بله | کانال شناسه
عکس پروفایل شناسهش

شناسه

۲۷۴عضو
شناسه
undefined undefinedگروه پژوهشی-ترویجی شناسه وابسته به مرکز نوآوری و تعالی کوثر با همکاری دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و حمایت خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند: undefined *حلقه #پژواک*؛ پژواک زنانه در سیاست و تاریخ undefinedجمع‌خوانی کتاب‌های حوزه جنسیت، زنان و خانواده با حضور اساتید حوزه مربوطه undefinedکتاب دوم: فوکو در ایران | نویسنده: بهروز قمری تبریزی undefined راهبر: دکتر زهرا داورپناه (عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده) undefined زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶-۱۸ undefinedمکان: خانه اندیشه‌ورزان undefined هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزارتومان undefinedدر صورت حضور منظم در دوره، مبلغ عودت داده می‌شود. undefinedمهلت ثبت‌نام: تا ۴ مهرماه undefined️ جلسه نخست این دوره روز سه‌شنبه ۸ مهرماه خواهد بود. undefinedاین دوره مخصوص اندیشه‌ورزان حوزه جنسیت و خانواده است. undefined جهت ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به شناسه بله پیام دهید: @adminshenase undefined شناسه؛ گروه متمرکز بر هویت سیاسی زن ایرانی undefined@shenase_iran
thumbnail
undefined تقریرهای درس‌گفتار کتاب جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد در ایران
undefinedحلقه نخست پژواک | تابستان ۱۴۰۴
#تقریر
@shenase_iran

۱۲:۵۷

thumbnail
undefined تقریر اولخانم الهه اکبرزاده
undefined سیاست‌های عصر پهلوی که از تفکر سنتیِ زنانه بودن عرصۀ خصوصی و مردانه بودن حوزۀ عمومی و اجتماعی نشئت می‌گرفت، ظرفیت گفتمان کشف حجاب و حتی رشد ناچیز در آمار اشتغال و تحصیلات زنان طبقات بالا را برای توانمندسازی واقعی زنان کاهش می‌داد و عملاً تکمیل همان پروژۀ ابژه‌سازی بود.

undefined نویسنده پس از بررسی انعکاس موضوعات مربوط به جنسیت در نشریات آن دوره از تناقض ذاتی ایدئولوژی ناسیونالیستی در ایران می‌گوید که خود آموزه‌ای غربی و برآمده از نگاه شرق‌شناسانه به خود بود و از سوی دیگر درصدد بود نقش آموزه‌ای را ایفا کند که موجبات خودباوری و پیشرفت کشور را فراهم می‌آورد. این تناقض در دوره پهلوی اول به اوج خود رسید، جایی که تحقیر فرهنگ و سنت ایرانی همزمان با خودشیفتگی و حس نوستالژی نسبت به آن دیده می‌شد. این رویکرد که گذشته اسلامی را طرد می‌کرد، امکان ارائه تفاسیر نوینی از اسلام در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان را از ایرانیان گرفت و راه را برای دیدگاه‌های رادیکال اسلامی باز کرد.
@shenase_iran

۱۳:۰۷

شناسه
undefined undefined تقریرهای درس‌گفتار کتاب جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد در ایران undefinedحلقه نخست پژواک | تابستان ۱۴۰۴ #تقریر @shenase_iran
thumbnail
undefinedتقریر دومundefinedفرزانه سادات باطنی
undefinedتأکید نویسنده بر «لنز مستشرق‌زده»‌ی ناسیونالیست‌ها در فهم مسائل زنان، نقطه برجسته‌ای است که می‌تواند باب تأمل در حوزه‌های مختلف را بگشاید. مهم‌ترین پرسش اینجاست: تعریف‌ها و مسائلی که امروز به‌عنوان مسائل «بومی زنان ایرانی» مطرح می‌شوند، تا چه اندازه برخاسته از سنت داخلی‌اند؟ آیا آنچه ما از آن به‌عنوان «فهم زن ایرانی» یاد می‌کنیم، واقعاً ریشه درونی دارد یا همچنان محصول لنز دوربین‌های مستشرقان است؟

undefinedاین کتاب، در نهایت، ما را به حساسیتی درست دعوت می‌کند: حساسیتی برای صورت‌بندی دوباره پرسش‌هایمان از وضعیت امروز زن ایرانی، با توجه به عقبه تاریخی‌ای که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
@shenase_iran

۱۳:۱۴

شناسه
undefined undefined تقریرهای درس‌گفتار کتاب جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد در ایران undefinedحلقه نخست پژواک | تابستان ۱۴۰۴ #تقریر @shenase_iran
thumbnail

۴:۰۸

شناسه
undefined undefined تقریرهای درس‌گفتار کتاب جنسیت، ناسیونالیسم و تجدد در ایران undefinedحلقه نخست پژواک | تابستان ۱۴۰۴ #تقریر @shenase_iran
thumbnail
undefined تقریر سوم بر جلسات کتاب جنسیت، تجدد و ناسیونالیسم در ایرانundefinedفاطمه سادات سجادی
undefined ناسیونالیسم ایرانی با انتساب برخی ویژگی ها به طبیعت زنان چون ابژگی میل مرد بودن، ضمن اعطای برخی آزادی‌ها به زنان مناسبات پدر سالارانه و کلیشه‌های سنتی را مجددا باز تولید می‌کند. امری که پیامد آن تبدیل زن به مثابه‌ی کالایی مصرفی در دوره‌ی پهلوی دوم است. صادقی تحولات صورت گرفته در حوزه‌ی زنان در عصر ناسیونالیسم ایرانی را دارای وجوه دموکراتیک نمی‌داند چرا که از منظر او هدف اصلی این تحولات چیزی جز بهنجار سازی رفتار جمعیت و کنترل آنها نبود. خلق سوژه‌های مطیع و فرمانبردار که در راه ساخت دولتی مدرن ضروری می‌نمود، ارتش را در دوره‌ی رضاخان به عنوان مهمترین نماد قدرت در آورد. در اینجا ما میتوانیم مشابهت‌هایی میان اندیشه ی او وصبا محمود پیدا کنیم. صبا محمود نیز ظهور دولت مدرن و الزامات حکمرانی آن را از منظری متفاوت با صادقی دارای پیامدهایی منفی برای مسئله ی جنسیت ارزیابی می کند.
undefined در حقیقت صادقی در ارزیابی ناسیونالیسم پهلوی اول به چند نکته ی مهم اشاره می کند. اولا قانون خانواده که در قالب تغییر قانون مدنی تحول یافت جز در موارد اندکی، استمرار همان ساختارهای سنتی و پدر سالارانه است. دوما پایان استقلال و تحرک جنبش زنان در ایران از عصر پهلوی اول آغاز شد و اگر کانون بانوان و تشکیل آن در سال ۱۳۱۳ را تجسم تلاش دولت برای سرکوب آزادی تشکل‌های زنان بدانیم، اندیشه های مطرح شده در کانون بانوان نشانگر تناقض در ایدئولوژی ناسیونایسم هستند. در این جلسات همزمان بر رهایی زنان و سرشت طبیعی کارهای سنتی زنانه چون مادری تاکید می شد. ذکر یک نکته اینجا حائز اهمیت است. اگر صبا محمود معتقد است قانون خانواده‌ی مبتنی بر شریعت که در مصر و ایران متولد شد محمل اندیشه ی سکولاریستی جدایی حوزه عمومی و خصوصی ست، صادقی قانون خانواده را نماد پیشی گرفتن شریعت بر سکولاریسم می داند.@shenase_iran

۴:۰۸

thumbnail
undefined #گزارش_جلسه_اول کتاب فوکو در‌ ایران
undefinedجلسه پنجم حلقه متن‌خوانی #پژواکundefined سه شنبه، یکم مهر هزار و چهارصد و چهار
undefined #آنچه‌گذشت:ـ تفاوت فهم تاریخ از نظرگاه فوکو- تاثیرپذیری فوکو از نیچه، مارکس و فروید- فهم ابعاد تحلیل پساساختارگرایان از جمله فوکو و باتلر در نسبت با انقلاب ایرانو...
@shenase_iran

۱۰:۵۸

thumbnail

۱۰:۵۸

thumbnail
undefined #تیزر
undefined پایان کتاب فوکو در ایران
undefined حلقه مطالعاتی پژواک با تمرکز بر کتاب‌های *حوزه جنسیت، زنان و خانواده با خوانش اجتماعی-سیاسی*، از چهارم شهریورماه با راهبری خانم داورپناه در خانه اندیشه‌ورزان به صورت هفتگی برگزار شد.
undefinedطی چهار جلسه گذشته، کتاب دوم یعنی کتاب فوکو در ایران نوشته بهروز قمری تبریزی بررسی شد.
undefined چینش کتاب‌ها بر اساس چهار ساحت موضوعی: ایران، فمنیسم، انقلاب اسلامی و جامعه انتخاب شدند و هر کتاب سه الی پنج هفته بررسی می‌شود.
undefinedاز دیگر کتاب‌های انتخاب شده برای حلقه‌های بعدی: شرقی غمگین، سیاست‌‌های خیابانی، چرا محو شد از یاد تو نام‌ام، سیاست تقوا، فاطمه فاطمه است و...
@shenase_iran

۴:۳۰

thumbnail
undefinedگروه پژوهشی-ترویجی شناسه وابسته به مرکز نوآوری و تعالی کوثر با همکاری دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و حمایت خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند:
undefined *حلقه #پژواک*؛ پژواک زنانه در سیاست و تاریخundefinedجمع‌خوانی کتاب‌های حوزه جنسیت، زنان و سیاست با حضور اساتید حوزه مربوطهundefinedکتاب سوم: شرقی غمگین | نویسنده: شیوا علینقیانundefined راهبر: سرکارخانم سحر دانشور (دانشجوی دکتری مطالعات زنان)
undefined زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶-۱۸undefinedمکان: خانه اندیشه‌ورزان
undefined هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزارتومانundefinedدر صورت حضور منظم در دوره، مبلغ عودت داده می‌شود.undefinedمهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ آبان undefined️ جلسه نخست این دوره روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه خواهد بود.undefinedاین دوره مخصوص اندیشه‌ورزان حوزه جنسیت و خانواده است.
undefined جهت ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به شناسه بله پیام دهید:@adminshenase
undefined شناسه؛ گروه متمرکز بر هویت سیاسی زن ایرانیundefined@shenase_iran

۱۸:۴۵

شناسه
undefined undefinedگروه پژوهشی-ترویجی شناسه وابسته به مرکز نوآوری و تعالی کوثر با همکاری دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و حمایت خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند: undefined *حلقه #پژواک*؛ پژواک زنانه در سیاست و تاریخ undefinedجمع‌خوانی کتاب‌های حوزه جنسیت، زنان و سیاست با حضور اساتید حوزه مربوطه undefinedکتاب سوم: شرقی غمگین | نویسنده: شیوا علینقیان undefined راهبر: سرکارخانم سحر دانشور (دانشجوی دکتری مطالعات زنان) undefined زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶-۱۸ undefinedمکان: خانه اندیشه‌ورزان undefined هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزارتومان undefinedدر صورت حضور منظم در دوره، مبلغ عودت داده می‌شود. undefinedمهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ آبان undefined️ جلسه نخست این دوره روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه خواهد بود. undefinedاین دوره مخصوص اندیشه‌ورزان حوزه جنسیت و خانواده است. undefined جهت ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به شناسه بله پیام دهید: @adminshenase undefined شناسه؛ گروه متمرکز بر هویت سیاسی زن ایرانی undefined@shenase_iran
undefined نکات تکمیلی:
undefined شما با ثبت نام در یک حلقه، اشتراک یکساله حلقه‌های پژواک را دریافت میکنید و نیازی به ثبت نام مجدد در هر حلقه نیست. undefined برای هر کتاب راهبر و زمان حلقه تغییر می‌کند، در صورتی که در حلقه نخست به صورت حضوری شرکت کرده باشید؛ فایل صوتی و آفلاین جلسات حلقه‌های بعد که امکان حضور ندارید در اختیار شما قرار خواهد گرفت.undefined ۴۰ درصد تخفیف برای ثبت‌نام دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‌ مطالعات زنان.undefined بزرگوارانی که تمایل به حضور در حلقه دارند میتوانند در دو قسط هزینه را بپردازند.
@shenase_iran

۶:۵۵

شناسه
undefined undefinedگروه پژوهشی-ترویجی شناسه وابسته به مرکز نوآوری و تعالی کوثر با همکاری دفتر مطالعات جنسیت و جامعه و حمایت خانه اندیشه‌ورزان برگزار می‌کند: undefined *حلقه #پژواک*؛ پژواک زنانه در سیاست و تاریخ undefinedجمع‌خوانی کتاب‌های حوزه جنسیت، زنان و سیاست با حضور اساتید حوزه مربوطه undefinedکتاب سوم: شرقی غمگین | نویسنده: شیوا علینقیان undefined راهبر: سرکارخانم سحر دانشور (دانشجوی دکتری مطالعات زنان) undefined زمان: سه‌شنبه‌ها ساعت ۱۶-۱۸ undefinedمکان: خانه اندیشه‌ورزان undefined هزینه ثبت نام: ۵۰۰ هزارتومان undefinedدر صورت حضور منظم در دوره، مبلغ عودت داده می‌شود. undefinedمهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ آبان undefined️ جلسه نخست این دوره روز سه‌شنبه ۱۳ آبان‌ماه خواهد بود. undefinedاین دوره مخصوص اندیشه‌ورزان حوزه جنسیت و خانواده است. undefined جهت ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر به شناسه بله پیام دهید: @adminshenase undefined شناسه؛ گروه متمرکز بر هویت سیاسی زن ایرانی undefined@shenase_iran
ثبت نام تا ۱۲ آبان‌ماه تمدید شد.undefined

۷:۳۳

thumbnail
undefined #گزارش_جلسه_اول کتاب شرقی غمگین
undefinedجلسه هشتم حلقه متن‌خوانی #پژواکundefined سه شنبه، سیزدهم آبان‌ماه هزار و چهارصد و چهار
undefined #آنچه‌گذشت:ـ درباره نویسنده و کتاب ـ مقاله آیا فرودست می‌تواند سخن بگوید؟- تداوم پروژه فکری استعمار در عصر پسااستعمار- پساساختارگرایی، بینش‌های جدید و بن‌بست‌ها- افشای بازنمایی‌های ناقص از جهان سوم و دامن زدن به ابژگی: اسپیواک، آرونداتی روی، لیلا احمد و مایکل امینو...
@shenase_iran

۱۴:۰۵

thumbnail

۱۴:۰۵

thumbnail
undefined #گزارش_جلسه_دوم کتاب شرقی غمگین
undefinedجلسه نهم حلقه متن‌خوانی #پژواکundefined سه‌شنبه، بیستم آبان‌ماه هزار و چهارصد و چهار
undefined #آنچه‌گذشت:ـ مقاله سیطره چشم‌های غربی از خانم موهانتی- به رسمیت شناختن تنوع و تکثر زیست جهان زن بنابر تاریخ و مرز و جغرافیا- بیرون زدن از اندیشیدن در قالب‌های مألوف تصویر مطلوب از زن- روایت زن ایرانی متناسب با «وجود» و «نحوه بودن» او در جهانو...
@shenase_iran

۸:۰۶

thumbnail

۸:۰۶

thumbnail

۸:۰۶

thumbnail
undefined تقریرهای درس‌گفتار کتاب فوکو در ایران
undefinedحلقه دوم پژواک | پاییز ۱۴۰۴
#تقریر@shenase_iran

۲۰:۰۱

thumbnail
undefined تقریر اولundefined فاطمه سرافراز
undefinedانقلاب ایران زمینه‌ها و پیامدهایش اکنون بعد از گذشت نزدیک به پنج دهه همچنان از بحث‌برانگیزترین موضوعات در محافل سیاسی و آکادمیک است. کمتر اندیشمند بدون غرضی را خواهید یافت که لرزه‌ای که انقلاب اسلامی بر تن نظم جهانی افتاد را انکار کند. بهروز قمری تبریزی نویسنده فوکو در ایران در یادداشت خود در ابتدای کتاب نکته دقیقی را یادآور می‌شود: «تمام انقلاب‌های جهان برندگان و بازندگانی داشته‌اند... در انقلاب ایران اما این معادله قدری از محور هنجاری خود خارج شد.»
undefinedمهم‌ترین و مناقشه‌برانگیزترین مفهوم فوکو در باب ایران چیزی نیست جز «معنویت سیاسی». معنویت سیاسی که در انقلاب ایران شاهد بود و در هنگام توضیح آن از طریق این مفهوم برداشت نویی را از انقلاب ایران پیشنهاد کرد. قمری تبریزی در این کتاب نشان می‌دهد نه‌تنها فوکو از موضع خود دست نکشید، بلکه تجربه انقلاب ایران نقشی مهم در تحول آثار و مسائل فکری او ایفا کرد.
@shenase_iran

۲۰:۲۳

thumbnail

۲۰:۲۳

thumbnail
undefinedرویداد گفتاورد زنان حکمران ایران
undefined روایت‌های الهام‌بخش از کنش‌گری سیاسی زنان در دل ساختار حکمرانی
undefinedمحورهای رویداد:undefined بررسی کم و کیف اثربخشی زنان در ساختارهای قدرت و تصمیم‌گیریundefinedشناسایی موانع ساختاری، فرهنگی و حرفه‌ای در مسیر کنش‌گریundefined الگوهای ایجاد تعادل میان نقش‌های خانوادگی و مسئولیت‌های مدیریتیundefined وجه مزیت کنش‌گری زنانه و ظرفیت‌های ارتقای مشارکت در حکمرانی
undefinedبا روایت‌هایی از:undefinedمرضیه وحیددستجردیundefinedفهیمه فرهمندپورundefinedفریبا علاسوندundefinedفاطمه قاسم‌پورundefinedزهرا شیخیundefinedفاطمه بداغیundefinedالهام یاوریundefinedفاطمه تنهاییundefinedسیده صدیقه حجازی و...
undefinedچهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۴| ساعت ۸ تا ۱۲undefinedتهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر (عج) و برادران مظفر، پلاک ۹۰۷، خانه اندیشه‌ورزان
برای برنامه‌ریزی بهتر، لطفاً جهت پیش ثبت‌نام به شناسه @gpttwomenadmin در بله یا تلگرام پیام دهید.

@shenase_iran

۱۱:۵۵