عکس پروفایل سیمافکرس

سیمافکر

۸۹۰عضو
عکس پروفایل سیمافکرس
۸۹۰ عضو

سیمافکر

ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
وبسایت: simafekr.com
ارتباط با سردبیر: @simafekr_admin

۹ مرداد

سیمافکر
undefined شعر؛ در جستجوی معاصرت یوسف‌علی میرشکاک - اسفند ۱۴۰۲ undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
شعر؛ در جستجوی معاصرت
یوسف‌علی میرشکاک - اسفند ۱۴۰۲
آنچه که این گفتار را شنیدنی می‌کند، درکی است که یوسف میرشکاک از «شعر» دارد. اگرچه راه چون‌و‌چراکردن در جزئیات سخنانش بسته نیست؛ اما نشان‌دادن پیوند شعر با درک شاعر از زمانهٔ خویش، ثمره‌‌ی کلام او است. درکی که شعر را نه به مثابهٔ قالب‌هایی از‌پیش‌موجود بلکه نتیجه‌ی داشتن افقی برای زندگی می‌داند.اما درک زمانه را نباید همراه‌شدن با وقایع پرشمار و جدیدی دانست که هرروزه برای ما پیش می‌آیند. تعبیر «بدعت» برای کار نیما یوشیج از طرف میرشکاک، گویای کیفیت چنین زمان‌شناسی‌ای است. از پی درک و تخیل جهانی از مفاهیم است که شعری توسط شاعر، متولد می‌شود. اینگونه دیگر زبان مجرایی برای غلتیدن به آشوب وقایع روز نیست بلکه دریچه‌ای برای طرح جهانی است که سوگیری‌ای خاصِ خود را نسبت به دوران دارد. از چنین نقطه‌ای است که شعر، پیوندی ناگسستنی با سیاست می‌یابد؛ نه صرفا از طریق ورود محتوای سیاسی به آن.
تصاویری که می‌بینید مربوط است به مصاحبه‌ی مجله‌ی تصویری «قاف» با یوسف‌علی میرشکاک.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com

۱۹:۱۵

۱۰ مرداد

thumnail
باکی نداشت
اسماعیل هنیة - ۲۰۲۴ - پس از شهادت فرزندانش

undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۱۴:۲۲

سیمافکر
undefined باکی نداشت اسماعیل هنیة - ۲۰۲۴ - پس از شهادت فرزندانش undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
باکی نداشت
اسماعیل هنیة - ۲۰۲۴ - پس از شهادت فرزندانش

اسماعیل هنیه یک بار در ۱۹۸۹ پس از انتفاضه اول سه سال در زندان رژیم بود و یک بار هم در سال ۲۰۰۳، وقتی رئیس دفتر حـماس بود، رژیم قصد تـrور او را داشت.
اما روح حماسه‌جوی او انگار در سال‌های اخیر می‌توانست پشت کت‌و‌شلوار و عنوان «رئیس دفتر سیاسی» پنهان شود.
ویدئوی انتخاب شده، دو لحظه ماندگار از روزهای پس از طوفان‌الاقصی است.
در بخش نخست ویدئو اسماعیل هنیه را در لحظات شنیدن خبر بمباران منزل‌اش در غزه و شـهادت فرزند و نوه‌هایش می‌بینیم. او با ظاهری آرام و طمأنینه‌ای کم‌نظیر برای آنان طلب رحمت می‌کند و به کار ادامه می‌دهد.
در بخش دوم ویدئو وقتی خبرنگار از او درباره اتهامات سخن می‌گوید، هنیه پاسخ می‌دهد که این راه، سرنوشتی جز شـهادت نمی‌تواند داشته باشد و او را باکی نیست.
بامداد امروز ۱۰ مرداد، رژیم ددمنش، هنیه را در خاک ایران به شـهادت رساند.

undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۱۴:۲۲

thumnail
رستاخیز خون
اسماعیل هنیه - ۲۰۱۵
undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۲۰:۲۹

سیمافکر
undefined رستاخیز خون اسماعیل هنیه - ۲۰۱۵ undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
رستاخیز خون
اسماعیل هنیة - ۲۰۱۵
سیدعباس موسوی دبیر کل پیشین حزب الله از امام خمینی نقل می‌کند که «انتظار نداشته باشید، ثمره‌ی مقاومت را خودتان بچینید. چیدن میوه‌ی پیروزی را به فرزندان‌تان محول کنید!».
اسماعیل هنیه در این جا می‌گوید که آزادسازی غزه از دست اشغالگران صهیونیست، تنها چند ماه پس از شهادت شیخ احمد یاسین، موسس حماس رقم خورد. اسرائیل که انتظار داشت با ترور او مقاومت را تضعیف کند، احتمالاً برآوردی از آینده مقاومت نداشت.
تجربه‌ی پیروزیِ پس‌ از شهادتِ رهبران، برای فلسطینی‌ها آشناتر است. آن‌ها بهتر می‌توانند وضعیت پس از هنیه را درک کنند. امروز که نام بزرگ این مرد از مناره‌های مساجد غزه بلند شد و تصاویر با شکوه‌ش بر روی ویرانه‌ها جا گرفت، بیش از گذشته بوی نبردی تعیین‌کننده و امیدبخش به مشام می‌رسد.
فیلم بخشی است از پیام اسماعیل هنیة به مناسبت یازدهمین سالگرد شهادت شیخ احمد یاسین، موسس جنبش حماس.
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۲۰:۳۰

۱۳ مرداد

thumnail
شکست‌ناپذیر
شیخ احمد یاسین ـ مؤسس حماس
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۱۹:۲۸

سیمافکر
undefined شکست‌ناپذیر شیخ احمد یاسین ـ مؤسس حماس undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
شکست‌ناپذیر
شیخ احمد یاسین - موسس حماس
هنوز یک سال از شهادت شیخ احمد یاسین، موسس جنبش حماس نمی‌گذشت که غزه از دست اشغالگران صهیونیست آزاد شد. در شرایطی که نیروی مبارز دیگر یعنی سازمان آزادی‌بخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات به صلح با اسرائیل روی آورده بود، تنها انتفاضه و مقاومت مردمی فلسطینی‌ها بود که غزه را آزاد کرد.
با چنین تجربه‌ای که مقاومت از سر گذرانده است، ترور اسماعیل هنیة در میانه‌ی بزرگترین جنگ تاریخ اشغال فلسطین، برای اسرائیلی‌ها بیشتر یک اشتباه اساسی بود تا موفقیتی بزرگ در جنگ. هنوز جنگ به پایان نرسیده است اما تاریخ مقاومت نشان داده که با هر جنگ و با هر ترور، خود را بیش از پیش پیدا می‌کند و به پیروزی نزدیک‌تر می‌شود.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۹:۲۹

۱۷ مرداد

thumnail
متناقض‌نمای مشروطه
آرش حیدری ـ اردیبهشت ۱۴۰۳
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۱۹:۳۵

سیمافکر
undefined متناقض‌نمای مشروطه آرش حیدری ـ اردیبهشت ۱۴۰۳ undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
متناقض‌نمای مشروطه
آرش حیدری ـ اردیبهشت ۱۴۰۳
آرش حیدری در این ویدئو، از پارادوکسی سخن می‌گوید که پس از مشروطه برای ایرانیان پدیدار شد و چنین می‌نماید که همچنان پابرجاست: حرکت‌های سیاسی، با مشارکت و پویایی مردم به راه می‌افتند؛ اما پس از استقرار، متخصصانی سر می‌رسند که تداوم نظم جدید را در سایه‌ی پس‌زدن مشارکت عمومی ممکن می‌دانند.اما اینجا چند سؤال باید طرح شوند: نخست اینکه چرا چنین تناقضی پدید می‌آید؟ دیگر اینکه آیا چنین تناقضی، امکان محوشدن دارد؟ و آیا این مسئله، همانطور دست‌نخورده، بر فراز تحولات تاریخ ایران، ادامه یافته و کیفیت آن تغییر نکرده است؟ شاید از اندیشیدن به پاسخ سؤال آخر، بتوان راهی به پاسخ آن دو پرسش دیگر یافت. اگر جنبش مشروطه و سلطه‌یافتن منورالفکران، به دیکتاتوری و استبداد پهلوی اول و دوم و توسعه‌ی وابسته‌ی آنان منتهی شد، انقلاب اسلامی که ره‌آورد تجربه‌ی درد دوران پهلوی بود، در بحرانی‌ترین شرایط هم کار خود را با انتخابات پیش برد و هیچ‌گاه چنان دیکتاتوری و استبدادی، در آن مجال تداوم نیافت. با وجود این، ایده‌ی جمهوری اسلامی ایران از ابتدا، خود را پایبند به یک جهت‌گیری دینی در تنظیم مناسبات دولت و مردم از خلال تربیت می‌دانست؛ حال آنکه نه تنها نظراً ملتزم به جمهوریت بود بلکه عملاً قدرتش اتکاء بر عموم و اکثر مردم داشت. لذا رابطه‌ی دولت و ملت، از رابطه‌ای بیرونی، بدل به نسبتی در درون مردم شد. از قضا، راز روآوردن ملت به دولت، خواست جهت‌داشتن زندگی است. اینگونه، تناقض میان جنبش مردم و نظم امور، در طرح امام خمینی از سیاست، فرمی برای این رابطه‌ی تنش‌آلود پیش نهاد.اما کارشناسانه‌شدن امور از کجا برمی‌خیزد؟ این فرمی که از آن سخن گفته شد، نه نقطه‌ی پایانی حرکت جامعه، بلکه جایی است که محتاج نگه‌داشت دائمی است. بنابراین، نگاه کارشناسی، جایی پررنگ می‌شود که این رابطه رو به ضعف دارد؛ چراکه ایستادن در میانه‌ی این تنش، هزینه‌ی بسیاری دارد.
ویدئو برگرفته از جلسه‌ی نقد و بررسی کتاب «تاریخ مفهوم عدالت اجتماعی در دوران مشروطه»، نوشته‌ی سمیه توحیدلو است که توسط خانه‌ی اندیشمندان علوم انسانی، برگزار و منتشر شده است.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com

۱۹:۳۵

۲۰ مرداد

thumnail
در تمنای وحدت محال
جواد کاشی ـ اسفند ۱۴۰۲
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۷:۱۸

سیمافکر
undefined در تمنای وحدت محال جواد کاشی ـ اسفند ۱۴۰۲ undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
در تمنای وحدت محال
جواد کاشی ـ اسفند ۱۴۰۲
«وحدت سیاسی، فقط به شرط پذیرش ناممکن بودن‌ش عمل می‌کند.» جواد کاشی در این ویدئو به ایده‌ای توجه می‌‌کند که ورای تناقض منطقی‌ش، در حیات واقعی بشر بسیار زنده است: وحدت سیاسی.
وحدت سیاسی امری نیست که ابتدا به آن دست یافت و سپس بر اساس آن طرحی از قانون و ساختار سیاسی را شکل داد. وحدت سیاسی بیشتر امری «خواستنی» است تا «بودنی». پرسشی که پیش روی ملتی که می‌خواهد ملت بماند، وجود دارد این است که به چه میزان و در چه جهتی واقعاً می‌خواهد وحدت سیاسی داشته باشد؟ سوال این نیست که چقدر وحدت سیاسی دارد؟ وقتی خواست جهت داشتن و وحدت داشتن در ضمیر یک ملت، خروش کند، هر چقدر هم که آن ملت در واقعیت دور از وحدت باشد، امید به وحدت اتفاقاً برای همان ملت معنادار است؛ در واقع غیر ممکن بودن وحدت سیاسی است که امید به آن را معنادار می‌کند و تکاپوی انسان برای رسیدن به آن را موجه.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۷:۱۸

۲۱ مرداد

thumnail
درون کودکی
پسرک و مرغ ماهیخوار- هایائو میازاکی، ۲۰۲۳
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۱۵:۱۰

سیمافکر
undefined درون کودکی پسرک و مرغ ماهیخوار- هایائو میازاکی، ۲۰۲۳ undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست @simafekr_com
درون کودکی
پسرک و مرغ ماهیخوار- هایائو میازاکی، ۲۰۲۳
هایائو میازاکی، کارگردان شهیر انیمیشنِ ژاپن در ۸۳ سالگی اثری کامل و بی‌نقص دیگری از خود ارائه داد. فیلمی که هیچ نشانی از کاهلی و سن و سال در آن به چشم نمی‌خورد و همچنان با طراوت منحصر به فردی که در آثار میازاکی هست، جهان خیالیِ کودکانه‌‌اش را می‌سازد. "پسرک و مرغ ماهیخوار" نشان بهترین فیلم‌های میازاکی را دارد. ویژگی برجسته فیلم‌های میازاکی قصه‌گویی از زاویه‌دید بچه‌هاست. در بسیاری از فیلم‌های او، قصه با یک ماجرای یک بچه شروع می‌شود که در جهان عادی و طبیعی بزرگسالان به سر می‌برد؛ اما فرصت می‌یابد به دنیای بی‌کران موجودات و اتفاقات عجیب و خیالی پا بگذارد. پسرک و مرغ ماهیخوار هم، چنین فیلمی است.
در این صحنه، موهیتو شخصیت اصلی آخرین فیلم میازاکی در خوابی عمیق فرو می‌رود که در آن خواب، مادرش را که در اتش‌سوزی جان باخته، می‌بیند. بعد از همین صحنه‌ها او با مرغ ماهیخواری آشنا می‌شود که موهیتو را به جهان خیالی‌ای می‌برد که در آن هنوز فرصتی برای نجات مادر (یا نامادری) هست.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۱۵:۱۰

۲۶ مرداد

thumnail
خمینی؛ تنها گزینه
فتحی شقاقی - ۱۹ خرداد ۱۳۶۸ترجمه: سیدحمیدرضا میررکنی
فیلم کامل:https://simafekr.com/post/276
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۱۶

سیمافکر
undefined خمینی؛ تنها گزینه فتحی شقاقی - ۱۹ خرداد ۱۳۶۸ ترجمه: سیدحمیدرضا میررکنی فیلم کامل: https://simafekr.com/post/276 undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
خمینی؛ تنها گزینه
فتحی شقاقی - ۱۹ خرداد ۱۳۶۸ترجمه: سیدحمیدرضا میررکنی
تاریخ هنوز به پایان نرسیده است اما آن چه تا کنون به خود دیده نشانگر این است که دست کم در منطقه‌ی ما هیچ طرحی جز طرحی اسلامی از دولت، راه به سوی استقلال ملی نخواهد برد. تجربه‌ی ناسیونالیسم افراطی عربی و ایرانی و ترکی همه شکست خوردند و به نحو تناقض‌آمیزی در تأسیس و حفظ دولتی مستقل و ملی ناکام ماندند.
از سوی دیگر طرح اسلامی از دولت که ابتدائاً تنها در ایران به تشکیل حکومت رسید، باز به نحو تناقض‌آمیزی گرچه داعیه‌ی جهان‌وطنی دارد اما در تأسیس و حفظ یک دولت ملی و مستقل به خوبی توفیق یافت.
این تجربه‌ی «شکست» طرح‌های ناسیونالیستی برای اهالی شامات و مصر بیشتر معنا دارد. آن‌ها به چشم دیده‌اند که چگونه ارتش اسرائیل در کمتر از ۶ روز تمام صحرای سینا را طی کرد، جولان و کرانه باختری را اشغال و جمال عبدالناصر و حافظ اسد را به تسلیم وادار کرد.
شهید فتحی شقاقی که همراه با دو دانشجوی دیگر در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تأسیس کرد، در این ویدئو چنان از امام خمینی سخن می‌گوید که گویی امام در فلسطین انقلاب کرده است نه در ایران. شقاقی از صرف طرح اسلامی فراتر می‌رود و آن چنانکه در کتاب «امام خمینی، تنها گزینه» توضیح می‌دهد، فقط راه و روش امام را طریقی برای مبارزه با دشمنان جهان اسلام می‌داند.
فتحی شقاقی، دبیر کل وقت جهاد اسلامی فلسطین، در سال ۱۹۹۵ توسط موساد به شهادت رسید و عمر او کفاف نداد تا دلاوری‌های این روزهای همرزمان‌ش در سرایا القدس و کتائب عزالدین قسام را ببیند.
پی‌نوشت: کرمل نام کوهی است در منطقه حیفا.
فیلم بخشی است از سخنرانی شهید فتحی شقاقی در اولین نماز جمعه پس از رحلت امام خمینی که در تاریخ ۱۹ خرداد ۱۳۶۸ ایراد شده است.
همچنین متن کامل ترجمه‌ی این سخنرانی را می‌توانید در آخرین شماره‌ی مجله‌ی سوره بخوانید.@sourehmagazine
فیلم کامل:https://simafekr.com/post/276
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۱۶

۲۷ مرداد

thumnail
پیشواز عاشقان
علی فریدونی - ۲۶ مرداد ۱۳۶۹
undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۱۹:۰۷

سیمافکر
undefined پیشواز عاشقان علی فریدونی - ۲۶ مرداد ۱۳۶۹ undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
پیشواز عاشقان
علی فریدونی - ۲۶ مرداد ۱۳۶۹
یکی از لحظات به یادماندنی تاریخ ایران، بازگشت آزادگان به خاک کشور است.آن روز، اسرا به هرچه که دوست داشتند رسیدند و بازگشتند اما امام نبود. آزادگان که از تشییع جامانده بودند، حالا با بازگشت به خاک میهن، یاد و نام او را برای خویش تازه کردند.علی فریدونی عکاس شهیر خبرگزاری ایرنا، کسی بود که تصاویر ماندگاری را از تشییع امام ثبت کرده بود و همو بود که توانست ابراز ارادت آزادگان به امامشان را شکار کند. عکس‌ها برای علی فریدونی است و بریدهٔ فیلمی که منتشر شده بخشی از مجموعهٔ سپید و سیاه است که به همت گروه تولید سیمافکر منتشر می‌شود. سپید و سیاه شمارهٔ ۷ داستان علی فریدونی است ...
undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۰۸

۲۸ مرداد

thumnail
امید نافرجام
غلامحسین ساعدی ـ ۱۹۸۴
undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۱۸:۳۷

سیمافکر
undefined امید نافرجام غلامحسین ساعدی ـ ۱۹۸۴ undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
امید نافرجام
غلامحسین ساعدی ـ ۱۹۸۴
بیست و هشتم مرداد مبدا اتفاقات و بحران های بسیاری در تاریخ معاصر ایران است. این روز با شکاف میان نیروهای ملی و مذهبی به نمایندگی مصدق و کاشانی به یادآورده می‌شود. اینکه پس از کودتا هیچ چیز به قبل باز نگشت این روز را در نقطۀ مهم و تاریخ‌سازی قرار می‌دهد. در پس این بحران سیاسی فرم‌های جدیدی متولد شدند: شکل جدید پادشاهی محمدرضاشاه، قدرتمندی و یکّه‌تازی ساواک، پایان عمر سیاسی و ناامیدی مطلق چپ‌ها و ملی‌گراها در کنار رشد مبارزهای مسلمانْ شکل جدید نیروهای سیاسی ایران بود. اما پیش از این و در نبود ساواک، گویی نیروی سیاسی مستحکم و اراده‌مندی نیز در صحنۀ سیاسی ایران نیست تا حاکمیت مرکزیْ رقیب جدّی خود را بشناسد. غلامحسین ساعدی نویسندۀ چپ دهه‌های پیشین ایران در مصاحبه با تاریخ شفاهی هاروارد از همین ماجرا به شکلی دیگر یاد می‌کند. او می‌گوید دستگاه‌های امنیتی پیش از ساواک، مبارزان چپ که نیروی سیاسی مستعد آن دوران محسوب می‌شدند را هم جدّی نمی‌گرفتند. ساعدی در قسمت دوم این ویدیو تصریح می‌کند که نیروهای چپ، مصدق را تحمّل می‌کردند و اعتقادی به نیروی ملّی هم نداشتند. با این حساب جزیره‌های پراکندۀ مبارزه در 28 مرداد نتوانستند نیروهای سیاسی خود را برای تغییری واقعی در بنیاد سیاسی ایران جمع کنند و از پس این شکست بزرگْ آن افسردگی و پژمردگی دهۀ چهل بیرون آمد ...
تاریخ شفاهی دانشگاه هاروارد این مصاحبه را پنجم آوریل ۱۹۸۴ در فرانسه با ساعدی ضبط کرده‌است.
undefined سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران@simafekr_com

۱۸:۳۷

۱ شهریور

thumnail
ماجرای ۱۸مردی که کابوس اسرائیل شد
انتخاب سنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی جنبش حMاس، اتفاقی نابهنگام و همزمان امیدآفرین برای هواداران مق‌اومت است. سنوار چهره مبارز و محبوب و الهام‌بخشی است که تمام زندگی‌اش عجین با مق‌اومت بوده است. رژیم صهیونیستی طی ده ماه گذشته هزارن نفر کودک و پیر و جوان را در غزه به ش‌ه‌ادت رسانده است، اما دستش از رهبران م‌ق‌اومت کوتاه مانده و عملا شکست خورده است. یحیی سنوار به تنهایی از مهمترین نمادهای مق‌اومت است.
هجدهمین قسمت ماجرا، داستان مردی است که کابوس اسرائیل شد. مجموعه روایت ماجرا با اجرای سید باقر نبوی را می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی و سایت سیمافکر ببینید.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست...Simafekr.com

۱۸:۴۵