سیمافکر
اسطوره انسان علی شریعتی - اسفند ۱۳۴۷ - علی، حقیقتی بر گونه اساطیر شهادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) تسلیت باد.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
اسطوره انسان
علی شریعتی - اسفند ۱۳۴۷ - علی، حقیقتی بر گونه اساطیر
انسان در تمام طول تاریخ در جستجوی آن چیزهایی بوده که باید باشد و نیست. به میزانی که انسان، انسان باشد، این جستجو آتشینتر و عمیقتر است. علی شریعتی در این سخنرانی مشهورش، «علی، حقیقتی بر گونه اساطیر» ما را در چنین جستجویی شریک میکند. به یک یک اسطورههای بشر سر میزند و توضیح میدهد که چگونه انسان برای رسیدن به کمال مطلق، مصداق کمال مطلق را در طول تاریخ حتی به طور خیالی خلق میکند چرا که به آن نیاز دارد؛ اما یک جا در تاریخ به یک انسان خاکی میرسیم که تمام آن پاکیها و کمالها و قداستها را به طور کامل در خود جمع کرده: علی (ع). علی اسطوره نیست، اما چیزی هم وجود ندارد که اسطورهها داشته باشند و او از آن بیبهره باشد. برعکس، اسطورهها از علی الگو میگیرند.
شهادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) تسلیت باد.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
علی شریعتی - اسفند ۱۳۴۷ - علی، حقیقتی بر گونه اساطیر
انسان در تمام طول تاریخ در جستجوی آن چیزهایی بوده که باید باشد و نیست. به میزانی که انسان، انسان باشد، این جستجو آتشینتر و عمیقتر است. علی شریعتی در این سخنرانی مشهورش، «علی، حقیقتی بر گونه اساطیر» ما را در چنین جستجویی شریک میکند. به یک یک اسطورههای بشر سر میزند و توضیح میدهد که چگونه انسان برای رسیدن به کمال مطلق، مصداق کمال مطلق را در طول تاریخ حتی به طور خیالی خلق میکند چرا که به آن نیاز دارد؛ اما یک جا در تاریخ به یک انسان خاکی میرسیم که تمام آن پاکیها و کمالها و قداستها را به طور کامل در خود جمع کرده: علی (ع). علی اسطوره نیست، اما چیزی هم وجود ندارد که اسطورهها داشته باشند و او از آن بیبهره باشد. برعکس، اسطورهها از علی الگو میگیرند.
شهادت امیرالمومنین علی بن ابیطالب (ع) تسلیت باد.
۱۶:۳۷
دیده بگشا
علی معلم دامغانی ـ آلبوم «ماه غریبستان»
شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد!
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
علی معلم دامغانی ـ آلبوم «ماه غریبستان»
۰:۰۳
سیمافکر
دیده بگشا علی معلم دامغانی ـ آلبوم «ماه غریبستان»
شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد!
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
دیده بگشا
علی معلم دامغانی ـ آلبوم «ماه غریبستان»
دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضادیده بگشا بر عدم ای مستی هستیفزادیده بگشا ای پس از سوء القضا حسن القضادیده بگشا از کرم، رنجورِ دردستان علی!بحر مروارید غم، گنجور مردستان علی!
شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام تسلیت باد!
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
علی معلم دامغانی ـ آلبوم «ماه غریبستان»
دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضادیده بگشا بر عدم ای مستی هستیفزادیده بگشا ای پس از سوء القضا حسن القضادیده بگشا از کرم، رنجورِ دردستان علی!بحر مروارید غم، گنجور مردستان علی!
۰:۰۳
فیلم اول:معجزهگر
قصهی هلن کلر؛ دختری که نه میدید و نه میشنید، اما با ورود آموزگاری به زندگیاش، تبدیل به چیزی شبیه معجزه شد.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
قصهی هلن کلر؛ دختری که نه میدید و نه میشنید، اما با ورود آموزگاری به زندگیاش، تبدیل به چیزی شبیه معجزه شد.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۱۸:۱۷
فیلم دوم:روز هشتم
داستان کسی که موفقیت را تدریس میکند اما توی زندگی شخصیش همه چیز را از دست داده و حالا به دنبال پیدا کردن دوبارهی معنای زندگی است.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
داستان کسی که موفقیت را تدریس میکند اما توی زندگی شخصیش همه چیز را از دست داده و حالا به دنبال پیدا کردن دوبارهی معنای زندگی است.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۱۹:۳۵
فیلم سوم:کشتن مرغ مقلد، رابرت مالیگان، ۱۹۶۲
اتیکوس، وکیلی سفید پوستی است که از جوانی سیاه پوست که متهم به تجاوز است دفاع میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
اتیکوس، وکیلی سفید پوستی است که از جوانی سیاه پوست که متهم به تجاوز است دفاع میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۵:۴۷
فیلم چهارم:عصیان سامورایی، ماساکی کوبایاشی ، ۱۹۶۷
داستان سامورایی که در برابر خواستههای ظالمانه ارباب خود، در حمایت از عواطف انسانی ایستادگی میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
داستان سامورایی که در برابر خواستههای ظالمانه ارباب خود، در حمایت از عواطف انسانی ایستادگی میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۹:۴۴
فیلم پنجم:ناخداهای دلیر، ویکتور فلمینگ، ۱۹۳۷
هاروی پسر بچهای ثروتمند که تصور میکند با ثروت پدرش میتواند هر کاری کند و تصوری واقعی از جهان ندارد اما همه چیز هنگامی که در دریا گم میشود و عدهای ملوان او را پیدا میکنند تغییر میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
هاروی پسر بچهای ثروتمند که تصور میکند با ثروت پدرش میتواند هر کاری کند و تصوری واقعی از جهان ندارد اما همه چیز هنگامی که در دریا گم میشود و عدهای ملوان او را پیدا میکنند تغییر میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۱۹:۲۳
فیلم ششم:وینچستر ۷۳، آنتونی مان، ۱۹۵۰
داستان حول محور وینچستر ۷۳ میگردد، اسلحهای خاص که از هر چندهزار، یک اسلحه به خوبی آن در میاید.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
داستان حول محور وینچستر ۷۳ میگردد، اسلحهای خاص که از هر چندهزار، یک اسلحه به خوبی آن در میاید.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۵:۴۷
فیلم هفتم:سوگاتا سانشیرو، آکیرا کوروساوا، ۱۹۴۳
سوگاتا سانشیرو به دنبال یادگیری هنرهای رزمی است اما خیلی زود در میابد که این هنرها چیزی فراتر از مبارزه است.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
سوگاتا سانشیرو به دنبال یادگیری هنرهای رزمی است اما خیلی زود در میابد که این هنرها چیزی فراتر از مبارزه است.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۱۴:۴۷
فیلم هشتم:گنجهای سیرا مادره، جان هیوستن، ۱۹۴۸
بوگارت به همراه دو نفر دیگر، در کوههای سیرا مادره به دنبال طلا میگردد و قصه اصلی تازه پس از یافتن طلا آغاز میشود.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
بوگارت به همراه دو نفر دیگر، در کوههای سیرا مادره به دنبال طلا میگردد و قصه اصلی تازه پس از یافتن طلا آغاز میشود.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۱۴:۱۲
فیلم نهم:قوش، کن لوچ، ۱۹۶۹
زندگی بیلیکسپر، بعد از پیدا کردن یک قوش و پرورش آن تغییر میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
زندگی بیلیکسپر، بعد از پیدا کردن یک قوش و پرورش آن تغییر میکند.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۲۰:۴۹
فیلم دهم:بیا بیا، مایک میلز، ۲۰۲۱
خواکین فینیکس ناچار میشود چند روزی از خواهرزاده خود نگهداری کند و این شروع تازهای برای رابطه این دو است.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
خواکین فینیکس ناچار میشود چند روزی از خواهرزاده خود نگهداری کند و این شروع تازهای برای رابطه این دو است.
اینجا هر روز یک فیلم ناب معرفی میکنیم.
#معرفی_فیلم #نوروز_۱۴۰۴#سید_باقر_نبوی_ثالث#سیمافکر
۷:۲۶
نوآوری آمریکایی
جیمز دیوید ونس - معاون ترامپ
ایالات متحده آمریکا امروز و در دولت دوم ترامپ اقدامات نقضکنندهٔ بازارِ آزادِ بینالمللی را آشکارتر از هر زمان دیگری پیگیری میکند. در آخرین اقدام، تعرفههای اعلامی از سوی رئیسجمهور این کشور واکنش منفی بازارهای مالی را در بر داشت. اقدامات متقابل سایر دولتها نیز این تنش تجاری را تشدید خواهد کرد.
هر چند اعتراض اقتصاددانان کلاسیک به این تصمیمات بلند است اما معاون ترامپ صریحتر از همیشه پرده از راز ذاتا سیاسیِ اقتصاد جهانی برمیدارد. این اعتراف ونس از برآورده نشدن انتظارِ آمریکا از منطق جهانیسازی(globalization) باید در مقام یک پرسش علمی تحلیل شود.
اساسا اقتصاد جهانشمول(کازموپولیتیکال) میتواند رفتار واقعی اقتصادی را توضیح دهد و مدلسازی کند؟ چرا ملتها به عنوان یک واحد سیاسی برای کسب ثروت و قدرت بیشتر از هر فرصتی حتی به قیمت برهم زدن نظم اینک موجود اقتصادی، استفاده میکنند؟ اگر این نظم متقارن، بهینهترین انتخاب است چرا تصمیاتی گرفته میشود که تقارنها برهم میزند؟
هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
جیمز دیوید ونس - معاون ترامپ
ایالات متحده آمریکا امروز و در دولت دوم ترامپ اقدامات نقضکنندهٔ بازارِ آزادِ بینالمللی را آشکارتر از هر زمان دیگری پیگیری میکند. در آخرین اقدام، تعرفههای اعلامی از سوی رئیسجمهور این کشور واکنش منفی بازارهای مالی را در بر داشت. اقدامات متقابل سایر دولتها نیز این تنش تجاری را تشدید خواهد کرد.
هر چند اعتراض اقتصاددانان کلاسیک به این تصمیمات بلند است اما معاون ترامپ صریحتر از همیشه پرده از راز ذاتا سیاسیِ اقتصاد جهانی برمیدارد. این اعتراف ونس از برآورده نشدن انتظارِ آمریکا از منطق جهانیسازی(globalization) باید در مقام یک پرسش علمی تحلیل شود.
اساسا اقتصاد جهانشمول(کازموپولیتیکال) میتواند رفتار واقعی اقتصادی را توضیح دهد و مدلسازی کند؟ چرا ملتها به عنوان یک واحد سیاسی برای کسب ثروت و قدرت بیشتر از هر فرصتی حتی به قیمت برهم زدن نظم اینک موجود اقتصادی، استفاده میکنند؟ اگر این نظم متقارن، بهینهترین انتخاب است چرا تصمیاتی گرفته میشود که تقارنها برهم میزند؟
۱۸:۰۷
دلیران لبنان
سیدمرتضی آوینی - مستند نسیم حیات
جنگ امروز نمایش بیپردهی خون و تکنولوژی است. تجهیزات اسرائیل و آمریکا به قدری پیشرفتهاند که قادر به جنگیدن با خود انسان شدهاند و ما هر چه بکوشیم، به برابری با آنها نخواهیم رسید. مزیت ما در نزاع اساساً چیز دیگری بوده است: استقامت انسانی؛ الباقی همه حاشیهاند. به راستی ما چیزی جز همین شجاعت و ایمان نداشته و نداریم. ما تا هر کجا که بتوانیم، خود را به پیشرفتهترین سلاحها مجهز میکنیم اما هیچگاه سلاحها ما را به پیروزی نرساندهاند. این دشمن است که خیال میکند سلاح، رمز پیروزی است. «دشمن جسارت ناشی از خودبینی را با شجاعت حقیقی اشتباه گرفته است.»
فیلم بخشی از مستند «نسیم حیات؛ رایحه انقلاب اسلامی در لبنان» است به روایت سیدمرتضی آوینی.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
سیدمرتضی آوینی - مستند نسیم حیات
جنگ امروز نمایش بیپردهی خون و تکنولوژی است. تجهیزات اسرائیل و آمریکا به قدری پیشرفتهاند که قادر به جنگیدن با خود انسان شدهاند و ما هر چه بکوشیم، به برابری با آنها نخواهیم رسید. مزیت ما در نزاع اساساً چیز دیگری بوده است: استقامت انسانی؛ الباقی همه حاشیهاند. به راستی ما چیزی جز همین شجاعت و ایمان نداشته و نداریم. ما تا هر کجا که بتوانیم، خود را به پیشرفتهترین سلاحها مجهز میکنیم اما هیچگاه سلاحها ما را به پیروزی نرساندهاند. این دشمن است که خیال میکند سلاح، رمز پیروزی است. «دشمن جسارت ناشی از خودبینی را با شجاعت حقیقی اشتباه گرفته است.»
فیلم بخشی از مستند «نسیم حیات؛ رایحه انقلاب اسلامی در لبنان» است به روایت سیدمرتضی آوینی.
۱۸:۴۱
هنر جدید یعنی تکنیک
عباس محسنی
نگاه سیدمرتضی آوینی به فرهنگ مدرن و انقلاب اسلامی ایران، همچنان ما را به همراهشدن با متونش دعوت میکند. او همواره یادآور میشود که فرهنگ جدید را باید به مثابه یک کلیت دید؛ همانگونه که انقلاب اسلامی هم داعی به یک کلیت است. لذا نباید تکنیک و ابزارهای جدید را چیزی جدا از مضامین و محتواهای فرهنگی دید و گمان کرد که میشود از میان آنان، یکی را برگزید.انسانی هم که انقلاب کرده است، برای تحقق مطلوب خود باید از میانهی این وضعیت عبور کند؛ چراکه دعوت او، دعوتی در همین جهان است. به همین جهت است که مشغولشدن به هنر جدید، بدون فراگرفتن فرم آن را چیزی نمیداند مگر درافتادن به ورطهی ابتذال.
فیلم کامل این گفتگو را در سایت سیمافکر ببینید:https://www.simafekr.com/post/258
هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
عباس محسنی
نگاه سیدمرتضی آوینی به فرهنگ مدرن و انقلاب اسلامی ایران، همچنان ما را به همراهشدن با متونش دعوت میکند. او همواره یادآور میشود که فرهنگ جدید را باید به مثابه یک کلیت دید؛ همانگونه که انقلاب اسلامی هم داعی به یک کلیت است. لذا نباید تکنیک و ابزارهای جدید را چیزی جدا از مضامین و محتواهای فرهنگی دید و گمان کرد که میشود از میان آنان، یکی را برگزید.انسانی هم که انقلاب کرده است، برای تحقق مطلوب خود باید از میانهی این وضعیت عبور کند؛ چراکه دعوت او، دعوتی در همین جهان است. به همین جهت است که مشغولشدن به هنر جدید، بدون فراگرفتن فرم آن را چیزی نمیداند مگر درافتادن به ورطهی ابتذال.
فیلم کامل این گفتگو را در سایت سیمافکر ببینید:https://www.simafekr.com/post/258
۲۰:۱۳
ماجرای قذافی
سیدباقر نبوی ثالث - #ماجرا ۲۳
شنبه قرار است ایران و آمریکا علی رغم تمام بدبینیها، با هم مذاکره کنند. در این قسمت از ماجرا داستان مذاکرات لیبی را گفتهایم. داستانی که تبدیل به الگویی برای آمریکا در مواجهه با دشمنانش شده است.
هر فیلم آغاز یک گفتگوست... @simafekr_com
سیدباقر نبوی ثالث - #ماجرا ۲۳
شنبه قرار است ایران و آمریکا علی رغم تمام بدبینیها، با هم مذاکره کنند. در این قسمت از ماجرا داستان مذاکرات لیبی را گفتهایم. داستانی که تبدیل به الگویی برای آمریکا در مواجهه با دشمنانش شده است.
۲۰:۰۵
علیه انسان، علیه ایران
اصغر فرهادی - سوئد ـ ۲۰۲۳
سال ۲۰۲۳ اصغر فرهادی به سوئد دعوت میشود تا در نشستی به میزبانی «مرکز برگمان» شرکت کند. بخشی از نشست را اینجا میبینید. طبیعتاً جلسه باید درباره خود سینما و هنر باشد اما خواسته یا ناخواسته بحث مثل خیلی از نشستهای مشابه به سمت سانسور در کشورهایی مثل ما میرود.
چیزی که اینجا به نحو ظریفی در سخن فرهادی جاری است موضعگیری بنیادی او نه تنها علیه سانسور یا جمهوری اسلامی بلکه علیه جامعه و فرهنگ ایران و حتی تاریخ زندگی خودش است.
در جایی از نشست، از فرهادی پرسیده میشود که اگرچه در آمریکا از سانسور آزاد هستید اما با فقدان بهرهمندی از فرهنگ و زبان و کشور خودتان چه میکنید؟ او در پاسخ میگوید: سانسور از طریق خانواده و جامعه در آدم نهادینه میشود و به این راحتیها آدم را رها نمیکند! هر چند من تلاش میکنم آزاد باشم! فرهادی آن قدر غرق نمایش همیشگی «هنرمند ایرانی در مقام قربانی سانسور» است که متوجه نمیشود سوال درباره بنیادهای سینما در فرهنگ، زبان و گذشتهی خود هنرمند است نه درباره بقایای سانسور ایرانی در آمریکا.
آنچه اینجا فرهادی «سانسور» مینامد، در حقیقت نامش تاریخ و فرهنگ است. اصغر فرهادی بدون آن که به درستی بداند یا ببیند، علیه هر آنچه در زیست طبیعی ایران هست، موضعی بنیادی میگیرد؛ این یعنی کتمان واقعیت زندگی و هر آنچه که به فرهادی اصلا اجازه داده که فیلمنامه بنویسد. گویی از نظر او پیشنیاز خلق هنری اتفاقاً حذف تمام تاریخ و فرهنگ است نه غوطهور شدن در آن؛ وقتی او جانب «آزادی» را میگیرد و خلاقیت را در اولویتهای بعدی قرار میدهد، دقیقاً با همین بیبنیادی تناسب پیدا میکند. او در ادامه در موضعی عمیقا خودتحقیر عملا میگوید: کار از کار گذشته و من دیگر نمیتوانم تاریخ و گذشته خود را از ناخودآگاهم پاک کنم!
اصغر فرهادی همان که شیوه مورد علاقهاش در فیلمها، واگذاری قضاوت به مخاطب و آزاد گذاشتن او در انتخاب اخلاقی است، حالا در ادامهی همان درونمایه، همه آنچه را که یک ایرانی از تعین حیات میتواند تجربه کند، نفی میکند؛ حال آن که از اساس آزادی و هنر در تعین و تنها در مناسبات انسانی و تاریخی معنادار میشوند. برخلاف تصور سهلانگارانه، آزادی، عدم تعین نیست بلکه انعطافی ظریف در میانهی تعینهاست.
چنانکه میبینیم چنین درونمایهای و راهی که اصغر فرهادی پیموده به شکل طبیعی به تنفر از ایران و حتی تنفر از انسان منجر شده است.
سیدباقر نبوی ثالث
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
اصغر فرهادی - سوئد ـ ۲۰۲۳
سال ۲۰۲۳ اصغر فرهادی به سوئد دعوت میشود تا در نشستی به میزبانی «مرکز برگمان» شرکت کند. بخشی از نشست را اینجا میبینید. طبیعتاً جلسه باید درباره خود سینما و هنر باشد اما خواسته یا ناخواسته بحث مثل خیلی از نشستهای مشابه به سمت سانسور در کشورهایی مثل ما میرود.
چیزی که اینجا به نحو ظریفی در سخن فرهادی جاری است موضعگیری بنیادی او نه تنها علیه سانسور یا جمهوری اسلامی بلکه علیه جامعه و فرهنگ ایران و حتی تاریخ زندگی خودش است.
در جایی از نشست، از فرهادی پرسیده میشود که اگرچه در آمریکا از سانسور آزاد هستید اما با فقدان بهرهمندی از فرهنگ و زبان و کشور خودتان چه میکنید؟ او در پاسخ میگوید: سانسور از طریق خانواده و جامعه در آدم نهادینه میشود و به این راحتیها آدم را رها نمیکند! هر چند من تلاش میکنم آزاد باشم! فرهادی آن قدر غرق نمایش همیشگی «هنرمند ایرانی در مقام قربانی سانسور» است که متوجه نمیشود سوال درباره بنیادهای سینما در فرهنگ، زبان و گذشتهی خود هنرمند است نه درباره بقایای سانسور ایرانی در آمریکا.
آنچه اینجا فرهادی «سانسور» مینامد، در حقیقت نامش تاریخ و فرهنگ است. اصغر فرهادی بدون آن که به درستی بداند یا ببیند، علیه هر آنچه در زیست طبیعی ایران هست، موضعی بنیادی میگیرد؛ این یعنی کتمان واقعیت زندگی و هر آنچه که به فرهادی اصلا اجازه داده که فیلمنامه بنویسد. گویی از نظر او پیشنیاز خلق هنری اتفاقاً حذف تمام تاریخ و فرهنگ است نه غوطهور شدن در آن؛ وقتی او جانب «آزادی» را میگیرد و خلاقیت را در اولویتهای بعدی قرار میدهد، دقیقاً با همین بیبنیادی تناسب پیدا میکند. او در ادامه در موضعی عمیقا خودتحقیر عملا میگوید: کار از کار گذشته و من دیگر نمیتوانم تاریخ و گذشته خود را از ناخودآگاهم پاک کنم!
اصغر فرهادی همان که شیوه مورد علاقهاش در فیلمها، واگذاری قضاوت به مخاطب و آزاد گذاشتن او در انتخاب اخلاقی است، حالا در ادامهی همان درونمایه، همه آنچه را که یک ایرانی از تعین حیات میتواند تجربه کند، نفی میکند؛ حال آن که از اساس آزادی و هنر در تعین و تنها در مناسبات انسانی و تاریخی معنادار میشوند. برخلاف تصور سهلانگارانه، آزادی، عدم تعین نیست بلکه انعطافی ظریف در میانهی تعینهاست.
چنانکه میبینیم چنین درونمایهای و راهی که اصغر فرهادی پیموده به شکل طبیعی به تنفر از ایران و حتی تنفر از انسان منجر شده است.
۱۹:۲۱
سینما، نقش انسان بر عالَم
سیدمرتضی آوینی
«[برای] وجود هر آدمی، به میزان تقربش به حقیقت، روزنههای جدیدی نسبت به حقیقت بر او باز میشود. نورانیتی که انسان پیدا میکند مثل نورانیت قمر نیست که از خورشید گرفته باشد، بلکه نورانیت ذاتی است. دیدن فیلم هم به همین برمیگردد؛ فیلم ساختن هم به همین برمیگردد. چون فیلمساز در واقع همان دیدی که نسبت به عالم دارد را میسازد. شما از همان اول نقش خودت را بر عالم میگذاری»
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
سیدمرتضی آوینی
«[برای] وجود هر آدمی، به میزان تقربش به حقیقت، روزنههای جدیدی نسبت به حقیقت بر او باز میشود. نورانیتی که انسان پیدا میکند مثل نورانیت قمر نیست که از خورشید گرفته باشد، بلکه نورانیت ذاتی است. دیدن فیلم هم به همین برمیگردد؛ فیلم ساختن هم به همین برمیگردد. چون فیلمساز در واقع همان دیدی که نسبت به عالم دارد را میسازد. شما از همان اول نقش خودت را بر عالم میگذاری»
۸:۲۸
راز قدرت یمن
سیداحمد عبدالملک - پادکست المسارات - فروردین ۱۴۰۴
وضعیت ناآشنا و غیرقابل باور یمن ناخواسته انسان را به این سو میبرد که بپرسد «واقعاً یمنیها کیستند؟». امروز پرسش از یمن، پرسش درباره افقی است که میتوان پیش روی مقاومت گشود؛ آن هم مقاومتی که این روزها در شرایط ایدهآلی قرار ندارد.
فیلم بخشی است از گفتگوی پادکست المسارات با سیداحمد عبدالملک، تحلیلگر یمنی که نسخه کاملتر آن را میتوانید در سایت سیمافکر ببینید.
سیمافکر؛ ویدئورسانه فرهنگ و سیاست ایران @simafekr_com
سیداحمد عبدالملک - پادکست المسارات - فروردین ۱۴۰۴
وضعیت ناآشنا و غیرقابل باور یمن ناخواسته انسان را به این سو میبرد که بپرسد «واقعاً یمنیها کیستند؟». امروز پرسش از یمن، پرسش درباره افقی است که میتوان پیش روی مقاومت گشود؛ آن هم مقاومتی که این روزها در شرایط ایدهآلی قرار ندارد.
فیلم بخشی است از گفتگوی پادکست المسارات با سیداحمد عبدالملک، تحلیلگر یمنی که نسخه کاملتر آن را میتوانید در سایت سیمافکر ببینید.
۱۹:۰۲