بله | کانال سیمافکر
عکس پروفایل سیمافکرس

سیمافکر

۲,۰۰۰عضو

رادیو اشراق ۱۳ - ۲۴ آبان ۱۴۰۴.mp3

۰۱:۰۱:۱۰-۱۵.۸۶ مگابایت
سیاست ایرانی و چالش ایران‌گرایی
پادکست #رادیو_اشراق قسمت ۱۳
۲۴ آبان ۱۴۰۴
#بشنوید
مجسمه شاپور اول در میدان انقلاب رونمایی شد. این نقطه، اوج نحوی از ایران‌گرایی است که در ماه‌های پس از جنگ با اسرائیل با آن مواجهیم. در این قسمت درباره این شکل جدید از طرح ایران و برآمدنِ دوباره‌ی دوگانه اسلام و ایران، پرداخته‌ایم.
با #سیدعلی_سیدانو #جعفر_حسنخانی
@scienceandpolitics@simafekr_com

۱۹:۱۹

thumbnail
ایران‌گرایی علیه ایران
سیدعلی سیدان - #رادیو_اشراق قسمت ۱۳
بخشی از صحبت‌های سیدعلی سیدان را می‌شنوید در سیزدهمین قسمت رادیو اشراق. در این قسمت درباره‌ی شکل جدیدی از طرح «ایران» صحبت کردیم که خصوصاً در دوران بعد از جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل بروز داشت.
undefinedبشنوید
صوت کامل این قسمت در کست‌باکس رادیو اشراقصوت کامل این قسمت در کانال‌ سیمافکر
undefined سیمافکر؛ ویدئو رسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۲۰:۱۰

thumbnail
پیر مرد و دریا، روح انسان آمریکایی
فیلم کامل گفتگو دربارهٔ پیر مرد و دریا را می‌توانید در سایت سیمافکر تماشا کنید‌
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۴۲

thumbnail
ایران و اسلام؛ ستیز دروغین
جعفر حسن‌خانی - #رادیو_اشراق قسمت ۱۳
بخشی از صحبت‌های جعفر حسن‌خانی را می‌شنوید در سیزدهمین قسمت رادیو اشراق. در این قسمت درباره‌ی شکل جدیدی از طرح «ایران» صحبت کردیم که خصوصاً در دوران بعد از جنگ ۱۲ روزه با اسرائیل بروز داشت.
صوت کامل این قسمت در کست‌باکس رادیو اشراق
صوت کامل در بله

undefined سیمافکر؛ ویدئو رسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۹:۳۳

thumbnail
نولیبرالیسم علیه دانشگاه
یوسف اباذری۱۱ آبان ۱۴۰۴ - دانشگاه تهران
فیلم کامل را در سایت سیمافکر ببینید.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۹:۴۹

نقد اقتصاد سیاسی از آغاز به دنبال آشکارسازی یا برملا کردن قواعد پوشیده‌ی بازار یا جامعه صنعتی سرمایه‌دارانه بود. همزمان هدف دیگری هم دنبال می‌شد و آن هم یافتن راهی برای تأسیس یک جامعه‌ی صنعتی غیرسرمایه‌دارانه است. توفیق انکارناپذیر این اندیشه‌ورزی تاریخی در هدف اول و ناکامی تراژیک‌ش در تحقق هدف دوم، خلاصه‌ی تکاپوی سنت چپ در طول تاریخ است. حالا سرمایه‌داری در آخرین گام‌هایش به شکلی متأخر دست‌یافته که آن را «نولیبرالیسم» می‌نامند.
یوسف اباذری در این سخنرانی که بخشی از آن را می‌بینید، تلاش می‌کند توضیح دهد که چگونه صدر تا ذیل زندگی ما در سطح جهانی تا سطح فردی در تسخیر «نولیبرالیسم» است و سرمایه‌داری خصوصاً در ساحت گفتمانی قفسی ساخته که انسان در بند آن گیر افتاده است. نولیبرالیسم با گرفتن هرگونه روزنه‌ی رهایی‌بخش از انسان، همه چیز را در بر گرفته و هیچ چیز را جز در قامت کالا و به قیمت بازار نمی‌پذیرد.
اباذری تصویری از وضعیت ایران ارائه می‌دهد که پیش‌تر هم در مقاله‌ی «سه دهه همنشینی دین و نولیبرالیسم در ایران» گفته بود؛ گویا ایران در رتبه‌بندی جهانی جزو نولیبرال‌ترین کشورهای جهان است و تنها یک مسأله دارد و آن هم نولیبرالیسم است. هیچ نزاع دیگری معتبر نیست. هیچ صورت‌بندی دیگری توضیح‌دهنده نیست.
اشاره‌های ظاهراً امیدوارانه‌ی اباذری به زُهران ممدانی، چشم‌پوشی از نبرد بزرگی که در غرب آسیا در جریان است و طرح ایران به عنوان یکی از نولیبرال‌ترین کشورهای جهان (که مواضعی علیه یکدیگرند) همه نشان از این می‌دهد که گفتار اباذری علی‌رغم این که می‌تواند امور پنهان اما مهمی را آشکار کند اما از درک و ترسیم یک موضع سیاسی صریح و قرار گرفتن در یک جبهه‌ی واقعی مبارزه عاجز است، در صورتی که روزگاری جریان چپ می‌توانست نبردی به غایت سیاسی را ساماندهی کند و جهان را به مبارزه بطلبد. این ناتوانی در تشکیل جبهه‌ی واقعی مبارزه در حالی است که اتفاقاً سنت چپ داعیه‌ی اتحادی جهانی علیه سرمایه‌داری دارد و به نحوی جهان‌شمول مرزبندی دقیقی می‌‌کند؛ چنانچه یوسف اباذری در این همان مقاله‌ی مذکور گفته است: «نولیبرالیسم به دو اعتبار «محتوای سیاست‌های اجرای شده» و «برخی نتایج به بارآمده» در همه جای جهان پدیده‌ای واحد است و خاصه نتایجی به بار می‌آورد که شباهت‌های ناگزیری با یکدیگر دارند. جلیقه‌زردهای فرانسوی از همان سیاست‌هایی می‌نالند که کارگران و معلمان ایران.»
این که این گفتار نمی‌تواند در سطحی که می‌خواهد (همان سطح جهانی) جبهه‌ای منسجم تشکیل دهد، منجر به این شده که از طریق یک استراتژی اجتماعی، یعنی توسل به «دموکراسی به مثابه رعایت حقوق اقلیت‌ها» عملاً خود را به یک مبارزه‌ی فرهنگی تقلیل دهد؛ در واقع گرفتاری این گفتار در مواضع ناهمسو او را مجبور به این تقلیل کرده است. این مبارزه‌ی فرهنگی اگر نگوییم آب به آسیاب جامعه‌ی صنعتی سرمایه‌دارانه می‌ریزد، دست کم هیچ صراحت بنیادین یا تأثیر سیاسی در مقابل سرمایه‌داری نخواهد داشت. مبارزه‌ی بی‌خطر فرهنگی، آخرین راهبرد این جریان برای بقاست.
فیلم بخشی است از سخنرانی یوسف اباذری که در تاریخ ۱۱ آبان ۱۴۰۴ در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و به همت انجمن علمی جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برگزار شده است.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۰۹

thumbnail
روزهای فاطمه (س)
#از_نوشته‌هااز کتاب روزهای فاطمه ؛ شرح خطبهٔ فدک حضرت زهرا علی صفایی حائرینشر لیلة القدر
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۶:۳۸

سیمافکر
undefined روزهای فاطمه (س) #از_نوشته‌ها از کتاب روزهای فاطمه ؛ شرح خطبهٔ فدک حضرت زهرا علی صفایی حائری نشر لیلة القدر undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
«اين روزها، روزهاى فاطمه (س) و اين شب‌ها، شب‌هاى على (ع) است. بارها با خودم مى‌گويم: «هُمْ فَاطِمَةُ وَ اَبِيهَا وَ بَعْلُهَا وَ بَنِيهَا». رسالت و ولايت و امامت را فاطمه رابط است و پيوند. اگر بيشتر گوش بدهيم مى‌توانيم صداى حزن آلود على (ع) را از مدينه‌ى رسول بشنويم كه با چشم اشك و نواى غربت مى‌گويد: «اَمَّا حُزْنِى فَسَرْمَدٌ وَ اَمَّاَ لَيْلِى فَمُسَهَّدٌ». راستى اين فاطمه (س) در كجا ايستاده كه على (ع) اين گونه از او مى‌گويد؟ اين چه انس عميقى است كه اين گونه حزن سرمد مى‌آورد؟ اين چه خورشيد در خاك نشسته‌اى است كه اين گونه شام ديجور به دنبال مى‌كشد؟
من از فرزندان فاطمه (س)، از آن کهکشان‌های حلم و حماسه و فریاد و از آن خانه‌ی مبارک، حرفی نمی‌زنم. من فقط از فاطمه (س) می‌پرسم. راستی در او چه درخششی است که تا امروز در چشم‌ها و دل‌های ما نشسته است و راه‌ها را نشانه می‌زند؟
می‌دانم رنج‌ها را چگونه باید نوشیدو این درسی است که تو آموزگارم بوده‌ای.در وسعت سینه‌ی سبز تو، حقارت رنج‌ها را دیده‌ام.ای آموزگار ظرافت!تو این گونه رنج‌ها را تحقیر می‌کنی
بارها رنج‌ها را شمرده‌ام،اما رنج تو را، فقط پس از تولد تمامی وارثان زمین، می‌توان شمرد.
مرا که رنج حقیری به زمین می‌دوختو شادی احمقی به آسمان می‌کشید،تو در دامنی پروریدی که حلم و هدایت را پروریدو فریاد روشن و پیام تهاجم را
از چشمه‌سار دست‌های مهربان تومرگ هم، آب زندگی می‌نوشد
یا فَاطِمَةَ الزَّهْرَاء اَغیثِینِی!»
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۶:۳۸

thumbnail
او را صدا کردیم
شهادت حضرت فاطمه زهرا تسلیت باد.
undefinedسیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com

۱۲:۱۲

thumbnail
کاریز؛ حضور انسان ایرانی در تاریخ
مرتضی فرهادی۶ آبان ۱۴۰۴ - دانشگاه تهران
فیلم کامل در سایت سیمافکر
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۱۵

سیمافکر
undefined کاریز؛ حضور انسان ایرانی در تاریخ مرتضی فرهادی ۶ آبان ۱۴۰۴ - دانشگاه تهران فیلم کامل در سایت سیمافکر undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
دوست داشتن ایران به معنای عشق ورزیدن به چیست؟ این پرسشی است که همواره در تاریخ معاصر ملت و روشنفکران ما مطرح بوده و هست. گرچه چند صباحی است بار دیگر گفتگوها در این باره بالا گرفته اما همچنان بسیاری از دادن پاسخی واضح و ضروری به آن عاجزند.
مرتضی فرهادی، استاد مردم شناسی که سال هاست عمر و علم‌ خود را در جستجو و مشاهده زیست انسان ایرانی در این جغرافیا و تاریخ صرف نموده است اکنون برای ما از آنچه شگفتی برانگیز است می‌گوید.
فرهادی ایران را نقطه عطفی از تاریخ زیست انسان بر این کره خاکی فهم کرده. نقطه‌ای که انسان با زمین دوستی گزید و راه زیستن در عین احترام به بن‌مایه هستی را آموخت. انسانی که آب را به مثابه موجودی زنده با میل خودش به خدمت گرفت تا بتواند یکجانشین شود و از این یکجانشینی شهر بنا شد.
آنچه به قول فرهادی پدران بی سواد ما آباد کردند و ما فرزندان باسواد آنها از انجامش عاجز هستیم با فرهنگ یاریگری ممکن شد. فرهنگی که تنها یک نشانه باقی‌مانده‌ی آن پدیده اعجاب‌آوری به نام قنات است.
برای درک عظمت کاریز و قنات فرهادی دست به مقایسه های کمی آن با درآمد نفت یا فاصله ماه تا زمین و طول خط استوا می‌زند تا به گفته خود ذهن محاسباتی انسان امروز را به تعظیم و ستایش دستاوردهای پدران گذشته خود دعوت کند.
فرهادی کلید حل معمای کاریز را همان درکی که از انسان ایرانی پیدا نموده می‌داند. انسانی که گندم و جو را «اهلی» و چهارپایان را «رام» کرده و بدون خشونت سلطه‌طلبانه مدرن توانسته با یاریگری جهان را به خدمت گرفته و آباد سازد.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۱۶

thumbnail
undefinedگفتگوی سیمافکر با محمد مهدی میرزایی‌پور منتشر شد.
undefined[تماشای گفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمد مهدی میرزایی‌پور ](https://simafekr.com/post/10402)
undefinedبخشی از یادداشت سیمافکر برای این گفتگو که در سایت منتشر شده است:
نام ایران دوباره بر سر زبان‌ها افتاد و در بلندترین نقاط، «ایران» دوباره برخاست؛ اما پس از جنگ تا امروز، پیوسته نام ایران را از زبان هر دوست و دشمنی شنیده‌ایم و هر گروه و جریان و شخصی به نحوی تلاش می‌کند تا «ایران» را طرح کند و از آن دم بزند و آن را تفسیر کند. امروز ما در میانه‌ی این تلاش‌ها هستیم. امروز که مفهوم «ایران» بسیار دم دست‌تر از گذشته است، باید پرسید که آیا نام ایران در کشاکش این تلاش‌ها، بیش از پیش در خطر تهی شدن از معنا قرار ندارد؟
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۹:۰۸

گفتگوی_اختصاصی_سیمافکر_با_محمدمهدی_میرزایی_پور_درباره_ایران.mp3

۵۶:۲۷-۱۳.۵۴ مگابایت
undefinedگفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمد مهدی میرزایی‌پور
undefined تماشای فیلم گفتگو در سایت سیمافکر
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۹:۱۶

thumbnail
ایران؛ تقدیر جهان جدید
گفتگوی اختصاصی سیمافکر با محمدمهدی میرزایی‌پور - آبان ۱۴۰۴
در گفتگویی که با محمدمهدی میرزایی‌پور داشتیم، تلاش کردیم به این بپردازیم که ایران چیست و این ایران در چه بازه‌هایی از تاریخ بر پا شده و ایستاده است. میرزایی‌پور توضیح داد که ایران مثل بسیاری از کشورها نیست که به نحوی تصادفی یا انتخابی با مجموعه‌ی دقیقی از ساکنین و سرزمین و منافع ملی و... مواجه باشد و آن گاه از دست رفتنش هم معنای خاصی نداشته باشد. ایران کشوری است که در جهان امروز، تاریخ را نگه می‌دارد. ایران نامی است که خود در پس و پشت منافع و... قرار دارد و حافظ معنادار ماندن تمام نام‌هاست.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۶:۵۷

thumbnail
موبی‌دیک - روح دوران جدید
علیرضا شفاه- یک کتاب یک گفتگو
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۸:۳۷

سیمافکر
undefined موبی‌دیک - روح دوران جدید علیرضا شفاه- یک کتاب یک گفتگو undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
این گفت‌وگو که سومین جلسه متمرکز «یک کتاب، یک گفت‌وگو» بر جهان انسان آمریکایی‌ست، بیش‌تر بر بنیادهای شکل‌گیری آمریکا تمرکز داشته تا مقدمات فهم جهان بزرگ موبی‌دیک، مفصل واکاویده شود. بخش ابتدایی گفت‌وگو بیش‌تر بر شاکله غربی و تبار یونانی آمریکا متمرکز است و نیمه دوم آن، پرتوی بر وضعیت خاص آمریکا به عنوان آخرین صورت انسان غربی می‌اندازد؛ همانی که به نظر می‌رسد برای اکثر مردم زمین، نقطه انتهایی حرکت تاریخ محسوب شود. در ایران نیز دغدغه‌مندان پیشرفت ایران، هیچ تصوری از زندگی با صورتی متفاوت با آن ندارند، اما ظاهراً نمی‌توانند آگاهانه پای در این مسیر بگذارند، چون داستان انسان آمریکایی را نمی‌دانند. گفت‌وگو پیرامون رمان مهم «موبی‌دیک» هرمان ملویل، به ما اجازه می‌دهد آخرین صورت رویایی انسان غربی را در کلیت خویش ببینیم؛ چیزی که پیش‌شرط موافقت یا مخالفت گام زدن در مسیر پیوستن به این کاروان به نظر می‌رسد.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۸:۳۹

بازارسال شده از سیمافکر
thumbnail
تسلیم نمی‌شویم
کوچک جنگلی ـ بهروز افخمی ـ ۱۳۶۶
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست@simafekr_com

۲۰:۱۲

بازارسال شده از سیمافکر
تسلیم نمی‌شویم
کوچک جنگلی - بهروز افخمی - ۱۳۶۶
پس از فتح تهران، سقوط جنبش مشروطه آغاز شد. سهم خواهی گروه‌های مختلف، به قدرت رسیدن امثال وثوق‌الدوله و تیمورتاش، خانه نشین شدن مبارزانی چون ستارخان و باقرخان، یکی از تلخ‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر ایران را رقم زد. دوره‌ای که نهایتا منجر به سلطنت رضا خان و سرکوب هر گونه قیام آزادی‌خواهانه شد.
دکتر حشمت حق دارد. در این سال‌ها بسیار خیانت دیده و بارها شکست را تجربه کرده است. می‌ترسد، نا امید شده و به تسلیم شدن و زنده ماندن امیدوار است. اما میرزا کوچک، تصویر بزرگ‌تری را می‌بیند.
زنده ماندن همه چیز نیست. چطور زنده ماندن مهم‌تر است. آدم نباید بی‌گدار به آب بزند اما گاهی محاسبه‌گری در لحظه نبرد می‌تواند انسان را به مرداب ترس فرو ببرد. زندگی با مبارزه معنا پیدا می‌کند و تسلیم شدن، هر سرانجامی که داشته باشد، فرقی با مرگ ندارد.
علی رغم هشدارهای میرزا کوچک، دکتر حشمت خود را تسلیم می‌کند به امید این‌که سالهای بیش‌تری زنده بماند اما سرنوشت برای او اعدام را مقرر می‌کند.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۲۰:۱۲

thumbnail
فقه سیاسی در مشروطه به اوج رسید
گفتگوی اختصاصی سیمافکر با سیدعلی متولی - آبان ۱۴۰۴

undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۹:۵۸

سیمافکر
undefined فقه سیاسی در مشروطه به اوج رسید گفتگوی اختصاصی سیمافکر با سیدعلی متولی - آبان ۱۴۰۴ undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
صورت‌بندی رایج از روحانیت مشروطه ما را به واکاوی دو جریان فرامی‌خواند؛ روحانیت مشروطه‌خواه و روحانیت موافق استبداد. از بررسی این دو جریان به این می‌رسند که در فقه مشروطه‌خواهان عناصری وجود دارد که از آن طریق می‌توان به طرحی از دموکراسی مسلمانان رسید، بدون این که به آسانی به طرح ولایت فقیه تن داد. گویا در نظرورزی طیفی از علما از جمله میرزای نائینی و آخوند خراسانی تفاوتی بنیادین با طرح امثال شیخ فضل‌الله وجود دارد.
سیدعلی متولی توضیح می‌دهد که شکلی از تفاوت و تعارض در میان این دو جریان وجود دارد که گرچه بسیار رادیکال و حساس است اما این تعارض نه در ساحت نظرورزی که در سطح سیاسی ماجراست. برای درک مشروطه و تلاش فقهی فقها در مشروطه باید بیش از دلالت‌های نادقیق مفهومی متون به معنای سیاسی آن‌ها توجه کرد.
undefinedهر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com

۱۹:۵۸