عکس پروفایل شعوباش

شعوبا

۲,۳۲۶عضو
شعوبا
undefined undefined ما، فلسطین و دیوارهای قطور نیابت undefinedعلیرضا قربانی undefined اول "دخترم خیلی خسته‌ام. سی سال است که نخوابیده‌ام، اما دیگر نمی‌خواهم بخوابم...وقتی فکر می‌کنم آن دختر هراسان تویی، نرجس است، زینب است و آن نوجوان و جوانِ در مسلخ خوابانده که در حال سربریده‌شدن است حسینم و رضایم است از من چه توقعی دارید؟ نظاره‌گر باشم، بی‌خیال باشم؟" خیلی تامل کردم که این یادداشت را بنویسم یا نه. نمی‌دانم وسط معرکه جای این نوع حرف‌هاست یا نه، اما از سوی دیگر، فقط در این اوقات بحران است که مجالی برای طرح مباحث عمیق‌تر فراهم می‌شود. این کلمات حاج‌قاسم را بارها خوانده‌ام، هربار از زاویه‌ای‌. می‌خواستم یادداشت را شروع کنم که دوباره به یادش افتادم و دیدم چقدر با آن‌چه می‌خواهم بگویم مرتبط است. سی‌سال نخوابید چون فکر می‌کرد هزاران بچه مثل زینب و فاطمه دارد که در خانه‌های غزه پراکنده شده‌اند. هر بمبی که در آسمان غزه رها می‌شود، فرقی نمی‌کند به کجای شهر اصابت کند، در نهایت بچه‌های خودش شهید خواهند شد؛ امشب پنجاه بچه‌ من، فردا بیست‌تا، پس‌فردا چهل‌تا. مگر می‌توانم بخوابم؟ بچه‌ی "من" است! undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
undefinedچهارممسئله فلسطین حل نمی‌شود الا اینکه فلسطین جزئی از منِ ملی و امتی ما بشود. و فلسطین جزئی از منِ جمعی ما نخواهد شد، الا اینکه کنزهایی در آنجا داشته باشیم، یعنی زحماتی انباشت‌شده برایش بکشیم این نکته هم برای یک فرد صادق است و هم برای یک ملت و امت. یک ملت برای چیزی که دوست دارد، هزینه می‌کند و عکس قضیه‌اش این است که اگر برای چیزی هزینه بدهد، به آن دل خواهد بست و این چرخه صعودی، مرتبا تکرار خواهد شد.نکته مهم اما این است که هزینه‌دادن بیش از آنکه مسئله‌ای عینی باشد، مسئله‌ای ذهنی است‌ و هرگونه نیابت و پراکسی‌گذاشتن بر سر راه آن باعث می‌شود که من حس هزینه‌دادن نکنم و لذا حس تعلقی هم ایجاد نخواهد شد یادم هست قدیم‌ترها مادربزرگ مرحومم گاهی برای خیرات کردن، قبض آب و برق مسجد محل را می‌پرداخت. رویه مرسومی بود که هرکس عهده‌دار یک وظیفه و هزینه مشخص ملموس در مسجد می‌شد. فرق است بین حس تعلقی که نسبت به این مسجد داری با مسجد دیگری که آن هم در همسایگی توست ولی مخارجش را از اجاره‌های مغازه‌های ساخته‌شده برای مسجد دریافت می‌کند. حتی فرق است بین آن مسجد با مسجدی که هزینه‌هایش مثلا از درصدی از مالیات مردم محل یا یک صندوق نیکوکاری در محل تامین می‌شود. مثال‌ها را عمدا شرح مبسوط دادم تا واضح شود که واریز مبلغی کم یا زیاد به صورت ماهانه به شماره حسابی برای غزه، هیچ ربطی به حرف‌هایی که زدیم ندارد‌. تو باید کنز خودت را بسازی‌. یک ملت در وجود جمعی‌اش هم همین‌طور.
undefined پنجمآنچه گفتیم لزوما منافاتی با رویکرد سازمان‌وارگی تمدن ندارد‌، هرچند دال بر قیودی نسبت به آن است. می‌شود کنش با واسطه‌گری یک هویت‌جمعی را تصور کرد که نوعی نیابت و پراکسی هم نباشد؛ چنان‌که در یک هیئت عظیم همین‌طور است‌. برخی سمن‌ها در دنیا را سراغ دارم که به‌لحاظ قوت ساختار درونی و شدت تاثیر بیرونی از چند وزارتخانه برترند ولی افراد آن را من توسعه‌یافته خودشان می‌دانند. در این معنا، سازمان امر بین‌الامرین است؛ نه از هویت شخصی افراد کاملا منسلخ می‌شود و نه کاملا قابل تقلیل به آن است.نسبت ما با مسئله فلسطین پر است از این پراکسی‌ها و نیابت‌ها. نمی‌گویم همه مسئله این است ولی حتما بخش مهمی از مسئله است. از جمع‌آوری منابع مالی تا هزینه‌کرد آن، همه‌چیز نیابتی است مثل همان حاجی که برای قربانی حج با کاغذی و کلیکی به سازمان حج پول و نیابت داده که آن سازمان به خریداری نیابت بدهد که او گوسفندی بخرد و بدهد کسی نیابتا ذبح کند و نیابت دیگری بدهد به کس دیگری برای توزیعش. حاجی چه کاره است؟ هیچ. هیچ نسبت واقعی بین او و این آیین و معانی عمیقش برقرار نیست. من این بی‌مزه‌شدن را وقتی فهمیدم که در مسیر کاظمین-سامرا مردمی را دیدم که پیاده عازم زیارت امامزاده سیدمحمد بودند و با خودشان‌ گوسفند می‌آوردند تا همانجا ذبح کنند و گوشتتش خورشت قیمه ظهر زائران آنجا شود. تازه فهمیدم عجب چیز جالبی است این منسک.البته ماجرا محدود به کمک مالی نیست، حتی در شیوه اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی، حتی در یک راهپیمایی ساده، از سیاست‌گذاری تا سیاستگزاری‌اش نیابتی است. در عالم ذهنیت، من هیچ تلاشی که به خودم مستند باشد و در طول زمان انباشت شده باشد، در مورد فلسطین نکرده‌ام
undefined ششمطولانی شد، اما گاهی جز به‌تفصیل نمی‌شود یک "حساسیت نظری" مثلا در مورد پدیده نیابتی‌شدن را منتقل کرد. می‌شد در مورد مصادیق نیابتی‌شدن بیشتر نوشت، اما اگر حساسیت نظری ایجاد شده باشد، مخاطب حتما بهتر از گوینده می‌تواند مصادیق ظریف‌تری را کشف کند.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۰:۵۰

thumnail
undefined استاد مشهور اخوانی چه حسی از احتمال ورود ایران و یا حزب الله به جنگ دارد؟
محمد المختار شنقیطی : هر وقت از من سوال می‌شود که آیا ایران یا حزب الله به نفع غزه و فلسطین وارد معرکه می‌شوند یا خیر؟ احساس خجالت می‌کنم! چرا کسی از ورود دولت‌ها و گروه‌های سنی برای کمک به غزه سوال نمی‌پرسد؟ آیا اهل سنت از معادلات خارج شده‌‌اند در حالی که آنها اغلبیت اسلام هستند؟

پ.ن: ﻣﺤﻤﺪ ﺑﻦ ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺷﻨﻘﯿﻄﯽ، ﻣﻮﺭﯾﺘﺎﻧﯿﺎﯾﯽ ﺗﺒﺎﺭ ﻭ ﻣﻘﯿﻢ ﺩﻭﺣﻪ‌ﯼ ﻗﻄﺮ ﺍﺳﺖ. ﻭﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﺸﻨﺎﻣﻪ‌ﯼ ﺭﺷﺘﻪ‌هاﯼ ﻓﻘﻪ، ﺍﺻﻮﻝ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﻭ ﻣﺘﺮﺟﻤﯽ ﺯﺑﺎﻥ‌ﻫﺎﯼ ﻋﺮﺑﯽ، ﺍﻧﮕﻠﯿﺴﯽ ﻭ ﻓﺮﺍﻧﺴﻮﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮐﺎﺭﻧﺎﻣﻪ‌ﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﻋﻠﻤﯽ ﺧﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ، ﺩﮐﺘﺮﺍﯼ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺭﺍ اﺯ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﮕﺰﺍﺱ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﮐﻨﻮﻥ ﺍﺳﺘﺎﺩ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺍﺩﯾﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﮑﺪﻩ ﭘﮋﻭﻫﺶ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﻭﺣﻪ ﻭ ﺭﯾﯿﺲ ﺩﭘﺎﺭﺗﻤﺎﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﺍﺧﻼﻕ ﻗﻄﺮ ﺍﺳﺖ. ﺷﻨﻘﯿﻄﯽ ﺍﺯ ﮐﺎﺭﺷﻨﺎﺳﺎﻥ ﺟﻬﺎﻥ ﻋﺮﺑﯽ ﻭ ﺍﺳﻼﻣﯽ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ‌ﯼ ﻣﺴﺎﯾﻠﯽ ﭼﻮﻥ ﺗﺎﺭﯾﺦ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻭ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺍﺳﻼﻡ ﻭ ﻏﺮﺏ ﺍﺳﺖ. ﻋﻤﺪﻩ‌ﯼ ﺁﺛﺎﺭ ﻭﯼ ﻧﯿﺰ ﭘﯿﺮﺍﻣﻮﻥ ﺑﺎﺯﺧﻮﺍﻧﯽ ﺍﻧﺘﻘﺎﺩﯼ ﺗﺎﺭﯾﺦ، ﻓﻘﻪ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺳﯿﺎﺳﯽ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺳﺖ.
منبع : نظم مقاومت ، صابر صادقی
@shouba

۱۷:۳۶

thumnail
undefined حرکت توده های مردم به سمت مرزهای فلسطین اشغالی
undefined اگر هزاران نفر از همه جهت، از اردن، مصر و یا سوریه و لبنان به سمت مرز حرکت کنند، اسرائیل در این حالت چه کاری می تواند انجام دهد؟ آیا حاضر است هزاران نفر را از بین ببرد؟؟
undefined سوالی که پاسخی روشن برای آن وجود ندارد!
undefined البته اصل عملیاتی بودن چنین ایده ای نیز محل سوال است. آیا از یک طرح و خیال متوهمانه و ذهنی صحبت می کنیم و یا این که واقعا می شود جمعیتی انبوه پیدا کرد که حاضر باشند همگان به سمت مرزهای فلسطین اشغالی حرکت کنند؟
این ویدئو کمی در مورد این سوال و پاسخ های آن سخن می گوید.
برای دانلود دیگر کیفیت ها کلیک کنید:https://www.aparat.com/v/fDUAN
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۵:۵۱

thumnail
undefined کدام شیعهحجت الاسلام مجتبی عرب مازار
undefined شیعه در تاریخ، یک گروه و فرقه مذهبی نبوده است، یک مکتب بوده، یک خط سیاسی، فکری، مذهبی. ما اما گیر برخی مبلغین و واعظین و مادحین و مربیانی افتادیم که برای مبارزه با دشمن دیروز امیرالمومنین(ع) مبارزینی پرورش می‌دهند که با دشمن امروز علی(ع) در مبارزه حداقلی هم نیستند چه رسد به سرشاخ شدن! اگر مکمل منافع و خط و روش آنها نباشند. اگر به کمک دشمن امروز نیامده باشد و جبهه‌ای روبروی دوستان امروز مهدی فاطمه (عج) نساخته باشد!
undefined شیعه بودن نه درتاریخ این بوده و نه حالا؛ اینطور که شخصی به صرف شهادت ثلاثه (یعنی اشهد ان علیا ولی الله گفتن اذان) شیعه شود و با نگفتنش دشمن! امروز شیعه مذهبی و فرقه‌ای و مداح و منبری حامی صهیونیست ها با عبدالحمید حامی صهیون با فلان سنی دولت مرتجع که مرز بر فلسطینیان بسته با خود صهیونیست ها چه فرقی میکند؟جبهه دشمنان و دوستان امروز علی و اهل بیت(ع) کجاست؟
undefined امروز مسلمان مبارز غزه حامی معنای مکتب تشیع است یا خیلی از این ظاهرا شیعه‌گرایان؟ امروز در حرف‌های مردم غزه معانی کربلا بیشتر ظهور پیدا می‌کند و آثار معانی مکتب اهل بیت دیده می‌شود یا این ظاهرا شیعگان؟ امروز آن زن حتی بدلباس آمریکای جنوبی که با شور و حرارت در دنیای وارونه رسانه‌ها و دنیای سانسورِ مظلومیت برای تظاهرات حمایت از فلسطین بیرون آمده به سعادت نزدیک‌تر شده یا فلان قم‌نشینِ ساکت در امر غزه؟
undefined آنچه از علی(ع) مانده چیست؟ مکتب قرآن از کدام جهان سخن می‌گوید؟ تو مسلمان مظلوم غزه امروز را به صف قیام مهدی فاطمه نزدیک‌ می‌بینی یا آن دیگری را؟ همان آدم‌های معمولی آمریکای جنوبی و اروپا و آفریقا که حامی غزه‌اند، همان ضد اسرائیلی‌ها یا برخی از این به ظاهر شیعه‌ها را؟ به نظر تو فردای نزدیک ظهور همینها روبروی امام زمان می ایستند یا آنها؟ کدام مستعدترند؟آری ما مثل هم نیستیم!
undefined جهان اقامه ولایت، جهانیست که نه فقط مرز فرقه مذهبی که حتی مرز اسلام را به مرز مستضعفین اهل مبارزه با ظلم و اهل قیام به عدالت می‌رساند و ما را به مفهومی فراتر از امت اسلام آشنا می‌کند. شاید حزب جهانی مستضعفین، امت مستضعفین و همان هسته‌های مقاومت در سراسر عالم که ما را به قیام نهایی خواهد رساند. دنیا در ولوله‌ایست که اتفاقا می‌بینی در بارسلون اسپانیا سلام فرمانده عربی می‌خوانند! این خون مظلوم و زیست جهان مبارزه با کانون شرارت و فساد و ظلم یعنی اسرائیل است که مسلمان ظاهرا سنی امروز غزه را خیلی بیشتر از تو واعظ و مادح لعن بگیر حامل معانی مکتب اهل بیت کرده است!
undefined تو چنین با جهان اقامه حقیقی ولایت نیستی، جهانی که شهید عالم اهل سنت و شهید مسیحی و بانوی خبرنگار بی‌حجاب شهید فلسطینی و اهل آمریکای لاتین می‌سازد!البقرة : 62 إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئينَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون‏مؤمنین و اهل مذهب یهودی و نصرانی و صابئی ها هر که ایمان به خدا و روز آخر دارد و اهل عمل صالح است اجرشان در نزد پروردگارشان برایشان (محفوظ) است و هیچ ترسی و هیچ حزنی ندارند
undefinedآیه بالا و مشابهش در سوره مائده یعنی سوره اقامه ولایت‌ گویی از چنین جهانی می‌گوید. مسئله، کم‌اهمیت بودن شریعت، اصرار بر ظاهر مذهب چه رسد دین نیست، مسئله این نیست که پایبندی هر چه بیشتر به تمام این معارف، شخص را برای سعادت وسیع‌تر و عمیق‌تر آماده می‌کند، مسئله طیف سعادت نیست! مسئله ظاهرگرایی جهنمی است! نوعی ظاهرگرایی که تو را به جبهه دشمن باطن دین می‌کشاند، است! مسئله اسلام متحجرین است که همان اسلام آمریکایی است چه در ظاهر شیعه چه در ظاهر سنی.
undefined وصیت‌نامه‌ها و سخنان و توییت‌های چند روز قبل شهدای غزه را بخوانید، کودکی که زیر تیغ عمل بدون بی‌هوشی قرآن می‌خواند. برادر کوچکی که شهادتین با خواهر کوچکش تمرین می‌کند. مادری که جنازه فرزند را کم ارزش‌تر از خون‌های بزرگ در راه اسلام می‌داند، پدری که در دیدن جنازه شهیدش لبخند می‌زند و به شوخی به پسر دیگر می‌گوید بعدی من یا توییم (که این آخری در لبنان است) و... همه این حرف‌ها، این صحنه‌ها آشنا نیست؟ در دفاع مقدس خودمان در همین خانواده‌های معمولی خودمان، در همین زنان الگوی سوم همین معمولی‌های بی اسم و رسم و غیرسلبریتی و غیر دانش بنیان و غیر مدیر ندیدیمش؟ چه چیزی انسان قیام، انسان انقلاب، انسان دنیای مهدویت و در یک کلام این انسان موحد را می سازد؟ به این سؤال عمیقا فکر کنیم
نظر سومتصویر : فلگشت
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان@shouba

۲۰:۳۲

undefined اثر طوفان الاقصی بر گروه های سلفی و جهادی جهان اسلام:۱. اضمحلال گفتمان حدیثیِ پشتوانه داعش!۲. نقطه یابی جدید حدیثی سرمرز اسرائیل!...............................
• پیدایش خلافت اسلامی عراق و شام، گرچه دستهای پنهان آمریکایی، صهیونیستی با انگیزه های سیاسی(خاورمیانه جدید) و اقتصادی (تسلط بر انرژی) داشت؛ لکن بدنه بزرگی از سلفی ها و جهادی های جهان اسلام (از مصر و آفریقا تا مسلمانان مکتب های سلفی در اروپا و تا شبه قاره) را مخاطب می کرد. جذب اینها، توجیهی دینی می خواست که مبلغان داعش آنرا از منهاج السنة ابن تیمیه تدارک کردند:در جلد۴ از پیامبر(ص) دو حدیث می آورد که: "طایفه ای از امت من همیشه بر حق و پیروزند..." و "دائماً اهل غرب پیروزند تا قیامت".این طایفه و اهل غرب در آنجا به شام و لشکر معاویه(!) تفسیر می شود!تئوریسین های داعش همین خوانش ابن تیمیه را تئوری داعش قرار دادند! لذا "احیای سلطانی خدا در شام"، مقصود داعش و النصره شد.
• نقطه حائز اهمیت این جریان این بود که مرز مبارزه را از کافران حربی و اشغالگر(آمریکا و اسرائیل) با مرز گروه ها و کشورهای اسلامی عوض کرد. داعش در چند نوبت حتی حماس (صف اول مبارزه با دشمن اسلام) را تکفیر کرد! بخاطر ارتباط با کشورهای مصر و ایران و حزب الله، حماس را مرتد و رسما علیه او اعلام جهاد کرد!
• موتور جنگی داعش توسط مقاومت، نابود شد و از عمده سرزمینی که خلافت اسلامی می خواندند اخراج شدند لکن این #طوفان_الاقصی بود که تئوری دینی و خوانش حدیثی آنها را به چالش کشید!جنایت های بی سابقه اسرائیل در غزه و حماسه های حماس در عسقلان و... یکباره نگاه برخی اسلام گرایان و چهره های سلفی را از حدیث منهاج السنة به حدیثِ: "برشما باد به جهاد! و بهترین جهاد مرزداری و بهترین مرزداری، عسقلان است!" متوجه کرد.اینبار "افضل رباطکم عسقلان" بر جهاد در غزه و همراهی با حماس در طوفان الاقصی معناشد!از د. نصر فحجان(فلسطینی) تا شیخ محمد الحسن ولد الددو(موریتانی) تا شیخ عبد الفتاح حمداش(الجزایری) و... امواجی در توییتر و فیس بوک حاصل این خوانش بود.
undefined استفاده از ادله موجه (نه استفاده ابزاری) توسط علمای اصیل جهان اسلام در فرصت طوفان الاقصی می تواند مبارزه نیروهای اسلام را جای درست خود بنشاند.#دوره_پسا_طوفان_الاقصی می تواند دوره صف آرایی گروه های جهادی و سلفی و حتی تکفیری، مقابل اسرائیل باشد. به جای داعش و بوکوحرام و جیش العدل و... گروه های مبارز با صهیونیزم سامان گیرد.#غزه#رباط_عسقلان
undefined محسن قنبریان ۴آبان۱۴۰۲undefined @m_ghanbarian

۱۸:۵۷

thumnail
undefined سکوتی بی معنا در بخشی از محور مقاومتمحمد صادقی
undefined به تدریج یک ماه از آغاز طوفان الاقصی می گذرد و تمامی کشورهای اسلامی در جوش و خروش حمایت از فلسطین هستند؛ تظاهرات در شهرهای مختلف اسلامی، تحصن ها، رفتن لب مرز و ....
اما در این میان از یک جا گویا هیچ خبری نیست! و آن هم بیخ گوش رژیم صهیونیستی!
undefinedundefinedundefined سوریه!
undefined هفته ای نیست که فرودگاه های مدنی سوری ها از دمشق گرفته تا حلب زیر بمباران رژیم نباشد؛ از باند فرودگاه تا برج مراقبت، همه مورد حمله اسرائیلی ها قرار گرفته و فرودگاه های شام را از خدمت خارج کرده است.
undefined اما در این میان واکنش دولت سوریه چیزی نبود جز سکوت!
undefined از سوی دیگر نیز از شارع سوری خبری چشم گیر از حمایت یا مانند آن به گوش نمی رسد؛ چیزی که بعضا مخاطب ایرانی را نیز به شک انداخته که آیا واقعا دولت سوریه مخالف رژیم صهیونیستی است یا نه؟
undefined البته دولت سوریه نیز برای خود دلایلی دارد؛ درصد بالایی از خاکش هنوز تحت سیطره آمریکا، کردها و معارضه مورد حمایت ترکیه و البته خود ترک هاست.سویدا حال و روز خوشی ندارد و تحصن های ولو کم اثر هفته هاست در آن تداوم داشته؛هنوز در بسیاری از مناطق حلب ، حمص و حما معارضه وجود دارند که آخرین حرکتشان حمله پهبادی به پادگان افسری سوریه بود با بیش از صد کشته!
undefined بی برقی فراگیر در همه جای سوریه، مشکلات معیشتی دهشتناک مردم و البته هم چنان دلی چرکین از حماس که چرا در بحران داخلی این کشور آن گونه که باید و شاید موضع نگرفت؟
undefined این مشکلات و دیگر مسائل، دولت سوریه را به این کشانده که پای خود را هر جور که هست از درگیری رژیم با محور مقاومت به کنار بکشد؛ اما آیا این تصمیم بر دیگر ارکان جبهه مقاومت هم اثرگذار است؟ این موضع چقدر شمشیر ما را در نبرد با رژیم کند کرده و آیا در آینده بیشتر نیز مشکل ساز خواهد بود؟
undefined پاسخ این سوالات به راهبرد ما در قبال دولت بعث سوریه بر می گردد؛ بعد از این همه هزینه مالی، انسانی و آبرویی در سوریه ما با دولت بعث سوریه به کجا می خواهیم برویم؟
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان@shouba

۱۰:۳۹

undefined  طوفان الأقصی فرصتی برای انتقام سخت و خروج امریکا از منطقهundefinedسید علی موسوی
undefined  «فرصتی که در بحران ها وجود دارد، در خود فرصت ها نیست، اما شرطش این است که نترسید، که نتراسانید» شهید حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیهطوفان الأقصی رونمایی از آغاز دوران جدید غرب آسیا به رهبری ایران است. اما شرط رسیدن به این دوران، دادن هزینه های آن است. این رهبری بدون خروج امریکا از منطقه (به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انتقام سخت شهادت حاج قاسم) امکان پذیر نیست. تا وقتی امریکایی ها در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق حضور دارند، دوران جدید غرب آسیا محقق نخواهد شد. از جمله دردناک ترین پرونده های این انتقام در سوریه جریان دارد. هزینه مداخله ما در سوریه بیش از خون بچه های شیعه و هزینه های مالی، هزینه از آبروی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام بود. ایران دارای محبوبیتی گسترده در جهان اسلام بود و با مداخله و همراهی با رژیم أسد ، کینه ای عمیق در دل اهل سنت در منطقه از ایران کاشته شد و فضای رسانه ای عربی وابسته به امریکا نیز بر این امر دمیدند.
undefined  امروز وقت اثبات صداقت ایران در مداخله در سوریه است اما برای اثبات صداقت با مانعی جدی در سوریه مواجهیم، یعنی نظام بعثی سوریه. نکته اصلی این است که ما برای حفظ بعثی ها ، آبروی جمهوری اسلامی را در جهان اسلام معامله نکردیم، که از آن ها حساب ببریم. دلیل این همه محافظه کاری در سوریه، ترس ما از تصریح بعثی ها به لزوم خروج ایران از سوریه است. مگر بشار اسد نمی گوید من با شما هستم و این بعثی ها نمی گذارند، خوب بسم الله. این گوی و این میدان.
undefined ضربه های مکرر اسرائیلی ها به پایگاه های نظامی ایران در سوریه را پاسخ هم وزن و متقابل از خاک سوریه ندادیم و حمله مستقیم به پایگاه های اسرائیلی نکردیم، تا به این نقطه جوش نرسیم. اگر به همین روند ادامه دهیم باید آماده حذف شدن تدریجی از صحنه سوریه نیز باشیم.طوفان الأقصی فرصت و مشروعیت گوشمالی های محدود به اسرائیل از خاک سوریه را فراهم کرد. اما همچنان از بعثی ها حساب می بریم. چرا صراحتا نمی گوییم که سهم ما از حفظ شما در رأس قدرت سوریه چیست؟ افکار عمومی جهان اسلام را ما با شعار مقاومت به این مداخله راضی کردیم، نمی توانیم و مجبور به مداخله ایم.
undefined طوفان الأقصی تهدید نیست، بلکه فرصت است. فرصتی برای انتقام سخت یعنی خروج امریکا از منطقه . طوفان الأقصی به حملات مستقیم ایران به پایگاه های امریکایی مشروعیت داده است. فرصت خلاص شدن از شر حضور امریکایی ها در شرق دجله، اکنون به مراتب بیشتر از هر وقت دیگر است.
undefined هرچه بگذریم اقتدار و استقرار بعثی ها بیشتر می شود. امروز بهتر از فردا است. وقت انتقام سخت امروز است، آن هم در سوریه. از عواقبش نباید ترسید. الان وقت اعاده حیثیت ایران در جهان اسلام سنی در پرونده سوریه است. باید نشان دهیم که در مداخله مان در سوریه برای مقاومت در مقابل اسرائیل صادق بودیم.امیدورام مانع این جدیت، امید برخی دولتمردان ما به مذاکرات پسا برجامی با امریکا نباشد.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان@shouba

۱۰:۵۶

thumnail
undefined یک ماه پس از طوفان الاقصی؛ چرا شکست صهیونیست‌ها «ترمیم‌ناپذیر» است؟undefined علیرضا فرشچی
undefined واژهٔ عربی «طوفان» یعنی سیل و واژهٔ پارسی «توفان» یعنی تندباد. «طوفان الأقصى» یعنی «سیل اقصی». به رغم این کژتابی، فرصتی بهر خلق ایهام‌های جذاب پدید آورده: اسرائیل باد کاشته و حال «طوفان» درو کرده! برخی تردید دارند و می‌پرسند: به زحمتش می‌ارزید؟ چند ده‌هزار شهید و زخمی و چند کرور آواره و ویرانی و محاصرهٔ جان‌فرسا؛ در برابر ۲ هزار تلفات و اسیر برای صهیونیست‌ها و آوارگان کمتر و ویرانی ناچیز؛ این معادله به پیروزی نمی‌ماند، چرا رهبر انقلاب –دام ظله– آن را ضربه‌ای «ترمیم‌ناپذیر» معرفی کرده‌است؟
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان@shouba

۱۷:۴۳

شعوبا
undefined undefined یک ماه پس از طوفان الاقصی؛ چرا شکست صهیونیست‌ها «ترمیم‌ناپذیر» است؟ undefined علیرضا فرشچی undefined واژهٔ عربی «طوفان» یعنی سیل و واژهٔ پارسی «توفان» یعنی تندباد. «طوفان الأقصى» یعنی «سیل اقصی». به رغم این کژتابی، فرصتی بهر خلق ایهام‌های جذاب پدید آورده: اسرائیل باد کاشته و حال «طوفان» درو کرده! برخی تردید دارند و می‌پرسند: به زحمتش می‌ارزید؟ چند ده‌هزار شهید و زخمی و چند کرور آواره و ویرانی و محاصرهٔ جان‌فرسا؛ در برابر ۲ هزار تلفات و اسیر برای صهیونیست‌ها و آوارگان کمتر و ویرانی ناچیز؛ این معادله به پیروزی نمی‌ماند، چرا رهبر انقلاب –دام ظله– آن را ضربه‌ای «ترمیم‌ناپذیر» معرفی کرده‌است؟ undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
undefinedبه نظرم دو بُعد غیر‌قابل‌جبران این شکست عبارت است از:  ۱) لو رفتن پوشالی بودن صهیونیست‌ها و ۲) دمیدن روح مقاومت نزد فلسطینیان به ویژه کرانهٔ باختری. به ترتیب توضیح می‌دهم.اینکه صهیونیست‌ها تا این حد ضعیف باشند روشن نبود. گروهی شبه‌نظامی تحت محاصرهٔ همه‌جانبه با امکانات بسیار محدود و تحت اشراف کامل، توانستند آن را چنان به چالش بکشند که حامیانش به صرافت بیفتند! سربازانش را کشتند و پایگاه‌ها را به تاراج بردند و حتی شهرک‌ها را چند روز تصرف کردند. مانند لاتی عربده‌کش که کودکی او را برهنه کرده و همه دیدند هیکل گنده‌اش پنبه‌ای بوده! حتی اگر کودک را لت و پار کند، دیگر کسی از او حساب نخواهد برد؛ چون لو رفته که زورش به بزرگ‌ترها نمی‌رسد. به اعتراف گرشون هکوهین تیمسار ذخیرهٔ ارتش این رژیم: «هفتم اکتبر [۱۵ مهر] احساس امنیت اسرائیلی‌ها به طور کلی از بین رفت و همراه با آن، این مفهوم که اسرائیل قادر به حمایت از مرزهای خود و شکست سریع دشمنان خویش است، به کلی از هم پاشید». این حقیقتاً ترمیم‌ناپذیر است.
undefined از همینجا روی دیگر سکهٔ شکست ترمیم‌ناپذیری به دست می‌آید: اعتماد به نفس فلسطینیان به ویژه در کرانهٔ باختری. اگر در این جنگ، رژیم صهیونیستی نتواند دستکم یکی از دو هدف اصلی خود را محقق سازد: الف) نابودی مقاومت غزه و خلع سلاح گروه‌های نظامی، ب) پاکسازی قومی بخش‌هایی از غزه و تخلیهٔ آن؛ آنگاه هر چند هم جنایت کند، نزد افکار عمومی فلسطینیان، ته‌ماندهٔ آبروی سازشکاران تشکیلات خودگردان خواهد رفت و انگارهٔ کارامدی و امکان موفقیت مقاومت جا خواهد افتاد.
undefinedگواه این ادعا، تغییر نظرسنجی‌ها به سود مقاومت بود پیرو کامیابی عملیات شمشیر قدس (سيف القدس) در جلوگیری از اشغال محلهٔ شیخ جراح بیت‌المقدس اشغالی. اما این چرخش افکار عمومی لزوماً پایدار نبود، هنوز اقلیت قابل‌توجهی از فلسطینیان افق روشنی نمی‌دیدند و دومینوی عادی‌سازی در جهان عرب متوقف نشده‌بود.
undefined در سال‌های اخیر همزمان با رشد جمعیت یهودیان راست‌کیش و ابرراست‌کیش (حریدی) و تسخیر مجلس به دست راست تندرو، بدمستی صهیونیست‌ها شدت گرفته. تعرض به مسجدالاقصی و افزایش شهرک‌سازی و انتقال پایتخت به بیت‌المقدس، پوچ بودن رؤیای صلح با رژیم صهیونیستی را برای فلسطینیان به ویژه مردم کرانهٔ باختری رود اردن ثابت کرده. از سوی دیگر مقاومت در آنجا توانسته با راه انداختن رشته‌ای از عملیات‌های موفق، باریکهٔ امیدی برای این مردم فراهم سازد. شاید به همین دلیل است که نتیجهٔ نظرسنجی چند ماه پیش نشان داد ۷۰٪ فلسطینیان دیگر از اندیشهٔ دو کشور استقبال نمی‌کنند و همین میزان از گروه‌های مسلح کرانهٔ باختری حمایت کرده‌اند. ۸۰٪ خواهان استعفای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان اند و از همه جالبتر؛ دو سوم معتقد اند رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید!
undefined توفانی که طوفان اقصی به پا ساخته، این امید را واقعی نشان داد. همه دیدند که واقعاً می‌شود با بسیج همین توانمندی موجود، فلسطین را آزاد کرد. اگر شبه‌نظامیان دست‌بستهٔ غزهٔ کوچک می‌توانند، چرا ما در کرانهٔ باختری بزرگ و با همکاری حزب‌الله قدرتمند و سوریه نه؟ رهبر انقلاب اسلامی خردادماه در دیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: «غزه مرکز مقاومت است؛ اما آن نقطه‌ای که دشمن را به زانو درخواهد آورد، منطقهٔ ساحل غربی‌ست که تاکنون پیشرفت‌های خوبی هم در این منطقه به دست آمده‌است» و در دیدار با زیاد نَخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت « اقتدار روزافزون گروه‌های مقاومت در کرانه باختری، کلید اصلی به زانو درآوردن دشمن صهیونیستی‌ست که این مسیر باید ادامه یابد» . اگر کرانه‌نشینان ببینند رژیم صهیونیستی با همهٔ وحشی‌گری‌اش نمی‌تواند حریف مقاومت غزه شود، با شوق بیشتر به جریان مقاومت خواهند پیوست و حلقهٔ مفقودهٔ آزادسازی فلسطین را کامل خواهند کرد. این نیز بدین سادگی‌ها ترمیم نخواهد شد.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان@shouba

۱۷:۴۴

thumnail
بازگشت شعوبا

از اواسط سال گذشته، فعالیت های پایگاه شعوبا بدلیل مشکلات مختلف اعم از مالی و غیرمالی متوقف شده بود.

إن شاءالله از امروز دوباره فعالیت های خود را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم کمکی هرچند اندک به ایجاد و توسعه جریان اندیشه در نسبت با تحولات جهان اسلام داشته باشیم.

پایگاه تحلیلی شعوبا

۱۳:۱۹

thumnail
undefined جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین وگزینه‌های پیش رو
undefinedمحمد قطرانی - مهدی محمد آبادی
این متن بخشی از سند سیاستی است که در سال ۱۴۰۱ برای یکی از نهاد‌ها نگاشته شد. در این متن وضعیت فعلی اخوان المسلمین و البته با تأکید بر اخوان مصر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد‌هایی برای نهاد مربوط ارائه گشت. این روز‌ها که بحران سوریه شکلی دیگر یافته و اسلامگرایی اخوانی خود را پیروز می‌داند، انتشار این متن و برخی از پیشنهاد‌های آن خالی از لطف نیست.
undefined متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید.
#اخوان_المسلمین
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۱۳

شعوبا
undefined undefined جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین وگزینه‌های پیش رو undefinedمحمد قطرانی - مهدی محمد آبادی این متن بخشی از سند سیاستی است که در سال ۱۴۰۱ برای یکی از نهاد‌ها نگاشته شد. در این متن وضعیت فعلی اخوان المسلمین و البته با تأکید بر اخوان مصر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد‌هایی برای نهاد مربوط ارائه گشت. این روز‌ها که بحران سوریه شکلی دیگر یافته و اسلامگرایی اخوانی خود را پیروز می‌داند، انتشار این متن و برخی از پیشنهاد‌های آن خالی از لطف نیست. undefined متن کامل این یادداشت را اینجا بخوانید. #اخوان_المسلمین undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
undefined بخشی از متن :
اخوان سعی کرده جز از سر اضطرار، تن به انتخاب سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ندهد و همیشه مثل یک معارض خارج از حکومت، ‌اندیشه‌هایی فارغ از مضامین اجتماعی را به دوش بکشد. در حالیکه نمی‌توان به مصرف‌گرایی بی‌حدومرز و مبانی اقتصاد بازار –که تمام زندگی ما را به تسخیر خود درآورده است- بی‌توجه بود و مدعی داشتن یک هویت متمایز تمدنی هم بود. به دلیل همین نبود یک‌اندیشۀ حاکم است که وقتی اخوان مجبور به انتخاب‌گری شده –مانند دوران حکومت مرسی- تأثیرپذیریش از واقعیت‌های میدانی بر مبانی نظری پیشی گرفته است؛ لذا می‌بینیم که در چرخشی آشکار، از سوسیالیسم اسلامی به نئولیبرالیزم و از دشمنی با تحزب به دموکراسی لیبرالی رسیده است! و جالب اینجاست که همۀ این تناقضات عملگرایانه را با ادبیات دینی توجیه می‌کنند.
undefined برای مطالعه متن کامل اینجا را مشاهده کنید.
#اخوان_المسلمین
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۱۷

thumnail
undefined دشمنی دو برادری که حالا نابود شدند؛ روایتی از درگیری حزب بعث سوریه و حزب بعث عراق
undefined برش‌هایی از متن undefinedحزب بعث حزبی عرب‌گرا، سکولار و سوسیالیست بود که توسط عده‌ای از روشنفکران عرب و در راس آنان میشل عفلق و صلاح الدین البیطار تاسیس گشت. اگرچه هدف حزب بعث یکپارچگی کشورهای عربی بود، اما با وجود به قدرت رسیدن در عراق و سوریه هیچ گاه بدان نرسید.
undefinedعفلق در سوریه اعلام کرد که حزب اوست که توانسته است کودتا را در عراق و سوریه راهبری کند؛ ولی برغم این مساله، روز به روز از نفوذ او کاسته و بر نفوذ اعضای نظامی حزب افزوده شد که حالا بر حکومت و رهبری فرع حزب در سوریه چیره شده بودند.
undefinedدر سال ۱۹۶۶ سوریه شاهد کودتای نظامی دیگری بود که در پی آن صلاح جدید و حافظ اسد به قدرت رسیدند؛ دو نفری که از تندترین اعضای شورای نظامی حزب علیه عفلق بودند؛ در نتیجه عفلق از حزب بعث سوریه کنار گذاشته شد و حکم اعدام غیابی او صادر گردید
undefinedفقط ۶ روز بعد از کناره‌گیری حسن البکر از قدرت، صدام حسین که جزو مخالفان اتحاد سوریه و عراق بود، در جلسه‌ای که به جلسه قتل عام همراهان یا حادثه سالن الخلد معروف شد، اسامی برخی رهبران حزب بعث را به جرم خیانت و ارتباط پنهانی با حافظ اسد اعلام و حکم اعدامشان را صادر نمود؛ این گونه بود که تلاش‌ها برای وحدت با دمشقی که حالا متهم به خیانت و جاسوسی شده از بین رفت.
undefinedوقتی جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۰ آغاز شد، دمشق در کنار تهران ایستاد و بغداد در اکتبر همان سال روابطش را با دمشق قطع کرد و عراق دشمن محور همکاری میان تهران و دمشق شد. اسد درسال ۱۹۸۲ با بستن مرزهای خود با عراق و قطع لوله‌های نفتی عراق که از خاک سوریه می‌گذشت، تلاش کرد تا اقتصاد رژیم صدام را به خاطر حضورش در جنگ با جبهه شرق تحت فشار قرار دهد
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.#سوریه
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۸:۱۶

thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت اول)undefined روابط دو کشور قبل از انقلاب اسلامی
undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefined تاریخچه روابط ایران و سوریه از ۱۳۲۵ شروع می‌شود که سوریه به استقلال می‌رسد و ایران بلافاصله این استقلال را به رسمیت می‌شناسد، کنسولگری در سوریه تأسیس می‌کند و در سال ۱۳۳۳ یعنی حدود ۸ سال بعد از استقلال سوریه عهدنامهٔ مودت بین دو نظام سیاسی، نظام شاهنشاهی پهلوی و نظام سیاسی سوریه امضا می‌شود.
undefined درعین‌حال که شاید بشود گفت نظام پهلوی در ایران حامی اصلی رژیم اسرائیل در منطقه است، اما جسته گریخته با توجه به دشمنی‌ای که با نظام بعث عراق وجود دارد، این منفعت مشترک را بین دو نظام سیاسی می‌بینید.
undefined باید طبیعت و ماهیت حزب بعث را خوب بشناسیم تا بفهمیم چرا حزب بعث هم با شاه روابط برقرار می‌کند و هم بعد از شاه با جمهوری اسلامی روابط خوبی برقرار می‌کند. روابطی تا سطح روابط شبه‌استراتژیک در دورهٔ حافظ اسد و روابط استراتژیک در دورهٔ بشار اسد.
undefined در دوران پهلوی اساساً روابط ایران و سوریه روابط از سر اضطرار بود، از سر نیاز بود، نه روابطی راهبردی؛ ازاین‌رو آن روابط اصالت ندارد و مبتنی بر نیاز متقابل است. ولی دقت کنید به هر حال حزب بعث یک حزب چپ‌گراست و تجانس بین نظام سوریه و نظام شاهنشاهی وجود نداشت.
برای مطالعه متن کامل این قسمت اینجا کلیک کنید.
#سوریه
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۷:۲۲

thumnail
undefined مجموعه #کاوش
بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
undefined دین و دولت در جامعه سوریه؛ کتابی کم نظیر در شناخت جامعه دینی اهل سنت سوریه
undefined این کتاب دربرگیرنده رابطه بین «دین و حکومت» در سوریه و بازیگران تأثیرگذار هر دو طرف است. در این کتاب، به علل و عوامل عمیقی که رابطه بین «دین و حکومت» در سوریه را شکل داده است، اشاره می‌شود. افزون‌براین، عواملی نیز که به شکل‌گیری نخبگان سکولار و مواضع آن‌ها منجر شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.
undefined در کتاب «دین و حکومت در سوریه» به تحولات اقتصادی و نخبگانِ فعال آن از مرحله سوسیالیسم تا مرحله نئولیبرالیسم اشاره و تشریح شده است که چگونه این تحولات اقتصادی] بر روی کار آمدن نخبگان اقتصادی مختلف و سپس سقوط آن‌ها تأثیر گذاشته است.

undefined افزون‌براین، لیست بلندبالایی از تحولات فرهنگی نیز در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است؛ تحولاتی که میزان تأثیرات آن حتی از مرزهای تلویزیون، اینترنت و بازار کتاب نیز عبور کرد و نسل جدید، زنان، نوع لباس و .. را هم تحت تأثیر قرار داد.

نویسنده : توماس بری، پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات جهان عرب و جهان اسلام (Iremam) و مدرس ارشد اسلام معاصر در دانشگاه «ادینبورگ» (۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۷).


برای مطالعه متن کامل [اینجا
کلیک کنید.


undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۸:۵۳

thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت دوم)
پس از انقلاب اسلامی تا ابتدای بحران سوریه در سال 2011

undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefined برش هایی از متن undefined نظام سوریه مجموعه‌ای از نیروهای متفاوت است که به شکلی در کنار همدیگر عمل می‌کنند، نظام یکدست نیست. دوم اینکه در برابر ایرانِ برآمده از انقلاب هم سیاست واحدی نیست، جناح‌های مختلف سیاست‌های مختلف دارند.
undefined تفاوت نگاه اسدها و لایهٔ نزدیک به آنها این است که ما حتی اگر با اسرائیل وارد روابط عادی هم بشویم، اسرائیلی‌ها ما را در نهایت ساقط خواهند کرد و تحمل نخواهند کرد، ازاین‌رو ما به ایران برای حفظ خودمان نیازمند هستیم. این تفاوت نگاه اسدها با این لایهٔ حرس قدیم است.
undefined من نمی‌گویم حافظ اسد خودش نگاه بسیار استراتژیکی از ابتدا به مقاومت داشته، یعنی نگاه اعتقادی داشته. نه، حافظ اسد خود نگاهی عملگرایانه داشت. ولی هرچه به اواخر عمر حافظ اسد نزدیک می‌شویم، او به این نتیجه می‌رسد که سرمایه‌گذاری‌اش بر حزب‌الله سرمایه‌گذاری کاملاً درستی بوده و از آن نگاه سوداگرایانه فاصله می‌گیرد.
undefined آقای بشار اسد در سال ۲۰۰۱ طرحی را نوشت برای اصلاحات سیاسی در سوریه به نام بهار دمشق (ربیع دمشق). اصلی‌ترین مخالفان، همین لایهٔ حرس قدیم اند که احساس می‌کردند در این اصلاحات حذف خواهند شد.
undefined ۹۶۰۰ کلمهundefined زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۱:۲۰

thumnail
undefined از مقاوم تا مرابط؛ نگاهی گذرا به دو کتاب طه عبدالرحمن درباره مقاومت
undefined دکتر یاسر قزوینی حائری – عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران
undefined طه عبدالرحمن استاد منطق و فلسفه زبان و اخلاق مراکشی، فیلسوفی تأثیرگذار و دغدغه مند است که در برخی آثار خود به بحث مقاومت و جهاد و مسائل روز جهان اسلام پرداخته است. او که از رویکردی روحی و صوفیانه منتقد فلسفه غرب است تنها راه حل پیش روی جهان را اخلاق می‌داند. در این یادداشت قصد داریم تا نگاهی گذرا به دو کتاب او در این زمینه بپردازیم.

undefined بی‌شک رسیدن و فهم نگاه طه عبدالرحمن مستلزم مطالعه تمام کتاب‌ها و نوشته‌های اوست، مسئله‌ای که نگارنده این سطور مدعی آن نمی‌باشد. اما در هر صورت می‌توان دریافت که طه عبدالرحمن متفکر دغدغه‌مندی است که درد امت دارد. او که امروز و پس از عملیات طوفان الاقصی آروز می‌کند ای کاش جوان بود و می‌توانست سلاح به‌دست گیرد و در کنار مبارزان فلسطینی قرار گیرد. او همچنان به دنبال «فئه قلیله» و «فتیه آمنوا بربهم» است. او به دنبال راه حلی برای برون رفت از بحران‌های امت می‌باشد، بی‌گمان این راهی که او برگزیده راهی دشوار و پر چالش است، اشتباه و خطا در این راه غیر عادی نیست، نکات مثبت کار او باید دیده شوند و حتی به کار گرفته‌شوند و نکات خطای کار او باید نقد شوند.

undefined 5600 کلمهundefined زمان مطالعه: 20 دقیقه

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/طه_عبدالرحمن_مقاومت
#مقاومت

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۲۰:۴۵

thumnail
undefined جهادی‌های سوری؛ از تمرّد علیه حاکمیت تا تکاپو برای تکیه بر کرسی قدرت
undefined بلال سایمه - فراتس
undefined امروز «ابو محمد الجولانی» از دورترین نقطه «حاشیه» به «متن» تحولات سوریه رسیده است. درحال حاضر این سؤال به معما تبدیل شده است که چه تحولی در تفکر و اندیشه «الجولانی» به وجود آمده که بر اساس آن، وی فرمانده «احمد شرع» خوانده می‌شود؟
undefined سؤال دیگری که وجود دارد، این است که این تحول چه تغییری در مسیر گروه‌ها و جریان‌های مسلح اسلامگرا و نیز در مسیر جنبش‌های جهادی ایجاد کرده است؟
undefined این سؤالات زمانی جدی‌‎تر می‌شوند که می‌بینیم «هیئت تحریر الشام» در جریان منازعات سوریه به بازیگر اصلی در صحنه انقلاب این کشور مبدل گشته است. نیروهای این گروه در جریان نبرد «ردع العدوان» که در نهایت به سرنگونی نظام «اسد» منجر شد، توانستند وارد دمشق شوند و خود را به عنوان بازیگران اصلی تحولات سوریه معرفی کنند.
undefined اقداماتی که «اداره عملیات نظامی» سوریه به فرماندهی «احمد شرع» انجام داده است، سؤال مهمی را پیرامون میزان جدی بودن تغییرات در افکار و اندیشه‌های گروه‌های مسلح و انگیزه‌های آن‌ها مطرح کرده است. سؤال این است که آیا روی کار آمدن گروه‌های مسلح و به طور خاص «هیئت تحریر الشام» و تحولات پس از آن، موجب ایجاد نزدیکی میان گروه‌های مسلح اسلامگرا و جامعه جهانی خواهد شد؟
در این مقاله چگونگی رشد جهادی‌های سوری در طول سال‌های اخیر و نیز پیروزی‌شان در نبردی که به سرنگونی «اسد» منجر شد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

undefined 3000 کلمهundefined زمان مطالعه: 15 دقیقه

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جولانی_یا_احمد_الشرع

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۴۴

thumnail
undefined مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
undefinedundefined از تیپ «روشنفکر-مبارز» تا «مهندس-سلبریتی» آیا باید زنگ خطر افول اسلام جامعه باور را به صدا در آوریم؟
undefined روایتی از همایشی متشکل از جوانان جهان اسلام
undefined مصطفی نوذری ، پژوهشگر حوزه دین و سیاست
undefined یکی از مهم ترین مسائلی که یک مسلمانِ کم و بیش آگاه از تاریخ اصلاح دینی معاصر هنگام مواجهه با چنین روی­دادی با آن روبرو خواهد شد، میزان ارتباط گفتار محوری آن با سنت تاریخی جریان اصلاح دینی است. فارغ از این مسئله شکلی که میزبانان سعی کرده‌­اند برای «آبرومند» برگزار شدن مراسم، دقیقا به شکل یک همایش رسمی اروپایی، در زرق و برق همایش از جمله پذیرایی و تغذیه، رزرو هتل گران­قیمت برای میهمانان و مسائلی از این دست چیزی کم نگذارند؛ مسئله مهم­تر گفتار محوری محتوای سخنرانی­ها و برنامه ها بود
undefined نسل جدید فعال مسلمان امروز دنبال لیدرشیپ، مدیریت و شکل دادن «استارتاپ اسلامی» است و بدون هیچ بدبینی خاصی به جهت دار بودن این «ابزار»ها و ماهیت نظام اقتصادی، برای عمل به مسئولیت اسلامی خود، در حال تأسیس مدرسه اسلامی با شهریه ۷۰ هزار دلاری در سال! و یا در سودای محجبه کردن دختران مسلمان در «اینستاگرام» و تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق است.

undefined 2000 کلمهundefined زمان مطالعه: 8 دقیقه
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جوانان_جهان_اسلام
#دین

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۶:۱۴

thumnail
undefined ملی‌سازیِ جهاد
undefined شاید اصطلاحِ مناسب برای دسته‌بندی تغییر و تحولاتی که در مسیر «جولانی» و «هیئت تحریرالشام» رخ داد، اصطلاح «ملی‌سازیِ جهاد» باشد یعنی ملی جلوه دادن جهاد نه بین‌المللی کردن آن. این اتفاق از رهگذر اکتفاء به مبارزه در وطن و خودداری از فراخوان جهاد بین‌المللی، رخ می‌دهد.
undefined همین امر [ملی‌سازی جهاد] سبب شد که «جولانی» از شبکه «القاعده» جدا شده و به تأسیس جبهه «فتح الشام» با اولویت سوری، مبادرت ورزد و سپس به «تحریرالشام» برسد. او اکنون نیز در اندیشه انحلال «هیئت تحریرالشام» و ورود به عرصه حکمرانی در سوریه است.

undefined ملی‌‌سازی جهاد توسط جنبش‌ها و جریان‌های اسلامِ سیاسی در چارچوب اولویت‌های پروژه ملی، مسبوق به سابقه بوده است. به عنوان نمونه، می‌توان به جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اشاره کرد. «دروون» و «پاتریک هاینی» پژوهشگر حوزه گروه‌های اسلامگرا در سال ۲۰۲۱ پژوهش مشترکی را تحت عنوان «چگونه جهادِ بین‌المللی یک بار دیگر محلی می‌شود؟» انجام دادند. آن‌ها در این پژوهش از تبدیل جهاد بین‌المللی «فتح الشام» به جهادِ محلی سخن می‌گویند. «دروون» در چند کتاب خود در زمینه جنبش‌های اسلام سیاسی، به نقش تحرکاتِ محلی و داخلی در بازسازی صفوف گروه‌های اسلامگرا اشاره می‌کند.
undefined تغییر و تحولی که در گروه‌های مسلح اسلامگرا رخ می‌دهد لزوما در تغییر گفتمان و رفتار محدود و محصور نمی‌شود، بلکه حتی ممکن است سیاست‌های این گروه‌ها نیز متناسب با اولویت‌های سیاست داخلی و ملی تغییر یابد. این مسأله امروز در گفتمان «احمد الشرع» و اولویت‌هایی که حاکمیت جدید در دمشق مطرح کرده است، قابل مشاهده است.
undefinedبخشی از مقاله : جهادی‌های سوری؛ از تمرّد علیه حاکمیت تا تکاپو برای تکیه بر کرسی قدرت


برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جولانی_یا_احمد_الشرع

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۶:۳۰