https://B2n.ir/ht6470
۱۴:۰۴
۱۹:۵۶
«خداوند بهتر از این جبران کند، ای خانهی ما.» این اولین کلماتی بود که بر زبان آوردم، وقتی تو را دیدم*، ای خانهی عمر و یادها، با چهار طبقهی نابود شده و فرو رفته در زمین، بی هیچ نشانی از وجودت و خاطراتمان، پس از آنکه نیروهای اشغالگر که در سیام ژوئن ۲۰۲۵ به محلهی زیتون وارد شدند، تو را ویران کردند و درختان زیتونت را ریشهکن ساختند.
آنجا، قرآن کریم سوخته و پراکنده بر بام افتاده بود، باز بر آیاتی که قلب را آرام میکردند:
*«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ»
«نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ»
«الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ»
۸:۱۴
شعوبا
نامهای پر از اشک و امید به خانهی عزیزم در غزه
امیره نصار ؛ متراس
به خانهی عزیزم، با اشکهای چشمانم دربارهات مینویسم، و هر گوشهی خاطرهام، غبار و ویرانیای را که اشغالگران صهیونیست در دیوارهها و زاویههایت به جای گذاشتهاند، از خود میتکاند. «خداوند بهتر از این جبران کند، ای خانهی ما.» این اولین کلماتی بود که بر زبان آوردم، وقتی تو را دیدم*، ای خانهی عمر و یادها، با چهار طبقهی نابود شده و فرو رفته در زمین، بی هیچ نشانی از وجودت و خاطراتمان، پس از آنکه نیروهای اشغالگر که در سیام ژوئن ۲۰۲۵ به محلهی زیتون وارد شدند، تو را ویران کردند و درختان زیتونت را ریشهکن ساختند.
با گامهایی سنگین، بر روی خرابهها و آوارها قدم میگذاشتم. به محله مان رسیدم، و از تو ای خانهی ما چیزی باقی نمانده بود جز بام سوختهات که گلدانهای ریحان و نعنا، پژمرده و مرده، بر خاکستر باروت و ترکشهای اسرائیلی پوشیده بودند. آنجا، قرآن کریم سوخته و پراکنده بر بام افتاده بود، باز بر آیاتی که قلب را آرام میکردند: *«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ» «نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ وَفَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ» «الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ»
این آیات، آرامش روحی بخشید و اشکهایم را بازداشت و لرزش قلبم را فرو نشاند، در حالی که در دل و در حضور دیگران، لعنت فرستادم بر آنچه اشغالگران اسرائیلی انجام دادند و هر نشانی از تو را محو کردند.
ادامه مطلب در https://B2n.ir/sp4567
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
۸:۲۰
شعوبا
واژه های بی مرز ضرورت ترجمه آثار متفکرین عرب
پرونده اول: عبدالوهاب المسیری
اندیشه بشری همواره در تعامل و گفتوگو میان فرهنگها شکوفا شده است. تاریخ تفکر نشان میدهد که هیچ جریان فکریای در خلأ شکل نمیگیرد، بلکه در ارتباط با دیگر سنتهای فکری بالنده میشود. در این میان، دنیای عرب و ایران دارای پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و زبانی هستند و اندیشههای متفکران عرب، چه در گذشته و چه در دوران معاصر، تأثیرات قابلتوجهی بر جریانهای فکری منطقه داشته است.
با این حال، علیرغم این نزدیکی فرهنگی، بسیاری از آثار مهم #متفکران_عرب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشدهاند یا در صورت ترجمه، کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند. اندیشمندانی که در حوزههایی چون فلسفه، جامعهشناسی، ادبیات، علوم سیاسی و الهیات کار کردهاند، نظرات و تحلیلهایی ارائه دادهاند که میتواند برای درک بهتر مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی جهان امروز مفید باشد. ترجمه و مطالعه این آثار نهتنها به گسترش افق فکری ما کمک میکند، بلکه امکان مقایسه، نقد و گفتوگوی بینارشتهای و بینافرهنگی را نیز فراهم میآورد.
این مجموعه را با ترجمه و بررسی آثار #عبدالوهاب_المسیری آغاز میکنیم؛ اندیشمندی که با تحلیلهای عمیق خود دربارهی مدرنیته، صهیونیسم و مسائل هویتی در جهان عرب، تأثیر قابلتوجهی بر تفکر معاصر گذاشته است.
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
۱۳:۰۳
شعوبا
مقالات عبدالوهاب المسیری: طنز تلخ و نگرانی واقعی؛ چگونه اسرائیلیها با فروپاشی احتمالی رژیم روبهرو میشوند
آیا پایان یک رژیم صرفاً رویایی است که در ذهن ملتهای عربی و اسلامی پرورانده میشود؟ مسلمانان گاه آن را هدف نهایی و آرزویی مقدس میدانند و گاه، از سر بیمسئولیتی یا فرار از عمل، تنها در خیال به آن میاندیشند. اما آیا این پایان واقعاً تنها یک رؤیای خیالی است، یا ساکنان سرزمینهای اشغالی خود از وقوع آن هراس دارند؟
این پرسش، دغدغه عبدالوهاب المسیری نیز بود. او پژوهشهای گستردهای در زمینه صهیونیسم انجام داد و دانشنامهای با عنوان «دانشنامه یهود، یهودیت و صهیونیسم» تدوین کرد که به اثری مرجع و جامع تبدیل شد. حتی از سوی اسرائیلیها تهدید به مرگ شد و این تجربه را در خاطرات خود ثبت کرده است.
مسیری برای یافتن پاسخ، رویکردی متفاوت در پیش گرفت. او به لطیفهها و شوخیهای رایج در جامعه رژیم صهیونیستی رجوع کرد و نشان داد که برای فهم ذهنیت این جامعه، باید از دل این طنزها و سخنان روزمره آنها جستوجو کرد. اگرچه این مقاله سالها پیش نوشته شده است، اما بازتاب حال و روز کنونی رژیم نیز است و تصویری روشن از وضعیت امروز رژیم صهیونیستی ارائه میدهد.
ادامه مطلب در https://B2n.ir/gr7707
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
۱۴:۲۵
احساس بنبست تاریخی را بهخوبی میتوان در این شعر کوتاه دید که یک شهرکنشین صهیونیستی روی دیوار سرویس بهداشتی دانشگاه عبری نوشته است:
سفارد برود اسپانیا،
اشکناز برود اروپا،
عربها بروند صحرا،
و این زمین را به خالق بازگردانیم؛
او دیگر برای ما به اندازه کافی دردسر درست کرده است!
با وعدهی این سرزمین برای همهی مردم.
این شعر، طنزی عبث و کنایهآمیز است دربارهی رد ایدهی «وعدهی الهی» که اساس گفتمان صهیونیستی را تشکیل میدهد.
۷:۱۲
۷:۳۵
#ما_بعد_الطوفان
طوفان اکتبر و تولد اسرائیلی جدید: از خودبیزاری تا چالش هویت
سجود عوایض – نون بوست
برش هایی از متن
بر پایهی پژوهشهای مراکز مختلف، اکنون «اسرائیلی جدید» در شوک جمعی زندگی میکند که امنیت را دوباره به نخستین معیار تعلق تبدیل کرده است. او بیش از پیش به راهحلهای نظامی گرایش دارد و مفاهیم مدنی چون قانون، عدالت و حکمرانی از ذهنش زدوده شده است.
بر اساس نظرسنجیهای «مؤسسهی دموکراسی اسرائیلی» در سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۵، اسرائیلیها بیش از هر زمان دیگر به راهحلهای نظامی و حتی سیاستهای نابودگرانه تمایل یافتهاند. جامعهای که از مدارس تا رسانه و دانشگاه، بهطور کامل نظامی شده و خود را «بازماندهی هولوکاست دوم» میخواند، به دو نقش فروکاسته است: یا سرباز دائم، یا شهروندی در وضعیت اضطراری همیشگی.
امروز در میانهی گسستهای درونی و بیرونی منفجر و متلاشی میشود: فروپاشی اردوگاه صلح، نظامیشدن جامعه، صعود راست دینی و ملیگرا، بریدن پیوند با یهودیان جهان، و شکاف میان اشکناز و مزراحیم. از دل این تلاطم، چهرهای جمعی تازه زاده میشود؛ چهرهای خشمگین و مضطرب که با هر تفاوتی میجنگد و در بیمِ زوالِ خویش، موجودیت خود را – چه در معنا و چه در سرزمین اشغالشده – واپسین سنگر بقا میپندارد.
ادامه مطلب درhttps://B2n.ir/ft2176
شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
۷:۴۰
۹:۴۷
۲۱:۱۱
۱۹:۲۴
۱۹:۲۴
۱۹:۲۴
۱۹:۲۴
در سال ۱۹۸۹ عمر البشیر با کمک حسن الترابی بعد از یک کودتای نظامی در سودان به قدرت رسید اما پس از ۹سال با آغاز اختلافات البشیر و الترابی*، هر یک اقدام به تاسیس احزابی با مرجعیت اخوان نمودند. الترابی همچنین در دارفور جنبشی نظامی ایجاد کرد و البشیر برای مقابله با این جنبش قبایل عرب کوچ نشین را با وعده مالکیت زمین بکار گرفت؛ این قبایل بعدها به نیروی شبه نظامی قدرتمندی تبدیل شدند که سالهای بعد *“دعم السریع” ( یا پشیبانی سریع) نام گرفتند. این نیروها که ابتدا علیه جنبشهای دارفوری عمل میکردند، بهتدریج به بازیگری اصلی در سودان تبدیل شدند. در سال ۲۰۱۵ به جنگ یمن اعزام و از حمایت امارات و عربستان برخوردار شدند.
۱۴:۰۱
بازارسال شده از دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
@dolatedin
۱۳:۵۴
۱۱:۴۲
چطور جوانی از صعده، بدون تحصیلات رسمی و بدون حضور علنی، توانست مسیر تاریخ یمن را تغییر دهد؟عبدالملک الحوثی نه تنها میراث فکری دو رهبر پیش از خود را زنده کرد، بلکه جنبش انصارالله را از یک جریان محدود مذهبی به یک نیروی انقلابی و سپس یک دولتساز تبدیل کرد.
بسیاری او را حسن نصرالله یمن مینامند…اما داستان زندگیاش چیزهایی در خود دارد که کمتر کسی شنیده است؛از ازدواج در سن ۱۴ سالگی تا رقابتهای درونی بر سر رهبری، جنگهای ششگانه، عبورش از ترور، نقشآفرینی در بهار عربی و نهایتاً انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴.
اگر میخواهید بدانید چگونه عبدالملک الحوثی از حاشیهنشینی به رهبری یک انقلاب رسید، این بخش از سری زندگینامه رهبران انصارالله را از دست ندهید.
۹:۳۷
۱۳:۲۲