازی و یکپارچه سازی اسناد بالادستی و برنامه‌های راهبردی نظام سلامت در حوزه آمادگی و پاسخ به حوادث و بلایا ،تدوین و توسط ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی گلستان به واحدهای تابعه ابلاغ گردد. این نقشه راه قابلیت استفاده برای طراحی ساختارهای نظارتی، سیاست‌گذاری و راهبری عملیاتی را در حوزه مدیریت بحران نظام سلامت فراهم می‌سازد و موجب انسجام راهبردی، ایجاد وحدت رویه و تسهیل پایش و پیگیری اجرای برنامه‌ها خواهد شد.در این جهت،*معاونت اندیشه ورزی* مرکز مطالعات راهبردی سلیم از طریق روش تحلیل محتوای سیستماتیک و با بررسی هم‌پوشانی‌ها، شکاف‌ها و الزامات اجرایی اسناد بالادستی ،نقشه راه جامع مدیریت بحران بیمارستان ها آماده نموده است.این نقشه راه پیشنهادی یک چارچوب کلان و قابل پیاده‌سازی متناسب با بوم و ظرفیت‌های استانی (با تمرکز بر استان گلستان) را ارائه میکند.
undefined*نقشه راه پیشنهادی:*1.ارزیابی مخاطرات،اولویت بندی و تدوین سناریوهای محتمل 2.تعیین آستانه آمادگی بیمارستان برای هر یک از سناریوهای محتمل 3.محاسبه میزان تقاضای خدمات درمانی در سه بعد پیش بیمارستانی،اورژانس بیمارستانی،بخش های تخصصی بیمارستانی4.محاسبه ظرفیت لازم برای پاسخ در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 5.محاسبه ظرفیت موجود در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 6.محاسبه فراظرفیت برای پاسخ در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 7.تدوین برنامه جامع مدیریت بحران بر اساس برآوردهای انجام شده از جمله:برنامه هشدار اولیه و سریع،برنامه فعال سازی سامانه فرماندهی (HICS)،برنامه مدیریت تریاژ بحران،برنامه افزایش ظرفیت جذبی و بافری نیروی انسانی،دارو-تجهیزات و فضای فیزیکی،برنامه پذیرش و مدیریت اطلاعات مصدومین،برنامه مدیریت اجساد ،برنامه حفاظت و امنیت بیمارستان،برنامه مدیریت همراهان مصدومین،برنامه مدیریت خانواده کارکنان،برنامه استمرار خدمات حیاتی(پشتیبانی و زیر ساختی)،برنامه فعال سازی پاسخ

۹:۲۰

خلاصه سیاستی چالشهای انتقال خون گلستان.pdf

۶۶۳.۷۵ کیلوبایت

.undefined*چالش‌ها و راهکارهای تاب‌آوری انتقال خون گلستان*
🩸 انتقال خون به‌عنوان یکی از زنجیره‌های اصلی و حیاتی در مدیریت بحران سلامت به‌ویژه در شرایط جنگ و حوادث گسترده، نقشی بی‌بدیل در نجات جان انسان‌ها دارد. هرگونه اختلال در این فرآیند می‌تواند پیامدهای جدی برای نظام سلامت و مدیریت مصدومان به‌دنبال داشته باشد. این خلاصه سیاستی با تمرکز بر آسیب‌شناسی نظام انتقال خون در استان گلستان، تلاش دارد با شناسایی چالش‌ها، موانع و ظرفیت‌های موجود، راهکارهایی عملی برای تقویت زیرساخت‌ها، افزایش تاب‌آوری و ارتقای آمادگی نظام سلامت در مواجهه با بحران‌های احتمالی ارائه کند.
undefined در همین راستا، مرکز مطالعات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت "سلیم" خلاصه سیاستی با عنوان «شناسایی تهدید های اساسی انتقال خون استان گلستان و پیشنهاد راهکارهای سیاستی» را تدوین و منتشر کرده است.
undefined صفحه اطلاع رسانی مرکز مطالعات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت سلیم

۱۴:۵۲

هسته تخصصی سلیم
undefined 🩺 پرونده ویژه سلامت در جنگ – یادداشت سیاستی undefined چرا برنامه ها و دستور العمل های مدیریت بحران بیمارستانی به مرحله اجرا نمیرسند؟ (1) undefined مقدمه و بیان مسئله: مدیریت بحران در بیمارستان‌ها از ارکان حیاتی برای تداوم خدمات درمانی و کاهش تلفات وخسارات در شرایط اضطراری از جمله جنگ میباشد.*وجود اسناد بالادستی، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های متنوع در حوزه مدیریت بحران سلامت* ،یکی از لوازم ضروری برای سازمان‌دهی اقدامات در سطوح مختلف راهبردی، تاکتیکی و عملیاتی است. این اسناد می‌توانند چارچوبی برای هماهنگی بین بخشی و استفاده بهینه از منابع فراهم آورند. با این حال،*صرف تدوین این اسناد کافی نیست* ؛ آنچه اهمیت دارد اجرای مؤثر و یکپارچه آن‌ها در بستر واقعی بیمارستان است.شواهد علمی،بررسی‌های میدانی و تجربیات گذشته نشان می‌دهد که با وجود تعدد و تنوع اسناد و دستورالعمل‌ها در زمینه مدیریت بحران، بسیاری از این اسناد و برنامه ها در عمل به مرحله اجرا نمی‌رسند. این شکاف، توانایی بیمارستان‌ها برای واکنش سریع و هماهنگ را به‌شدت تضعیف کرده و منجر به اتلاف منابع می‌شود.*یکی از علل اساسی این مسئله؛تعدد، پراکندگی و فقدان انسجام ساختاری میان اسناد موجود است.* در چنین شرایطی، مدیران میانی و مسئولان صفی که نقش کلیدی در اجرا دارند، با سردرگمی و ابهام مواجه می‌شوند. پیامد این وضعیت؛کندی فرآیند تصمیم‌گیری و پاسخ، ناهماهنگی میان واحدهای مختلف بیمارستانی و کاهش کارایی میباشد. undefined پیشنهاد سیاستی: در این راستا پیشنهاد میشود که نقشه راه جامع مدیریت بحران بیمارستان‌ها بر اساس ساده‌سازی و یکپارچه سازی اسناد بالادستی و برنامه‌های راهبردی نظام سلامت در حوزه آمادگی و پاسخ به حوادث و بلایا ،تدوین و توسط ستاد بحران دانشگاه علوم پزشکی گلستان به واحدهای تابعه ابلاغ گردد. این نقشه راه قابلیت استفاده برای طراحی ساختارهای نظارتی، سیاست‌گذاری و راهبری عملیاتی را در حوزه مدیریت بحران نظام سلامت فراهم می‌سازد و موجب انسجام راهبردی، ایجاد وحدت رویه و تسهیل پایش و پیگیری اجرای برنامه‌ها خواهد شد. در این جهت،*معاونت اندیشه ورزی* مرکز مطالعات راهبردی سلیم از طریق روش تحلیل محتوای سیستماتیک و با بررسی هم‌پوشانی‌ها، شکاف‌ها و الزامات اجرایی اسناد بالادستی ،نقشه راه جامع مدیریت بحران بیمارستان ها آماده نموده است.این نقشه راه پیشنهادی یک چارچوب کلان و قابل پیاده‌سازی متناسب با بوم و ظرفیت‌های استانی (با تمرکز بر استان گلستان) را ارائه میکند. undefined*نقشه راه پیشنهادی:* 1.ارزیابی مخاطرات،اولویت بندی و تدوین سناریوهای محتمل 2.تعیین آستانه آمادگی بیمارستان برای هر یک از سناریوهای محتمل 3.محاسبه میزان تقاضای خدمات درمانی در سه بعد پیش بیمارستانی،اورژانس بیمارستانی،بخش های تخصصی بیمارستانی 4.محاسبه ظرفیت لازم برای پاسخ در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 5.محاسبه ظرفیت موجود در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 6.محاسبه فراظرفیت برای پاسخ در بخش نیروی انسانی،دارو و تجهیزات،فضای فیزیکی 7.تدوین برنامه جامع مدیریت بحران بر اساس برآوردهای انجام شده از جمله: برنامه هشدار اولیه و سریع،برنامه فعال سازی سامانه فرماندهی (HICS)،برنامه مدیریت تریاژ بحران،برنامه افزایش ظرفیت جذبی و بافری نیروی انسانی،دارو-تجهیزات و فضای فیزیکی،برنامه پذیرش و مدیریت اطلاعات مصدومین،برنامه مدیریت اجساد ،برنامه حفاظت و امنیت بیمارستان،برنامه مدیریت همراهان مصدومین،برنامه مدیریت خانواده کارکنان،برنامه استمرار خدمات حیاتی(پشتیبانی و زیر ساختی)،برنامه فعال سازی پاسخ
undefined*پرونده ویژه سلامت در جنگ - یادداشت سیاستی*
undefined*چرا برنامه ها و دستور العمل های مدیریت بحران بیمارستانی به مرحله اجرا نمیرسند؟(۲)*
undefined*مقدمه و بیان مسئله:*نظام سلامت، به‌ویژه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، یکی از ارکان اصلی پایداری ملی در مواجهه با بحران‌ها و شرایط جنگی محسوب می‌شوند. ظرفیت پاسخ‌گویی این مراکز نه‌تنها در کاهش تلفات و بازیابی عملکردی نقش تعیین‌کننده دارد، بلکه در حفظ امنیت روانی و انسجام اجتماعی جامعه نیز اثرگذار است. یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد که بیمارستان‌ها علاوه بر ارائه خدمات درمانی، به‌عنوان یکی از محورهای اساسی ثبات اجتماعی عمل می‌کنند.در شرایط تهدیدات نوین، به‌ویژه در بستر جنگ‌های نامتقارن و بحران‌های پیچیده، توانمندسازی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ضرورتی حیاتی برای کشور است. با این حال، مطالعات داخلی نشان داده‌اند که سطح آمادگی بیمارستان‌های ایران در مواجهه با بحران‌ها عمدتاً در سطح «متوسط یا پایین» قرار دارد.[تجربه دفاع مقدس ۱۲ روزه](https://icana.ir/x5qmR) اخیر نیز موید این ضعف ها بوده و در صورت تداوم روند فعلی، تاب‌آوری نظام سلامت کشور در برابر بحران‌های آینده با تهدید جدی مواجه خواهد بود.طبق شواهد، یکی از ریشه‌های اصلی این آسیب‌پذیری؛فقدان نظام نظارت، پیگیری و ارزیابی مؤثر در اجرای برنامه‌های مدیریت بحران سلامت است. ضعف در پایش مستمر و ارزیابی عملکرد بیمارستان‌ها موجب شده بسیاری از اسناد راهبردی، برنامه‌های ملی و دستورالعمل‌های تدوین‌شده، در عمل به مرحله اجرا نرسند. این شکاف عملیاتی، توان واکنش سریع و کارآمدی بیمارستان‌ها را به‌طور جدی تضعیف کرده و در نهایت آمادگی و کارایی کل نظام سلامت در شرایط بحران را کاهش می‌دهد.
undefined*راهکاری پیشنهادی:*ایجاد «اتاق وضعیت» به‌عنوان یک ابزار تخصصی برای پایش، هماهنگی و ارزیابی اجرای برنامه‌های مدیریت بحران بیمارستانی پیشنهاد می‌شود.اتاق وضعیت،نقش حلقه واسط بین "برنامه‌ریزی راهبردی" و "اجرای عملیاتی" در حوزه مدیریت بحران را ایفا کرده و همچنین باعث ایجاد وحدت رویه در سطوح اجرایی شده،*ارزیابی برنامه‌ها* را نظام‌مند کرده و از طریق تحلیل داده‌های آمادگی ، تصمیم‌سازی سریع و مبتنی بر شواهد را برای مدیریت کلان ممکن می‌سازد.اتاق وضعیت در سطح دانشگاه علوم پزشکی گلستان ذیل ستاد بحران دانشگاه فعالیت می‌کند.*دبیر اتاق وضعیت* در سطح ستاد بحران دانشگاه،کارشناس مسئول اعتباربخشی اداره نظارت معاونت درمان خواهد بود.در سطح بیمارستان، کارشناسان اعتباربخشی به‌عنوان ارزیابان میدانی فعالیت مینمایند.مزیت این نوع کارکرد،عدم ایجاد جایگاه شغلی جدید و استفاده از ظرفیت های موجود میباشد.اتاق وضعیت بر پایه یک چرخه نظام‌مند پایش و بهبود مداوم عمل می‌کند. در این چرخه، شاخص‌ها و سنجه‌های مرتبط با مدیریت بحران بر اساس چک‌لیست‌های استاندارد ارزیابی عملکرد استخراج و در اختیار بیمارستان‌ها و واحدهای تابعه قرار می‌گیرد. هر مرکز با موظف است به‌صورت ماهانه داده‌های مربوط به این شاخص‌ها را گردآوری و در قالب گزارش‌های مستند به دبیرخانه اتاق وضعیت ارسال نماید.دبیرخانه پس از دریافت گزارش‌ها،بعد از بررسی ارزیابان میدانی،به تحلیل و تجمیع داده‌ها پرداخته و نتایج را در ستاد بحران دانشگاه ارائه مینمایند تا تصمیمات لازم و مقتضی اتخاذ شود.
undefined صفحه اطلاع رسانی مرکز مطالعات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت سلیم

۵:۵۹

برنامه ملی پاسخ نظام سلامت در حوادث و بلایا.pdf

۸.۰۵ مگابایت

.undefined بحران‌ها و حوادث غیرمترقبه، از زلزله و سیل گرفته تا اپیدمی‌ها و حتی تهدیدات نظامی، همواره یکی از مهم‌ترین چالش‌های نظام سلامت بوده‌اند.*آمادگی برای چنین شرایطی نیازمند برنامه‌ای منسجم و ملی است.*
undefined*برنامه ملی آمادگی و پاسخ نظام سلامت در حوادث و سوانح* به‌عنوان نقشه راه نظام سلامت کشور در شرایط بحرانی، با هدف هماهنگی بین دستگاه‌ها، افزایش تاب‌آوری بیمارستان‌ها و تداوم خدمات حیاتی سلامت تدوین شده است.
undefinedدر این پست، متن کامل این برنامه قرار داده شده تا مخاطبان با چارچوب‌ها، راهبردها و اقدامات پیش‌بینی‌شده آشنا شوند.
undefined*مطالعه این سند تصویری روشن از ظرفیت‌ها و چالش‌های ساختاری نظام سلامت در شرایط اضطراری ارائه می‌دهد.*
undefined صفحه اطلاع رسانی مرکز مطالعات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت سلیم

۸:۴۴

بازارسال شده از دوره سیاست ورزی "نبض جنگ"
thumbnail
.undefined دوره سیاست ورزی "نبض جنگ"
undefined مرکز تحقیقات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت سلیم و بسیج دانشجویی علوم پزشکی گلستان با همکاری مرکز جامع نوآوری و کارآفرینی سازمان بسیج دانشجویی کشور و دفتر امور نخبگان دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار می‌کند:
undefined*دوره توانمندسازی کنشگران مسئله محور سلامت برای سیاست‌ورزی در شرایط بحرانی جنگ*
undefined از دغدغه تا آموزشundefined از مبنا تا عمل
undefined سرفصل های آموزشی:undefinedدر آمدی بر مبانی مدیریت بحران سلامتundefinedنهاد شناسی مدیریت بحران سلامت در ایرانundefined مروری بر سیاست های ملی مدیریت بحران سلامت undefined آشنایی با اصول مدیریت بحران بیمارستانیundefined مسیر کنشگری مسئله محور و سیاست ورزی در حوزه امادگی نظام سلامت برای مقابله با بحران

undefinedدوره کاملا به صورت مجازی برگزار میگردد.
undefined مهلت ثبت‌نام: ۱۲ آبان
undefined ادمین پاسخگو: ‎@Salimadmin
undefined لینک ثبت‌نام
undefined صفحه اطلاع‌رسانی دوره‌‌ی سیاست‌ورزی نبض جنگ: تلگرام | بله

۱۵:۰۵

بسمه تعالی    سلسله کارگاه‌های تبیین گفتمان حلقه‌های میانی 
undefined جلسه اول  undefined شنبه ۱ آذر  undefined ساعت ۱۹:۳۰  undefined مدت کارگاه: ۳۰ دقیقهundefined ادمین پاسخگو: @Needing12th
@salim_foundation

۲۰:۱۹

هسته تخصصی سلیم
بسمه تعالی    سلسله کارگاه‌های تبیین گفتمان حلقه‌های میانی  undefined جلسه اول  undefined شنبه ۱ آذر  undefined ساعت ۱۹:۳۰  undefined مدت کارگاه: ۳۰ دقیقه undefined ادمین پاسخگو: @Needing12th @salim_foundation
دوره‌ ی پیش رو، بر پایه‌ی «نظریه مشارکت عمومی در حل مشکلات کشور» و با الهام از «الگوی حلقه‌های میانی» طراحی شده است.
اما شاید این پرسش در ذهن شکل بگیرد: چرا شما باید، به عنوان یک شهروند، در چنین دوره‌ای شرکت کنید و در مدیریت شرایط جنگی یا بحران‌های ملی، به کشور و دولت یاری رسانید؟ مگر نه اینکه مسئولیت اصلی این امور بر عهده‌ی دولت است؟
آیا نقش‌آفرینی مردم صرفاً به بحران‌هایی همچون جنگ یا دفاع مقدس محدود می شود؟ نقش مردم در گذشته چه دستاوردهایی داشته است؟ و آیا این تجربه‌ها می‌توانند الگویی برای حل سایر مشکلات کشور باشند؟
با نگاهی به نقش مؤثر مردم در عبور از بحران‌های تاریخی، این پرسش مطرح می‌شود: آیا می‌توان الگو‌سازی از نقش‌آفرینی مردم را به عنوان یک نسخه کارآمد برای مدیریت و حل مسائل کشور پیشنهاد کرد؟
برای پاسخ به این پرسش‌ها، می‌توان از دو مسیر بهره برد:
۱. مراجعه به مبانی انقلاب اسلامی و رهنمودهای مقام معظم رهبری؛
۲. بررسی نمونه‌های موفق نقش‌آفرینی مردمی که تاکنون اجرا شده‌اند.

۴:۳۹

با سلام و عرض ادب
لینک شرکت در کارگاه، قبل از شروع در همین کانال بارگزاری خواهد شد.
با سپاس از حسن توجه شما
https://zil.ink/salim_foundation

۱۲:۴۴

فرمان امام خمینی.pdf

۲.۹۶ مگابایت

undefined متن فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تشکیل بسیج دانشجو و طلبه، ۱۳۶۷/۰۹/۰۲
undefined #بخوانید
جایی که حضرت امام خطاب به بسیجیانماموریت ویژه ای دادند... باید بسیجیان جهان اسلام در فکر ایجاد حکومت بزرگ‏‎ ‎‏اسلامی باشند و این شدنی است، چرا که بسیج تنها منحصر به ایران اسلامی نیست، باید‏‎ ‎‏هسته های مقاومت را در تمامی جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ایستاد...
https://zil.ink/salim_foundation

۱۲:۰۷

thumbnail
روز بسیج مستضعفین را خدمت همراهان همیشگی خستگی ناپذیر و بلند همت گمنام و بی ادعای خودماندر گروه جهادی سلیم تبریک عرض می کنیم
#گروه_جهادی #مردم_یاری
https://zil.ink/salim_foundation

۱۰:۴۳

جلسه اول توضیح و تبیین حلقه های میانی.mp3

۲۷:۴۳-۲۵.۳۹ مگابایت
جلسه اولتبیین و توضیح حلقه های میانی
https://zil.ink/salim_foundation

۱۱:۲۱

هسته تخصصی سلیم
undefined جلسه اول تبیین و توضیح حلقه های میانی https://zil.ink/salim_foundation
سر فصل های گفتمان حلقه های میانی بخش اول استاد امین صالح المؤمنینموضوع: مبانی حلقه های میانی
سوالات بخش اول: با وجود اینکه مسئولیت مدیریت درمان در زمان جنگ با دولت است ، اهمیت نقش آفرینی ما در چه شرایط و لازمه ای قرار دارد؟ نتیجه این نقش آفرینی ها تا کنون چه بوده است ؟آیا می شود با الگو سازی از این مورد ، برای بقیه مشکلات کشور هم چنین نسخه ای را تجویز کرد؟پاسخ :

بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به فضا سازی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم؛چهار نقطه کلیدی وجود دارد . اول عظمت خود انقلاب اسلامی و چالش های روبه روی انقلاب اسلامی که نمونه ای از حکومتی که بخواهد بر اساس دین حکومت کند در دنیای معاصر نداریم دوم عظمت مسیر طی شده و هفت دست آور عظیمی که تا کنون به دست آمد از رشد علمی و ساخته شدن زیر ساخت ها تا رشد عمومی اخلاق و عدالت نسبت به قبل از انقلاب سوم عظمت چشم انداز انقلاب اسلامی ، آرمان های انقلاب اسلامی نظیر آزادی ، رشد معنوی و در یک کلام ایجاد تمدن اسلامی و اکنون سوال اینجاست که تمدن نوین اسلامی چگونه محقق می شود ؟ حکومت جهانی امام زمان (عج) چگونه محقق می شود ؟پاسخ: تحقق پنج گام حرکت انقلابی و انقلاب اسلامی که شکل گرفته undefinedنظام جمهوری اسلامی که با مردم‌سالاری دینی پایه ریزی شدundefinedدولت اسلامی undefinedجامعه اسلامی undefinedتمدن نوین اسلامی undefined
دولت اسلامی چیست؟دولت اسلامی یعنی ساز و برگ اداره کننده کشور نه دولتی که رئیس جمهور رئیسش است ، که دوبخش است کارگزاران و نظامات اداره کننده کشور
فلذا وظیفه ما این است که کارگزاران و نظامات اداره کننده کشور را باید درست کنیمما چرا به دولت اسلامی نرسیدیم ؟
۱ غفلت هایی که صورت گرفته .۲ غرض ورزی هایی که شده ۳ پشت کردن عده ای به آرمان ها در طول مسیر
#مبانی_حلقه_های_میانی#صالح_المومنینhttps://t.me/salim_foundation

۱۹:۴۲

هسته تخصصی سلیم
سر فصل های گفتمان حلقه های میانی بخش اول استاد امین صالح المؤمنین موضوع: مبانی حلقه های میانی سوالات بخش اول: با وجود اینکه مسئولیت مدیریت درمان در زمان جنگ با دولت است ، اهمیت نقش آفرینی ما در چه شرایط و لازمه ای قرار دارد؟ نتیجه این نقش آفرینی ها تا کنون چه بوده است ؟ آیا می شود با الگو سازی از این مورد ، برای بقیه مشکلات کشور هم چنین نسخه ای را تجویز کرد؟ پاسخ : بسم الله الرحمن الرحیم با توجه به فضا سازی رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم؛چهار نقطه کلیدی وجود دارد . اول عظمت خود انقلاب اسلامی و چالش های روبه روی انقلاب اسلامی که نمونه ای از حکومتی که بخواهد بر اساس دین حکومت کند در دنیای معاصر نداریم دوم عظمت مسیر طی شده و هفت دست آور عظیمی که تا کنون به دست آمد از رشد علمی و ساخته شدن زیر ساخت ها تا رشد عمومی اخلاق و عدالت نسبت به قبل از انقلاب سوم عظمت چشم انداز انقلاب اسلامی ، آرمان های انقلاب اسلامی نظیر آزادی ، رشد معنوی و در یک کلام ایجاد تمدن اسلامی و اکنون سوال اینجاست که تمدن نوین اسلامی چگونه محقق می شود ؟ حکومت جهانی امام زمان (عج) چگونه محقق می شود ؟ پاسخ: تحقق پنج گام حرکت انقلابی و انقلاب اسلامی که شکل گرفته undefined نظام جمهوری اسلامی که با مردم‌سالاری دینی پایه ریزی شدundefined دولت اسلامی undefined جامعه اسلامی undefined تمدن نوین اسلامی undefined دولت اسلامی چیست؟ دولت اسلامی یعنی ساز و برگ اداره کننده کشور نه دولتی که رئیس جمهور رئیسش است ، که دوبخش است کارگزاران و نظامات اداره کننده کشور فلذا وظیفه ما این است که کارگزاران و نظامات اداره کننده کشور را باید درست کنیم ما چرا به دولت اسلامی نرسیدیم ؟ ۱ غفلت هایی که صورت گرفته . ۲ غرض ورزی هایی که شده ۳ پشت کردن عده ای به آرمان ها در طول مسیر #مبانی_حلقه_های_میانی #صالح_المومنین https://t.me/salim_foundation

235556_9719e7051143ce8ffb0bb2246b89e017.pdf

۸۷۹.۸۱ کیلوبایت

بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

۱۶:۲۳

thumbnail
شعر استاد شهریار در مورد جهاد سازندگی
همون‌طور که در جلسه اول هم گفته شد؛ جهاد سازندگی از نمونه های موفق حلقه های میانی و کار مردم برای مردم بوده است . استاد شهریار به زیبایی عملکرد موفق جهاد سازندگی در جبهه و پشت جبهه را به نظم درآوردند و به جهت قدردانی از زحمات بزرگواران این شعر را منتشر کردند



https://t.me/salim_foundation

۱۰:۴۴

thumbnail
undefined‏می نویسم مادر...بخوان عشق...undefined
سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز مادر بر تمام مادران ایران عزیز مبارکundefined
https://zil.ink/salim_foundation

۲۳:۲۴

undefined*سلامت بر مدار انقلاب اسلامی*کنکاشی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
undefined قانون اساسی هر کشور بازتاب‌دهنده آرمان‌ها، ارزش‌ها و نوع نگاه آن ملت به انسان،جامعه و آینده است. در حقیقت، قانون اساسی نقشه راه یک ملت و بیانگر جهان‌بینی جمعی آنان نسبت به جهان و سرنوشت بشر است. بر همین اساس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز خلاصه‌ای از آرزوهای مقدس ملت ایران*، میثاق انقلابی آنان و *تجسمی از ایده‌هایی است که مکتب و جهان‌بینی اسلامی برای آبادانی دنیا در عرصه‌های اساسی زندگی و دستیابی به سعادت اخروی انسان ارائه می‌کند.
undefined در اصول مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیمی به سلامت و نقش دولت در پاسداشت آن دیده می‌شود؛ از جمله:
undefined اصل سومدولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذكور در اصل دوم، همه امكانات خود را برای امور زیر به كار برد:پی‏‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌‏های تغذیه و مسكن و كار و بهداشت و تعمیم بیمه
undefined اصل بیست‌ونهمبرخورداری از تأمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیكاری، پیری، از كارافتادگی، بی‏سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح،*نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‏های پزشكی به صورت بیمه و غیره، حقی است همگانی*. دولت مكلف است طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشاركت مردم، خدمات و حمایت‏های مالی فوق را برای یك‌‏یك افراد كشور تأمین كند.
undefined اصل چهل‌وسومبرای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‏‌كن كردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‏‌شود:۱- تأمین نیازهای اساسی*: مسكن، خوراك، پوشاك،*بهداشت، درمان*، آموزش و پرورش و امكانات لازم برای تشكیل خانواده برای همه.

undefinedمجموع این اصول،تصویری منسجم ارائه می‌کند که به‌مثابه نقشه مفهومی و نمایانگر ایده مبنایی انقلاب اسلامی درباره سلامت است.*مفهوم مرکزی این ایده
را می‌توان در یک گزاره محوری خلاصه کرد: «سلامت، یک حق همگانی و اساسی است؛ نه یک کالا و وسیله ای است برای رشد انسان در جهت هدف خلقت.»

undefined این نگاه، سلامت را از منطق تجاری و بازاری خارج می‌کند و آن را در جایگاه یک حق عمومی، یک مسئولیت حاکمیتی و یک ضرورت تمدنی قرار می‌دهد. چنین نگرشی،ریشه در منظومه فکری انقلاب اسلامی و جهان‌بینی اسلامی دارد.از منظر اسلام، هدف خلقت انسان رسیدن به کمال، رشد و تعالی است. بنابراین، انسان حق دارد لوازم و ابزارهای تحقق این مسیر را در اختیار داشته باشد. بی‌تردید یکی از بنیادی‌ترین لوازم این رشد، سلامت همه جانبه است. از همین رو، سلامت باید در دسترس همه افراد جامعه قرار گیرد تا آنان بتوانند مسیر سعادت و کمال را به‌درستی و به‌تمامی طی کنند.از آنجایی که حاکمیت مسئول ایجاد یک فضای مطلوب برای رشد و کمال جامعه است،تامین سلامت جامعه نیز یکی از وظایف حاکمیتی محسوب میشود‌.
undefined صفحه اطلاع رسانی مرکز مطالعات راهبردی،نخبه پروری و نوآوری نظام سلامت سلیم

۶:۴۹

thumbnail
.از حضرت امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده: هرکه چهل صبحگاه این عهد را بخواند، از یاوران قائم ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد #روز_اول#دعای_عهد
@salim_foundation

۳:۱۱