#یادداشت_روز
هرچه داریم از با جمع بودنمان است
سمیه توحیدلودر سنت فرهنگی ما نظاره کردن به نوعی بسیار مرسوم است. اگر ببینیم کسی در مشکل دست و پا میزند، ودر میدان باشیم، کافیست کسی به کمک فرد شتابید، سریع خیالمان راحت میشود و از ادمی که دلش شور میزند سریع تبدیل به نظارهگر میشویم. در برخی دیگر از زمانها که در میدان نیستیم و مشکل از مقابل دیدگانمان کمی دورتر است، از دولت، نهادها و دیگرانی که میتوانند میخواهیم که عمل کنند. واقعیت اینجاست که حتما کنشری سطوح متفاوتی دارد. نمیشود ساختارهای کلان را ندید. دولت و ساختارهای حاکمیتی و سیاستگذاران یک وجه قضیه هستند. اما ما مردم هم سویه دیگری از ماجرا. اما در این میان نهادهای مدنی هم نقش بازی میکنند. انها که میتوانند فردفرد ما را تبدیل به یک صدا کنند. صدایمان را شنیدنیتر سازند. اثر عمل فردیمان را پررنگتر نمایند. بیدلیل نیست که مهمترین زیربنای دموکراسی و هرگونه توسعهای، «فربه شدن نهادهای مدنی» در حوزههای متنوع است. حوزه عمومی را این نهادها پر میکنند. از رسانهها تا مطبوعات، گروههای علمی و دانشجویی، NGO ها در هر موضوعی و انجمنهای تخصصی، اصناف و سندیکاها، خیریهها و ... همگی حوزه عمومی را میسازند. جایی که امکان کنشگری و اثرگذاری هم بر مردم و هم بر سیاستگذار وجود دارد.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
سمیه توحیدلودر سنت فرهنگی ما نظاره کردن به نوعی بسیار مرسوم است. اگر ببینیم کسی در مشکل دست و پا میزند، ودر میدان باشیم، کافیست کسی به کمک فرد شتابید، سریع خیالمان راحت میشود و از ادمی که دلش شور میزند سریع تبدیل به نظارهگر میشویم. در برخی دیگر از زمانها که در میدان نیستیم و مشکل از مقابل دیدگانمان کمی دورتر است، از دولت، نهادها و دیگرانی که میتوانند میخواهیم که عمل کنند. واقعیت اینجاست که حتما کنشری سطوح متفاوتی دارد. نمیشود ساختارهای کلان را ندید. دولت و ساختارهای حاکمیتی و سیاستگذاران یک وجه قضیه هستند. اما ما مردم هم سویه دیگری از ماجرا. اما در این میان نهادهای مدنی هم نقش بازی میکنند. انها که میتوانند فردفرد ما را تبدیل به یک صدا کنند. صدایمان را شنیدنیتر سازند. اثر عمل فردیمان را پررنگتر نمایند. بیدلیل نیست که مهمترین زیربنای دموکراسی و هرگونه توسعهای، «فربه شدن نهادهای مدنی» در حوزههای متنوع است. حوزه عمومی را این نهادها پر میکنند. از رسانهها تا مطبوعات، گروههای علمی و دانشجویی، NGO ها در هر موضوعی و انجمنهای تخصصی، اصناف و سندیکاها، خیریهها و ... همگی حوزه عمومی را میسازند. جایی که امکان کنشگری و اثرگذاری هم بر مردم و هم بر سیاستگذار وجود دارد.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
۰:۳۰
#یادداشت_روز
همبستگی اجتماعی و شهروندی صلحمدار؛ بنیان همزیستی پایدار
شیرین احمدنیایکی از پرسشهای اساسی در جامعه امروز ایران این است که چگونه میتوان در دل بحرانها و تنشهای اجتماعی، آیندهای پایدار و انسانیتر ساخت؟ در این میان، بیش از منابع مادی یا تصمیمهای سیاسی، کیفیت روابط اجتماعی و شیوه همزیستی شهروندان تعیینکننده است. دو مفهوم کلیدی در این زمینه اهمیت دارد: «همبستگی اجتماعی» و «شهروندی صلحمدار».همبستگی اجتماعی در سنت جامعهشناسی، از دورکیم به بعد، به معنای پیوند میان اعضای جامعه و احساس سرنوشت مشترک در میان آنها تعریف شده است. جامعهای که در آن افراد نهتنها به منافع فردی بلکه به خیر جمعی میاندیشند، از اعتماد، سرمایه اجتماعی و انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود. این پیوند میتواند در سطح عاطفی، همچون حمایت متقابل در شادی و غم، یا در سطح نهادی، از طریق قوانین، ارزشها و نهادهای مشترک شکل بگیرد. حاصل تقویت چنین پیوندهایی، افزایش اعتماد متقابل و میل به همکاری جمعی است؛ همان چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندیم.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
شیرین احمدنیایکی از پرسشهای اساسی در جامعه امروز ایران این است که چگونه میتوان در دل بحرانها و تنشهای اجتماعی، آیندهای پایدار و انسانیتر ساخت؟ در این میان، بیش از منابع مادی یا تصمیمهای سیاسی، کیفیت روابط اجتماعی و شیوه همزیستی شهروندان تعیینکننده است. دو مفهوم کلیدی در این زمینه اهمیت دارد: «همبستگی اجتماعی» و «شهروندی صلحمدار».همبستگی اجتماعی در سنت جامعهشناسی، از دورکیم به بعد، به معنای پیوند میان اعضای جامعه و احساس سرنوشت مشترک در میان آنها تعریف شده است. جامعهای که در آن افراد نهتنها به منافع فردی بلکه به خیر جمعی میاندیشند، از اعتماد، سرمایه اجتماعی و انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود. این پیوند میتواند در سطح عاطفی، همچون حمایت متقابل در شادی و غم، یا در سطح نهادی، از طریق قوانین، ارزشها و نهادهای مشترک شکل بگیرد. حاصل تقویت چنین پیوندهایی، افزایش اعتماد متقابل و میل به همکاری جمعی است؛ همان چیزی که امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمندیم.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
۰:۳۰
#یادداشت_روز
فرصتهایی که از دست میرود
محمد زاهدی اصلجنگ ۱۲ روزه ، علی رغم خسارتهای جانی و مالی سنگین ، فرصتی را برای بازسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی و کاهش فاصله دولت و ملت فراهم کرد چنانچه برای نخستین بار در دوره جمهوری اسلامی ، مفاهیم "ملت" ، "مردم" ، "وطن " و "ایران" ، که به اشکال مختلف مورد کم لطفی قرار گرفته بود ، در ادبیات سیاسی نظام جان گرفت به گونهای که به صورت بیسابقهای ، بخش اعظم برنامههای رسانه ملی با ترانهها، سرودها و حتی مرثیههای سوگواری ایام محرم به این مفاهیم اختصاص یافت و حتی بصورت بیسابقهای در عزاداری شب عاشورا در حسینیه بیت رهبری و توسط یکی از مداحان تندرو ، سرود وطن با تم ویژه، جایگزین مرثیه سرایی سنتی گردید ، البته که مبنای این تحول ، به مردم غیرتمندی برمیگردد که در طول تجاوز رژیم کودککش اسرائیل با پشتیبانی و حمایت دولت ترامپ ، جوانمردانه ایستادند نقشهها و پیشبینیهای دشمن را نقش بر آب کردند و حماسهای را در دفاع از مام میهن در تاریخ کشورمان ثبت کردند. به تعبیر بسیاری از دلسوزان کشور و عاشقان وطن این فرصت ، مشابه بسیاری از فرصتهای دیگر آنگونه که انتظار میرفت مورد توجه قرار نگرفت و علی رغم شعار وفاق و انسجام ملی توسط رئیس دولت چهاردهم ، که در مناسبتهای مختلف بر آن تأکید داشتهاند ، کاسبان اقتصادی و سیاسی شرایط نه جنگ و نه صلح و همچنین تحریمهای ریز و درشت، بر طبل تفرقه کوبیدند
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
محمد زاهدی اصلجنگ ۱۲ روزه ، علی رغم خسارتهای جانی و مالی سنگین ، فرصتی را برای بازسازی و ترمیم سرمایه اجتماعی و کاهش فاصله دولت و ملت فراهم کرد چنانچه برای نخستین بار در دوره جمهوری اسلامی ، مفاهیم "ملت" ، "مردم" ، "وطن " و "ایران" ، که به اشکال مختلف مورد کم لطفی قرار گرفته بود ، در ادبیات سیاسی نظام جان گرفت به گونهای که به صورت بیسابقهای ، بخش اعظم برنامههای رسانه ملی با ترانهها، سرودها و حتی مرثیههای سوگواری ایام محرم به این مفاهیم اختصاص یافت و حتی بصورت بیسابقهای در عزاداری شب عاشورا در حسینیه بیت رهبری و توسط یکی از مداحان تندرو ، سرود وطن با تم ویژه، جایگزین مرثیه سرایی سنتی گردید ، البته که مبنای این تحول ، به مردم غیرتمندی برمیگردد که در طول تجاوز رژیم کودککش اسرائیل با پشتیبانی و حمایت دولت ترامپ ، جوانمردانه ایستادند نقشهها و پیشبینیهای دشمن را نقش بر آب کردند و حماسهای را در دفاع از مام میهن در تاریخ کشورمان ثبت کردند. به تعبیر بسیاری از دلسوزان کشور و عاشقان وطن این فرصت ، مشابه بسیاری از فرصتهای دیگر آنگونه که انتظار میرفت مورد توجه قرار نگرفت و علی رغم شعار وفاق و انسجام ملی توسط رئیس دولت چهاردهم ، که در مناسبتهای مختلف بر آن تأکید داشتهاند ، کاسبان اقتصادی و سیاسی شرایط نه جنگ و نه صلح و همچنین تحریمهای ریز و درشت، بر طبل تفرقه کوبیدند
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
۰:۳۰
#یادداشت_روز
نه به اعدام، گامی به سوی حقوق ترمیمی
.فریبا نظریجامعه ارگانیکی و حقوق ترمیمی از واژگان و مفاهیم تخصصی #امیل_دورکیم یکی از جامعهشناسان کلاسیک و از بنیانگذاران این مجموعه بهعنوان رشتهای علمی در دانشگاه است.سادهترین تعریف این دو مفهوم عبارتند از:جامعهای که افراد در آن به واسطه تفاوتها و ارتباطات متقابل و پیوسته و پیچیده از طریق تقسیم کار با یکدیگر در ارتباط هستند، جامعهای ارگانیکی نامیده میشود.حقوق ترمیمی نیز بهجای مجازات افراد، ناظر بر ترمیم جرم و بازپروری و بازگرداندن آنان به جامعه است. اهمیت حقوق ترمیمی در جامعه ارگانیکی که ارتباط بین افراد جامعه با یکدیگر به شکل پیچیده و گستردهای در جریان است، با هدف بازسازی روابط و تداوم چرخهی ارتباطات و وابستگی متقابل شهروندان آن جامعه و تقویت همبستگی و عدالت برای ارتقای منزلت آنان؛ بسیار اساسی و ضروری است.در مقابل این دو مفهوم، جامعه مکانیکی و حقوق تنبیهی قرار دارد و میتوان حدس زد که محور اصلی این حقوق بر مجازات و تنبیه مجرم و بازدارندگی جامعه از تکرار جرم است.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
.فریبا نظریجامعه ارگانیکی و حقوق ترمیمی از واژگان و مفاهیم تخصصی #امیل_دورکیم یکی از جامعهشناسان کلاسیک و از بنیانگذاران این مجموعه بهعنوان رشتهای علمی در دانشگاه است.سادهترین تعریف این دو مفهوم عبارتند از:جامعهای که افراد در آن به واسطه تفاوتها و ارتباطات متقابل و پیوسته و پیچیده از طریق تقسیم کار با یکدیگر در ارتباط هستند، جامعهای ارگانیکی نامیده میشود.حقوق ترمیمی نیز بهجای مجازات افراد، ناظر بر ترمیم جرم و بازپروری و بازگرداندن آنان به جامعه است. اهمیت حقوق ترمیمی در جامعه ارگانیکی که ارتباط بین افراد جامعه با یکدیگر به شکل پیچیده و گستردهای در جریان است، با هدف بازسازی روابط و تداوم چرخهی ارتباطات و وابستگی متقابل شهروندان آن جامعه و تقویت همبستگی و عدالت برای ارتقای منزلت آنان؛ بسیار اساسی و ضروری است.در مقابل این دو مفهوم، جامعه مکانیکی و حقوق تنبیهی قرار دارد و میتوان حدس زد که محور اصلی این حقوق بر مجازات و تنبیه مجرم و بازدارندگی جامعه از تکرار جرم است.
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
۱۶:۰۴
#یادداشت_روز
حفظ سلامت جسمی و روانی سالمندان در فضاهای فرهنگی و اجتماعینگاهی جامعهشناسانه به تجربه خانههای امید در ایران
مینا شیروانی ناغانیسالمندی به عنوان دورهای از زندگی مستعد آسیبهای جسمی و روانی است که به منطقۀ مهمی در مطالعات جامعهشناسی سلامت تبدیل شده است. تغییرات فیزیولوژیکی و فقدان نقشهای اجتماعی پیشین باعث میشود که سالمندان در معرض تهدید انزوا و خمودگی روحی قرار گیرند که این موضوع منجر به کاهش کیفیت زندگی و سلامت روان آنها میشود.در این میان، ایجاد فضاهای نشاط فرهنگی اجتماعی به عنوان عاملی مؤثر در حفظ سلامت جسمانی و روانی سالمندان اهمیت یافته است. تجربه خانههای امید در ایران به عنوان یک زیرساخت اجتماعی، نمونهای موفق از تأمین چنین فضایی است که با توجه به اصول جامعهشناسی همانند سرمایه اجتماعی و تعاملات بیننسلی بهبود یافته است.از این رو محیط زیستی که متناسب با قابلیتهای سالمندان طراحی شود، نقش مهمی حفظ سلامت آنان دارد. خانههای امید، به عنوان فضاهای دوستدار سالمند،
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
مینا شیروانی ناغانیسالمندی به عنوان دورهای از زندگی مستعد آسیبهای جسمی و روانی است که به منطقۀ مهمی در مطالعات جامعهشناسی سلامت تبدیل شده است. تغییرات فیزیولوژیکی و فقدان نقشهای اجتماعی پیشین باعث میشود که سالمندان در معرض تهدید انزوا و خمودگی روحی قرار گیرند که این موضوع منجر به کاهش کیفیت زندگی و سلامت روان آنها میشود.در این میان، ایجاد فضاهای نشاط فرهنگی اجتماعی به عنوان عاملی مؤثر در حفظ سلامت جسمانی و روانی سالمندان اهمیت یافته است. تجربه خانههای امید در ایران به عنوان یک زیرساخت اجتماعی، نمونهای موفق از تأمین چنین فضایی است که با توجه به اصول جامعهشناسی همانند سرمایه اجتماعی و تعاملات بیننسلی بهبود یافته است.از این رو محیط زیستی که متناسب با قابلیتهای سالمندان طراحی شود، نقش مهمی حفظ سلامت آنان دارد. خانههای امید، به عنوان فضاهای دوستدار سالمند،
#انجمن_جامعه_شناسی_علامه_طباطبایی_بوشهر@social_sciencehttps://eitaa.com/social_science
۱:۲۴
انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار میکند:
از تجربه تا تحلیل؛ گفتوگو دربارهی آسیبهای دانشآموزی و راه حل آنها
با حضور: سرکار خانم مزارعی و خانم دکتر دهقاني
به همراه اعطای گواهی معتبر
چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴
ساعت ۱۱:۰۰
ساختمان آموزش، طبقه دوم، کلاس ۲۰۸
با ما همراه باشید در گفتوگویی علمی و صمیمی دربارهی تجربه، تحلیل و تغییر در مدرسه
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس شهیده بنت الهدی صدر:https://ble.ir/ScientificAssociation
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس علامه طباطبایی:https://ble.ir/social_science•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
۱۰:۳۷
به همت انجمنهای علمی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، نخستین نشست از مجموعه جلسات بررسی آسیبهای دانشآموزی، روز چهارشنبه ۷ آبان ۱۴۰۴ برگزار شد.
در این برنامه، دکتر دهقانی با نگاهی علمی و درعینحال تجربهمحور، به تحلیل ابعاد مختلف آسیبهای اجتماعی در مدارس پرداخت. دانشجویان نیز با طرح پرسشها و بیان تجربههای میدانی خود، فضایی پویا و گفتوگومحور را شکل دادند.
در ادامهی نشست، دربارهی علل بروز آسیبها، اهمیت مطالعه و شناسایی آنها در محیطهای آموزشی، و نقش معلمان آینده در پیشگیری از این مشکلات گفتوگو شد.
۹:۵۹
13 آبان؛ طنین صدای جوانان در گذر تاریخ و جامعهشناسی کنشگریسیزده آبان، نه یک تاریخ ساده در تقویم، بلکه گسلی بزرگ در بافت اجتماعی ایران است؛ جایی که میدان سیاست به صحن دانشگاه و مدرسه کشیده شد و جوانترین قشر جامعه، با خون خود، تعریفی تازه از استقلال و کنشگری اجتماعی نوشتند. این روز، در کنار روز دانشجو (۱۶ آذر)، بیش از آنکه صرفاً یادآور سه واقعه تاریخی باشد، نماد یک میراث جامعهشناختی است: نقش محوری قشر دانشپژوه در تحولات بنیادین.
دانشجو و دانشآموز: سوژههای تغییر اجتماعیدر علم جامعهشناسی، جوانان، بهویژه دانشجویان و دانشآموزان، همواره در کانون توجه بودهاند. این قشر، به دلیل آگاهی نقادانه، کمتر درگیرشدن در ساختارهای موجود قدرت و آرمانگرایی ذاتی، به مثابه سوژههای تغییر اجتماعی (Agents of Social Change) عمل میکنند.
جامعه امروز و آرمانگرایی نوینامروز، در جهان بههمپیوسته و در بستر پیچیدگیهای جامعهشناختی مدرن، کنشگری نسل جوان پیچیدهتر و چندوجهیتر شده است. اگر دیروز، آرمانها در قالب استکبارستیزی عینی و مبارزه با استبداد داخلی تعریف میشد، امروز، مطالبات جوانان عمیقاً با مسائل هویتی، عدالت اجتماعی، شفافیت و حکمرانی خوب گره خورده است.
کنشگری نوین، اغلب در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی متولد میشود، اما نیروی محرک آن همان است که در ۱۳ آبان و ۱۶ آذر بود: جستجوی حقیقت و نفی تبعیض و سلطه.
«در جامعهای که درگیر "تضاد منافع" و "تأخیر نهادی" است، صدای قشر دانشپژوه مانند یک "آلارم اجتماعی" عمل میکند. این صدا، نه تنها به نقد وضع موجود میپردازد، بلکه توانایی "بازاندیشی" در ساختارهای کهنه و تولید "نظریههای بدیل" برای آینده را نیز دارد.»
وظیفه جامعهشناختی امروز دانشجویان و دانشآموزان، علاوه بر حفظ روحیه مطالبهگری، عبارت است از تحلیل هوشمندانه وضع موجود، تولید گفتمانهای سازنده و پلزدن میان آرمانهای تاریخی و نیازهای مبرم کنونی جامعه. این قشر آگاه، همچنان قلب تپنده و مغز متفکر جامعهای است که سودای پیشرفت و عدالت در سر دارد.
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس علامه طباطباییhttps://ble.ir/social_science
کنشگری نوین، اغلب در فضاهای مجازی و شبکههای اجتماعی متولد میشود، اما نیروی محرک آن همان است که در ۱۳ آبان و ۱۶ آذر بود: جستجوی حقیقت و نفی تبعیض و سلطه.
«در جامعهای که درگیر "تضاد منافع" و "تأخیر نهادی" است، صدای قشر دانشپژوه مانند یک "آلارم اجتماعی" عمل میکند. این صدا، نه تنها به نقد وضع موجود میپردازد، بلکه توانایی "بازاندیشی" در ساختارهای کهنه و تولید "نظریههای بدیل" برای آینده را نیز دارد.»
وظیفه جامعهشناختی امروز دانشجویان و دانشآموزان، علاوه بر حفظ روحیه مطالبهگری، عبارت است از تحلیل هوشمندانه وضع موجود، تولید گفتمانهای سازنده و پلزدن میان آرمانهای تاریخی و نیازهای مبرم کنونی جامعه. این قشر آگاه، همچنان قلب تپنده و مغز متفکر جامعهای است که سودای پیشرفت و عدالت در سر دارد.
۲۲:۲۵
مسابقهای که خط پایان ندارد
تا به حال این حس به شما دست داده که انگار روی تردمیلی میدوید که دکمهی «توقف» ندارد؟ این دقیقاً همان «مسابقهای است که خط پایان ندارد». ما در دنیایی زندگی میکنیم که دائماً خط پایان را جابجا میکند؛ تا گوشی موبایلی را که میخواهید میخرید، بلافاصله مدل جدیدترش تبلیغ میشود و شما دوباره احساس میکنید عقب هستید. این مسابقه دیگر فقط سر «داشتن» نیست، سر «نشان دادن» است. شبکههای اجتماعی این مسابقه را به یک ویترین بزرگ تبدیل کردهاند که در آن، همه در حال نمایشِ گلچینشدهی بهترین لحظاتشان هستند و همین باعث میشود ما همیشه حس کنیم در این رقابتِ نمایش، کیلومترها از بقیه عقبتریم.
اما موتور واقعی این تردمیل، بدتر از تبلیغات یا عکسهای دیگران، آن «رئیسِ سختگیرِ درونِ» خودمان است. همان صدایی که وسط استراحت به ما نهیب میزند: «تو میتوانی بهتر باشی! چرا داری وقت تلف میکنی؟». ما برای اینکه از آن «نمایش» بینقصِ موفقیت عقب نمانیم، خودمان را بیرحمانه شلاق میزنیم. ما خودمان را تبدیل به کارگرانی خستگیناپذیر برای پروژهی بیپایانِ «بهتر کردنِ خودمان» کردهایم و نمیگذاریم خودمان طعم «کافی بودن» را بچشیم.
نتیجه؟جایزهی این مسابقهی بیپایان، «رسیدن» یا «موفقیت» نیست؛ جایزهی آن «فرسودگی» مطلق است. ما تمام انرژی روحی و جسمی خود را صرف دویدن در مسابقهای میکنیم که از همان اول طوری طراحی شده است که هیچ برندهای نداشته باشد.
تا به حال این حس به شما دست داده که انگار روی تردمیلی میدوید که دکمهی «توقف» ندارد؟ این دقیقاً همان «مسابقهای است که خط پایان ندارد». ما در دنیایی زندگی میکنیم که دائماً خط پایان را جابجا میکند؛ تا گوشی موبایلی را که میخواهید میخرید، بلافاصله مدل جدیدترش تبلیغ میشود و شما دوباره احساس میکنید عقب هستید. این مسابقه دیگر فقط سر «داشتن» نیست، سر «نشان دادن» است. شبکههای اجتماعی این مسابقه را به یک ویترین بزرگ تبدیل کردهاند که در آن، همه در حال نمایشِ گلچینشدهی بهترین لحظاتشان هستند و همین باعث میشود ما همیشه حس کنیم در این رقابتِ نمایش، کیلومترها از بقیه عقبتریم.
اما موتور واقعی این تردمیل، بدتر از تبلیغات یا عکسهای دیگران، آن «رئیسِ سختگیرِ درونِ» خودمان است. همان صدایی که وسط استراحت به ما نهیب میزند: «تو میتوانی بهتر باشی! چرا داری وقت تلف میکنی؟». ما برای اینکه از آن «نمایش» بینقصِ موفقیت عقب نمانیم، خودمان را بیرحمانه شلاق میزنیم. ما خودمان را تبدیل به کارگرانی خستگیناپذیر برای پروژهی بیپایانِ «بهتر کردنِ خودمان» کردهایم و نمیگذاریم خودمان طعم «کافی بودن» را بچشیم.
نتیجه؟جایزهی این مسابقهی بیپایان، «رسیدن» یا «موفقیت» نیست؛ جایزهی آن «فرسودگی» مطلق است. ما تمام انرژی روحی و جسمی خود را صرف دویدن در مسابقهای میکنیم که از همان اول طوری طراحی شده است که هیچ برندهای نداشته باشد.
۲۰:۲۴
انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر برگزار میکند:
جلسهی دوم از سلسلهنشستهای «از تجربه تا تحلیل» با محوریت راهحلهای مواجهه با آسیبهای دانشآموزی
اگر دغدغهی شناخت و مدیریت آسیبهای دانشآموزی را دارید، حضور شما میتواند آغاز یک تغییر مؤثر باشد.
همراه با ارائهی راهحلهای عملی و کاربردی
حضور برای تمام دانشجویان علوم اجتماعی آزاد است
همراه با اعطای گواهی معتبر شرکت در نشست
چهارشنبه ۵ آذر، ساعت ۱۱:۰۰
ساختمان آموزش، طبقه دوم، کلاس ۲۰۸
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس شهیده بنتالهدی صدر:https://ble.ir/ScientificAssociation
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس علامه طباطبایی:https://ble.ir/social_science
●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
جلسهی دوم از سلسلهنشستهای «از تجربه تا تحلیل» با محوریت راهحلهای مواجهه با آسیبهای دانشآموزی
اگر دغدغهی شناخت و مدیریت آسیبهای دانشآموزی را دارید، حضور شما میتواند آغاز یک تغییر مؤثر باشد.
●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○
۸:۱۴
جلسهی دوم از سلسلهنشستهای «از تجربه تا تحلیل» با محوریت بررسی راهحلهای عملی برای مواجهه با آسیبهای دانشآموزی، چهارشنبه ۵ آذر با حضور دانشجویان رشتهی علوم اجتماعی و تدریس سرکارخانم مزارعی برگزار شد.
در این نشست، ابتدا مروری بر انواع آسیبهای اجتماعی رایج در محیط مدرسه انجام شد و اهمیت توجه معلمان به نشانههای اولیه این آسیبها مورد تأکید قرار گرفت. خانم مزارعی بیان کردند که معلم نقش درمانگر را ندارد و مسئولیت اصلی او «تشخیص نشانهها»، «درک موقعیت دانشآموز» و «ارجاع بهموقع به مشاور» است.
در بخش بعد، جلسه به شکلی کاملاً تعاملی پیش رفت. دانشجویان تجربههای خود از کارورزی و موقعیتهای واقعی کلاس درس را مطرح کردند؛ از مشکلات ارتباطی و انضباطی گرفته تا مسائل عاطفی، خانوادگی و رفتاری. برای هر مورد، ابتدا راهکارهای پیشنهادی دانشجویان مطرح شد و سپس خانم مزارعی با جمعبندی نکات، راهحلهای کاربردی و قابل اجرا ارائه دادند.
همچنین بر این موضوع تأکید شد که معلمان میتوانند از ظرفیت درسهای مختلف نیز برای ارتقای مهارتهای اجتماعی و کاهش آسیبها استفاده کنند؛برای مثال، ادغام نکات تربیتی و مهارتی در خلال تدریس درسهای زیست، جامعهشناسی یا حتی ادبیات.
این جلسه با مشارکت فعال دانشجویان، طرح پرسشهای متعدد و فضای صمیمی و آموزشی ادامه یافت و با جمعبندی نهایی درباره اهمیت شناخت آسیبها، پیشگیری و نقش معلم در مدیریت موقعیتهای حساس، به پایان رسید.
۵:۲۶
۱۲ آذر، روز بزرگداشت دانشی است که جهان را تنها توصیف نمیکند، بلکه برای تغییر آن گام برمیدارد. علوم اجتماعی، هنر دیدن ریشهها، فهم ساختارها، فرهنگ، و مسئولیتپذیری در برابر جامعه است. 
این روز فرصتی برای تأمل دوباره درباره جهان اجتماعی و توانایی ما برای ساختن آیندهای بهتر است. 

روز علوم اجتماعی را به همه دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان جامعهشناسی تبریک میگوییم. از طرف انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر.
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس شهیده بنت الهدى صدرhttps://ble.ir/ScientificAssociation
کانال انجمن علمی علوم اجتماعی پردیس علامه طباطباییhttps://ble.ir/social_science•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
امور فرهنگی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر
روز علوم اجتماعی را به همه دانشجویان، پژوهشگران و علاقهمندان جامعهشناسی تبریک میگوییم. از طرف انجمن علمی علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر.
۱۱:۴۸
۱۱:۴۸
دانشجو: ضربانِ بیدارِ زمانهدانشگاه، تنها یک مکان فیزیکی یا مجموعهای از کلاسهای درس نیست؛ دانشگاه یک «میدان» است. میدانی که در آن، اندیشه با واقعیت برخورد میکند و آینده در آن متولد میشود.
روز دانشجو، جشنی برای پاسداشتِ «آگاهی» است. در قاموس جامعهشناسی، دانشجو یک کنشگر منفعل نیست که تنها گیرندهی دانش باشد؛ بلکه او پلی است میانِ «آنچه هست» و «آنچه باید باشد».
دانشجو بودن یعنی زیستن در مرزهای پرسشگری. یعنی داشتنِ جسارت برای به چالش کشیدن ساختارهای کهنه و تلاشی خستگیناپذیر برای فهمیدن لایههای پنهان جامعه. دانشجو، دیدهبانِ بیدار جامعه است که زودتر از دیگران دردها را حس میکند و عمیقتر از دیگران به دنبال درمان میگردد.
«جامعهای که صدای دانشجوش در آن رسا باشد، جامعهای است که هرگز دچار رکود نخواهد شد.»
شما دانشجویان، نمایندگانِ طبقات، فرهنگها و آرزوهای مختلف این سرزمین هستید که در یک نقطه به هم رسیدهاید تا «خرد جمعی» را شکل دهید. قلم شما، کلام شما و نگاه انتقادی شما، سرمایهی اجتماعیِ بیبدیلی است که مسیر تاریخ را تعیین میکند.
این روز بر شما مبارک باد؛ شمایی که:
منتقدید: اما به امیدِ ساختن.
پرسشگرید: برای رسیدن به حقیقت.
و پویا هستید: تا جامعه از حرکت نایستد.
روزتان مبارک، ای معمارانِ فردا.
روز دانشجو، جشنی برای پاسداشتِ «آگاهی» است. در قاموس جامعهشناسی، دانشجو یک کنشگر منفعل نیست که تنها گیرندهی دانش باشد؛ بلکه او پلی است میانِ «آنچه هست» و «آنچه باید باشد».
دانشجو بودن یعنی زیستن در مرزهای پرسشگری. یعنی داشتنِ جسارت برای به چالش کشیدن ساختارهای کهنه و تلاشی خستگیناپذیر برای فهمیدن لایههای پنهان جامعه. دانشجو، دیدهبانِ بیدار جامعه است که زودتر از دیگران دردها را حس میکند و عمیقتر از دیگران به دنبال درمان میگردد.
«جامعهای که صدای دانشجوش در آن رسا باشد، جامعهای است که هرگز دچار رکود نخواهد شد.»
شما دانشجویان، نمایندگانِ طبقات، فرهنگها و آرزوهای مختلف این سرزمین هستید که در یک نقطه به هم رسیدهاید تا «خرد جمعی» را شکل دهید. قلم شما، کلام شما و نگاه انتقادی شما، سرمایهی اجتماعیِ بیبدیلی است که مسیر تاریخ را تعیین میکند.
این روز بر شما مبارک باد؛ شمایی که:
منتقدید: اما به امیدِ ساختن.
پرسشگرید: برای رسیدن به حقیقت.
و پویا هستید: تا جامعه از حرکت نایستد.
روزتان مبارک، ای معمارانِ فردا.
۱۹:۰۲