عکس پروفایل شعوباش

شعوبا

۲,۲۹۹عضو
thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت دوم)
پس از انقلاب اسلامی تا ابتدای بحران سوریه در سال 2011

undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefined برش هایی از متن undefined نظام سوریه مجموعه‌ای از نیروهای متفاوت است که به شکلی در کنار همدیگر عمل می‌کنند، نظام یکدست نیست. دوم اینکه در برابر ایرانِ برآمده از انقلاب هم سیاست واحدی نیست، جناح‌های مختلف سیاست‌های مختلف دارند.
undefined تفاوت نگاه اسدها و لایهٔ نزدیک به آنها این است که ما حتی اگر با اسرائیل وارد روابط عادی هم بشویم، اسرائیلی‌ها ما را در نهایت ساقط خواهند کرد و تحمل نخواهند کرد، ازاین‌رو ما به ایران برای حفظ خودمان نیازمند هستیم. این تفاوت نگاه اسدها با این لایهٔ حرس قدیم است.
undefined من نمی‌گویم حافظ اسد خودش نگاه بسیار استراتژیکی از ابتدا به مقاومت داشته، یعنی نگاه اعتقادی داشته. نه، حافظ اسد خود نگاهی عملگرایانه داشت. ولی هرچه به اواخر عمر حافظ اسد نزدیک می‌شویم، او به این نتیجه می‌رسد که سرمایه‌گذاری‌اش بر حزب‌الله سرمایه‌گذاری کاملاً درستی بوده و از آن نگاه سوداگرایانه فاصله می‌گیرد.
undefined آقای بشار اسد در سال ۲۰۰۱ طرحی را نوشت برای اصلاحات سیاسی در سوریه به نام بهار دمشق (ربیع دمشق). اصلی‌ترین مخالفان، همین لایهٔ حرس قدیم اند که احساس می‌کردند در این اصلاحات حذف خواهند شد.
undefined ۹۶۰۰ کلمهundefined زمان مطالعه: ۳۵ دقیقه
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۱:۲۰

thumnail
undefined از مقاوم تا مرابط؛ نگاهی گذرا به دو کتاب طه عبدالرحمن درباره مقاومت
undefined دکتر یاسر قزوینی حائری – عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران
undefined طه عبدالرحمن استاد منطق و فلسفه زبان و اخلاق مراکشی، فیلسوفی تأثیرگذار و دغدغه مند است که در برخی آثار خود به بحث مقاومت و جهاد و مسائل روز جهان اسلام پرداخته است. او که از رویکردی روحی و صوفیانه منتقد فلسفه غرب است تنها راه حل پیش روی جهان را اخلاق می‌داند. در این یادداشت قصد داریم تا نگاهی گذرا به دو کتاب او در این زمینه بپردازیم.

undefined بی‌شک رسیدن و فهم نگاه طه عبدالرحمن مستلزم مطالعه تمام کتاب‌ها و نوشته‌های اوست، مسئله‌ای که نگارنده این سطور مدعی آن نمی‌باشد. اما در هر صورت می‌توان دریافت که طه عبدالرحمن متفکر دغدغه‌مندی است که درد امت دارد. او که امروز و پس از عملیات طوفان الاقصی آروز می‌کند ای کاش جوان بود و می‌توانست سلاح به‌دست گیرد و در کنار مبارزان فلسطینی قرار گیرد. او همچنان به دنبال «فئه قلیله» و «فتیه آمنوا بربهم» است. او به دنبال راه حلی برای برون رفت از بحران‌های امت می‌باشد، بی‌گمان این راهی که او برگزیده راهی دشوار و پر چالش است، اشتباه و خطا در این راه غیر عادی نیست، نکات مثبت کار او باید دیده شوند و حتی به کار گرفته‌شوند و نکات خطای کار او باید نقد شوند.

undefined 5600 کلمهundefined زمان مطالعه: 20 دقیقه

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/طه_عبدالرحمن_مقاومت
#مقاومت

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۲۰:۴۵

thumnail
undefined جهادی‌های سوری؛ از تمرّد علیه حاکمیت تا تکاپو برای تکیه بر کرسی قدرت
undefined بلال سایمه - فراتس
undefined امروز «ابو محمد الجولانی» از دورترین نقطه «حاشیه» به «متن» تحولات سوریه رسیده است. درحال حاضر این سؤال به معما تبدیل شده است که چه تحولی در تفکر و اندیشه «الجولانی» به وجود آمده که بر اساس آن، وی فرمانده «احمد شرع» خوانده می‌شود؟
undefined سؤال دیگری که وجود دارد، این است که این تحول چه تغییری در مسیر گروه‌ها و جریان‌های مسلح اسلامگرا و نیز در مسیر جنبش‌های جهادی ایجاد کرده است؟
undefined این سؤالات زمانی جدی‌‎تر می‌شوند که می‌بینیم «هیئت تحریر الشام» در جریان منازعات سوریه به بازیگر اصلی در صحنه انقلاب این کشور مبدل گشته است. نیروهای این گروه در جریان نبرد «ردع العدوان» که در نهایت به سرنگونی نظام «اسد» منجر شد، توانستند وارد دمشق شوند و خود را به عنوان بازیگران اصلی تحولات سوریه معرفی کنند.
undefined اقداماتی که «اداره عملیات نظامی» سوریه به فرماندهی «احمد شرع» انجام داده است، سؤال مهمی را پیرامون میزان جدی بودن تغییرات در افکار و اندیشه‌های گروه‌های مسلح و انگیزه‌های آن‌ها مطرح کرده است. سؤال این است که آیا روی کار آمدن گروه‌های مسلح و به طور خاص «هیئت تحریر الشام» و تحولات پس از آن، موجب ایجاد نزدیکی میان گروه‌های مسلح اسلامگرا و جامعه جهانی خواهد شد؟
در این مقاله چگونگی رشد جهادی‌های سوری در طول سال‌های اخیر و نیز پیروزی‌شان در نبردی که به سرنگونی «اسد» منجر شد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

undefined 3000 کلمهundefined زمان مطالعه: 15 دقیقه

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جولانی_یا_احمد_الشرع

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۹:۴۴

thumnail
undefined مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان
undefinedundefined از تیپ «روشنفکر-مبارز» تا «مهندس-سلبریتی» آیا باید زنگ خطر افول اسلام جامعه باور را به صدا در آوریم؟
undefined روایتی از همایشی متشکل از جوانان جهان اسلام
undefined مصطفی نوذری ، پژوهشگر حوزه دین و سیاست
undefined یکی از مهم ترین مسائلی که یک مسلمانِ کم و بیش آگاه از تاریخ اصلاح دینی معاصر هنگام مواجهه با چنین روی­دادی با آن روبرو خواهد شد، میزان ارتباط گفتار محوری آن با سنت تاریخی جریان اصلاح دینی است. فارغ از این مسئله شکلی که میزبانان سعی کرده‌­اند برای «آبرومند» برگزار شدن مراسم، دقیقا به شکل یک همایش رسمی اروپایی، در زرق و برق همایش از جمله پذیرایی و تغذیه، رزرو هتل گران­قیمت برای میهمانان و مسائلی از این دست چیزی کم نگذارند؛ مسئله مهم­تر گفتار محوری محتوای سخنرانی­ها و برنامه ها بود
undefined نسل جدید فعال مسلمان امروز دنبال لیدرشیپ، مدیریت و شکل دادن «استارتاپ اسلامی» است و بدون هیچ بدبینی خاصی به جهت دار بودن این «ابزار»ها و ماهیت نظام اقتصادی، برای عمل به مسئولیت اسلامی خود، در حال تأسیس مدرسه اسلامی با شهریه ۷۰ هزار دلاری در سال! و یا در سودای محجبه کردن دختران مسلمان در «اینستاگرام» و تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر موفق است.

undefined 2000 کلمهundefined زمان مطالعه: 8 دقیقه
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جوانان_جهان_اسلام
#دین

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۶:۱۴

thumnail
undefined ملی‌سازیِ جهاد
undefined شاید اصطلاحِ مناسب برای دسته‌بندی تغییر و تحولاتی که در مسیر «جولانی» و «هیئت تحریرالشام» رخ داد، اصطلاح «ملی‌سازیِ جهاد» باشد یعنی ملی جلوه دادن جهاد نه بین‌المللی کردن آن. این اتفاق از رهگذر اکتفاء به مبارزه در وطن و خودداری از فراخوان جهاد بین‌المللی، رخ می‌دهد.
undefined همین امر [ملی‌سازی جهاد] سبب شد که «جولانی» از شبکه «القاعده» جدا شده و به تأسیس جبهه «فتح الشام» با اولویت سوری، مبادرت ورزد و سپس به «تحریرالشام» برسد. او اکنون نیز در اندیشه انحلال «هیئت تحریرالشام» و ورود به عرصه حکمرانی در سوریه است.

undefined ملی‌‌سازی جهاد توسط جنبش‌ها و جریان‌های اسلامِ سیاسی در چارچوب اولویت‌های پروژه ملی، مسبوق به سابقه بوده است. به عنوان نمونه، می‌توان به جنبش مقاومت اسلامی «حماس» اشاره کرد. «دروون» و «پاتریک هاینی» پژوهشگر حوزه گروه‌های اسلامگرا در سال ۲۰۲۱ پژوهش مشترکی را تحت عنوان «چگونه جهادِ بین‌المللی یک بار دیگر محلی می‌شود؟» انجام دادند. آن‌ها در این پژوهش از تبدیل جهاد بین‌المللی «فتح الشام» به جهادِ محلی سخن می‌گویند. «دروون» در چند کتاب خود در زمینه جنبش‌های اسلام سیاسی، به نقش تحرکاتِ محلی و داخلی در بازسازی صفوف گروه‌های اسلامگرا اشاره می‌کند.
undefined تغییر و تحولی که در گروه‌های مسلح اسلامگرا رخ می‌دهد لزوما در تغییر گفتمان و رفتار محدود و محصور نمی‌شود، بلکه حتی ممکن است سیاست‌های این گروه‌ها نیز متناسب با اولویت‌های سیاست داخلی و ملی تغییر یابد. این مسأله امروز در گفتمان «احمد الشرع» و اولویت‌هایی که حاکمیت جدید در دمشق مطرح کرده است، قابل مشاهده است.
undefinedبخشی از مقاله : جهادی‌های سوری؛ از تمرّد علیه حاکمیت تا تکاپو برای تکیه بر کرسی قدرت


برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/جولانی_یا_احمد_الشرع

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۶:۳۰

thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت سوم)
پیش‌زمینه‌های بحران سوریه
undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefined فهم چرایی ورود ایران به بحران سوریه امکان‌پذیر نیست مگر اینکه ما در مقدمه متوجه شویم که اتفاقی که در سوریه افتاد اولاً ماهیتش چه بود، ثانیاً چرا این اتفاق افتاد؟ آیا این اتفاق امری دفعی و آنی بود یا پیش‌زمینه‌هایی (به قول عرب‌ها «خَلفیّات») داشت که در سال‌های پیش از آن شکل گرفته‌بود.
undefined سلسله اتفاقاتی در عرصهٔ منطقه‌ای و بین‌المللی و داخلی سوریه شکل گرفته که همه تغییراتی را در داخل سوریه یا در مناسبات قدرت ایجاد می‌کند و اگر آن‌ها را خوب نفهمیم، متوجه نمی‌شویم در ۲۰۱۱ چه اتفاقی افتاد. بخشی از آن اشکالات و اشتباهات نظام است و بخشی هم آمادگی‌هایی که به نظر من از یک دهه قبل از سوی محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی برای چنان روزی شکل گرفته. اگر بخواهیم بفهمیم که چرا در سوریه چنین اتفاقی افتاد، هر دو لایه را باید خوب فهمید.
در این قسمت زمینه های درونی و بیرونی بحران سوریه بررسی شده است.
عناوین این زمینه ها بدین صورت است:
undefined طرح اصلاحات بشار اسدundefined سوریه در محور شرارتundefined روابط با لبنانundefined درگیری مقاومت با رژیم صهیونیستیundefined خط‌لولهٔ اسلامیundefined ترویج سلفیت مدخلیundefined ترویج سلفیت جهادیundefined گسترش حاشیه‌نشینی
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/قسمت_سوم_زمینه_بحران_سوریه
#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۸:۰۴

thumnail
undefined در آستانۀ آتش بس احتمالی در غزه؛ آیا غزه واقعا پیروز شده است؟
undefined حبیب ابومحفوظ - مجری و کارشناس شبکه الاقصی(وابسته به حماس)
ترجمه: رامین حسین آبادیان

undefined طی روزهای اخیر شاهد تشدید دراماتیک رویدادهای میدانی در نوار غزه بوده‌ایم. مذاکرات با سرعت بیشتری دنبال می‌شود تا نبرد «طوفان‌الاقصی» به پایان برسد. جای هیچگونه شک و تردیدی نیست که عملیات «طوفان‌الاقصی» یک تحول استراتژیک در تاریخ نبرد فلسطینی ـ اسرائیلی به وجود آورد.
undefined زمانی که از «پیروزی غزه» سخن می‌گوییم در واقع از مقاومت و پایداری افسانه‌ای یک ملتِ غرقِ در درد و رنج و سختی سخن به میان می‌آوریم؛ ملتی که سال‌ها از محاصره مستمر، تجاوزهای مکرر اسرائیل، توطئه غرب و پشت کردن اعراب، رنج بُرده است.

undefined باتوجه به تفاوت قدرت نظامی میان مقاومت فلسطین و اشغالگران اسرائیلی، اگر «پیروزی نظامیِ قاطعانه» برای غزه به ثبت نرسیده باشد، اما نمی‌توان کتمان کرد که غزه در مقاومت و پایداری مَردمش و ثابت‌قدمی آن‌ها در سرزمین‌شان، پیروز شده است.
undefined همچنین غزه در وادار کردن اشغالگران برای نشستن بر سَر میز مذاکره پیروز شد. بُعد دیگر پیروزی غزه را می‌توان در موفقیت آن در مخفی نگاه داشتن ده‌ها اسیر اسرائیلی برای چندین ماه آن هم بدون اینکه دشمن اطلاعاتی از سرنوشت‌شان داشته باشد، ارزیابی کرد. این درحالی است که دشمن اسرائیلی برای آگاهی یافتن از سرنوشت اسرای خود حتی از خدمات شبانه‌روزی هواپیماهای جاسوسی آمریکایی و انگلیسی برخوردار بود.
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/آتش_بس_در_غزه
#طوفان_الاقصی#مقاومت#فلسطین

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۸:۴۶

thumnail
undefined تحریر الشام و طالبان؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها
در مصاحبه با آقای دکتر بهرام زاهدی، کارشناس مسائل جهان اسلام

undefined برش‌هایی از مصاحبهundefined این گروه ها یا کاملا باورمند به اندیشه سلفی جهادی بودند (مثل النصره) و یا حداقل گرایشهای پررنگ سلفی جهادی در میان ایشان وجود داشت اما نوع باور و کنش اینها با داعش تفاوت داشت و نه داعش این گروه ها را قبول داشت و نه برعکس
undefined سلفی گرایی ایشان با سلفی گرایی داعش متفاوت بود و تا آنجا که بررسی کرده ام هیچگاه در قلمروی خود به دنبال تخریب قبور نبودند؛ اما از جهت هویت برساخته تاریخی خود نسبت به میراث اموی آغوش باز نشان می دهند و برعکس نسبت به هرآنچه بوی تشیع و خصوصا ارتباط با ایران را بدهد نگاه منفی و کنشهای منفی نشان می دهند.
undefined تحریرالشام و امثال او احساس می کنند که نزدیک به صدسال اکثریت سنی عرب سوریه به عقب زده شده و تحقیر شده است و اکنون به نوعی می خواهد جبران این صدسال را بکند و برای این هدف تفکر اسلام گرایی سلفی و میراث تاریخی اموی موتور محرک شده است.
undefined طالبان از جهت ایدئولوژیک تقریبا یک دست بوده و هستند، برخلاف تحریرالشام که ابتدا گفتیم اساسا یک ائتلاف است و نسبت به شعارهای قدیم حتی فتح الشام هم تفاوت پیدا کرده است. طالبان در زمان پیروزی با کشورهای همسایه و خصوصا ایران دارای رابطه نسبتا پایدار بود اما در مورد تحریرالشام این روابط خصوصا نسبت به ایران منفی است.

برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/تحریر_الشام_طالبان
#سوریه#طالبان#تحریر_الشام

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۲:۲۰

thumnail
undefined اعراب، تُرک‌ها، کُردها، ایرانی‌ها؛ مذاکره یا نبرد؟
undefined قاسم قصیر
ترجمه رامین حسین آبادیان

undefined در سایه چالش‌های بسیار بزرگی که امروز سوریه با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، فعالان سیاسی و اندیشمندان عرب، یک طرح سنتی را مطرح کرده‌اند و آن، دعوت به مذاکره عربی ـ ترکی ـ ایرانی ـ کردی است. آن‌ها براین باورند که این نسخه‌چینی، می‌تواند به سوریه برای غلبه بر چالش‌هایی که با آن مواجه است، کمک کند.
undefined این اندیشمندان عرب، طرحی را مطرح می‌سازند که چند سال پیش در کنفرانس وحدت منطقه‌ای به ریاست «سعد محیو» اندیمشند عربی، مطرح شده بود. در آن زمان، سعد محیو خواستار مذاکره و گفتگوی عربی ـ ترکی ـ ایرانی ـ کردی و بازگشت به ارزش‌های مشترک دینی و انسانی شده بود.
undefined در سایه تحولاتی که پس از نبرد «طوفان الاقصی» به وقوع پیوست و نیز جنگی که علیه لبنان اتفاق افتاد، میزان اهتمام به رویکرد فوق‌الذکر را به حداقل رساند. عواملی مانند تحولات پی در پی در سوریه، نقش بزرگی که ترکیه در این تحولات ایفاء کرد، نگرانی از سوق پیدا کردن تحولات سوریه به رقابت ترکی ـ ایرانی و یا نبرد میان حاکمیت جدید با کُردها و در آخر، احتمال تبدیل سوریه به میدانی برای نبردهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بار دیگر موجب شده است تا بازگشت به طرح مذاکرات و گفتگوهای عربی، ترکی، ایرانی و کُردی به عنوان یک ضرورت، اهمیت پیدا کند.
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/گفت_وگو_منطقه_ای

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۰:۰۴

thumnail
undefined مجموعه #کاوش
بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
undefined ایران و حماس: از مرج الزهور تا طوفان الاقصی؛ آنچه از داستان ایران و حماس ناگفته مانده است
undefined این کتاب نگاهی جامع در مورد تحولات رابطه بین ایران و حماس از ابتدای شکل‌گیری آن ارائه می‌دهد و بر نقاط عطف و بحران‌های اصلی این رابطه تمرکز دارد؛ همچنین عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار بر این رابطه را بررسی کرده و به تأثیر مواضع منطقه‌ای بر تحولات و رویدادهای جاری می‌پردازد.
undefined دکتر فاطمه الصمادی در کتاب خود، مسیر رابطه بین حماس و ایران را از منظری فراتر از بعد ایدئولوژیک بررسی می‌کند و خواننده را به سفری تاریخی می‌برد که این رابطه را در چارچوبی گسترده‌تر از منافع و چالش‌های مشترک بازتعریف می‌کند.
undefined نویسنده توضیح می‌دهد که رابطه بین حماس و ایران صرفاً یک اتحاد ایدئولوژیک نبوده است؛ بلکه علاوه بر آن، منافع مشترکی را برای هر دو طرف تأمین می‌کرده است.
undefined در روایت جزئیات بحران سوریه، نویسنده به نقش گردان‌های عزالدین قسام به رهبری محمد ضیف اشاره می‌کند. این گردان‌ها با حفظ ارتباط خود با نیروی قدس سپاه پاسداران علی‌رغم تنش‌های سیاسی میان رهبران حماس و ایران، به رابطه با تهران بُعدی ویژه بخشیدند و مانع فروپاشی کامل آن شدند.
نویسنده : فاطمه الصمادی
ناشر : مرکز الجزیره للدراسات


برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/رابطه_حماس_و_ایران
#حماس
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۵:۳۲

thumnail
undefined نبردی همه جانبه در مسیر مقاومت تمدنی فراگیرسیف عبدالفتاح؛ استاد برجسته علوم سیاسی
undefined منظور از عنوان این است که مقاومت تنها به یک اقدام خاص محدود نمی‌شود، بلکه مجموعه‌ای از نبردهاست که بر تنوع اشکال، روش‌ها و شیوه‌های آن تأکید دارد و حرکت فعال امتی را نشان می‌دهد که در آن همه مشارکت می‌کنند تا نقش خود را در این مقاومت تمدنی جامع و یکپارچه ایفا کنند.
undefined به عبارت دیگر، مقاومت تنها به مبارزه نظامی محدود نمی‌شود، بلکه شامل نبردهای فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و فکری نیز می‌شود که همگی در کنار هم، حرکت جامع و یکپارچه‌ای را شکل می‌دهند که هدف آن حفظ هویت، آزادی و عزت امت است.
undefined این نبردها در کنار هم، یک سیستم مقاومتی را تشکیل می‌دهند که در آن هر فرد و گروهی نقش خود را به‌طور کامل ایفا می‌کند تا مقاومت به‌عنوان یک حرکت تمدنی به اوج اثربخشی خود برسد.این متن به بررسی ۱۰ نبرد اساسی در مسیر مقاومت تمدنی و فراگیر پرداخته است.
undefined 1800 کلمهundefined زمان مطالعه: 7 دقیقه
برای مطالعه متن کامل کلیک کنید:https://zaya.io/مقاومت_تمدنی

#مقاومت

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۰:۰۹

thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت چهارم)
ابعاد و فرایند بحران سوریه

undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefinedاین گفت و گو دو سال قبل از سقوط دولت بشار اسد انجام گرفته است
undefinedبرش‌هایی از متنundefined نظام سوریه مستبد و حزبی است و به تعبیر عرب‌ها، مانند چکش و سندان می‌ماند که در برابر معارضه‌ای لجوج و متشتت قرار دارد؛ معارضه‌ای که به چیزی کمتر از سرنگونی نظام راضی نیست و مطالباتش بر سرنگونی تمام‌عیار نظام است.
undefined واقعیت این است که مردم به طور ساختاری در هیچ جای دنیا نقش اصلی را ایفا نمی‌کنند. مردم در واقع پیاده‌نظام‌ها هستند. کسانی که انقلاب را راهبری می‌کنند و سپس زمام آن را به دست می‌گیرند، نخبگان و کانون‌های قدرت هستند.
undefined در مورد درس‌های #جنگ_سوریه، باید گفت که این جنگ مانند یک بازی پرسپولیس-استقلال نیست که بگوییم برنده شدیم و تمام شد. اگرچه در میدان جنگ پیروز شده‌ایم، اما این پیروزی هزینه‌های سنگینی داشت. اگر با چشمی از پیروزی نگاه کنیم، باید با چشم دیگر هم اشک بریزیم برای ۵۰۰ هزار نفری که جان خود را از دست دادند، کشوری که نابود شد، و ۱۰ میلیون نفری که آواره شدند. این جنگ به هیچ وجه پیروزی و شکست به معنای معمول نداشت.
undefined در سوریه به دلیل وجود عامل #علوی و #شیعی و #ایران، فضا بسی بسیار رادیکال است. اساساً آن ذهنیت اکثربودگی سنی در تعامل با اقلیتی شیعی بویژه در جایی که حاکم هست، بسیار تندوتیز عمل می‌کند و به سرعت واکنش‌هایش رادیکال می‌شود.
برای مطالعه متن کامل روی عنوان زیر کلیک کنیدقسمت چهارم: ابعاد و فرایند بحران سوریه

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۲:۳۳

thumnail
undefined حیات جاویدان شهیدundefined محمد إلهامی - مصر
undefined سید قطب در تفسیر این آیه‌ی کریمه: {وَلَا تَقُولُوا لِمَن يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ} چنین می‌گوید:در میدان نبرد حق، مردانی هستند که خون خویش را نثار می‌کنند؛ شهیدانی که در راه خدا جان می‌بازند، اما نه مغلوب، که پیروز و سرافراز. آنان کشته‌شدگانی نیستند که غبار مرگ بر پیکرشان نشسته باشد، بلکه عزیزانی‌اند که در پیشگاه پروردگارشان گرامی و مقرب‌اند؛ پاکبازانی که روحشان زلال‌تر از هر زلالی است و جانشان آراسته به طهارت ایمان.
undefinedاین #شهیدان ، هرگز مرده نیستند. چگونه می‌توان آنان را مرده خواند، در حالی که زنده‌تر از زندگان‌اند؟ چگونه می‌توان بر مرگشان گریست، در حالی که #شهادت، حیاتی جاودان برایشان رقم زده است؟ خداوند خود گواهی داده که زنده‌اند، پس چه جای تردید؟
undefinedچشم ظاهر، شاید گمان برد که آنان در خاک آرمیده‌اند، اما حقیقت مرگ و زندگی را نمی‌توان با این نگاه سطحی و گذرا دریافت. زندگی آن است که اثری بر جای نهد، حقیقتی را زنده کند، جریانی را به حرکت وادارد. و مرگ آن است که در سکون و خاموشی فرو رود، از حرکت بازماند و از تأثیر تهی شود.
undefined و اینان که در راه خدا جان سپرده‌اند، چگونه می‌توانند مرده باشند، در حالی که خونشان ریشه‌های حقیقت را آبیاری می‌کند، و یادشان در جان‌های مؤمنان جاری است؟ شهادتشان، نه پایانی بر حضورشان، که آغاز تأثیر عمیق‌تر و گسترده‌تر آن‌هاست اندیشه‌ای که برایش جان دادند، با خونشان زنده‌تر می‌شود، و راهی که در آن گام نهادند، با عزم رهپویان تازه‌تر و استوارتر می‌گردد. پس آنان زنده‌اند، در دل تاریخ، در بطن حقیقت، در مسیر مبارزه‌ای که هرگز پایان ندارد.
undefined و فراتر از این، آنان در جوار پروردگار خویش حیاتی دیگر دارند—حیاتی که حقیقت آن از فهم ما فراتر است، اما خداوند از آن خبر داده است: {أَحْيَاءٌ وَلَٰكِن لَّا تَشْعُرُونَ}. این حیاتی است که از جنس دنیا نیست، حیاتی است که ما از درکش ناتوانیم، اما یقین داریم که وجود دارد.
undefined از همین رو، #شهیدان را همچون مردگان غسل نمی‌دهند، چرا که پاک‌تر از آن‌اند که نیاز به تطهیر داشته باشند. آنان در همان جامه‌ای که با آن به دیدار حق شتافتند، آرام می‌گیرند، چرا که جامه‌ی شهادت، کفن بی‌نظیر ایشان است.
و چون زنده‌اند، فراقشان نباید دل‌ها را در غم فرو برد. چگونه غصه‌ی دوری‌شان را بخوریم، در حالی که هر لحظه، در کنار عزیزانشان حضور دارند؟ چگونه اندوه نبودنشان را بر دل بگیریم، در حالی که همواره در مسیر حقیقت، راه را روشن می‌کنند؟ آنان زنده‌اند، پس وداعشان اندوهی بی‌پایان نیست، که دیداری است در چشم‌انداز بی‌کران حقیقت.
#شهید_محمد_الضیف#شهید_مروان_عیسی#شهید_غازی_أبوطماعه#شهید_رائد_ثابت#شهید_رافع_سلامه#شهید_احمد_الغندور#شهید_ایمن_نوفل
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۴:۰۷

بازارسال شده از محسن فایضی_انتفاضه فلسطین
thumnail
undefined️یکی از تراتژدی های پر تعداد فلسطینی ها، ادامه فرزند آوری در دوران اسارت است!
علی نزال یکی از اسرای اهل قلقیلیه کرانه باختری است که حالا پس از آزادی فرزندش را برای اولین بار می بیند!
تاکنون 71 فرزند به روش قاچاق نطفه یا به تعبیر فسلطینی ها "النطف المهربه" به دنیا آمده اند!
برای مطالعه بیشتر لینک های پست بعد را ببینید
@Thirdintifada

۱۴:۱۱

بازارسال شده از محسن فایضی_انتفاضه فلسطین
undefinedپرونده قاچاق نطفه از زندان های رژیم صهیونیستی
undefined قاچاق نطفه نبردی شگفت آور برای بقا / محسن فائضی https://shouba.ir/قاچاق-نطفه،-نبردی-شگفت-آور-برای-بقاقسم
undefined قاچاق نطفه نبردی شگفت آور برای بقا / ساسة پستhttps://shouba.ir/قاچاق-نطفه؛-نبردی-شگفت-آور-برای-بقاقسم
undefined کلیپ : قاچاق اسپرم و زندان های امنیتی رژیم صهیونیستی https://www.aparat.com/v/q58zx39
@Thirdintifada

۱۴:۱۱

undefined واژه های بی مرز
ضرورت ترجمه آثار متفکرین عرب
undefined پرونده اول: عبدالوهاب المسیری
undefined اندیشه بشری همواره در تعامل و گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها شکوفا شده است. تاریخ تفکر نشان می‌دهد که هیچ جریان فکری‌ای در خلأ شکل نمی‌گیرد، بلکه در ارتباط با دیگر سنت‌های فکری بالنده می‌شود. در این میان، دنیای عرب و ایران دارای پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و زبانی هستند و اندیشه‌های متفکران عرب، چه در گذشته و چه در دوران معاصر، تأثیرات قابل‌توجهی بر جریان‌های فکری منطقه داشته است.
undefined با این حال، علی‌رغم این نزدیکی فرهنگی، بسیاری از آثار مهم #متفکران_عرب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند یا در صورت ترجمه، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اندیشمندانی که در حوزه‌هایی چون فلسفه، جامعه‌شناسی، ادبیات، علوم سیاسی و الهیات کار کرده‌اند، نظرات و تحلیل‌هایی ارائه داده‌اند که می‌تواند برای درک بهتر مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی جهان امروز مفید باشد. ترجمه و مطالعه این آثار نه‌تنها به گسترش افق فکری ما کمک می‌کند، بلکه امکان مقایسه، نقد و گفت‌وگوی بینارشته‌ای و بینافرهنگی را نیز فراهم می‌آورد.
undefined این مجموعه را با ترجمه و بررسی آثار #عبدالوهاب_المسیری آغاز می‌کنیم؛ اندیشمندی که با تحلیل‌های عمیق خود درباره‌ی مدرنیته، صهیونیسم و مسائل هویتی در جهان عرب، تأثیر قابل‌توجهی بر تفکر معاصر گذاشته است.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۴:۵۲

شعوبا
undefined واژه های بی مرز ضرورت ترجمه آثار متفکرین عرب undefined پرونده اول: عبدالوهاب المسیری undefined اندیشه بشری همواره در تعامل و گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها شکوفا شده است. تاریخ تفکر نشان می‌دهد که هیچ جریان فکری‌ای در خلأ شکل نمی‌گیرد، بلکه در ارتباط با دیگر سنت‌های فکری بالنده می‌شود. در این میان، دنیای عرب و ایران دارای پیوندهای عمیق فرهنگی، تاریخی و زبانی هستند و اندیشه‌های متفکران عرب، چه در گذشته و چه در دوران معاصر، تأثیرات قابل‌توجهی بر جریان‌های فکری منطقه داشته است. undefined با این حال، علی‌رغم این نزدیکی فرهنگی، بسیاری از آثار مهم #متفکران_عرب هنوز به زبان فارسی ترجمه نشده‌اند یا در صورت ترجمه، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اندیشمندانی که در حوزه‌هایی چون فلسفه، جامعه‌شناسی، ادبیات، علوم سیاسی و الهیات کار کرده‌اند، نظرات و تحلیل‌هایی ارائه داده‌اند که می‌تواند برای درک بهتر مسائل فکری، اجتماعی و سیاسی جهان امروز مفید باشد. ترجمه و مطالعه این آثار نه‌تنها به گسترش افق فکری ما کمک می‌کند، بلکه امکان مقایسه، نقد و گفت‌وگوی بینارشته‌ای و بینافرهنگی را نیز فراهم می‌آورد. undefined این مجموعه را با ترجمه و بررسی آثار #عبدالوهاب_المسیری آغاز می‌کنیم؛ اندیشمندی که با تحلیل‌های عمیق خود درباره‌ی مدرنیته، صهیونیسم و مسائل هویتی در جهان عرب، تأثیر قابل‌توجهی بر تفکر معاصر گذاشته است. undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
thumnail
undefined مقالات عبدالوهاب المسیری: آنگاه که صهیونیسم به یک لطیفه بدل می‌شود
undefinedبرشی از متن
احساس عمیق از بحران تاریخی که اسرائیلی‌ها خود را در آن می‌بینند، به‌خوبی در این شوخی که یکی از مقامات صهیونیستی در سالگرد چهل‌سالگی تأسیس اسرائیل مطرح کرد، نمایان می‌شود. او گفته بود که پروژه صهیونیستی بر اساس سوءتفاهم و اشتباهی بزرگ بنا شده است؛ زیرا این پروژه باید در کانادا، نه در فلسطین، پیاده‌سازی می‌شد!
این موضوع به لکنت زبان موسی توراتی برمی‌گردد. زمانی که خدا از او پرسید که چه سرزمینی می‌خواهد، او باید بلافاصله می‌گفت “کانادا”، اما دچار لکنت شد و گفت “کاکاکا-نانانا”، بنابراین خدا به او “سرزمین کنعان” (یعنی فلسطین) را به جای کانادا داد. اسرائیلی‌ها به او اعتراض کردند و گفتند: “تو می‌توانستی به‌جای این مکان بی‌مصرف و ویرانه، کانادا را بدست آوری؛ این آفت خاورمیانه‌ای که با شن و عرب‌ها احاطه شده است!” این شوخی به‌طور نمادین بیانگر ترس عمیق از افزایش جمعیت عرب و رشد مقاومت است و نشان‌دهنده مسیر بسته‌ای است که به هیچ‌انگاری کامل می‌انجامد.
برای مطالعه متن کامل اینجا را کلیک کنید.
#المسیری#صهیونیسم
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۴:۵۸

thumnail
undefined شهروند درجه دو؛ پروژه حذف جامعه شیعی از هویت ملی لبنانundefined حسام مطر
undefined تلاش هدفمند برای حذف جامعه شیعی – به‌عنوان نیروی پیش‌برنده‌ی مقاومت در برابر دشمن اسرائیلی – و به‌طور کلی جامعه‌ی مقاوم، پدیده‌ای تازه نیست. این روند از سال ۲۰۰۵ تاکنون به اشکال مختلف ادامه داشته است.
undefined هدف نهایی این پروژه، بازتعریف هویت ملی به‌گونه‌ای است که هواداران مقاومت در لبنان به‌عنوان یک گروه بیگانه و غیرخودی معرفی شوند.
undefined از سال ۲۰۰۵، تلاش‌ها برای شکل‌دهی به یک فهم فرهنگی از درگیری سیاسی با مقاومت در لبنان بر اساس تقسیم‌بندی لیبرالی میان «عشق به مرگ» و «عشق به زندگی» آغاز شد. این روند پاکسازی فرهنگی با تکیه بر برتری‌جویی هویتی (از جمله شعار «ما شبیه آن‌ها نیستیم») ادامه یافت، جایی که هویت لبنانی به‌طور اغراق‌آمیز و اسطوره‌ای بازنمایی شد. در مقابل، فرهنگ مقاومت شیعی به‌عنوان فرهنگی جاهل و بی‌اطلاع (حتی در مفاهیم ابتدایی مانند شناخت کتاب)، زشت و بی‌ارتباط با هنر و زیبایی‌شناسی (با تمرکز بر هنرهایی که ویژگی‌های خاص لبنانی داشتند)، واپس‌گرا و غیرهم‌خوان با مدرنیته (خصوصاً در سبک زندگی) و بنیادگرایانه معرفی شد، فرهنگی که هیچ ارتباطی با تنوع و گشودگی نداشت.
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۱۵:۳۵

thumnail
undefined به مناسب ۱۲ فوریه ، سالروز ترور حسن البنا موسس اخوان المسلمین
undefined دشمنان اسلام به خطرناک بودن رسالت اسلامی حسن البنا پی بُردند و در تمامی تلاش‌های خود برای مَهار او ناکام ماندند. خطر این رسالت اسلامی به ویژه در جریان جنگ فلسطین آشکار شد. بدین‌ترتیب، تصمیمِ از میان برداشتن حسن البنا اتخاذ شد.
undefined من معتقدم که جمعیت اخوان‌المسلمین که توسط حسن البنا تأسیس شد با مرگ وی مُرد. پس از حسن البنا دیگر کسی در حد و اندازه او نبود که بتواند رهبری این جمعیت را برعهده گیرد. هیچ فردی نگرش و خط مشیِ حسن البنا را برای هدایت این جمعیت نداشت. کسانی هم که پس از البنا روی کار آمدند تنها از رهگذر نام اخوان برای خود کسب شهرت کردند
بخشی از یادداشت :مروری خلاصه بر تاریخ اخوان‌المسلمین؛ پس از مرگ حسن البنا اخوان هم مُرد!
undefined #اخوان_المسلمین #حسن_البنا
undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۴:۴۵

thumnail
undefined تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت پنجم)
محور مقاومت و بحران سوریه

undefined متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
undefinedاین گفت و گو دو سال قبل از سقوط دولت بشار اسد انجام گرفته است
در این قسمت عناوین زیر مورد بررسی قرار گرفته است:
undefined سیاست و مواضع ایران در قبال تحولات ۲۰۱۱ یا بهار عربیundefined عملکرد ایران در آغاز بحران سوریهundefined رویکرد مقامات به بحران سوریهundefined چرایی حمایت از نظام سوریهundefined سستی معارضان در حمایت از مقاومتundefined نگرش ایران به معارضان سوریهundefined تحلیل ایران از موضع معارضان نسبت به مقاومتundefined تکثر در میان معارضان سوریهundefined تحلیل روایت ایران در افکار عمومی جهان عربundefined حضور نظامی مقاومت در بحران

برای مطالعه متن کامل روی عنوان زیر کلیک کنید
محور مقاومت و بحران سوریه

#سوریه

undefined شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba

۴:۱۷