بله | کانال شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
عکس پروفایل شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیش

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی

۴۳۵عضو
بازارسال شده از نقدنامه علوم انسانی
thumbnail

۷:۵۵

بازارسال شده از نقدنامه علوم انسانی
thumbnail
ایستاده در آستانه زمانشماره ششم نقدنامه علوم انسانی
undefined با آثاری از: سید حمید طالب‌زاده، سید محمدحسین کاظمینی، سید محمدتقی چاوشی، مهدی شهابی، ابراهیم رنجبر، محمدهادی محمودی، رُمی براگ و...undefined و ترجمۀ رساله‌هایی از توماس آکویناس و دونس اسکوتوس برای نخستین‌بار
undefinedبرای تهیه این شماره، می‌توانید با پرکردن این فرم، علاوه بر امکان سفارش شماره‌های پیشین نقدنامه: شماره یکم و شماره دوم، شماره سوم و چهارم و شماره پنجم درخواست خود برای سفارش شماره جدید را ثبت و با پست رایگان دریافت نمایید. همچنین طی روزهای آینده امکان خرید حضوری از کتابفروشی‌های «کیهان» و «مولی» در تهران و «کتاب شهر» در قم (چهارراه شهدا) میسر خواهد شد.
undefined پیشنهاد ویژه : در صورت سفارش تمام شماره‌های نقدنامه («فلسفه»، «علوم سیاسی»، «علم و فناوری»، «اقتصاد» و «فقه و حقوق») می‌توانید از تخفیف 100 هزار تومانی بر روی سفارش خود بهره‌مند شوید.

۵:۴۴

بازارسال شده از کانال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
thumbnail
اصلاح ساعت برگزاری نشست:
تأملی در تأسیس فلسفه در عالم اسلامی و چالش امر سیاسیسخنران:حمید طالب‌زادهمدیر جلسه:محمدحسن نیلییکشنبه، 30 دی‌ماه 403ساعت: 10 تا 12پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیاتاق 126 پیوند حضور برخط در نشست:https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/dpz-p1q-cye-z4f/join

۱۷:۵۹

thumbnail
حلقه متن‌خوانی رساله «فلسفه سیاسی کلاسیک» لئو اشتراوس(بخش دوم کتاب «فلسفه سیاسی چیست؟»)
undefinedدبیر علمی حلقه: محمدرضا هدایتی (دبیر گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)undefinedزمان: یکشنبه‌ها ساعت ۱۳:۳۰undefinedبه مدت ۶ هفته، از یکشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۳
undefinedundefinedundefined«رابطه میان فلسفه و سیاست» برای اشتراوس، مسئله‌ای است برای جهان معاصر ما؛ و درک مسئله‌مندی این رابطه، بیش از پاسخی که به آن داده می‌شود، برای ما اهمیت دارد.او فیلسوفان کلاسیک را فیلسوفان سیاسی می‌داند و معتقد است «فلسفه سیاسی، ملکۀ راستین علوم اجتماعی، علوم انسانی و امور انسانی است.» به همین جهت، مسئله‌مندی رابطه میان فلسفه و سیاست را در میان فلاسفه کلاسیک جستجو می‌کند.او معتقد است در این جستجو، به دنبال بازگشت به گذشته و «تکرار سادۀ سنت فلسفۀ سیاسی کلاسیک» نیست؛ بلکه می‌خواهد در زمان حاضر، از این نسبت بپرسد؛ در زمانه‌ای که رابطۀ میان فلسفه و سیاست دیگر مسئله‌برانگیز نیست.undefinedundefinedundefined
undefinedدر این حلقه معنای مسئله‌مندی رابطه فلسفه و سیاست را در این اثر اشتراوس پیگیری می‌کنیم.
undefined ثبت‌نام و اطلاعات بیشتر: @mrhedayati

۸:۳۳

thumbnail
undefined*جان مینارد کینز*، یکی از تأثیرگذارترین متفکران اقتصاد سیاسی، تعامل سازنده بین دولت و بازار را راهی برای اشتغال، عدالت اجتماعی و رشد پایدار می‌دانست. در ایران که معمولاً پژوهشگران میان دو حد افراطی «تقدم بازار» و «تقدم دولت» قرار می‌گیرند، اندیشه‌های کینز می‌تواند راه نوینی را بازگشاید. تأکید او بر مداخلۀ دولت در اصلاح ناکارایی‌های بازار برای چالش‌های امروز ایران می‌تواند گره‌گشا باشد. این دورۀ متن‌خوانی -که حضور در آن برای دانشجویان و پژوهشگران اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق، جامعه‌شناسی و فلسفه می‌تواند مفید باشد- مخاطبان را با اندیشه‌های اقتصاد سیاسی کینز آشنا کرده و دیدگاه‌های او را درباره رابطۀ اخلاق، اقتصاد و سیاست منعکس می‌کند. برای ایرانِ درگیر بحران‌های اقتصادی، درک توازن میان بازار و دولت، که در قلب تفکر کینز است، می‌تواند به سیاست‌گذاری‌های کارآمدتر منجر شود.
undefinedدبیر حلقۀ متن‌خوانی جناب آقای دکتر سید عقیل حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و عضو گروه اقتصاد شورای بررسی متون، و ارائه‌دهندۀ مطالب جناب آقای دکتر علی‌رضا رعنائی، پژوهشگر اقتصادسیاسی و دانش‌آموختۀ دکتری اقتصاد از دانشگاه شیراز می‌باشد.
undefinedلینک عضویت در کانال تلگرام: https://t.me/political_economicsهمچنین مخاطبان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر یا عضویت در کانال تلگرام به ادمین کانال (سرکار خانم فائزه سیمی) پیام دهند: @faezehsimi. شماره تماس: 09016393409.
undefinedجلسات به صورت آنلاین در روزهای دوشنبه و در ساعت 11 در بستر گوگل‌میت و لینک ثابت جلسات شورای متون برگزار می‌شود. لینک گوگل‌میت قبل از شروع جلسه در کانال قرار داده می‌شود.

۱۵:۳۰

thumbnail
گروه «مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون» برگزار می‌کند: undefinedسلسله نشست‌های درباره‌ی #آزمایش‌های_فکریجلسه نخست:‌آزمایش ذهنی سطل نیوتن و سیاهچاله مک‌ویتی- با ارائه‌ی محمدابراهیم مقصودی- به میزبانیِ علیرضا شفاهundefined شنبه ۱۱ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲undefined بزرگراه کردستان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیundefined @Shmoton

۵:۲۷

thumbnail
گروه «مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون» برگزار می‌کند:
undefinedسلسله نشست‌های درباره‌ی #آزمایش‌های_فکریجلسه دوم:‌تجربه‌گرایی ارنست ماخ و آزمایش‌فکری- علیرضا شفاه
undefined شنبه ۲۵ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰undefined بزرگراه کردستان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اتاق ۱۲۶undefined @shmoton

۲۰:۵۳

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
undefined گروه «مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون» برگزار می‌کند: undefinedسلسله نشست‌های درباره‌ی #آزمایش‌های_فکری جلسه دوم:‌ تجربه‌گرایی ارنست ماخ و آزمایش‌فکری - علیرضا شفاه ‌ undefined شنبه ۲۵ اسفند، ساعت ۱۰:۳۰ undefined بزرگراه کردستان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، اتاق ۱۲۶ undefined @shmoton
تجربه‌گرایی چنان‌که ما غالبا آن را می‌شناسیم در برابر آنچیزی واقع می‌شود که از آن ما است. در برابر تعقل و نظرورزی و در برابر نتایج منطقی ما از پیش‌داشته‌هایمان. درست از همین رو تجربه رشتهٔ افکار ما را می‌گسلد. در این تلقی رشتهٔ افکار ما از گذشته می‌آیند.
اما تجربه نزد ماخ چنین نیست. او طرحی نوین از تجربه دارد. چیزی به کلی متفاوت. چیزی که امکان خودش را از فرضیه می‌گیرد یعنی از آن افکاری که رشته‌ای است آویخته به «آینده». نزد او آنچه تجربه می‌شود بر مدار طرحی از موفقیت - یعنی امری انسانی و آویخته در تاریکی آینده - ممکن می‌شود. تجربه نزد ماخ امتداد افکار ما است زیر سایهٔ آزمون توفیق. درست از همین رو آزمایش فکری نزد ماخ جایگاهی بلند دارد. زیرا اصلا آزمایش ادامهٔ افکار ما است.
- علیرضا شفاه
undefined @shmoton

۲۰:۳۸

thumbnail
گروه «مطالعات علم و فناوری شورای بررسی متون» برگزار می‌کند:
undefinedسلسله نشست‌های درباره‌ی #آزمایش‌های_فکریجلسه سوم:‌حی بن یقظان به‌مثابه‌ی یک آزمایش‌فکری - مینا خادم‌الفقراundefined یکشنبه ۷ اردیبهشت، ساعت ۱۶undefined لینک اتاق:https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/ihc-1qj-osz-jg8
undefined @shmoton

۱۰:۳۵

thumbnail
undefined مدرسه عهد با همکاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار می‌کند:
undefined سلسله‌نشست‌های دانشجویی معرفی و بازخوانی متون فلسفی
undefined دبیر جلسات: دکتر محمدحسن نیلی
undefinedفلسفه در آغاز: رساله «گاما»ی ارسطودبیر حلقه: مریم جایروند
undefinedفلسفه معاصر: «درآمدی بر اندیشه هانس بلومنبرگ»دبیر حلقه: امیرحسین صنایعی
undefinedفلسفه ایران معاصر: «فلسفه معاصر ایران» رضا داوری اردکانیدبیر حلقه: محمدرضا هدایتی
undefinedثبت‌نام: @ahdschool

۱۷:۲۶

thumbnail
undefinedundefinedundefined نهضت متن undefinedundefinedundefined
undefined ویژه‌نامه منتشر شد:گزارشی از رویکرد تحولی در فعالیت‌های دوسالۀ شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (۱۴۰۲-۱۴۰۳)

undefined متن‌خوانی تکلیف اهل‌علم و از آداب ضروری آن است تا ابتدا نهاد علم و دانشجویانش بدانند که چگونه باید بحث و گفت‌وگو و تحقیق کنند و پس از آن، اجازه ندهند تا شهر گرفتار پریشانی کلمات شود. بنابراین اگر شهر در غوغا گرفتار آمد و نام‌ها پریشان شد و انسان‌ها پنداشتند که آزادی‌شان ایجاب می‌کند هر چیزی را طبق باور خود و همان‌طور که می‌پسندند، بگویند و بنامند، اینجا ابتدا باید سراغ از اهل‌علم و نهاد علم گرفت که در این شهر کجا هستند و چه می‌کنند.
undefined در بخش اول ویژه‌نامه، علاوه بر سرمقاله‌ای از دکتر محمدحسن نیلی با عنوان علم و فریب زندگی و دو یادداشت از دکتر محمدتقی طباطبایی رئیس گروه فلسفه با موضوع نقد به‌سان پرورش برای دانش و دکتر اباصالح تقی‌زاده طبری دبیر گروه علوم سیاسی با عنوان متن‌خوانی چیست؟ ، مصاحبه‌ای داشته‌ایم با دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده رئیس گروه مدیریت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با عنوان علوم انسانی و امر ملی .در ادامه گزارشی علمی آمده است از نشستی با حضور دکتر طباطبایی درباره ضرورت مراجعه به «متن‌های کلاسیک فلسفی» و گزارشی از تغییر در ساختار و رویه‌های «پژوهشنامه انتقای متون و برنامه‌های علوم انسانی».
undefined در بخش دوم ویژه‌نامه، یادداشت‌هایی بر چهار شماره اول نقدنامه علوم انسانی، به‌عنوان فعالیت محوری شورای متون در دور جدید و همچنین گزارش‌هایی علمی از نشست‌های مرتبط با این نقدنامه‌ها آمده است.
undefined در بخش سوم گزارش‌هایی علمی از نُه متن‌خوانی برگزارشده در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و یک ترجمه از متون مرتبط با یکی از متن‌خوانی‌ها آمده است:undefined متن‌خوانی «اساس آلمان» هگلundefined متن‌خوانی «دانش و خطا» ارنست ماخundefined متن‌خوانی «تأملات دکارتی» هوسرلundefined متن‌خوانی «بوروکراسی» وبرundefined متن‌خوانی «تأملات در فلسفه اولی» دکارتundefined متن‌خوانی «دولت عقلانی و سیاست اقتصادی» وبرundefined متن‌خوانی «طبیعت از درون» هایدلبرگundefined متن‌خوانی «قانونیت و مشروعیت» اشمیتundefined ترجمه بخشی از کتاب «پیدایش جهان کپرنیکی» بلومنبرگundefined هم‌خوانی «درآمدی بر اندیشه هانس بلومنبرگ»
undefined در بخش چهارم نیز گذری داشته‌ایم بر بیست و هفت نشست برگزارشده توسط گروه‌های علمی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی.

undefined ویژه نامه را به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.

۱۱:۳۵

thumbnail
undefined فهرست مطالب ویژه‌نامهundefinedundefinedundefined نهضت متن undefinedundefinedundefined

۱۱:۴۲

thumbnail

۱۱:۴۲

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
undefined undefinedundefinedundefined نهضت متن undefinedundefinedundefined undefined ویژه‌نامه منتشر شد: گزارشی از رویکرد تحولی در فعالیت‌های دوسالۀ شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (۱۴۰۲-۱۴۰۳) undefined متن‌خوانی تکلیف اهل‌علم و از آداب ضروری آن است تا ابتدا نهاد علم و دانشجویانش بدانند که چگونه باید بحث و گفت‌وگو و تحقیق کنند و پس از آن، اجازه ندهند تا شهر گرفتار پریشانی کلمات شود. بنابراین اگر شهر در غوغا گرفتار آمد و نام‌ها پریشان شد و انسان‌ها پنداشتند که آزادی‌شان ایجاب می‌کند هر چیزی را طبق باور خود و همان‌طور که می‌پسندند، بگویند و بنامند، اینجا ابتدا باید سراغ از اهل‌علم و نهاد علم گرفت که در این شهر کجا هستند و چه می‌کنند. undefined در بخش اول ویژه‌نامه، علاوه بر سرمقاله‌ای از دکتر محمدحسن نیلی با عنوان علم و فریب زندگی و دو یادداشت از دکتر محمدتقی طباطبایی رئیس گروه فلسفه با موضوع نقد به‌سان پرورش برای دانش و دکتر اباصالح تقی‌زاده طبری دبیر گروه علوم سیاسی با عنوان متن‌خوانی چیست؟ ، مصاحبه‌ای داشته‌ایم با دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده رئیس گروه مدیریت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با عنوان علوم انسانی و امر ملی . در ادامه گزارشی علمی آمده است از نشستی با حضور دکتر طباطبایی درباره ضرورت مراجعه به «متن‌های کلاسیک فلسفی» و گزارشی از تغییر در ساختار و رویه‌های «پژوهشنامه انتقای متون و برنامه‌های علوم انسانی». undefined در بخش دوم ویژه‌نامه، یادداشت‌هایی بر چهار شماره اول نقدنامه علوم انسانی، به‌عنوان فعالیت محوری شورای متون در دور جدید و همچنین گزارش‌هایی علمی از نشست‌های مرتبط با این نقدنامه‌ها آمده است. undefined در بخش سوم گزارش‌هایی علمی از نُه متن‌خوانی برگزارشده در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و یک ترجمه از متون مرتبط با یکی از متن‌خوانی‌ها آمده است: undefined متن‌خوانی «اساس آلمان» هگل undefined متن‌خوانی «دانش و خطا» ارنست ماخ undefined متن‌خوانی «تأملات دکارتی» هوسرل undefined متن‌خوانی «بوروکراسی» وبر undefined متن‌خوانی «تأملات در فلسفه اولی» دکارت undefined متن‌خوانی «دولت عقلانی و سیاست اقتصادی» وبر undefined متن‌خوانی «طبیعت از درون» هایدلبرگ undefined متن‌خوانی «قانونیت و مشروعیت» اشمیت undefined ترجمه بخشی از کتاب «پیدایش جهان کپرنیکی» بلومنبرگ undefined هم‌خوانی «درآمدی بر اندیشه هانس بلومنبرگ» undefined در بخش چهارم نیز گذری داشته‌ایم بر بیست و هفت نشست برگزارشده توسط گروه‌های علمی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی. undefined ویژه نامه را به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.
undefined نقد یعنی پرورش اندیشه برای رسیدن به توان دانش‌ورزی از راهِ پیمودنِ راهی که دانش در بدن‌مندیِ خویش، یعنی کتاب به‌نحو تاریخی پیموده است. نقدکردن یعنی تمرین دانش‌ورزی؛ اما دانش‌ورزی رویدادی است تاریخی، نه به‌یادسپردنِ دانستنی‌های انتزاعی. این رویداد تاریخی در آزمایش‌گاهی از کار درآمده و انجام پذیرفته است. این آزمایش‌گاه، کتاب‌های دوران‌سازی است که چیزی نیست، جز بدن‌مندیِ آن توانشِ دانشی.
undefined از یادداشت «تمرین دانش» (*ویژه‌نامه* شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)نوشته دکتر محمدتقی طباطبایی(رئیس گروه فلسفه شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)

۶:۲۵

شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
undefined undefinedundefinedundefined نهضت متن undefinedundefinedundefined undefined ویژه‌نامه منتشر شد: گزارشی از رویکرد تحولی در فعالیت‌های دوسالۀ شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی (۱۴۰۲-۱۴۰۳) undefined متن‌خوانی تکلیف اهل‌علم و از آداب ضروری آن است تا ابتدا نهاد علم و دانشجویانش بدانند که چگونه باید بحث و گفت‌وگو و تحقیق کنند و پس از آن، اجازه ندهند تا شهر گرفتار پریشانی کلمات شود. بنابراین اگر شهر در غوغا گرفتار آمد و نام‌ها پریشان شد و انسان‌ها پنداشتند که آزادی‌شان ایجاب می‌کند هر چیزی را طبق باور خود و همان‌طور که می‌پسندند، بگویند و بنامند، اینجا ابتدا باید سراغ از اهل‌علم و نهاد علم گرفت که در این شهر کجا هستند و چه می‌کنند. undefined در بخش اول ویژه‌نامه، علاوه بر سرمقاله‌ای از دکتر محمدحسن نیلی با عنوان علم و فریب زندگی و دو یادداشت از دکتر محمدتقی طباطبایی رئیس گروه فلسفه با موضوع نقد به‌سان پرورش برای دانش و دکتر اباصالح تقی‌زاده طبری دبیر گروه علوم سیاسی با عنوان متن‌خوانی چیست؟ ، مصاحبه‌ای داشته‌ایم با دکتر حمیدرضا فرتوک‌زاده رئیس گروه مدیریت شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی با عنوان علوم انسانی و امر ملی . در ادامه گزارشی علمی آمده است از نشستی با حضور دکتر طباطبایی درباره ضرورت مراجعه به «متن‌های کلاسیک فلسفی» و گزارشی از تغییر در ساختار و رویه‌های «پژوهشنامه انتقای متون و برنامه‌های علوم انسانی». undefined در بخش دوم ویژه‌نامه، یادداشت‌هایی بر چهار شماره اول نقدنامه علوم انسانی، به‌عنوان فعالیت محوری شورای متون در دور جدید و همچنین گزارش‌هایی علمی از نشست‌های مرتبط با این نقدنامه‌ها آمده است. undefined در بخش سوم گزارش‌هایی علمی از نُه متن‌خوانی برگزارشده در شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و یک ترجمه از متون مرتبط با یکی از متن‌خوانی‌ها آمده است: undefined متن‌خوانی «اساس آلمان» هگل undefined متن‌خوانی «دانش و خطا» ارنست ماخ undefined متن‌خوانی «تأملات دکارتی» هوسرل undefined متن‌خوانی «بوروکراسی» وبر undefined متن‌خوانی «تأملات در فلسفه اولی» دکارت undefined متن‌خوانی «دولت عقلانی و سیاست اقتصادی» وبر undefined متن‌خوانی «طبیعت از درون» هایدلبرگ undefined متن‌خوانی «قانونیت و مشروعیت» اشمیت undefined ترجمه بخشی از کتاب «پیدایش جهان کپرنیکی» بلومنبرگ undefined هم‌خوانی «درآمدی بر اندیشه هانس بلومنبرگ» undefined در بخش چهارم نیز گذری داشته‌ایم بر بیست و هفت نشست برگزارشده توسط گروه‌های علمی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی. undefined ویژه نامه را به‌صورت رایگان از طاقچه دریافت کنید.
undefined وحدتی که در متن است و گویا همۀ نویسندگان در زمان‌های متفاوت در کار نوشتنِ یک متن بوده‌اند، نه نفی زمان است و نه خاستگاه نوشتار و نه حتی تفاوت آشکاری که در متن نویسندگان مختلف وجود دارد. چه کسی می‌تواند این تفاوت‌ها را انکار کند، یا نبیند که چگونه متن‌های مهمی که به ما رسیده‌اند، حاوی موضوعاتِ زمانۀ خویش‌اند؟متن‌ها محدودند و از این جهت، با موضوعات زمانۀ خود بیان شده‌اند؛ اما ما انسان‌هایی که در زمانۀ دیگری هستیم و موضوعات دیگری داریم، این متن‌ها را می‌خوانیم و می‌دانیم که خواندن‌شان شرط دانایی ماست و حتی امکان ضروری برای فهم موضوعات مختص به امروز‌مان. مگر چه در متن رخ داده است که حدود ضروری تاریخی‌اش محدودش نکرده است؟
undefined از یادداشت «متن‌خوانی چیست؟»(*ویژه‌نامه* شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی)نوشته دکتر اباصالح تقی‌زاده طبری(سردبیر نقدنامه علوم انسانی)

۸:۲۴

thumbnail
undefinedبحث «حجیت خبر واحد» یکی از مهم‌ترین مباحث علم اصول شناخته می‌شود که پذیرش یا عدم پذیرش آن تأثیر بسزایی در طریق استنباط احکام دارد. در این نشست مسأله حجیت این نوع اخبار در عقاید و علم کلام مورد توجه است؛ اینکه آیا متکلم می‌تواند در فروع اعتقادی قائل به حجیت اخبار آحاد شود یا خیر؟حجیت خبر واحد در عقاید مورد اختلاف بسیاری است و بزرگانی چون آیت الله بروجردی، آیت الله خویی و آیت الله معرفت قائل به حجیت اخبار واحد در عقاید هستند و بزرگانی چون علامه حلی، آخوند خراسانی و علامه طباطبائی مخالف آن.undefinedبنا بر نظر نویسنده‌ی محترم در مواردی که یقین در موضوع اعتقادی حاصل نگردیده است، اقامه ظن معتبر از جمله خبر واحد می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای شناخت در اعتقادات دینی در نظر گرفته شود. در این نشست علمی، این موضوع به بحث گذاشته می‌شود.undefinedارائه دهنده:دکتر رضا برنجکارناقد اول:حجت‌الاسلام والمسلمین حسن طارمی رادناقد دوم:دکتر مجتبی رستمی‌کیاundefinedزمان و مکان:سه‌شنبه، 15 مهر 1404؛ ساعت: 15:30 تا 17:30پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ سالن ادبundefinedپیوند ورود به نشست:https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/ihc-1qj-osz-jg8/join

۱۵:۲۶

thumbnail
#متن‌خوانیundefined گروه مدیریت و سیاستگذاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی برگزار می‌کند:undefined حلقۀ متن‌خوانی مقالهٔ ضرب المثل‌های علم اداره اثر هربرت سایمونundefined مقاله ضرب المثل‌های علم اداره از دو حیث اهمیت دارد. نخست: این مقاله از نقاط عطف چرخش مطالعات مدیریت و سازمان از رویکردهای اصولگرایانه به رویکردهای تجربی و انضمامی است؛ چه آنها اصول مدیریت دولتی ویلسونی/گودنویی نظیر جدایی سیاست از اداره باشند و چه اصول مدیریت علمی تیلوری/فایولی نظیر تخصص‌گرایی و تمرکز فرماندهی. دوم: این مقاله را می‌توان دیباچه‌ای بر کتاب بسیار مهم و سنت ساز رفتار اداری سایمون تلقی کرد.آنچه هربرت سایمون آغازگر آن بود احیای جنبه‌ای پنهان و کمتر دیده‌شده در نظریه مدیریت و سازمان بود. این‌که روش‌های بهینه در مدیریت هر سازمان بیش از آنچه به نظر می‌رسد اکتشافی و وابسته به موقعیت ویژه هر سازمان است. پذیرش این محدودیت عنصری بسیار مهم در چرخشی اساسی بود که هربرت سایمون در آن سهمی کانونی دارد پیشنهاد سایمون مسیری را در نظریه مدیریت گشود که نهایتاً برای او جایزه نوبل ۱۹۷۸ را به ارمغان آورد.undefined مسئول حلقه: سیدعلی کشفیدبیر گروه مدیریت و سیاستگذاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیundefined یکشنبه‌ها ساعت ۱۸ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیشروع از ۲۷ مهر (به‌مدت شش ماه)undefined برای ثبت درخواست شرکت در این جلسات، نام‌ونام‌خانوادگی، رشتۀ تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و شماره موبایل خود را به شناسه @aa_kargar ارسال نمایید.

۱۴:۱۵

thumbnail
#متن‌خوانیundefined گروه مدیریت و سیاستگذاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی در همکاری با فصلنامه برآیند برگزار می‌کند:undefined حلقۀ متن‌خوانی کتاب نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد اقتصادی اثر داگلاس نورثundefined کتاب «نهادها، تغییر نهادی و عملکرد اقتصادی» داگلاس نورث، یکی از نوآوری‌های بنیادین در تحول اندیشهٔ توسعه و اقتصاد سیاسی نیمهٔ دوم قرن بیستم است. اهمیت این اثر از دو منظر قابل تأمل است. نخست آن‌که نورث با نقد درک نئوکلاسیکی از نهادها، مسیر مطالعات توسعه را از الگوی کارکردگرایانه و تکامل‌گرایی داروینی به سوی درک تاریخی، فرهنگی و موقعیت‌مند از رفتار نهادها سوق داد. در منظری که نورث می‌گشاید، نهاد نه ابزار تخصیص کارای منابع و کاهش هزینهٔ مبادله، بلکه صورت‌بندی تاریخیِ تعامل انسان‌ها در شرایط عدم قطعیت است؛ شکلی از سامان اجتماعی که استمرار و مقاومت آن نیازمند فهم منطق درونی خود است.دوم آن‌که اثر نورث را می‌توان نقطهٔ آغاز چرخش مفهومی مهمی در نظریه‌های حکمرانی دانست: چرخشی از «مهندسی نهادی» به «فهم نهادی». در این افق، تغییر نهادها نه با اراده و مداخلهٔ سیاسی، که با شناخت دینامیسم درونی و قواعدی ممکن می‌شود که جامعه در تکرار کنش‌ها و عرف‌هایش می‌سازد. نورث با تمایز میان همکاری مستمر و تعاملات پراکنده، معضل تعاون را در جوامع مدرن صورت‌بندی می‌کند و نشان می‌دهد چگونه در شرایط فقدان اطلاعات کامل و بازیگران بسیار، نظم اجتماعی نه از طریق دولت، بلکه از دل فرهنگ و باور مشترک حفظ می‌شود.بدین‌سان، اندیشهٔ نورث تلاشی است برای کشف منطق حرکت جامعه پیش از آن‌که در مقام مهندس توسعه ظاهر شویم؛ کوششی برای فهم اینکه نهادها چگونه می‌زِیند، پیش از آن‌که بخواهیم آن‌ها را تغییر دهیم.undefined مسئول حلقه: سیدعلی کشفیدبیر گروه مدیریت و سیاستگذاری شورای بررسی متون و کتب علوم انسانیundefined سه‌ شنبه ها ساعت ۱۰:۳۰ مرکز نوآوری و تعالی کوثرشروع از ۲۰ آبان ماه (به‌مدت پنج ماه)undefined برای ثبت درخواست شرکت در این جلسات، نام‌ونام‌خانوادگی، رشتۀ تحصیلی، دانشگاه محل تحصیل و شماره موبایل خود را به شناسه @barayand_admin ارسال نمایید.

۱۱:۲۰

بازارسال شده از نقدنامه علوم انسانی
thumbnail
تحدی به کلمه
undefined پرسش از نسبت متن و تاریخ، بیش از آنکه پژوهشی نظری باشد، پرسشی اساسی است که می‌تواند برای همه محققان علوم انسانی ضرورت و اهمیت داشته باشد؛ ما همواره از افقی تاریخی تحقیق می‌کنیم و متن می‌خوانیم و می‌نویسیم. اما به واقع چگونه می‌توان کلمات را در تاریخ خواند و چیزی نوشت؟ چگونه می‌توان هم به اصالت کلمه و تحقیق اذعان داشت و هم تاریخیت و حرکت زمانمند انسان و کلماتش را از یاد نبرد؟
این تحقیق دشوار اما ضروری شاید آنگاه بیشتر وجوه اساسی خود را نشان دهد که پای متن مقدس وسط باشد. متن‌های مقدس، به مثابه متن‌های موسس، همواره در تاریخ حرکت کرده‌اند اما حضور یکه‌شان را حفظ نموده‌اند. یعنی ما بیش از آنکه به تفسیرشان محتاج باشیم، از آنها کلمه گفتن و کلمه شنیدن را فراگرفته‌ایم و هنوز فرامی‌گیریم.
در نقدنامه هفتم (الهیات) شورای بررسی متون، به بهانه توجه به دایرةالمعارف قرآن لیدن، بابی هرچند کوچک برای تحقیق درباره نسبت متن مقدس و تاریخ گشوده و تلاش شده تا درآمدی باشد برای مرور و گاهی نقد نگاه‌های متنوعی که در نسبت تاریخ و متن مقدس وجود داشته است. در این شماره مقدمه مک‌اولیف بر راهنمای قرآن کمبریج، و مقاله‌ای از اندرو ریپین برای نخستین بار ترجمه و منتشر شده است. این دو، نمایندگانی مهم از جریانهای مطالعات قرآنی غربی بوده‌اند و متن را در بافتار تاریخی و زبانی‌اش پیدا می‌کنند.
در سرمقاله، از منظری فلسفی، به نسبت متن مقدس و تاریخ پرداخته شده و نابسندگی‌های تاریخی گرایی از یک سو و چشم بستن بر تاریخ از سوی دیگر مورد بحث قرار گرفته است. همچنین در مقالاتی دیگر از دکتر مجید معارف، دکتر فرهنگ مهروش، دکتر پرویز آزادی و دیگر پژوهشگران به مسائلی همچون قداست زدایی در نگرش تاریخی یا گریزناپذیری آن، بررسی آراء ریپین و نقد آن و همچنین نقد و بررسی نحوه بررسی پژوهشگران ایرانی و بین‌المللی نسبت به دایرةالمعارف پرداخته شده است.
این نقدنامه با دو گفت‌وگوی مهم به پایان رسیده. ابتدا در گفت‌وگو با دکتر احمد پاکتچی امکانات مطالعات تاریخی برای فهم عمیق قرآن کریم مورد بحث قرار گرفته و در ادامه در گفت‌وگو با دکتر سید محمدتقی چاوشی*، از نسبت تازه‌ای میان متن مقدس و مشخصا قرآن کریم و تاریخیت صحبت شده است.

undefined شمارۀ هفتم نقدنامه الهیات با دبیری علمی *دکتر مرتضی سلمان‌نژاد
و به همت گروه الهیات شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی تولید شده است. 

undefinedبرای تهیه این شماره و شماره‌های پیشین نقدنامه: شماره یکم، شماره دوم، شماره سوم و چهارم، شماره پنجم و شماره ششم می‌توانید در ساعات اداری با شماره تماس ۸۸۰۴۶۸۹۱ داخلی ۱۸۴ تماس گرفته و یا از طریق شناسه @sadeghakefi در پیام‌رسان بله، اطلاعات خود را (شامل نام و نام خانوادگی، شماره موبایل، آدرس و کد پستی و شماره‌های انتخابی نقدنامه) ثبت و سفارش را با پست رایگان دریافت نمایید.
همچنین طی روزهای آینده امکان خرید حضوری از کتابفروشی‌های «کیهان» و «مولی» در تهران و «کتاب شهر» در قم (چهارراه شهدا) میسر خواهد شد.
undefined پیشنهاد ویژه : در صورت سفارش تمام شماره‌های نقدنامه (فلسفه، علوم سیاسی، علم و فناوری، اقتصاد، حقوق و الهیات) می‌توانید از تخفیف ۲۰۰ هزار تومانی بر روی سفارش خود بهره‌مند شوید.

۱۶:۳۳

بازارسال شده از کانال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
thumbnail
undefined نقد و بررسی کتاب «اجماع لندن» اصول اقتصادی برای قرن بیست‌ویکم
undefined ارائه دهنده:دکتر سیدحسین میرجلیلی
undefined با حضور:دکتر محمد نعمتیدکتر سیدعقیل حسینیدکتر علیرضا رعنایی
undefined دبیر جلسه:دکتر علی‌اکبر ناسخیان
undefined زمان و مکان:یکشنیه، 25 آبان‌ماه 1404ساعت: ۱۰ تا ۱۲پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسالن ادبپیوند ورود برخط به نشست:https://webinar.ihcs.ac.ir/rooms/ihc-1qj-osz-jg8/join
@ihcssir

۱۶:۴۴