بله | کانال شعوبا
عکس پروفایل شعوباش

شعوبا

۲,۳۵۷عضو
thumbnail
undefined غزه در تنهایی؛ چرا عرب‌ها پا پس کشیده اند؟
undefined نون پست

undefined پس از حمله ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به غزه، جهان عرب در سکوتی بی‌سابقه فرو رفت؛ سکوتی که نتیجه سرکوب اعتراضات مردمی، فروپاشی هویت جمعی و گسترش فردگرایی و سیاست‌های نئولیبرالی است. با وجود این وضعیت، هنوز نشانه‌هایی از مقاومت و کنشگری بیرون از چارچوب رسمی دیده می‌شود، از حزب‌الله در لبنان تا اقدامات انصارالله در یمن.
undefined اما این سکوت چه معنایی دارد؟ آیا بحران فعلی می‌تواند جرقه‌ای برای احیای آگاهی جمعی و کنش عربی باشد؟ نقش توافق‌های تاریخی مانند کمپ دیوید و اسلو در تضعیف موضع متحد عربی چه بوده است؟
undefined برای کشف پاسخ این پرسش‌ها و درک عمق این تحولات این مقاله را از دست ندهید.
https://B2n.ir/ht6470

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۴:۰۴

thumbnail
undefined ویژه نامه : سایه‌های رهبری: داستان سه نسل حوثی

undefined علامه سید بدرالدین الحوثی، چهره‌ای موثر اما ناشناخته در جنبش انصارالله
undefined ایمان محمدی

undefinedبرش هایی از متنundefined بدرالدین امیرالدین حسین الحوثی از نامدارترین عالمان معاصر زیدیه و یکی از اثرگذارترین شخصیت‌های دینی در تحولات سیاسی یمن به شمار می‌رود. او نخستین مرجع فکری و مذهبی برای جنبش انصارالله محسوب می‌شود، هرچند مخالفانش او را متهم می‌کردند که از نظر اعتقادی به مذهب دوازده‌امامی گرایش دارد و از نظر سیاسی تحت تأثیر ایران قرار گرفته است.
undefined به باور منتقدان، فعالیت‌ها و اندیشه‌های او موجب شد که جماعت انصارالله بر مبنایی فراتر از زیدیه شکل گیرد و در قالب پروژه‌ای ایدئولوژیک، الهام‌گرفته از انقلاب اسلامی ایران و اندیشه‌های رهبر آن، امام روح‌الله خمینی، حرکت کند.
undefined مخالفانش معتقد بودند که او از زیدیه سنتی فاصله گرفته و به مذهب دوازده‌امامی نزدیک شده است. این ادعاها در حالی است که اختلاف او با برخی از علمای زیدیه بر سر هاشمی و فاطمی بودن امام و همچنین سیاسی صرف نبودن شروط امامت در زیدیه باعث تنش وی با برخی از علمای وقت زیدیه و همچنین طرد برخی از شاگردانش شد که نشان از تاکید بدرالدین بر نگاه سنتی زیدیه تا آخر عمر دارد.
undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/xn7349
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۵۶

thumbnail
undefined نامه‌ای پر از اشک و امید به خانه‌ی عزیزم در غزه
undefined امیره نصار ؛ متراس

undefined به خانه‌ی عزیزم، با اشک‌های چشمانم درباره‌ات می‌نویسم، و هر گوشه‌ی خاطره‌ام، غبار و ویرانی‌ای را که اشغالگران صهیونیست در دیواره‌ها و زاویه‌هایت به جای گذاشته‌اند، از خود می‌تکاند.
«خداوند بهتر از این جبران کند، ای خانه‌ی ما.» این اولین کلماتی بود که بر زبان آوردم، وقتی تو را دیدم*، ای خانه‌ی عمر و یادها، با چهار طبقه‌ی نابود شده و فرو رفته در زمین، بی هیچ نشانی از وجودت و خاطراتمان، پس از آنکه نیروهای اشغالگر که در سی‌ام ژوئن ۲۰۲۵ به محله‌ی زیتون وارد شدند، تو را ویران کردند و درختان زیتونت را ریشه‌کن ساختند.

undefined با گام‌هایی سنگین، بر روی خرابه‌ها و آوارها قدم می‌گذاشتم. به محله‌ مان رسیدم، و از تو ای خانه‌ی ما چیزی باقی نمانده بود جز بام سوخته‌ات که گلدان‌های ریحان و نعنا، پژمرده و مرده، بر خاکستر باروت و ترکش‌های اسرائیلی پوشیده بودند.

آنجا، قرآن کریم سوخته و پراکنده بر بام افتاده بود، باز بر آیاتی که قلب را آرام می‌کردند:

*«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ»
«نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ»
«الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ»

undefined این آیات، آرامش روحی بخشید و اشک‌هایم را بازداشت و لرزش قلبم را فرو نشاند، در حالی که در دل و در حضور دیگران، لعنت فرستادم بر آنچه اشغالگران اسرائیلی انجام دادند و هر نشانی از تو را محو کردند.
undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/sp4567
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۸:۱۴

شعوبا
undefined undefined نامه‌ای پر از اشک و امید به خانه‌ی عزیزم در غزه undefined امیره نصار ؛ متراس undefined به خانه‌ی عزیزم، با اشک‌های چشمانم درباره‌ات می‌نویسم، و هر گوشه‌ی خاطره‌ام، غبار و ویرانی‌ای را که اشغالگران صهیونیست در دیواره‌ها و زاویه‌هایت به جای گذاشته‌اند، از خود می‌تکاند. «خداوند بهتر از این جبران کند، ای خانه‌ی ما.» این اولین کلماتی بود که بر زبان آوردم، وقتی تو را دیدم*، ای خانه‌ی عمر و یادها، با چهار طبقه‌ی نابود شده و فرو رفته در زمین، بی هیچ نشانی از وجودت و خاطراتمان، پس از آنکه نیروهای اشغالگر که در سی‌ام ژوئن ۲۰۲۵ به محله‌ی زیتون وارد شدند، تو را ویران کردند و درختان زیتونت را ریشه‌کن ساختند. undefined با گام‌هایی سنگین، بر روی خرابه‌ها و آوارها قدم می‌گذاشتم. به محله‌ مان رسیدم، و از تو ای خانه‌ی ما چیزی باقی نمانده بود جز بام سوخته‌ات که گلدان‌های ریحان و نعنا، پژمرده و مرده، بر خاکستر باروت و ترکش‌های اسرائیلی پوشیده بودند. آنجا، قرآن کریم سوخته و پراکنده بر بام افتاده بود، باز بر آیاتی که قلب را آرام می‌کردند: *«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ» «نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» «الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ» undefined این آیات، آرامش روحی بخشید و اشک‌هایم را بازداشت و لرزش قلبم را فرو نشاند، در حالی که در دل و در حضور دیگران، لعنت فرستادم بر آنچه اشغالگران اسرائیلی انجام دادند و هر نشانی از تو را محو کردند. undefined ادامه مطلب در https://B2n.ir/sp4567 undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
thumbnail
undefined صفحات قرآن از انفجار خانه جان به در بردند.
undefined عکاس: امیره نصار
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۸:۲۰

شعوبا
undefined واژه های بی مرز ضرورت ترجمه آثار متفکرین عرب undefined پرونده اول: عبدالوهاب المسیری undefined اندیشه بشری همواره در تعامل و گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها شکوفا شده است. تاریخ تفکر نشان می‌دهد که هیچ جریان فکری‌ای در خلأ شکل نمی‌گیرد، بلکه در ارتباط با دیگر سنت‌های فکری بالنده می‌شود. در این میان، دنیای عرب و ایران دارای پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و زبانی هستند و اندیشه‌های متفکران عرب، چه در گذشته و چه در دوران معاصر، تأثیرات قابل‌توجهی بر جریان‌های فکری منطقه داشته است. undefined با این حال، علی‌رغم این نزدیکی فرهنگی، بسیاری از آثار مهم #متفکران_عرب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند یا در صورت ترجمه، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اندیشمندانی که در حوزه‌هایی چون فلسفه، جامعه‌شناسی، ادبیات، علوم سیاسی و الهیات کار کرده‌اند، نظرات و تحلیل‌هایی ارائه داده‌اند که می‌تواند برای درک بهتر مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی جهان امروز مفید باشد. ترجمه و مطالعه این آثار نه‌تنها به گسترش افق فکری ما کمک می‌کند، بلکه امکان مقایسه، نقد و گفت‌وگوی بینارشته‌ای و بینافرهنگی را نیز فراهم می‌آورد. undefined این مجموعه را با ترجمه و بررسی آثار #عبدالوهاب_المسیری آغاز می‌کنیم؛ اندیشمندی که با تحلیل‌های عمیق خود درباره‌ی مدرنیته، صهیونیسم و مسائل هویتی در جهان عرب، تأثیر قابل‌توجهی بر تفکر معاصر گذاشته است. undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
thumbnail
undefined مقالات عبدالوهاب المسیری: طنز تلخ و نگرانی واقعی؛ چگونه اسرائیلی‌ها با فروپاشی احتمالی رژیم روبه‌رو می‌شوند
undefined آیا پایان یک رژیم صرفاً رویایی است که در ذهن ملت‌های عربی و اسلامی پرورانده می‌شود؟ مسلمانان گاه آن را هدف نهایی و آرزویی مقدس می‌دانند و گاه، از سر بی‌مسئولیتی یا فرار از عمل، تنها در خیال به آن می‌اندیشند. اما آیا این پایان واقعاً تنها یک رؤیای خیالی است، یا ساکنان سرزمین‌های اشغالی خود از وقوع آن هراس دارند؟
undefined این پرسش، دغدغه عبدالوهاب المسیری نیز بود. او پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه صهیونیسم انجام داد و دانشنامه‌ای با عنوان «دانشنامه یهود، یهودیت و صهیونیسم» تدوین کرد که به اثری مرجع و جامع تبدیل شد. حتی از سوی اسرائیلی‌ها تهدید به مرگ شد و این تجربه را در خاطرات خود ثبت کرده است.
undefined مسیری برای یافتن پاسخ، رویکردی متفاوت در پیش گرفت. او به لطیفه‌ها و شوخی‌های رایج در جامعه رژیم صهیونیستی رجوع کرد و نشان داد که برای فهم ذهنیت این جامعه، باید از دل این طنزها و سخنان روزمره آن‌ها جست‌وجو کرد. اگرچه این مقاله سال‌ها پیش نوشته شده است، اما بازتاب حال و روز کنونی رژیم نیز است و تصویری روشن از وضعیت امروز رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد.
undefined ادامه مطلب در https://B2n.ir/gr7707

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۳:۰۳

شعوبا
undefined undefined مقالات عبدالوهاب المسیری: طنز تلخ و نگرانی واقعی؛ چگونه اسرائیلی‌ها با فروپاشی احتمالی رژیم روبه‌رو می‌شوند undefined آیا پایان یک رژیم صرفاً رویایی است که در ذهن ملت‌های عربی و اسلامی پرورانده می‌شود؟ مسلمانان گاه آن را هدف نهایی و آرزویی مقدس می‌دانند و گاه، از سر بی‌مسئولیتی یا فرار از عمل، تنها در خیال به آن می‌اندیشند. اما آیا این پایان واقعاً تنها یک رؤیای خیالی است، یا ساکنان سرزمین‌های اشغالی خود از وقوع آن هراس دارند؟ undefined این پرسش، دغدغه عبدالوهاب المسیری نیز بود. او پژوهش‌های گسترده‌ای در زمینه صهیونیسم انجام داد و دانشنامه‌ای با عنوان «دانشنامه یهود، یهودیت و صهیونیسم» تدوین کرد که به اثری مرجع و جامع تبدیل شد. حتی از سوی اسرائیلی‌ها تهدید به مرگ شد و این تجربه را در خاطرات خود ثبت کرده است. undefined مسیری برای یافتن پاسخ، رویکردی متفاوت در پیش گرفت. او به لطیفه‌ها و شوخی‌های رایج در جامعه رژیم صهیونیستی رجوع کرد و نشان داد که برای فهم ذهنیت این جامعه، باید از دل این طنزها و سخنان روزمره آن‌ها جست‌وجو کرد. اگرچه این مقاله سال‌ها پیش نوشته شده است، اما بازتاب حال و روز کنونی رژیم نیز است و تصویری روشن از وضعیت امروز رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد. undefined ادامه مطلب در https://B2n.ir/gr7707 undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
undefined مقالات عبدالوهاب المسیری: طنز تلخ و نگرانی واقعی؛ چگونه اسرائیلی‌ها با فروپاشی احتمالی رژیم روبه‌رو می‌شوند
undefined برش هایی از متن
undefined من سال‌هاست که برخی لطیفه‌ها را از روزنامه‌های اسرائیلی جمع‌آوری می‌کنم و دریافته‌ام که این لطیفه‌ها بیانگر ناخودآگاه اسرائیلی‌ها و نقشه‌ی ادراکی واقعی آن‌هاست؛ یعنی همان شیوه‌ای که با آن واقعیت را درک می‌کنند.
undefined لطیفه‌هایی که میان مردم رواج دارد، تصویری متفاوت از آن چیزی ارائه می‌دهد که در سخنان رسمی سیاستمداران صهیونیست دیده می‌شود. آن‌ها در اظهارات خود مدام از قدرت شکست‌ناپذیر دولت صهیونیستی می‌گویند؛ از رؤیای گسترش از نیل تا فرات یا از رود تا دریا، از پیشرفت علمی و تکنولوژیک خود، و از اینکه همه‌چیز با نقشه قبلی پیش می‌رود و در حال تحقق است.
undefined با افزایش مهاجرت، روزنامه‌های اسرائیلی لطیفه‌ای منتشر کردند که وضعیت را به‌طرز تلخی نشان می‌دهد: در فرودگاه بن‌گوریون تابلوئی نصب شده است با این مضمون که «آخرین نفراتی که می‌روند، چراغ را خاموش کنند.» این طنز تلخ نشان می‌دهد که روند مهاجرت ممکن است روزی منجر به خالی شدن فلسطین اشغالی از ساکنان یهودی شود.
undefined ادامه مطلب در https://B2n.ir/gr7707

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۴:۲۵

thumbnail
undefined مقالات عبدالوهاب المسیری: طنز تلخ و نگرانی واقعی؛ چگونه اسرائیلی‌ها با فروپاشی احتمالی رژیم روبه‌رو می‌شوند
احساس بن‌بست تاریخی را به‌خوبی می‌توان در این شعر کوتاه دید که یک شهرک‌نشین صهیونیستی روی دیوار سرویس بهداشتی دانشگاه عبری نوشته است:
سفارد برود اسپانیا،
اشکناز برود اروپا،
عرب‌ها بروند صحرا،
و این زمین را به خالق بازگردانیم؛
او دیگر برای ما به اندازه کافی دردسر درست کرده است!
با وعده‌ی این سرزمین برای همه‌ی مردم.

این شعر، طنزی عبث و کنایه‌آمیز است درباره‌ی رد ایده‌ی «وعده‌ی الهی» که اساس گفتمان صهیونیستی را تشکیل می‌دهد.
undefined ادامه مطلب در https://B2n.ir/gr7707

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۷:۱۲

thumbnail
undefined ویژه نامه : سایه‌های رهبری: داستان سه نسل حوثی
undefined شهید سید حسین الحوثی، رهبر قرآنیundefined ایمان محمدی
undefined سید حسین به عنوان پدر فکری جنبش انصارالله شناخته شده و «دروس من هدی القرآن» وی که با عنوان المسیره القرآنیه شناخته می‌شود، چارچوب فکری اصلی طرفداران جنبش انصارالله می‌باشد. تحرکات ویژه سید حسین الحوثی باعث شد تا اقدامات ابتدایی پدرش، علامه بدرالدین الحوثی جهت دهی شده و از لحاظ فکری و عملی به سمت تبدیل شدن به یک جنبش با اهداف و اقدامات مشخص حرکت کند.
undefined شهید سید حسین الحوثی، خالق شعارهای پنج‌گانه« الله اکبر، الموت لامریکا، الموت لاسرائیل، اللعنه علی الیهود، النصر للاسلام» بود و سخنرانی‌های ماندگاری همانند« الصرخه علی وجه المستکبرین»، « مسئولیتنا امام الله»، « شعار سلاح و موقف»، «هویتنا الایمانیه» بر جای گذاشت.
undefined او درباره امام خمینی در ملازمات، این گونه می‎گوید:« آیا ما تهدید آمریکا نسبت به همه مسلمانان و دولت‎های اسلامی را نمی‎بینیم… این شعار(مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل) را امام خمینی، آن شخص حکیم و با تقوا وضع کرد. ما در بلند کردن و برافراشته کردن این شعار هم کوتاهی می‎کنیم… من او را استاد واقعی خطاب می‎کنم، استاد یعنی کسی که تربیت می‎کند و راه را نشان می‎دهد…»

undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/ty8524
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۷:۳۵

thumbnail
#ما_بعد_الطوفان
undefined طوفان اکتبر و تولد اسرائیلی جدید: از خودبیزاری تا چالش هویت
undefined سجود عوایض – نون بوست

undefined برش هایی از متنundefined بر پایه‌ی پژوهش‌های مراکز مختلف، اکنون «اسرائیلی جدید» در شوک جمعی زندگی می‌کند که امنیت را دوباره به نخستین معیار تعلق تبدیل کرده است. او بیش از پیش به راه‌حل‌های نظامی گرایش دارد و مفاهیم مدنی چون قانون، عدالت و حکمرانی از ذهنش زدوده شده است.
undefined بر اساس نظرسنجی‌های «مؤسسه‌ی دموکراسی اسرائیلی» در سال‌های ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، اسرائیلی‌ها بیش از هر زمان دیگر به راه‌حل‌های نظامی و حتی سیاست‌های نابودگرانه تمایل یافته‌اند. جامعه‌ای که از مدارس تا رسانه و دانشگاه، به‌طور کامل نظامی شده و خود را «بازمانده‌ی هولوکاست دوم» می‌خواند، به دو نقش فروکاسته است: یا سرباز دائم، یا شهروندی در وضعیت اضطراری همیشگی.
undefined امروز در میانه‌ی گسست‌های درونی و بیرونی منفجر و متلاشی می‌شود: فروپاشی اردوگاه صلح، نظامی‌شدن جامعه، صعود راست دینی و ملی‌گرا، بریدن پیوند با یهودیان جهان، و شکاف میان اشکناز و مزراحیم. از دل این تلاطم، چهره‌ای جمعی تازه زاده می‌شود؛ چهره‌ای خشمگین و مضطرب که با هر تفاوتی می‌جنگد و در بیمِ زوالِ خویش، موجودیت خود را – چه در معنا و چه در سرزمین اشغال‌شده – واپسین سنگر بقا می‌پندارد.

undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/ft2176
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۷:۴۰

thumbnail
undefined معرفی کتاب : ریشه ‎های اجتماعی ـ سیاسی شکل‌ گیری حزب الله لبنان
undefined کتاب «تکوین حزب الله: ریشه ‎های اجتماعی ـ سیاسی شکل‌ گیری حزب الله لبنان» اولین کتاب از مجموعه «کتاب مقاومت» است که به همت کارگروه مقاومت پژوهشکده باقرالعلوم ع به تازگی رونمایی شده است. این اثر پایان نامه ارشد نویسنده است که بعد از سالها توسط کارگروه مقاومت بازنویسی و تدوین شده است.
undefined این اثر از یک پرسش بنیادین آغاز می‌شود: حزب‌الله لبنان چگونه و در چه بستری به مثابه یک جنبش دینی ظهور کرد؟ نویسنده برای پاسخ به این پرسش، روایتی صرفاً تاریخی یا سیاسی ارائه نمی‌دهد، بلکه با رویکردی جامعه‌شناختی و نگاهی معطوف به تاریخ فکری ـ اجتماعی، به کالبدشکافی زمینه‌هایی می‌پردازد که تکوین این جنبش را ممکن ساختند. این کتاب ما را به قلب جامعه شیعی لبنان در دهه‌های سرنوشت‌ساز می‌برد و نشان می‌دهد که چگونه تحولات فکری، بحران‌های سیاسی، گسست‌های اجتماعی و میراث ایدئولوژیک، دست به دست هم دادند تا پدیده‌ای به نام «مقاومت اسلامی» متولد شود.
undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/gd6130
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۹:۴۷

thumbnail
undefined آن‌ها پخش کردند تا بترسانند… و قهرمان ساختند!
undefined به مناسبت سالروز شهادت شهید یحیی سنوار

undefined در گذر زمان، اسرائیل همواره دریافته است که تسلط بر روایت‌ها به همان اندازه‌ی برتری نظامی اهمیت دارد. از نخستین روزهای تأسیس خود، هنگامی که با بهره‌گیری از هولوکاست به مشروعیتی اخلاقی دست یافت، تا جنگ «طوفان الاقصی» که آن را به عنوان نمادی از امنیت ملی معرفی کرد، این رژیم همواره کوشیده است افکار عمومی جهان، به‌ویژه غرب، را از طریق گفتمانی دقیق و حساب‌شده شکل دهد؛ گفتمانی که واقعیت‌ها را تنها از منظر بقا، دفاع، و مظلومیت دائمی بازتاب می‌دهد.
undefined اما این روایت منسجم و مهندسی‌شده، حدود یک سال پیش دچار لرزشی عمیق شد. نقطه‌ی تحول، انتشار تصاویری از واپسین لحظات زندگی شهید «یحیی السنوار» بود.
undefinedاسرائیل که پیش‌تر او را به عنوان فردی پنهان در اعماق تونل‌ها و هراسان از حملات معرفی می‌کرد، ناگهان خود تصاویری منتشر کرد که چهره‌ای کاملاً متفاوت نشان می‌داد. چه این اقدام عامدانه بوده باشد یا اشتباهی رسانه‌ای، نتیجه‌ی آن چیزی بود که از چارچوب روایت سنتی اسرائیل بسیار فراتر رفت.
undefinedدر این تصاویر، السنوار نه بزدل بود و نه درمانده در آستانه‌ی مرگ؛ بلکه آرام، هوشیار و آماده‌ی رویارویی با سرنوشتش به نظر می‌رسید — گویی شهادت را می‌پذیرفت، نه آنکه از آن بگریزد. در عرصه‌ی جنگ روانی، چنین تصویری الزاماً به نفع طرفی نیست که آن را منتشر می‌کند.
undefinedاسرائیل در تلاش برای ارعاب دشمنان خود، ناخواسته تصویری از قهرمانی آفرید که می‌تواند برای سال‌ها در حافظه‌ی مقاومت به عنوان نماد پایداری و فداکاری باقی بماند.
undefinedاین همان تناقضی است که حکومت‌ها و قدرت‌ها در جنگ روایت‌ها گرفتار آن می‌شوند، آنگاه که رسانه را به سلاحی دو لبه بدل می‌کنند و از قاعده‌ای دیرینه در نبردها غافل می‌مانند: قاعده‌ای که می‌گوید، وقتی قهرمانان شهید می‌شوند، نمی‌میرند؛ بلکه در ذهن و دل مردم‌شان دوباره زاده می‌شوند.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۲۱:۱۱

thumbnail
undefined از سوم شعبان تا ۲۱ اکتبر؛ سنت دیرینه‌ی مصریان در بزرگداشت امام حسین (ع)
undefinedدیشب جمع زیادی از مردم مصر سالروز ورود سر مبارک امام اباعبدالله حسین (ع) به این کشور را گرامی داشتند. این شب در مصر «اللیلة الکبیرة» یا «المولد» نام دارد و بخشی از میراث اصیل دینی و معنوی مصریان به شمار می‌آید که در عمق فرهنگ و احساسات آنان ریشه دارد.
undefinedمصریان هر سال دوبار مراسم «مولد الحسین» را برگزار می‌کنند:نخست در سوم شعبان، سالروز ولادت امام حسین (ع)،و بار دیگر در ۲۱ اکتبر، روزی که بنا بر تاریخ، در سال ۱۱۵۳ میلادی و در زمان خلافت فاطمیِ «الظافر بأمرالله»، سر منسوب به امام حسین (ع) به قاهره رسید.
undefinedدر باور و روایت‌های مردمی مصر، این روز نماد «تولد دوم» برای امام حسین (ع) و نیز برای سرزمین و مردم مصر است و هر ساله با شکوه فراوان جشن گرفته می‌شود.

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۲۴

thumbnail

۱۹:۲۴

thumbnail

۱۹:۲۴

thumbnail

۱۹:۲۴

thumbnail
undefined سودان چه خبر است؟ ؛ گفت و گو با دکتر نور الزاکی کارشناس سودانی و مجری شبکه الکوثر
در سال ۱۹۸۹ عمر البشیر با کمک حسن الترابی بعد از یک کودتای نظامی در سودان به قدرت رسید اما پس از ۹سال با آغاز اختلافات البشیر و الترابی*، هر یک اقدام به تاسیس احزابی با مرجعیت اخوان نمودند. الترابی همچنین در دارفور جنبشی نظامی ایجاد کرد و البشیر برای مقابله با این جنبش قبایل عرب کوچ نشین را با وعده مالکیت زمین بکار گرفت؛ این قبایل بعدها به نیروی شبه نظامی قدرتمندی تبدیل شدند که سال‌های بعد *“دعم السریع” ( یا پشیبانی سریع) نام گرفتند. این نیروها که ابتدا علیه جنبش‌های دارفوری عمل می‌کردند، به‌تدریج به بازیگری اصلی در سودان تبدیل شدند. در سال ۲۰۱۵ به جنگ یمن اعزام و از حمایت امارات و عربستان برخوردار شدند.
undefined ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/wn5877
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۴:۰۱

بازارسال شده از دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
thumbnail
undefined ظهور زهران؛ روایت یک کشور افراط‌زده
undefinedپرونده ویژه کانال دولت دین اندیشکده مرصاد از پیروزی زهران ممدانی در انتخابات شهرداری نیویورک
undefined نویسنده: محمدرضا بیطرفان
undefined«عذرخواهی نمی‌کنم»؛ شبی که یک سوسیالیست، پایتخت سرمایه را فتح کرد
undefinedخانه‌ی انقلاب؛ چگونه یک نظریه‌پرداز ضداستعماری و یک فیلم‌ساز رادیکال، شهردار آینده را پرورش دادند؟
undefinedآزمایشگاه بودین؛ چگونه جنگ‌های BDS در دانشگاه، یک استراتژیست سیاسی ساخت؟
undefinedجنگ برای کویینز؛ آناتومی ارتش خیابانی ممدانی، از نبرد مسکن تا ائتلاف
undefinedجنگ داخلی دموکرات‌ها؛ نبرد «گارد قدیم» حزب علیه شورش سوسیالیستی سندرز و ممدانی
undefinedزهران تنها نیست؛ چگونه موج جهانی ضد ریاضت (از کوربین تا سندرز) به نیویورک رسید؟
undefinedدو نیویورک، دو پوپولیسم؛ نبرد «ترامپیسم» علیه «ممدانیسم»
undefined«ارتش غیرممکن»؛ چگونه یک مسلمان شیعه، ائتلاف یهودیان مترقی و رای‌دهندگان کوئیر را رهبری کرد؟
undefinedجنگ سه‌جبهه‌ای؛ نبرد مالی ممدانی علیه وال‌استریت، ترامپ، و لابی اسرائیل
undefinedآیا «مدل ممدانی» می‌تواند از نبرد حکمرانی جان سالم به در ببرد؟

@dolatedin

۱۳:۵۴

thumbnail
undefined تحول ایدئولوژیک یا روتوش سیاسی؟ پرونده تغییر چهره سلفیت جهادی در سوریه
undefined برش هایی از متنundefinedدیدارهای احمد الشرع با پوتین و سپس ترامپ، تصویری از تغییرات عمیق در رهبر سابق هیات تحریر الشام ارائه می‌دهد. چنین واقع‌گرایی و پراگماتیسم سیاسی، یک‌شبه به دست نمی‌آید.
undefinedبا رسیدن به قدرت در دمشق، هیئت تحریرالشام سیاستی واقع‌گرایانه و پراگماتیک در پیش گرفت، درهای کشور را به روی هیئت‌های دیپلماتیک گشود و زبانی تازه به کار گرفت؛ زبانی که پیش از این از یک گروه مسلح با سابقه جهادی شدید قابل انتظار نبود.
undefinedبرای درک تغییرات رخ‌داده در «هیئت تحریرالشام»، نخست باید تاریخ شکل‌گیری آن، چالش‌های پیش‌رو و دیدگاه‌های رهبرانش را دنبال کرد. در اوت گذشته، کتابی از پاتریک هاینی و ژروم دریفون با عنوان «تحوّل از سوی مردم؛ مسیر هیئت تحریرالشام تا رسیدن به قدرت در سوریه» توسط انتشارات هیرست بریتانیا منتشر شد.
undefinedکتاب «تحوّل از سوی مردم» در دوازده فصل تنظیم شده و پژوهشگران در آن با فرضیه‌ای اصلی آغاز می‌کنند: هیئت تحریرالشام دچار نوعی «اعتدال در افراط‌گرایی» (deradicalisation) شده است. با این حال، منظور از این اصطلاح نه پذیرش گفتمان لیبرال ـ دموکراتیک، همان‌طور که ترجمه انگلیسی ممکن است القا کند، بلکه فاصله‌گیری از گفتمان سلفی جهادی به سوی اسلام سنی محافظه‌کار نزدیک‌تر به «ارتدوکسی اجتماعی» در شهر ادلب است.

undefined ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:https://zaya.io/تحول_سلفیت_جهادی
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۱:۴۲

thumbnail
undefined ویژه نامه : سایه‌های رهبری: داستان سه نسل حوثی

undefined عبدالملک حوثی؛ از صعده تا سُکان‌داری انصارالله
undefined ایمان محمدی
چطور جوانی از صعده، بدون تحصیلات رسمی و بدون حضور علنی، توانست مسیر تاریخ یمن را تغییر دهد؟عبدالملک الحوثی نه تنها میراث فکری دو رهبر پیش از خود را زنده کرد، بلکه جنبش انصارالله را از یک جریان محدود مذهبی به یک نیروی انقلابی و سپس یک دولت‌ساز تبدیل کرد.
undefined از کوه‌های صعده تا میدان سیاست در صنعاundefined از خطابه‌هایی آتشین درباره فلسطین تا برهم‌ زدن توازن قدرت در یمنundefined رهبری که هرگز در اجتماعات ظاهر نمی‌شود، اما کلامش میلیون‌ها نفر را به میدان می‌آورد
بسیاری او را حسن نصرالله یمن می‌نامند…اما داستان زندگی‌اش چیزهایی در خود دارد که کمتر کسی شنیده است؛از ازدواج در سن ۱۴ سالگی تا رقابت‌های درونی بر سر رهبری، جنگ‌های شش‌گانه، عبورش از ترور، نقش‌آفرینی در بهار عربی و نهایتاً انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
اگر می‌خواهید بدانید چگونه عبدالملک الحوثی از حاشیه‌نشینی به رهبری یک انقلاب رسید، این بخش از سری زندگی‌نامه رهبران انصارالله را از دست ندهید.
undefined ادامه مطلبhttps://zaya.io/عبدالملک_الحوثی

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۹:۳۷

thumbnail
undefined «خار و میخک» یحیی السنوار از نگاه محققان اسرائیلی: تحلیل ادبی و ایدئولوژیک حمله ۷ اکتبر
undefined در شمارهٔ ژوئیه ۲۰۲۵ فصلنامه «ارزیابی استراتژیک»، منتشرشده از سوی مؤسسهٔ مطالعات امنیت ملی INSS وابسته به دانشگاه تل‌آویو، پژوهشی برجسته از دو محقق اسرائیلی، اوفیر وینتر و نیف شایوفیچ، با عنوان «بُعدی پیش‌تر ناشناخته در منازعه: بازخوانی روایت طراح هفتم اکتبر» منتشر شده است. این پژوهش به تحلیل گذشته‌نگر کتاب «خار و میخک» می‌پردازد؛
undefined مطالعهٔ مذکور به بررسی پیوند میان «خار و میخک» و حملهٔ هفتم اکتبر و سپس بازتاب‌های عربی و بین‌المللی آن اختصاص دارد. نویسندگان تأکید دارند که این اثر تنها یک متن ادبی یا خودزندگی‌نامه نیست، بلکه بیانیه‌ای ایدئولوژیک و زنده به شمار می‌رود که همچنان در سامان‌دهی آگاهی سیاسی، دینی و فرهنگی طیف وسیعی از مخاطبان در سراسر جهان مؤثر است. بدین ترتیب، پژوهش یادشده نشان می‌دهد که متون ادبی می‌توانند ابزاری کارآمد برای مراکز پژوهشی و اطلاعاتی جهت فهم انگیزه‌ها، جهان‌بینی و پیش‌بینی نیت‌های فلسطینی‌ها باشند.

undefined ادامه مطلبhttps://B2n.ir/ru8325
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۳:۲۲