بله | کانال اخبار رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی
عکس پروفایل اخبار رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگیا

اخبار رسمی شورای عالی انقلاب فرهنگی

۳,۸۲۵عضو
thumbnail

۱۱:۳۰

thumbnail

۱۱:۳۰

thumbnail
undefinedستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌کند:
undefinedنشست تخصصی: «راهبردها و بایسته‌های همبستگی ملی در ایران»
undefined سخنرانان:undefined دکتر نورالله قیصری undefinedدکتر حمید هوشنگی
undefined زمان برگزاری:روز دوشنبه مورخ 1404/09/17 ساعت: 8:30
undefined محل برگزاری:سالن جلسه طبقه پنجم ساختمان فلسطین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۱:۴۰

thumbnail
undefined شهید طهرانی‌مقدم؛ الگویی جامع در علم، دفاع و حکمرانی نظامی
undefined حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دیدار با خانواده شهید حسن طهرانی‌مقدم، او را الگویی چندبُعدی در عرصه‌های علمی، دفاع و حکمرانی معرفی کرد و بر تداوم مسیر خودکفایی دفاعی الهام گرفته از این شهید والامقام تاکید نمود.
undefined دیدار با خانواده شهیدان طهرانی‌مقدمخبر کامل – عصر روز سه‌شنبه، یازدهم آذرماه ۱۴۰۴، حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه با حضور در حسینیه بیت سرداران شهید علی و حسن طهرانی‌مقدم، با خانواده معظم این شهیدان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست، سردار محمد طهرانی‌مقدم، علی طهرانی‌مقدم، حسین سیف‌امیرحسینی و دکتر خادم علیزاده حضور داشتند و گزارشی از اقدامات موسسه شهدای غدیر ارائه شد، از جمله برگزاری کنگره بین‌المللی دانشمند برجسته و اتمام فاز مطالعاتی پروژه بزرگ تولید انیمیشن با محوریت پدر موشکی ایران.
undefined شهید طهرانی‌مقدم؛ الگویی چندبُعدیاستاد خسروپناه شهید طهرانی‌مقدم را فراتر از یک دانشمند نخبه، الگویی کامل در زمینه‌های علمی، دفاعی و حکمرانی نظامی دانست و افزود: «شهید طهرانی‌مقدم نه تنها خود رشد کرد، بلکه نسلی از دانشمندان برجسته مانند شهید حاجی‌زاده را تربیت نمود.» وی با اشاره به دستاوردهای موشکی، پهپادی و پدافندی، موفقیت‌ها را نتیجه الگوی حکمرانی دفاعی پایه‌ریزی شده توسط این شهید دانست.
undefined تربیت نسل جدید و بازخوانی پرونده شهدای دفاعیدبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت حمایت از جوانان خوش‌استعداد و تقویت تعلق آنان به وطن تاکید کرد و خاطرنشان نمود: «شهید طهرانی‌مقدم در زمانی که حتی سیم‌خاردار نداشتیم، به فکر مهندسی معکوس موشک بود و امکان شلیک را ایجاد و سپس به بومی‌سازی رسید.»
undefined جایگاه معنوی شهدا و هم‌افزایی نهادهای فرهنگیوی با اشاره به اهمیت نقش نهادهای فرهنگی و دانشگاه‌ها در کنار هم، بر توسعه الگوهای مقاومت و خودکفایی دفاعی تاکید کرد و گفت: «ما کنار دانشگاه‌ها قرار می‌گیریم تا بازوی مکمل باشیم و اهداف تربیتی و علمی نسل آینده به نتیجه برسد.»
undefined طرح‌های فرهنگی-راهبردی برای تبیین مسیر خودکفایی دفاعیاستاد خسروپناه درباره طرح سه‌گانه فرهنگی-راهبردی شامل فیلم سینمایی، سریال انیمیشن و بازی راهبردی با محوریت شهید طهرانی‌مقدم و شهید حاجی‌زاده توضیح داد و افزود: «این حوزه برای نونهالان، نوجوانان و جوانان جذابیت بی‌نظیری دارد و ظرفیت منحصربه‌فرد خودکفایی موشکی کشور را به نمایش می‌گذارد.»
undefined پیام امید و تداوم مسیر شهداوی در پایان ابراز امیدواری کرد که با ادامه راه شهدا و برداشتن گام‌های هرچند کوچک، بتوانیم شرمنده آنان نباشیم و نسل‌های آینده را در مسیر خودکفایی و پیشرفت علمی و دفاعی کشور هدایت کنیم.لینک خبر کامل

۱۲:۱۵

thumbnail
undefined دکتر ظفرقندی: تأمین تجهیزات و هیئت علمی شرط افزایش ظرفیت دانشگاه‌های پزشکی است
undefined وزیر بهداشت تأکید کرد افزایش ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های علوم پزشکی تنها زمانی مفید خواهد بود که زیرساخت‌ها، تجهیزات و اعضای هیئت علمی کافی تأمین شده باشد.
undefined ضرورت زیرساخت‌های کامل برای افزایش ظرفیتلینک خبر: امروز در مراسم گرامیداشت هفته بسیج بر مزار شهدای کادر سلامت و شهدای دفاع مقدس در بهشت زهرا (قطعه‌های 50 و 29) با اشاره به مباحث افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی گفت: افزایش ظرفیت باید با دقت، واقع‌بینی و آماده‌سازی کامل زیرساخت‌ها انجام شود و تنها زمانی به نفع کشور خواهد بود که امکانات آموزشی، فضاهای تخصصی، تجهیزات و نیروهای هیئت علمی متناسب با آن تأمین شده باشد.
undefined پیوند مستقیم کیفیت آموزش با سلامت مردموی افزود: رشته‌های علوم پزشکی مستقیماً با جان و سلامت مردم گره خورده‌اند و هر تغییری در نظام آموزشی این حوزه، اثرات بلندمدت بر کیفیت خدمات درمانی کشور دارد. بنابراین نمی‌توان صرفاً بر اساس فشارهای مقطعی یا نگاه غیرکارشناسی، ظرفیت‌ها را افزایش داد.
undefined تعامل با مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگیوزیر بهداشت تصریح کرد: وزارت بهداشت در تعامل با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی، موضوع افزایش ظرفیت را به‌طور منظم پیگیری می‌کند و امیدوار است در بودجه سال 1405 پیش‌بینی‌های لازم برای تأمین منابع، تجهیزات و دیگر الزامات انجام شود تا دانشجویان در شرایط استاندارد تحصیل کنند.
undefined تأمین امکانات آموزشی و نیروی انسانی کافیوی با اشاره به نقش مهم دانشگاه‌های علوم پزشکی در تأمین نیروی انسانی حوزه سلامت ادامه داد: دانشگاه‌ها باید امکانات لازم برای پذیرش دانشجوی بیشتر از جمله ظرفیت بیمارستان‌های آموزشی، فضاهای بالینی، تجهیزات پیشرفته و تعداد کافی اعضای هیئت علمی را داشته باشند. بدون این زیرساخت‌ها، افزایش ظرفیت می‌تواند موجب افت کیفیت آموزشی شود.
undefined توجه به شرایط کاری و معیشتی کادر درماندکتر ظفرقندی تأکید کرد: توجه به شرایط کاری و معیشتی پزشکان، پرستاران و سایر گروه‌های درمانی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت بهداشت است تا آن‌ها بتوانند خدمات مطلوب ارائه دهند و محیط کاری مناسبی داشته باشند.
undefined رویکرد توسعه عاقلانه و علمیوی در پایان گفت: رویکرد وزارت بهداشت توسعه عاقلانه، همراه با برنامه‌ریزی دقیق و متکی بر استانداردهای علمی است تا هم نیاز کشور به نیروی انسانی متخصص تأمین شود و هم کیفیت آموزشی و خدمات درمانی حفظ شود.لینک خبر:

۱۲:۳۰

thumbnail
undefinedستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌کند:
undefinedنشست تخصصی « ضرورت استمرار انسجام ملی و وحدت و همبستگی آحاد مختلف مردم و مسئولین در شرایط حال حاضر جامعه»
سخنرانان:undefined مهندس ابراهیم نورمحمدیundefined مهندس ناهید اعظم رامپناهی
زمان برگزاری:روز سه‌شنبه مورخ 1404/09/18ساعت: 13-15
محل برگزاری:سالن جلسه طبقه پنجم ساختمان فلسطین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۲:۳۴

thumbnail
undefined دیدار رئیس ستاد ملی بزرگداشت مقام زن و مادر با آیت الله اعرافی در دفتر مدیر حوزه های علمیه برگزار شد.
https://sccr.ir/galleryview/4188/1

۱۳:۱۹

thumbnail

۱۳:۱۹

thumbnail

۱۳:۱۹

thumbnail

۱۳:۱۹

thumbnail

۱۳:۱۹

thumbnail
undefinedستاد فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌کند:
undefinedنشست تخصصی «تمهیدی در جهت انسجام و یکپارچگی ملی و بررسی شکاف میان مذهبی‌ها و انقلابی‌ها با گروه مقابل»
سخنرانان:undefined دکتر علیرضا دربندیundefinedدکتر امید عبداللهی
زمان برگزاری:روز یکشنبه مورخ 1404/09/16 ساعت: 14-16
محل برگزاری:سالن جلسه طبقه پنجم ساختمان فلسطین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی

۱۳:۴۹

thumbnail
undefined رئیس‌جمهور در کهگیلویه و بویراحمد: مشارکت مردم در ساخت مدارس امیدآفرین است / هیچ قدرتی مقابل تیم منسجم دوام نمی‌آورد
undefined دکتر مسعود پزشکیان در نشست «توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم» در کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر نقش بی‌بدیل همراهی مردم در پیشبرد تحول آموزشی گفت: مشاهده حضور بچه‌ها و مردم در ساخت مدرسه قلباً انسان را خوشحال می‌کند و نشان می‌دهد زندگی با تغییر معنا پیدا می‌کند نه با تکرار. وی با اشاره به تجربه‌های میدانی خود در توسعه خانه‌های بهداشت و تأثیر کار تیمی، خواستار احیای روحیه جمعی برای رفع محرومیت‌ها شد.undefined مشاهده خبر در سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی
undefined مشارکت مردمی؛ عامل اصلی تحول آموزشیدکتر پزشکیان با اشاره به اهمیت حضور مردم در ساخت مدارس گفت مشاهده تلاش بچه‌ها و خانواده‌ها برای ساخت مدرسه، نشانه‌ای از معنای حقیقی زندگی است. او افزود اگر امروز مشکلاتی در جامعه وجود دارد، ریشه آن در ضعف تربیت نسلی است که باید توان تحلیل، گفت‌وگو، کار تیمی و حل مسئله را از کودکی بیاموزد.
undefined ضرورت آموزش مبتنی بر گفت‌وگو، پروژه و کار تیمیرئیس‌جمهور با اشاره به تجربه دوره آموزشی خود در خارج از کشور، نبود آموزش مبتنی بر گفت‌وگو، پروژه، مقاله و تحلیل در مدارس ایران را یک ضعف جدی دانست و تأکید کرد اگر دانش‌آموزان از ابتدا بیاموزند چگونه مسئله را تحلیل و جمع‌بندی کنند، مدیران آینده نیز قادر خواهند بود مسائل کشور را سیستماتیک حل کنند.
undefined پرهیز از نخبه‌پروری تک‌بعدیوی نخبه‌پروری تک‌بعدی را یک آسیب جدی خواند و گفت: انسان‌ها توانمندی‌های متفاوت دارند و ترکیب این توان‌ها در قالب تیم است که قدرت اثرگذاری ایجاد می‌کند. هر فرد به تنهایی کامل نیست، اما تیم منسجم می‌تواند هر مانعی را پشت سر بگذارد.
undefined تجربه ساخت صدها خانه بهداشت با مشارکت مردمدکتر پزشکیان با یادآوری دوران مسئولیت خود در دانشگاه تبریز گفت: «وقتی بودجه ساخت ۱۰ خانه بهداشت داشتیم و استان به هزار واحد نیازمند بود، با مشارکت مردم بیش از ۶۰۰ خانه بهداشت را در شش ماه ساختیم.» او افزود این الگو بعدها در استان‌های دیگر از جمله شیراز نیز تکرار شد.
undefined چرا هنوز مدرسه سنگی وجود دارد؟رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که چگونه پس از چهار دهه از انقلاب هنوز مدرسه سنگی در کشور وجود دارد، تأکید کرد اگر غیرت جمعی بیدار شود هیچ محرومیتی باقی نمی‌ماند؛ همان‌طور که زنان یکی از روستاهای ایلام با احساس مسئولیت، ساخت مدرسه را خود به‌دست گرفتند.
undefined کار تیمی؛ پایه نظم و پیشرفت در جامعهوی با اشاره به روحیه همکاری دانش‌آموزان در ساخت مدرسه گفت: مسئولیت‌پذیری، هماهنگی و همدلی در کار گروهی می‌تواند حتی مدیریت شهر و نظام آب را متحول کند. به گفته او تغییر صندلی‌ها کافی نیست؛ باید یاد داد که «تیم موفق می‌شود، نه فرد تنها».
undefined آموزش مبتنی بر فناوری و تجربه عملیدکتر پزشکیان با اشاره به بازدید اخیر از یک کلاس هوشمند در تهران گفت چنین فضاهایی به دانش‌آموزان امکان می‌دهد موضوعاتی مانند انرژی را با کار عملی، کار گروهی و بهره‌گیری از فناوری تحلیل کنند و راه‌حل ارائه دهند.
undefined هر دانش‌آموز؛ یک معدن طلارئیس‌جمهور دانش‌آموزان را «معدنی از طلا و جواهر» دانست و تأکید کرد اگر این ظرفیت به‌درستی کاوش شود، انسان‌هایی پدید می‌آیند که توانمندی‌شان شگفت‌انگیز است و این هدیه الهی باید درست هدایت شود.
undefined استناد به آیات سوره قدر و رهنمودهای رهبریوی با اشاره به نگاه قرآنیِ «قدر» افزود هر انسان به اندازه انتخاب خود از مسیر رشد بهره‌مند می‌شود و آموزش نیز باید در همین مسیر حرکت کند. او تأکید کرد طبق رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، باید «قدر جمعی» را در تراز الگو و الهام‌بخشی منطقه تعریف کنیم.
undefined مشکلات قابل حل است، اما زمان می‌خواهددکتر پزشکیان با تأکید بر اینکه همه مشکلات قابل حل است گفت نباید انتظار داشت یک‌ساله همه چیز تغییر کند. تحول نیازمند صبر، تلاش و همراهی مردم و معلمان است.
undefined روایتی از سه روز کارگری برای ساخت خانه بهداشتوی در پایان خاطره‌ای از دوران مسئولیت خود در دانشگاه تبریز نقل کرد و گفت: «برای ساخت خانه بهداشت با لباس کار سه روز کامل کارگری کردیم. مدیران و مهندسان هم وقتی دیدند ما کار می‌کنیم لباسشان را کنار گذاشتند و وارد کار شدند.» او افزود همین روحیه باعث شد تنها طی شش ماه حدود ۶۵۰ خانه بهداشت ساخته شود.
undefined «نشد» نداریم؛ باید راه را پیدا کردرئیس‌جمهور تأکید کرد: «هرکس می‌گفت نمی‌شود، می‌گفتم بی‌خود گفتی و خودم وارد عمل می‌شدم تا راه پیدا شود.» او افزود امروز نیز اگر پروتکل‌ها اجازه می‌داد، همان‌طور میان مردم کارگری می‌کردم.

۱۳:۵۷

thumbnail
undefinedرویداد گفتاورد زنان حکمران ایران
undefined روایت‌های الهام‌بخش از کنش‌گری سیاسی زنان در دل ساختار حکمرانی
undefinedمحورهای رویداد:undefined بررسی کم و کیف اثربخشی زنان در ساختارهای قدرت و تصمیم‌گیریundefinedشناسایی موانع ساختاری، فرهنگی و حرفه‌ای در مسیر کنش‌گریundefined الگوهای ایجاد تعادل میان نقش‌های خانوادگی و مسئولیت‌های مدیریتیundefined وجه مزیت کنش‌گری زنانه و ظرفیت‌های ارتقای مشارکت در حکمرانی
undefinedبا روایت‌هایی از:undefinedفهیمه فرهمندپورundefinedمرضیه وحیددستجردیundefinedفریبا علاسوندundefinedفاطمه قاسم‌پورundefinedزهرا شیخیundefinedفاطمه بداغیundefinedالهام یاوریundefinedفاطمه تنهاییundefinedسیده صدیقه حجازی
undefined چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۴| ساعت ۸ تا ۱۲undefinedتهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان
undefined برای برنامه‌ریزی بهتر، لطفاً جهت پیش‌ثبت‌نام تا تاریخ ۱۵ آذر به شناسه @gpttwomenadmin در بله یا تلگرام پیام دهید.

۱۴:۰۱

thumbnail
دکتر فرهمندپور: دوگانه‌سازی زن و مرد بزرگ‌ترین مانع تحقق منویات رهبری در حوزه زنان است
در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» با موضوع حقوق زنان از منظر فرمایشات مقام معظم رهبری*، دکتر فهمیه فرهمندپور، دبیر ستاد زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تحلیل ریشه‌های سوءبرداشت‌ها و مشکلات سیاست‌گذاری در حوزه زنان، دوگانه‌سازی کاذب میان زن و مرد را مهم‌ترین مانع اجرای دیدگاه‌های رهبر انقلاب دانست.
مشاهده خبر کامل

*undefined نقد دوگانه‌سازی جنسیتی و پیامدهای آن بر سیاست‌گذاری
undefined دکتر فرهمندپور در تشریح مهم‌ترین مانع تحقق منویات رهبری، ایجاد دوگانه‌سازی کاذب میان زنان و مردان را خطایی رایج دانست؛ دوگانه‌ای که به گفته او، در غرب زمینه‌ساز جریان‌های فمینیستی شد و امروز در برخی گفتمان‌های داخلی نیز بازتولید می‌شود.undefined وی اظهار کرد: «گاهی ناخودآگاه به مسیر غلط غرب نزدیک می‌شویم؛ مردان مطالبات سوگیرانه به نفع خود مطرح می‌کنند و زنان نیز همین‌گونه. هر دو رویکرد نادرست است.»
undefined خانواده؛ قربانی اصلی تقابل‌های زن و مردundefined او با تأکید بر اینکه در تقابل‌های جنسیتی نه زنان و نه مردان، بلکه خانواده آسیب می‌بیند، افزود: «هر حقی که از هر عضو خانواده ضایع شود، پیش از هر چیز کیان خانواده را تضعیف می‌کند.»undefined فرهمندپور کاهش رغبت دختران به ازدواج را در نتیجه تضعیف امنیت زنان دانست و آن را تهدیدی برای آینده جمعیتی کشور خواند.
undefined بدفهمی نسبت به مبانی اسلامی؛ ریشه اصلی سوءسیاست‌گذاریundefined دبیر ستاد زنان و خانواده با اشاره به بیانات رهبر انقلاب، سه نگاه اسلامی، غربی و سنتیِ غلط را الگوهای مطرح در بحث زن دانست و تأکید کرد: «بخش عمده مشکلات ناشی از کم‌فهمی نسبت به مبانی اسلامی درباره زن است.»undefined او افزود: «در نقد نگاه غربی بسیار گفته شده، اما نگاه متحجرانه و نارسا از دین کمتر مورد توجه قرار گرفته است.»
undefined حقوق برابر زنان و مردان از منظر رهبر انقلابundefined فرهمندپور با ارجاع به متن رسمی بیانات منتشرشده در پایگاه دفتر مقام معظم رهبری گفت: «رهبر انقلاب صریحاً فرموده‌اند زن و مرد در فعالیت اجتماعی، سیاسی، کسب‌وکار و حتی برخی مسئولیت‌های حکومتی حقوقی برابر دارند، اما این سخن برای برخی قابل پذیرش نیست.»undefined او اظهار تأسف کرد که حتی زنان نخبه نیز از شنیدن این بدیهیات اسلامی شگفت‌زده می‌شوند و این مسئله را نشانه‌ای از «سوءبرداشت جدی در لایه‌های میانی سیاست‌گذاری» دانست.
undefined نقد مخالفت‌ها با لایحه منع خشونت علیه زنانundefined وی با اشاره به مباحث پیرامون لایحه منع خشونت علیه زنان گفت: «برخی حتی با به‌کارگیری واژه خشونت مخالفت داشتند.»undefined او تأکید کرد: «امروز رهبر انقلاب به صراحت از نفی خشونت علیه زن سخن می‌گویند. بنابراین نگاه متحجرانه بیش از هر چیز به اسلام و سرمایه اجتماعی نظام آسیب می‌زند.»
undefined ضرورت اصلاح ادراک عمومی و جلوگیری از بازنمایی‌های مخدوشundefined فرهمندپور با اشاره به تفاوت میان واقعیت و بازنمایی آن گفت: «غرب پیش از هر قانون ادراک‌سنجی می‌کند، اما ما گاه ناخواسته ادراک‌سازی منفی علیه ارزش‌های دینی انجام می‌دهیم.»undefined او هشدار داد که تصویر مخدوش از سیاست‌های درست نظام به دلیل بازنمایی‌های غلط، می‌تواند آسیب‌زا باشد.
undefined دستاوردهای برجسته جمهوری اسلامی در حوزه زنانundefined فرهمندپور با اشاره به سابقه دو دهه فعالیت خود، دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه زنان و خانواده را «از کم‌نظیرترین دستاوردهای پس از انقلاب» دانست.undefined او با استناد به بیانیه گام دوم گفت: «باید هم عظمت کارهای گذشته را دید، هم ضعف‌های ادراکی و اجرایی را جدی گرفت.»
undefined اهمیت سرمایه اجتماعی زنان در پیشبرد نظامundefined او با تأکید بر ضرورت توجه به احساس و تصویر ذهنی جامعه—به‌ویژه زنان—گفت: «زنان همواره از ارزشمندترین پشتوانه‌های انقلاب بوده‌اند و این واقعیت باید در سیاست‌گذاری‌ها منعکس شود.»undefined فرهمندپور سخنان خود را با تأکید بر نقش تاریخی زنان در پایداری انقلاب اسلامی و ضرورت توجه راهبردی به مطالبات آنان به پایان رساند.

۱۴:۰۹

thumbnail
undefined حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه: حوزه‌های علمیه با نگاه نو و پژوهش پویا پاسخگوی نیازهای جامعه باشند
undefined حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در دومین نشست نقد و بررسی کتب فقهی و کلامی با تأکید بر نقش تاریخی حوزه‌های علمیه در تمدن اسلامی گفت: امروز نیز حوزه‌ها باید با نگاهی نو و رویکرد پژوهشی پویا، متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنند و این نهاد علمی را به مرکز تولید فکر و نظریه‌پردازی تبدیل نمایند.undefined لینک خبر
undefined نشست تخصصی بررسی جایگاه پژوهش در حوزه‌های علمیه برگزار شددومین نشست از سلسله برنامه‌های نقد و بررسی کتب فقهی و کلامی با محور «جایگاه پژوهش و تحقیق حوزه‌های علمیه در تمدن اسلامی» چهارشنبه در نمایشگاه تخصصی کتاب فقه و کلام معاصر و در سالن نشست‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد. این نشست با حضور گسترده استادان، پژوهشگران و طلاب حوزه‌های علمیه همراه بود.
undefined تأکید خسروپناه بر نقش تاریخی حوزه در شکل‌گیری تمدن اسلامیدر این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه تأکید کرد که حوزه‌های علمیه در طول تاریخ همواره موتور محرک اندیشه اسلامی، تولید علم دینی و هدایت فکری جامعه بوده‌اند و اگر امروز نیز بخواهیم تمدنی نوین بر اساس معارف اسلامی بسازیم، باید پژوهش در حوزه‌ها پویا، روزآمد و متصل به نیازهای جامعه باشد.وی افزود که ظرفیت‌های علمی حوزه در دهه‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته و اکنون زمان آن است که این ظرفیت‌ها با «نگاه نو» و «تحقیق مسئله‌محور» به خدمت پیشرفت کشور درآیند.
undefined بررسی روند پویایی حوزه در پنج دهه اخیریکی از محورهای مهم نشست، بررسی روند تحول و پویایی حوزه‌های علمیه در پنج دهه گذشته بود؛ دوره‌ای که حوزه‌ها با گسترش پژوهش‌های علمی، تشکیل مراکز تخصصی و ورود به عرصه پاسخ‌گویی به شبهات فکری و اعتقادی، جایگاه جدیدی در جامعه اسلامی یافته‌اند.حاضران در نشست بر این نکته تأکید کردند که حوزه در این سال‌ها با توسعه مراکز پژوهشی و تولید آثار عمیق فقهی و کلامی، توانسته است نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای علوم اسلامی و مقابله با جریان‌های فکری رقیب ایفا کند.
undefined ضرورت هم‌افزایی میان پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهیدر ادامه نشست، موضوع مهم پیوند و هم‌افزایی میان پژوهش‌های حوزوی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفت. سخنرانان تأکید کردند که ارتقای علوم اسلامی و به‌ویژه توسعه نظریه‌پردازی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی، بدون همکاری ساختاری و هدفمند میان این دو نهاد علمی ممکن نخواهد بود.استاد خسروپناه نیز در سخنان خود بر لزوم این هم‌افزایی تأکید کرد و گفت که آینده علم دینی و تمدن‌سازی اسلامی در گرو همکاری نظام‌مند میان حوزه و دانشگاه است.
undefined نقش حوزه در تولید فکر، پاسخ‌گویی به شبهات و نظریه‌پردازی اجتماعیمحور دیگر نشست، بررسی توانمندی‌های حوزه در تولید فکر، ارائه پاسخ‌های دقیق به شبهات اعتقادی و مشارکت در نظریه‌پردازی اجتماعی و فرهنگی بود.پژوهشگران با اشاره به چالش‌های فکری جدید در عرصه‌های مختلف، بر اهمیت حضور فعال حوزه در تولید گفتمان‌های علمی و هدایت فکری جامعه تأکید کردند.
undefined استقبال گسترده مخاطبان و طرح پرسش‌های متنوعاین برنامه با استقبال پژوهشگران، طلاب و علاقه‌مندان روبه‌رو شد. در بخش پرسش و پاسخ، حاضران سؤالاتی درباره آینده پژوهش‌های حوزوی، الزامات توسعه مراکز علمی در حوزه، روش‌های نوین تحقیق و نیازهای نوپدید جامعه اسلامی مطرح کردند.استاد خسروپناه در پاسخ به این پرسش‌ها، بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ تحقیق در حوزه‌ها، تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب، و توجه دقیق به نیازهای روز جامعه تأکید کرد.
undefined تأکید دوباره بر پژوهش مسئله‌محور و پاسخ‌گویی به نیازهای جامعهدر پایان نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد که آینده حوزه‌های علمیه در گرو پژوهش مسئله‌محور، ارتباط فعال با مردم و تمرکز بر حل مسائل روز جامعه است.او افزود که حوزه باید در مسیر تمدن‌سازی اسلامی، همچنان پیشگام تولید فکر و هدایت معرفتی جامعه باشد.
https://sccr.ir/News/28625/1

۱۴:۱۶

thumbnail

۱۴:۱۶

thumbnail

۱۴:۱۶

thumbnail
همایش بین‌المللی حقوق ملت و آزادی‌های مشروع در منظومه فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

۱۴:۳۹

بازارسال شده از امین
thumbnail
undefined به‌مناسبت سالروز وفات حضرت ام‌البنین سلام‌الله‌علیهاundefined* «در طریق سیّدِ پیرِ جوانانِ بهشتچار شیر هم‌قسم دارم مرا نشناختید»*
undefinedمن دلی دریاکرم دارم مرا نشناختید روحی از حق محترم دارم مرا نشناختید
undefinedدر رواق نقره‌گون صبح چون مِهر مُنیرزرفشانی دم به دم دارم مرا نشناختید
undefinedاز بنی‌عامر نسب بُرده، خدیجه‌فطرتم حشمت از آن محتشم دارم مرا نشناختید
undefinedفاش گویم من چو بلقیسم، سلیمانم علی‌ستهمسری غیرت‌حشم دارم، مرا نشناختید
undefinedشب‌زدایی می‌کنم از خاطر آیینه‌هادیده‌ای خورشیددم دارم، مرا نشناختید
undefinedپاسدار حرمت گل‌های کوثرپرورمجا به گلزار ارم دارم مرا نشناختید
undefinedدر طواف قبلۀ د‌ل‌ها حسین گل‌جبین حالت مرغ حرم دارم مرا نشناختید
undefinedآن وفاپرور زنی هستم که در ملک وجودساقی صاحب‌علم دارم مرا نشناختید
undefinedدامن محرابی‌ام باب‌الحوائج‌پرور استگلرخی ‌فخر اُمم دارم مرا نشناختید
undefinedدر طریق سیّدِ پیرِ جوانانِ بهشتچار شیر هم‌قسم دارم مرا نشناختید
undefinedبانوی شعر دلم، اما زبانی در دهنهمچنان تیغ دو دم دارم مرا نشناختید
undefinedخطبه‌خوان خون مظلومان عدل‌اندیشه‌ام گیر و داری با ستم دارم، مرا نشناختید
undefinedای شما خوانده مرا ام‌البنین روزگاربی‌بنین بانوی غم‌دارم، مرا نشناختید
undefinedمن «اَحد» را نخل تیرم در گلستان بقیعقامتی از غصه خم دارم مرا نشناختید
undefined آقای احد ده‌بزرگی؛ ۱۳۸۳/۰۸/۰۸ | مشاهده در وبسایت
undefined @khamenei_poems

۱۶:۱۱