عکس پروفایل اندیشکده شهرالگوا

اندیشکده شهرالگو

۱,۵۹۸عضو
undefined واجدین شرایط رشته روابط بین‌الملل برای استخدام به چه مهارت‌هایی باید آشنایی داشته باشند؟
undefined️ توانایی تحلیل و تدوین گزارشهای پژوهشیundefined️ دیپلماسی عمومی و شهروندی: آشنایی با اصول دیپلماسی و مشارکت شهروندی در سطح بین‌المللی.undefined️سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی: آشنایی با فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و قوانین مرتبط.undefined️مهارت‌های ترجمه: توانایی ترجمه متون تخصصی به‌روز.undefined️فن مذاکره: تسلط به اصول و فنون مذاکره در محیط‌های بین‌المللی.undefined️برگزاری رویدادهای بین‌المللی: مهارت در برنامه‌ریزی و اجرای رویدادهای بین‌المللی.undefined️برندسازی شهری: آشنایی با اصول و مبانی برندسازی در سطح بین‌المللی.undefined️دیپلماسی اقتصادی: آشنایی با فعالیت‌های دیپلماسی اقتصادی و همکاری‌های بین‌المللی.
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۶:۴۹

undefined واجدین شرایط رشته علوم ارتباطات برای استخدام به چه مهارت‌هایی باید آشنایی داشته باشند؟
undefined️توانایی ترجمه متون تخصصی به‌روزundefined️ خلاقیت و توانایی خلق ایده و تفکر بالاundefined️شناخت روش‌های تحقیق و تحلیل‌های علمیundefined️تسلط به مهارت‌های هفتگانه ICDL (مهارت‌های کامپیوتری)undefined️مهارت‌های اصول و فنون مذاکرهundefined️تسلط به نرم‌افزارهای آماریundefined️توانایی تحلیل محتواundefined️خبرنگاری و روزنامه‌نگاریundefined️شناخت رسانه و مفاهیم پیامundefined️مهارت‌های گزارش‌گیری و گزارش‌نویسی
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۶:۵۰

undefined نخبگان: جرقه‌های روشنایی در نهادهای دولتی "چگونه نخبگان می‌توانند تحول‌آفرین دستگاه‌های اجرایی باشند؟"

undefined نخبگان به عنوان افراد با استعداد، دانش و تجربه بالا، نقشی حیاتی در توسعه و پیشرفت جوامع ایفا می‌کنند. در نهادهای دولتی، این افراد می‌توانند تاثیرات چشمگیری در بهبود کارایی و اثربخشی برنامه‌ها و سیاست‌ها داشته باشند.
undefined️ ظرفیت‌های نخبگان:
undefined تحلیل و پژوهش: نخبگان با توانایی‌های تحلیلی و پژوهشی خود، می‌توانند در تهیه گزارش‌ها و مطالعات برای تصمیم‌گیری‌های کلان مشارکت کنند.
undefined نوآوری و خلاقیت: توانایی ارائه ایده‌های نوآورانه و خلاقانه از دیگر ظرفیت‌های مهم نخبگان است.
undefined رهبری و مدیریت: نخبگان با توانایی‌های رهبری و مدیریتی، می‌توانند به بهبود فرآیندها و افزایش کارایی سازمان‌ها کمک کنند.
undefined ارتباطات و شبکه‌سازی: نخبگان با داشتن شبکه‌های گسترده ارتباطی، می‌توانند به تبادل دانش و تجربیات بپردازند و همکاری‌های بین‌المللی را تقویت کنند.
undefined️ چالش‌های حضور نخبگان:
undefined مقاومت در برابر تغییر: برخی از مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی ممکن است نسبت به ایده‌ها و تغییرات جدید مقاومت نشان دهند که مانع از اجرای موفقیت‌آمیز این ایده‌ها می‌شود.
undefinedکمبود منابع: نخبگان برای اجرای ایده‌ها و طرح‌های خود نیاز به منابع مالی و انسانی کافی دارند که در بسیاری از موارد کمبود این منابع می‌تواند مانع از اجرای موفقیت‌آمیز طرح‌ها شود.
undefinedبوروکراسی و مقررات پیچیده: بوروکراسی و مقررات اداری پیچیده می‌تواند مانع از اجرای سریع و کارآمد طرح‌های نخبگان شود و انگیزه آن‌ها را کاهش دهد.
undefinedتفاوت‌های فرهنگی: تفاوت‌های فرهنگی در سازمان‌های دولتی می‌تواند مانع از ارتباط موثر و همکاری بین نخبگان و سایر کارکنان شود که به نوبه خود می‌تواند کارایی نخبگان را کاهش دهد.
undefined️ راهکارهای افزایش نقش نخبگان:
undefined آموزش و توسعه حرفه‌ای: برگزاری دوره‌های آموزشی و توسعه حرفه‌ای برای نخبگان می‌تواند به افزایش دانش و مهارت‌های آن‌ها کمک کند و بهبود کارایی و اثربخشی آن‌ها را به دنبال داشته باشد.
undefinedایجاد محیط حمایتی و تشویقی: ایجاد محیطی حمایتی و تشویقی برای نخبگان می‌تواند به افزایش انگیزه و بهره‌وری آن‌ها کمک کند و منابع لازم را برای اجرای طرح‌هایشان فراهم کند.
undefinedکاهش بوروکراسی: کاهش مقررات و فرآیندهای اداری پیچیده می‌تواند به افزایش کارایی و سرعت اجرای طرح‌های نخبگان کمک کند و انگیزه آن‌ها را برای ادامه فعالیت افزایش دهد.
undefinedتشویق به نوآوری: ایجاد برنامه‌ها و سیاست‌هایی که نوآوری و خلاقیت را تشویق کنند می‌تواند به افزایش نقش و ظرفیت نخبگان کمک کند و ایده‌های جدید را به واقعیت تبدیل کند.
undefinedتقویت شبکه‌های ارتباطی: تقویت شبکه‌های ارتباطی نخبگان با سایر نخبگان و متخصصان می‌تواند به تبادل دانش و تجربیات کمک کند و همکاری‌های بین‌المللی را افزایش دهد.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۱۷:۲۳

thumnail
undefined اولین دوره رویداد نخبگانی - استخدامی شهرآفرین برگزار می‌شود.
undefined فرصتی ویژه برای جذب و مشارکت نخبگان، دانشجویان، دغدغه‌مندان و جوانان در نظام اجرایی کشور در تمامی رشته‌های علوم انسانی و مهندسی
undefined رویداد نخبگانی شهرآفرین، رویدادی با هدف جذب، هدایت و توانمندسازی و در نهایت استخدام و مشارکت نخبگان جوان و با استعداد کشور در نظام تصمیم‌گیری، اجرایی و سیاستگذاری کشور است.با توجه به نیاز روزافزون به نیروهایی با توانایی و دانش در حوزه‌های متعدد، برگزاری یک رویداد استعدادیابی مبتنی بر شناسایی و جذب نخبگان دغدغه‌مند فرصتی فراهم می‌آورد تا جوانان با استعداد و دانشجویان علاقمند، به عنوان نیروهای جدید و پویا، وارد این حوزه شده و در نظام تصمیم‌گیری کشور نقش بسزایی ایفا کنند.
undefined رویدادی با همکاری مشترک بنیاد ملی نخبگان، شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری
undefined️مهلت ثبت نام: تا ۱۸ خرداد ۳۰ خرداد تمدید شد.
undefined سایت رویداد:https://shahrafarin.landin.ir/
undefined ثبت نام در رویداد:https://b2n.ir/shahrafarin
undefined کسب اطلاعات بیشتر از طریق آیدی @Shahr_Event
#فراخوان#شهرآفرین
undefined رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب I بله I تلگرام

۱۷:۳۲

undefined فرصت‌های بی‌نظیر در دستگاه‌های اجرایی ایران: جاذبه‌هایی برای نخبگان
در دنیای امروز، جذب نخبگان به دستگاه‌های اجرایی یک اولویت کلیدی برای دولت‌هاست. ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و به منظور جذب و نگه‌داشت نخبگان، باید مزایای شغلی و رفاهی مناسبی فراهم کند. در این مقاله به بررسی این مزایا و عواملی که نخبگان را به سمت دستگاه‌های اجرایی ایران جذب می‌کند، می‌پردازیم.
undefined امنیت شغلییکی از اصلی‌ترین عواملی که نخبگان را به سمت دستگاه‌های اجرایی جذب می‌کند، امنیت شغلی است. در حالی که در بخش خصوصی، نوسانات اقتصادی و تغییرات بازار می‌تواند موجب کاهش فرصت‌های شغلی شود، دستگاه‌های اجرایی معمولاً از ثبات بیشتری برخوردارند. این امنیت شغلی برای نخبگان بسیار جذاب است، چرا که به آن‌ها امکان می‌دهد تا بر روی توسعه حرفه‌ای و شخصی خود تمرکز کنند بدون اینکه نگران از دست دادن شغل خود باشند.
undefined مزایای مالی و حقوقدستگاه‌های اجرایی ایران اغلب حقوق و مزایای مالی مناسبی را ارائه می‌دهند که می‌تواند برای نخبگان جذاب باشد. این مزایا شامل حقوق پایه، پاداش‌ها، مزایای بازنشستگی، و بیمه‌های درمانی و اجتماعی است. علاوه بر این، برخی از دستگاه‌های اجرایی ممکن است امکاناتی مانند وام‌های کم‌بهره یا تسهیلات خرید مسکن را نیز فراهم کنند که می‌تواند یک عامل مهم در جذب نخبگان باشد.
undefined تعادل بین کار و زندگیتعادل بین کار و زندگی یکی دیگر از عوامل مهم در جذب نخبگان است. دستگاه‌های اجرایی ایران اغلب ساعات کاری منظم‌تری نسبت به بخش خصوصی دارند و این امر می‌تواند به کارکنان کمک کند تا تعادل بهتری بین کار و زندگی شخصی خود برقرار کنند. همچنین، برخی از دستگاه‌های اجرایی ممکن است امکاناتی مانند مرخصی‌های بیشتر، ساعات کاری انعطاف‌پذیر، و تسهیلات رفاهی برای خانواده‌ها را نیز فراهم کنند.
undefined حس مشارکت و تأثیرگذارینخبگان معمولاً به دنبال فرصت‌هایی هستند که بتوانند تأثیرگذاری و مشارکت بیشتری در جامعه داشته باشند. کار در دستگاه‌های اجرایی ایران می‌تواند به آن‌ها این امکان را بدهد که در تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های مهم کشور مشارکت داشته باشند و از این طریق به توسعه و پیشرفت کشور کمک کنند. این حس مشارکت و تأثیرگذاری می‌تواند یکی از عوامل مهم در جذب نخبگان به دستگاه‌های اجرایی باشد.
undefined ثبات اقتصادی و اجتماعیثبات اقتصادی و اجتماعی یکی دیگر از عوامل مهم در جذب نخبگان به دستگاه‌های اجرایی است. در حالی که نوسانات اقتصادی و اجتماعی می‌تواند تأثیر منفی بر فرصت‌های شغلی و شرایط کاری داشته باشد، دستگاه‌های اجرایی معمولاً از ثبات بیشتری برخوردارند. این ثبات می‌تواند به نخبگان اطمینان بیشتری بدهد که می‌توانند در محیطی پایدار و قابل پیش‌بینی کار کنند.
undefined حمایت‌های قانونی و حقوقیدستگاه‌های اجرایی ایران معمولاً از حمایت‌های قانونی و حقوقی مناسبی برخوردارند که می‌تواند برای نخبگان جذاب باشد. این حمایت‌ها شامل قوانین کار مناسب، قراردادهای شفاف، و دسترسی به خدمات حقوقی و مشاوره‌ای است که می‌تواند به نخبگان اطمینان بیشتری بدهد که حقوق و منافع آن‌ها محفوظ خواهد ماند.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۱۰:۵۰

thumnail
undefined اولین دوره رویداد نخبگانی - استخدامی شهرآفرین برگزار می‌شود.
undefined فرصتی ویژه برای جذب و مشارکت نخبگان، دانشجویان، دغدغه‌مندان و جوانان در نظام اجرایی کشور در تمامی رشته‌های علوم انسانی، مهندسی، هنر و رسانه
undefined رویداد نخبگانی شهرآفرین، رویدادی با هدف جذب، هدایت و توانمندسازی و در نهایت استخدام و مشارکت نخبگان جوان و با استعداد کشور در نظام تصمیم‌گیری، اجرایی و سیاستگذاری کشور است.با توجه به نیاز روزافزون به نیروهایی با توانایی و دانش در حوزه‌های متعدد، برگزاری یک رویداد استعدادیابی مبتنی بر شناسایی و جذب نخبگان دغدغه‌مند فرصتی فراهم می‌آورد تا جوانان با استعداد و دانشجویان علاقمند، به عنوان نیروهای جدید و پویا، وارد این حوزه شده و در نظام تصمیم‌گیری کشور نقش بسزایی ایفا کنند.
undefined رویدادی با همکاری مشترک بنیاد ملی نخبگان، شهرداری تهران و معاونت علمی ریاست جمهوری
undefined️مهلت ثبت نام: تا ۳۰ خرداد
undefined سایت رویداد:https://shahrafarin.landin.ir/undefined ثبت نام در رویداد:https://b2n.ir/shahrafarin
undefined کسب اطلاعات بیشتر از طریق آیدی @Shahr_Event
#فراخوان#شهرآفرین
undefined رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب I بله I تلگرام

۶:۳۶

undefined چالش‌ها و فرصت‌های مشارکت جوانان در نظام اجرایی کشور

undefined مقدمهمشارکت جوانان در نظام اجرایی کشور، یکی از عوامل کلیدی برای دستیابی به توسعه پایدار و پویایی جامعه است. این مشارکت نه تنها به تزریق انرژی و نوآوری در سیستم اجرایی کمک می‌کند، بلکه به تربیت نسل آینده مدیران و تصمیم‌گیران نیز منجر می‌شود. با این حال، جوانان با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی در این مسیر مواجه هستند.
undefined چالش‌هایکی از اصلی‌ترین چالش‌های مشارکت جوانان در نظام اجرایی، عدم تجربه و سابقه کاری است. بسیاری از جوانان به دلیل کمبود تجربه، کمتر در پست‌های اجرایی مهم مورد اعتماد قرار می‌گیرند. موانع بروکراسی و پیچیدگی‌های اداری نیز می‌تواند انگیزه جوانان را برای ورود به عرصه اجرایی کاهش دهد. فرهنگ سازمانی سنتی که گاهی مقاومت در برابر تغییرات و نوآوری‌ها را دارد، یکی دیگر از چالش‌های اساسی است. نبود فرصت‌های آموزشی و کارآموزی کافی برای آماده‌سازی جوانان جهت ورود به نظام اجرایی نیز می‌تواند مانعی جدی باشد.
undefined فرصت‌هااز سوی دیگر، مشارکت جوانان در نظام اجرایی دارای فرصت‌های فراوانی است. جوانان با برخورداری از ایده‌های نوآورانه و دیدگاه‌های تازه می‌توانند به حل مسائل پیچیده و بهبود فرآیندهای اجرایی کمک کنند. توسعه فناوری و دیجیتالی شدن سیستم‌های اجرایی، فرصت‌های جدیدی برای مشارکت جوانان ایجاد کرده است، زیرا آن‌ها به طور طبیعی با این فناوری‌ها آشنا و سازگار هستند. برنامه‌های کارآموزی و آموزشی که از سوی دولت و نهادهای مختلف ارائه می‌شود، می‌تواند به توانمندسازی جوانان و افزایش مهارت‌های آن‌ها کمک کند.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۷:۲۵

undefined راه‌های توانمندسازی جوانان برای ایفای نقش‌های کلیدی در نظام تصمیم گیری و سیاستگذاری

توانمندسازی جوانان برای ایفای نقش‌های کلیدی در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری امری حیاتی برای توسعه پایدار و ایجاد جوامع عادلانه و فراگیر است. در این راستا، مجموعه‌ای از راهکارها و استراتژی‌ها می‌تواند به جوانان کمک کند تا نقش مؤثری در این زمینه ایفا کنند.
undefined آموزش و آگاهی‌بخشیاولین گام در توانمندسازی جوانان، آموزش و آگاهی‌بخشی درباره نظام‌های تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری است. برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی که به جوانان اطلاعات کافی درباره فرآیندهای تصمیم‌گیری، اصول سیاست‌گذاری و نقش‌های کلیدی در این نظام‌ها ارائه دهد، می‌تواند پایه‌های محکم‌تری برای مشارکت آن‌ها ایجاد کند.
undefined تقویت مهارت‌های رهبری و مذاکرهمهارت‌های رهبری و مذاکره برای ایفای نقش‌های کلیدی در سیاست‌گذاری ضروری هستند. برنامه‌های آموزشی و تمرینی که به جوانان کمک می‌کند این مهارت‌ها را تقویت کنند، می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش توانمندی‌های آن‌ها داشته باشد. این برنامه‌ها باید شامل تمرین‌های عملی، شبیه‌سازی مذاکرات و فرصت‌های شبکه‌سازی با رهبران باتجربه باشد.
undefined ایجاد فرصت‌های مشارکتفراهم کردن فرصت‌های مشارکت جوانان در فرآیندهای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری یکی از مهم‌ترین اقدامات است. ایجاد نهادهای مشورتی جوانان، برگزاری جلسات عمومی و فراهم کردن پلتفرم‌های آنلاین برای بیان نظرات و ایده‌ها، می‌تواند به جوانان کمک کند تا به صورت فعال در این فرآیندها شرکت کنند.
undefined حمایت و مشاورهحمایت و مشاوره از سوی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی می‌تواند جوانان را در مسیر ایفای نقش‌های کلیدی یاری کند. برنامه‌های مشاوره‌ای که به جوانان کمک می‌کند تا مسیر شغلی و حرفه‌ای خود را در زمینه سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری پیدا کنند، می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی در افزایش توانمندی‌های آن‌ها داشته باشد.
undefined شبکه‌سازی و ارتباطاتشبکه‌سازی و ایجاد ارتباطات مؤثر با افراد و سازمان‌های مرتبط در زمینه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری، از دیگر راه‌های توانمندسازی جوانان است. حضور در کنفرانس‌ها، سمینارها و رویدادهای مرتبط، فرصت‌های بی‌نظیری برای ایجاد این شبکه‌ها فراهم می‌کند.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۷:۰۹

undefined تجارب موفق کشورهای دیگر در جذب نخبگان به نظام اجرایی

جذب نخبگان به نظام اجرایی یکی از مهم‌ترین راهکارهایی است که کشورهای مختلف برای توسعه و پیشرفت خود به کار گرفته‌اند. تجارب موفق کشورهای دیگر در این زمینه نشان می‌دهد که سیاست‌ها و برنامه‌های خاصی می‌تواند به کارآمدی و بهره‌وری سیستم اجرایی بیفزاید.
undefined سنگاپور: سرمایه‌گذاری در آموزش و توسعه نیروی انسانیسنگاپور یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها در جذب نخبگان به نظام اجرایی است. این کشور با سرمایه‌گذاری کلان در بخش آموزش و توسعه نیروی انسانی، توانسته است نیروی کاری ماهر و نخبه‌ای را پرورش دهد. برنامه‌های بورس تحصیلی و آموزش‌های تخصصی در دانشگاه‌های برتر دنیا، جوانان سنگاپوری را به سوی بازگشت به کشور و خدمت در نظام اجرایی ترغیب می‌کند. همچنین، ایجاد محیطی پویا و مبتنی بر شایسته‌سالاری در نظام اجرایی، انگیزه‌بخش نخبگان برای فعالیت در این حوزه است.
undefined آلمان: نظام آموزش دوگانه و تحقیقات علمیآلمان نیز با نظام آموزشی دوگانه خود، توانسته است نخبگان را به سوی نظام اجرایی جذب کند. این نظام که ترکیبی از آموزش تئوری و کار عملی است، مهارت‌های لازم را به دانشجویان منتقل کرده و آن‌ها را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند. همچنین، حمایت گسترده از تحقیقات علمی و ارائه فرصت‌های شغلی در مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها، نخبگان را به سوی فعالیت در حوزه‌های اجرایی و تصمیم‌گیری سوق می‌دهد.
undefined کانادا: سیاست‌های مهاجرتی و حمایت از نخبگانکانادا با سیاست‌های مهاجرتی جذب نخبگان، یکی دیگر از کشورهای موفق در این زمینه است. برنامه‌های مهاجرتی مانند اکسپرس اینتری، به نخبگان و افراد با توانایی‌های ویژه اجازه می‌دهد به سرعت وارد کشور شده و در نظام اجرایی فعالیت کنند. علاوه بر این، حمایت‌های مالی و ارائه تسهیلات ویژه به نخبگان، آن‌ها را ترغیب به اقامت و کار در کانادا می‌کند.
undefined کره جنوبی: همکاری بین صنعت و دانشگاهکره جنوبی نیز با ایجاد پل ارتباطی بین دانشگاه‌ها و صنایع، نخبگان را به نظام اجرایی جذب کرده است. برنامه‌های مشترک تحقیق و توسعه بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ، فرصت‌های شغلی مناسبی را برای نخبگان فراهم می‌آورد. همچنین، سیاست‌های حمایتی دولت از استارت‌آپ‌ها و کارآفرینی، زمینه را برای فعالیت نخبگان در حوزه‌های مختلف فراهم می‌کند.
undefined استرالیا: برنامه‌های توسعه رهبریاسترالیا با برنامه‌های توسعه رهبری و آموزش‌های تخصصی برای نخبگان، توانسته است آن‌ها را به سوی نظام اجرایی جذب کند. این برنامه‌ها که شامل آموزش‌های مدیریتی، رهبری و توسعه مهارت‌های نرم است، نخبگان را برای ایفای نقش‌های کلیدی در نظام اجرایی آماده می‌کند. همچنین، فرصت‌های شغلی متنوع و محیط کاری مناسب، انگیزه‌بخش نخبگان برای فعالیت در این کشور است.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۲۰:۲۱

undefined موانع موجود برای نقش آفرینی نخبگان جوان در پیشرفت و توسعه ایران
نخبگان جوان در هر کشوری می‌توانند نقشی حیاتی در پیشرفت و توسعه آن کشور ایفا کنند. با این حال، در ایران، موانع متعددی وجود دارد که نقش‌آفرینی نخبگان جوان را محدود می‌کند. این موانع در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ظهور می‌کنند و هر کدام به نوعی سد راه پیشرفت جوانان نخبه هستند.
undefined موانع فرهنگییکی از موانع عمده فرهنگی، نگرش سنتی جامعه به جوانان است. بسیاری از افراد جامعه به نخبگان جوان به چشم افرادی بدون تجربه کافی نگاه می‌کنند. این نگرش منفی سبب می‌شود تا جوانان نخبه نتوانند به راحتی وارد عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی شوند. علاوه بر این، برخی نهادها و سازمان‌ها نیز تمایل دارند تا بیشتر به افراد با تجربه‌های طولانی‌مدت اعتماد کنند و این موضوع مانع از مشارکت فعال نخبگان جوان می‌شود.

undefined موانع اجتماعیاز منظر اجتماعی، مشکلات مربوط به شبکه‌سازی و ارتباطات اجتماعی نیز از موانع مهمی هستند. در بسیاری از موارد، نخبگان جوان به دلیل عدم دسترسی به شبکه‌های اجتماعی قدرتمند و موثر، نمی‌توانند ایده‌ها و نوآوری‌های خود را به درستی معرفی و اجرا کنند. همچنین، نبود ساختارهای مناسب برای شناسایی و پرورش استعدادهای جوان، سبب می‌شود که بسیاری از نخبگان نتوانند مسیر صحیح را برای رشد و پیشرفت خود پیدا کنند.
undefined موانع اقتصادیموانع اقتصادی نیز نقش مهمی در محدودیت‌های موجود برای نخبگان جوان دارند. مشکلات اقتصادی کشور، بیکاری و عدم ثبات مالی از جمله عواملی هستند که مانع از آن می‌شوند که جوانان نخبه بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند و ایده‌های نوآورانه خود را به مرحله اجرا برسانند. همچنین، عدم وجود حمایت‌های مالی و اعتباری مناسب برای استارتاپ‌ها و طرح‌های نوآورانه نیز یکی دیگر از موانع اقتصادی است که نخبگان جوان با آن مواجه هستند. این مسائل اقتصادی باعث می‌شود که جوانان نخبه نتوانند به راحتی روی ایده‌ها و پروژه‌های خود تمرکز کنند و به جای آن مجبور به انجام کارهای غیرمرتبط و کم‌درآمد شوند.
undefined موانع سیاسیاز جنبه سیاسی، سیستم سیاسی و ساختارهای موجود در بسیاری از موارد اجازه نمی‌دهند که جوانان نخبه به راحتی وارد عرصه‌های تصمیم‌گیری و اجرایی شوند. عدم وجود فضای باز سیاسی و محدودیت‌های مرتبط با آزادی بیان و اندیشه نیز سبب می‌شود که نخبگان جوان نتوانند به راحتی نظرات و ایده‌های خود را مطرح کنند و در فرآیندهای سیاسی نقش فعالی ایفا کنند. علاوه بر این، بسیاری از جوانان نخبه به دلیل عدم اعتماد به سیستم‌های انتخاباتی و نحوه گزینش مدیران و مسئولان، احساس ناامیدی و بی‌انگیزگی می‌کنند و این موضوع منجر به خروج مغزها و مهاجرت نخبگان به خارج از کشور می‌شود.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۹:۱۲

undefined بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی دولت از نخبگان
در هر کشوری، نخبگان به عنوان منابع با ارزش انسانی تلقی می‌شوند که می‌توانند موتور محرک توسعه و پیشرفت باشند. در ایران نیز دولت با درک اهمیت نخبگان و ظرفیت‌های بالای آن‌ها، سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی متعددی را برای تشویق و نگهداشت این افراد به اجرا گذاشته است. در این نوشته، به بررسی این سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی خواهیم پرداخت.
undefined برنامه‌های بورس تحصیلی و آموزشییکی از اصلی‌ترین راه‌های حمایت از نخبگان، اعطای بورس‌های تحصیلی و آموزشی به دانشجویان و پژوهشگران برتر است. این بورس‌ها اغلب شامل تامین هزینه‌های تحصیل، فرصت‌های تحقیقاتی و حتی دوره‌های آموزشی در خارج از کشور می‌شود. هدف از این برنامه‌ها، ارتقاء سطح علمی نخبگان و بازگرداندن دانش‌آموختگان به کشور برای انتقال دانش و تجربه‌های کسب شده است.
undefined تشکیل بنیاد ملی نخبگانبنیاد ملی نخبگان با هدف شناسایی، حمایت و توسعه نخبگان کشور تشکیل شده است. این بنیاد با ارائه برنامه‌های حمایتی متنوع، از جمله مشاوره‌های تخصصی، کارگاه‌های آموزشی و حمایت مالی از پروژه‌های تحقیقاتی، به رشد و شکوفایی نخبگان کمک می‌کند. یکی از برنامه‌های کلیدی این بنیاد، حمایت از بازگشت نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور و بهره‌گیری از تخصص و تجربه آن‌هاست.
undefined جوایز و تقدیرهای ملیاعطای جوایز و تقدیرهای ملی به نخبگان در زمینه‌های مختلف علمی، فرهنگی و هنری، یکی دیگر از روش‌های حمایت از نخبگان است. این جوایز نه تنها انگیزه‌ای برای تلاش بیشتر نخبگان ایجاد می‌کند، بلکه باعث شناخته شدن آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی می‌شود.
undefined تسهیلات در زمینه اشتغال و مسکندولت با ارائه تسهیلاتی در زمینه اشتغال و مسکن، تلاش می‌کند تا نخبگان را به ماندن در کشور و فعالیت در زمینه‌های تخصصی ترغیب کند. این تسهیلات شامل استخدام در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، ارائه وام‌های مسکن و ایجاد شرایط مناسب کاری می‌شود.
#آموزشی#شهرآفرین
undefined  رویداد نخبگانی شهرآفرین در وب (https://shahrafarin.landin.ir/event/) I بله (http://ble.ir/shahrafarin_event) I تلگرام (http://t.me/ShahrAfarain_Event)

۱۶:۴۷

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم شهر هوشمند (Smart City)
undefined نویسنده: فاطمه عباسیundefined تاریخ انتشار: **شهریور ۱۴۰۳

undefinedشهر هوشمند را می‌توان به‌عنوان یک محیط شهری مدرن و پویا تعریف کرد که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به دگرگونی شیوه‌های زندگی و فعالیت در شهر می‌پردازد. هدف این شهر بهبود کیفیت زندگی شهروندان، بهینه‌سازی استفاده از خدمات شهری، ایجاد دسترسی پایدار به منابع اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی برای نسل‌های حال و آینده و ارائه راهکارهایی برای حل چالش‌های موجود در محیط شهری است. شهر هوشمند به‌عنوان یک شهر ایمن، سازگار با محیط‌زیست و کارآمد در آینده معرفی می‌شود که با زیرساخت‌های پیشرفته‌ای فرهنگ و دانش را به اشتراک می‌گذارد، شرایط خلاقیت و نوآوری را برای ساکنان فراهم می‌آورد و راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی استفاده از منابع ملموس و ناملموس شهر ارائه می‌دهد.
**اما شهر هوشمند چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟

undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-smart-city

#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۱۰:۱۹

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم دولت محلی (Local Government)
undefined نویسنده: فاطمه عباسیundefined تاریخ انتشار: **مهر ۱۴۰۳

undefinedدولت محلی یکی از نهادهای اصلی و بنیادین در ساختار حکومت‌های مدرن است که نقش کلیدی در مدیریت و اداره جوامع محلی ایفا می‌کند. این نهاد با تکیه بر اصول دموکراتیک، نزدیک‌ترین سطح به شهروندان را در بر می‌گیرد و به طور مستقیم با زندگی روزمره افراد مرتبط است. واژه “Government” که در زبان‌های اروپایی به معنای حکومت و مدیریت است، ریشه در فعل “To govern” دارد که به معنای هدایت و کنترل امور است.
**اما دولت محلی چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟

undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-local-government

#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۸:۴۳

thumnail
#خلاصه_گزارش_شهر
undefined مقایسه سیاست‌ها و فناوری‌های کنترل آلودگی هوا در سه کلان‌شهر آسیایی: درس‌آموخته‌ها و راهکارها
undefined نویسنده: مرکز انتقال فناوری آسیا و اقیانوسیه (APCTT) سازمان ملل متحدundefined تاریخ انتشار: ۲۰۲۴
undefinedدر دنیای پرهیاهوی امروز، نفس کشیدن در شهرهای بزرگ آسیا به چالشی جدی تبدیل شده است. داستان سه شهر بانکوک، داکا و گورگائون، روایتی است از تلاش انسان برای یافتن راهی به سوی هوای پاک در میان دود و غبار توسعه شهری. این سه شهر، هر یک با ویژگی‌های منحصر به فرد خود، نمایانگر تصویری از آینده شهرهای آسیایی هستند. بانکوک با برنامه‌های جامع خود، چراغ راهی برای دیگران شده است. داکا، با وجود چالش‌های فراوان، گام‌های اولیه را برای تغییر برداشته، و گورگائون در تلاش است تا راهی میانه بیابد.
undefined مطالعه کامل گزارش:undefined https://shahreolgou.ir/air-control-policies-in-three-asian-metropolises/
#خلاصه_گزارش#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۸:۱۰

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم عدالت اجتماعی شهری (Urban Social Justice)
undefined نویسنده: فاطمه عباسیundefined تاریخ انتشار: **مهر ۱۴۰۳

undefinedعدالت اجتماعی به معنای برابری و تناسب در جامعه است که در قالب کنش‌های اجتماعی، تصویب و اجرای قوانین، و مشارکت مردمی تجلی می‌یابد. این مفهوم در شهرها به معنای حفظ منافع گروه‌های مختلف از طریق توزیع بهینه منابع شهری است. عدالت اجتماعی از دهه ۱۹۶۰ وارد ادبیات جغرافیایی شده و ریشه آن به تلاش‌های کروپتکین برای مبارزه با فقر و نژادپرستی برمی‌گردد. هدف اصلی برنامه‌ریزی شهری، دستیابی به توزیع عادلانه منابع عمومی است تا تبعیض‌ها کاهش یابد و توازن شهری برقرار شود.
**اما عدالت اجتماعی شهری چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟

undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-urban-social-justice/
#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۷:۱۴

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم حکمرانی شبکه‌ای شهری (Urban Network Governance)
undefined نویسنده: محدثه سادات غضنفریundefined تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳
undefinedدر سال‌های اخیر، حکومت‌ها و سیاستگذاران شهری، با مسائل مختلفی اعم از اداره امور محیط زیست، مدیریت منابع، بحرات‌های شهری و غیره رو به رو بودند که با توجه به پیچیدگی آن‌ها در جوامع امروزی ما نیازمند یک شیوه جدیدی از حکمرانی هستیم تا مشکلات مختلفی از قبیل بروکراسی‌های زیاد، سلسله مراتب و غیره حل گردد. با توجه به این مسئله که برنامه ریزی شهری نیازمند سازمان‌های مختلف برای اداره شهر است بنابراین باید از حکمرانی سنتی عبور کرده و با توجه به گسترش علم و فناوری از حکمرانی شبکه‌ای استفاده گردد.اما حکمرانی شبکه‌ای شهری چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟
undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-urban-network-governance
#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۹:۳۱

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم بازآفرینی شهری (Urban Regeneration)
undefined نویسنده: محدثه سادات غضنفریundefined تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳
undefinedلاب صنعتی و پیشرفت‌های تکنولوژی که با خود به همراه داشت باعث افزایش جمعیت و در نتیجه مهاجرت مردم از مناطق مختلف به شهر و هسته‌های اصلی آن می‌شود. نتیجه آن تغییر بافت شهری و تخریب و فرسودگی است. ایزدی بیان می‌کند که مهم‌ترین عامل در فرسودگی بافت‌های شهری افول اقتصادی است که باعث خروج بخش‌های از شهر از زندگی شهری است. امروزه واژه «بازآفرینی شهری» که یک واژه عام محسوب می‌گردد، سایر مفاهیم همچون بهسازی، نوسازی، بازسازی و توانمندسازی را نیز در برمی‌گیرد.اما بازآفرینی شهری چیست؟ چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟
undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-urban-regeneration/
#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۴:۵۷

thumnail
#خلاصه_گزارش_شهر
undefined دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ قرمز: راهکاری برای کاهش تصادفات مرگبار در نیویورک (نسخه انگلیسی)
undefined نویسنده: موسسه پژوهشی منهتن آمریکاundefined تاریخ انتشار: ۲۰۲۴
undefinedاین داستان غم‌انگیز نقطه عطفی در بحث درباره نحوه استفاده از داده‌های دوربین‌های نظارتی برای پیشگیری از تصادفات مرگبار است. نیویورک بیش از دو دهه است که از دوربین‌های کنترل سرعت و چراغ قرمز استفاده می‌کند و موفقیت‌های چشمگیری در کاهش تصادفات داشته است. تعداد تلفات از ۷۰۱ مورد در سال ۱۹۹۰ به ۲۰۶ مورد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است – موفقیتی که حتی در زمانی که آمار تصادفات در سطح ملی رو به افزایش بود، ادامه داشت. اما از سال ۲۰۲۰، همه چیز تغییر کرد. همزمان با همه‌گیری کووید-۱۹ و کاهش حضور پلیس در خیابان‌ها، رفتارهای پرخطر رانندگی افزایش یافت. در سال ۲۰۲۲، تعداد قربانیان به ۲۶۱ نفر رسید و در سال ۲۰۲۳ به ۲۶۲ نفر افزایش یافت.

undefined مطالعه کامل گزارش:undefined shahreolgou.ir/speed-cameras-and-red-lights-a-solution-to-reduce-fatalities-in-new-york
#خلاصه_گزارش#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۸:۰۴

thumnail
#دانشنامه_شهر
undefined مفهوم مفهوم عدالت فضایی شهری (Urban Spatial Justice)
undefined نویسنده: فاطمه عباسیundefined تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳
undefinedعدالت فضایی شهری (Urban Spatial Justice) مفهومی کلیدی در بررسی توزیع عادلانه منابع و خدمات در فضاهای شهری است. این مفهوم به معنای رفتار منصفانه با تمامی شهروندان، بدون توجه به ویژگی‌های مختلف آنهاست. به عبارتی، عدالت فضایی به توزیع عادلانه منابع، نیازهای اساسی و امکانات شهری در میان محله‌های مختلف شهر اشاره دارد. اما عدالت فضایی شهری چه ویژگی‌هایی دارد؟ تاریخچه این مفهوم از کجا پدیدار شده است؟ و چه وضعیتی در ایران دارد؟
undefined مطالعه بیشتر:undefined shahreolgou.ir/the-concept-of-urban-spatial-justice
#دانشنامه#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۵:۲۵

thumnail
#یادداشت_شهر
undefined توسعه فضاهای شهری مناسب کودکان با تأکید بر طراحی خیابان
undefined نویسنده: سحر امامی‌رادundefined تاریخ انتشار: آبان ۱۴۰۳
undefinedامروزه با گسترش شهرنشینی و تغییر سبک زندگی، توجه به نیازهای کودکان در فضاهای شهری به یکی از مهمترین چالش‌های برنامه‌ریزی و طراحی شهری تبدیل شده است. انسان ذاتاً موجودی اجتماعی است و محیط‌های فیزیکی و اجتماعی شهرها تأثیر قابل‌توجهی بر شخصیت و رشد او دارند. این تأثیر در دوران کودکی و نوجوانی، که دوره رشد سریع جسمی و ذهنی است، اهمیت بیشتری می‌یابد. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که در شرایط شهری با کیفیت پایین زندگی می‌کنند، با اثرات نامطلوب جسمی، ذهنی و شناختی مواجه می‌شوند.
undefined گزارش کامل:undefined shahreolgou.ir/development-of-urban-spaces-suitable-for-children-with-difficulty-in-street-design
#یادداشت#شهر_الگو
undefined اندیشکده شهرالگو در سایت I بله I تلگرام

۷:۳۹