عکس پروفایل سیمافکرس

سیمافکر

۶۹۲عضو
عکس پروفایل سیمافکرس
۶۹۲ عضو

سیمافکر

ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران
وبسایت: simafekr.com
ارتباط با سردبیر: @moalihosseini

۲۲ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
تلاوت سوره فصلت
عبدالفتاح شعشاعی، کاظمین‌ - ۱۹۵۰
عبدالفتاح شعشاعی از جمله نسل اول قاریان مصر در سال‌های دهه چهل و پنجاه میلادی مصر است. هم‌نشینی لحن و کلام آهنگین شعشاعی با تلاوت آیات الهی از ویژگی‌های منحصر به فرد اوست. چنانکه به او لقب «صوت المعبّر»، (صدای تعبیرکننده) داده بودند. این پست، بخشی از تلاوت سور فصلت، انفطار، طارق، بلد است که سال ۱۹۵۰ در کاظمین عراق اجرا شده است. دومین و آخرین سفر شعشاعی به عراق که در سال ۱۹۵۶ با همراهی عبدالباسط و شعیشع صورت گرفت، ماندگارترین تلاوت‌های این سه قاری را رقم زد.

undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۴۵

Shashaei_Fosselat (2).mp3

۸.۵۱ مگابایت
تلاوت سوره فصلت
عبدالفتاح شعشاعی، کاظمین - ۱۹۵۰
مدت زمان: ۳۷ دقیقه
حجم: ۸ مگابایت
@simafekr_com

۱۹:۴۶

۲۳ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
قصه، همه آن چیزی است که داریم
آرش حیدری
این ویدئو بخش‌هایی از سخنرانی آرش حیدری، جامعه‌شناس، درباره ماهیت داستانی جهان و روابط انسانی است. آنچه امروزه بر جهان انسانی می‌گذرد، درست نقطه‌ای را نشانه رفته که ما را از دیدن این وجه قدرت‌مند زندگی، ناتوان کرده است. قصه همان امکان دیدن زندگی در وحدت معنادار خود است. وحدتی که شبکه تو در توی جهان اجتماعی را می‌سازد؛ اما سیطره مطلق‌العنان اطلاعات که زندگی امروز ما را در تجزیه‌ و خردکردن موقعیت‌های انسانی به انبوهی داده فرو برده است، موجب شده تا به تعبیر والتر بنیامین، «فقر تجربه» دامن‌گیر آدمی باشد. این سلب توان قصه‌‌گویی در جهان امروزی، آنگونه که آرش حیدری بدان اشاره می‌کند، آنقدر می‌تواند دهشتناک باشد که انسان‌ها به جای تجربه زندگی، فقط آن را پشت سر گذاشته و از آن فرار کنند.
این سخنرانی آرش حیدری شرحی بر مقاله «قصه‌گو؛ تأملاتی در آثار نیکلای لسکوف» از والتر بنیامین است. که توسط خانه فرهنگ و رسانه «پانوراما» برگزار و منتشر شده است.
فیلم کامل این سخنرانی را می‌توانید در سایت سیمافکر ببینید:https://simafekr.com/post/228undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۰۹

۲۵ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
سیدعباس موسویماجرای دبیر کل پیشین حـزب الله لبنان
سیدباقر نبوی ثالث
«ثمره مقاومت را شما نمی‌چینید. نسل‌های بعدی ثمره‌ها را برداشت خواهند کرد.» این مضمون چیزی است که امام خمینی ۳۰ سال پیش به سیدعباس موسوی، دبیرکل پیشین حـزب الله لبنان گفت.
سیدباقر نبوی ثالث در این قسمت از ماجرا داستان سیدعباس موسوی را می‌گوید. داستانی که با دیدن اقتدار امروز حزب الله در شمال فلسطین اشغالی، شنیدنی‌تر می‌شود.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۸:۱۵

۲۷ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
مناسبات دولت و قانون در ایران معاصر
سخنرانی سیدمحمدتقی چاووشی، محمدجواد غلامرضا کاشی و اباصالح تقی‌زاده - دانشگاه تهران، ۱۵ اسفند ۱۴۰۲
undefinedاین نشست به بهانه انتشار دومین شماره نقدنامه علوم انسانی، توسط شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی و انجمن دانشجویان علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شده است.
undefined فیلم کامل این نشست را می‌توانید در سایت سیمافکر ببینید: simafekr.com/post/230
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۲۱:۱۸

۲۸ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
نفت ملی
جنگ نفت‌کش‌ها - ۱۳۷۲، محمد بزرگ‌نیا
فیلم "جنگ نفتکش‌ها" بر اساس داستان واقعی درباره رویارویی کشتی‌های نفتکش ایرانی با ائتلاف عراقی امریکایی در طول جنگ تحمیلی ساخته شده است.فیلم اگرچه به اتفاقات دهه ۱۳۶۰ و جنگ دریایی ایران موسوم به جنگ نفتکش‌ها می‌پردازد، اما مضمون آن پیرنگی از رویارویی تاریخی ما در ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد. این پیرنگ در شکل‌دهی انگیزه‌های فردی شخصیت‌ها موثر است. موفقیت فیلم در آن است که نشان می‌دهد، انگیزه‌های ملی، ریشه‌هایی فردی و شخصی دارند و موفقیت ملی بدون آن انگیزه‌های فردیِ خودساخته ممکن نیست. همین هم تفاوت کاپتان بهرام، خدمه ایرانی و موسی با خدمه خارجی و یا ایرانی غیر وفادار به هرنوع آرمان است.
همچنان یکی از به یاد ماندنی‌ترین صحنه‌های فیلم، رویارویی کاپتان بهرام (مجید مظفری) و افسر خائن عرشه (جمشید جهانزاده) است. جایی که نفرت، منافع شخصی، ترس، غیرت و احساسات ملی همه در صحنه‌ای واحد به هم می‌پیچند و با هم گلاویز می‌شوند. ناخدای کشتی اگرچه در این صحنه به افسر عرشه صحنه را می‌بازد، اما در پایان داستان فیلم با سماجت موفق می‌شود به رغم حمله‌های خارجی و داخلی محموله نفتی را به مقصد برساند.
"جنگ نفتکش‌ها" به عنوان تنها فیلم مرتبط با جنگ و ملی شدن صنعت نفت علیرغم پخش هرساله از تلویزیون، هنوز جایگاه یگانه و خاطره‌انگیز خود را از دست نداده است.
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۰۶

۲۹ اسفند ۱۴۰۲

thumnail
ماجرای ملی شدن صنعت نفت
سیدباقر نبوی ثالث
داستان ملی شدن صنعت نفت در ایران، چیزی بسیار گسترده‌تر از یک امر ملی بود. امروز نام یکی از مهمترین خیابان‌های قاهره، پایتخت مصر، «مصدق» است. قضیه برمی‌‌گردد به زمانی که مصری‌ها از پیروزی ایران مقابل انگلیس در ملی شدن نفت، شاید بیش از خود ایرانی‌ها متأثر شده بودند. آن‌ها هم مورد مشابهی به نام «کانال سوئز» داشتند.
سیدباقر نبوی در این قسمت از ماجرا، داستان ملی شدن نفت در ایران و بعد از آن هم سفر مصدق به مصر و استقبال عجیب و غریب مصری‌ها از مصدق را می‌گوید. آن دوران تا چند دهه ایده «ملی‌گرایی» یکی از مهم‌ترین جریان‌هایی بود که به رهایی از استعمار دعوت می‌کرد. مصدق و جمال عبدالناصر هم از مهمترین چهره‌های ناسیونالیسم در آن دوران بودند. حرکات ضد استعماری این جریان‌ها بسیار بالا گرفته بود و همه امید غلبه بر غرب داشتند؛ اما مصدق با کودتای آمریکایی 28 مرداد و جمال با شکست مقابل اسرائیل، عملاً نتوانستند باقی بمانند و جریان ملی‌گرایی پایداری خود را حفظ نکرد.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۳:۱۳

۳ فروردین

thumnail
#پیشنهاد_عیدانه
معرفی کتاب «هاگاکوره»
علیرضا سمیعی
کتاب حدود ۳ قرن پیش نوشته شده است. نویسنده می‌گفت پس از نوشتن این کتاب باید آن را سوزاند؛ اما قرن‌ها بعد خلبان‌های ژاپنی وقتی می خواستند به کشتی‌های آمریکایی حمله کنند، این کتاب را در کابین هواپیما با خود به همراه داشتند.
نویسنده: یاماموتو چونه‌تومومترجم: سیدرضا حسینی۱۷۶ صفحهنشر چشمه
کتاب‌ ترجمه‌های متفاوتی دارد و نسخه‌ای که توسط علیرضا سمیعی نام برده شده، ترجمه هاشم رجب‌زاده است؛ اما اغلب نسخه نشر چشمه در بازار موجود است.
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۸:۳۱

۴ فروردین

thumnail
#پیشنهاد_عیدانه
معرفی کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»
محمد رحمانی
در قاره آمریکا یک شهر وجود دارد که مرز ایالات متحده و مکزیک از وسط آن شهر رد شده است. مردم دو طرف مرز هیچ فرقی با هم ندارند؛ یک فرهنگ، یک زبان، یک نژاد و یک مردم. اما اوضاع اقتصادی این ور و آن ور مرز، زمین تا آسمان با هم فرق دارد. این کتاب بررسی می‌کند که سرنوشت این شهر و ده‌ها مثال متفاوت دیگر، چگونه این چنین شده است؟
نویسنده: دارون عجم اوغلو، جیمز ای. رابینسونترجمه: محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی‌پور۶۷۲ صفحهانتشارات روزنه
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۸:۵۰

۷ فروردین

thumnail
#پیشنهاد_عیدانه
معرفی کتاب «الفت‌نامه»
سیدحمیدرضا میررکنی
ملامحسن فیض کاشانی معتقد بود نماز جمعه بر هر کسی و در هر شرایطی واجب است. شاه عباس ثانی صفوی او را به دارالحکومه اصفهان دعوت کرد، تا نماز جمعه را به پا دارد؛ اما فیض کاشانی برگزاری نماز جمعه را لغو کرد؛ چرا که با آن نماز جمعه شاکله‌ی اصلی اجتماع یعنی «جمع بودنِ جمع مردم» به خطر می‌افتاد. غایت شریعت در نگاه فیض کاشانی نه فقط سیر شخص، بلکه سیر دادن «جمع» است. این همه در کتاب او یعنی «الفت‌نامه»، نمود پیدا کرده است.
نویسنده: ملامحمدمحسن فیض کاشانیتصحیح: سیدحمیدرضا میررکنی۸۰ صفحهانتشارات کتابستان
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۰:۰۸

۸ فروردین

thumnail
#پیشنهاد_عیدانه
معرفی کتاب «عدالت»
محمدقائم خانی
«عدالت» اسم یک رمان است؛ رمانی در ژانر جنایی که در آسمان و زمین عدالت را می‌جوید اما هرگز آن را نمی‌تواند بیابد.
نویسنده: فریدریش دورنماتمترجم: محمود حسینی‌زاد۲۰۰ صفحهانتشارات برج
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۰:۳۸

۱۰ فروردین

thumnail
#پیشنهاد_عیدانه
معرفی کتاب «شاهنشاه»
فردین آریش
«هیچ عضله‌ای در سیمای این مرد نمی‌جنبد جز چشم‌ها». این جمله توصیف کاپوشچینسکی از امام خمینی هنگام یکی از سخنرانی‌های او است. کاپوشچینسکی ۲۷ انقلاب و کودتا را از نزدیک دیده است و کتاب «شاهنشاه» او نیز توصیفی بی‌واسطه از حال و هوای دوران انقلاب اسلامی در ایران است.
نویسنده: ریشارد کاپوشچینسکیترجمه: بهرنگ رجبی۱۴۸ صفحهانتشارات ماهی
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۴:۳۵

۱۲ فروردین

thumnail
قرآن خود علی استامام علی(ع)- داوود میرباقری
در روایتی در کتاب اصول کافی نقل شده است که؛ امام صادق علیه‌السلام رو به ابوبصیر فرمود: خداوند رحمتت کند ای ابومحمد! اگر چنین بود که چون آیه‌ای بر پیامبری نازل شود سپس با مرگ او، آیه‌ هم از بین می‌رفت، قرآن از بین می‌رفت، ولی قرآن همیشه زنده است که در کسانی که زنده‌اند جاری است، چنانکه در کسانی که از دنیا رفته‌اند، جاری بوده است. (اصول کافی، جلد ۱، ترجمه انصاریان، ص ۵۴۲)
سریال امام علی لحظات و صحنه‌های متعدد از مواجهه امام با افراد پیرامون دارد. این صحنه مربوط به جنگ صفین و فتنه قرآن‌های روی نیزه است. یکی از یاران امام خطاب به گروهی که بعدا در هیبت خوارج به جنگ با امام علی (ع) رفتند، می‌گوید: قرآن خود علی است، نه آنچه بر نیزه می‌بینید. امام علی (ولایت) قرآن جاری در زمان است.
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۵۰

۱۷ فروردین

thumnail
آیا هنوز امیدی به آزادی فلسطین هست؟
تمیم البرغوثی - فروردین ۱۴۰۳
تا قبل از ماه رمضان همه از احتمال بالای آتش‌بس می‌گفتند. در میانه رمضان شورای امنیت هم قطعنامه «آتش‌بس فوری» صادر کرد. اما برخلاف تصورات، امروز بیش از هر زمان دیگری به یک جنگ بزرگ نزدیک می‌شویم؛
تمیم در اینجا می‌گوید که این جنگ چه گسترش یابد و چه گسترش نیابد، همچنان آزادسازی فلسطین ممکن است؛ اما اگر به حماقت دشمن یا به حکمت محور مقاومت، گسترش یابد، آزادی فلسطین در همین جنگ محقق خواهد شد.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۵:۱۸

۲۰ فروردین

thumnail
در دامنه آتش‌فشان
بخشی از سخنرانی حسین کچویان درباره مقاله انفجار اطلاعات شهید آوینی - فروردین ۱۴۰۲
فیلم کامل این سخنرانی را می‌توانید در سایت سیمافکر ببینید:simafekr.com/post/51
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۲۳:۲۴

۲۵ فروردین

thumnail
بن‌بست اسرائیل
جان مرشایمر - مصاحبه با برنامه سیستم‌آپدیت - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
بیش از ۶ ماه است که اسرائیل، اهالی غزه را تحت حمله هوایی و دریایی و زمینی قرار داده است و از هر جا عقب‌نشینی کرده است، راهی برای کنترل آن منطقه ندارد.
جان مرشایمر در این مصاحبه که چندی پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه، ضبط شده است، توضیح می‌دهد که اسرائیل در این جنگ سخت گرفتار شده و اوضاع در چند جبهه روز به روز در حال بدتر شدن است و این حمله‌ی اسرائیل هم برای بیرون آمدن از این ورطه است.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۸:۵۱

۲۹ فروردین

thumnail
ایران می‌ایستد
امام خمینی - ۱۳۶۴
امروز در سیاست جهانی هیچ چیز مقدس‌تر از مبارزه با نژادپرست‌ترین حکومت [جعلی] جهان یعنی اسرائیل نیست. با پاسخی که جمهوری اسلامی چند روز پیش به حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری‌ش در سوریه داد، بار دیگر ایران را در صدر کشورهای حامی فلسطین و چه بسا تنها دولت رسمی پشتیبان فلسطین قرار داد.
این صحبت‌های امام درباره‌ی اسرائیل نیست. این سخنان درباره جنگ ایران و صدام است اما طنین‌ش تا زمانی که مبارزه با اسرائیل ممکن باشد، زنده است. اسرائیل موجود بیگانه‌ای است که هیچ یک از مردم منطقه دل خوشی از آن ندارند. ایستادگی امروز ایران و محور مقاومت در برابر رژیم صهیونسیتی بی‌شک از نگاه و سخن و ایمان همین مرد بزرگ روز به روز زنده‌تر می‌شود.

undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۸:۱۷

۱ اردیبهشت

thumnail
ایران در میانه‌ی جنگ و صلح
هادی خسروشاهین - گفتگوی اختصاصی سیمافکر - فروردین ۱۴۰۳
چند دهه از آغاز بسط منطقه‌ای قدرت جمهوری اسلامی با هدف مبارزه با اسرائیل می‌گذرد و از هفته‌ی گذشته نزاع‌ش با رژیم صهیونسیتی به بالاترین حد این سال‌ها رسید. این نزاع در سال‌های اخیر بیش از آن که رنگ و بوی ایدئولوژیک داشته باشد، شکلی ژئوپولتیک و از جنس بازدارندگی به خود گرفته است؛ این در حالی است که این نزاع بدون شک در گرایش ایدئولوژیکی‌‌ ریشه دارد که از همان ابتدای تأسیس رژیم صهیونسیتی در میان ایرانیان شکل گرفت.
هادی خسروشاهین در گفتگوی اختصاصی با سیمافکر به توصیف دقیق این نزاع و نحوه‌ی حضور جمهوری اسلامی در منطقه می‌پردازد. او می‌گوید چیزی که باعث برتری ایران در منطقه شده است نه در قدرت نظامی آن، بلکه در فرمی است که برای حضور در منطقه اتخاذ کرده است؛ شبکه‌ی مقاومتی که در سرتاسر منطقه حضور دارند نه دولت-ملت رسمی هستند و نه نیروهای نظامی مستقیماً گوش به فرمان تهران. ناتوانی عینک غرب در فهم این شبکه مقاومت است که باعث عجز آن در نابودی این شبکه می‌شود.
undefined فیلم کامل این گفتگو را می‌توانید در سایت سیمافکر ببینید:
simafekr.com/post/259
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۱:۱۰

بازارسال شده از سیمافکر
thumnail
سعدی، زبان ما و زمان ماست
رضا داوری اردکانی
زبان فارسی نگهبان عهد انسان ایرانی با خود است. نگه‌داشتن زبان برای هر مردمی نگه‌داشت امکان آ‌نها برای سکونت در تاریخ و زمان است. اما مردمان معمولا غرق در آداب و احوال متداول خود، از دیدن این امکان بزرگ غافل‌اند. این امکان بزرگ، یعنی اینکه آدمی تاریخ داشته باشد و با زبان به جایی راه بیابد که حیوان و فرشته از نیل به آن عاجزند، جز با شاعران و حکیمان یک قوم که از قهر زمان جسته‌اند و زمان را در خود می‌یابند ممکن نیست. رضا داوری اردکانی، اینجا به این نکته اشاره می‌کند و از سعدی به عنوان شاعری یاد می‌کند که ایرانیان عهد جدیدی را با او آغاز کرده‌اند و او مانند فردوسی نگاهبان زبان فارسی است.
undefined ما را در پیام‌رسان‌های داخلی دنبال کنید:
بله | ایتا | روبیکا
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست...@simafekr_com

۱۵:۴۳

۳ اردیبهشت

thumnail
منطق نزاع ایرانی
هادی خسروشاهین - فروردین ۱۴۰۳
تاریخ دوران معاصر پر است از نزاع‌ها و جنگ‌هایی که به روابط میان قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای شکل داده است. اما بررسی این تاریخ، ما را بر آن می‌دارد که بگوییم شیوه‌ی پیش‌بردن این نزاع‌ها توسط این قدرت‌ها تفاوت‌های بنیادینی دارد و این نیروها با ابتکار عمل خود، میدان منازعه را تغییر داده و شکل دیگری به آن داده‌اند.هادی خسروشاهین در گفتگوی خود با سیمافکر می‌گوید که می‌توان دو منطق متفاوت را در نظر گرفت که خصوصا پس از جنگ سرد، مشخصه‌ی این نزاع‌ها بوده‌اند؛ منطق غربی و منطق شرقی. اولی دائما خود را در وضعیت دوگانه‌ای می‌بیند که یا صلح حاکم است یا جنگ. اما دیگری قائل به وجود حوزه‌ی سومی است که با اتکاء به آن، نه نزاع خود را رها می‌کند نه خود را وارد نبرد عریان با خصم خود می‌کند.

undefined فیلم کامل این گفتگو را می‌توانید در سایت سیمافکر ببینید:simafekr.com/post/259

undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۷:۵۶