۶:۱۲
۶:۱۳
۱۰:۱۹
به قول آقای احسان محمدی، واکنشهای مردم نسبت به بحران آبیِ #خوزستان و ارسال آب معدنی (!) برای حل این بحران که اتفاقا کاملا از روی حُسن نیت نیز انجام شد، باری دیگه به وضوح نشان داد که #فضای_مجازی علیرغم همه مزیتهایی که دارد، اما صرفا اطلاعات مردم را نسبت به مسائل مختلف زیاد کرده است نه #دانش مردم را!
رسانهها به ویژه رسانههای اجتماعی، کاملا از این قدرت برخوردار هستند که با تحریک هیجانات، قواعد خود را بر مخاطب تحمیل کنند.بهترین نوع مصرف رسانهای برای کنترل این رفتارهای هیجانی؛ مصرفی همراه با #تفکر_انتقادی و رفتارِ رسانهایِ همراه با #توجه و #درنگ!
@savaderasanei
رسانهها به ویژه رسانههای اجتماعی، کاملا از این قدرت برخوردار هستند که با تحریک هیجانات، قواعد خود را بر مخاطب تحمیل کنند.بهترین نوع مصرف رسانهای برای کنترل این رفتارهای هیجانی؛ مصرفی همراه با #تفکر_انتقادی و رفتارِ رسانهایِ همراه با #توجه و #درنگ!
@savaderasanei
۱۰:۱۹
۴:۲۱
#طرح_صیانت_از_فضای_مجازی
قطعا در اصل این موضوع که برای فضای مجازی نیاز به قوانین و مقررات و سیاستگذاری است شکی نیست و باید زودتر از اینها فکری به حال این ولنگاری و رها بودن فضای مجازی میشد که بررسی تجارب جهانی هم موید همین موضوع میباشد؛
اما بیتوجهی به لزوم شفافیت، اطلاعرسانی، اقناع و رفع شبهات به صورت #پیشینی در مورد چنین طرحهایی که در نزد افکار عمومی دارای حساسیتی شبیه به هدفمندی یارانهها است، واقعا از چنین مجلسی بعید بوده!!!
ای کاش طراحان این طرح و نمایندگان عزیز به حداقلهای الزامات و اقتضائاتِ زیستِ سیاسی یک کشور در عصر فضای مجازی آگاهی داشتند تا راحتر به لزوم و حیاتی بودنِ #پیوست_رسانهای برای چنین طرحهایی پی میبردند!؛ دقیقا شبیه همان ایرادی که بسیاری از همین عزیزان به دولت وارد میدانستند مبنی بر کوتاهی در اطلاعرسانی صحیح و عدم اقناع مخاطب قبل از اعلام افزایش نرخ بنزین!
انشاءالله این مجلسی که امید را در دل انقلاب و انقلابیون زنده کرده است، فکری اساسی به حال شیوه #بازنمایی_رسانهای اقدامات خود کند.
#انقلابی_بودن یعنی توجه به همین ملاحظات حیاتی نه...
@savaderasanei
قطعا در اصل این موضوع که برای فضای مجازی نیاز به قوانین و مقررات و سیاستگذاری است شکی نیست و باید زودتر از اینها فکری به حال این ولنگاری و رها بودن فضای مجازی میشد که بررسی تجارب جهانی هم موید همین موضوع میباشد؛
اما بیتوجهی به لزوم شفافیت، اطلاعرسانی، اقناع و رفع شبهات به صورت #پیشینی در مورد چنین طرحهایی که در نزد افکار عمومی دارای حساسیتی شبیه به هدفمندی یارانهها است، واقعا از چنین مجلسی بعید بوده!!!
ای کاش طراحان این طرح و نمایندگان عزیز به حداقلهای الزامات و اقتضائاتِ زیستِ سیاسی یک کشور در عصر فضای مجازی آگاهی داشتند تا راحتر به لزوم و حیاتی بودنِ #پیوست_رسانهای برای چنین طرحهایی پی میبردند!؛ دقیقا شبیه همان ایرادی که بسیاری از همین عزیزان به دولت وارد میدانستند مبنی بر کوتاهی در اطلاعرسانی صحیح و عدم اقناع مخاطب قبل از اعلام افزایش نرخ بنزین!
انشاءالله این مجلسی که امید را در دل انقلاب و انقلابیون زنده کرده است، فکری اساسی به حال شیوه #بازنمایی_رسانهای اقدامات خود کند.
#انقلابی_بودن یعنی توجه به همین ملاحظات حیاتی نه...
@savaderasanei
۱۰:۰۰
برای زندهماندن در اینترنت به بیاعتنایی انتقادی نیاز دارید
اگر بخواهید بفهمید مطلبی در اینترنت راست است یا دروغ، باید چیزهایی بیش از تفکر انتقادی بلد باشید
اینترنت دریای بیپایان اطلاعات است. راست و دروغ در این دریا چنان درهم آمیختهاند که گاهی همۀ امیدمان را برای رسیدن به حقیقت از دست میدهیم. بااینحال، یک استاد دانشگاه استنفورد میگوید شاید باید ابزارهایمان را برای تشخیص راست از دروغ در دنیای مجازی تغییر دهیم. در مدارس به ما میآموزند که برای قضاوت دربارۀ یک متن باید اول آن را با دقتِ تمام خواند. اما در دنیای آنلاین، مهمتر از خواندن یک متن، توانایی فراتر رفتن از آن است.
۱۰۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۶ دقيقه
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:https://tarjomaan.com/neveshtar/10350/
ترجمان
@savaderasanei
اگر بخواهید بفهمید مطلبی در اینترنت راست است یا دروغ، باید چیزهایی بیش از تفکر انتقادی بلد باشید
اینترنت دریای بیپایان اطلاعات است. راست و دروغ در این دریا چنان درهم آمیختهاند که گاهی همۀ امیدمان را برای رسیدن به حقیقت از دست میدهیم. بااینحال، یک استاد دانشگاه استنفورد میگوید شاید باید ابزارهایمان را برای تشخیص راست از دروغ در دنیای مجازی تغییر دهیم. در مدارس به ما میآموزند که برای قضاوت دربارۀ یک متن باید اول آن را با دقتِ تمام خواند. اما در دنیای آنلاین، مهمتر از خواندن یک متن، توانایی فراتر رفتن از آن است.
۱۰۰۰ کلمه زمان مطالعه: ۶ دقيقه
ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:https://tarjomaan.com/neveshtar/10350/
ترجمان
@savaderasanei
۷:۳۳
۷:۳۳
۱۰ نکته کوتاه درباره پیام دادن در #فضای_مجازی
همه ما روزانه بارها به گوشیمان سرک میکشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیامرسانها استفاده میکنیم اما گاهی نکات بسیار سادهای را رعایت نمیکنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم میآید.
در این مورد صدها نکته میشود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم:
اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بیاحترامی کرده است.
ما از حال روحی کسی که آنطرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام میدهیم نمیدانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدمها همیشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟
اگر پیام صوتی کاری میدهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقهای دارد برای همین روی دور تند میگذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل میدهد از بین میرود.
از ارسال پیامهای کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشهای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.
اگر به تازگی از کسی شماره گرفتهایم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم در تمام پیامرسانها تمام پیامهای فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستیها را عمیق نمیکند. اگر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را میشناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.
از فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژهای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.
اگر پیام را تایپ میکنیم و متن طولانی است، از شمارهگذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.
حواسمان باشد که پیامهای ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف میزنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند.
هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت میکنیم. پیامرسانها جوری طراحی شدهاند که وقتی پیام کسی را دریافت میکنیم و نمیبینیم ممکن است زیر پیامهای تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.
گاهی این اتفاق برای خودمان هم میافتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمیبیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش میآید.
لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن.
بسیاری اوقات همین واژههای ساده باعث اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهمهای بسیار شده است.
#احسان_محمدی / عصرایران
@savadersanei
همه ما روزانه بارها به گوشیمان سرک میکشیم و به جای زنگ زدن و پیامک فرستادن، از پیامرسانها استفاده میکنیم اما گاهی نکات بسیار سادهای را رعایت نمیکنیم و اسباب رنجش خودمان و دیگران فراهم میآید.
در این مورد صدها نکته میشود نوشت اما عجالتاً این ده نکته پایه را مرور کنیم:
اگر کسی یک بار خیلی زود پیام ما را دید و جواب داد به این معنی نیست که همیشه بیکار است و روی گوشی خوابیده و از این به بعد موظف است خیلی زود جواب بدهد و اگر دیر جواب بدهد به ما بیاحترامی کرده است.
ما از حال روحی کسی که آنطرف خط است خبر نداریم، وقتی پیام میدهیم نمیدانیم او در چه شرایطی است، انتظار نداشته باشیم آدمها همیشه شاد و خوشمشرب باشند. خود ما مگر همیشه حوصله دیگران را داریم؟
اگر پیام صوتی کاری میدهیم کوتاه و گویا باشد. کمتر کسی حوصله گوش دادن به یک پیام چند دقیقهای دارد برای همین روی دور تند میگذارد و «لحن» که بخش بزرگی از پیام را تشکیل میدهد از بین میرود.
از ارسال پیامهای کیلویی، صبح و ظهر و شب به خیرهای کلیشهای با دسته گل و ایموجی خودداری کنیم. اگر کسی برایمان مهم است چند کلمه تایپ کنیم یا پیام صوتی بفرستیم.
اگر به تازگی از کسی شماره گرفتهایم دلیل نمیشود که انتظار داشته باشیم در تمام پیامرسانها تمام پیامهای فورواردی ما را ببیند و بخواند و واکنش نشان دهد. ارسال بیش از حد پیام لزوماً دوستیها را عمیق نمیکند. اگر در شبکههای اجتماعی به ویژه اینستاگرام کسی که شهرت دارد را میشناسیم اصرار نکنیم که شماره تماس بدهد.
از فوروارد اخبار و عکس و کلیپ برای دیگران خودداری کنیم. الان تقریباً همه به اخبار دسترسی دارند مگر اینکه مورد خاص و ویژهای باشد که طرف مقابل حتماً باید ببیند.
اگر پیام را تایپ میکنیم و متن طولانی است، از شمارهگذاری، ایموجی و سایر ابزارها استفاده کنیم تا ملالآور نباشد. پلکان بلند هر ساختمانی حتماً چند پاگرد برای چاق کردن نفس دارد.
حواسمان باشد که پیامهای ما به ویژه آنها که کاری هستند ممکن است توسط طرف مقابل برای نفر سومی ارسال شود. حتی در پیام دادن دوستانه وقتی پشت سر نفر دیگری حرف میزنیم این یک سند است و ممکن است دست آن نفر برسد. حتی اگر تیک سوم وجود ندارد، همیشه فکر کنیم که نفر سومی ممکن است پیام ما را ببیند.
هر کدام از ما روزانه دهها و صدها پیام دریافت میکنیم. پیامرسانها جوری طراحی شدهاند که وقتی پیام کسی را دریافت میکنیم و نمیبینیم ممکن است زیر پیامهای تازه قرار بگیرد و به اعماق برود و از جلوی چشم دور شود.
گاهی این اتفاق برای خودمان هم میافتد به همین دلیل اگر کسی پیام ما را نمیبیند دلیلش این نیست که در «اولویت» او قرار نداریم و دوستمان ندارد و برایش مهم نیستیم و .... گاهی اتفاق است. پیش میآید.
لحن پیام را رعایت کنیم. «صبحت به خیر خوبی؟ چطوری؟» با «صبحتان به خیر حال شما خوب است؟» در معنی یکی است اما در لحن بسیار تفاوت دارد. اولی نشانه دوستی و صمیمیت است و دومی رسمی بودن.
بسیاری اوقات همین واژههای ساده باعث اختلافات عمیق خانوادگی و سوءتفاهمهای بسیار شده است.
#احسان_محمدی / عصرایران
@savadersanei
۷:۳۳
۷:۰۴
راهبردهای ارتباطی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی.pdf
۷۷۸ کیلوبایت
مقاله علمی "راهبردهای ارتباطی تحقق تمدن نوین اسلامی ایرانی"https://cir.ihu.ac.ir/article_207425_47a83fc1ad86308a64ae7756eb79ad26.pdf
فصلنامه تمدنپژوهی
@savaderasanei
فصلنامه تمدنپژوهی
@savaderasanei
۷:۳۷
جرات برای تغییر؛ راه برونرفت از بحران رسانهای جمهوری اسلامی ایران
همزمانی فوت #مهسا_امینی با ایام اربعین منجر شد تا بهطور کامل در جریال حواشی و اخبار پیرامون آن قرار نگیرم، لذا به تحلیل رسانهای آن نمیپردازم.
اما فارغ از اعلام موافقت یا مخالفتم با #گشت_ارشاد و شیوههای مقابله با بیحجابی و...، تحلیل و بررسی حوادث مشابه نشان دهندهی این اصل غیرقابل انکار است که وقتی معاندین داخلی و خارجی همراه با رسانههای مرتبط، نقطه ثقل فعالیت خود را مبتنی بر استفاده از تکنیکهای عملیات روانی قرار میدهند، صرفا تکیه و اصرار ما بر استدلال و بیان واقعیت (آن هم پس از شکلگیری روایت غالب و اصلی از سوی رسانههای معاند) نمیتواند راهگشا باشد؛ همانطور که در #پوشش_خبری اکثر حوادث و مسائل یک دهه اخیر، جنگ شناختی_رسانهای را به دشمن باختهایم.به نظرم زمان آن رسیده است که نظام قدری جرات به خرج دهد و در موارد زیر، اقدامات انقلابی و موثری (نه صوری) صورت دهد:
بازنگری جدی در شیوههای قهری مقابله با مردم تا کاهش #سرمایه_اجتماعی به حداقل برسد
آموزش بهروز، دقیق، مفصل و مستمر به مسئولین و اصحاب رسانه پیرامون تحلیل پیام، اقتضائات جنگ شناختی، تکنیکهای اقناع، تکنیکهای عملیات روانی و... (قطعا برای این منظور، سوار شدن بر موج آموزشهای رایج و سطحی سواد رسانهای و مجازی راهگشا نخواهد بود و نیاز به طراحیهای جدید و عمیق دارد)
بازنگری جدی در شیوههای پوشش خبری رسانههای رسمی کشور از حوادث و مسائل روز
تغییر سازوکار تعامل نهادهای نظارتی و امنیتی با رسانهها و اعطای #آزادی_عمل به آنها (همراه با پذیرش خطاهای احتمالی رسانهها به دلیل سرعت در پوشش اخبار) که یکی از مهمترین عوامل در خلق #روایت_اول در شرایط وقوع بحران است
ایجاد قرارگاه واکنشسریع رسانهای بهمثابه قوه عاقله نظام در راهبری و تنظیمگری رسانههای رسمی کشور در شرایط بحران
استفاده از شیوههای عملیات روانی و خلق تکنیکهای جدید در جنگ شناختی با دشمن؛ همراه با حفظ اخلاق اسلامی و...
#حسین_کیاء
@savaderasanei
همزمانی فوت #مهسا_امینی با ایام اربعین منجر شد تا بهطور کامل در جریال حواشی و اخبار پیرامون آن قرار نگیرم، لذا به تحلیل رسانهای آن نمیپردازم.
اما فارغ از اعلام موافقت یا مخالفتم با #گشت_ارشاد و شیوههای مقابله با بیحجابی و...، تحلیل و بررسی حوادث مشابه نشان دهندهی این اصل غیرقابل انکار است که وقتی معاندین داخلی و خارجی همراه با رسانههای مرتبط، نقطه ثقل فعالیت خود را مبتنی بر استفاده از تکنیکهای عملیات روانی قرار میدهند، صرفا تکیه و اصرار ما بر استدلال و بیان واقعیت (آن هم پس از شکلگیری روایت غالب و اصلی از سوی رسانههای معاند) نمیتواند راهگشا باشد؛ همانطور که در #پوشش_خبری اکثر حوادث و مسائل یک دهه اخیر، جنگ شناختی_رسانهای را به دشمن باختهایم.به نظرم زمان آن رسیده است که نظام قدری جرات به خرج دهد و در موارد زیر، اقدامات انقلابی و موثری (نه صوری) صورت دهد:
بازنگری جدی در شیوههای قهری مقابله با مردم تا کاهش #سرمایه_اجتماعی به حداقل برسد
آموزش بهروز، دقیق، مفصل و مستمر به مسئولین و اصحاب رسانه پیرامون تحلیل پیام، اقتضائات جنگ شناختی، تکنیکهای اقناع، تکنیکهای عملیات روانی و... (قطعا برای این منظور، سوار شدن بر موج آموزشهای رایج و سطحی سواد رسانهای و مجازی راهگشا نخواهد بود و نیاز به طراحیهای جدید و عمیق دارد)
بازنگری جدی در شیوههای پوشش خبری رسانههای رسمی کشور از حوادث و مسائل روز
تغییر سازوکار تعامل نهادهای نظارتی و امنیتی با رسانهها و اعطای #آزادی_عمل به آنها (همراه با پذیرش خطاهای احتمالی رسانهها به دلیل سرعت در پوشش اخبار) که یکی از مهمترین عوامل در خلق #روایت_اول در شرایط وقوع بحران است
ایجاد قرارگاه واکنشسریع رسانهای بهمثابه قوه عاقله نظام در راهبری و تنظیمگری رسانههای رسمی کشور در شرایط بحران
استفاده از شیوههای عملیات روانی و خلق تکنیکهای جدید در جنگ شناختی با دشمن؛ همراه با حفظ اخلاق اسلامی و...
#حسین_کیاء
@savaderasanei
۶:۲۲
#برای_فیلترینگ_اینستاگرام
علیرغم آنکه نقدهای جدی و عمیق تمدنی به #اینستاگرام دارم و اساسا آن را یکی از بازوهای اصلی مولفهی نمایشی شدن و نمایشی کردن همهچیز در جهان مدرن میدانم؛ علیرغم استاندارهای دوگانه آن در مواجهه با مسائل مختلف که همواره در راستای تامین منافع غرب است (مانند حذف اسم و عکس حاج قاسم)؛ علیرغم موثر دانستن آن در ترویج فساد و فحشا؛ علیرغم همهی تحلیلهای برخی کارشناسان که معمولا رویکردی امنیتی و تهدیدمحور به رسانهها و به خصوص پیامرسانهای اجتماعی خارجی دارند و علیرغم بسیاری از نکات منفی دیگری که به اینستاگرام نسبت میدهند، باید عرض کنم که سالها از موعد فیلتر کردن آن گذشته و دیگر دیر شده و تداوم فیلترینگ آن اشتباه است، همانطور که معتقدم سالهاست در تداوم فیلترینگ #تلگرام نیز دچار اشتباه شدهایم! فیلترینگ اینستاگرام باید به عنوان امری پیشینی انجام میشد نه در زمانی که زندگی بیش از نیمی از مردم جامعه با آن گره خورده است! اینگونه فرصت بود تا در این سالها جایگزینی بومی، مناسب و کارآمد برای آن تدارک ببینیم
ای کاش مدیران و مسئولان امنیتی_رسانهای و سایر مسئولین و افراد تصمیمگیر و تصمیمساز در حوزه ارتباطات و رسانه، دایرهی نگاه خود را قدری وسیعتر کنند و فارغ از قشر حزباللهی برای نظرات سایر مردم نیز ارزش قائل شوند، نه آنکه گاه و بیگاه با پنهان شدن پشت دیوار فیلترینگ، بر ضعفهای مدیریتی و عملکردی خود سرپوش گذارند؛ ضعفهایی که ریشه در عومل بسیاری دارد ازجمله: ناتوانی در رصد و آیندهپژوهی فناوریهای ارتباطی_رسانهای و درنتیجه، عدم برنامهریزی پیشینی قبل از ورود فناوریهای نوین ناتوانی در تامین زیرساختهای لازم برای توسعه ارتباطات بومی و ملیدرکی ناقص از مبحث ارتباطاتِ توسعه و تاکید بیش از حد بر جنبههای سلبی آناختلال شناختی در درک کیفیت و عمق #زیست_مجازی اکثر مردم در پیامرسانهایی چون اینستاگرام و تلگرام و تقلیل آن صرفا به بستری برای تبادل انواع محتوااختلال شناختی در فهم ادغام دنیای حقیقی و مجازی برای بسیاری از کاربران بهخصوص در حوزه معیشت و سرگرمیبیتوجهی به مقاومت شدید فرهنگی مردم در قبال تصمیمات و توصیههای سلبی و قهری حاکمیت در راستای کانالیزه کردن مصرف رسانهای آنهاو...
مرور تاریخ مواجهه سلبی جمهوری اسلامی ایران با رسانهها و فناوریهای جدید ارتباطی_رسانهای در دهههای اخیر نیز، بهترین شاهد بر عدم موثر بودن اینگونه اقدامات است (البته فیلترینگ مقطعی یا هوشمند، مقابله با اقدامات سازمانیافته و شبکهسازیهای معاندین علیه نظام بر بستر این رسانهها امری پذیرفتنی و حتی گاهی واجب است). مانند تکفیر رادیو، ممنوعیت فروش و استفاده از دستگاههای ویدئو، مقابله با رایتل و امکان برقراری تماس تصویری، ممنوعیت ماهواره که تا مرحله هلیبرن ماموران انتظامی با هلیکوپتر بر بام برخی خانههای تهران جهت جمعآوری دیشهای ماهواره هم پیشرفت!اما با همهی این اقدامات سلبی که بهخصوص در حوزه ماهواره به سختترین شکل ممکن انجام شد، شاهد رشد روزافزون تعداد خانوادههای دارای ماهواره و میزان ساعت استفاده از آن بودهایم و نتیجه مستقیم اقدامات قهری ج.ا.ا غالبا منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و تشدید دوگانه مردم/نظام گردید. جالب اینکه در همان زمانی که ما مشغول مقابله با ماهواره بودیم، چیزی که مانع رشد کمی و کیفی استفاده از آن در جامعه شد، نه مواجههای سلبی ج.ا.ا که ورود فناوری ارتباطی_رسانهای جدیدی به نام شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی بوده است. و جالبتر آنکه احتمالا زمانی که ما درگیر مواجهه سلبی با امثال اینستاگرام هستیم، فناوری جدیدی مانند #متاورس ما را غافلگیر میکند و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت!!!(البته در زمینههای سلبی، تجارب موفقی هم داشتهایم؛ مانند فیلترینگ یوتیوب و جایگزینی آن با آپارت که به لحاظ فنی و کیفیت کاربری مناسب بوده و در زمان درست انجام شده است)
در پایان باید عرض کنم، حداقل ۸۰ درصد از کاربرانی که سالها لذت #زیست_مجازی در اینستاگرام را چشیدهاند، حداقل در این مقطع زمانی با زور حاکمیت و بهواسطه فیلترینگ آن را ترک نخواهند کرد، پس لطفا برای حفظ سرمایهی اجتماعی نظام هم که شده بیش از این با خواست مردم مقابله نکنید و آنها را نرنجانید! راه مقابله با اینستاگرام، فیلترینگ و فریاد شعارهای انقلاب توسط مسئولین امر و وعده صیانت از کاربران نیست، بلکه باید لذت استفاده از فناوری بومی را به آنها بچشانیم، آن هم صبورانه و به شیوهای هنرمندانه، نه دستوری!اگر این هنر را ندارید، لااقل از هماکنون خود را برای مواجههی ایجابی با دنیای متاورس آماده کنید، شاید آنجا فرصتی برای جبران باشد!
#حسین_کیاء
@savaderasanei
علیرغم آنکه نقدهای جدی و عمیق تمدنی به #اینستاگرام دارم و اساسا آن را یکی از بازوهای اصلی مولفهی نمایشی شدن و نمایشی کردن همهچیز در جهان مدرن میدانم؛ علیرغم استاندارهای دوگانه آن در مواجهه با مسائل مختلف که همواره در راستای تامین منافع غرب است (مانند حذف اسم و عکس حاج قاسم)؛ علیرغم موثر دانستن آن در ترویج فساد و فحشا؛ علیرغم همهی تحلیلهای برخی کارشناسان که معمولا رویکردی امنیتی و تهدیدمحور به رسانهها و به خصوص پیامرسانهای اجتماعی خارجی دارند و علیرغم بسیاری از نکات منفی دیگری که به اینستاگرام نسبت میدهند، باید عرض کنم که سالها از موعد فیلتر کردن آن گذشته و دیگر دیر شده و تداوم فیلترینگ آن اشتباه است، همانطور که معتقدم سالهاست در تداوم فیلترینگ #تلگرام نیز دچار اشتباه شدهایم! فیلترینگ اینستاگرام باید به عنوان امری پیشینی انجام میشد نه در زمانی که زندگی بیش از نیمی از مردم جامعه با آن گره خورده است! اینگونه فرصت بود تا در این سالها جایگزینی بومی، مناسب و کارآمد برای آن تدارک ببینیم
ای کاش مدیران و مسئولان امنیتی_رسانهای و سایر مسئولین و افراد تصمیمگیر و تصمیمساز در حوزه ارتباطات و رسانه، دایرهی نگاه خود را قدری وسیعتر کنند و فارغ از قشر حزباللهی برای نظرات سایر مردم نیز ارزش قائل شوند، نه آنکه گاه و بیگاه با پنهان شدن پشت دیوار فیلترینگ، بر ضعفهای مدیریتی و عملکردی خود سرپوش گذارند؛ ضعفهایی که ریشه در عومل بسیاری دارد ازجمله: ناتوانی در رصد و آیندهپژوهی فناوریهای ارتباطی_رسانهای و درنتیجه، عدم برنامهریزی پیشینی قبل از ورود فناوریهای نوین ناتوانی در تامین زیرساختهای لازم برای توسعه ارتباطات بومی و ملیدرکی ناقص از مبحث ارتباطاتِ توسعه و تاکید بیش از حد بر جنبههای سلبی آناختلال شناختی در درک کیفیت و عمق #زیست_مجازی اکثر مردم در پیامرسانهایی چون اینستاگرام و تلگرام و تقلیل آن صرفا به بستری برای تبادل انواع محتوااختلال شناختی در فهم ادغام دنیای حقیقی و مجازی برای بسیاری از کاربران بهخصوص در حوزه معیشت و سرگرمیبیتوجهی به مقاومت شدید فرهنگی مردم در قبال تصمیمات و توصیههای سلبی و قهری حاکمیت در راستای کانالیزه کردن مصرف رسانهای آنهاو...
مرور تاریخ مواجهه سلبی جمهوری اسلامی ایران با رسانهها و فناوریهای جدید ارتباطی_رسانهای در دهههای اخیر نیز، بهترین شاهد بر عدم موثر بودن اینگونه اقدامات است (البته فیلترینگ مقطعی یا هوشمند، مقابله با اقدامات سازمانیافته و شبکهسازیهای معاندین علیه نظام بر بستر این رسانهها امری پذیرفتنی و حتی گاهی واجب است). مانند تکفیر رادیو، ممنوعیت فروش و استفاده از دستگاههای ویدئو، مقابله با رایتل و امکان برقراری تماس تصویری، ممنوعیت ماهواره که تا مرحله هلیبرن ماموران انتظامی با هلیکوپتر بر بام برخی خانههای تهران جهت جمعآوری دیشهای ماهواره هم پیشرفت!اما با همهی این اقدامات سلبی که بهخصوص در حوزه ماهواره به سختترین شکل ممکن انجام شد، شاهد رشد روزافزون تعداد خانوادههای دارای ماهواره و میزان ساعت استفاده از آن بودهایم و نتیجه مستقیم اقدامات قهری ج.ا.ا غالبا منجر به کاهش سرمایه اجتماعی و تشدید دوگانه مردم/نظام گردید. جالب اینکه در همان زمانی که ما مشغول مقابله با ماهواره بودیم، چیزی که مانع رشد کمی و کیفی استفاده از آن در جامعه شد، نه مواجههای سلبی ج.ا.ا که ورود فناوری ارتباطی_رسانهای جدیدی به نام شبکهها و پیامرسانهای اجتماعی بوده است. و جالبتر آنکه احتمالا زمانی که ما درگیر مواجهه سلبی با امثال اینستاگرام هستیم، فناوری جدیدی مانند #متاورس ما را غافلگیر میکند و این داستان همچنان ادامه خواهد داشت!!!(البته در زمینههای سلبی، تجارب موفقی هم داشتهایم؛ مانند فیلترینگ یوتیوب و جایگزینی آن با آپارت که به لحاظ فنی و کیفیت کاربری مناسب بوده و در زمان درست انجام شده است)
در پایان باید عرض کنم، حداقل ۸۰ درصد از کاربرانی که سالها لذت #زیست_مجازی در اینستاگرام را چشیدهاند، حداقل در این مقطع زمانی با زور حاکمیت و بهواسطه فیلترینگ آن را ترک نخواهند کرد، پس لطفا برای حفظ سرمایهی اجتماعی نظام هم که شده بیش از این با خواست مردم مقابله نکنید و آنها را نرنجانید! راه مقابله با اینستاگرام، فیلترینگ و فریاد شعارهای انقلاب توسط مسئولین امر و وعده صیانت از کاربران نیست، بلکه باید لذت استفاده از فناوری بومی را به آنها بچشانیم، آن هم صبورانه و به شیوهای هنرمندانه، نه دستوری!اگر این هنر را ندارید، لااقل از هماکنون خود را برای مواجههی ایجابی با دنیای متاورس آماده کنید، شاید آنجا فرصتی برای جبران باشد!
#حسین_کیاء
@savaderasanei
۶:۲۲
نتایج یک پژوهش نشان میدهد که مردم خبر زده شدهاند!
نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که این روزها افراد بیشتری از اخبار اجتناب و کمتر به آن اعتماد میکنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، تعداد فزایندهای از مردم به شکل خودخواسته و انتخابی از اخبار مهم مانند همهگیری ویروس کرونا، حمله روسیه به اوکراین و بحرانهای اقتصادی اجتناب میکنند.
موسسه مطالعه روزنامهنگاری رویترز در گزارش سالانه اخبار دیجیتال خود گفت: در حالی که اکثر افراد مورد بررسی به طور منظم اخبار را دنبال میکنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند که اغلب یا گاهی اوقات از خواندن اخبار اجتناب میکنند.
این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنین حدود ۳۶ درصد از افراد به ویژه افراد زیر ۳۵ سال میگویند که اخبار ، روحیه آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
اعتماد به اخبار نیز در حال کاهش است و در ایالات متحده به کمترین میزان رسیده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفتهاند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! این رقم تقریباً در نیمی از کشورهای این گزارش کاهش یافته و تنها در هفت کشور افزایش یافته است.
"راسموس کلیس نیلسن" مدیر موسسه رویترز در این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زیادی از مردم رسانهها را در معرض نفوذ سیاسی ناروا میدانند و تنها اقلیت کوچکی معتقدند که اکثر سازمانهای خبری بهترین را برای جامعه میخواهند و آن را بر منافع تجاری خود ترجیح میدهند.
طبق این گزارش، مخاطبانِ جوانتر به طور فزایندهای از طریق پلتفرمهایی مانند "تیکتاک" به اخبار دسترسی پیدا میکنند و ارتباط ضعیفتری با خبرگزاریهای معتبر و مطرح دارند.
هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طریق خبرخوانها و جمع آوری کنندههای خبر، موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی به اخبار دسترسی دارند. ۴۰ درصد از این گروه سنی هر هفته از "تیکتاک" استفاده میکنند و ۱۵ درصد گفتهاند که از آن برای یافتن، بحث یا اشتراک گذاری اخبار استفاده میکنند.
رشد تعداد افرادی که برای اخبار آنلاین، پول پرداخت میکنند ممکن است در حال کاهش باشد، به طوری که بخش بزرگی از اشتراکهای دیجیتال به چند خبرگزاری ملی اختصاص دارد.
در ۲۰ کشوری که پرداخت هزینه برای دریافت اخبار، رایج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی برای هر خبر آنلاین پول پرداخت کردهاند که رقمی مشابه با سال گذشته است.
@savaderasanei
نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که این روزها افراد بیشتری از اخبار اجتناب و کمتر به آن اعتماد میکنند.
به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، تعداد فزایندهای از مردم به شکل خودخواسته و انتخابی از اخبار مهم مانند همهگیری ویروس کرونا، حمله روسیه به اوکراین و بحرانهای اقتصادی اجتناب میکنند.
موسسه مطالعه روزنامهنگاری رویترز در گزارش سالانه اخبار دیجیتال خود گفت: در حالی که اکثر افراد مورد بررسی به طور منظم اخبار را دنبال میکنند، ۳۸ درصد از آنها گفتند که اغلب یا گاهی اوقات از خواندن اخبار اجتناب میکنند.
این در حالی است که این آمار در سال ۲۰۱۹ معادل ۲۹ درصد بوده است. همچنین حدود ۳۶ درصد از افراد به ویژه افراد زیر ۳۵ سال میگویند که اخبار ، روحیه آنها را تحت تاثیر قرار میدهد.
اعتماد به اخبار نیز در حال کاهش است و در ایالات متحده به کمترین میزان رسیده است. به طور متوسط، ۴۲ درصد از مردم گفتهاند که بیشتر اوقات به اخبار اعتماد دارند! این رقم تقریباً در نیمی از کشورهای این گزارش کاهش یافته و تنها در هفت کشور افزایش یافته است.
"راسموس کلیس نیلسن" مدیر موسسه رویترز در این گزارش که بر اساس یک نظرسنجی آنلاین از ۹۳ هزار و ۴۳۲ نفر انجام شده است، نوشت: تعداد زیادی از مردم رسانهها را در معرض نفوذ سیاسی ناروا میدانند و تنها اقلیت کوچکی معتقدند که اکثر سازمانهای خبری بهترین را برای جامعه میخواهند و آن را بر منافع تجاری خود ترجیح میدهند.
طبق این گزارش، مخاطبانِ جوانتر به طور فزایندهای از طریق پلتفرمهایی مانند "تیکتاک" به اخبار دسترسی پیدا میکنند و ارتباط ضعیفتری با خبرگزاریهای معتبر و مطرح دارند.
هر هفته ۷۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله از طریق خبرخوانها و جمع آوری کنندههای خبر، موتورهای جستجو و رسانههای اجتماعی به اخبار دسترسی دارند. ۴۰ درصد از این گروه سنی هر هفته از "تیکتاک" استفاده میکنند و ۱۵ درصد گفتهاند که از آن برای یافتن، بحث یا اشتراک گذاری اخبار استفاده میکنند.
رشد تعداد افرادی که برای اخبار آنلاین، پول پرداخت میکنند ممکن است در حال کاهش باشد، به طوری که بخش بزرگی از اشتراکهای دیجیتال به چند خبرگزاری ملی اختصاص دارد.
در ۲۰ کشوری که پرداخت هزینه برای دریافت اخبار، رایج است، ۱۷ درصد از پاسخ دهندگان در نظرسنجی برای هر خبر آنلاین پول پرداخت کردهاند که رقمی مشابه با سال گذشته است.
@savaderasanei
۶:۰۸
۱۴:۳۹
۵:۵۱
۱۸:۲۴
۵:۴۶
۱۵:۱۳
۸:۴۵